op mn 13e ben ik gaan blowen, op mn 15e ging ik net als mn maatjes pillen slikken. toen na een jaar de pillen niet meer zo denderend waren sprong ik over op cocaine snuiven. En eigenlijk was er tot en met toen geen enkel probleem met gebruiken
Ik verkocht die zooi zodat ik in de weekends mn eigen gebruik niet hoefde in te dammen, alleen ik was zo dom om 1 keer met iemand een basepijp in mn snuitje te stoppen en voor mij was toen het hek van dam. Daarna nooit meer gesnoven, alles verdween in de pijp.
En om dat opgefokte para gevoel erna te dempen en dus niet elke keer een heel maandsalaris uit te geven aan die zooi, ging ik op zoek naar een downer ... je raad het al .. heroine en benzoos. Benzoos trokken me nooit zo maar die bruin was toch wel erg fijn.
En ariekanarie de losgeslagen junk was geboren .. Toen was ik 16 en was er zelfs trots op dat mijn tolerantie zo achtelijk hoog wat met alle dingen die ik gebruikte. Kon het de eerste jaren ook prima verbergen, dus ging gewoon(meestal) naar school en naar bijbaantjes enzo. Maar het criminele circuit lonkte natuurlijk en bijbaantjes werken niet zo erg als je voor minimaal 100 gulden bruin( dat betaalde ik toen voor 2.5 gram, die ik rookte, die paar keer spuiten was helemaal fijn, maar kreeg nooit die naald in mn ader, herman zij geprezen
![:wink:]()
) per dag nodig had, laat staan dan nog de coke die ik natuurlijk ook graag plachtte te nuttigen
![:cry:]()
.. En ik vond dat hele wereldje heel erg boeiend, dus rolde er maar wat graag in, met alle ellende van dien, want ik heb echt dingen gedaan en mensen dingen aangedaan waarvoor ik me nog steeds erg schaam. Niet ten opzichte van anderen, daar ben ik heel makkelijk in, maar gewoon voor mezelf omdat ik dat toen heel normaal vond. Een dier zou ik toen niets doen, maar een mens echt intens pijn doen, mentaal of lichamelijk draaide ik mn hand zeker niet voor om.
Ben na jaren toen in 1 keer cold turkey gestopt. op mn 21e of 22e was dat. Kon een keer op een maandag geen geld scoren en mn laatste tientje wat ik had kocht ik kaft voor, en doordat ik daar zo van baalde ben ik letterlijk jankend naar mn ouders gegaan om te zeggen van ma, pa help je zoon is een junk. Was al jaren het huis uit en had geen beste relatie met ze, maar wat dat betreft heb ik heel veel mogen leren over wat echte ouderliefde is ... gelukkig maar want in mn eentje had ik het absoluut niet gered.
die ouwetjes hebben me toen letterlijk op mn oude zolderkamertje opgesloten voor een maandje of drie en sindsdien heb ik nooit meer gebruikt
![:sunglasses:]()
nottttttt ...
uiteraard gewoon teruggevallen een paar jaar later na wat hele hevige prive perikelen( vrouw weg, kind weg, mn liefste dieren dood, gewoon algehele misere. Dat was wel een eye opener voor me toen, want hoewel ik jarenlang niet naar dope taalde, bleek ik dus toch na wat ellende zo vatbaar als de pest voor die zooi. (clean worden is niet eens zo moeilijk, maar op een termijn van 20 jaar clean blijven, dat lukt niet zo heel veel mensen, gewoon omdat ze de oorzaak van hun verslaving nooit echt onder ogen wilden zien. En symptoombestrijding is nu eenmaal nooit de top geweest.) Weer een jaar gebruikt en toen afgekickt met methadon, kon het niet opbrengen om weer wekenlang het gevoel te hebben van elke dag een beetje meer doodgaan.
Ik kan inmiddels zeggen dat ik mijn oorzaken gevonden heb en dat ik dus 'gewoon' voor de rest van mn leven clean zal zijn / blijven. ( zo'n tien jaar na mn eerste keer afkicken had ik het gewoon opeens door. Geen idee hoe en waarom, maar noem het een stukje bewustwording van wie en wat je zelf bent en vooral dus ook wat je absoluut niet bent. Weten is 1 ding .. maar handelen naar wat je weet is niet altijd even makkelijk en dat lukt dus echt alleen als je jezelf gewoon goed kent
Daarna ben ik zo'n 3 jaar terug nóg een keer teruggevallen, maar dat was van heel korte duur en niet echt aan heroine, maar meer gewoon aan van alles dat ik kon krijgen. Puur om het gevoel van ik wil hier niet zijn en als ik er toch moet zijn dan wil ik er niet bewust bij zijn. dus eigenlijk gewoon dom, ook al zie ik dat nog steeds bij heel veel mensen ( die zeggen van ik ben niet verslaafd want ik gebruik niet elke dag hetzelfde, wat ze dan voor het gemak vergeten is dat ze wel elke dag iets moeten hebben. ..
ik was dus ergens waar ik niet blij was en dus ging ik me verzetten, kostte me erg weinig moeite om vanaf te komen en het gaf me alweer erg veel inzicht. Namelijk nergens meer blijven waar ik niet wil zijn.
Dat heeft me wel nog later een relatie gekost, omdat ik van ene op andere moment het gevoel kreeg van ik ben niet blij en als ik blijf ga ik misschien wel weer gekke dingen doen. Dus uit voorzorg weggegaan uit die relatie.. Was ze niet blij mee maar heb verder nooit zo'n problemen gehad om de boeman te moeten zijn
![:wink:]()
achteraf ben ik ervan overtuigd dat dat de beste stap was, alleen had ik het misschien niet zo stel op sprong moeten doen.
En echt clean ben ik op zich ook niet. ik rook in de weekends graag een jointje of ik doe graag de cakes en dingen bakken die bakken met baard op youtube zet, gewoon omdat ik dat leuk vind. Ik waak er wel heel erg voor dat ik niet elke dag blow of zelfs elk weekend. Ervaring leert tenslotte. net als dat ik er dus voor waak om niet in die trap te vallen van elke dag of elk weekend iets moeten hebben, dat me minder bewust maak.
Idem ditto met alcohol. Ik merkte jaren geleden al dat ik mn slechte humeur prima kon wegdrinken en na een tijdje was het heel makkelijk om zomaar heel veel te drinken, dus daar ben ik ook op gaan letten en idd ik kan heel snel een stevige drinker zijn. Majah als je dat weet van jezelf kun je daar dus prima rekening mee houden. want sjah een lekker biertje, dat is zeker in de zomer niet te versmaden
Dus clean is in feite in mijn ogen heel relatief .. Ik vind dat iemand die jarenlang op een onderhoudsdosis meet zit, 'schoner' dan iemand die 1 of twee keer per jaar heroine zou gebruiken, want dan blijft er blijkbaar toch iets in je zitten waardoor je die rush weer gaat zoeken. en dat is toch heel iets anders dan methadon moeten nemen ( zonder iets erbij uiteraard) om normaal te kunnen functioneren in de maatschappij ...
Nou het was weer eens als vanouds een enorme lap text, gelukkig hou ik van tiepen en kan ik dat nog vrij goed ook
AkA