Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2023

Tweede Kamerverkiezingen 2023

1807 antwoorden
214 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Super smash politici brosšŸ¤™šŸ»
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vincent A zei:
Ik heb het idee dat de lijntjes toch door Europa en globalisten zijn uitgezet en dat wat je ook kiest zij slechts tussen die lijntjes inkleuren
Klik om te vergroten...
Als je bedoelt dat we ons te houden hebben aan inter- en supranationale regels en wetgeving, dan ja… Als je het hebt over ā€˜agenda 2030’ verhalen dan zou ik het houden bij verhalen.

Maar goed dat maakt niet zo heel veel uit natuurlijk. Wat heb jij nodig om weer vertrouwen terug te krijgen? En: is de afwezigheid van dat vertrouwen een reden voor jou om niet te gaan stemmen?
V
Vincent ALid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
Super smash politici brosšŸ¤™šŸ»
Klik om te vergroten...
Yesilgƶz is voor mij gewoon oude wijn in nieuwe kruiken dus die gaat het nooit worden
ljuv zei:
Als je bedoelt dat we ons te houden hebben aan inter- en supranationale regels en wetgeving, dan ja… Als je het hebt over ā€˜agenda 2030’ verhalen dan zou ik het houden bij verhalen.

Maar goed dat maakt niet zo heel veel uit natuurlijk. Wat heb jij nodig om weer vertrouwen terug te krijgen? En: is de afwezigheid van dat vertrouwen een reden voor jou om niet te gaan stemmen?
Klik om te vergroten...
Nee ik bedoel meer de eu maar ook de invloed van multinationals en lobbyisten
dat wef gebeuren vind ik wel een vreemd clubje (een non governementele organisatie die zoveel belangrijke mensen bij elkaar weet te krijgen?!)
V
Vincent ALid
01-01-2024, 00:00
#4
DjYella zei:
Is het gek dat ik stiekem heel erg graag een vrouwelijke premier wil? De migratieachtergrond is ook wel een plus vind ik.
Of ze moeten Aboutaleb uit Rotterdam als premier presenteren, dan stem ik 100% op hem.
Klik om te vergroten...
Vrouw of man zou niet uit moeten maken en migratie-achtergron? Why?
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#5
Vincent A zei:
Vrouw of man zou niet uit moeten maken en migratie-achtergron? Why?
Klik om te vergroten...
Omdat ik het wel eens tijd vindt worden voor een vrouw aan het stuur, na zo veel jaar een stijve stugge single man.
T
ThePharmacyLid
01-01-2024, 00:00
#6
DjYella zei:
Is het gek dat ik stiekem heel erg graag een vrouwelijke premier wil? De migratieachtergrond is ook wel een plus vind ik.
Of ze moeten Aboutaleb uit Rotterdam als premier presenteren, dan stem ik 100% op hem.
Klik om te vergroten...
Eens. Ook wel grappig dat ze zelf tegen migratie is :grin:
L
Le DucLid
01-01-2024, 00:00
#7
DjYella zei:
Omdat ik het wel eens tijd vindt worden voor een vrouw aan het stuur, na zo veel jaar een stijve stugge single man.
Klik om te vergroten...
'het tijd vinden voor' is in 't geheel geen argument - wat is wel je argument? Verandering om verandering an sich is niets.
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#8
Le Duc zei:
'het tijd vinden voor' is in 't geheel geen argument - wat is wel je argument? Verandering om verandering an sich is niets.
Klik om te vergroten...
Ik heb er geen argumenten voor, het is een gevoel wat ik heb.
S
SandervGLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
Hahahaha ik moet wel een beetje lachen van je klaagzang en kan me je frustratie goed inbeelden. Maar hier moet ik je toch ongelijk geven… ze krijgen er meer zetels bij dan dat het cda of d66 overhouden, terwijl hun speerpunt en bestaanrecht totaal geen relevant thema meer blijkt te zijn (stikstof). Ik ben en blijf onder de indruk van Caroline en haar partij.
Klik om te vergroten...

Het CDA en D66 zijn de afgelopen periode door hun respectieve leiders eigenhandig de afgrond in geholpen, dus het lijkt me nogal logisch dat BBB er meer overhoudt dan bovengenoemden. Echter, ze zullen aanzienlijke verliezen lijden als je het vergelijkt met de provinciale statenverkiezingen, en je merkt gewoon dat de flair er bij Caroline en haar partij wel vanaf is. En nu weet ik wel: provinciale statenverkiezingen en landelijke verkiezingen zijn verkiezingen met verschillende belangen en behoeften, maar voor de gemiddelde burger maakt dit geen reet uit. De prognose is dat ze slechts ongeveer 8 zetels zullen halen, terwijl ze een half jaar geleden nog de grootste partij van NL waren. Het kan verkeren... Ik ben benieuwd waar je zo van onder de indruk bent.

