#1
Dan zei ik bijvoorbeeld alle Marokkanen terug naar Istanbul
Dan zei ik bijvoorbeeld alle Marokkanen terug naar Istanbul
Om dan te komen met dat er een nieuw order (de Illuminati? Bilderberggroep? Rutte?) zou zijn die zo veel mogelijk rassen bij elkaar wil zetten in Nederland en (west?) Europa?Ik word het zo spuugzat over dat constante en kapotmakende gezeik over rassen
Ik vind het persoonlijk niks aan als het voelt alsof ik in het buitenland ben wanneer ik de wijk naast mij inloop.. maar zal wel aan mij liggenEuhm, in een multiculturele samenleving is er toch juist plaats voor culturele verschillen, zodat niet iedereen verplicht aan de ene dominante cultuur moet voldoen ook als je dat niet wil of kan?
En dan kom ik weer terug op dat je dat niet daadwerkelijk kunt 'rechtzetten' door middel van nog meer ("positieve") discriminatie/racisme: anders behandelen op grond van geslacht/ras. Je bestrijdt vuur niet met nog meer vuur.
Natuurlijk kan ik mij inleven in mensen die in een lastigere positie zitten. Maar als een stel moraalridders de hele tijd loopt te roepen hoe je je zou moeten schamen en gedragen zoals zij zeggen dat het 'hoort', dan ontstaat daar een soort aversie tegen. Het moet natuurlijk komen uit mensen, niet opgelegd van hogerop of van mensen met de zogenaamde 'moral highground'.
Mee eens. Maar dat gaat een lang proces zijn. In een bovendien meer ideale maatschappij. Je kan ook beide doen. Bepaalde acute maatregelen opleggen (waarmee ik overigens alleen doel op werk-cq inkomengerelateerde zaken) en tegelijkertijd voor de langere termijn meer tolerantie voor elkaar proberen te kweken, met inachtneming van alle angsten van de verschillende partijen.Racisme zit hem juist in de allereerste, vaak onbewuste, associaties die mensen hebben.
Chinezen zijn goed in wiskunde, zwarte mensen versieren veel vrouwen, Mexicanen zijn lui, blanken zijn rijk en Arabiërs zijn terroristen.
Als je met mensen in gesprek gaat dan zul je zeer zelden iemand tegenkomen die hiervan echt volledig overtuigd is. Natuurlijk zijn niet alle mensen uit het Midden-Oosten terrorist.
Maar zulke stereotypes zijn wel een allereerste associatie die mensen vaak hebben bij een persoon met een bepaald uiterlijk. Dat kan leiden tot bepaald gedrag, al dan niet onbewust.
Heb je een arabisch uiterlijk, dan word je heel vaak geconfronteerd met dat racistische stereotype dat mensen met baard uit het Midden-Oosten terrorist zijn of crimineel. Je komt nogal wat mensen tegen op een dag. En als je telkens weer (hints van) zo'n stereotype tegenkomt dan kan dat in grote mate je leven gaan beheersen.
Dat is hoe racisme werkt.
Daarom is de eerste stap richting minder racisme dus mensen bewustmaken dat deze racistische stereotyperingen bestaan.
Als je dat 'bewust maken' te veel van bovenaf oplegt dan gaan mensen in de weerstand, dus dat gaat ook niet goed. Maar niks doen is ook geen optie, want dan krijgen racistische stereotyperingen de kans om te sluimeren en/of te groeien.
Met elkaar in gesprek gaan en begrip tonen voor elkaars situatie is dus de oplossing.
Wat dat betreft doen we het in dit topic best goed =)
En nogmaals, ik ontken dat niet. Ik kaart dat probleem notabene zelf aan in dit topic. Lees maar terug. Nogmaals, ik vraag me af of iedereen uberhaupt mijn topic heeft gelezen. Ik kaartte een probleem zoals dit al aan, maar zoiets ga je niet oplossen door bedrijven of andere instanties te verplichten om een aantal allochtonen in je bedrijf op te nemen. Dat is natuurlijk lekker politiek correct en werkt op de korte termijn, maar op den duur verlies je alleen maar verbondenheid tussen de mensen. En door deze uitspraken word ik gelijk geframed als iemand die discriminatie ontkent, of ben ik extreem rechts. Maar dat is precies wat de media jullie heeft aangeleerd.
Ja, dat is zeker zo. Racisme is meestal een veel subtieler iets dan de theatrale variant die je vaak in films ziet (wil die kant natuurlijk niet ontkennen). Het is vaak ook niet per definitie geboren uit een soort kwade intentie, maar meer uit onwetendheid.Racisme zit hem juist in de allereerste, vaak onbewuste, associaties die mensen hebben.
