Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlcohol schadelijker voor je lichaam dan heroine

Alcohol schadelijker voor je lichaam dan heroine

45 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#1
Casrus zei:
Maar waarom hebben ze het om te beginnen verboden?
Klik om te vergroten...

Volgens Jellinek gebeurde dat in 1911 op initiatief van Amerika, ironisch genoeg nu compleet overspoeld met farmaceutische opiaten / fentanyl...
Ze hebben daarna in 1920 alcohol proberen te verbieden, wat een enorme schade heeft aangericht en waarbij een onderwereld grootgebracht is.

In 1911 werd tijdens de Internationale Opiumconferentie in Den Haag een eerste poging gedaan om de handel in drugs te verbieden. De conferentie werd georganiseerd op initiatief van de VS. Door de grote economische belangen die bij de wereldwijde opiumhandel gemoeid waren, waren niet één maar drie conferenties nodig om uiteindelijk in 1912 te komen tot een Opiumverdrag, die pas na de Eerste Wereldoorlog werd ondertekend.

In 1972 kwam heroïne op de markt. De Chinese maffia uit Hong Kong en Singapore brachten hele goedkope heroïne op de markt. Het was in die tijd nog goedkoper dan hasj, speed en opium. Hierdoor raakten in zeer korte tijd zeer velen verslaafd. In 1980 had alleen Amsterdam al ruim 10.000 heroïne verslaafden. De verslaafden verloederden snel en velen kregen een overdosis. In 1985 bleek dat door spuiten hiv overgedragen kon worden.

Door de verloedering, ziekten, overdoses en verslaving kreeg heroïne een zeer negatief imago. De populariteit onder de jongeren nam snel af en er kwamen bijna geen nieuwe heroïne gebruikers meer bij. Het aantal heroïneverslaafden is daardoor sterk afgenomen. De heroïneverslaafde van nu vergrijst. Sinds 2002 is het aantal cliënten dat in behandeling is gedaald van 15.733 naar 9.093 in 2015. De leeftijd van de gemiddelde cliënt steeg van 39 jaar naar 48.

In Nederland kunnen mensen die langdurig verslaafd zijn aan heroïne en bij wie iedere hulp gefaald heeft in een daarvoor ingerichte hulpverleningsinstelling heroïne voorgeschreven krijgen. Doel van heroïneverstrekking op recept is dat deze gebruikers een stabieler leven kunnen leiden en dat ze zich niet meer hoeven te begeven in het criminele circuit. Ook is het tegenwoordig mogelijk dat mensen die problematisch gebruiken en zeer crimineel zijn verplicht af te laten kicken.
Klik om te vergroten...

HIV / andere (overdraagbare) ellende kan voorkomen worden, maar was aanvankelijk een onbekend fenomeen.
Overdoseren lijkt mij grotendeels veroorzaakt door de wisselende eigenschappen van het product op de markt.
Verslaafden heb je bij elk middel, ongetwijfeld zal heroïne bij veel meer mensen verslavend werken dan alcohol.

Legaliseren is zeker geen klaprozengeur en moonshine, maar de wereld had er naar mijn idee beter aan toe kunnen zijn...
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#2
Casrus zei:
Herinner me nog die Walking Dead figuranten uit de jaren tachtig en begin jaren negentig... zag er niet héél erg gezond uit allemaal.

Zelfs nog in een huis gewoond met een voormalige hero verslaafde ook hij was ernstig aangetast door die zooi.

En volgens die tandeloze levende lijken was het allemaal zó gezond!

Maar veel veel enger is wat heroïne doet met je persoonlijkheid... de Huilende Heks van de Efteling Elfjes...

Alles om maar om geld te komen voor de volgende shot.

Een levende nachtmerrie.

............

Hoe bedoel je?

Natuurlijk wilde ik die heroïne uitproberen!
Klik om te vergroten...

Heroïne kun je langdurig verantwoord gebruiken.

Het is een stuk duurder doordat het verboden is.
Het is een stuk stressvoller doordat het verboden is.
Het is een stuk gevaarlijker doordat het verboden is.
Het is een stuk ongezonder doordat het verboden is.
Medische hulp werd ontzegd doordat het verboden is.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
PsyTekz zei:
Gebruik met mate
Klik om te vergroten...

Dat is een ding wat zeker is.
Maar bij alcohol zit hem het gevaar dat je al snel onbewust teveel neemt.

