Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEven iets over racisme en anti-racisten...

Even iets over racisme en anti-racisten...

155 antwoorden
26 weergaven
18-5-2026
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Rivalrie zei:
Waarom zou je een wiel vervangen als je gewoon de ANWB kan bellen? :P
Klik om te vergroten...
Waarom zou ik aanhankelijk zijn van een ander terwijl ik het zelf kan? Kan jij dat niet dan? 🤣
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Rivalrie zei:
Waarom zou je een wiel vervangen als je gewoon de ANWB kan bellen? :P
Klik om te vergroten...
Waarom zou je autorijden. Fuck auto's😊

Blyatman zei:
Hedendaags is de definitie van man anders geworden
Klik om te vergroten...
Ja dit is vgm ook zeker zo, maar das toch niet iets slechts? De samenleving verandert dus definities als mannelijk en vrouwelijk veranderen mee!

Blyatman zei:
verwende nesten
Klik om te vergroten...
Deze zijn absoluut onuitstaanbaar. Vrouwelijke verwende nesten net zo zeer. Maarrrrr het zegt imo niets over hoe mannelijk of vrouwelijk je bent.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Die ene zei:
even iets anders over racisme
Bekijk bijlage 30974De zadels vandaag de dag..
Klik om te vergroten...
Keeee toch de auto maar pakken dan, dit is natuurlijk mega niet-woke😂
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Mannen die dat niet kunnen? Denk eerder niet willen. 😜😂
Ik kan het zelf, als vrouw. Ook een accu wisselen, olie verversen, lampjes wisselen etc. Mijn pa leerde me dat toen ik mijn rijbewijs haalde. In zijn woorden: “geen dochter van mij belt anwb als je het zelf kan, kom op!” 😂😂
Ouderwets misschien maar als je auto rijd zou je dat wel moeten kunnen.
Klik om te vergroten...
Ik vind zelf je auto repareren echt ouderwets. Succes met het lampje van mijn Audi. Gaat je niet lukken :tongueout:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Die ene zei:
Lampje wisselen is tegenwoordig ook niet meer grappig. Soms moet een deel van de bumper er af ofzo. Helemaal moeilijk gemaakt
Klik om te vergroten...
Klopt. Moet je eens een koplamp van een Mondeo willen wisselen.. Halve auto moet uit elkaar 😂
W
WoezoeLid
01-01-2024, 00:00
#6
שמש zei:
Dat is duidelijk heel erg verkeerd. Wist niet dat het zo speelde.


Lijkt mij dat het juist goed is dat mensen dit wordt bijgeleerd. Helaas is het wel nodig, blijkt steeds maar weer.

Vaak begint het ergens waar het voor de meerderheid nog onzichtbaar is. Dit si dus nieuw voor mij. Maar ik sluit niet uit dat dit in de toekomst een nog groter probleem kan worden. Dan moet er zeker nu al aandacht aan worden gegeven. Ik weet overigens dat in Arabische landen (was recent in Saoudi Arabië) sommige Arabieren westerlingen als vuil zien. Weet niet of het specifiek met ras te maken heeft. Maar is wel net zo fout, dat is duidelijk.

Persoonlijk vind ik het onzin om trots te zijn op je huidskleur. Net als dat ik het onzin vind dat je trots bent op je familie-achtergrond (stamboom). Je kan trots zijn op iets waar je goed in bent, niet op iets wat je toevallig door de natuur gekregen hebt. Vind het ook polariserend. Maar goed, dat is mijn mening.
Klik om te vergroten...

Ik ben het met je eens, er is overal in de wereld racisme. In Saudi Arabië mag je niet eens de bijbel meenemen. Maar als je dan weet in China komt, daar wordt gewoon een hele islamitische bevolkingsgroep weggejaagd.

Wat dat betreft zit het rechtssysteem in het Westen wel goed en is racisme hier strafbaar. Er zijn alleen nog een hoop rotte appels in de samenleving en dat is nog wel het lastigste naar mijn inzien. Ik vind dat vooral de media dat veel te fout aanpakt.

