Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2023

Tweede Kamerverkiezingen 2023

1807 antwoorden
138 weergaven
18-5-2026
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik denk ik op Pieter O
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nog meer versnippering op rechts.

Dan liever de PVV: het is allemaal de schuld van den Mosliem. Of FvD: ons bestaan is een groot complot.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Lemmy zei:
Nog meer versnippering op rechts.
Klik om te vergroten...
Nah pietertje is hoogstens centrumrechts maar niet echt op t spectrum te plaatsen (zoals veel partijen tegenwoordig). Bovendien zou het hiermee niet gek zijn dat er juist minder versnippering komt, stel hij krijgt de gepeilde 40 zetels. Blijft behoorlijk wat minder over om te versnipperen.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Nah pietertje is hoogstens centrumrechts maar niet echt op t spectrum te plaatsen (zoals veel partijen tegenwoordig). Bovendien zou het hiermee niet gek zijn dat er juist minder versnippering komt, stel hij krijgt de gepeilde 40 zetels. Blijft behoorlijk wat minder over om te versnipperen.
Klik om te vergroten...

Er zijn in NL gewoon veel te veel partijen. Omtzigt is conservatief en dus rechts.

Ja21 en FvD zullen hier de grootste dupe van zijn, buiten het CDA zélf natuurlijk.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lemmy zei:
Omtzigt is conservatief en dus rechts.
Klik om te vergroten...
Hij is conservatief als het gaat om ethische kwesties (waarschijnlijk, weten we dus nog heulemaal nie). Maar op sociaal-economisch gebied erg links en

…gvd ik heb hier gewoon een artikel over
gedeeld gaates lezen!
ljuv zei:
A5B830C4-89FA-4EC4-A285-B4E9B773AD08.jpeg

www.nrc.nl

Waar staat Pieter Omtzigt voor? Een analyse van zijn stemgedrag

Stempatroon: Een partijprogramma heeft het Kamerlid vooralsnog niet, dus wie wil weten hoe links of rechts Omtzigt is, moet kijken naar zijn stemgedrag. Daarnaast: hoe verhoudt hij zich tot het CDA, de partij waarvan hij zich afsplitste?
www.nrc.nl www.nrc.nl
Klik om te vergroten...
Zijn stemgedrag is, zoals je leest, erg afwijkend. Daarom is hij ook niet goed op een politieke as te plaatsen. Hij stemt vaak heel links. En vaak heel rechts. 🤷🏻‍♀️

Lemmy zei:
Ja21 en FvD zullen hier de grootste dupe van zijn, buiten het CDA zélf natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Dat zal wel meevallen zonnestraal, tot nu toe lijkt het erop dat zijn (to be) standpunten overwegend meer overeen komen met centrumpartijen. Zijn stemgedrag komt zelfs het minste overeen met FVD (57 procent). Die kiezers zal hij wss minder aanspreken. Hij is ook veul gematigder dan Ja21.

Lemmy zei:
Er zijn in NL gewoon veel te veel partijen.
Klik om te vergroten...
Het zijn er wel veel ja… Maar hoezo denk je dat dat een probleem is? Hoezo te veel zegmaar?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ben dus ergens best trots op de versnippering. Het is een teken dat er veel partijen zijn die de mens aanspreekt… Waar mensen vertrouwen in hebben en waar ze zich gehoord voelen. Ik moet niet denken aan een tweepartijenstelsel🤮 Het maakt de boel minder bestuurbaar… ja. Maar dan moeten we onze manier van besturen aanpassen. Om even in Omzigt termen te spreken: een nieuwe bestuurscultuur. De huidige is sowieso allang niet meer houdbaar en je kan het ook zo zien: de politiek is niet versplinterd, de samenleving. Daar dient de politiek voor, dus daar moet zij op in kunnen spelen.

