Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsClean blijven!

Clean blijven!

180 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#1
goede instelling.
nu ook volhouden.
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#2
ik snap labradoors redenering wel, klinkt zelfs erg herkenbaar van vóór ik ging stoppen.
je leeft maar 1x was voor mij ''eén van de smoesjes om door te blijven gaan.
Nu ben ik daar toch anders over gaan denken.
Zoals Ra zegt, juist omdat je maar 1x leeft willen we er alles aan doen om clean te worden/blijven.
Dan maar een eindeloze strijd (ook al wordt dat een heel stuk minder wanneer je jezelf echt overtuigd heb dat je het zelf niet meer wilt).
Daar tegenover staan ook weer een heleboel positieve dingen.

Voor een ieder een afweging die deze voor zichzelf moet maken.
Als labradoor met deze instelling zorgeloos en gelukkiger door het leven kan, mooi toch!
Dat is alleen niet voor iedereen weggelegd.
Ieder mens is anders, dus zo ook de instelling hoe we in het leven staan.
goed of slecht is niet aan de orde.
Enkel dat wat jou gelukkiger maakt en een beter gevoel geeft.

Gr, Yoro
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hou je sterk ra, dat meen ik!! Ik heb me best laten aangrijpen door je verhalen, en ik vind dat je een van de weinigen bent die echt een rotsvaste wil hebben om echt te stoppen. Daarmee bedoel ik niet alleen lichamelijk afkicken, maar ook echt geestelijk loslaten!
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Angramar Temenos zei:
Hou je sterk ra, dat meen ik!! Ik heb me best laten aangrijpen door je verhalen, en ik vind dat je een van de weinigen bent die echt een rotsvaste wil hebben om echt te stoppen. Daarmee bedoel ik niet alleen lichamelijk afkicken, maar ook echt geestelijk loslaten!
Klik om te vergroten...

Dank je! :wink:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Heeft iemand van jullie nog wat van Speeseend en ArieKanArie gehoord? :wave:
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#6
r@r@77 zei:
Heeft iemand van jullie nog wat van Speeseend en ArieKanArie gehoord? :wave:
Klik om te vergroten...
Jij vraagt het, ik dacht het...
S
SaindLid
01-01-2024, 00:00
#7
Van harte :wink: Al was je volgens mij 4 maanden en 1 dag clean :tongueout: bovenaan deze pagina staat namelijk

Jahaaaaaaaaaaaaaaaaaa, ik ben nu precies 3 maanden clean; op 2 mei om 21.00 uur had ik mijn laatste Bupe genomen!!! :rock: :rockband: :rock: :rockband: :rock:

Helemaal clean dus (op een paar Oxazepammetjes in de eerste week van mei na dan :wink: )
Klik om te vergroten...

maar hoe dan ook heel tof :hearteyes:
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#8
hoe voelt het nou na 4 maanden clean?
ik vraag me vaak af wat men onder clean verstaat.
clean van opiaten?clean van wat?
clean van het drugsleventje?
dan zeggen ze dat ze clean zijn maar dan drinken ze een liter drank om in slaap te komen enz enz.vandaar dat ik deze vraag stel.
ik ben niet clean maar ook niet onder invloed!
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#9
Clean zijn is voor mij clean van alles waar ik clean van wil zijn :) Voor mij is de onafhankelijkheid een overkoepelend woord voor mijn gevoelens van 'clean zijn'.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#10
labradoor zei:
hoe voelt het nou na 4 maanden clean?
ik vraag me vaak af wat men onder clean verstaat.
clean van opiaten?clean van wat?
clean van het drugsleventje?
dan zeggen ze dat ze clean zijn maar dan drinken ze een liter drank om in slaap te komen enz enz.vandaar dat ik deze vraag stel.
ik ben niet clean maar ook niet onder invloed!
Klik om te vergroten...

- Clean van alle drugs/medicijnen ben ik nu 4 maanden (en vier dagen :rock: ).
- Clean van het drugsleventje ben ik deze maand al 5 jaar.
- En alcohol lust ik niet, dus drink ik niet.

