Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlcohol schadelijker voor je lichaam dan heroine

Alcohol schadelijker voor je lichaam dan heroine

45 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
S
Sn!PySN¥phERLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nu wil ik niets afdoen aan de moeilijkheidsgraad van het vergelijken van de 'fysieke schade' die verschillende middelen veroorzaken; zo'n oefening brengt overigens weinig bij.

Wel wil ik er op wijzen dat de mogelijkheid van een OD van alcohol al te vaak wordt geringschat of zelfs genegeerd.

Bovendien heeft alcohol bij veel (probleem)drinkers de eigenschap nefast te zijn voor de natuurlijke inhibitie, wat het risico op combigebruik met andere middelen ernstig vergroot.

In elk geval, fijne kerst voor elk van jullie, ongeacht of je het viert of niet.

Bisous
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Na een kleine hoeveelheid gaat alcohol mij tegenwoordig ineens heel erg tegen staan. Gisteren op de helft van mijn tweede halve liter Leffe vond ik de alcohol smaak zo vies en heb de helft maar weggegooid.

Gek hoe ik het het ene moment nog lekker vind en dan ineens helemaal niet. Het blijft pure rotzooi natuurlijk.

Vraag me af hoe je heroïne en alcohol moet vergelijken wat betreft of het schadelijker is voor je lichaam. Bij welke hoeveelheid? En dan nog, de schade is heel anders. Hoe wil je objectief gezien stellen wat precies schadelijker is?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
^

Het wordt voorgesteld als een éên-dimensionele autorace.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Cannabis is also safer than peanuts :lolol:
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#5
N3K0 zei:
Cannabis is also safer than peanuts :lolol:
Klik om te vergroten...
Coke was 'as addictive as peanut butter'.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Casrus zei:
Waar is je bron?
Klik om te vergroten...
www.demorgen.be

‘Voor je lichaam is heroïne minder schadelijk dan alcohol’

Al meer dan dertig jaar behandelt psychiater en verslavingsdokter Geert Dom (65)(UAntwerpen) mensen met ernstige alcoholafhankelijkheid. In Een nuchtere kijk op alcohol bundelt hij de nieuwste inzichten. ‘Als alcohol vandaag zou worden uitgevonden, zou het niet meer op de markt worden toegelaten.’
www.demorgen.be www.demorgen.be
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#7
Casrus zei:
Coke was 'as addictive as peanut butter'.
Klik om te vergroten...
Waar is je bron?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#8
New Dawn zei:
Waar is je bron?
Klik om te vergroten...
SNL, baby!

N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Hippie Langwaus zei:
Alcohol smaakt zoet en niet bitter
Klik om te vergroten...
Toch totaal niet, als ik vroeger stevig dronk, waren pintjes (pils) 't goedkoopst om zat te worden, maar qua smaak was da echt ni lekker en bitter/zurig, die eerste pinten was ff doorkomen. Pure wodka krijg ik ni binnen, laat staan wiskey ofzo. Ook dronk ik vaker en vaker zoete stuff als cocktails, wodka-red bull, Baileys, Baco, Flügel, Boswandeling, Jägerbomb, jenever in alle smaken
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik gebruik 96% zuivere "consumptie ethanol" als verzorgingsproduct, ik vind het ook zoet ruiken en smaken...
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
New Dawn zei:
Ik gebruik 96% zuivere "consumptie ethanol" als verzorgingsproduct, ik vind het ook zoet ruiken en smaken...
Klik om te vergroten...

Drink die maar niet op :wink:
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#12
PsyTekz zei:
Bij alles hoort 1 regel.
Gebruik met mate.
Teveel is nooit goed.
Van 1 wijntje of glaasje bubbels ga je jou lichaam geen pijn doen.
Als je 2 flessen binnen kapt daarentegen dan is dat heel belastend op jou lichaam en dat is met alles zo.
Om hier nu alcohol neer te halen tegenover andere harddrugs is een beetje kort door de bocht.
En ja , alcohol zie ik ook als een harddrug want met veel consumaties is de zelfcontrole weg.
Maar je neemt toch ook stimulanten en meer dan normale doseringen 😁...?
Klik om te vergroten...
Ik wil alcohol helemaal niet neerhalen mbt andere harddrugs. Alcoholisten zijn ook veel meer zichtbaar in de maatschappij en velen kennen wel zo iemand. Zelf genoeg alcoholisten gekend en had er echt vies beeld van.

Maar elk weekend vb 10 pinten, vervangen door heroïne, dan is heroïne toch vele malen destructiever? Is ook misschien mijn vast luguber beeld dat ik heb van gebruikers va heroïne, crack, spuiten, chinezen...

