Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlcohol schadelijker voor je lichaam dan heroine

Alcohol schadelijker voor je lichaam dan heroine

45 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
1 glas per dag verhoogt de kans op borstkanker tot 10%.
En dan hebben we het nog niet over andere soorten kanker.

www.kwf.nl

Feiten en fabels over alcohol en je gezondheid

Feiten en fabels over alcohol en je gezondheid
www.kwf.nl www.kwf.nl
www.ntvg.nl

Ook één glas per dag verhoogt risico borstkanker bij vrouwen

Het risico op alcoholgerelateerde maligniteiten, zoals borst- en darmkanker en maligniteiten van de bovenste tractus digestivus (mond, keel, slokdarm), begint bij vrouwen al meetbaar te stijgen vanaf een alcoholconsumptie van één glas per dag. Dat concluderen Yin Cao en collega’s van Harvard...
www.ntvg.nl
Klik om te vergroten...

Maar goed dat ik geen borsten heb dan...

...want anders deed ik de hele dag...



Boembedieboembedieboemboemboem!
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#2
New Dawn zei:
Ik had jouw link eerder al gepost als gokje, je bevestigt nu dat dat inderdaad jouw bron is. (Wat gewoon een goede reactie is.)
Aangezien heroïne ook per spuit toegediend kan worden, vond ik het een grapje die ik niet kon laten rondslingeren in mijn brein.

Wikipedia:
Klik om te vergroten...
Owké hadk gemist en die uitdrukking was me totaal onbekend😆 Bij deze weer iets bijgeleerd op deze kerstavond😅
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nihilist88 zei:
Maar elk weekend vb 10 pinten, vervangen door heroïne, dan is heroïne toch vele malen destructiever? Is ook misschien mijn vast luguber beeld dat ik heb van gebruikers va heroïne, crack, spuiten, chinezen...
Klik om te vergroten...
Er zijn heel veel mensen die gewoon farmaceutische opioïden dagelijks slikken :wink:

In Nederland gaat het om 200.000 mensen. Maar aan hen merk je verder niet zoveel. Omdat ze de juiste dosis verstrekt krijgen en daarvoor niet hoeven te hosselen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
New Dawn zei:
Is "Spuit 11" een toepasselijke grap voor in dit topic? :laughing:
Klik om te vergroten...
Zo heet het tijdschrift voor de belangenvereniging voor dakloze verslaafden in amsterdam 😄

Spuit 11 | MDHG

www.mdhg.nl www.mdhg.nl
S
Sn!PySN¥phERLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ethanol is in zijn zuiverste vorm helder/kleurloos en geurloos, maar in tegenstelling tot wat bijvoorbeeld op 'Jellinek' valt te lezen nooit smaakloos.
Het 'brandende' karakter ervan zorgt ervoor dat verschillende groepen mensen dezelfde ethanol qua smaak op een andere manier ervaren: sommige mensen ervaren het als bitter, anderen daarentegen net als licht zoetig (wie zou er durven beweren dat verschillende meningen niet allebei juist kunnen zijn :grin:).
Overigens zal in niet-labocontext gebruikte ethanol quasi onmiddellijk wél een sterke geur ontwikkelen doordat zich tussen de ethanolmoleculen in normale omstandigheden onvermijdelijk waterstofbruggen vormen (ethanol is immers extreem hygroscopisch).

Bisous
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nihilist88 zei:
Maar elk weekend vb 10 pinten, vervangen door heroïne, dan is heroïne toch vele malen destructiever?
Klik om te vergroten...

Ja dat lijkt me ook.
Tien glazen per week is niet echt schadelijk zou ik zeggen. Volgens mij moet je als man boven de 21 glazen en als vrouw boven de 14 glazen zitten wil je de stempel verslaafd krijgen. En vanaf dan begint denk ik ook het destructieve.

We moeten hier denk ik het voorbeeld hebben van de mannen en vrouwen die om 8u bij de AH staan om hun dagvoorraad van bv 10 halve liters te halen.
Of die wat de speciaal biertjes achterover tikken als normaal bier. Of de wijnfans die niet 2 glazen maar 1 a 2 flessen drinken per dag.
Dit zijn denk ik de mensen die een echte aanslag op het lichaam plegen. Meer dan andere drugs.
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#7
SneeuwStorm zei:
Ik ben niet dol op nierstenen.
Klik om te vergroten...
Haha niemand gok ik.
Ben toen ik ze had gewoon out gegaan van de pijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kordie zei:
Tien glazen per week is niet echt schadelijk zou ik zeggen.
Klik om te vergroten...
1 glas per dag verhoogt de kans op borstkanker tot 10%.
En dan hebben we het nog niet over andere soorten kanker.

