Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsClean blijven!

Clean blijven!

180 antwoorden
30 weergaven
18-5-2026
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#1
speeseend zei:
Mijn oude liefde, Hero, heb ik ingeruild voor een nieuwe liefde in mijn leven. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik die Hero heb afgezworen.
Klik om te vergroten...

Hé Eend,

Ik ben erg blij voor je dat je een nieuwe liefde hebt gevonden. Ik hoop dat die nieuwe liefde in jouw leven mag blijven, en dat als onverhoopt mocht blijken dat die liefde weggaat, of jij van die roze wolk dondert, jij een andere liefde zult vinden. Eentje die alleen maar opbouwt en niets kapot maakt.

Ik bedoel het niet negatief hoor, maar wat blijft er voor jou over als zij er niet meer is? Ben je dan sterk genoeg om niet meer terug te vallen?

Waarom ik het zeg? Ik ben ooit 3 jaar clean geweest en werd verliefd op de vader van mijn oudste 2 kinderen.
Pas veel later, toen ik al gescheiden én teruggevallen én diep in de goot beland was, zag ik in dat ik de bruin had ingeruild voor de verslaving aan hem. De verslaving aan hem was, zo mogelijk, nog destructiever dan mijn opiaatverslaving. Want tegen de drugs kon ik "nee, stop nu!" tegen mezelf zeggen, maar tegen hem kon en kan ik mezelf én mijn kinderen nog steeds niet altijd beschermen.

De enige liefde die veilig is, is voor mij die voor mijn kinderen, mijn familie én mijzelf. Dus daar "beperk" ik mij toe, wat paradoxaal gezien juist een verrijking is...

Maar misschien betrek ik jouw verhaal teveel op mezelf en moet ik niet zeiken en gewoon blij voor je zijn.
Bij deze dus nogmaals: ik ben erg blij voor je, dat meen ik.

Hoi! :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#2
speeseend zei:
Mijn oude liefde, Hero, heb ik ingeruild voor een nieuwe liefde in mijn leven. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik die Hero heb afgezworen...
Mijn nieuwe leven drijft mij voort.
Klik om te vergroten...

R@,
Ik weet niet zeker of de Eend letterlijk bedoeld dat hij zijn "liefde voor heroine" heeft ingeruild voor de liefde van een vrouw.
Ik denk eerder de liefde voor het totaalplaatje (woning/werk/hobbies,etc) van zijn nieuwe leven.
En een betere vervangende liefde dan dat kan ik me niet voorstellen!

Maar wat de Eend met deze tekst bedoelde kan hij natuurlijk het beste zelf uitleggen :wink:

Op zich wel goed om aan te kaarten hoor R@.
Het inruilen van een verslaving, voor een andere is natuurlijk altijd riscant... ook al is deze niet lichamelijk schadelijk en lijkt dat dus ongevaarlijk.
Ik weet zeker dat er velen zijn die in deze valkuil gelopen zijn, dus lijkt mee een goed bedoelde "waarschuwing". Of eerder een goede tip om in het achterhoofd te houden.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#3
Joro, dat is nu uiteindelijk het verhaal. In den beginne heeft mijn huidige relatie voor voldoende motivatie gezorgd om van de Hero af te komen.

Ik besef terdege dat dit verhaal enkel succesvol zal blijven indien ik volledig leer te genieten van dit drug-vrije leven. Dat is voor mij in geen geval iets wat vanzelf gaat. Maar het besef is er :)

Op het moment ben ik eigenlijk weer aan het leren om te genieten van het leven. En dit zit 'm bijvoorbeeld al in het niezen. Tien keer geniest op één dag is voor mij een goede dag geweest :)

Voorlopig is de Eend nog steeds van de pillenkast afgebleven. Zo nu en dan heb ik wel de gedachte: "zal ik dan toch even een pilletje nemen?" Op dat moment denk ik voor een moment dat het iets zal bijdragen. Maar die gedachte word, tot nu toe, rap ingehaald door de relativering van die bewuste gedachte.