Ik zou wel voorstander zijn van een kiesdrempel, niet per se een hoge. Maar zo kunnen partijen echt serieus aan de bak als ze erin komen en is er minder ruimte voor populisme en eendagsvliegen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
Partij voor de Dieren. Want dierenliefhebber. Polletiek boeit me niet.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Hij is conservatief als het gaat om ethische kwesties (waarschijnlijk, weten we dus nog heulemaal nie). Maar op sociaal-economisch gebied erg links en

…gvd ik heb hier gewoon een artikel over
gedeeld gaates lezen!

Zijn stemgedrag is, zoals je leest, erg afwijkend. Daarom is hij ook niet goed op een politieke as te plaatsen. Hij stemt vaak heel links. En vaak heel rechts. 🤷🏻‍♀️


Dat zal wel meevallen zonnestraal, tot nu toe lijkt het erop dat zijn (to be) standpunten overwegend meer overeen komen met centrumpartijen. Zijn stemgedrag komt zelfs het minste overeen met FVD (57 procent). Die kiezers zal hij wss minder aanspreken. Hij is ook veul gematigder dan Ja21.


Het zijn er wel veel ja… Maar hoezo denk je dat dat een probleem is? Hoezo te veel zegmaar?
Klik om te vergroten...

Een kiesdrempel van 3% lijkt me niet slecht.

Volgens mij wordt Omtzigt flink overpeild. Hij zal wel zetels haren, maar zeker geen 20, 25 of meer. Als hij er al in slaagt om een deftige lijst in te dienen, de verkiezingen zijn al over 3 maanden.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Beste van de verkiezingscampagne tot nu toe
5EE828D4-7C39-49D1-ABFE-3C5B0AACA02A.jpeg
(weer eens door links zelf gegeven voor de verandering)
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
En ik kan niet in woorden omschrijven hoe blij ik ben dat deze podcast terug is van zomerstop!

Iedereen hier die mij wat beter kent weet dat Xander van der Wulp mijn absolute held en voorbeeld is. Zijn analyses komen vaak overeen met hoe ik het spelletje aanschouw en hij is zo fucking hilarisch. In mijn grootste dromen zien jullie me ooit op zijn plekje staan (heel groot dromen).
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#11
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1693362455/leegloop-ja21-zet-door-zes-nieuwe-vertrekkers-openen-aanval-op-medeoprichter-annabel-nanninga?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter

:tilttearlaugh: :tilttearlaugh: :tilttearlaugh: :tilttearlaugh: :tilttearlaugh: :tilttearlaugh: :tilttearlaugh: :tilttearlaugh: :tilttearlaugh: :tilttearlaugh: :tilttearlaugh:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Oeps, deze had ik zondag al willen delen.

www.ioresearch.nl

I&O zetelpeiling: Kiezers enthousiast over Nieuw Sociaal Contract - Ipsos I&O Publiek

Kiezers hebben de entree van de nieuwe partij van Omtzigt, Nieuw Sociaal Contract, met enthousiasme ontvangen. Als er nu verkiezingen zouden plaatsvinden zou de partij kunnen rekenen op circa 31 zetels. Kiezers die nu neigen naar NSC doen dit vooral vanwege hun bewondering voor Omtzigt...
www.ioresearch.nl www.ioresearch.nl
20816C10-EE13-4529-9791-33434AC39D79.jpeg
Het zegt nog precies niets, want veel kiezers weten het nog niet zeker omdat er nog weinig duidelijkheid is. Kan nog vanalllles gebeuren maar wel interessant.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
Waar mensen vertrouwen in hebben en waar ze zich gehoord voelen.
Klik om te vergroten...
Ik vraag me oprecht af hoeveel mensen er nog zo over denken. En hoeveel vertrouwen er daadwerkelijk is.

Zoveel partijen is naar mijn mening teveel versplintering en voegt niks toe als alleen maar meer rommel/ruis.