Ik gun gewoon ieder mens het beste. Ik ben gewoon totaal niet politiek correct, maar alsnog ben ik iemand van leven en laten leven. Er heerst in Nederland nog zo'n taboe op bepaalde onderwerpen. Die moeten we zien te doorbreken.

Het probleem is nu dat er teveel gehoor wordt gegeven aan kleine groepjes die zich alleen maar het slachtoffer voelen. Waar de hele politiemacht moet uitstormen om de sinterklaasintocht veilig te laten verlopen, komen er meldingen van discriminatie binnen over laffe Hollandse werkgevers die uit een stapel sollicitatiebrieven alle vreemde en exotische namen eruit halen en gelijk de prullenbak in gooien.

Het probleem in Nederland is dat racisme vooral voortkomt door hoge werkgevertjes en managertjes met genoeg macht om er makkelijk mee weg te komen. Dat doen ze niet voor "eigen volk eerst" of zo iets, maar ze willen zo goedkoop mogelijk, zo makkelijk mogelijk en zo snel mogelijk werknemers.
Die denken alleen aan geld joh.

Maar weet je wat het punt is, racisme wordt gewoon overal en zonder na te denken naar mekaar geroepen. En dan zijn de mensen die echt slachtoffer zijn van racisme ook weer de dupe van.

En het allerergste vind ik wel dat mensen tegenwoordig er een soort hype van maken om zo anti racistisch mogelijk te zijn. Ze hebben totaal geen kennis van zaken en ze doen het gewoon voor de facebook volgertjes. Als het erop aankomt zal je niks aan dat soort lui hebben, een nuchtere vent Nederlands/Turks/Marokkaans maakt niet uit welke afkomst. Zal wel voor je opkomen.

Mensen zijn teveel bezig met het verwijderen van elk mogelijke vorm van racisme. Zoals webshops die geen kerst categorie meer hebben maar een winter categorie. Rot op man, het censureren en taboe maken van bepaalde dingen werkt zo averechts geloof me. Mensen zullen dingen van elkaar moeten accepteren & respecteren. Maakt niet uit welke huidskleur je bent, mensen die continu maar weer naar dat slavenverleden grijpen en ook alle domme media en rest die daar aandacht aan geeft. Prima dat er bepaalde woorden zijn die donkere mensen als aanstootgevend ondervinden, dat moet je respecteren en accepteren. Maar het censureren van straatnamen van zeehelden vind ik erg ver gaan. Dat is gewoon een soort machtsstatement.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Anunnaki zei:
Als ik bijvoorbeeld zou zeggen dat ik me niet prettig voel met de opkomst van een (voor ons) vreemd geloof ben je meteen een racistische, milieuhatende rechts-extremist of wtf die kneuzen ook allemaal zeggen
Klik om te vergroten...

Hier gaat het dus precies om: de aanname dat er een 'ons' is en dat de nieuwkomer daar fundamenteel van verschilt. Terwijl de verschillen tussen 'ons' Nederlanders soms net zo groot kunnen zijn als verschillen met mensen die elders zijn opgegroeid.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Toch wil ik het gevoel van Annunaki niet gelijk wegzetten als racistisch sentiment. In mijn gedachten plaats ik het alleen in een bredere context (correct me if I'm wrong).

We leven in een steeds complexere wereld. Door globalisering is het heel makkelijk geworden om vanuit de hele wereld ergens heen te migreren. Dat merk je aan allerlei zaken: in het centrum van Amsterdam wordt nauwelijks nog Nederlands gesproken vanwege alle toeristen en expats, Aziatische gerechten worden gangbaarder, er komen drugs zoals ayahuasca ons land binnen (die voorheen alleen in het Amazoneregenwoud te vinden was), en zo kan je nog wel 100 voorbeelden noemen.

