#1
Dat begrijp ik hoor. En echte wetenschappers zoals Esther Croes weten waarschijnlijk toch wel dat de sociale wetenschappen niet zoveel voorstellen 😉Maar ik blijf liever anoniem in relatie tot dit forum
Dat begrijp ik hoor. En echte wetenschappers zoals Esther Croes weten waarschijnlijk toch wel dat de sociale wetenschappen niet zoveel voorstellen 😉Maar ik blijf liever anoniem in relatie tot dit forum
Nee, ik zei het volgende:Even los van de hele discussie die onder deze post ontstaan was en die ik (ja, nu pas) even terug aan het lezen ben (interessant!). Wordt drugsgebruik echt onder de ‘niet-overdraagbare aandoeningen’ geschaard? Huh?
In mijn proefschrift refereerde ik met die term standaard naar volksziekten als kanker (waarover mijn werk ging), hart- en vaatziekten, diabetes, luchtwegaandoeningen, neurologische aandoeningen etc.
Of bedoel je dan verslaving, als chronische (hersen)ziekte? Lijkt me sterk dat er naar drugsgebruik zelf wordt verwezen als een niet-overdraagbare aandoening. 😅 Maar wel dus?
Zou echt super weird zijn als de epidemiologie het gedrag (‘drugs gebruiken’) zelf per definitie als pathologisch beschouwt. Als dat zo is, is dat echt enorm scheef, lol. Geldt dat dan ook voor het gebruiken van alcohol, ongeacht de mate waarin? Of gamen? Eten? Zijn dat ook niet-overdraagbare aandoeningen? 🤣 Maar oké, was hierdoor even afgeleid, ik ga weer verder bijlezen!
Drugsgebruik is geen ziekte volgens epidemiologen, maar gezondheidseffen door drugsgebruik wel. En verslaving ook. Aangezien epidemiologen alleen de ziektelast van drugsgebruik bestuderen, bekijken ze drugsgebruik in de samenleving dus per definitie als een ziekelijke verschijning. Dat verklaart dus waarom mensen zoals Esther Croes zich blind staren op die ene xtc-dode die jaarlijks valt, maar dat ze geen oog hebben voor de sociale, culturele en emotionele waarde van honderdduizenden anderen die jaarlijks genieten van hun pil.Epidemiologie is een vakgebied wat kijkt naar het voorkomen van ziektes in de samenleving (en poogt die te verminderen). Daarbij gaat het (..) om (..) gezondheidseffecten die gerelateerd zijn aan (..) drugsgebruik. In het laatste geval wordt er dan gesproken over niet-overdraagbare aandoeningen![]()
Ik vind natuurwetenschappen best overrated. Ja, ze kunnen heel indrukwekkende hoeveelheden significante cijfers meten en met zeer kleine p-values uitrekenen hoe bepaalde fenomenen met elkaar verband houden. MAAR, dat kan alleen in kunstmatige omgevingen waarin alle andere factoren worden weggecijferd.Dat begrijp ik hoor. En echte wetenschappers zoals Esther Croes weten waarschijnlijk toch wel dat de sociale wetenschappen niet zoveel voorstellen 😉
Mijn bericht was ook meer een misschien niet zo geslaagd grapje naar @Roze Olifant toe. Ik kom zelf uit de sociale wetenschappen, dus dat was de subtext. Verder heb ik heel veel respect voor iedereen die een doctoraat tot een goed einde kan brengen. Wat een klus zeg.Ik vind natuurwetenschappen best overrated.
Nee, ik zei het volgende:
Drugsgebruik is geen ziekte volgens epidemiologen, maar gezondheidseffen door drugsgebruik wel. En verslaving ook. Aangezien epidemiologen alleen de ziektelast van drugsgebruik bestuderen, bekijken ze drugsgebruik in de samenleving dus per definitie als een ziekelijke verschijning. Dat verklaart dus waarom mensen zoals Esther Croes zich blind staren op die ene xtc-dode die jaarlijks valt, maar dat ze geen oog hebben voor de sociale, culturele en emotionele waarde van honderdduizenden anderen die jaarlijks genieten van hun pil.
Mijn bericht was ook meer een misschien niet zo geslaagd grapje naar @Roze Olifant toe. Ik kom zelf uit de sociale wetenschappen, dus dat was de subtext. Verder heb ik heel veel respect voor iedereen die een doctoraat tot een goed einde kan brengen. Wat een klus zeg.
Mijn vrouw is een ‘serieuze wetenschapper’ en daarom weet ik dat de meeste serieuze wetenschappers niet alleen de geesteswetenschappen maar ook de sociale wetenschappen zien als semi-onzin, de naam wetenschap niet waard zeg maar, maar dat is niet zo zeer mijn mening.
