Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet "Legaliseer die Drugs" Topic

Het "Legaliseer die Drugs" Topic

74 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nee tuurlijk is er amper succes te zien de afgelopen jaren. Daar moeten ze dus grip op krijgen en om dat te krijgen moeten ze gewoon harder optreden, veel harder. Ik denk persoonlijk dat iets uitbannen veel effectiever helpt dan legaliseren.

En dat betreft afvallozingen was een soort van voorbeeld. Ik geloof niet dat die gasten die drugs maken, drugs willen dumpen wat niet wordt opgeruimt. Waardoor dus ook hun natuur vernield wordt. D'r moet gewoon harder worden opgetreden. ;p

Drugs legaliseren zorgt ervoor dat drugs nog steeds aanwezig zijn waar vroeg of laat ooit misbruik van kan worden gemaakt.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bas zei:
Nee tuurlijk is er amper succes te zien de afgelopen jaren. Daar moeten ze dus grip op krijgen en om dat te krijgen moeten ze gewoon harder optreden, veel harder. Ik denk persoonlijk dat iets uitbannen veel effectiever helpt dan legaliseren.
Klik om te vergroten...
Zelfs in landen waar ze extreem streng optreden wordt nog steeds drugs gebruikt... En dan moeten ze alcohol dus ook verbieden volgens jou lijkt me? Denken dat je het kunt uitbannen is echt de meest naĂŻeve en onrealistische gedachte.

Bas zei:
En dat betreft afvallozingen was een soort van voorbeeld. Ik geloof niet dat die gasten die drugs maken, drugs willen dumpen wat niet wordt opgeruimt. Waardoor dus ook hun natuur vernield wordt. D'r moet gewoon harder worden opgetreden. ;p
Klik om te vergroten...
Als het legaal was zouden ze het niet meer hoeven dumpen gast... Waar haal je dit soort kromme redenatie toch vandaan? Je zou in ieder geval zo bij de CDA of VVD kunnen, problemen die veroorzaakt worden door illegaliteit gebruiken als argument tegen legalisatie.

Bas zei:
Drugs legaliseren zorgt ervoor dat drugs nog steeds aanwezig zijn waar vroeg of laat ooit misbruik van kan worden gemaakt.
Klik om te vergroten...
Wat is precies het probleem van drugs? De meeste mensen kunnen er gewoon prima mee omgaan, die enkeling die dat niet kan wordt nu juist gestigmatiseerd doordat het illegaal is. Bovendien heb je als je mens toch gewoon zelf de keuze wat je in je lichaam stopt, dat staat zelfs in het verdrag voor de rechten van de mens.

Waarom gebruik je ĂŒberhaupt zelf drugs als je er zo'n probleem mee hebt eigenlijk? Je redenatie is niet alleen heel krom en bekrompen maar ook bijzonder hypocriet als je zelf drugs gebruikt...
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#3
Lol, kalm. Drugs legaliseren om het genot te behouden van drugs onder gebruikers, vind ik juist een hypocriete manier. Ik heb geen hekel aan drugs in het algemeen, sommige soorten wel, maar goed, maar van mij mogen ze desondanks dat wel drugs uitbannen.
Als de regering zelf zegt dat het enorm veel schade veroorzaakt, -> best, verbiedt het dan en laat zien dat je het onder controle kan houden. Ik zie liever de regering eindelijk iets oplossen dan dat ik mn gebruik legaal probeer te maken om te blijven gebruiken.

Psychedelibee zei:
Zelfs in landen waar ze extreem streng optreden wordt nog steeds drugs gebruikt... En dan moeten ze alcohol dus ook verbieden volgens jou lijkt me? Denken dat je het kunt uitbannen is echt de meest naĂŻeve en onrealistische gedachte.
Klik om te vergroten...
Natuurlijk zal dr altijd iemand zijn met een labje in z'n schuur, daar ontkom je niet aan. Ik noemde niks over alcohol, maar nu je het zegt, ja op zich mogen ze dat ook wel verbieden. Die legalisering heeft namelijk niet echt veel opgeleverd.
8
8ïžâƒŁ6ïžâƒŁLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zon labje in de schuur is gevaarlijk, van de week nog 150 indiers overleden door zelfgestookte alcohol.