Die complexe samenleving is voor veel mensen heel lastig. Er wordt verwacht dat je je als individu constant aanpast aan een supersnel veranderende omgeving. Dat veroorzaakt gevoelens van ongemak. Een groep mensen verlangt daarom terug naar een tijd waarin er een duidelijkere dominante cultuur was en waarin conservatief-autoritaire normen bepaalden hoe we ons moesten gedragen. (Zie 'onze cultuur')

Dat kán uitmonden in racisme, als één specifieke etniciteit wordt aangewezen als zwart schaap. Maar rechts-nationalisme is niet per se racisme. Ik zie het dus eerder als een reactionaire beweging op globalisering en individualisering, wat doet verlangen naar een duidelijkere dominante cultuur en eenheidsgevoel (=nationalisme).
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#9
Er ís racisme. Voor blanke NL'ers is het makkelijk om te zeggen dat het wel meevalt, maar voor gekleurde NL'ers is het geregeld terugkerende realiteit dat ze racistisch worden bejegend. Dit heb je in soorten en maten. Grapjes over ras moeten kunnen. Althans, dat vind ik zelf als persoon met een gekleurde huid. Vond dat soort grapjes altijd eerder wat sullig, maar onschuldig. En je kan er gewoon vriendelijk om lachen. Je ziet er anders uit en dat is voor mensen soms een onschuldig onderwerp om vriendelijk contact te leggen. Zo vind ik vanuit persoonlijk oogpunt die hele zwarte piet discussie totaal overbodig. Maar dan ook weer, ik ben zelf niet zwart. Dus voor mensen met een meer donkere huid ligt het soms blijkbaar gevoeliger en voelen ze zich belachelijk gemaakt. Ik kan me daar vanuit mijn positie niet veel bij voorstellen maar vanuit hun positie wel.
Eigenlijk zijn er zo legio voorbeelden, tot zeer agressief racisme aan toe. Wanneer je daar geregeld mee wordt geconfronteerd dan zit je in een andere realiteit dan de blanke NL'er.
Dus probeer je te verplaatsen in anderen. Dat 'jij' iets onbelangrijk vindt, wil nog niet zeggen dat het voor iemand anders dan ook maar onbelangrijk moet zijn.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Woezoe zei:
Dat is super ernstig, maar gelukkig hebben wij een duidelijke grondwet die zoveel mogelijk vormen van racisme en discriminatie aanpakt. Men kijk alleen niet zo serieus naar racisme tegen blanke mensen, terwijl toch echt net zo erg is als bij donkere mensen
Klik om te vergroten...

We hebben een grondwet die dit zou moeten aanpakken, maar in de praktijk gebeurt dit lang niet altijd en is er helaas nog veel sprake van ongelijkheid. Er zijn talloze voorbeelden van sociale experimenten waarbij gelijkwaardige profielen/CV's worden opgestuurd als sollicitatie, waarvan ook met een foto of achternaam die niet Nederlands aan doet. Zoals jij zelf ook benoemt, worden die er door genoeg bedrijven uit gefilterd. Of denk eens aan discriminatie op basis van geslacht/gender zoals een lager loon aan vrouwen, eerder mannen aannemen op hogere posities, etc. En daarbij beschermd de grondwet in praktijk helaas ook helemaal niet tegen discriminerende of racistische uitingen 'op straat'.

Racisme tegenover witte mensen is in onze dominant witte cultuur toch veel minder en minder schrijnend dan andersom. Ik vind niet dat je dit kan vergelijken met andere vormen van discriminatie waar een minderheidsgroepering last van heeft. Als ik hun verhalen hoor, schrik ik keer op keer. Dat is niet te vergelijken met gekwetst zijn omdat iemand je een 'vieze tata' noemt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
KropSla zei:
Racisme tegenover witte mensen is in onze dominant witte cultuur toch veel minder en minder schrijnend dan andersom. Ik vind niet dat je dit kan vergelijken met andere vormen van discriminatie waar een minderheidsgroepering last van heeft. Als ik hun verhalen hoor, schrik ik keer op keer. Dat is niet te vergelijken met gekwetst zijn omdat iemand je een 'vieze tata' noemt.
Klik om te vergroten...
Ik denk juist dat je het gevoel van ongelijkheid in stand houdt en versterkt zo. Discrimineren van blanken telt zogenaamd niet zo zwaar, want zij trekken zich er meestal niet zoveel van aan. "Er bestaat geen racisme tegen blanken" zeggen sommigen tegenwoordig al.

