Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2023

Tweede Kamerverkiezingen 2023

1807 antwoorden
226 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bosma (PVV) vanaf heden voorzitter van de kamer

www.nu.nl

PVV'er Martin Bosma gekozen tot nieuwe Kamervoorzitter

PVV-Kamerlid Martin Bosma is de nieuwe voorzitter van de Tweede Kamer. Hij heeft donderdagmiddag 75 van de 146 geldig uitgebrachte stemmen gekregen.
www.nu.nl www.nu.nl

Vinden jullie hem geschikt?
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Vinden jullie hem geschikt?
Klik om te vergroten...
Heb je gezien hoe die reageerde toen dat te horen heeft gekregen?

geschikt-ongeschikt-ontwerp-bekend-van-de-landmacht-reclames-op-televisie.jpg
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
un pue.
Klik om te vergroten...
Magnifique!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Dit is echt

EEN DROOM. Geen grap. Denk dat ik het best goed kan ook! Niks geen kutsfeer.

Bekijk bijlage 57198
dit doet me wel een beetje denken aan iemand die een relatie verbreekt via de telefoon maar daar daarvoor niet goed over gecommuniceerd heeft.

Overigens ben ik echt niet te spreken over hoe het platform X door de formerende partijleiders wordt gebruikt. Ik snap Omtzigt wel un pue.




Het is natuurlijk geen verrassing. Het rommelde al sinds het reces en Omtzigt heeft dit behoorlijk door laten schemeren…
Hoe nu verder?
Na het weekeind komt er eerst een rapport. Daarop volgend een TK debat. We zaten ook nog niet in de formatie, maar in de informerende ronde. Het kan best zijn dat Plasterk aanraadt om te kijken naar andere kabinetsopties: extraparlementair, minderheids, combi met zakenkabinet…
De TK beslist over “Hoe verder” maar het lijkt me sterk dat de bal direct naar Timmermans gaat. Wat ik overigens niet direct “over links” zou noemen. Daar voor heb je meer linkse(re) partijen nodig.

Mocht de formatie geen doorgang vinden in deze samenstelling, zal inderdaad eerst opnieuw een verkenning plaatsvinden en waarschijnlijk de tweede partij het voortouw mogen nemen. Als dat ook mislukt, dan pas komen er verkiezingen. Maar: dit is echt “waarschijnlijk” het parlement mag hier uiteindelijk over beslissen…
Klik om te vergroten...

Echt respect.
In één post duidelijk hoe de vork precies in elkaar steekt en welke mogelijkheden er zijn.
R
Ramon den haagLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
Dit is echt

EEN DROOM. Geen grap. Denk dat ik het best goed kan ook! Niks geen kutsfeer.

Bekijk bijlage 57198
dit doet me wel een beetje denken aan iemand die een relatie verbreekt via de telefoon maar daar daarvoor niet goed over gecommuniceerd heeft.

Overigens ben ik echt niet te spreken over hoe het platform X door de formerende partijleiders wordt gebruikt. Ik snap Omtzigt wel un pue.




Het is natuurlijk geen verrassing. Het rommelde al sinds het reces en Omtzigt heeft dit behoorlijk door laten schemeren…
Hoe nu verder?
Na het weekeind komt er eerst een rapport. Daarop volgend een TK debat. We zaten ook nog niet in de formatie, maar in de informerende ronde. Het kan best zijn dat Plasterk aanraadt om te kijken naar andere kabinetsopties: extraparlementair, minderheids, combi met zakenkabinet…
De TK beslist over “Hoe verder” maar het lijkt me sterk dat de bal direct naar Timmermans gaat. Wat ik overigens niet direct “over links” zou noemen. Daar voor heb je meer linkse(re) partijen nodig.