Met een verbod had dat niks te maken trouwens

Bron:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/bui...eer-dan-150-doden-door-illegale-alcohol-india
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bas zei:
Lol, kalm
Klik om te vergroten...
Ik ben kalm hoor, snap alleen niks van jouw naĂŻeve, onrealistische en hypocriete redenatie. Als je er zo tegen bent, neem verantwoordelijkheid en stop met gebruiken ipv de verantwoordelijkheid altijd maar bij de overheid neer te leggen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bas zei:
Nee tuurlijk is er amper succes te zien de afgelopen jaren. Daar moeten ze dus grip op krijgen en om dat te krijgen moeten ze gewoon harder optreden, veel harder. Ik denk persoonlijk dat iets uitbannen veel effectiever helpt dan legaliseren.
Klik om te vergroten...
Zoals in de VS, waar mensen massaal zijn gestopt met drugs produceren, verhandelen en gebruiken, door de super effectieve 'war on drugs' (die als doel heeft: het uitbannen van drugs)

?
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Gewoon speed legaliseren en verstrekken via de apotheek als vrij verkrijgbaar medicijn tegen algemene malaise. Natuurlijk alleen verkrijgbaar voor personen van 12 jaar en ouder.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Zoals in de VS, waar mensen massaal zijn gestopt met drugs produceren, verhandelen en gebruiken, door de super effectieve 'war on drugs' (die als doel heeft: het uitbannen van drugs)

?
Klik om te vergroten...

Daar was/is het zo erg dat als een je een brief/pakket met drugs op de post deed voor een kennis die drugsdealer bleek, werd ook jij veroordeeld als medeplichtige want je vingerafdruk zat erop. Was je leverancier van uv lampen die voor gewone planten nodig zijn of iets anders legaals, maar het werd gebruikt voor bijv. wietteelt dan hetzelfde dat je medeplichtig bent. In een hoop staten was/is er ook nog een minimale straf van (ik dacht) 10 jaar. Zag ik in een docu jaren geleden.

Je bedoelde het waarschijnlijk sarcastisch, maar als toevoeging hoe 'super effectief' het daar was/is.
8
8ïžâƒŁ6ïžâƒŁLid
01-01-2024, 00:00
#9
@Mindless
Doet me denken aan een garage waar je een hele hoop zagen in kan opbergen

M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
O haha, dan begrijp ik je eerdere vraag niet😂 Want we noemen het niet legaal omdat het niet legaal is toch?


We doen er wel degelijk een hoop mee/tegen. Probeer jij maar eens te veel planten in je tuin te planten bv haha, neemt de politie zo in. Of met meer dan 5g een festival terrein op. Naja zat voorbeelden, en gedogen is al zo oud als de kerk in NL. Letterlijk heheheh. Maar het zorgt ervoor dat je kan handhaven wanneer dat nodig is.
Klik om te vergroten...
Hahaha het ging er mij juist om, dat als alles dan toch mag omtrent cannabis, waarom dan het dan niet gewoon legaliseren noemen ipv gedogen. Het mag dan toch immers gewoon allemaal en daar is dan toch gewoon een woord voor gekozen en dat is "legaal".

Nee we blijven het gedogen noemen maar we doen precies hetzelfde ermee als met legale dingen. Waarom het woord gedogen dan nog? als alles dus gewoon mag en dus eigenlijk (in de praktijk) legaal is?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mezelf zei:
Hahaha het ging er mij juist om, dat als alles dan toch mag omtrent cannabis, waarom dan het dan niet gewoon legaliseren noemen ipv gedogen. Het mag dan toch immers gewoon allemaal en daar is dan toch gewoon een woord voor gekozen en dat is "legaal".

Nee we blijven het gedogen noemen maar we doen precies hetzelfde ermee als met legale dingen. Waarom het woord gedogen dan nog? als alles dus gewoon mag en dus eigenlijk (in de praktijk) legaal is?
Klik om te vergroten...
Hoe het wordt genoemd maakt me niet uit. Ik zou er erg blij mee zijn als ik zonder angst zelf wat plantjes mag laten groeien voor eigen gebruik zonder hiermee een crimineel te zijn.