Zo, dat was het weer. Groeten
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het besef is er, de wil is er, en de deurtjes van de pillenkast zijn nog dicht gebleven :)
Juist het waarderen van die kleine dingen, als lekker voluit niezen :grin: zijn een goed teken.
Je leert jezelf van het drugsvrije leven te genieten.
Ik kan me goed indenken dat dit niet vanzelfsprekend is en vanzelf gaat.
Maar je bent er in ieder geval mee bezig.
Keep it up!

Grtz, Yoro
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Je hebt helemaal gelijk :wink:

Ik reken vanaf de 3e van de maand, omdat ik de 2e 's avonds nog mn laatste Tem nam...

Hoihoi! :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb wéér een overwinning geboekt!

Eigenlijk hoefde ik niet eens wat te overwinnen, dus is de overwinning nog groter!

Ik zat vanmiddag met mijn man in de auto, we kwamen van een een sollicitatiegesprek (ik zoek per 1 september weer werk, deze baan nu is maar tot zomervakantie). Het gesprek ging trouwens wel goed, maar weet niet of ik het word, ze hadden 7 andere gesprekken met sollicitanten!

Maar goed, we rijden net onze stad weer binnen, gaat de telefoon. Mijn oude dealer (en niet zomaar eentje, maar de jongen die hele goede had (ik kende er maar 2 en hij was er één van). "Hoi R@r@, je zei dat ik moest bellen als ik weer werkte, nou, ik werk weer." Ooooh ja, was ik vergeten, dat was maanden geleden en toen was ik nog niet zo ver.

Als ik eerlijk ben was het net of er allemaal bellen gingen rinkelen, alsof mijn lijf en geest "open kwamen te staan". Ik weet ook niet hoe ik het moet zeggen, alsof ik "wakker werd geschud".

Maar die gedachte ging heel snel, ik zei: "Ik ben helemaal clean! Al een paar maanden!" Hij weer: "Oh, wat goed van je! Dan zal ik je niet meer storen! Goed zo, meid!" Ik bedankte en hing op..

Mijn man was erg geschrokken, volgende week vertrekt hij weer naar boorplatform, hij maakte zich dus al bij voorbaat zorgen. Ik moest dus eerst hem gerust stellen voor ik kon nadenken over wat er in mijn hoofd gebeurde.

Ik had geen trek gekregen, geen cravings, niets. Alleen wat onrust, zoals een herinnering aan een trauma ofzo, zo'n deurtje wat ineens wordt opengezet. En ik dacht: "Rara, wil je weer gebruiken?" En gelijk erna: "Nee, dat wil ik niet meer, dat doe ik nooit meer."

Het was fijn om hier zeker van te zijn, toen hij me vorig jaar belde, precies toen ik van vakantie in Griekenland kwam (ik was toen 3 weken helemaal clean), werd alles gelijk weer getriggerd en viel ik na een paar dagen worstelen weer terug.

Maar nu niet meer. Het is goed zo, ik wil die strijd niet meer. En zelfs na 1 trekje wordt die strijd weer volledig aangewakkerd. Het is bijna eng om geen trek te krijgen, dat ben ik niet gewend. Nou ja, ik geniet er maar van! :hearteyes:

Hoi! :wave:
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#7
helemaal toppie rara :grin:

die reactie ging bij mij zo ook ongeveer ... was al een hele tijd clean, maar nog niet lang genoeg om het echte lijden te zijn vergeten. MAar toen kwam ik dus een oude dealer tegen, precies die ene met wie ik altijd erg goed omging en die me ook 'hielp' als ik even geen geld had enzo.

Gewoon een hele aardige jongen, alleen jammer dattie heroine en coke dealde. En na een tijdje praten en ik kon echt zien dattie oprecht blij voor me was dat ik was gestopt, vroeg hij toch van wil je wat .. nee dank je, maar voor ik het doorhad hadtie al een grammetje in mn hand gedrukt en was weggelopen....

