Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2023

Tweede Kamerverkiezingen 2023

1807 antwoorden
213 weergaven
18-5-2026
S
SandervGLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ondertussen staat er een club van non-binaire hun maatje op te wachten die Thierry Baudet zijn schedeltje in hebben geslagen. Je verwacht het niet.... 1700513612820.png
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Eindelijk een debat gezien dat over IETS ging behalve wanlijnurs. Blijf teleurgesteld over de nationale tv debatten. Als jullie dat ook zijn: die van bnr en de balie vond ik veel fijner (:

oja - na de laatste i&o peilingen kan ik m’n braakneigingen weer een beetje binnenhouden. Bedankt voor de zorgen🤪💕 Ik stem dus wel voor peilingen verbieden. Jullie?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Proxima zei:
Oh wauw, dit werkte nog echt ook! 🤣
Klik om te vergroten...
Zelfs voor mij. Ik hoefde maar 2 vragen te beantwoorden.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
En dan luid ik u met deze zin
Zo de laatste campagnedag in
1E1F8E17-88DD-4FEE-9E3E-4908CB589130.jpeg4BB5FA2C-58A8-4525-BF04-79E6B7231D5D.jpeg2985F637-DAF2-4E85-9937-B4AEB8DA5EDF.jpegF343AED1-C144-4304-BCF7-65280095C257.jpegBB35BB6D-410B-4701-BD24-186770C83C1B.jpeg
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#5
Spyro zei:
Ik ga zo zeker stemmen.

Heb alleen weinig behoefte om te delen op welke partij.

Als ik al zie hoe iedereen al ruzie loopt te maken op het internet nu erover. Nee, ik pass. 😂😅
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het stemmen ansich belangrijker is dan je keuze! Ieder zijn keus daar moeten we vrij in zijn en het van elkaar accepteren.
Juist hier waar zo’n grote verscheidenheid aan mensen samenkomt met 1 gemeenschappelijke interesse. 😎
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#6
SP
Dan stemt er tenminste iemand op. :smirk:
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Relmuis zei:
SP
Dan stemt er tenminste iemand op. :smirk:
Klik om te vergroten...
De seks partij goede keuze!
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#8
De pen is van je zus zei:
De seks partij goede keuze!
Klik om te vergroten...
Is er mij iets ontgaan? :)
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Relmuis zei:
Is er mij iets ontgaan? :)
Klik om te vergroten...
Ja ze willen toch de polerisatie in nederland verenigen met een grote orgie? Of had ik dat verkeerd begrepen
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat lijkt me van niet, ik denk dat je in de war bent met de SGP. :innocent:
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Ja mja tsja. Lastig… Klinkt een beetje tegenstrijdig ook.

Ik wil geen stemadvies meer geven op de laatste dag, maar wel even wat feitjes over asiel en de woningnood benoemen:
Realiseer je goed dat de cijfers en verhalen over migratie heel vaak niet waar zijn. Zo krijgen statushouders inderdaad voorrang op sociale huur, maar asiel is maar een heel klein deel van migratie. Het is een NOG kleiner deel van de mensen die een sociale huurwoning krijgen (ik dacht 7,5%). Dus: asielzoekers tegenhouden om NL binnen te komen gaat niet de migratieproblemen oplossen, slechts een klein deel ervan. En daarbinnen gaat het een NOG kleiner deel van de woningcrisis tegen.
Problematischer in de woningcrisis is dat er heel weinig is bijgebouwd, vooral in de sociale huur. Het zijn niet de rechtse partijen die dat met hun programma’s willen aanpakken (tuurlijk, iedereen wil bouwen, maar sommige partijen willen dat een stuk sociaal rechtvaardiger). Het waren wél de rechtse partijen die dat beleid van te weinig sociaal bouwen uitvoerden, het was de VVD die het ministerie van wonen opdoekte en particuliere markt onbetaalbaar maakte.
Er zijn ook veel wetenschappers en beleidsmakers die hierover hebben geschreven, maar dit is misschien een makkelijker beginnetje:

Nee, wachtlijsten voor woningen zijn er niet omdat statushouders voorgaan

Volgens Annabel Nanninga, statenlid en lijsttrekker van JA21, zijn er wachtlijsten voor woningen omdat statushouders voorrang krijgen. Dit blijkt onwaar.||Volgens Annabel Nanninga, statenlid en lijsttrekker van JA21, zijn er wachtlijsten voor woningen omdat statushouders voorrang krijgen...
pointer.kro-ncrv.nl pointer.kro-ncrv.nl
Daarnaast, zoals ik ook eerder in dit topic al gedeeld heb, mág je dit beleid niet zomaar uitvoeren. Maar das weer een ander verhaal.
En let wel: ook linkse partijen willen werken aan het migratie vraagstuk. Maar wel binnen de kaders van de wet en binnen de geest van sociale rechtvaardigheid. Een kanttekening die ik vind dat links te weinig benoemt: asielmigratie zijn wél de migranten die ook het vaakst blijven in Nederland. Dus dat kleine deel, maakt gemiddeld wel iets meer impact. Maargoed: niet genoeg om al onze problemen op te lossen als we ze zouden weren.
Klik om te vergroten...
Migratie lijkt toch weer een stukje symbool politiek te zijn. Van alle partijen die het als top prioriteit noemen.
Als we zien wat de instroom van de gevluchte Oekraieners in NL voor gevolgen heeft gehad dan zeg ik dat we er geen last van hebben gehad maar eerder profijt. Want er zijn veel goedwillende en fijne mensen hier komen wonen die alles achter hebben moeten laten.
De overlast van de asielcentra komt uit een bepaalde hoek en dat mag benoemd en aangepakt worden. Dat willen alle partijen van links tot rechts.

De woningnood daarentegen is een valide punt voor iedereen maar een oplossing lijkt er niet te zijn of komen.
Waar we in de afgelopen decennia de marktwerking zijn intrede hebben laten doen in verschillende markten heeft het ook in de woningmarkt
alleen maar wat opgeleverd voor de betrokken partijen die er geld aan konden verdienen.
Schaarste aan bouwgrond, al dan niet bewust gecreëerd door de gemeenten die daardoor meer konden vragen voor de grond.
Samen met de projectontwikkelaars maximale winst als uitgangspunt hebben gehad en niet de belangen van de gewone burger.
Wat ik de gemeenten ook weer niet al te kwalijk wil nemen vanwege de bezuinigingen die ze vanuit de landelijke overheid opgelegd gekregen hebben. Het geld moet ergens verdiend worden door de gemeentes. Wat ik een zeer perverse prikkel vind trouwens. Dat systeem moet anders.
Megalomane nieuwbouw projecten met weinig tot geen oog voor de minima, alleenverdieners en instromers in de woningmarkt.
Wederom een voorbeeld dat marktwerking niet heeft geleid tot de gewenste gevolgen.

Juist de overheid die de belangen van alle burgers moet behartigen heeft het de afgelopen jaren lekker makkelijk afgeschoven op de provinciale en gemeentebesturen. Deze hadden niet de expertise in huis om dat in juiste banen te leiden. Dus moet alles eerst naar de klote gaan voor er verbetering komt.
De running gag van de afgelopen jaren VVD in de regering. Marktwerking om de allerrijksten nog meer zichzelf te laten verrijken.

Zo is ook de Jeugd GGZ in een aantal jaar onbetaalbaar geworden en naar de klote gegaan.
Iets wat ik de afgelopen regeringen alsook de lokale bestuurders zeer kwalijk neem.
Immense wachtlijsten voor de meest kwetsbare groep die onze toekomst gaan zijn.

Opkomen voor de zwakste en meest kwetsbare burger is er niet meer bij zo lijkt het.

En nog weet ik niet met deze voor mij belangrijke punten wat ik moet kiezen. Van huis uit ben ik rechts georiënteerde. Maar mijn stemgedrag varieert van VVD, D66, Groen Links, SP, Partij voor de Dieren. Niet echt consistent dus.
Misschien dat ik de jeugd om advies vraag, dan luistert er in ieder geval nog iemand naar hun stem.