Ik loop hiermee namelijk gek genoeg een groter risico dan wanneer ik wiet koop in een coffeeshop die door criminelen wordt geleverd. Bovendien hou ik daarmee potentieel veel ergere criminaliteit in stand dan wanneer ik zelf wat plantjes in mijn tuin mag hebben.

Het wordt de hoogste tijd om cannabis weer terug te legaliseren als we graag van onnodige criminaliteit af willen.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hippie Langwaus zei:
Hoe het wordt genoemd maakt me niet uit. Ik zou er erg blij mee zijn als ik zonder angst zelf wat plantjes mag laten groeien voor eigen gebruik zonder hiermee een crimineel te zijn.

Ik loop hiermee namelijk gek genoeg een groter risico dan wanneer ik wiet koop in een coffeeshop die door criminelen wordt geleverd. Bovendien hou ik daarmee potentieel veel ergere criminaliteit in stand dan wanneer ik zelf wat plantjes in mijn tuin mag hebben.

Het wordt de hoogste tijd om cannabis weer terug te legaliseren als we graag van onnodige criminaliteit af willen.
Klik om te vergroten...
Amen! Deze richting ging ik natuurlijk ook op!

Het is illegaal maar we knijpen onze ogen dicht dus je mag alles doen omtrent cannabis dus geen boete geen wijzend vingertje, maaaaaaaar het is theoretisch iligaal. Kom op nou mensen.... is het nou ja of nee..... Nu is het nee mag niet maar doen er niks mee en gaan er misschien straks helemaal niks meer mee doen dus ook niet meer bij inkoop en of telen. We letten gewoon helemaal nergens meer op omtrent cannabis. Inkoop, verkoop, kweken en in bezit hebben laten we allemaal toe maaaaar is wel illegaal hoor.

Wat heeft het woord illegaal of legaal dan nog voor waarden?
j
jeroen79Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Artikel vandaag gepubliceerd op het FD: Interview Femke Halsema

De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema vindt dat verkoop en gebruik van cocaïne en andere drugs niet langer strafbaar moet zijn. Volgens haar is de al decennia durende internationale strijd tegen drugscriminaliteit — ook wel bekend als the war on drugs — ‘pervers en contraproductief’.

Het is tijd om het drugsbeleid over een andere boeg te gooien door het criminele verdienmodel met ‘regulering en beheersing’ omver te werpen, zegt Halsema in een interview met het FD. Het was volgens haar een fatale keuze om drugshandel te criminaliseren. ‘We hebben de markt in zijn geheel overgedragen aan gewetenloze criminelen. Zij verdienen er miljarden mee. Ondertussen ontwricht the war on drugs hele landen, vallen er gruwelijk veel slachtoffers en versterken we het criminele verdienmodel.’

Enkele weken geleden waarschuwde de burgemeester in een opinieartikel in de Britse krant The Guardian dat Nederland dreigt af te glijden naar ‘een narcostaat’. Of het nu gaat om straatcriminaliteit, liquidaties of witwaspraktijken, burgemeester Halsema ziet dagelijks hoe haar stad verder geïnfecteerd raakt door drugshandel.

Repressie werkt niet, stelt ze vast. Het moet anders. Op initiatief van Halsema vindt vrijdag in Amsterdam de internationale conferentie ‘Dealing with drugs’ plaats. Daar staat niet de vraag of, maar hoe drugsmarkten gereguleerd kunnen worden centraal, zegt de Amsterdamse burgemeester.

Alcohol en nicotine
Halsema weet dat haar standpunt controversieel is. Op de burgemeesters van de havensteden Rotterdam en Antwerpen — beide belangrijke knooppunten van drugshandel — hoeft Halsema bijvoorbeeld niet te rekenen. Collega’s Ahmed Aboutaleb en Bart de Wever spraken zich ruim een jaar geleden in de Volkskrant nog ferm uit tegen legalisering.