Ik denk niet dat ik ga stemmen. Want ik vind het zelf toch maar 1 grote neppe show. 😅
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
NUMMEROS UNO IS BEKEND

Werk = overload deze week dus zeker geen tijd het al te lezen of te duiden maar wellicht jullie wel.

Het verkiezingsprogramma van de VVD!

Samenvatting
Hele programma

drugsies:
7D9CD4B9-20D9-4CDE-84BB-D5646B1681D5.jpeg73841522-06C1-4880-A8E8-6E79D827916E.jpeg96687DE0-D05D-4AE2-B100-41DA0C5FA799.jpeg
+ gevangenisstraffen voor rijden onder invloed + terugdringen dumpingen
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
En natuurlijk de grote niet verrassende verrassing van de dag!
79F3A4C0-F6B8-4246-8C5E-D1CABEABE3E5.jpeg

BBB stemmers met een mening?
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#16
BOB. Basis Overlopers Beweging. Ook oa Eppink & Lilian Helder sloten zich zonet aan. Een samenraapsel van verzuurde Ja21/PVV/CDA-ers.

Lacheuh.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#17
Anders:
Ik kom vanuit nul vertrouwen in politiek. Op een hand na vind ik ze onbetrouwbaar. Ze praten veel, zeggen weinig en elke week is er wel nieuws over de integriteit van een persoon die ter discussie staat. De meesten van ons zouden niet wegkomen op hun werk met antwoorden als “ik heb er geen actieve herinnering aan“, godzijdank gaat hij weg. Toeslagenaffaire, Groningen, Machtsmisbruik, Gebrekkige Jeugdzorg en nog veel andere dingen. Nul verbinding met wat er onder de bevolking leeft.
En toch is Nederland een fijn land om in te leven. Kijk eens naar andere landen. Je mag hier zeggen dat je het niks vindt.
Er lijkt een frisse wind te gaan waaien met veel nieuwe mensen.
Ik ga dat goed volgen, partij programma’s goed lezen (@ljuv helpt ons een handje merk ik, heel fijn).
En wie weet besluit ik toch te gaan stemmen: we zullen zien.
o
ostLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
NUMMEROS UNO IS BEKEND

Werk = overload deze week dus zeker geen tijd het al te lezen of te duiden maar wellicht jullie wel.

Het verkiezingsprogramma van de VVD!

Samenvatting
Hele programma

drugsies:
*knip want anders erg lange reply*
+ gevangenisstraffen voor rijden onder invloed + terugdringen dumpingen
Klik om te vergroten...

Stap 1: creeër een ongrijpbare vijand: de drugscriminaliteit.
Stap 2: frame privacy, wat een essentieel recht is voor een functionerende democratische rechtsstaat, als hetgeen wat deze vijand in stand houdt.
Stap 3: verhef privacy zodoende tot vijand.
Stap 4: bouw verder aan je autoritaire regime - een die tot het eind toegejuicht zal worden door de vrees aangejaagde, 'niets verbergende' achterban.

Variatietip! Mocht drugscriminaliteit als boeman nou niet het gewenste effect bereiken, schroom dan niet om in stap 1 de vijand af te wisselen met terrorisme of schuif het af op het beschermen van kinderen. Met laatsgenoemde zijn ze in het VK en de VS ook goed bezig met respectievelijk de Online Safety Bill en de KOSA.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
IMG_0151.jpeg
Hahahaha oké dit valt ook wel op

Daarmee zeg je dus dat liberalisme opzichzelfstaand niet werkt voor mensen😂 Played youselves VVD. Overigens ook onjuist dat dit de afgelopen jaren breed is gedragen door VVDers.
Nu ben ik echt weer ontzettend aan het uitstellen naar bed te gaan welterusten
A
APESHIT13Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Oh er zit ook poll bij dit topic. Ga jij stemmen? Nee, nog nooit gedaan, het is één grote farce. Een klucht. Een schertsvertoning. Schijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...91
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."