2x halve liter Grolsch Kanon 11,6% staat zo bv gelijk aan bijna anderhalve fles wijn qua standaard glazen.

Kortom, je hebt mijn inziens bij alcohol minder snel door dat je over de limiet zit. Komt denk ik ook omdat het zo makkelijk te koop is.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Dat is een ding wat zeker is.
Maar bij alcohol zit hem het gevaar dat je al snel onbewust teveel neemt.

2x halve liter Grolsch Kanon 11,6% staat zo bv gelijk aan bijna anderhalve fles wijn qua standaard glazen.

Kortom, je hebt mijn inziens bij alcohol minder snel door dat je over de limiet zit. Komt denk ik ook omdat het zo makkelijk te koop is.
Klik om te vergroten...

Je weet wel perfect hoeveel er in dat glas, flesje of grote fles zit.

Veel mensen snuiven tijdens deze feestdagen grammen weg van spul waar ze niet eens van weten of het puur is.
Als het puur is hebben die ook geen benul wat het percentage puurheid is.

1 lijn coke bijvoorbeeld kan al over de limiet zijn voor iemand die gevoeliger is voor tromboses of hartklachten zonder dat die dat weet.
1 lijn ongeteste heroïne kan evengoed heel wat andere stoffen bevatten die veel schadelijker zijn dan 1 glas wijn.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#5
New Dawn zei:
Heroïne kun je langdurig verantwoord gebruiken.

Het is een stuk duurder doordat het verboden is.
Het is een stuk stressvoller doordat het verboden is.
Het is een stuk gevaarlijker doordat het verboden is.
Het is een stuk ongezonder doordat het verboden is.
Medische hulp werd ontzegd doordat het verboden is.
Klik om te vergroten...
Maar waarom hebben ze het om te beginnen verboden?
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nihilist88 zei:
www.demorgen.be

‘Voor je lichaam is heroïne minder schadelijk dan alcohol’

Al meer dan dertig jaar behandelt psychiater en verslavingsdokter Geert Dom (65)(UAntwerpen) mensen met ernstige alcoholafhankelijkheid. In Een nuchtere kijk op alcohol bundelt hij de nieuwste inzichten. ‘Als alcohol vandaag zou worden uitgevonden, zou het niet meer op de markt worden toegelaten.’
www.demorgen.be www.demorgen.be
Klik om te vergroten...

Is "Spuit 11" een toepasselijke grap voor in dit topic? :laughing:
S
Sn!PySN¥phERLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nu wil ik niets afdoen aan de moeilijkheidsgraad van het vergelijken van de 'fysieke schade' die verschillende middelen veroorzaken; zo'n oefening brengt overigens weinig bij.

Wel wil ik er op wijzen dat de mogelijkheid van een OD van alcohol al te vaak wordt geringschat of zelfs genegeerd.

Bovendien heeft alcohol bij veel (probleem)drinkers de eigenschap nefast te zijn voor de natuurlijke inhibitie, wat het risico op combigebruik met andere middelen ernstig vergroot.

In elk geval, fijne kerst voor elk van jullie, ongeacht of je het viert of niet.

Bisous
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Na een kleine hoeveelheid gaat alcohol mij tegenwoordig ineens heel erg tegen staan. Gisteren op de helft van mijn tweede halve liter Leffe vond ik de alcohol smaak zo vies en heb de helft maar weggegooid.

Gek hoe ik het het ene moment nog lekker vind en dan ineens helemaal niet. Het blijft pure rotzooi natuurlijk.

Vraag me af hoe je heroïne en alcohol moet vergelijken wat betreft of het schadelijker is voor je lichaam. Bij welke hoeveelheid? En dan nog, de schade is heel anders. Hoe wil je objectief gezien stellen wat precies schadelijker is?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#9
^

Het wordt voorgesteld als een éên-dimensionele autorace.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Cannabis is also safer than peanuts :lolol:
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#11
N3K0 zei:
Cannabis is also safer than peanuts :lolol:
Klik om te vergroten...
Coke was 'as addictive as peanut butter'.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Casrus zei:
Waar is je bron?
Klik om te vergroten...
www.demorgen.be

‘Voor je lichaam is heroïne minder schadelijk dan alcohol’

Al meer dan dertig jaar behandelt psychiater en verslavingsdokter Geert Dom (65)(UAntwerpen) mensen met ernstige alcoholafhankelijkheid. In Een nuchtere kijk op alcohol bundelt hij de nieuwste inzichten. ‘Als alcohol vandaag zou worden uitgevonden, zou het niet meer op de markt worden toegelaten.’
www.demorgen.be www.demorgen.be
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#13
Casrus zei:
Coke was 'as addictive as peanut butter'.
Klik om te vergroten...
Waar is je bron?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#14
New Dawn zei:
Waar is je bron?
Klik om te vergroten...
SNL, baby!

