Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNiet levensmoe, wél afkickmoe...

Niet levensmoe, wél afkickmoe...

135 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Tja, gisteren om kwart voor 12 in de avond laatste Tem (= Buprenorfine) genomen. Ik word steeds zieker :kots: . Volgens arts tussen de oren, maar wat weet zij er nou van...

Uit ellende maar 2 Oxazepam genomen, het gaat bij golven.

Ik schreef dat deze afkick een eitje was, ja zoveel jaar geleden wel, nu niet meer.

Krijg nu weer heel veel trek ineens... :openmouth:

Wie kan mij goede tips geven om deze afkick door te komen?

Sporten/bewegen kan ik niet, spierpijn is op sommige momenten onhoudbaar...

HELP (alsjeblieft)!

Groetjes, R@r@ :wave:
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#2
er valt nou eenmaal weinig te doen tegen een afkick.
maar je kunt wel kleine dingen doen, die soms wat scherpe randjes eraf kunnen halen.

vooral heel veel water en thee drinken, op zich hoeft dat geen thee te zijn die zogenaamd kalmerend werkt, maar er zijn dr heel wat die het wel claimen en sommigen hebben de logica van werkzame bestanddelen achter zich :wink: Voor mij scheelde het ooit een beetje :)

en verder is het eigenlijk vooral mentaal, daar zit in feite het enige wat je écht kunt doen. Maar wat jou motiveert en waar jij je rotgevoel eventjes bij kan vergeten is voor ons natuurlijk een raadsel, hopelijk voor jezelf wat minder.

bezig blijven, terwijl je lichamelijk weinig doet is met een pc toch vrij makkelijk te doen lijkt me :wink:

sterkte r@r@ als je het eerst kon moet het nu toch ook lukken !

:wave:
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#3
Doe het op de Trainspotting manier, die werkte voor een kennis van mij. Je voorraad kast stocken met eten en drinken, pijnstillers, benzo's enzo inslaan, alle voorbereidingen treffen die ervoor zorgen dat je een tijdje niet de deur uit hoeft. Jezelf opsluiten in huis en wachten tot het weg is. Die kennis van mij is er op die manier vanaf gekomen na 8 jaar verslaving.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#4
Je voelt je toch goed op de Buprenorfine? Gebruik het dan net zo lang als nodig is. Dat lijkt mij beter dan wéér terugvallen in onzekerheid.

Take it easy!

Succes,

Eend
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ben je nog steeds drug-vrij, Rara? Ondanks die trek?
M
MirrorballLid
01-01-2024, 00:00
#6
ExceptionalInsight zei:
Doe het op de Trainspotting manier, die werkte voor een kennis van mij. Je voorraad kast stocken met eten en drinken, pijnstillers, benzo's enzo inslaan, alle voorbereidingen treffen die ervoor zorgen dat je een tijdje niet de deur uit hoeft. Jezelf opsluiten in huis en wachten tot het weg is. Die kennis van mij is er op die manier vanaf gekomen na 8 jaar verslaving.
Klik om te vergroten...
Jammer alleen dat ie terugvalde :wink:
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#7
Is dat nóg gevaarlijker dan de verleden tijd van terugvallen?

''...dat ie was teruggevallen''.
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#8
valde / viel ... het valt ook allemaal niet mee :wink:
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hey r@r@77, gaat het nu al beter met je? Voor ik op je vraag kan antwoorden zou ik eens willen weten of je de verleiding hebt kunnen weerstaan? Ben je hervallen? (hoop van niet) Maja 't Is nu weekend geweest hé... of gebruik je terug buprenorfine? Benieuwd hoe het met je gaat. Laat het eens weten. Grtjs



Btw: ik kom nie zoveel meer op dit forum omdat ik minder tijd heb nu ik werk en mijn leven eens grondig aanpak :wink:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Gaat erg op en af.

Ik heb me goed voorbereid: via Markplaats volledige series van House, Supernatural en Law and Order (SVU) besteld. Vanavond urenlang House zitten kijken.