‘Aan de legale drugs alcohol en nicotine gaan nu al honderdduizenden gezinnen kapot’, zei De Wever. ‘Ik vind het totaal immoreel om dan aan dat lijstje nog zwaardere producten toe te voegen. Halsema haalt haar schouders op. ‘Dit is een proces van de lange adem. Maar ieder stapje dat ik kan helpen zetten, is er één.’

Terug naar Amsterdam, waar in de stad drugsmenukaarten circuleren. We leggen er tijdens het interview één voor aan Halsema, uitgevoerd in vrolijke kleuren en voorzien van een bijsluiter met uitleg over de werking van de middelen. Er staan vier soorten cocaĂŻne op, vijf aan amfetamine verwante poeders, vier soorten xtc-pillen, een reeks hallucinerende middelen waaronder lsd, en zelfs een lijst met medicijnen, waaronder ‘uppers’ en ‘downers’ als ritalin en xanax. Rechtsboven in de hoek staat dat dealer Dennis uitsluitend thuis of op hotelkamers aflevert. Betalen kan in cash of bitcoin: ‘no tikkies’. Alsof je een pizza bestelt.

Misdrijf zonder slachtoffers
Halsema heeft daar geen ‘moreel oordeel’ over, zegt ze. ‘Laten we vaststellen dat honderden jaren van ontmoedigen en repressie verdomd weinig hebben uitgehaald. Mensen hebben blijkbaar behoefte aan genotsmiddelen. Daar is een markt voor.’

Volgens Halsema helpen emotionele en morele oordelen over drugsgebruik niet in de discussie. ‘Het gebruik van drugs is breed ingeburgerd, kijk maar naar die menukaart. De markt is enorm. Maar juist als er risico’s zijn voor de volksgezondheid, dan moet je de markt niet overlaten aan criminelen.’ Ze bepleit ‘een pragmatische benadering’.

Criminologen duiden gebruik als ‘misdrijf zonder slachtoffer’, zegt Halsema. Gebruik hoort daarom volgens Halsema niet thuis in het strafrecht, maar is een kwestie van volksgezondheid. Daarbij tekent ze aan dat er zeker gezondheidsrisico’s zijn. ‘Misbruik van drugs kan leiden tot ernstige gevolgen. Maar vaak worden de risico’s overdreven. Cocaïne is bijvoorbeeld minder slecht voor je dan alcohol. Mensen kiezen er zelf voor.’

En dan is de vraag, zegt Halsema, als we aanvaarden dat er een markt is voor genotsmiddelen, hoe regel je dat dan zo beschaafd mogelijk? ‘Hoe voorkom je illegale dumpingen van drugsafval, illegale teelt en dwangarbeid in drugslabs? Hoe zorg je dat criminelen niet langer kwetsbare jongeren ronselen om drugs uit havencontainers te halen? Hoe maak je een einde aan de liquidaties?’

Halsema wijst op de recordvangsten van afgelopen jaar. ‘Het is echt heel treurig. Ongeveer 80% van onze politiecapaciteit gaat op aan drugsgerelateerde criminaliteit. In Nederland en BelgiĂ« zijn de straatprijzen voor coke al jaren precies hetzelfde. Dus je kunt alleen maar vaststellen dat de ongelooflijke hoeveelheid inspanningen geen effect hebben op de markt. Nou, dan moet je jezelf toch wel eens achter de oren krabben.’

Dekmantels voor witwassen
Wetenschappers maakten op basis van de inbeslaggenomen partijen coke en xtc ramingen van de opbrengsten uit drugshandel: jaarlijks zo’n €3 mrd. Dat geld moet worden witgewassen. Het kan niet anders of criminelen werken samen met vastgoedadviseurs, notarissen en advocaten, zegt Halsema. Voeg daaraan toe dat Amsterdam internationaal bekendstaat als ‘belastingparadijs’ en je snapt waarom de hoofdstad zo aantrekkelijk is voor criminelen, zegt ze. ‘Ik pleit er al heel lang voor dat we onze fiscale regelgeving aanscherpen.’