Indd qua stims heb ik al te vaak too much gedaan, laatste 2.5 - 3maand ist hier wel weer zeer rustig qua gebruik, was na mijn 6-APB + 4-FMA combo op 2 oktober, het momenteel wa gehad. Ook mijn benzo rc gebruik staat op veel lager pitje, omdat ik sporadisch een benzo (Dormicum) op recept heb gekregen, maar echt 1 of 2 x/week of zelfs 2 weken tussen.
Mijn poeders van 4-FMA, 6-APB en 3-FA zijn ook tijdje op en geen nood/zin om bij te bestellen. Zou ik eerder nog eens 2F-DCK fzo willen doen.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#13
New Dawn zei:
Is "Spuit 11" een toepasselijke grap voor in dit topic? :laughing:
Klik om te vergroten...
Ik volg ni 😆
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nihilist88 zei:
Ik volg ni 😆
Klik om te vergroten...

Ik had jouw link eerder al gepost als gokje, je bevestigt nu dat dat inderdaad jouw bron is. (Wat gewoon een goede reactie is.)
Aangezien heroïne ook per spuit toegediend kan worden, vond ik het een grapje die ik niet kon laten rondslingeren in mijn brein.

Wikipedia:
Spuit elf geeft (ook nog) modder is een smalende uitdrukking in de Nederlandse taal. De zegswijze, die vaak verkort gebruikt wordt als spuit elf of spuit 11, verwijst naar (te) laat komen en naar niet geheel serieus genomen worden. Afhankelijk van de context kan een van die aspecten overheersen. De uitdrukking kan gebruikt worden voor een onbeduidende, futiele of te late bijdrage en voor de persoon die de bijdrage leverde.
Klik om te vergroten...
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#15
New Dawn zei:
Ik had jouw link eerder al gepost als gokje, je bevestigt nu dat dat inderdaad jouw bron is. (Wat gewoon een goede reactie is.)
Aangezien heroïne ook per spuit toegediend kan worden, vond ik het een grapje die ik niet kon laten rondslingeren in mijn brein.

Wikipedia:
Klik om te vergroten...
Owké hadk gemist en die uitdrukking was me totaal onbekend😆 Bij deze weer iets bijgeleerd op deze kerstavond😅
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Nihilist88 zei:
Maar elk weekend vb 10 pinten, vervangen door heroïne, dan is heroïne toch vele malen destructiever? Is ook misschien mijn vast luguber beeld dat ik heb van gebruikers va heroïne, crack, spuiten, chinezen...
Klik om te vergroten...
Er zijn heel veel mensen die gewoon farmaceutische opioïden dagelijks slikken :wink:

In Nederland gaat het om 200.000 mensen. Maar aan hen merk je verder niet zoveel. Omdat ze de juiste dosis verstrekt krijgen en daarvoor niet hoeven te hosselen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
New Dawn zei:
Is "Spuit 11" een toepasselijke grap voor in dit topic? :laughing:
Klik om te vergroten...
Zo heet het tijdschrift voor de belangenvereniging voor dakloze verslaafden in amsterdam 😄

Spuit 11 | MDHG

www.mdhg.nl www.mdhg.nl
S
Sn!PySN¥phERLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ethanol is in zijn zuiverste vorm helder/kleurloos en geurloos, maar in tegenstelling tot wat bijvoorbeeld op 'Jellinek' valt te lezen nooit smaakloos.
Het 'brandende' karakter ervan zorgt ervoor dat verschillende groepen mensen dezelfde ethanol qua smaak op een andere manier ervaren: sommige mensen ervaren het als bitter, anderen daarentegen net als licht zoetig (wie zou er durven beweren dat verschillende meningen niet allebei juist kunnen zijn :grin:).
Overigens zal in niet-labocontext gebruikte ethanol quasi onmiddellijk wél een sterke geur ontwikkelen doordat zich tussen de ethanolmoleculen in normale omstandigheden onvermijdelijk waterstofbruggen vormen (ethanol is immers extreem hygroscopisch).

Bisous
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Nihilist88 zei:
Maar elk weekend vb 10 pinten, vervangen door heroïne, dan is heroïne toch vele malen destructiever?
Klik om te vergroten...

Ja dat lijkt me ook.
Tien glazen per week is niet echt schadelijk zou ik zeggen. Volgens mij moet je als man boven de 21 glazen en als vrouw boven de 14 glazen zitten wil je de stempel verslaafd krijgen. En vanaf dan begint denk ik ook het destructieve.

We moeten hier denk ik het voorbeeld hebben van de mannen en vrouwen die om 8u bij de AH staan om hun dagvoorraad van bv 10 halve liters te halen.
Of die wat de speciaal biertjes achterover tikken als normaal bier. Of de wijnfans die niet 2 glazen maar 1 a 2 flessen drinken per dag.
Dit zijn denk ik de mensen die een echte aanslag op het lichaam plegen. Meer dan andere drugs.
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#20
SneeuwStorm zei:
Ik ben niet dol op nierstenen.
Klik om te vergroten...
Haha niemand gok ik.
Ben toen ik ze had gewoon out gegaan van de pijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."