En hoe het voelt heb ik uitvoerig beschreven in mijn vele posts, Labradoor (topics: "Clean blijven" en "Niet levensmoe, wel afkickmoe"): mijn zintuigen staan 24/7 op scherp (en dat verschil voel ik dus na maanden van 10 mg. Meet of 0,6 mg. Temgesic, kan je nagaan...), ik heb weer energie, kan weer de slappe lach hebben, geniet nog veel meer van mijn kinderen, geniet weer van mijn (nieuwe) werk, kan nu wél 4 dagen per week werken (i.p.v. 3 dagen), heb weer plezier in carrière maken, voel het weer (regen, onweer, zonnetje) letterlijk in me stromen; zó voelt het!

En Labradoor: je kan pas beoordelen of je niet onder invloed bent als je clean bent; dan pas merk je het verschil! :wink:

Hoihoi! :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#11
speeseend zei:
Clean zijn is voor mij clean van alles waar ik clean van wil zijn :) Voor mij is de onafhankelijkheid een overkoepelend woord voor mijn gevoelens van 'clean zijn'.
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens. En ik noem die onafhankelijkheid "eindelijk weer vrij kunnen zijn", maar eigenlijk bedoelen we hetzelfde! :wink:
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#12
dat is voor mij helaas niet haalbaar.ik heb geen kinderen omdat ik lang geleden voor een ander leven koos en daar pasten geen kinderen in.
kinderen zijn zeker een reden om clean te blijven en er wat van te maken dat ben je je kind verplicht vind ik.
toch?
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#13
labradoor zei:
dat is voor mij helaas niet haalbaar.ik heb geen kinderen omdat ik lang geleden voor een ander leven koos en daar pasten geen kinderen in.
kinderen zijn zeker een reden om clean te blijven en er wat van te maken dat ben je je kind verplicht vind ik.
toch?
Klik om te vergroten...

Kinderen zijn een hele goede reden om clean te worden. Maar uit ervaring weet ik nu dat je alleen clean BLIJFT als je het in de eerste plaats voor jezelf doet.

Ik blijf clean omdat ik dat wil. En het is idd een mooi iets dat als je goed voor jezelf zorgt, dat automatisch betekent dat je ook goed voor anderen kan zorgen. En in mijn geval horen mijn kinderen ook bij die anderen; bovenaan dat lijstje!

Ik was vaak clean van heroïne voor mijn kinderen, terwijl ik wél 10 mg. Meet of Temgesic slikte.

Maar compleet én blijvend clean werd ik pas toen ik het voor mezelf deed, omdat ik niet meer afhankelijk van welk stofje dan ook wil zijn. Om de simpele reden dat ik vrij wil blijven :rock:
En ja: dat ben je je kinderen verplicht, maar zeker jezelf!

Zo zie ik het :wink:
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#14
waar een wil is is een weg zeggen ze.
en dat is ook zo maar als ik een keer uitglij is dat niet het eind van de wereld.
ik glij af en toe uit en de volgende dag leef ik verder.
zolang het maar bij die uitglijder blijft en niemand ermee lastig valt is dat toch geen schande.
ik ben nou eenmaal verslavings gevoelig en heb op mijn manier ermee leren leven.
ik ben al lang blij dat het mijn leven niet meer beheers.
voor sommige mensen werkt het als een medicijn.

ik bewonder de mensen die keer op keer die strijd aangaan met allerlei therapien en afkickklinieken opname,keer op keer.dan ben je echt radeloos zeg,
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#15
labradoor zei:
...mensen die keer op keer die strijd aangaan met allerlei therapien en afkickklinieken opname,keer op keer.dan ben je echt radeloos zeg,
Klik om te vergroten...

Lijkt mij ook verre van gezond. Ook niet bepaald goed voor het zelfvertrouwen, wat je niet echt zal motiveren er nogmaals volledig voor te gaan.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#16
speeseend zei:
Lijkt mij ook verre van gezond. Ook niet bepaald goed voor het zelfvertrouwen, wat je niet echt zal motiveren er nogmaals volledig voor te gaan.
Klik om te vergroten...

Heb ik ook zo ervaren. Als je binnen een half jaar 7-10 keer allerlei programma's van binnen hebt gezien, met als "hoogtepunt" de uitgang, is er een behoorlijk dieptepunt voor nodig om het nog eens op te kunnen en willen brengen.

Voordeel ervan is dat áls je er dan aan toe bent voorgoed met die rotzooi te stoppen, je het goed voorbereidt (lichamelijk, mentaal, maar ook plannen in je agenda). Hoe langer je er mee bezig bent, hoe meer het verlangen komt altijd clean te willen blijven.

Erop terugkijkend? Het absolute dieptepunt heeft mij gemotiveerd van die rotzooi af te blijven...

:wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ook ik was op een punt gekomen dat ik dacht: als ik nu niets verander, is het een éénrichtingsweg met een nare eindbestemming.
Toen heb ik besloten een afslag te nemen en de andere kant op te gaan.
Daar heb ik dan ook naar gehandeld.

Maanden daarna was de volgende stap om ook te stoppen met m'n drugsgebruik.
Mijn uiteindelijke motivatie om echt te stoppen was vooral gericht met de ogen op de toekomst.
Wat ik niet meer wou, maar voornamelijk wat ik wél wou. En dat was voor mij niet te combineren met drugsgebruik...
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Hallo allemaal,

Hier weer even een update van R@.

Het gaat erg lekker allemaal. Ik ben nu al bijna 2 weken geleden begonnen met mn nieuwe baan; 4 dagen per week en net zo lang alleen met mijn 3 koters.

In het begin was ik een beetje bang dat het allemaal niet goed zou lopen, ik moet alles immers alleen doen. Maar het gaat goed! Wel 3x vertraging met de trein gehad (wisselstoring, kapotte bovenleiding en een kapotte trein), maar gelukkig konden mijn ouders de kinderen om 6 uur bij Gastouder en BSO ophalen.

Mijn werk is best zwaar, emotioneel. Ik werk met kinderen van ouders met ernstige verslavings- en/of psychiatrische problemen. Kinderen die mishandeld/verwaarloosd zijn. Dit is de plek waar ik wil werken en ik kan het ook, maar het is best wennen...

Ja, hoe gaat het met het clean zijn? Ik ben gelukkig, zeker ja. Geniet van mijn kinderen, mijn werk en van het feit dat mijn ontwikkeling in sneltreinvaart gaat nu, zo snel dat ik af en toe buiten adem raak van het tempo of het gevoel heb dat ik achter de feiten aanhol.

En af en toe bekruipt me het gevoel: is dit het nou? Carrière, kinderen, "een kind, een huis, een auto en elkaar...", net als in Doe Maar.

Ook dagdroom ik veel meer dan vroeger: beelden van mijn verleden, nu 5 jaar geleden, worden ndan als een film voor mijn ogen afgedraaid: ik in de Detox, de kinderen die zich huilend aan mij vastklampen, ik dagen op bed knetterstoned vol met zelfmedelijden omdat de kinderen een paar dagen vakantie vierden bij hun vader. Ik op straat met allemaal kloterige mannen met hun kloterige kinderzitjes achterin de auto, blablabla...

Ik heb nu veel afleiding, dus het wordt minder, maar soms denk ik: gaat dit ooit weg? Kan het nog minder worden of is dat niet haalbaar?

Ja ik ben gelukkig, maar het verleden kan je niet wegpoetsen, hoe clean ik ook ben nu; 100% (op koffie en sigaretten na dan :wink: ).
Dat weet ik, en ik accepteer dat, maar soms denk ik toch: "Waarom trut? Waarom deed je dat nou? Waarom?"
n
nonnaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Allereerst proficiat Rara, wat doe je het goed zeg!

Over die kinderen, die heb ik ook niet en voor mij zeker geen reden om minder gemotiveerd te zijn. Ik wil nog wat van m'n leven maken en doe het dus eindelijk, voor het eerst in mijn leven, voor mezelf. Juist als je het alleen voor je kinderen zou doen of wie dan ook dan krijg je juist die vreselijke strijd omdat je eigenlijk diep van binnen nog wilt gebruiken maar je vind dat het niet mag.

Toen ik 5 jaar geleden echt clean was voelde ik me echt niet happy omdat ik vond dat ik er vanaf moest. Bleef konstant trek houden. Rekende precies uit wanneer ik weer kon gebruiken zonder erg ziek te worden. Dat was dus 1 keer gebruiken en dan vervolgens weer 5 dagen niet.
Ik keek uit naar de dag dat het weer kon. Misschien was ik dan wel lichamelijk clean die paar dagen maar zeker niet geestelijk clean .Was er konstant mee bezig. Dus eigenlijk was ik helemaal niet clean. Dus succesvol clean zijn is ook verlost zijn van die alles overheersende trek.
God wat ben ik blij dat ik dat niet meer heb en dat de dope echt weg is uit m'n systeem. Tuurlijk komt het wel eens langs in mijn gedachten ,maar denk weer gelijk aan de gevolgen en dan is het snel over.
Dus ja, het kan zeker dat een verslaafde een moment krijgt dat hij er klaar mee is. Alleen duurde het bij mij 30 jaar. Maar het kan.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Over die kinderen, die heb ik ook niet en voor mij zeker geen reden om minder gemotiveerd te zijn. Ik wil nog wat van m'n leven maken en doe het dus eindelijk, voor het eerst in mijn leven, voor mezelf. Juist als je het alleen voor je kinderen zou doen of wie dan ook dan krijg je juist die vreselijke strijd omdat je eigenlijk diep van binnen nog wilt gebruiken maar je vind dat het niet mag.
Klik om te vergroten...

