Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsClean blijven!

Clean blijven!

180 antwoorden
28 weergaven
18-5-2026
J
JoekeBouwsemaLid
01-01-2024, 00:00
#1
ah dat verklaard een boel allemaal, succes met clean blijven :rock:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#2
FEAR CAN HOLD YOU PRISONER, HOPE CAN SET YOU FREE!!!

Behoefte aan een schop onder je kont?

Lees het boek of kijk de film: "The Shawshank Redemption" (Stephen King).

Ik zou zeggen: "Fear WILL hold you prisoner, hope WILL set you free!"

VRAAG AAN ALLEN: IK WIL MIJN AVATAR VERANDEREN (WANT IK GA NOOIT MEER OP MIJN BEK (ALTHANS, NIET MET DRUGS) IN DIE POSTER VAN SHAWSHANK MET TIM ROBBINS IN DE REGEN, MÉT DAARBIJ DE TEKST "FEAR CAN HOLD..."ETC.

LUKT ME NIET, DIGIBEET, GEEF MIJ MAAR 'T KOFSCHIP :wink: , DUS WIE KAN ME HELPEN MET CONCRETE AANWIJZINGEN (STAPJE VOOR STAPJE)?

Hoi! :wave:
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hey Ra,

Alles ok? :confused:
Maak me een beetje zorgen, alhoewel, jij bent een sterke meid!!
Liefs,
Nina :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Yoro zei:
r@r@77 zei:
Niemand weet, niemand weet , dat ik Repelsteeltje heet..." :grin:
Klik om te vergroten...

Jawel, ik ben denk ik de enigst die jouw echte identiteit kent: Tepelstreeltje :grin:
Klik om te vergroten...

Nee hoor, Yoro, zijn er nog een paar die mijn vertrouwen hebben gewonnen, tja, wie zijn dat... R@r@???

Tip: ga Hyven, dan gaat er een wereld voor je open...
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#5
:tearsofjoy: zo bedoelde ik het niet rara, ik bedoelde echt TEPEL STREELTJE :grin:
Als in: strelen over een rondborstig tepeltje :)
Leek mij een mooiere naam dan repelsteeltje, en tevens wel toepasselijk :wink:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Yoro zei:
Als in: strelen over een rondborstig tepeltje
Klik om te vergroten...

"Rondborstje tik tik tik tik tegen het raam, laat mij erin, laat mij erin..." :grin:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: FEAR CAN HOLD YOU PRISONER, HOPE CAN SET YOU FREE!!!

r@r@77 zei:
IK WIL MIJN AVATAR VERANDEREN (WANT IK GA NOOIT MEER OP MIJN BEK (ALTHANS, NIET MET DRUGS) IN DIE POSTER VAN SHAWSHANK MET TIM ROBBINS IN DE REGEN, MÉT DAARBIJ DE TEKST "FEAR CAN HOLD..."ETC.
Klik om te vergroten...

Lijkt me aardig gelukt zo R@R@ :)
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Hé Yoro,

Ja, mooi is hij, hè?

Ik zat ff te denken aan wat je zei over Aka en Eend en vroeg me af wat jij onder clean verstaat. Ik bedoel niet nu hoor, drink die fles wodka maar lekker leeg, het is nu ff voor het goede doel.

Maar goed, voor mij is clean ook echt helemaal clean. Nou heb ik makkelijk praten, want ik gebruik geen enkele andere drugs of alcohol (alleen jaren geleden kort aan het basen geweest). Ik heb het ooit wel allemaal geprobeerd hoor (1x LSD, 1x XTC, 2x geblowed, alcohol in studententijd), maar ik heb die roes van al die troep nooit lekker gevonden en dat scheelt een hoop. Hoef ik nooit bang te zijn dat ik de ene verslaving voor de andere inruil.

Dus als ik eenmaal clean ben, is er geen andere verleider die op de hoek ligt te loeren.

Ik moet nu nog wel echt aan mezelf wennen, mijn eigen "ik" dus. Ik was vergeten dat ik van nature best enthousiast, maar ook druk kan zijn. Ik heb geen ADHD ofzo, maar het is wél altijd druk in mijn hoofd. Mijn man kan 's avonds gewoon zijn ogen dicht doen en dan slaapt hij binnen 5 minuten. Ik begrijp eçht niet hoe hij dat doet. "Je moet gewoon nergens aan denken", zegt hij dan. Maar dat kan ik dus niet, hoe kan je nou nergens aan denken? Als ik dat probeer, gaat het als een mantra door me heen "ik mag nergens aan denken" en tegelijkertijd denk ik, op een soort andere frequentie, alweer aan veel andere dingen (die ik dan als een film voorbij zie schieten).