Zoiets was me al eens eerder gebeurd bij een eerdere afkickpoging en ook toen nam ik het niet, maar het heeft me gekost, heb daar echt een dag over getwijfeld toen,,, die laatste keer daarentegen was het geen probleem, deed me niets, boeide me niets en verdween gewoon in de eerstvolgende prullenbak zonder er echt bij stil te staan.

Vanaf dat moment wist ik zeker van he ik ben eindelijk op weg om die zooi mn mentale systeem uit te krijgen. Want dat s uiteindelijk de kunst he .. clean blijven :wink:

volgens mij staat dat berichtje hier zelfs nog ergens op het forum ongeveer anderhalf jaar terug. :mrgreen:

:wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Mijn dealer (die ene die de beste was, zeg maar) heeft me de laatste weken al 3x gebeld. Dat deed hij normaal nooit als ik een tijd clean was.

Het maakte me altijd onrustig, maar nu niet meer.

Ik weet het, cliché; maar wat onwijs, f*cking, giga-mega-heerlijk om vrij te zijn!!! Ik ben vrij van drugs, maar nog beter voelt het dat ik ook weer vrij ben van gedachten naar drugs!!!

En misschien emo, maar dat interesseert me lekker geen reet :P : het heeft me een aantal dagen geleden enorm geholpen dat ik mijn onrust durfde te verwoorden hier op DF én dat ik zulke goede reacties kreeg.

Aan jullie heb ik veel, zoveel meer eigenlijk dan aan de therapie (waar ik niet meer kom, omdat zij werkt op de dagen dat ik ook werk). Het kunnen delen, maar ook zelf het advies kunnen geven etc.

Ik merk ook dat ik écht meeleef met anderen, goed om me weer mens te voelen. En de paradox is dus dat ik altijd dacht dat ik best inlevingsvermogen had en hulp kon bieden (privé en aan leerlingen), maar nu blijkt dus dat ik dat nu pas echt voel... Het was er al wel, maar nu is het "levendiger" en authentieker geworden.

Blablabla, ik ga zo de kinderen uit school halen...

Groetjes! :wave:
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#9
Flikker die telefoon toch lekker weg! Loop je ook geen risico meer.

Voor nu reageer je niet op zijn belletjes, maar doe je dat over drie maanden nog steeds niet? Je weet immers nooit wat er gaat komen in je leven. Zo denk ik erover. Snijd alles wat risicovol is weg. En leer met de overgebleven onvoorziene situaties dealen.

Nou ja, het is natuurlijk goed wanneer je al het contact met je oude wereld leert zien als ''onvoorzien'', maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#10
Moet ik het met de Eend eens zijn Rara,
Verander op zijn minst van telefoonnummer.
Zodat jij in ieder geval niet gebeld kunt worden!!
Dat lijkt me een stuk gemakkelijker.
Als je niet gebeld word, hoef je ook geen nee te zeggen.

Ik heb ook een ander nummer genomen, en alle nummers van dealers er uit geflikkert.
Dat maakt de drempel al een heel stuk hoger om bij een dipje terug te vallen hoor!
Natuurlijk, als je écht wilt dan vind je alsnog wel weer een contact om te scoren.
Daar zijn we met zijn allen erg creatief en volhoudend in als het daar om gaat.
Maar het wordt je dan wel een stuk moeilijker gemaakt.
En tegen de tijd dat je dan eindelijk pas kunt scoren heb je toch meer tijd gehad om je nog te bedenken...
Baat het niet dan schaad het niet toch!

Grtz Yorrie ( :grin: )
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#11
speeseend zei:
En leer met de overgebleven onvoorziene situaties dealen.
Klik om te vergroten...

