Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet "Legaliseer die Drugs" Topic

Het "Legaliseer die Drugs" Topic

74 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bas zei:
Als de overheid meer grip wilt krijgen, op deze situatie, dan moeten ze sowieso drugsgebruik niet legaliseren. Je kan het echt wel uitbannen, maar dit kost gewoon tijd. Drugsafvaldumpingen vinden plaats omdat die gasten toch wel weten dat de overheid het opruimt en reinigt. Als je op die manier toegeeft, geven criminelen echt geen fuck meer om de natuur etc.
Klik om te vergroten...
Wat een onzin dude, als de productie legaal is dan moet je ook verantwoorden hoe je grondstoffen inkoopt en waar je je afval naar toe brengt. Wel produceren (wat de overheid ziet) en niet weggooien (wat ze dan ook zien) is dan fraude.
Er blijven altijd fuckers die overal schijt aan hebben natuurlijk. Tegelijkertijd denk ik dat veel succesvolle criminelen maar wat graag een klein beetje extra geld opgeven voor een legale bron van inkomen.

Ik ben dan ook geen crimineel, al doe ik af en toe wel eens aan wildplassen.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#2
Casaan zei:
Ik ben dan ook geen crimineel, al doe ik af en toe wel eens aan wildplassen.
Klik om te vergroten...
Heel de badkamer vol, plas eens wat rustiger man...
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#3
Psychedelibee zei:
Zelfs in landen waar ze extreem streng optreden wordt nog steeds drugs gebruikt... En dan moeten ze alcohol dus ook verbieden volgens jou lijkt me? Denken dat je het kunt uitbannen is echt de meest naïeve en onrealistische gedachte.
Klik om te vergroten...
Interessant artikel, precies in dit kader: https://www.scmp.com/comment/insigh...s-indonesia-and-afghanistan-asias-brutal-drug
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
MacLeod zei:
Interessant artikel, precies in dit kader: https://www.scmp.com/comment/insigh...s-indonesia-and-afghanistan-asias-brutal-drug
Klik om te vergroten...
Zeker een interessant artikel en ook precies de landen waar ik op doelde. Ik ben in een aantal van de landen geweest die in het artikel genoemd worden en ondanks dat de wetgeving en handhaving daar extreem streng is, is het echt bizar makkelijk om daar aan drugs te komen.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Amfitamientje Power zei:
Gewoon speed legaliseren en verstrekken via de apotheek als vrij verkrijgbaar medicijn tegen algemene malaise.
Klik om te vergroten...
Is dat niet veel te ingewikkeld? Het kan ook in Amfitamine pillen bij het kruidvat.

Foei Casaan, weer off topic.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Amfitamientje Power zei:
Gewoon speed legaliseren en verstrekken via de apotheek als vrij verkrijgbaar medicijn tegen algemene malaise. Natuurlijk alleen verkrijgbaar voor personen van 12 jaar en ouder.
Klik om te vergroten...

Waarom alleen 12 jaar en ouder? Een grote doelgroep jonger dan 12 jaar krijgt legaal speed voorgeschoteld.

Niet tegen algemene malaise, dat dan weer niet.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psychedelibee zei:
Zeker een interessant artikel en ook precies de landen waar ik op doelde. Ik ben in een aantal van de landen geweest die in het artikel genoemd worden en ondanks dat de wetgeving en handhaving daar extreem streng is, is het echt bizar makkelijk om daar aan drugs te komen.
Klik om te vergroten...
Niet zo bedoeld natuurlijk, maar bedankt voor de tip :tonguewink:
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#8
MacLeod zei:
- Het legaliseren van xtc voorkomt dat er doden vallen in gevaarlijke, illegale drugslabs, maakt de kwaliteit controleerbaar en houdt de natuur vrij van afval.
Klik om te vergroten...

Als je weet dat het merendeel van de drugs, zowel soft EN hard drugs die hier geproduceerd of gekweekt is geëxporteerd gaat worden naar buiten Nederland is deze stelling bijna geheel onjuist.
Nederland is altijd al wereldwijd zowat nr1 geweest op gebied van productie van synthetische drugs en softdrugs.
Legalisatie zal criminaliteit dan ook zeker niet stoppen. Men blijft produceren en kweken in schuurtjes en woonhuizen.
Tenminste de gehele EU zou mee moeten doen maar dan nog blijven er miljarden te verdienen door de criminelen aan de overige landen van zowel productie van, als importeren en doorvoeren van drugs zoals cocaïne.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben niet tegen legalisatie maar het feit dat die exportproduktie er is is een probleem. Bij legalisatie blijft er een illegale markt en de bijbehorende criminaliteit bestaan. Waarschijnlijk kan men nog concurreren ook, want farmaceutische kwaliteit is gewoon veel duurder dan een illegaal lab.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
ATGC zei:
Ik ben niet tegen legalisatie maar het feit dat die exportproduktie er is is een probleem. Bij legalisatie blijft er een illegale markt en de bijbehorende criminaliteit bestaan. Waarschijnlijk kan men nog concurreren ook, want farmaceutische kwaliteit is gewoon veel duurder dan een illegaal lab.
Klik om te vergroten...
Het duurste aan illegale MDMA is de winstmarge die de keten aan handelaren wil pakken. De groothandelprijs van MDMA ligt rond de 50 cent per gram, maar een Nederlandse gebruiker betaalt al snel 15-25 euro voor die gram. Als dezelfde gram in Australië aankomt dan wordt er 100 euro voor betaald.