Precies! Ik werd clean vanaf het moment dat ik wist dat ik 2 weken zwanger was van mijn 1e kindje, nu bijna 10 jaar geleden.
Ik bleef 3 jaar helemaal clean (ook voor en tot een jaar na geboorte 2e kindje).
Toen teruggevallen (10 mg. Meet en af en toe hero) omdat ik mijn eigen echtscheiding niet kon handlen.
Bijna 6 jaar geleden begonnen met coke basen en een diep-in-de-goot periode van enkele maanden gekend.
Ik wilde mijn kinderen niet verliezen en werd clean van heroine en coke en het drugsleventje, 5 jaar geleden. Met nog een half jaar 7x Detox, Emilie Hoeve etc.

Na een jaar viel ik weer terug: precies wat jij zegt: af en toe gebruiken, uitrekenen, op- en afbouwen met Meet etc. Ik gebruikte weer elk weekend 1 keer en 2 keer per weekend af en toe.
Maar de trek bleef, het vechten tegen die onrust, tegen die drang bleef. Ik zat letterlijk de dagen af te tellen tot ik weer "mocht" (excuus toen: "Ik heb het zo toch goed onder controle? Prima toch?" Jaja...)

Nu een jaar geleden onder narcose afgekickt. Mijn oudste 2 kwamen definitief fulltime bij mij wonen (hun vader, mijn ex-man, vertrok naar het buitenland). In één keer van co-ouderschap )helft week en helft vakanties) naar fulltime met 3 kinderen (oudsten nu op basisschool en jongste van mijn huidige man is nu peuter).

Ik wilde afkicken omdat dat moest. Ik wilde graag fulltime voor de kinderen zorgen én 3 dagen per week blijven lesgeven in het onderwijs dus moest van mezelf clean zijn.

Maar inderdaad: weer na 3 maanden teruggevallen in Meet en Temgesic. En pas in februari van dit jaar was ik het definitief zat en wilde ik clean blijven voor mij; just me myself and I!

Ik kon pas afkicken in de Meivakantie (vanwege lesgeven en kinderen). "Je stelt het uit, want je wilt eigenlijk niet", dacht de therapeut aanvankelijk. Maar dat was en bleek niet waar. Ik had het helemaal gepland.

Ja, en nu ben ik 4 maanden clean, 12,5 jaar na mijn eerste heroïne!!!, en snap ik eindelijk echt het verschil tussen clean moeten worden voor anderen en clean willen blijven voor jezelf.

Want dat is precies waar het om draait en waar het verschil zit: het helemaal zelf willen, omdat jij dat wilt. Ik wil niet meer stilstaan, ik wil mezelf niet meer tekort doen, ik zorg goed voor mezelf, want dat ben ik waard.

Ik weet zeker dat mijn carrièreswitch er alles mee te maken heeft: 8 jaar lesgegeven en al enkele jaren wilde ik richting Jeugdzorg. Maar ik dacht: dat kan ik toch niet, ik heb alleen maar HBO (docent) diploma, dan had ik SPH moeten gaan doen, of: jaja, met mijn verleden zeker! Dat lukt me nooit etc. Ik heb nu meer zelfvertrouwen, ken mezelf beter, dus weet ook wat ik anderen kan bieden.

Het gaat bij clean zijn/blijven niet alleen om wel/niet onder invloed zijn (zoals Labradoor wel schreef), er gebeurt niet alleen medisch veel (lichamelijk herstel), maar innerlijk verander je ook.

Je weet beter wat je wilt en wat je kan. Je kan je gedachten beter ordenen en hebt het zelfvertrouwen, maar ook het reëel kunnen zijn, wat daarvoor nodig is.

Althans, zo voelt het voor mij... :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."