Zal dat maar niet letterlijk nemen, Duck! :wink:
(Was toch op een fiasco uitgedraaid. Als ik met een dealertje had afgesproken, was ik zo zenuwachtig dat ik 9 en de 10 keer mn bolletje van de zenuwen liet vallen en als ik politie zag wist ik zeker: Zij zien dat ik bruin aan het kopen ben! Ik word gepakt! Ik kom vast te zitten!
En als ik met een verslaafde was, was ik altijd bang om beroofd te worden, daarom ging ik nooit met ze om, ben echt een schijterd wat dat betreft, wat maar goed is ook, sommige angsten moet je niet willen overwinnen :wink: )

En om bij het topic te blijven: ik ben vandaag jarig (HIEP HIEP HOER@R@!) en ik heb vaak gehad dat ik op 31 december (afgelopen keer nog :flushed: ) of de dag vóór mijn verjaardag nog even "voor de állerlaatste keer" bruin ging halen (onder het motto van: "Want dan heb ik een mooie stopdatum; jaja... :rolleyes: ).
Dat ging bij mij echt een paar keer per jaar zo: oudjaarsnacht, dag vóór verjaardag, elke eerste van de maand, etc.

Maar nu dus niet, ik ben mijn nieuwe levensjaar ingegaan zonder die gebruikelijke onrust, fijn is dat.

Ja, nog steeds lyrisch over mijn eigen clean zijn, sorry boys, wordt vast beetje irri, maar dat weerhoudt mij lekker niet om het van de daken te blijven schreeuwen!
Wie weet hebben de afbouwers onder ons er wat aan (Yoro?) i.p.v. dat het irri is? :wink:

Hoihoi! :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#12
Is voor mij zeer zeker alles behalve irri hoor rara!!!
Het laat me alleen maar zien hoe het kan zijn straks wanneer ik ook eindelijk zo ver ben.
And i like what I see :)

Owja, enne.....

:rockband: ER IS ER ÉÉN JARIG HOE-R@R@, HOE-R@R@,
DAT KUN JE WEL ZIEN DAT BEN JIJ!!! :rockband:

HIEPPERDEPIEP, HOE-R@R@ HIEPPERDEPIEP, HOE-R@R@ HIEPPERDEPIEP, HOE-R@R@

Zo, heb ik toch even virtueel voor je gezongen :grin:

Proficiat meid, dat er nog vele cleane en gelukkige jaren mogen volgen :)
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Hoi Sarori,

Dank je! Ik heb eens zitten snuffelen in jouw posts (zijn er érg veel) omdat ik nieuwsgierig ben naar wie jij bent.

Weet je wat; ik vraag gewoon en ik zie wel of en zo ja; in hoeverre jij antwoord kunt/wilt geven.

Komt 'ie:
- Ben jij ook verslaafd? Waaraan?
- Heb jij ook een gezin etc.?

Ik ben erg benieuwd omdat ik merk dat je je zinnen heel nauwgezet weergeeft, je verstand van zaken hebt (professioneel of door eigen ervaring) en heel betrokken bent bij iedereen. En dat maakt me juist nog nieuwsgieriger...

Ik hoor het wel (of niet :wink: ).

@ Yoro, thanxx voor die prachtige solo, zou Michael jaloers op kunnen zijn. Kan volgend jaar wel iets meer in de maat (draait allemaal om de juiste timing, jongen!) , maar verder prima gezongen, Yorrie-boy! :wink:

Groetjes, R@r@ (die nog van de laatste 26 minuten jarig-zijn gaat genieten) (By the way, ook jarig zijn voelt clean veel leuker).
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hoi R@R@,

Op de valreep lees ik nog dat je vandaag jarig bent. Ik zal je het liedje maar besparen, want ik ben vandaag niet zo goed bij stem. Maar toch Proficiat en ik wens je nog heel veel geluk, wijsheid en cleane jaren toe!! Pluk de dag en maak er wat van.