NSC zal dit keer de grote winnaar worden. Caroline wil met Pieter, niet perse andersom.

Er zijn inderdaad belangrijkere thema's dan stikstof; daarom verwacht ik dat linkse partijen het zwaar te verduren zullen krijgen bij de aankomende verkiezingen. Wel cute dat de Pvda en GL zo weinig vertrouwen hadden in hun stootkracht dat ze de krachten maar gebundeld hebben. De arbeiderspartij en de juppenpartij samenklonterend ten onder, denk ik...

Gezien de verwachting dat NSC de lijntjes gaat uitzetten verwacht ik een rechts/conservatief kabinet. Waar ik niet geheel ongelukkig mee ben.
V
Vincent ALid
01-01-2024, 00:00
#10
DjYella zei:
Ik heb er geen argumenten voor, het is een gevoel wat ik heb.
Klik om te vergroten...
Ik vind yesilgƶz gewoon een vervanger van Rutte, dus geen vernieuwing wat we wel nodig hebben
Omtzicht wil mischien helemaal geen premier worden wel de stemmen
al met al I don’t know
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#11
Vincent A zei:
Ik vind yesilgƶz gewoon een vervanger van Rutte, dus geen vernieuwing wat we wel nodig hebben
Omtzicht wil mischien helemaal geen premier worden wel de stemmen
al met al I don’t know
Klik om te vergroten...
Er zijn meer partijen dan de vvd met vrouwelijke kandidaten. Ja het wordt een verkiezing waar we nog steeds niet helemaal duidelijk weten waar we aan toe zijn. En als ze aan de macht zijn moeten ze het eerst ook nog eens waarmaken...
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hmmm ik laat hier toch heel andere analyses op los wel, Sander.

SandervG zei:
Echter, ze zullen aanzienlijke verliezen lijden als je het vergelijkt met de provinciale statenverkiezingen, en je merkt gewoon dat de flair er bij Caroline en haar partij wel vanaf is. De prognose is dat ze slechts ongeveer 8 zetels zullen halen, terwijl ze twee jaar geleden nog de grootste partij waren.
Klik om te vergroten...
In de laatste prognoses zijn dat er 8, en twee jaar geleden hadden ze 1 zetel in de TK en 0 in de provincies/EK. En een week geleden waren het er nog een stuk meer. Maar goed, Wouter Bos peilde een half jaar voor de verkiezingen van 2006 ook 60 zetels waar hij er maar 33 haalde… en de week/de weken voor de verkiezingen wordt het pas echt spannend. Dus mijn punt hier: peilingen worden pas interessant een week of twee van de voren omdat met uitstek de meeste mensen dan pas bedenken waar ze eventueel op willen stemmen en zelfs dan zijn er nog gigantische verschillen tov de resultaten want men kiest Ć©cht heel vaak pas in het stemhokje. Dus hier
Le Duc zei:
Strategisch stemmen overweeg ik ook niet, alsof ik kan voorspellen wat de andere <_o-fip-hl id="_o-fip-hl-focus">debielen in dit land op 't laatste moment gaan inkleuren in het hokje...
Klik om te vergroten...
kan ik me ontzettend in vinden.
Dat het BBB resultaat minder zal zijn dan bij de provinciale verkiezingen staat buiten kijf overigens, maar omdat ze haar ā€œflairā€ verloren heeft? Waar haal je dat vandaan, of is dat wat jij persoonlijk vindt? (En had ze dat dan? Wat is er nu anders dan?) Kan en mag natuurlijk, maar uit onderzoek blijkt dat er wel degelijk een groot verschil zit tussen hoe mensen landelijke en lokaal naar de stembus gaan. Lokaal zien mensen vaak als minder relevant en als een mooi moment om een proteststem te laten zien, landelijk vindt men dat spannender omdat ze het idee hebben dat hier meer vanaf hangt. Dit zie je bijvoorbeeld ook heel direct terug in de opkomstpercentages, daarom kon de BBB ook zo groot worden: mensen die ergens heel erg tegen of voor zijn gaan naar de lokale stembus en brengen een (protest)stem uit, mensen die het wel prima hebben en minder belangrijk vinden blijven thuis (waardoor die proteststem in theorie meer waard wordt). Dus of het om landelijk of de provincie gaat maakt de gemiddelde burger wel degelijk uit, alleen niet om de juiste redenen misschien.