www.kwf.nl

Feiten en fabels over alcohol en je gezondheid

Feiten en fabels over alcohol en je gezondheid
www.kwf.nl www.kwf.nl
www.ntvg.nl

Ook één glas per dag verhoogt risico borstkanker bij vrouwen

Het risico op alcoholgerelateerde maligniteiten, zoals borst- en darmkanker en maligniteiten van de bovenste tractus digestivus (mond, keel, slokdarm), begint bij vrouwen al meetbaar te stijgen vanaf een alcoholconsumptie van één glas per dag. Dat concluderen Yin Cao en collega’s van Harvard...
www.ntvg.nl
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
1 glas per dag verhoogt de kans op borstkanker tot 10%.
En dan hebben we het nog niet over andere soorten kanker.

www.kwf.nl

Feiten en fabels over alcohol en je gezondheid

Feiten en fabels over alcohol en je gezondheid
www.kwf.nl www.kwf.nl
www.ntvg.nl

Ook één glas per dag verhoogt risico borstkanker bij vrouwen

Het risico op alcoholgerelateerde maligniteiten, zoals borst- en darmkanker en maligniteiten van de bovenste tractus digestivus (mond, keel, slokdarm), begint bij vrouwen al meetbaar te stijgen vanaf een alcoholconsumptie van één glas per dag. Dat concluderen Yin Cao en collega’s van Harvard...
www.ntvg.nl
Klik om te vergroten...

Sow.
Zegt wel hoe giftig dat spul is
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik geloof wel een in hoeveelheden. Iemand die het zich kan permitteren kan gezond blijven en goed leven met bijna iedere drug. 1 glas goede wijn per dag bij het eten is nog altijd gezond volgens bepaalde literatuur. Een bepaalde hoeveelheid heroïne kan ook nog positief bijdragen aan een evenwichtig leven.
Maar weinig mensen kunnen levenlang controle behouden.

En dan kun je maar beter verslaafd raken aan sporten, werken, boeken lezen of reizen en zal een verslaving aan heroïne of cocaïne het meest bijdragen aan dramatische neerwaartse spiraal. En fulltime drinken zal ook wel heel erg pijnlijk zijn voor je lichaam.
Ik heb constant behoefte gehad aan meerdere drugs, oa nicotine, caffeine, wiet met zijn THC, Benzodiazepines (gevolgd door Pregabaline) en in het verleden feestjes met veel alcohol. En ja, alcohol was slechtste voor mijn lichaam al was roken ook pijnlijk.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Manu76 zei:
Ik geloof wel een in hoeveelheden. Iemand die het zich kan permitteren kan gezond blijven en goed leven met bijna iedere drug. 1 glas goede wijn per dag bij het eten is nog altijd gezond volgens bepaalde literatuur.
Klik om te vergroten...
Heeft indd ook met zoveel meer te maken. Als je dagelijks bij een lekkere maaltijd een glas wijn drinkt is dit volgens mij gewoon gezond, wetenschappelijk bewezen of niet. Maar met 2 ist al gouw elk helft vd fles. Maar dan nog, is dat nog steeds niet beter dan liters frisdrank en energy drinks (waar ik me wel schuldig aan maak)?
Manu76 zei:
Een bepaalde hoeveelheid heroïne kan ook nog positief bijdragen aan een evenwichtig leven.
Maar weinig mensen kunnen levenlang controle behouden.
Klik om te vergroten...
Een bepaalde hoeveelheid heroïne positief, is dat niet een contradictio in terminis? Daar dit spul net een korte 'flash' met hevig gevoel van genot en euforie geeft en daarna vooral een verdovend roes effect van meerdere uren en daarom zo giga verslavend
Manu76 zei:
En dan kun je maar beter verslaafd raken aan sporten, werken
Klik om te vergroten...
Ook niet volledig waar e, verslaafd aan (top)sport heeft ook al voor hartfalen gezorgd.

En verslaafd aan werken kan dan weer burnouts, stress, sociale problemen veroorzaken.
Manu76 zei:
en zal een verslaving aan heroïne of cocaïne het meest bijdragen aan dramatische neerwaartse spiraal. En fulltime drinken zal ook wel heel erg pijnlijk zijn voor je lichaam.
Klik om te vergroten...
Doe geen van deze 3, zijn indd wel 3 drugs die enorm gekend zijn om hoge verslavingskans.

Hier eerder met momenten verslaafd geraakt aan amfetamine-rc's en 6-APB, maar niet dagelijks eerder 2wekelijks int slechtste geval tijdje wekelijks.