Chinezen zijn goed in wiskunde, zwarte mensen versieren veel vrouwen, Mexicanen zijn lui, blanken zijn rijk en Arabiërs zijn terroristen.
Als je met mensen in gesprek gaat dan zul je zeer zelden iemand tegenkomen die hiervan echt volledig overtuigd is. Natuurlijk zijn niet alle mensen uit het Midden-Oosten terrorist.
Maar zulke stereotypes zijn wel een allereerste associatie die mensen vaak hebben bij een persoon met een bepaald uiterlijk. Dat kan leiden tot bepaald gedrag, al dan niet onbewust.
Heb je een arabisch uiterlijk, dan word je heel vaak geconfronteerd met dat racistische stereotype dat mensen met baard uit het Midden-Oosten terrorist zijn of crimineel. Je komt nogal wat mensen tegen op een dag. En als je telkens weer (hints van) zo'n stereotype tegenkomt dan kan dat in grote mate je leven gaan beheersen.
Dat is hoe racisme werkt.
Kijk, daar kan ik achter staan. We hebben allemaal onze vooroordelen, mede door dat soort stereotyperingen waar we heel lang aan zijn blootgesteld. Ik heb ook in het omgaan met mensen uit andere culturen ervaren hoe dat helemaal niet zo is, al kan er natuurlijk eens een kern van waarheid in iets zitten. Maar deze wordt dan vaak heel erg uitvergroot op een vaak negatieve manier.Daarom is de eerste stap richting minder racisme dus mensen bewustmaken dat deze racistische stereotyperingen bestaan.
Als je dat 'bewust maken' te veel van bovenaf oplegt dan gaan mensen in de weerstand, dus dat gaat ook niet goed. Maar niks doen is ook geen optie, want dan krijgen racistische stereotyperingen de kans om te sluimeren en/of te groeien.
Met elkaar in gesprek gaan en begrip tonen voor elkaars situatie is dus de oplossing.
Dit deed me ook even denken aan een show die ik gisteravond zag van stand-up comedian Bill Burr. Ik weet niet of je hem kent? (anders: aanrader!) Hij kwam dus met dat punt dat racisme vaak subtiel is (en ik jatte dat punt schaamteloos hierboven he he). En hij besprak veel kleine dingen die taboe zijn en daardoor normaal nooit onder de aandacht komen. Maar nu door dat met humor te bespreken zonder een belerende toon, zette dat mij zo nu en dan echt aan het denken. Zonet nog wat reacties op die show gekeken, waaronder een paar met wat zwarte mannen en je merkt heel erg hoe deze respectvolle wijze van benadering mensen echt tot elkaar brengt. Uiteindelijk denken we in de basis vaak heel erg hetzelfde, maar komen we vaak niet op dat punt door allerlei taboes en vaste denkwijzes.Met elkaar in gesprek gaan en begrip tonen voor elkaars situatie is dus de oplossing.
Het is per wet verboden om te discrimineren. Door dat allemaal maar over 1 kam te scheren krijg je geen gelijk hoor.
De nieuwe wereldorde is toch echt een conspiracy theorie hoor!
![]()
Nieuwe Wereldorde (complottheorie) - Wikipedia
nl.wikipedia.org
Verder heb ik niks met Rutte van de VVD of een ander element van die partij, ik ben een groene dus staat de VVD mijlenver af van mijn idealen. Ik heb niet eens een koophuis, mijn zorgpremie stijgt iets maar dat doen mijn inkomsten ook (de jouwe al 10 jaar niet meer, geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt overigens), en naar mijn gevoel betaal ik niet veel meer belastingen.
Wel ga ik er in koopkracht iets op achteruit, maar dat is dus zoals je zelf zegt omdat door democratie de VVD aan de macht is, en dat is dus een partij die vooral opkomt voor de wat meer welgestelden onder ons, iets wat algemeen bekend is. Daarnaast hebben we nog steeds last van de staart van de economische crisis, dus moet je sowieso niet verwachten dat je er elk jaar 10% in koopkracht op vooruitgaat of zo.
We belasten de wereld veel te erg, en daar moet iets aan gedaan worden. En dat biedt inderdaad kansen aan de slimme groene ondernemer ja maar per saldo gaat dat toch echt een gigantische berg geld kosten, dat lijkt me duidelijk.
Van een toespraak van Rutte die stelt zo veel mogelijk vluchtelingen te willen en daar beleid van te maken is mij overigens dan weer niets bekend.
Ik vind het ook maar vreemd dat hele volksstammen met een laag inkomen op de VVD hebben gestemd maar het is zo en nu moeten we het maar doen met die partij tot de volgende verkiezingen. Dat noemen we democratie, de minst slechte van elke vorm van een land besturen die er is (de geschiedenis heeft ons geleerd dat andere bestuursvormen nog veel erger zijn!)