SandervG zei:
Er zijn inderdaad belangrijkere thema's dan stikstof; daarom verwacht ik dat linkse partijen het zwaar te verduren zullen krijgen bij de aankomende verkiezingen.
Klik om te vergroten...
Het is niet alsof stikstof geen thema meer is he, of dat het onbelangrijk is. Het is geen verkiezingsthema, maar dat is omdat de media, de partijen en de inwoners daarvoor hebben gekozen en is daarmee vaak ook een selffulfilling prophecy. En vooral: events, my dear boy, events. Brabant zit daarentegen nogsteeds op slot, de natuur in NL gaat nogsteeds achteruit waardoor we hoge boetes vanuit Europa kunnen verwachten, en de boeren hebben nogsteeds nul duidelijkheid.
En opzich… Heeft links tot nu toe niet belachelijk veel te klagen (behalve D66 - maar dat kun je ook niet echt links noemen). Ze verliezen niet heel veel meer dan rechts aan bijvoorbeeld Omtzigt.
SandervG zei:
Wel cute dat de Pvda en GL zo weinig vertrouwen hadden in hun stootkracht dat ze de krachten maar gebundeld hebben. De arbeiderspartij en de juppenpartij samenklonterend ten onder, denk ik...
Klik om te vergroten...
Dit vind ik ook een heel interessante aanname en ik ben heel benieuwd waar je die op baseert…
GL-PvdA hebben het al heeeeeel lang over meer samenwerken, eventuele fusies, gezamenlijke kieslijsten, etc. ZĆ©lfs onder Wouter Bos al. Ik ben vanaf mijn 16e lid van beiden partijen omdat ik ā€˜niet kon kiezen’: het zijn twee verhalen die heel goed samen gaan. Sterker nog, m.i. niet los van elkaar gezien kunnen worden. De aardverschuiving in het politieke landschap door het opstappen van Rutte en een shitload aan kamerleden maakt dit juist een heel logisch moment denk ik. En als we het dan toch over peilingen hebben: die voorspellen niet echt een ā€˜ondergang’ tot dus ver?

NSC zal de grote winnaar worden, daar twijfel ik ook niet aan. Ik zou er daarentegen heel teleurgesteld zijn over een rechts kabinet dat tegen onze rechtsstaat indruist en onze economie verder verzwakt, zeker als de VVD daar ook weer onderdeel van is.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Vincent A zei:
Nee ik bedoel meer de eu maar ook de invloed van multinationals en lobbyisten
dat wef gebeuren vind ik wel een vreemd clubje (een non governementele organisatie die zoveel belangrijke mensen bij elkaar weet te krijgen?!)
Klik om te vergroten...
Ah, ja daar kan ik HEUL veel van begrijpen. Hier ben ik ook helemaal maar dan ook echt helemaal tering fucking klaar mee. Maar: daar kunnen we dus wel degelijk voor stemmen.
Lobbyisten e.d. verbieden gaat er niet aan zitten komen, maar alsnog zijn dit politieke keuzes: welke partijen laten het belang van multinationals en grote lobby’s, en welke zetten andere belangen (zoals die van hun inwoners) voorop? We hebben al heel lang neo-liberaal beleid, dat voor de eerste optie gaat. Dus als we dit echt willen veranderen, moeten zoveel mogelijk mensen zien en begrijpen dat ze niet meer op neo-liberale partijen zoals de VVD moeten blijven stemmen.
WEF heb ik weinig mee verder. Weinig sympathie, maar ook weinig moeite. Hun adviezen zijn gebaseerd op onderzoek en wordt ook vaak weerlegd met andere onderzoeken e.d... En sinds deze eeuw zijn het ook niet meer alleen maar bedrijven en wereldleiders, maar juist ook maatschappelijke organisaties (waar overigens de burger voor gedemonstreerd heeft heyoooooo!). Ik vind hun ā€˜geheimzinnigheid’ wel heel naar en irritant, maar dat is ook maar een showtje in the end: je kan gewoon op hun congressen komen, je kan gewoon hun onderzoeksmethoden e.d. inzien.