Benzo's en benzo rc's wel eens ferm verslaafd aan geraakt.
Manu76 zei:
Ik heb constant behoefte gehad aan meerdere drugs, oa nicotine, caffeine, wiet met zijn THC, Benzodiazepines (gevolgd door Pregabaline) en in het verleden feestjes met veel alcohol. En ja, alcohol was slechtste voor mijn lichaam al was roken ook pijnlijk.
Klik om te vergroten...
Wel nog de bravere drugs, met wel een ⚠️ bij benzo's.
Alcohol slechtste, door op moment zelf veel lichamelijke en geestelijke klachten te hebben of om moeilijk en pijnlijk om ermee te stoppen, dito vraag mbt roken.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Nihilist88 zei:
Wel nog de bravere drugs, met wel een ⚠️ bij benzo's.
Klik om te vergroten...
Bravere drugs.. mooi begrip, maar ik begrijp wat je bedoelt.
Je kent het verschil tussen Uppers en doeners wel toch? Want als je benzo gebruikt om rust te vinden omdat je 2 energie drankjes neemt, maakt men het erg moeilijk om in evenwicht te komen.
En ik geef je gelijk, dat als de high extreem is, het steeds moeilijker wordt om niet verslaafd te raken. Maar in principe geloof ik nog altijd, dat nicotine één van de meest verslavende stofjes is die er bestaat, nog erger dan heroïne als ik me niet vergis.
Take care en als je ooit denkt dat je teveel neemt van een gevaarlijke dopamine booster, ga er goed over nadenken, waarom je dit doet en zoek een alternatief.
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#13
Als het om illegale drugs gaat, weet je vaak niet welke schade de drug zelf veroorzaakt en tot welke schade een verbod zal leiden. Het verbod maakt het duur. En omdat het duur is, raken consumenten verarmd.
Ik gebruik Subutex al jaren legaal en ben verre van sociaal verarmd. Ik heb mijn baan, mijn tuin en leef een zeer middenklasse levensstijl. Je kunt niet zien dat ik opiaten gebruik.
Toen ik nog illegale heroïne gebruikte, bestond mijn leven alleen uit het verkrijgen van geld en het verkrijgen van drugs, er was geen tijd voor werk en een normaal leven

Veel andere legale verslavingen zijn niet minder gevaarlijk: bijvoorbeeld anorexia.

En uiteraard is alcohol niet alleen schadelijk voor de drinker zelf, maar leidt het ook tot een zeer ernstige handicap bij baby’s van drinkende moeders: FASD.

Benzodiazepines zijn ook niet onschadelijk; De ontwenning is erger dan bij heroïne
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
Appels en peren vergelijken
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Felis zei:
En uiteraard is alcohol niet alleen schadelijk voor de drinker zelf, maar leidt het ook tot een zeer ernstige handicap bij baby’s van drinkende moeders: FASD.
Klik om te vergroten...
Hier word je toch triest van :(
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Nihilist88 zei:
Heeft indd ook met zoveel meer te maken. Als je dagelijks bij een lekkere maaltijd een glas wijn drinkt is dit volgens mij gewoon gezond, wetenschappelijk bewezen of niet.
Klik om te vergroten...
"Aanvankelijk werd gedacht dat matig alcoholgebruik (één tot twee glazen alcohol per dag) een gunstig effect had op hart- en vaatziekten. Dit effect werd al gevonden bij het drinken van een half glas alcohol per dag. Maar dit effect blijkt alleen gevonden te zijn in studies onder oudere, gezonde mannen en vrouwen. Daarnaast kunnen de resultaten van dit onderzoek door methodologische tekortkomingen vertekend zijn [5, 6]. Hier staat bovendien tegenover dat het drinken van kleine hoeveelheden alcohol het risico op verschillende typen kanker verhoogt [2, 4]. Ten slotte vergroot alcoholgebruik ook het risico op onder meer ongelukken, verslaving, psychosociale problematiek en leverziekte [2]. Het eventuele voordelige effect van licht alcoholgebruik op hart- en vaatziekten is volgens de Gezondheidsraad en het WKOF daarom geen reden om te beginnen met drinken [1, 3]."
www.trimbos.nl

Drinkadvies alcohol

Informatie over mentale gezondheid, alcohol, roken en drugs van het Trimbos-instituut.
www.trimbos.nl www.trimbos.nl
h
henkie2Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Interessant dat elke discussie over "drugs" pijnlijk blootlegt hoe kansloos de "War On Drugs" gefaald heeft. De door de overheid gestarte War On Drugs!!

Ik vind het een lachwekkende vertoning worden en wacht met smart tot de historische dag waarop LSD niet meer in dezelfde categorie als heroïne ingedeeld wordt in de Opium"wet".