Maar laat ik voor de grap eens doorvragen: welke vorm van kennis vind jij wel betrouwbaar @Neo-Shulginist ? 😉
Ik ben zelf eigenlijk sceptisch over bijna alles.
Ja, ik weet er alles van 🙂 Uiteindelijk ben ik daarom ook in de geesteswetenschappen terecht gekomen. Maar dat was niet zo ideaal toen ik een PhD wilde doen, omdat ik de financiering niet rond kreeg voor mijn obscure onderwerp. Heb het nog een jaartje volgehouden, maar toen toch de handdoek in de ring gegooid. Doorgaan met psychologie was achteraf misschien een pragmatische keuze geweest.dingen die heel moeilijk te vangen zijn in cijfers en hokjes, zijn extra boeiend.
Dat moet ik helaas een beetje vaag houden, want ze is redelijk bekend (in het wereldje dan, ben best wel trots 🙂). Maar denk aan medisch laboratorium onderzoek.Wat doet je vrouw?
Psychologie en religie wetenschappen.wat is jouw achtergrond?
Alles waar ik het mee eens ben? 😂Maar laat ik voor de grap eens doorvragen: welke vorm van kennis vind jij wel betrouwbaar @Neo-Shulginist ? 😉
Ik ben zelf eigenlijk sceptisch over bijna alles.
"Nou, dat is gewoon jouw opinie."Zoiets zeggen is echt de perfecte manier om mij op de kast te jagen 🤣
Alcohol is veel meer algemeen geaccepteerdWat een rotartikel weer eens zeg ... als haar dochter tegen een boom was opgereden onder invloed van drank zou ze nog diezelfde avond op de bank met een blikje Heineken voor de televisie zitten ...
Toch beetje teleurstellend voor een dokter.
De meeste doden zijn gewooon te voorkomen met goede voorlichting en het doorbreken van het hard drug taboe.
Beetje door de pdf heen gescreend maar meeste incidenten zijn toch echt combi gebruik volgens mij…
Klinkt het zelfde als alcohol verbieden omdat je kunt coma zuipen.
“Dus jij wist het wél!”, zei de ontroostbare moeder van de 17-jarige, overleden havo-scholier Lisa. “Waarom hoorde ik dan telkens dat het geen kwaad kan?” Ze had alleen maar gehoord over de ecstasy-gevoelens van warmte en empathie, die ze haar dochter zo gunde, omdat Lisa het net zoals zoveel andere meisjes op die leeftijd best wel zwaar had.
De vraag is, klopt het wel wat ze hier betoogt?
Ze verwijst naar toxicologen die altijd gelijk zouden hebben... achteraf.
Maar níemand heeft dat.
Als die XTC waar ze aan overleden inderdaad puur was, hoe groot is dan de kans dat er sprake is van een bepaalde -nog onontdekte- toestand die nu nog niet gevonden is, die ervoor zorgt dat dezelfde persoon maanden later wél aan dezelfde XTC overlijdt? Of de ene vriend wel en de andere niet?
Daar is vast wel een farmacologisch antwoord op te geven en wellicht kent Croes dat ook, maar het is hier niet gegeven.
Haar standpunt is uitstekend te verdedigen, maar de onderbouwing is eerder opiniërend dan wetenschappelijk onderbouwd.
Als je het net als Esther Croes epidemiologisch bekijkt dan is zijzelf ook een ziekelijke verschijning met potentiële gezondheidsproblemen waarover je je zorgen kunt maken.
Kwam dit opvallende artikel vanmorgen tegen. Ben momenteel te lui om er uitgebreid mijn mening over te gaan geven, maar vond het vooral een erg onduidelijk en weinig onderbouwd stuk tekst. ‘Tientallen voorbeelden kan ik noemen…’ —> Noemt vervolgens precies geen concrete voorbeelden. Toch beetje teleurstellend voor een dokter.
Dat vind ik dus een beetje een cirkelredenering: eerst een epidemiologisch perspectief innemen en je dus focussen op gezondheidsproblemen die ontstaan in relatie tot drugsgebruik, daarom alleen negatieve gezondheidseffecten waarnemen, en dan vervolgens klagen dat je zoveel gezondheidsklachten ziet, en je daar dan zorgen over zeggen te maken.Als je het net als Esther Croes epidemiologisch bekijkt dan is zijzelf ook een ziekelijke verschijning met potentiële gezondheidsproblemen waarover je je zorgen kunt maken.
MAPS heeft aan 1600 mensen in klinische setting MDMA verstrekt. Daarbij heeft zich één adverse health effect voorgedaan: iemand kreeg hartkloppingen. De behandeling van die klachten bestond uit niet nog meer MDMA geven. En dat werkte.De vraag is, klopt het wel wat ze hier betoogt?
Ze verwijst naar toxicologen die altijd gelijk zouden hebben... achteraf.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."