Mijn oudste 2 kinderen zijn nu voor Meivakantie naar hun vader (= mijn ex), mijn jongste zoon wordt nu ff vooral door mijn man verzorgd, dus da's fijn..

De spierpijn valt erg tegen. Ik ben al jaren aan het afbouwen/afkicken en terugvallen in opiaten. Heroïne vrijwel niet, maar wel meet en bupe. Ik denk dat ik gewoon té vaak alles heb meegemaakt...

Het is allemaal best spannend, 11 mei begin ik met een nieuwe baan (weer lesgeven, andere school was tijdelijk zwangerschapsverlof), dus ik moet het gewoon halen...

Mijn probleem is geen hero (meer), maar het elke keer weer bij huisarts aanvragen van bupe/meet, weer willen afkicken, dan zo ziek zijn dat ik denk: what the f*ck, dan maar paar pillen opiaten per dag en vervolgens dus weer erin terugvallen.

Mijn verhaal wordt wel héél onsamenhangend nu, komt door afkick...

Enne... for the record: ik ben geen "ie", maar een "zij" :wink:

Groetjes, R@r@ :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoi r@r@,

Als ik het goed begrijp heb je nu het weekend opiaatvrij volgehouden.
Goed bezig :)
Je hebt een man, kinderen waarvan 1 pasgeboren, en een leuke baan.
Reden genoeg om het vol te houden dus!
En 10 mei weer aan de bak... dat komt dichtbij. Het is nu de beste tijd om het vol te houden!!Anders ga je toch weer opnieuw hervallen in je oude patroon.
Als je deze komende week nog volhoudt kun je zelfvoldaan beginnen op 10 mei.
Niet alleen met je baan maar met alles.
Even de kiezen op elkaar en doorzetten.
Je bent nu al een heel eind, en je hebt alle motivatie die je nodig hebt.
Volhouden, en je zult ervoor beloond worden.

Je bent goed voorbereid met vele series die je vanuit je luie stoel of bed kunt kijken.
Zonder lichamelijke inspanning toch je gedachten verzetten van dat lichamelijke klotegevoel. Na vele jaren gebruik met meerder stoppogingen is het een feit dat het lichamelijk verschrikkelijk moeilijk en pijnlijk kan zijn. Het enige wat je denk ik kan doen is het jezelf zo makkelijk mogelijk maken en ""je tijd uitzitten".
En als je zo'n moment hebt van nu trek ik het echt niet meer, dan klik je op het drugsforum en schrijf/typ je het van je af. Het verwoorden van die gevoelens kan helpen. Werkt voor mij in ieder geval wel.

Heel veel sterkte en succes. volhouden hè! :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Thanx... doet me echt goed...

Ik moet het gewoon volhouden nu. Over 8 dagen moet ik weer 3 dagen p.w. lesgeven en mijn man is er ook niet altijd (2 wkn. p.m. op boorplatform). Hij is net gisteren teruggekomen, dus ik had precies uitgerekend wanneer ik zou kunnen beginnen. Oudste twee kinderen bij hun vader (mn ex) en nu dus mijn man voor jongste zorgen.

Maar nu zit ik dus zo ziek te zijn en dan denk ik van: what the f*ck... ik zat maar op 0,6 mg. Bupe per dag, moet ik daarvoor nu door deze hel gaan????

Ook bedankt voor tip Oxazepam, maar dat slik ik nu al enkele weken (sinds afbouw Bupe). Begon met 1 van 10 mg. voor het slapen gaan, maar vannacht alweer 4 ervan genomen, werd er niet eens suf van... te ziek.

Weet gewoon niet waar ik motivatie nog vandaan kan halen; al die moeite vanwege 0,6 mg. Bupe? :(

Maar diep van binnen weet ik dat het gewoon met mn zelfrespect te maken heeft, elke keer als ik weer op Bupe zit (of vroeger Meet) wil ik er per se weer vanaf... :angry:

Ga nu maar weer House kijken ofzo, of heet bad nemen...

Hoihoi!

