
Mijn gotttttttes.
Ik vind dit wel echt heel bah. Doe mij maar lekker classic bestuurspartijtjes die samen een happie eten en een conventionele formatie… want dat werkt gewoon beter - of op zijn minst oprechter. Dit hier is voor mij echt alsof ze VIA de formatie hun achterbannen proberen te bespelen (ofwel om voor te sorteren op verkiezingen, ofwel om hun achterban te sussen mocht de formatie wel doorgaan). Dat is gewoon niet eerlijk… Onderhandelingen doe je aan tafel, niet op sociale media. Dit gedrag vertraagt enorm, geeft onderlinge vertrouwensschade en is echt een facade aan de kiezer.
Showtjes in de campagne en zélfs in politieke debatten kan ik nog wel inkomen (en zelfs een beetje van genieten). Maar ons land heeft een bestuur nodig. De problemen zijn gigantisch. We hebben deze tijd niet.
Zo doen de andere drie nu wel heel verbaasd, maar gisteren stond dit nog op X:

Alle drie dus, en toevallig Omtzigt niet. Die toevallig sinds vorige week zijn twijfels (die allang intern doorklonken!) in het openbaar liet blijken. Op mij komt het niet oprecht over. Zeker omdat er al langer werd gespeculeerd dat de kans best groot is dat de formatie misschien kort moet klappen, om daarna weer echt doorgang te vinden. Daar is opzich niks mis mee, dat hoort een beetje bij onderhandelen. Ook in niet politieke onderhandelingen: het versterkt je positie, het schept urgentie, het kan nieuw leven en vertrouwen inblazen, etc. Maar zo in de openbaarheid voelt het als het bespelen van het publiek… Dat hoort niet thuis in een formatie.
Maar okay. Opzich hebben jullie helemaal 3 keer niks aan het bovenstaande, want het is niet volledig berust op feiten. Ik wilde ffkes mijn gedachtegangen en frustratie delen hihi🫶🏻 En wat je er wél met zekerheid uit kan afleiden, is dat de andere 3 lekker door gaan onderhandelen: op rechts zijn er nog veel meer mogelijkheden en er zijn dus ook nog verschillende kabinetsvormen mogelijk. Ik maak me niet zo’n zorgen eigenlijk. Objectief dan… vanuit m’n ideologie niet minder dan op 23 november🤪
Ik heb heel heel dichtbij mogen werken bij dit grootste circus van Nederland , laat ik het maar houden op het woordje circus. Zo zo zo niet begaan met wat er buiten de kamer aan de hand is. Ja zogenaamd tijdens de verkiezingen. Maar ik dwaal af haha.
Ik ook, en nog steeds in zekere mate. Alleen deel ik je mening niet… ten minste. Het circus deel wel een beetje, op zijn minst in de landelijke politiek. Maar daar is onze democratie wel op gebouwd dus dat hoeft niet altijd erg te zijn (vind ik). Maar dat laatste, daar kan ik me echt niet in vinden.
@ljuv wat een goed geschreven , ik zeg we dragen jou voor
Bedankt zonnestralen. Ik geniet ook wel een beetje hoor: de formatie wordt pas leuk als je echt wat heurt, haha. “Hier ga ik niks over zeggen” begon wel te vervelen😂