Mocht de formatie geen doorgang vinden in deze samenstelling, zal inderdaad eerst opnieuw een verkenning plaatsvinden en waarschijnlijk de tweede partij het voortouw mogen nemen. Als dat ook mislukt, dan pas komen er verkiezingen. Maar: dit is echt “waarschijnlijk” het parlement mag hier uiteindelijk over beslissen…
Klik om te vergroten...
Ik heb heel heel dichtbij mogen werken bij dit grootste circus van Nederland , laat ik het maar houden op het woordje circus. Zo zo zo niet begaan met wat er buiten de kamer aan de hand is. Ja zogenaamd tijdens de verkiezingen. Maar ik dwaal af haha. Mooi en goed uitgelegd.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
@ljuv wat een goed geschreven , ik zeg we dragen jou voor
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
1707248703348.png
Mijn gotttttttes.
Ik vind dit wel echt heel bah. Doe mij maar lekker classic bestuurspartijtjes die samen een happie eten en een conventionele formatie… want dat werkt gewoon beter - of op zijn minst oprechter. Dit hier is voor mij echt alsof ze VIA de formatie hun achterbannen proberen te bespelen (ofwel om voor te sorteren op verkiezingen, ofwel om hun achterban te sussen mocht de formatie wel doorgaan). Dat is gewoon niet eerlijk… Onderhandelingen doe je aan tafel, niet op sociale media. Dit gedrag vertraagt enorm, geeft onderlinge vertrouwensschade en is echt een facade aan de kiezer.
Showtjes in de campagne en zélfs in politieke debatten kan ik nog wel inkomen (en zelfs een beetje van genieten). Maar ons land heeft een bestuur nodig. De problemen zijn gigantisch. We hebben deze tijd niet.

Zo doen de andere drie nu wel heel verbaasd, maar gisteren stond dit nog op X:
403F65BA-8F83-4C2F-80B5-785C06C45BE6.jpeg
Alle drie dus, en toevallig Omtzigt niet. Die toevallig sinds vorige week zijn twijfels (die allang intern doorklonken!) in het openbaar liet blijken. Op mij komt het niet oprecht over. Zeker omdat er al langer werd gespeculeerd dat de kans best groot is dat de formatie misschien kort moet klappen, om daarna weer echt doorgang te vinden. Daar is opzich niks mis mee, dat hoort een beetje bij onderhandelen. Ook in niet politieke onderhandelingen: het versterkt je positie, het schept urgentie, het kan nieuw leven en vertrouwen inblazen, etc. Maar zo in de openbaarheid voelt het als het bespelen van het publiek… Dat hoort niet thuis in een formatie.

Maar okay. Opzich hebben jullie helemaal 3 keer niks aan het bovenstaande, want het is niet volledig berust op feiten. Ik wilde ffkes mijn gedachtegangen en frustratie delen hihi🫶🏻 En wat je er wél met zekerheid uit kan afleiden, is dat de andere 3 lekker door gaan onderhandelen: op rechts zijn er nog veel meer mogelijkheden en er zijn dus ook nog verschillende kabinetsvormen mogelijk. Ik maak me niet zo’n zorgen eigenlijk. Objectief dan… vanuit m’n ideologie niet minder dan op 23 november🤪


Ramon den haag zei:
Ik heb heel heel dichtbij mogen werken bij dit grootste circus van Nederland , laat ik het maar houden op het woordje circus. Zo zo zo niet begaan met wat er buiten de kamer aan de hand is. Ja zogenaamd tijdens de verkiezingen. Maar ik dwaal af haha.
Klik om te vergroten...
Ik ook, en nog steeds in zekere mate. Alleen deel ik je mening niet… ten minste. Het circus deel wel een beetje, op zijn minst in de landelijke politiek. Maar daar is onze democratie wel op gebouwd dus dat hoeft niet altijd erg te zijn (vind ik). Maar dat laatste, daar kan ik me echt niet in vinden.

Ramon den haag zei:
Mooi en goed uitgelegd.
Klik om te vergroten...
MR_CHIP zei:
@ljuv wat een goed geschreven , ik zeg we dragen jou voor
Klik om te vergroten...
Bedankt zonnestralen. Ik geniet ook wel een beetje hoor: de formatie wordt pas leuk als je echt wat heurt, haha. “Hier ga ik niks over zeggen” begon wel te vervelen😂
R
Ramon den haagLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Bekijk bijlage 57199
Mijn gotttttttes.
Ik vind dit wel echt heel bah. Doe mij maar lekker classic bestuurspartijen en een concentionele formatie… want dat werkt gewoon beter of op zijn minst oprechter. Dit is voor mij echt alsof ze VIA de formatie hun achterbannen proberen te bespelen (ofwel om voor te sorteren op verkiezingen, ofwel om hun achterban te sussen mocht de formatie wel doorgaan). Dat is gewoon niet eerlijk… Onderhandelingen doe je aan tafel, niet op sociale media. Dit vertraagt enorm en is toch echt een facade aan de kiezer.
Show in de campagne en zélfs in politieke debatten kan ik wel inkomen (en zelfs een beetje van genieten). Maar ons land heeft een bestuur nodig. De problemen zijn gigantisch. We hebben deze tijd niet.