R@r@ :wave:
J
JohnArnhemLid
01-01-2024, 00:00
#13
r@r@77 zei:
Maar diep van binnen weet ik dat het gewoon met mn zelfrespect te maken heeft, elke keer als ik weer op Bupe zit (of vroeger Meet) wil ik er per se weer vanaf... :angry:
Klik om te vergroten...

Is een bekend gevoel. Ondanks dat ik al 4 jaar stabiel ben op maar 30 mg methadon, blijf ik overwegen om helemaal af te bouwen. Steeds als ik het bij mijn arts voorstel verklaard hij me voor gek omdat het juist de laatste jaren zo goed gaat, zonder bijgebruik etc. Als ik dan weer even langer nadenk moet ik hem wel gelijk geven, maar diep van binnen blijft het knagen...

Ik hoop dat jouw poging iig slaagt zodat deze "mindfuck" je bespaard blijft. Success!!!!!
A
AkA_1Lid
01-01-2024, 00:00
#14
proest :grin:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Hoe lang ben jij dan al clean, Arie? En waar ben je verslaafd aan geweest?

:wave:
A
AkA_1Lid
01-01-2024, 00:00
#16
op mn 13e ben ik gaan blowen, op mn 15e ging ik net als mn maatjes pillen slikken. toen na een jaar de pillen niet meer zo denderend waren sprong ik over op cocaine snuiven. En eigenlijk was er tot en met toen geen enkel probleem met gebruiken :)

Ik verkocht die zooi zodat ik in de weekends mn eigen gebruik niet hoefde in te dammen, alleen ik was zo dom om 1 keer met iemand een basepijp in mn snuitje te stoppen en voor mij was toen het hek van dam. Daarna nooit meer gesnoven, alles verdween in de pijp.
En om dat opgefokte para gevoel erna te dempen en dus niet elke keer een heel maandsalaris uit te geven aan die zooi, ging ik op zoek naar een downer ... je raad het al .. heroine en benzoos. Benzoos trokken me nooit zo maar die bruin was toch wel erg fijn.

En ariekanarie de losgeslagen junk was geboren .. Toen was ik 16 en was er zelfs trots op dat mijn tolerantie zo achtelijk hoog wat met alle dingen die ik gebruikte. Kon het de eerste jaren ook prima verbergen, dus ging gewoon(meestal) naar school en naar bijbaantjes enzo. Maar het criminele circuit lonkte natuurlijk en bijbaantjes werken niet zo erg als je voor minimaal 100 gulden bruin( dat betaalde ik toen voor 2.5 gram, die ik rookte, die paar keer spuiten was helemaal fijn, maar kreeg nooit die naald in mn ader, herman zij geprezen :wink: ) per dag nodig had, laat staan dan nog de coke die ik natuurlijk ook graag plachtte te nuttigen :cry: .. En ik vond dat hele wereldje heel erg boeiend, dus rolde er maar wat graag in, met alle ellende van dien, want ik heb echt dingen gedaan en mensen dingen aangedaan waarvoor ik me nog steeds erg schaam. Niet ten opzichte van anderen, daar ben ik heel makkelijk in, maar gewoon voor mezelf omdat ik dat toen heel normaal vond. Een dier zou ik toen niets doen, maar een mens echt intens pijn doen, mentaal of lichamelijk draaide ik mn hand zeker niet voor om.

Ben na jaren toen in 1 keer cold turkey gestopt. op mn 21e of 22e was dat. Kon een keer op een maandag geen geld scoren en mn laatste tientje wat ik had kocht ik kaft voor, en doordat ik daar zo van baalde ben ik letterlijk jankend naar mn ouders gegaan om te zeggen van ma, pa help je zoon is een junk. Was al jaren het huis uit en had geen beste relatie met ze, maar wat dat betreft heb ik heel veel mogen leren over wat echte ouderliefde is ... gelukkig maar want in mn eentje had ik het absoluut niet gered.

die ouwetjes hebben me toen letterlijk op mn oude zolderkamertje opgesloten voor een maandje of drie en sindsdien heb ik nooit meer gebruikt :sunglasses: nottttttt ...