DjYella zei:
Is het gek dat ik stiekem heel erg graag een vrouwelijke premier wil? De migratieachtergrond is ook wel een plus vind ik.
Of ze moeten Aboutaleb uit Rotterdam als premier presenteren, dan stem ik 100% op hem.
Klik om te vergroten...
Ik vind het helemaal niet gek hoor, ik snap je erg goed. Ik ben zelf bijvoorbeeld erg ā€˜tegen’ quota: toch voel ik heel sterk dat er meer vrouwen op bepaalde plekken zouden moeten komen en zie ik niet hoe we dat anders kunnen bereiken.
Vincent A zei:
Vrouw of man zou niet uit moeten maken en migratie-achtergron? Why?
Klik om te vergroten...
Zou inderdaad niet uit moeten maken omdat in een ideale wereld mannen en vrouwen en mensen met verschillende achtergronden gelijk zijn en zijn geweest MAAR dat is niet het geval dus maakt het wel degelijk uit.
Le Duc zei:
'het tijd vinden voor' is in 't geheel geen argument - wat is wel je argument? Verandering om verandering an sich is niets.
Klik om te vergroten...
Daarmee is ā€˜het is tijd ervoor’ dus een heel goede reden, denk ik. Bovenop een heleboel argumenten die ik je ook kan geven, maar daar heb ik niet zo’n zin in dus misschien helpt dit: https://stemopeenvrouw.com/IMG_0429.jpegIMG_0430.jpeg
S
SandervGLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
In de laatste prognoses zijn dat er 8, en twee jaar geleden hadden ze 1 zetel in de TK en 0 in de provincies/EK. En een week geleden waren het er nog een stuk meer. Maar goed, Wouter Bos peilde een half jaar voor de verkiezingen van 2006 ook 60 zetels waar hij er maar 33 haalde… en de week/de weken voor de verkiezingen wordt het pas echt spannend. Dus mijn punt hier: peilingen worden pas interessant een week of twee van de voren omdat met uitstek de meeste mensen dan pas bedenken waar ze eventueel op willen stemmen en zelfs dan zijn er nog gigantische verschillen tov de resultaten want men kiest Ć©cht heel vaak pas in het stemhokje. Dus hier
Klik om te vergroten...
Het heet inderdaad niet voor niets 'peilingen'. Maar als je het sentiment aanvoelt, dan kun je met enige zekerheid stellen dat BBB niet meer zo'n klapper gaat maken als een half jaar geleden. En als je binnen een half jaar zoveel potentiƫle zetels verliest, dan kun je gewoon niet stellen dat BBB het goed heeft gedaan. Mensen hebben het vertrouwen verloren in de politiek. Dit was de reden dat zo'n partij zo groot kon worden. Nu Caroline zich heeft geprofileerd, ziet men in haar ook niet meer onze redder. Omtzigt it is.

ljuv zei:
Het is niet alsof stikstof geen thema meer is he, of dat het onbelangrijk is. Het is geen verkiezingsthema, maar dat is omdat de media, de partijen en de inwoners daarvoor hebben gekozen en is daarmee vaak ook een selffulfilling prophecy. En vooral: events, my dear boy, events. Brabant zit daarentegen nogsteeds op slot, de natuur in NL gaat nogsteeds achteruit waardoor we hoge boetes vanuit Europa kunnen verwachten, en de boeren hebben nogsteeds nul duidelijkheid.
En opzich… Heeft links tot nu toe niet belachelijk veel te klagen (behalve D66 - maar dat kun je ook niet echt links noemen). Ze verliezen niet heel veel meer dan rechts aan bijvoorbeeld Omtzigt.
Klik om te vergroten...
Mensen hebben wel wat beters aan hun hoofd dan zich druk te maken over stikstof. Die klimaatacties van de afgelopen jaren hebben ook niet bepaald bijgedragen aan meer begrip voor de situatie. Integendeel. Mensen zijn een beetje moe aan het worden van het gedram.

ljuv zei:
Dit vind ik ook een heel interessante aanname en ik ben heel benieuwd waar je die op baseert…
GL-PvdA hebben het al heeeeeel lang over meer samenwerken, eventuele fusies, gezamenlijke kieslijsten, etc. ZĆ©lfs onder Wouter Bos al. Ik ben vanaf mijn 16e lid van beiden partijen omdat ik ā€˜niet kon kiezen’: het zijn twee verhalen die heel goed samen gaan. Sterker nog, m.i. niet los van elkaar gezien kunnen worden. De aardverschuiving in het politieke landschap door het opstappen van Rutte en een shitload aan kamerleden maakt dit juist een heel logisch moment denk ik.
Klik om te vergroten...
Het mag geen geheim heten dat vooral de PvdA, een voormalig gevestigde partij, is afgegleden naar een partij die slechts mag meedoen. In 2012 behaalden ze nog 38 zetels, maar in 2017 en 2021 hielden ze er nog maar 9 over. GroenLinks is nooit echt breed omarmd door de Nederlandse kiezers. Het is vrij simpel: door de krachten te bundelen hopen ze een links front te kunnen vormen tegen rechts, wat denk ik zal falen, omdat links de afgelopen tijd aan geloofwaardigheid heeft verloren. Wat ook zo is: in tijden van crisis stemt men vaak meer rechts.

