Het duurste aan illegale MDMA is de winstmarge die de keten aan handelaren wil pakken. De groothandelprijs van MDMA ligt rond de 50 cent per gram, maar een Nederlandse gebruiker betaalt al snel 15-25 euro voor die gram. Als dezelfde gram in Australië aankomt dan wordt er
100 euro voor betaald.
Ik ben met je eens dat de illegale export een probleem is. Maar dat is dus een probleem wat het buitenland veroorzaakt doordat ze de vraag in hun binnenlandse aangelegenheden niet adequaat behandelen. Sterker nog, politici in het buitenland draaien de realiteit om. Ze zeggen tegen Nederland van: 'jullie rotzooi bereikt ons land'. Maar hee, hallo, wie loopt er dan die grammen MDMA te bestellen en wie is er bereid om de hoofdprijs van 100 euro neer te tellen voor onze 'zooi', zelfs al lopen ze daardoor het risico om een gevangenisstraf van tientallen jaren tot levenslang door op te lopen? Dat zijn toch echt de inwoners van Australië hoor. Het is niet alsof Nederlanders een vuurwapen op het hoofd van Australische psychonauten zetten zo van 'koop nu onze troep voor veel te hoge prijzen'.
Dus Nederland mag best eens een keer een wat arrogantere houding aannemen. Zo van: tuurlijk, wij willen keihard werken aan het terugdringen van illegale export van MDMA (en andere drugs). Want wij hebben daar enorm last van. In onze natuurgebieden wordt 200.000 kilo drugsafval per jaar gedumpt. Er worden advocaten geliquideerd omdat ze kroongetuigen bijstaan, we hebben te maken met allerlei gerelateerde liquidaties, witwassen is een enorm probleem want normale kapperszaken en autoverhuurders kunnen niet concurreren met de witwasbedrijfjes.
Dus ja, we willen graag wat doen aan die problemen. Maar zorgen jullie er dan eens voor dat er effectief beleid wordt ingesteld om de enorme vraag vanuit jullie land in te dammen? Want jullie falende drugsbeleid van de afgelopen 30 tot 100 jaar heeft ons juist opgezadeld met dat enorme scala aan problemen vanwege de illegale export.