uiteraard gewoon teruggevallen een paar jaar later na wat hele hevige prive perikelen( vrouw weg, kind weg, mn liefste dieren dood, gewoon algehele misere. Dat was wel een eye opener voor me toen, want hoewel ik jarenlang niet naar dope taalde, bleek ik dus toch na wat ellende zo vatbaar als de pest voor die zooi. (clean worden is niet eens zo moeilijk, maar op een termijn van 20 jaar clean blijven, dat lukt niet zo heel veel mensen, gewoon omdat ze de oorzaak van hun verslaving nooit echt onder ogen wilden zien. En symptoombestrijding is nu eenmaal nooit de top geweest.) Weer een jaar gebruikt en toen afgekickt met methadon, kon het niet opbrengen om weer wekenlang het gevoel te hebben van elke dag een beetje meer doodgaan.

Ik kan inmiddels zeggen dat ik mijn oorzaken gevonden heb en dat ik dus 'gewoon' voor de rest van mn leven clean zal zijn / blijven. ( zo'n tien jaar na mn eerste keer afkicken had ik het gewoon opeens door. Geen idee hoe en waarom, maar noem het een stukje bewustwording van wie en wat je zelf bent en vooral dus ook wat je absoluut niet bent. Weten is 1 ding .. maar handelen naar wat je weet is niet altijd even makkelijk en dat lukt dus echt alleen als je jezelf gewoon goed kent


Daarna ben ik zo'n 3 jaar terug nóg een keer teruggevallen, maar dat was van heel korte duur en niet echt aan heroine, maar meer gewoon aan van alles dat ik kon krijgen. Puur om het gevoel van ik wil hier niet zijn en als ik er toch moet zijn dan wil ik er niet bewust bij zijn. dus eigenlijk gewoon dom, ook al zie ik dat nog steeds bij heel veel mensen ( die zeggen van ik ben niet verslaafd want ik gebruik niet elke dag hetzelfde, wat ze dan voor het gemak vergeten is dat ze wel elke dag iets moeten hebben. ..

ik was dus ergens waar ik niet blij was en dus ging ik me verzetten, kostte me erg weinig moeite om vanaf te komen en het gaf me alweer erg veel inzicht. Namelijk nergens meer blijven waar ik niet wil zijn.
Dat heeft me wel nog later een relatie gekost, omdat ik van ene op andere moment het gevoel kreeg van ik ben niet blij en als ik blijf ga ik misschien wel weer gekke dingen doen. Dus uit voorzorg weggegaan uit die relatie.. Was ze niet blij mee maar heb verder nooit zo'n problemen gehad om de boeman te moeten zijn :wink: achteraf ben ik ervan overtuigd dat dat de beste stap was, alleen had ik het misschien niet zo stel op sprong moeten doen.

En echt clean ben ik op zich ook niet. ik rook in de weekends graag een jointje of ik doe graag de cakes en dingen bakken die bakken met baard op youtube zet, gewoon omdat ik dat leuk vind. Ik waak er wel heel erg voor dat ik niet elke dag blow of zelfs elk weekend. Ervaring leert tenslotte. net als dat ik er dus voor waak om niet in die trap te vallen van elke dag of elk weekend iets moeten hebben, dat me minder bewust maak.

Idem ditto met alcohol. Ik merkte jaren geleden al dat ik mn slechte humeur prima kon wegdrinken en na een tijdje was het heel makkelijk om zomaar heel veel te drinken, dus daar ben ik ook op gaan letten en idd ik kan heel snel een stevige drinker zijn. Majah als je dat weet van jezelf kun je daar dus prima rekening mee houden. want sjah een lekker biertje, dat is zeker in de zomer niet te versmaden :)

Dus clean is in feite in mijn ogen heel relatief .. Ik vind dat iemand die jarenlang op een onderhoudsdosis meet zit, 'schoner' dan iemand die 1 of twee keer per jaar heroine zou gebruiken, want dan blijft er blijkbaar toch iets in je zitten waardoor je die rush weer gaat zoeken. en dat is toch heel iets anders dan methadon moeten nemen ( zonder iets erbij uiteraard) om normaal te kunnen functioneren in de maatschappij ...