Politiek correcte onzin als je het mij vraagt.
Ondertussen maak je de kloof groter op deze manier, omdat je met twee maten meet. Sommige "anti-racisten" zijn de grootste racisten die er zijn.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Ik denk juist dat je het gevoel van ongelijkheid in stand houdt en versterkt zo. Discrimineren van blanken telt zogenaamd niet zo zwaar, want zij trekken zich er meestal niet zoveel van aan. "Er bestaat geen racisme tegen blanken" zeggen sommigen tegenwoordig al.

Politiek correcte onzin als je het mij vraagt.
Ondertussen maak je de kloof groter op deze manier, omdat je met twee maten meet. Sommige "anti-racisten" zijn de grootste racisten die er zijn.
Klik om te vergroten...
Dat is volgens mij niet wat @KropSla zegt. Hij beaamt racisme tegen blanken (en terecht) maar differentieert tussen racisme tegen blank of gekleurd omdat het laatste meestal toch wel veel grover van karakter is. Uitzonderingen daargelaten.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Niemand ziet de hedendaagse Turken als de oorspronkelijke bevolking van Nederland. Die kaukasiërs van toen zijn natuurlijk ook niet hetzelfde volk als de Turken van nu. Dat is door de hierboven genoemde volksverhuizingen over lange tijd verandert. Historie vervaagd over lange tijd.
Klik om te vergroten...
Klopt natuurlijk. (De eerste bewoners waren mogelijk ook niet met miljoenen. Maar ieg genoeg om te worden opgemerkt via latere opgravingen.)
Het is niet gezegd dat ze in die tijd al aan landjepik deden zoals in latere eeuwen, misschien trokken ze een gebied binnen en vestigden zich daar zonder al teveel besef van groeps-identiteit. En zijn er later andere groepen bijgekomen die de vorige hebben doen vergeten / cq is gemixt tot de huidige 'Ollander. Maar het duidt er op zijn minst op dat dit gebied altijd multi-culti was. En why not. De huidige NL'er is een brouwsel van rassen. Gaan we nog verder terug, dan waren NL'ers brouwsels van microben. En kosmisch stof. Maar ik dwaal af.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
acht.zes zei:
@Mindless
We 'zetten' niks bij elkaar in mijn optiek. Volksverhuizingen zijn van alle tijden en komen door tal van uiteenlopende redenen en volgens mij valt dat zo goed als niet tegen te houden, wat bepaalde figuren ook mogen suggereren.
Klik om te vergroten...
Natuurlijk zijn volksverhuizingen van alle tijden, maar door de globalisatie van tegenwoordig gaat alles een stuk harder dan in vroegere tijden.

Mijn punt is: verschillende culturen zullen altijd elementen hebben die botsen met elkaar. Wonen die erg dichtbij elkaar, dan merk je dat eerder. Betekent niet dat ze alleen maar met elkaar botsen natuurlijk.

שמש zei:
Mag ik even refereren naar een eerdere post waarin ik al schreef dat het gebied dat nu NL heet als eerste is bevolkt door stammen die uit het gebied kwamen wat we nu Turkije noemen. De Turken zaten hier dus eerder dan 'wij'. Ver voordat de Germanen hier kwamen. Dus wat nou met 'ga terug naar Turkije'. Even een leermomentje voor Baudet en consorten.
Klik om te vergroten...
Dit is waarom blanken soms 'kaukasiërs' genoemd worden denk ik(?) Zij komen oorspronkelijk uit die regio, via verschillende wegen.

De native Americans komen ook oorspronkelijk uit Azië. Toch zien we hen als de oorspronkelijke bevolking van Amerika, omdat ze er een lange tijd de bevolking waren die daar de cultuur bepaalden.