ljuv zei:
En als we het dan toch over peilingen hebben: die voorspellen niet echt een ā€˜ondergang’ tot dus ver?
Klik om te vergroten...
In de peilingen staat PvdA/GL momenteel op 25 zetels. Dit is niet signifcant meer dan beide partijen bij elkaar in 2021: Namelijk: 9 zetels voor de PvdA en 8 zetels voor Groenlinks. In 2012 zouden PvdA en GL bij elkaar 42 zetels hebben behaald. Dus dan vind ik vind dat je kan spreken van een ondergang van dit linkse front.

ljuv zei:
NSC zal de grote winnaar worden, daar twijfel ik ook niet aan. Ik zou er daarentegen heel teleurgesteld zijn over een rechts kabinet dat tegen onze rechtsstaat indruist en onze economie verder verzwakt, zeker als de VVD daar ook weer onderdeel van is.
Klik om te vergroten...
Ik heb aanzienlijk meer vertrouwen in Omtzigt dan in Timmermans, om eerlijk te zijn. Het feit dat sommige standpunten indruisen tegen onze rechtsstaat heeft onder andere te maken met de wens van sommige rechtse partijen voor minder immigratie of zelfs een asielstop. Veel Nederlanders delen ook deze opvatting. Hoewel dit juridisch gezien niet zo eenvoudig te realiseren is, kan een zekere mate van nationale soevereiniteit waardevol zijn. We kunnen internationale regelgeving en wetten heroverwegen als er voldoende draagvlak voor is, wat ook een kenmerk van democratie is.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#15
SandervG zei:
Mensen hebben wel wat beters aan hun hoofd dan zich druk te maken over stikstof. Die klimaatacties van de afgelopen jaren hebben ook niet bepaald bijgedragen aan meer begrip voor de situatie. Integendeel. Mensen zijn een beetje moe aan het worden van het gedram.
Klik om te vergroten...
Praat je nou voor jezelf of voor anderen?
In ieder geval liever niet voor mij spreken.
Ik denk dat de klimaatacties juist wel wat hebben opgeleverd. Het was misschien soms hinderlijk, maar wel nodig.
Zelf heb ik veel respect voor iedereen die mee heeft gedaan aan klimaatacties.
Omdat ik denk dat er eindelijk eens iets fundamenteel moet veranderen.
Dat is slechts mijn mening, niet van mensen.
S
SandervGLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zeehond zei:
Praat je nou voor jezelf of voor anderen?
Klik om te vergroten...
Nee, ik praat in het algemeen. Er is gewoon minder draagvlak voor dit onderwerp. Het lukt PvdA/GL ook niet om dit thema tot prioriteit te maken. Mensen zijn momenteel meer bezig met bestaanszekerheid en hun eigen portemonnee en juist dit zorgt ervoor dat rechts op meer draagvlak kan rekenen dan links.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#17
SandervG zei:
Nee, ik praat in het algemeen. Er is gewoon minder draagvlak voor dit onderwerp. Het lukt PvdA/GL ook niet om dit thema tot prioriteit te maken. Mensen zijn momenteel meer bezig met bestaanszekerheid en hun eigen portemonnee en juist dit zorgt ervoor dat rechts op meer draagvlak kan rekenen dan links.
Klik om te vergroten...
Dit is gewoon jouw mening, niets meer en niets minder.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#18
SandervG zei:
Het is inderdaad mijn mening, die tevens wordt ondersteund door de peilingen.
Klik om te vergroten...
Nou, ik ben heel blij voor je, top!
Vreemde toon heb je, maar kan ook aan mij liggen.
Verkiezingen zijn spannend voor veel mensen.
S
SandervGLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zeehond zei:
Dit is gewoon jouw mening, niets meer en niets minder.
Klik om te vergroten...
Het is inderdaad mijn mening, die tevens wordt ondersteund door de peilingen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zeehond zei:
@ljuv, dank je wel voor de tijd die je hebt genomen om duidelijk, inhoudelijk en vriendelijk te reageren 😘
Klik om te vergroten...
Jij ook Zeehondjeā¤ļø

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3637383940...91
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."