De enorme bedragen leiden zodoende tot verwevenheid tussen de onderwereld en bovenwereld. Halsema wijst op ‘de monocultuur’ in de binnenstad van Amsterdam: er zijn inmiddels zo veel toeristische winkeltjes, dat de vraag zich opdringt waarvan die kunnen bestaan. ‘Maar het is heel lastig om te bewijzen dat dit dekmantels voor witwassen zijn.’

Repressie werkt niet, vat Halsema haar pleidooi samen, je kunt beter het verdienmodel van criminelen omverwerpen. ‘Kijk naar the war on drugs in Midden- en Zuid-Amerika. De strijd heeft landen compleet ontwricht. Gruwelijk, met talloze doden. Ik maak deel uit van een groeiende groep wetenschappers en bestuurders die zegt dat de internationale strijd tegen drugs zulke perverse effecten heeft dat wij dáár inmiddels meer last van hebben dan van de drugs zelf.’

Recordvangsten hebben geen invloed op de straatprijs
In havensteden zoals Rotterdam, Antwerpen en Vlissingen onderschept de douane jaar op jaar record brekende hoeveelheden cocaïne. In Rotterdam ging het in 2023 om 59.116 kilo. Een jaar eerder was dat nog 51.447 kilo coke. Records sneuvelen bij bosjes: tien jaar geleden was 2013 óók een recordjaar met toen nog bijna 10.000 kilo. Antwerpen spande in 2023 de kroon met een totale vangst van 116.000 kilo; ook dat was een plaatselijk record. In totaal onderschepte de Nederlandse douane in Rotterdam en Vlissingen 140 zendingen, vrijwel evenveel als een jaar eerder. Dat het totaal aantal kilo’s toch toeneemt, heeft te maken met de groeiende omvang van de ladingen. Vorig jaar nam de douane de voorlopig grootste partij coke ooit in beslag. Het ging het om een partij van achtduizend kilo uit Ecuador. Volgens burgemeester Femke Halsema is naar schatting maximaal 10% van alle via Nederland verscheepte cocaïne bestemd voor de lokale markt. Opvallend is dat de recordvangsten geen gevolgen hebben voor de straatprijs. Er lijkt eerder sprake van een ingecalculeerd verlies: in Nederland betalen gebruikers al jaren €50 voor een gram coke. Ondertussen worstelt ook de strafrechtketen met de drugshandel. De gemeente Amsterdam schat de jaarlijkse kosten voor de landelijke bestrijding van ondermijning en drugscriminaliteit op ‘minimaal €3,2 mrd’. Daarbij steeg het aantal strafrechtelijke onderzoeken naar criminele samenwerkingsverbanden van 341 in 2015 tot 786 in 2022. In 2022 werden 490 personen veroordeeld tot een vrijheidsstraf vanwege drugsmisdaad. Volgens burgemeester Halsema ‘een ongekend hoog aantal.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#14
De wind lijkt toch echt de andere kant op te waaien:

https://www.politico.eu/article/europe-drug-gangs-torture-rooms-arm-kids-kalashnikov-eu-agency-emcdda-warn/?utm_source=email&utm_medium=alert&utm_campaign=Europe’s drug gangs open 'torture rooms%2C' arm kids with Kalashnikovs%2C EU agencies warn

(gek dat dit niet als link gepresenteerd wordt, ook de link knop gaf niet het bedoelde resultaat)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
BelowTheFlow zei:
De wind lijkt toch echt de andere kant op te waaien:

https://www.politico.eu/article/europe-drug-gangs-torture-rooms-arm-kids-kalashnikov-eu-agency-emcdda-warn/?utm_source=email&utm_medium=alert&utm_campaign=Europe’s drug gangs open 'torture rooms%2C' arm kids with Kalashnikovs%2C EU agencies warn

(gek dat dit niet als link gepresenteerd wordt, ook de link knop gaf niet het bedoelde resultaat)
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het helpt als je de link inkort vanaf /?

Zo dus:

www.politico.eu

Europe’s drug gangs open ‘torture rooms,’ arm kids with AK-47s, EU agencies warn

The massive narcotics trade across the continent is fueling ‘unprecedented’ levels of violence.
www.politico.eu www.politico.eu

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."