Dat telefoonnummer zou ik ook al lang weggegooid hebben. Geen zin in gezeik en gestress van lieden die het toch maar blijven proberen....
Maar als jij dat allemaal moeiteloos kunt weerstaan, wie ben ik dan...

Geniet nog even lekker van je verjaardag. Ik drink er eentje op!

:beer: :smoke: :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Hoi Sarori,

Ik lees net over je HIV en ik denk dat het misschien daarom komt dat je je zo genuanceerd uitdrukt en zo betrokken bent, of was je dat altijd al?

Ik snap jouw reactie ook wel, jij wordt denk ik vaak met vooroordelen geconfronteerd, dus zal je daarom zelf genuanceerder zijn.

Ik ben van nature ook best genuanceerd, behalve over verslaafden (die echt in de scene zitten), maar dat zegt idd misschien nog wel meer over mij dan over hen.

Ik hoop dat je je, ondanks je ziekte, toch relatief goed voelt; als ik jouw posts zo lees zit dat geloof ik wel snor.

Groetjes, R@r@ :wave:
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#16
en als je weer eens een keer uitglijd is ook nog geen ramp als je maar niet blijf hangen en jezelf weer oppak.ik zie het zo:als ik het moeilijk heb ga ik geen eindeloze strijd met mezelf meer aan. zonde van mijn energie.ik neem wat ik denk nodig te hebben om door te kennen gaan.als ik pijn heb neem ik een pijnstiller etc.net als eten,als ik trek in iets heb neem ik dat.je leef maar 1x
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nou R@R@, daar komt ie:

Ik ben getrouwd geweest en heb twee puberende zonen. Bij de jongste gaat het allemaal smooth en die zit hier dan ook zo'n 3-4 avonden per week mijn pc in beslag te nemen :) Hij is net weg nu, nadat we nog even (illegaal) dwars door het bos over stoffige bospaden met de auto een soort wilde rallyrit hebben gereden.

De oudste kost zijn moeder en mij soms nogal wat hoofdbrekens. Hij is wel eens in aanraking geweest met de politie, blowend op school betrapt, spijbelde veel en meer van dat soort dingen. In de slechtste periode kon je geen land meer met hem bezeilen, want hij deed precies waar hij zelf zin in had en kwam ook alleen thuis (bij zijn moeder) als hij daar zin in had. Ik zag hem maar amper. Dat was vooral omdat hij wist dat ik aan hem kon zien als ie weer eens onder invloed verkeerde en aangezien dat op een gegeven moment vrijwel de gehele dag continu het geval was, mijdde hij mij als de pest. Dat deed zeer natuurlijk. Zijn moeder is wat naïever in die dingen, had het allemaal niet zo door en was dus ook veel makkelijker te manipuleren.

Ik heb het idee dat het ergste achter de rug is nu en dat hij tot inkeer aan het komen is. Dat is maar goed ook, want wij hebben ons vreselijke zorgen gemaakt dat hij misschien weleens aan de hardere drugs zou gaan. Zo zag ik een beetje wat voor soort vrienden hij had en dat stemde mij nou niet echt hoopvol. Het bijpasssende junkengedrag van stelen, liegen en bedriegen, had hij in ieder geval al behoorlijk goed ontwikkeld. De laatste weken zoekt hij gelukkig weer contact en dat doet mijn vaderhart goed.

Ik heb dus geen echt gezin meer, want ik woon momenteel alleen, maar wel op steenworp afstand van de kids, die samen met hun moeder en haar nieuwe man wonen. Ik heb er bewust voor gekozen dichtbij mijn kinderen te wonen, zeker in de moeilijke puberjaren. Dat werd mogelijk toen een latere relatie (met een man) op de klippen liep. Ieder nadeel heb zo zijn voordeel :)
Mijn twee boys hebben dus een heuse homovader. Gelukkig is dat geen probleem voor ze en ze weten haast ook niet beter omdat ik uit de kast kwam toen ze nog heel klein waren.

