#1
Maar waarom hebben ze het om te beginnen verboden?
Volgens Jellinek gebeurde dat in 1911 op initiatief van Amerika, ironisch genoeg nu compleet overspoeld met farmaceutische opiaten / fentanyl...
Ze hebben daarna in 1920 alcohol proberen te verbieden, wat een enorme schade heeft aangericht en waarbij een onderwereld grootgebracht is.
In 1911 werd tijdens de Internationale Opiumconferentie in Den Haag een eerste poging gedaan om de handel in drugs te verbieden. De conferentie werd georganiseerd op initiatief van de VS. Door de grote economische belangen die bij de wereldwijde opiumhandel gemoeid waren, waren niet één maar drie conferenties nodig om uiteindelijk in 1912 te komen tot een Opiumverdrag, die pas na de Eerste Wereldoorlog werd ondertekend.
In 1972 kwam heroïne op de markt. De Chinese maffia uit Hong Kong en Singapore brachten hele goedkope heroïne op de markt. Het was in die tijd nog goedkoper dan hasj, speed en opium. Hierdoor raakten in zeer korte tijd zeer velen verslaafd. In 1980 had alleen Amsterdam al ruim 10.000 heroïne verslaafden. De verslaafden verloederden snel en velen kregen een overdosis. In 1985 bleek dat door spuiten hiv overgedragen kon worden.
Door de verloedering, ziekten, overdoses en verslaving kreeg heroïne een zeer negatief imago. De populariteit onder de jongeren nam snel af en er kwamen bijna geen nieuwe heroïne gebruikers meer bij. Het aantal heroïneverslaafden is daardoor sterk afgenomen. De heroïneverslaafde van nu vergrijst. Sinds 2002 is het aantal cliënten dat in behandeling is gedaald van 15.733 naar 9.093 in 2015. De leeftijd van de gemiddelde cliënt steeg van 39 jaar naar 48.
In Nederland kunnen mensen die langdurig verslaafd zijn aan heroïne en bij wie iedere hulp gefaald heeft in een daarvoor ingerichte hulpverleningsinstelling heroïne voorgeschreven krijgen. Doel van heroïneverstrekking op recept is dat deze gebruikers een stabieler leven kunnen leiden en dat ze zich niet meer hoeven te begeven in het criminele circuit. Ook is het tegenwoordig mogelijk dat mensen die problematisch gebruiken en zeer crimineel zijn verplicht af te laten kicken.
HIV / andere (overdraagbare) ellende kan voorkomen worden, maar was aanvankelijk een onbekend fenomeen.
Overdoseren lijkt mij grotendeels veroorzaakt door de wisselende eigenschappen van het product op de markt.
Verslaafden heb je bij elk middel, ongetwijfeld zal heroïne bij veel meer mensen verslavend werken dan alcohol.
Legaliseren is zeker geen klaprozengeur en moonshine, maar de wereld had er naar mijn idee beter aan toe kunnen zijn...