Zo doen de andere drie nu wel heel verbaasd, maar gisteren stond die nog op X:
Bekijk bijlage 57205
Alle drie dus, en toevallig Omtzigt niet. Die toevallig sinds vorige week zijn twijfels (die allang intern doorklonken!) in het openbaar liet blijken. Op mij komt het niet oprecht over. Zeker omdat er al langer werd gespeculeerd dat de kans best groot is dat de formatie misschien even moet klappen, om echt doorgang te vinden. Daar is opzich niks mis mee, dat hoort een beetje bij onderhandelen. Ook in niet politieke onderhandelingen: het versterkt je positie, het schept urgentie, het kan nieuw leven en vertrouwen inblazen. Maar zo in de openbaarheid voelt het als het bespelen van het publiek… Dat hoort in in een formatie.

Maar okay. Opzich hebben jullie helemaal 3 keer niks aan het bovenstaande, want het is niet volledig berust op feiten. Ik wilde ffkes mijn gedachtegangen en frustratie delen hihi🫶🏻 En wat je er wél met zekerheid uit kan afleiden, is dat de andere 3 lekker door gaan onderhandelen: op rechts zijn er nog veel meer mogelijkheden en er zijn dus ook nog verschillende kabinetsvormen mogelijk. Ik maak me niet zo’n zorgen eigenlijk. Objectief dan… vanuit m’n ideologie niet minder dan op 23 november🤪



Ik ook, en nog steeds in zekere mate. Alleen deel ik je mening niet… ten minste. Het circus deel wel een beetje, op zijn minst in de landelijke politiek. Maar daar is onze democratie wel op gebouwd dus dat hoeft niet altijd erg te zijn (vind ik). Maar dat laatste, daar kan ik me echt niet in vinden.



Bedankt zonnestralen. Ik geniet ook wel een beetje hoor: de formatie wordt pas leuk als je echt wat heurt, haha. “Hier ga ik niks over zeggen” begon wel te vervelen😂
Klik om te vergroten...
Ik kan helaas niet verder doorgaan op dit onderwerp. Kost me veel moeite moet ik zeggen, op een goede manier bedoel ik hiermee. Is altijd leuk om hierover van mening te verschillen en daarbij je eigen mening te voorzien van voorbeelden. Dit laatste maakt helaas dat ik mezelf misschien steeds meer toespits naar welke functie ik daar heb gehad. 🤫
R
Ramon den haagLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ramon den haag zei:
Ik heb met mijn partijen hier,lees enveloppen, overeenstemming bereikt dat we in 1 rechte lijn de kamer in gaan,lees neus🙃
Klik om te vergroten...
Deze moet eigenlijk in de rubriek: welke drugs.....excuus
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ramon den haag zei:
Ik kan helaas niet verder doorgaan op dit onderwerp. Kost me veel moeite moet ik zeggen, op een goede manier bedoel ik hiermee. Is altijd leuk om hierover van mening te verschillen en daarbij je eigen mening te voorzien van voorbeelden. Dit laatste maakt helaas dat ik mezelf misschien steeds meer toespits naar welke functie ik daar heb gehad. 🤫
Klik om te vergroten...
Ik realiseer me nu pas dat het heel hilarisch is dat je Den Haag heet.
Np man, anonimiteit bovenop. En we mogen er gewoon anders naar kijken.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ramon den haag zei:
Dit laatste maakt helaas dat ik mezelf misschien steeds meer toespits naar welke functie ik daar heb gehad. 🤫
Klik om te vergroten...
Als ik jou was zou ik zeggen dat je er geen actieve herinnering aan hebt, kom je altijd mee weg 😉
R
Ramon den haagLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Ik realiseer me nu pas dat het heel hilarisch is dat je Den Haag heet.
Np man, anonimiteit bovenop. En we mogen er gewoon anders naar kijken.
Klik om te vergroten...
Hahaha
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Breaking News!