Nou het was weer eens als vanouds een enorme lap text, gelukkig hou ik van tiepen en kan ik dat nog vrij goed ook :rockband:

:wave:
AkA
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Thanx voor uitgebreid verhaal, Aka! Nu weet ik wat meer over de persoon achter dat gevederde, kanariegele pak van je! :wink:

Ik kom net van het ziekenhuis. Ik heb de laatste 2 dagen, en met name de n8en, veel pijn gehad, Gabapentine hielp niet voldoende meer, dus ik heb vanochtend tóch het implantaat maar weg laten halen.

Ook heb ik 2 n8en maar 3-4 uur geslapen. Dat is voor mij funest sinds ik ouder word (32 jaar nu): ik kan er niet goed tegen, word er depressief van en alles (werk, gezin, huishouden) zakt dan, voor mijn gevoel, als een kaartenhuis in elkaar.

Heb wel tot het laatste moment zitten twijfelen, maar de pijn en slapeloosheid gaven toch de doorslag...

Mijn behandeling bij mijn therapeut stopt dan dus, al hoop ik dat ik, d.m.v. urinecontrôles, toch nog welkom ben. Maar dat is nog even afwachten, voorlopig heb ik "de ballen" er niet voor om mijn therapeut even netjes in te lichten, laf, ik weet het...

En het ergste, of misschien wel komisch? :grin: is: de chirurg weet niet zeker of het wel het implantaat is wat ze eruit heeft gehaald! Ze kon hem niet vinden (volgens haar kan hij misschien zijn gaan "zwemmen" in andere buikdelen en in dat geval is het niet meer te verwijderen) en heeft dus alles wat er "vreemd"uitzag (zoals bijv. littekenweefsel van het vorige implantaat) eruit gehaald.

Het is nl. oplosbaar, dus sowieso nu na 3 weken al de helft minder groot dan bij de plaatsing. En toen had het een mooi wit kleurtje van het buitenlaage, maar wat voor kleur het nu zou moeten zijn, wist ze niet (ze vroeg me zelfs wat Naltrexon is, ja: de chirurg!).

Ze heeft er wat dingetjes uitgehaald (zag er trouwens net zo uit als bij House, dat hebben ze daar dus goed nagemaakt :) ). Het littekenweefsel en nog iets anders wat misschien het implantaat is, gaat nu naar het lab voor onderzoek. Ik weet pas over een week, of na een dag of 2 als ik zelf verschil ga voelen, of het eruit is...

Dus met een beetje pech zit het implantaat er nog in en ben ik mijn therapeut misschien kwijt! :angry:
Hoezo ironisch? :grin:

Ik wilde het precies andersom, maar "you can't always get what you want...", dat blijkt maar weer!

Vandaag blijf ik thuis, ben misselijk en draaierig...

Voel me psychisch trouwens wél goed in orde, dat merk ik zelf aan de manier waarop ik met deze onzekerheid, of tegenvaller? omga. Ik voel me rustig nu, fijn is dat, niet meer hyper...

Hoi! :wave:
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#18
speeseend zei:
Senks Naaldenman! Maar je kan alsnog die tekst tikken, wat mij betreft. Ik vraag me af hoe het met jou is gegaan de afgelopen tijd.
Klik om te vergroten...
r@r@77 zei:
needlefreak schreef:
Ik had net een hele tekst getypt maar na het herlezen heb ik hem gewist omdat het niet echt motiverend is voor die mensen die al zover staan met hun afbouw. Respect.

Ik wil ook wel weten wat er stond, Needle; want dan weten we hoe het écht met je gaat!

Bovendien, het is een forum, dús discussie. En je kan toch altijd terugkomen op wat je hebt gezegd...

Ben benieuwd!