Ik ben verslaafd aan roken, maar dan heb je het wel gehad. Ik hou van een blowtje, maar heb dat nu alweer een paar maanden niet gedaan.Heb met van alles geëxperimenteerd in mijn leven, maar op de een of andere manier is het nooit verder gekomen dan wat recreatief gedoe. Misschien komt dat ook wel omdat ik de nadelige gevolgen zo van dichtbij heb meegemaakt. In een ander topic heb ik dacht ik al eens beschreven dat mijn jeugd behoorlijk is verzuurd door een aan alcohol verslaafde moeder en in weer een ander topic heb ik al eens geschreven dat ik een nichtje, die vroeger nog bij ons in huis had gewoond, aan de hero heb verloren. In mijn latere leven kom ik voortdurend weer in aanraking met mensen die op de een of andere manier niet met drugs kunnen omgaan. In de homoscene wordt behoorlijk veel gebruikt (ik vermoed weleens tegen de eenzaamheid en omdat het er in bepaalde kringen nou eenmaal bijhoort) en ook daar heb ik sommigen er volledig aan onderdoor zien gaan. Soms dusdanig dat ze er niet meer zijn. Triest. Wat ooit als een geintje begon...

Ik ben eigenlijk altijd al een mensen-mens geweest en betrokken bij de wereld om mij heen. Mijn homo-zijn (is toch een minderheidsgroep), mijn al jonge ervaringen met de duistere kanten van verslaving (zie ik toch altijd als een soort vlucht voor iets dat leven heet) en mijn latere hivuitslag hebben dat alleen nog maar versterkt.
Ik ben na mijn school rechten gaan studeren en werk sindsdien veel met mensen. Niet als hulpverlener, maar door mijn werk kom ik wel veel in aanraking met de duistere kanten van het bestaan: armoede, ellende, oneerlijkheid, lage emoties, de gevolgen van ontslag enz enz....ik sta er mee op en ik ga er mee naar bed (haast).

Ik vind het zelf soms wonderbaarlijk hoe ik bij dat alles toch zo positief kan blijven, maar ik ben geboren als ras-optimist en hoop dat ook nog even te kunnen blijven. Maar ook ik heb er soms zwaar de schurft in en ken wel degelijk sombere buien. Maar als het weer te heftig dreigt te worden is het net of een onzichtbare hand mij daar weer uit tilt en gaat mijn overlevingsinstinct en optimisme het weer winnen. Zo gaat dat tenminste nog steeds. Even afkloppen :)

Als kind was ik al eigenwijs (maak liever zelf dingen mee dan dat ik anderen geloof en stippel graag mijn eigen pad uit) en ben al door behoorlijk wat sloten gewandeld/gebaggerd. Maar iedere sloot heeft gelukkig ook altijd weer een kant waar je kunt opklimmen. En nog nadruipend van de blubber kan ik dan trots uitroepen: ze hebben wel gelijk gehad, maar nu weet ik het tenminste uit eigen ervaring :grin:

En daarom ben ik dus ook op dit forum gekomen. Nieuwsgierigheid is goed, maar soms kan het ook mijn valkuil zijn. Daarom liever goed beslagen ten ijs, dan glibberend ten onder. En als er iemand is die mij daarbij kan helpen, dan zijn jullie het wel! En ik mag wel zeggen dat jullie daar - ieder op zijn of haar eigen manier - heel erg goed in slagen.

Bedankt daarvoor!
:wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Hallo allemaal,

Hier weer even een update van R@.

Het gaat erg lekker allemaal. Ik ben nu al bijna 2 weken geleden begonnen met mn nieuwe baan; 4 dagen per week en net zo lang alleen met mijn 3 koters.