Edit: Gelukkig dat niemand "profijt" met een korte ei heeft gezien voordat ik het kon verbeteren
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Relmuis zei:
Dat lijkt me van niet, ik denk dat je in de war bent met de SGP. :innocent:
Klik om te vergroten...
Kut weer verkeerde gestemd dan
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#13
Relmuis zei:
Dat lijkt me van niet, ik denk dat je in de war bent met de SGP. :innocent:
Klik om te vergroten...
De SeksGodPartij. Klinkt inderdaad een stuk logischer!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
D3DD688D-F866-46B3-969F-466819CE9C76.jpeg64257CBC-E731-440E-83D2-B71ECE0A1B34.jpegF7749682-A64C-4A32-900C-DDAB195878F6.jpeg214D788F-4EF7-4903-901A-CF666EF52233.jpegDFEB4DB8-B57D-46D0-885B-935D5DEC1AE5.jpeg26B19651-75CD-49A3-9A93-215CACCE1BC4.jpegB709EBE8-455B-43F2-AB3C-5FBF3A53D5DA.jpeg8D43DC6D-96C6-4A9F-A69A-68DC4D56C659.jpeg
decorrespondent.nl

De Stemgids 2023

Twijfel jij op wie je gaat stemmen? Wij vroegen negen correspondenten waar het volgens hen om draait deze Tweede Kamerverkiezingen – en spitten de partijprogramma’s door. De Stemgids van De Correspondent loodst je langs de standpunten over de belangrijkste kwesties van deze tijd.
decorrespondent.nl decorrespondent.nl
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ook mijn stembriefje ligt in de bus. Strategisch stemmen was lange tijd een voornemen. Dat vind ik nu uiteindelijk de verkeerde term: taktisch stemmen lijkt een betere naam ... Er is niks strategisch aan een handeling waarvan ik de uitwerking op iets verder dan korte termijn niet kan overzien
Dat dus niet gedaan ! Gestemd op een partij die niet in het kabinet zal komen maar wel haar invloed kan uitoefenen in de Tweede Kamer.
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#16
Stregisch stemmen verduidelijkt:
decorrespondent.nl

Strategisch stemmen: jammer, maar deze keer begrijpelijk

Bij de vorige Kamerverkiezingen verdedigde ik de stelling dat stemmen op een andere partij dan je voorkeur niet slim is. In dit Politiek Dagboek aarzel ik. We kunnen ons niet nog een wereldvreemd uitstelkabinet permitteren.
decorrespondent.nl decorrespondent.nl
S
SandervGLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Op voorhand uitsluiten bedoel ik.
Ik ben van mening dat je altijd moet proberen om water bij de wijn te doen.

Stel een hele groep landgenoten kiest vandaag voor PVV.
Dan is dat niet iets wat Geert wilt maar wat het land wilt. Dan zijn zijn standpunten hetgeen wat de burger aanspreekt.
Mijn inziens kun je die nooit, zomaar op voorhand, dan naast je neer leggen. Want dan ga je voorbij aan de wens van de landgenoten
Klik om te vergroten...

Gelijk heb je hoor. Het is interessant om te weten dat veel mensen met een migratieachtergrond hun stem uitbrengen op conservatieve rechtse partijen, iets wat niet altijd wordt opgemerkt. De morele verontwaardiging vanuit linkse hoek kan dan ironisch lijken. Als de PVV vanavond de grootste blijkt te worden, zal Geert Wilders waarschijnlijk de koers gaan bepalen, wat voor links wellicht een periode van bezinning betekent. Mogelijk zal Timmermans vanavond al in zijn brandstofintensieve vliegtuig stappen om zijn positie in Brussel op te eisen. :wink:

Mijn stem is gegaan naar de PVV.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
SandervG zei:
Als de PVV vanavond de grootste blijkt te worden
Klik om te vergroten...

Is die kans nog groot?
of zijn we inmiddels afgezwakt?
S
SandervGLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Is die kans nog groot?
of zijn we inmiddels afgezwakt?
Klik om te vergroten...

Volgens de peilingen ligt de PVV op koers. Maar goed, deze zijn natuurlijk niet geheel representatief. Het zal een nek-aan-nek-race worden.
S
SandervGLid
01-01-2024, 00:00
#20
1700680537316.png

Vreemd, ik had verwacht dat deze verkiezingen heter zouden zijn dan 2017 en 2021.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3738394041...91
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."