we gaan over rechts
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
1707296036104.png
😂
I
Immersive.Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik word al uitgelachen als ik hulp bij een rechtzaak wil door een advocaat te vragen 🙄

Deze mensen hebben een begeleider nodig om met hun collegas samen te kunnen werken om hun werk te doen 😑

Je zou bijna vergeten dat het hun taak is om het land goed te besturen, en niet hun eigen agenda te vervullen 🤔
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Volgens mij wil Omtzigt gewoon niet met Wilders besturen. Of er zijn genoeg van zijn parlementsleden die het niet willen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Immersive. zei:
Ik word al uitgelachen als ik hulp bij een rechtzaak wil door een advocaat te vragen 🙄
Klik om te vergroten...
Wat een vervelende ervaring… Heb je dit ook geprobeerd bij de rechtsbijstand? Of het juridisch loket? Opzich heeft iedereen hier recht op, namelijk.
Of bedoelde je meer dat je wordt uitgelachen door je omgeving?

Wel een kleine kanttekening, de politiek en politiek leiders hebben hier an sich natuurlijk weinig mee te maken.

Immersive. zei:
Deze mensen hebben een begeleider nodig om met hun collegas samen te kunnen werken om hun werk te doen 😑
Klik om te vergroten...
Formeren is natuurlijk wel een heel lastig proces… Plasterk zelf zei ook “Obviously moet dit Kabinet er komen, het is heel simpel, het wordt een snelle formatie.” Daar is hij al snel op terug gekomen. Ik probeer een herkenbare vergelijking te bedenken maar kom er niet zo gauw op… het is ook wel een uniek proces eigenlijk. Aan de andere kant: in veel organisaties worden collega’s begeleid om samen te werken toch?
Daarnaast is dit proces bewúst zo ingericht om een goed bestuur te kunnen vormen. In veel landen is het formatieproces nog veel meer dichtgetimmerd. In Nederland staat de basis hiervan in de Grondwet, en is dit verder uitgewerkt in het regelement van orde (waar de TK dus democratisch over beslist). Dit regelement is de afgelopen jaren vaker herzien en veranderd, en ik vermoed dat dat nog wel meer zal gebeuren.
Lang verhaal kort: je denkt hier een beetje te makkelijk over, is mijn perspectief. Ik gaf het direct na de uitslag ook al aan in dit topic:
ljuv zei:
Ik ook, en ik twijfel er eigenlijk niet aan dat dit ze zal lukken MITS Wilders Milders blijft. Ook tussen NSC en PVV zijn nog heel grote verschillen te overbruggen.
Daarom: formeren is gewoon zo makkelijk niet. Wordt ook echt veel te makkelijk over gedacht: besturen is heel complex.
Klik om te vergroten...

Overigens geloof ik nogsteeds dat een formatie met deze samenstelling zal lukken. Dit
ljuv zei:
Zeker omdat er al langer werd gespeculeerd dat de kans best groot is dat de formatie misschien kort moet klappen, om daarna weer echt doorgang te vinden. Daar is opzich niks mis mee, dat hoort een beetje bij onderhandelen. Ook in niet politieke onderhandelingen: het versterkt je positie, het schept urgentie, het kan nieuw leven en vertrouwen inblazen, etc.
Klik om te vergroten...
werd vandaag óók weer door velen benoemd, zelfs door Timmermans.

Maar…
Immersive. zei:
Je zou bijna vergeten dat het hun taak is om het land goed te besturen, en niet hun eigen agenda te vervullen 🤔
Klik om te vergroten...
hier kan ik me dan wel weer voor een deel in vinden. In elk geval als ik naar de laatste ontwikkeling kijk. Omtzigts uitleg rommelt vooral enorm. En ik gok dat dit
Lemmy zei:
Volgens mij wil Omtzigt gewoon niet met Wilders besturen. Of er zijn genoeg van zijn parlementsleden die het niet willen.
Klik om te vergroten...
er inderdaad mee te maken heeft.