In het begin was ik een beetje bang dat het allemaal niet goed zou lopen, ik moet alles immers alleen doen. Maar het gaat goed! Wel 3x vertraging met de trein gehad (wisselstoring, kapotte bovenleiding en een kapotte trein), maar gelukkig konden mijn ouders de kinderen om 6 uur bij Gastouder en BSO ophalen.

Mijn werk is best zwaar, emotioneel. Ik werk met kinderen van ouders met ernstige verslavings- en/of psychiatrische problemen. Kinderen die mishandeld/verwaarloosd zijn. Dit is de plek waar ik wil werken en ik kan het ook, maar het is best wennen...

Ja, hoe gaat het met het clean zijn? Ik ben gelukkig, zeker ja. Geniet van mijn kinderen, mijn werk en van het feit dat mijn ontwikkeling in sneltreinvaart gaat nu, zo snel dat ik af en toe buiten adem raak van het tempo of het gevoel heb dat ik achter de feiten aanhol.

En af en toe bekruipt me het gevoel: is dit het nou? Carrière, kinderen, "een kind, een huis, een auto en elkaar...", net als in Doe Maar.

Ook dagdroom ik veel meer dan vroeger: beelden van mijn verleden, nu 5 jaar geleden, worden ndan als een film voor mijn ogen afgedraaid: ik in de Detox, de kinderen die zich huilend aan mij vastklampen, ik dagen op bed knetterstoned vol met zelfmedelijden omdat de kinderen een paar dagen vakantie vierden bij hun vader. Ik op straat met allemaal kloterige mannen met hun kloterige kinderzitjes achterin de auto, blablabla...

Ik heb nu veel afleiding, dus het wordt minder, maar soms denk ik: gaat dit ooit weg? Kan het nog minder worden of is dat niet haalbaar?

Ja ik ben gelukkig, maar het verleden kan je niet wegpoetsen, hoe clean ik ook ben nu; 100% (op koffie en sigaretten na dan :wink: ).
Dat weet ik, en ik accepteer dat, maar soms denk ik toch: "Waarom trut? Waarom deed je dat nou? Waarom?"
n
nonnaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Allereerst proficiat Rara, wat doe je het goed zeg!

Over die kinderen, die heb ik ook niet en voor mij zeker geen reden om minder gemotiveerd te zijn. Ik wil nog wat van m'n leven maken en doe het dus eindelijk, voor het eerst in mijn leven, voor mezelf. Juist als je het alleen voor je kinderen zou doen of wie dan ook dan krijg je juist die vreselijke strijd omdat je eigenlijk diep van binnen nog wilt gebruiken maar je vind dat het niet mag.

Toen ik 5 jaar geleden echt clean was voelde ik me echt niet happy omdat ik vond dat ik er vanaf moest. Bleef konstant trek houden. Rekende precies uit wanneer ik weer kon gebruiken zonder erg ziek te worden. Dat was dus 1 keer gebruiken en dan vervolgens weer 5 dagen niet.
Ik keek uit naar de dag dat het weer kon. Misschien was ik dan wel lichamelijk clean die paar dagen maar zeker niet geestelijk clean .Was er konstant mee bezig. Dus eigenlijk was ik helemaal niet clean. Dus succesvol clean zijn is ook verlost zijn van die alles overheersende trek.
God wat ben ik blij dat ik dat niet meer heb en dat de dope echt weg is uit m'n systeem. Tuurlijk komt het wel eens langs in mijn gedachten ,maar denk weer gelijk aan de gevolgen en dan is het snel over.
Dus ja, het kan zeker dat een verslaafde een moment krijgt dat hij er klaar mee is. Alleen duurde het bij mij 30 jaar. Maar het kan.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Over die kinderen, die heb ik ook niet en voor mij zeker geen reden om minder gemotiveerd te zijn. Ik wil nog wat van m'n leven maken en doe het dus eindelijk, voor het eerst in mijn leven, voor mezelf. Juist als je het alleen voor je kinderen zou doen of wie dan ook dan krijg je juist die vreselijke strijd omdat je eigenlijk diep van binnen nog wilt gebruiken maar je vind dat het niet mag.
Klik om te vergroten...