Niemand ziet de hedendaagse Turken als de oorspronkelijke bevolking van Nederland. Die kaukasiërs van toen zijn natuurlijk ook niet hetzelfde volk als de Turken van nu. Dat is door de hierboven genoemde volksverhuizingen over lange tijd verandert. Historie vervaagd over lange tijd.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
@Mindless
Culturen kunnen inderdaad botsen maar ik reageerde eigenlijk primair op dat je lijkt te suggereren dat er bewust verschillende culturen bij elkaar worden gezet door iets of iemand (de politiek?) en dat is vrijwel nooit het geval.
W
WoezoeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik vind dat racisme op elk vlak niet deugt. Van blank naar donker of andersom. Dat de donkere mensen in Nederland in de minderheid zijn, betekent niet dat zij daarom extra "zielig" zijn. Best gevaarlijk, racisme jegens blanke mensen zal straks allang geen uitzondering meer zijn. De nieuwe generatie moslims schijnt nog orthodoxer te zijn en nog minder te hebben met Nederland dan hun ouders. En ik kan dit alleen maar bevestigen naar mijn eigen ervaringen. We kunnen het niet goed praten. Ook niet een beetje, niemand staat boven de grondwet.
Racisme jegens blanken moet net zo goed besproken worden als racisme jegens donkere mensen. Zo snel mogelijk, want de normalisering van dit gedrag jegens blanken is al in volle gang.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Als mij dat een "rechts-extremist" maakt, so be it. Ik weet zelf wel wie ik ben.
Klik om te vergroten...
Ik weet het ook. Kosmisch extremist lijkt mij een betere naam voor je.
Echter, evolutie van de geest en conservatisme op aarde schuurt vroeg of laat. Dat zou je toch moeten weten.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
שמש zei:
Ik weet het ook. Kosmisch extremist lijkt mij een betere naam voor je.
Echter, evolutie van de geest en conservatisme op aarde schuurt vroeg of laat. Dat zou je toch moeten weten.
Klik om te vergroten...
Nee hoor. Lees de Tao Te Ching eens. Genoeg conservatisme in te vinden. Conservatisme is iets wat altijd weer terug zal keren, wanneer mensen constante vernieuwing/progressiviteit weer even zat worden.

Haha kosmisch extremist :laughing: Mag ik dat aub hier links in het geel ipv Zweefkees? :grimacing:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Woezoe zei:
Ik vind dat racisme op elk vlak niet deugt. Van blank naar donker of andersom. Dat de donkere mensen in Nederland in de minderheid zijn, betekent niet dat zij daarom extra "zielig" zijn. Best gevaarlijk, racisme jegens blanke mensen zal straks allang geen uitzondering meer zijn. De nieuwe generatie moslims schijnt nog orthodoxer te zijn en nog minder te hebben met Nederland dan hun ouders. En ik kan dit alleen maar bevestigen naar mijn eigen ervaringen. We kunnen het niet goed praten. Ook niet een beetje, niemand staat boven de grondwet.
Racisme jegens blanken moet net zo goed besproken worden als racisme jegens donkere mensen. Zo snel mogelijk, want de normalisering van dit gedrag jegens blanken is al in volle gang.
Klik om te vergroten...

In deze reactie mis ik nog het besef dat blanke mensen een enorm gepriviligeerde situatie genieten.

Wat ik vertelde over die vriend van mij die ineens wordt opgepakt, dat hebben blanke mannen niet. Die zijn bij voorbaat niet verdacht. Blanke mannen hebben veel meer kans aangenomen te worden bij een baan, juist bij gelijke geschiktheid.

En dan heb ik het nog niet eens over het privilege van een hoge sociaal-economische positie waarin je als Nederlander in je jeugd verzekerd bent van (passend) onderwijs. Een enorm privilege wereldeijd gezien.
Er zijn genoeg mensen die moeten vrezen voor bombardementen, voor corrupte politici, voor economisch wanbeleid, voor natuurrampen. Daar hebben autochtone nederlanders allemaal geen last van.

Er zijn dus al enorme verschillen tussen mensen van verschillende afkomst, of we dat nou racistisch vinden of niet. Daarom kan het juist eerlijker zijn om sommige mensen op basis van afkomst en sociaal-economische afkomst 'voor te trekken', omdat ze op alle andere terreinen juist achterlopen.

Zie ook dit plaatje over het verschil tussen equality en equity.IISC_EqualityEquity.png
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Het is idd 1 grote grap.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."