Trouwens, als needlefreak mag je best wat speldenprikken uitdelen
Klik om te vergroten...
Met mij gaat het eigenlijk nog steeds redelijk goed. Ik werk nog steeds. Een hele aanpassing voor mij en ben er trots op dat ik het volhou. Je moet weten dat ik van de laatste 10 jaar nog geen vol jaar gewerkt heb. :openmouth: Nu probeer ik een normaal leven op te bouwen en dat lukt wel op de meeste vlakken behalve met verdovende middelen.

Ik gebruik nu weer elk weekend heroïne & cocaïne. 'k Vind het toch nog sterk van mezelf dat ik tot nu toe niet tijdens de week als ik moet werken gebruik. Dan is het enkel methadon en benzo's en 's avonds na het werk ook alcohol en wiet. Ik probeer het nu zo te houden omdat ik m'n werk echt niet wil verliezen. Ook al vervloek ik het dikwijls, het geeft me toch voldoening. Maar ik merk dat ik langzaam m'n grenzen verleg. Toen ik begon met werken ging ik geen bruin/wit meer gebruiken en ik gebruikte op m'n werk geen benzo's, nu wel.

Ik kan nu wel weer zeggen: ik wil stoppen, ik ga minderen, ik ga afkicken, etc. Maar het gaat altijd up en down en altijd komt het op hetzelfde neer. Het lukt me niet om clean te blijven. Dat klinkt zo pessemistisch hé maar zo voel ik me echt. En nogmaals chapeau voor diegene die de kracht hebben om door te bijten en clean te blijven.

Ik weet niet meer wat ik de vorige keer allemaal getypt had maar ik was toen echt in een negatieve bui. Zoals jullie wel merken post ik niet zoveel meer. Dat komt omdat ik ofwel geen tijd heb ofwel te stoned ben om iets deftig te posten. Maar ik kom wel regelmatig lezen, niet alles maar ik lees hier nog altijd heel interessante posts van onze wijze kanarie, eend, r@r@, yoro, etc.
Het beste allemaal! :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Naaldenman, ik weet precies wat je bedoelt: je kan jezelf niet dwingen om te stoppen nu, jij weet natuurlijk ook al uit ervaring dat die motivatie er ineens gewoon is en niets van wat ik zeg kan daar verandering in brengen. Maar ALS je het voelt opkomen, die motivatie, grijp jezelf dan alsjeblieft bij je lurven en ga ervoor! En tot die tijd: probeer je toch aan je grenzen te houden! Wees trots op elke (kleine) grens die je niet gepasseerd bent. Want als je je daar niet van bewust bent, ga je sneller afglijden!

Veel suc6!

Met mij gaat het goed, durf het bijna niet te zeggen (nu Needle en Yoro (en Eend?) het zo moeilijk hebben), ik heb veel pijn aan mijn wond, maar voel me rustig en stabiel. Maar toch leef ik. Dus ik ben rustig, zonder het afgestompte op opiaten, zeg maar.
Ik mag blijven bij mijn therapeut!!! Ben er onwijs blij mee, weet nu niet zeker of het implantaat weg is, dat zal wel na 1-2 dagen blijken, maar ik heb mijn therapie nodig. Dat helpt me echt, ze is erg goed en ik kan 24/7 bellen, welke instelling biedt dat nou nog meer aan?!

Ik ga lekker slapen nu, gaat vast lukken nu!

Hoihoi! :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Even voor de de mensen die het aangaat: leek me goed idee dat jullie zeker weten dat ik meisje ben. Toen ik namelijk (long, long time ago) voor het eerst de chatscene op internet ontdekte (een erotische bi-gezelligheidskamer om precies te zijn, noemde mezelf Panther) en oh, wat was dat spannend!, werd ik er binnen een half uur door de héle vaste clan uitgegooid, omdat ze zeker dachten te weten dat ik een jongen was ("Die Panther is een vent!" "Ja! Wegwezen hier, Pan!"), voor de duidelijkheid: door mijn type grappen.

Heb nooit meer het lef gehad te chatten...

Ja, ben écht een meisje! :wink:

Hoi! :wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."