N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Hippie Langwaus zei:
Alcohol smaakt zoet en niet bitter
Klik om te vergroten...
Toch totaal niet, als ik vroeger stevig dronk, waren pintjes (pils) 't goedkoopst om zat te worden, maar qua smaak was da echt ni lekker en bitter/zurig, die eerste pinten was ff doorkomen. Pure wodka krijg ik ni binnen, laat staan wiskey ofzo. Ook dronk ik vaker en vaker zoete stuff als cocktails, wodka-red bull, Baileys, Baco, Flügel, Boswandeling, Jägerbomb, jenever in alle smaken
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik gebruik 96% zuivere "consumptie ethanol" als verzorgingsproduct, ik vind het ook zoet ruiken en smaken...
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
New Dawn zei:
Ik gebruik 96% zuivere "consumptie ethanol" als verzorgingsproduct, ik vind het ook zoet ruiken en smaken...
Klik om te vergroten...

Drink die maar niet op :wink:
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#18
PsyTekz zei:
Bij alles hoort 1 regel.
Gebruik met mate.
Teveel is nooit goed.
Van 1 wijntje of glaasje bubbels ga je jou lichaam geen pijn doen.
Als je 2 flessen binnen kapt daarentegen dan is dat heel belastend op jou lichaam en dat is met alles zo.
Om hier nu alcohol neer te halen tegenover andere harddrugs is een beetje kort door de bocht.
En ja , alcohol zie ik ook als een harddrug want met veel consumaties is de zelfcontrole weg.
Maar je neemt toch ook stimulanten en meer dan normale doseringen 😁...?
Klik om te vergroten...
Ik wil alcohol helemaal niet neerhalen mbt andere harddrugs. Alcoholisten zijn ook veel meer zichtbaar in de maatschappij en velen kennen wel zo iemand. Zelf genoeg alcoholisten gekend en had er echt vies beeld van.

Maar elk weekend vb 10 pinten, vervangen door heroïne, dan is heroïne toch vele malen destructiever? Is ook misschien mijn vast luguber beeld dat ik heb van gebruikers va heroïne, crack, spuiten, chinezen...

Indd qua stims heb ik al te vaak too much gedaan, laatste 2.5 - 3maand ist hier wel weer zeer rustig qua gebruik, was na mijn 6-APB + 4-FMA combo op 2 oktober, het momenteel wa gehad. Ook mijn benzo rc gebruik staat op veel lager pitje, omdat ik sporadisch een benzo (Dormicum) op recept heb gekregen, maar echt 1 of 2 x/week of zelfs 2 weken tussen.
Mijn poeders van 4-FMA, 6-APB en 3-FA zijn ook tijdje op en geen nood/zin om bij te bestellen. Zou ik eerder nog eens 2F-DCK fzo willen doen.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#19
New Dawn zei:
Is "Spuit 11" een toepasselijke grap voor in dit topic? :laughing:
Klik om te vergroten...
Ik volg ni 😆
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nihilist88 zei:
Ik volg ni 😆
Klik om te vergroten...

Ik had jouw link eerder al gepost als gokje, je bevestigt nu dat dat inderdaad jouw bron is. (Wat gewoon een goede reactie is.)
Aangezien heroïne ook per spuit toegediend kan worden, vond ik het een grapje die ik niet kon laten rondslingeren in mijn brein.

Wikipedia:
Spuit elf geeft (ook nog) modder is een smalende uitdrukking in de Nederlandse taal. De zegswijze, die vaak verkort gebruikt wordt als spuit elf of spuit 11, verwijst naar (te) laat komen en naar niet geheel serieus genomen worden. Afhankelijk van de context kan een van die aspecten overheersen. De uitdrukking kan gebruikt worden voor een onbeduidende, futiele of te late bijdrage en voor de persoon die de bijdrage leverde.
Klik om te vergroten...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."