En op de dag waarop in Nederland cannabis op dezelfde manier als alcohol gereguleerd wordt. Wellicht dat mijn kleinkinderen dat zullen meemaken :greenheart:

Wat betreft de schadelijkheid van heroïne en alcohol, beide zijn tragisch, maar dan mogen we niet vergeten dat er ook dagelijks zoveel mensen doodgaan door voorgeschreven "drugs" of medicijnen!
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#18
Casrus zei:
Maar waarom hebben ze het om te beginnen verboden?
Klik om te vergroten...

Volgens Jellinek gebeurde dat in 1911 op initiatief van Amerika, ironisch genoeg nu compleet overspoeld met farmaceutische opiaten / fentanyl...
Ze hebben daarna in 1920 alcohol proberen te verbieden, wat een enorme schade heeft aangericht en waarbij een onderwereld grootgebracht is.

In 1911 werd tijdens de Internationale Opiumconferentie in Den Haag een eerste poging gedaan om de handel in drugs te verbieden. De conferentie werd georganiseerd op initiatief van de VS. Door de grote economische belangen die bij de wereldwijde opiumhandel gemoeid waren, waren niet één maar drie conferenties nodig om uiteindelijk in 1912 te komen tot een Opiumverdrag, die pas na de Eerste Wereldoorlog werd ondertekend.

In 1972 kwam heroïne op de markt. De Chinese maffia uit Hong Kong en Singapore brachten hele goedkope heroïne op de markt. Het was in die tijd nog goedkoper dan hasj, speed en opium. Hierdoor raakten in zeer korte tijd zeer velen verslaafd. In 1980 had alleen Amsterdam al ruim 10.000 heroïne verslaafden. De verslaafden verloederden snel en velen kregen een overdosis. In 1985 bleek dat door spuiten hiv overgedragen kon worden.

Door de verloedering, ziekten, overdoses en verslaving kreeg heroïne een zeer negatief imago. De populariteit onder de jongeren nam snel af en er kwamen bijna geen nieuwe heroïne gebruikers meer bij. Het aantal heroïneverslaafden is daardoor sterk afgenomen. De heroïneverslaafde van nu vergrijst. Sinds 2002 is het aantal cliënten dat in behandeling is gedaald van 15.733 naar 9.093 in 2015. De leeftijd van de gemiddelde cliënt steeg van 39 jaar naar 48.

In Nederland kunnen mensen die langdurig verslaafd zijn aan heroïne en bij wie iedere hulp gefaald heeft in een daarvoor ingerichte hulpverleningsinstelling heroïne voorgeschreven krijgen. Doel van heroïneverstrekking op recept is dat deze gebruikers een stabieler leven kunnen leiden en dat ze zich niet meer hoeven te begeven in het criminele circuit. Ook is het tegenwoordig mogelijk dat mensen die problematisch gebruiken en zeer crimineel zijn verplicht af te laten kicken.
Klik om te vergroten...

HIV / andere (overdraagbare) ellende kan voorkomen worden, maar was aanvankelijk een onbekend fenomeen.
Overdoseren lijkt mij grotendeels veroorzaakt door de wisselende eigenschappen van het product op de markt.
Verslaafden heb je bij elk middel, ongetwijfeld zal heroïne bij veel meer mensen verslavend werken dan alcohol.

Legaliseren is zeker geen klaprozengeur en moonshine, maar de wereld had er naar mijn idee beter aan toe kunnen zijn...
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#19
Casrus zei:
Herinner me nog die Walking Dead figuranten uit de jaren tachtig en begin jaren negentig... zag er niet héél erg gezond uit allemaal.

Zelfs nog in een huis gewoond met een voormalige hero verslaafde ook hij was ernstig aangetast door die zooi.

En volgens die tandeloze levende lijken was het allemaal zó gezond!

Maar veel veel enger is wat heroïne doet met je persoonlijkheid... de Huilende Heks van de Efteling Elfjes...

Alles om maar om geld te komen voor de volgende shot.

Een levende nachtmerrie.

............

Hoe bedoel je?

Natuurlijk wilde ik die heroïne uitproberen!
Klik om te vergroten...

Heroïne kun je langdurig verantwoord gebruiken.

Het is een stuk duurder doordat het verboden is.
Het is een stuk stressvoller doordat het verboden is.
Het is een stuk gevaarlijker doordat het verboden is.
Het is een stuk ongezonder doordat het verboden is.
Medische hulp werd ontzegd doordat het verboden is.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
PsyTekz zei:
Gebruik met mate
Klik om te vergroten...

Dat is een ding wat zeker is.
Maar bij alcohol zit hem het gevaar dat je al snel onbewust teveel neemt.

2x halve liter Grolsch Kanon 11,6% staat zo bv gelijk aan bijna anderhalve fles wijn qua standaard glazen.

Kortom, je hebt mijn inziens bij alcohol minder snel door dat je over de limiet zit. Komt denk ik ook omdat het zo makkelijk te koop is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."