@Neo-Shulginist
Ik wist niet dat knolgewassen ook religieus waren lol!
@Woezoe
Ik heb niet zo beinvloedbaar door de media. Natuurlijk weet ik dat er media zijn die de algemene opinie proberen te beinvloeden, die heb je zowel bij links als rechts. Daarnaast geloof ik niet dat jij een extreem rechts persoon bent, je hebt gewoon een andere mening over veel zaken dan ik en dat is geen enkel probleem in een land waar je nog steeds een grote mate van vrijheid in meningsuiting hebt.
Ik woon als blanke autochtoon (geboren en getogen in deze stad) in een achterstandswijk waar ik een minderheid ben, en ik wordt dus niet gediscrimineerd door ook maar iemand van al die andere culturen die hier wonen, op een klein clubje werkloze criminele hangjongeren na dan maar die hebben voor echt helemaal niemand respect (nou ja, er is een hierachie in welke positie je op de criminele ladder hebt, onderling is er dus wel enige vorm van respect) dus dat heeft niet met mijn afkomst te maken. Gewoon negeren die gasten, ze zijn niet representatief dus kan ik geen cultuur en of religie de schuld geven voor hun gedrag.
Kan dit volledig volgen, helemaal mee eens. Dankzij pep een reactie geschreven op dat gebeuren van racisme. 😜 Terwijl ik eerst nog rustig en onwetend het Forum afspeurde voordat ik hierin werd gezogen voor een typ verhaal van jewelste lol. Voor de fun wat smileys toegevoegd, totaal overbodig en het verhaal wordt er eigenlijk niet aantrekkelijker op, om te lezen. 🤣 🤣 🤣Dit deed me ook even denken aan een show die ik gisteravond zag van stand-up comedian Bill Burr. Ik weet niet of je hem kent? (anders: aanrader!) Hij kwam dus met dat punt dat racisme vaak subtiel is (en ik jatte dat punt schaamteloos hierboven he he). En hij besprak veel kleine dingen die taboe zijn en daardoor normaal nooit onder de aandacht komen. Maar nu door dat met humor te bespreken zonder een belerende toon, zette dat mij zo nu en dan echt aan het denken. Zonet nog wat reacties op die show gekeken, waaronder een paar met wat zwarte mannen en je merkt heel erg hoe deze respectvolle wijze van benadering mensen echt tot elkaar brengt. Uiteindelijk denken we in de basis vaak heel erg hetzelfde, maar komen we vaak niet op dat punt door allerlei taboes en vaste denkwijzes.
Ik denk echt dat de bestrijding van racisme meer in die hoek gezocht moet worden en niet in bijvoorbeeld "positief racisme" en opleggen aan mensen hoe zij zouden moeten denken. Het is een gevoelig onderwerp en mensen willen gewoon niet weggezet worden als "racist" of iemand die geen empathisch vermogen heeft. Dat schiet in het verkeerde keelgat en dan is die opening om er over na te gaan denken weer gesloten.
Vergeet ook vooral niet dat door de geschiedenis heen het vooral de blanken zijn geweest die het grootste aandeel hebben gehad in het op grote schaal onderdrukken van andere bevolkingsgroepen (met bijkomend ras). Hoe insignificant dat mag lijken in de huidige tijd (lang geleden immers), het achterliggende discriminatoire karakter is nog lang niet vergeten door betreffende bevolkingsgroepen.
Precies ja, hetzelfde principe.@Mindless
Tja, hetzelfde gebeurd nu in het bedrijfsleven. Je zal als man zijnde op een hogere positie vol ambitie en kunde kunnen zitten maar elke keer gepasseerd worden bij promotie door vrouwen die mogelijk minder kundig zijn omdat nou eenmaal bepaald is dat er gestreefd wordt naar meer vrouwen op leidinggevende posities in het bedrijfsleven alsmede in de ambtenarij.
@Mindless
Tja, hetzelfde gebeurd nu in het bedrijfsleven. Je zal als man zijnde op een hogere positie vol ambitie en kunde kunnen zitten maar elke keer gepasseerd worden bij promotie door vrouwen die mogelijk minder kundig zijn omdat nou eenmaal bepaald is dat er gestreefd wordt naar meer vrouwen op leidinggevende posities in het bedrijfsleven alsmede in de ambtenarij.
En om dat recht te trekken moet er dus gediscrimineerd worden op geslacht (of bijvoorbeeld op ras).Een vrouwenquotum is een manier om de huidige stand van zaken meer recht te trekken, en niet om anderen voor te trekken. Dat is wel een verschil.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."