Ik ben met je eens dat de illegale export een probleem is. Maar dat is dus een probleem wat het buitenland veroorzaakt doordat ze de vraag in hun binnenlandse aangelegenheden niet adequaat behandelen. Sterker nog, politici in het buitenland draaien de realiteit om. Ze zeggen tegen Nederland van: 'jullie rotzooi bereikt ons land'. Maar hee, hallo, wie loopt er dan die grammen MDMA te bestellen en wie is er bereid om de hoofdprijs van 100 euro neer te tellen voor onze 'zooi', zelfs al lopen ze daardoor het risico om een gevangenisstraf van tientallen jaren tot levenslang door op te lopen? Dat zijn toch echt de inwoners van Australië hoor. Het is niet alsof Nederlanders een vuurwapen op het hoofd van Australische psychonauten zetten zo van 'koop nu onze troep voor veel te hoge prijzen'.

Dus Nederland mag best eens een keer een wat arrogantere houding aannemen. Zo van: tuurlijk, wij willen keihard werken aan het terugdringen van illegale export van MDMA (en andere drugs). Want wij hebben daar enorm last van. In onze natuurgebieden wordt 200.000 kilo drugsafval per jaar gedumpt. Er worden advocaten geliquideerd omdat ze kroongetuigen bijstaan, we hebben te maken met allerlei gerelateerde liquidaties, witwassen is een enorm probleem want normale kapperszaken en autoverhuurders kunnen niet concurreren met de witwasbedrijfjes.
Dus ja, we willen graag wat doen aan die problemen. Maar zorgen jullie er dan eens voor dat er effectief beleid wordt ingesteld om de enorme vraag vanuit jullie land in te dammen? Want jullie falende drugsbeleid van de afgelopen 30 tot 100 jaar heeft ons juist opgezadeld met dat enorme scala aan problemen vanwege de illegale export.
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Het duurste aan illegale MDMA is de winstmarge die de keten aan handelaren wil pakken. De groothandelprijs van MDMA ligt rond de 50 cent per gram, maar een Nederlandse gebruiker betaalt al snel 15-25 euro voor die gram. Als dezelfde gram in Australië aankomt dan wordt er 100 euro voor betaald.

Ik ben met je eens dat de illegale export een probleem is. Maar dat is dus een probleem wat het buitenland veroorzaakt doordat ze de vraag in hun binnenlandse aangelegenheden niet adequaat behandelen. Sterker nog, politici in het buitenland draaien de realiteit om. Ze zeggen tegen Nederland van: 'jullie rotzooi bereikt ons land'. Maar hee, hallo, wie loopt er dan die grammen MDMA te bestellen en wie is er bereid om de hoofdprijs van 100 euro neer te tellen voor onze 'zooi', zelfs al lopen ze daardoor het risico om een gevangenisstraf van tientallen jaren tot levenslang door op te lopen? Dat zijn toch echt de inwoners van Australië hoor. Het is niet alsof Nederlanders een vuurwapen op het hoofd van Australische psychonauten zetten zo van 'koop nu onze troep voor veel te hoge prijzen'.

Dus Nederland mag best eens een keer een wat arrogantere houding aannemen. Zo van: tuurlijk, wij willen keihard werken aan het terugdringen van illegale export van MDMA (en andere drugs). Want wij hebben daar enorm last van. In onze natuurgebieden wordt 200.000 kilo drugsafval per jaar gedumpt. Er worden advocaten geliquideerd omdat ze kroongetuigen bijstaan, we hebben te maken met allerlei gerelateerde liquidaties, witwassen is een enorm probleem want normale kapperszaken en autoverhuurders kunnen niet concurreren met de witwasbedrijfjes.
Dus ja, we willen graag wat doen aan die problemen. Maar zorgen jullie er dan eens voor dat er effectief beleid wordt ingesteld om de enorme vraag vanuit jullie land in te dammen? Want jullie falende drugsbeleid van de afgelopen 30 tot 100 jaar heeft ons juist opgezadeld met dat enorme scala aan problemen vanwege de illegale export.
Klik om te vergroten...
Als je zoveel neer tikt voor een gram m dan bende ook nie zo slim he
B
BeadyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kijk, ik ben zelf een gebruiker maar ik ben absoluut tegen het legaal maken van drugs. Ik denk dat er weinig mensen echt stilstaan bij de impact dit heeft op jonge mensen. De maatschappelijke kost, nl de hulpverlening kost tonnen geld. Wat betreft het gedoogbeleid in NL vind ik moeilijker te oordelen.

Het is er zo algemeen sociaal aanvaardbaar als een ointje drinken in Qatar? Maar waar ik het meest onbegrip voor vertoon is de tabaksindustrie.