Precies! Ik werd clean vanaf het moment dat ik wist dat ik 2 weken zwanger was van mijn 1e kindje, nu bijna 10 jaar geleden.
Ik bleef 3 jaar helemaal clean (ook voor en tot een jaar na geboorte 2e kindje).
Toen teruggevallen (10 mg. Meet en af en toe hero) omdat ik mijn eigen echtscheiding niet kon handlen.
Bijna 6 jaar geleden begonnen met coke basen en een diep-in-de-goot periode van enkele maanden gekend.
Ik wilde mijn kinderen niet verliezen en werd clean van heroine en coke en het drugsleventje, 5 jaar geleden. Met nog een half jaar 7x Detox, Emilie Hoeve etc.

Na een jaar viel ik weer terug: precies wat jij zegt: af en toe gebruiken, uitrekenen, op- en afbouwen met Meet etc. Ik gebruikte weer elk weekend 1 keer en 2 keer per weekend af en toe.
Maar de trek bleef, het vechten tegen die onrust, tegen die drang bleef. Ik zat letterlijk de dagen af te tellen tot ik weer "mocht" (excuus toen: "Ik heb het zo toch goed onder controle? Prima toch?" Jaja...)

Nu een jaar geleden onder narcose afgekickt. Mijn oudste 2 kwamen definitief fulltime bij mij wonen (hun vader, mijn ex-man, vertrok naar het buitenland). In één keer van co-ouderschap )helft week en helft vakanties) naar fulltime met 3 kinderen (oudsten nu op basisschool en jongste van mijn huidige man is nu peuter).

Ik wilde afkicken omdat dat moest. Ik wilde graag fulltime voor de kinderen zorgen én 3 dagen per week blijven lesgeven in het onderwijs dus moest van mezelf clean zijn.

Maar inderdaad: weer na 3 maanden teruggevallen in Meet en Temgesic. En pas in februari van dit jaar was ik het definitief zat en wilde ik clean blijven voor mij; just me myself and I!

Ik kon pas afkicken in de Meivakantie (vanwege lesgeven en kinderen). "Je stelt het uit, want je wilt eigenlijk niet", dacht de therapeut aanvankelijk. Maar dat was en bleek niet waar. Ik had het helemaal gepland.

Ja, en nu ben ik 4 maanden clean, 12,5 jaar na mijn eerste heroïne!!!, en snap ik eindelijk echt het verschil tussen clean moeten worden voor anderen en clean willen blijven voor jezelf.

Want dat is precies waar het om draait en waar het verschil zit: het helemaal zelf willen, omdat jij dat wilt. Ik wil niet meer stilstaan, ik wil mezelf niet meer tekort doen, ik zorg goed voor mezelf, want dat ben ik waard.

Ik weet zeker dat mijn carrièreswitch er alles mee te maken heeft: 8 jaar lesgegeven en al enkele jaren wilde ik richting Jeugdzorg. Maar ik dacht: dat kan ik toch niet, ik heb alleen maar HBO (docent) diploma, dan had ik SPH moeten gaan doen, of: jaja, met mijn verleden zeker! Dat lukt me nooit etc. Ik heb nu meer zelfvertrouwen, ken mezelf beter, dus weet ook wat ik anderen kan bieden.

Het gaat bij clean zijn/blijven niet alleen om wel/niet onder invloed zijn (zoals Labradoor wel schreef), er gebeurt niet alleen medisch veel (lichamelijk herstel), maar innerlijk verander je ook.

Je weet beter wat je wilt en wat je kan. Je kan je gedachten beter ordenen en hebt het zelfvertrouwen, maar ook het reëel kunnen zijn, wat daarvoor nodig is.

Althans, zo voelt het voor mij... :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...5678910
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."