We are going to maak it mee.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik las dat Pieter gisteren om 15:30 uur zich heeft afgemeld met de woorden: "ik ben moe, ik moet nadenken".
Vervolgens maakt hij een keuze en meld hij zich af per app, na dat de media deels is geïnformeerd op zijn hotelkamer.
Daarna stuurt hij een korte app in de groepsapp van Dilan, Geert, Caroline en Ronald dat hij een besluit heeft genomen.
Vervolgens gaat hij naar humberto, en neemt daarna de taxi terug naar Enschede.

Heb helaas even de bronnen niet bij de hand.
Maar wat verbaas ik me over dit gedrag van Pieter.

Is deze man niet gewoon mentaal weer totally out of order?
Zit hij weer tegen een burnout aan of heeft hij die inmiddels al?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Ik las dat Pieter gisteren om 15:30 uur zich heeft afgemeld met de woorden: "ik ben moe, ik moet nadenken".
Vervolgens maakt hij een keuze en meld hij zich af per app, na dat de media deels is geïnformeerd op zijn hotelkamer.
Daarna stuurt hij een korte app in de groepsapp van Dilan, Geert, Caroline en Ronald dat hij een besluit heeft genomen.
Vervolgens gaat hij naar humberto, en neemt daarna de taxi terug naar Enschede.

Heb helaas even de bronnen niet bij de hand.
Maar wat verbaas ik me over dit gedrag van Pieter.

Is deze man niet gewoon mentaal weer totally out of order?
Zit hij weer tegen een burnout aan of heeft hij die inmiddels al?
Klik om te vergroten...
Het is eigenlijk niet zo ongewoon… in de informerende ronde klappen de onderhandelingen eigenlijk best regelmatig. Om uiteenlopende redenen. Die redenen worden vaak niet allemaal (openbaar/ in de media) benoemd, want das niet kei handig voor de onderhandelingen.
Het ongewone is hoe de partijleiders dit nu via (sociale) media tegen elkaar uitspelen. Het geëtter op X en inderdaad de breakup met een appje (??????!). En ook de argumenten die Omtzigt nu wel noemt zijn ook wel een beetje gek🤷🏻‍♀️ Als het alleen was geweest “de verschillen zijn te groot als we naar de overheidsfinanciën kijken, gaat niet werken…” zou het denk ik minder gek zijn. Het blijft een econometrist en het is een van de speerpunten van NRC. Maar het ging hem ook over het proces, en dat lijkt (mij) nogal een sterk verhaal. Alhoewel: dit was ook onderdeel van zijn voorwaarden überhaupt te onderhandelen. En het is ook waar Omtzigt heel lang om geprezen is: Het proces moet duidelijk, transparant, rechtvaardig zijn. Hij geeft aan dat er ineens iets op tafel lag, waar al weken over gesproken werd, waardoor hij vond dat kiezers valse beloftes zouden krijgen aangeboden. In theorie had hij morgen of vrijdag moeten zeggen of hij in het kabinet zou stappen… Das dus een beetje alsof je met iemand gaat trouwen, weken bezig bent met de voorbereidingen, alles al hebt aangegeven bij de notaris, maar de dag ervoor nog hoort dat er kinderen uit een vorig huwelijk zijn, of dikke schulden. En dan eigenlijk ook nog een huwelijk met iemand die helemaal niet bij je past, maar wat je meer doet om je familie bij elkaar te lijmen.

Enniewees: er komen heel veel verschillende verhalen naar buiten op het moment. Al met al, lijkt het me vooral tactiek. Vvd, bbb en pvv willen nogsteeds met zn vieren verder. Nsc heeft ook niet alle vormen van samenwerking definitief uitgesloten. Goeie kans dat dit volgende week of tijdens het debat wordt voorgesteld, en er een nieuwe informerende ronde komt. Dan hebben alle partijen ineens een heel andere (betere) positie.
Lekker dinsdag afwachten😊🤷🏻‍♀️
I
Immersive.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Vindt t ook vreemd hoe Wilders borderline psychotisch is geworden op X, na zijn winst.

En er duidelijk iets sterk veranderd is in zijn motivatie on voor het land te werken na de verkiezingen.

Maar daar lijkt iedereen alleen blij mee, dus zegt niemand er iets over.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...4647484950...91
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."