Ik vind het roken van tabak veruit de meest idiote handling die een mens kan doen. Heel veel mensen zijn dan ook meteen hooked. Onze regeringen weten dat, er is bijzonder veel geld uit te slaan. En het toppunt is dat er op de pakjes allerlei waarschuwingen staan over ziektes etc

Eigenlijk wil dat zeggen : "Rook maar lekker verder, maar we hebben je wel gewaarschuwd".

Mocht Alcohol en Tabak de dag vandaag uitgevonden het zou nergens te koop zijn. Het zijn twee producten die de tands des tijds hebben doorstaan.

Maar alle andere drugs legaal maken? Dat zal nooit gebeuren. Hyopcriet ergens, en anders goed gezien voor de uitgaven die al die hulpverlening kost.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Blauweaap zei:
Als je zoveel neer tikt voor een gram m dan bende ook nie zo slim he
Klik om te vergroten...
Dat heeft weinig te maken met intelligentie, maar meer met het aantal handelaren tussen de producent en gebruiker.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#14

Aboudinges zegt ook nog 'ns iets.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#15
Lemmy zei:

Aboudinges zegt ook nog 'ns iets.
Klik om te vergroten...
Het probleem is dat deze man zo gestigmatiseerd is, dat je het hem niet eens kwalijk kunt nemen.
Het is wel heel verdrietig om te zien dat hij het echt niet snapt.
Jaren geleden dacht ik zelf ook zo, maar gelukkig heb ik me ‘ontwikkeld’ en geopend voor nieuwe dingen.
Dat heeft me veel gebracht.

Wat hij zegt is klinkklare onzin!
Alsof we een keuze hebben, tussen de coke legaal kopen of illegaal. Tja, die keuze hebben we dus niet…
Laat ze daar eens naar kijken.

Oh ja, ik gebruik niet eens coke 🤣🤣
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zeehond zei:
Het probleem is dat deze man zo gestigmatiseerd is, dat je het hem niet eens kwalijk kunt nemen.
Het is wel heel verdrietig om te zien dat hij het echt niet snapt.
Jaren geleden dacht ik zelf ook zo, maar gelukkig heb ik me ‘ontwikkeld’ en geopend voor nieuwe dingen.
Dat heeft me veel gebracht.

Wat hij zegt is klinkklare onzin!
Alsof we een keuze hebben, tussen de coke legaal kopen of illegaal. Tja, die keuze hebben we dus niet…
Laat ze daar eens naar kijken.

Oh ja, ik gebruik niet eens coke 🤣🤣
Klik om te vergroten...

Hij zit zo vast in zijn "coke slecht" mentaliteit dat het nu te laat is om nog van mening te veranderen.

Dewever doet dat uit conservatief gezeik, graag negerend dat er ook conservatieven/libertairen zijn die radicaal tégen de war on drugs zijn. Nooit kreeg ik een antwoord op de vraag waarom zo'n war hier in België wél zo werken.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
De eerste serieuze stappen voor de legalisering van wiet zijn vanaf nu gezet

nos.nl

Eerste legale wiet vanaf vandaag in Brabantse coffeeshops

In Breda en Tilburg is de verkoop van gereguleerde cannabis gestart. Voor het eerst is in Nederland echt legale wiet te koop.
nos.nl nos.nl

Goeie zet denk ik.
Nu afwachten hoe het experiment gaat aflopen.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
De eerste serieuze stappen voor de legalisering van wiet zijn vanaf nu gezet

nos.nl

Eerste legale wiet vanaf vandaag in Brabantse coffeeshops

In Breda en Tilburg is de verkoop van gereguleerde cannabis gestart. Voor het eerst is in Nederland echt legale wiet te koop.
nos.nl nos.nl

Goeie zet denk ik.
Nu afwachten hoe het experiment gaat aflopen.
Klik om te vergroten...
Een goede ontwikkeling, maar ik snap het nog steeds niet, want de plant Cannabis sativa is nog steeds volledig verboden in Nederland. Het staat nog steeds op de opiumlijst. Bezit is illegaal, maar gebruik wordt niet vervolgd.

Politie mag wiet die je bij je hebt, zelfs als het 5 gram of minder is, in beslag nemen.
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#19
normaaloverdrugs.nl

Nieuwe drugswet - Normaal over Drugs

Op deze website geven deskundigen hun mening over de #nieuwedrugswet. We geven argumenten waarom de wet geen goed plan is én we laten je zien met welk alternatief je wél resultaten bereikt.
normaaloverdrugs.nl normaaloverdrugs.nl
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Hippie Langwaus zei:
Een goede ontwikkeling, maar ik snap het nog steeds niet, want de plant Cannabis sativa is nog steeds volledig verboden in Nederland. Het staat nog steeds op de opiumlijst. Bezit is illegaal, maar gebruik wordt niet vervolgd.

Politie mag wiet die je bij je hebt, zelfs als het 5 gram of minder is, in beslag nemen.
Klik om te vergroten...
Vanaf vandaag is officieel de eerste legale cannabisverkoop en inkoop voor (sommigen) coffeeshops van start gegaan! :stoned:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."