Wennen aan mezelf dus ja. Maar nog steeds geniet ik van het clean zijn. Jij moet het ook meemaken, daar zal ik zoveel aan meehelpen als ik kan!

Het is toch eigenlijk zwaar gestoord dat het leven zó mooi is en dat we opzettelijk dat gingen vervagen met die troep? Ik snap dat nu echt niet meer. En ook als er nu iets ergs zou gebeuren, met één van mijn kinderen ofzo, zou ik juist helder willen blijven.

Ik wil niet meer, het is genoeg geweest. Ik heb geen trek meer gehad en ik denk dat dat komt omdat ik nu écht die knop heb omgedraaid. Ja, ik hoor sommigen denken: jaja, dat zal wel,. maar het is echt zo. Ik hoef ook niemand te overtuigen, ik weet het zelf. En dat geeft zo'n onafhankelijk en krachtig gevoel. Ik kan niet alles aan, dat zal ik nooit zeggen, maar ik zal niet meer terugvallen in opiaten, dat is zeker!

Hoihoi! :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ha die R@,

Fijn te horen dat je zo vastberaden bent om de rest van je leven opiaatvrij te blijven! :)

Zoals je zelf al zegt is clean zijn voor iedereen anders.
Wat ikzelf onder clean versta:

Totaal geen opiaten, geen heroine, meet bupe of iets dergelijks.
Niets geen Benzo's meer.
Geen jointjes meer roken (wat trouwens al weer aan half jaar geleden is.)
Alcoholisch gezien is dat voor mij eens of 2x per maand.
Niet wekelijks en dus al zeker niet dagelijks dus.'
Voor mij betekent dat qua alcohol dus geen geheel onthouding.
Dat durf ik wel aan omdat ik wat dat betreft nog nooit verslavingsgevoelig ben geweest.
En als ik aan mezelf merk dat ik ieder weekend of zelfs al doordeweeks begin te drinken zal ik zeker aan de bel trekken en daar ook volledig mee stoppen.

Vanavond drink ik puur en alleen om mijn lichaam wat rust te gunnen deze laatste weken.
Niet iedere dag, maar een keertje op een zaterdagavond om een keer een goede nachtrust te krijgen nu ik die zo hard nodig heb is voor mij "ongevaarlijk".
Ik heb al zo'n 8 jaar, en nog steeds dagelijks van heel dichtbij gezien wat alcolisme doet.
Genoeg dus om nooit in die valkuil te lopen.
Daar loop ik met een grote bocht omheen.
Maar dat wil niet zeggen dat ik helemáal stop met lopen.
Dan drink ik op een avond als vandaag liever een paar glaasjes wodka voor het slapen gaan, dan andere dingen waar ik minder zeker van ben dat ik daar zo ongevoelig voor ben.
Met benzo's bijvoorbeel weet ik van mezelf dat ik daar dus wél erg mee op moet passen.
En dat ik wanneer ik eenmaal clean ben daar net zo goed als van de heroine ook voorgoed afscheid van moet nemen.

Gr, Yoro :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#10
Yoro zei:
Vanavond drink ik puur en alleen om mijn lichaam wat rust te gunnen deze laatste weken. Niet iedere dag, maar een keertje op een zaterdagavond om een keer een goede nachtrust te krijgen nu ik die zo hard nodig heb
Klik om te vergroten...

Ik heb het beschaafd gehouden en maar vier glazen op.
Zeg maar 1 kwart fles wodka.
Niet dronken van geweest, wel ietwat aangeschoten.
Ik dacht dat het wel voldoende zou zijn en wou het ook weer niet overdrijven.
Ik heb wel een 2 uurtjes langer geslapen, maar niet echt het gewenst resultaat.
Ik ben rond 2 uur vanacht gaan slapen, en werd tegen 7 uur wakker.
Wederom met dezelfde morningsickness als anders.
Tjee, ik lijk wel een zwangere vrouw :wink:

Ik heb mijn eerste bak koffie en pilletje meet al weer achter de kiezen.
Nog eventjes tv kijken en dan probeer ik toch weer even terug op bed te liggen.

Nadeel: nog steeds niet veel slaap kunnen pakken.
Voordeel: ook weer niet mezelf strontzat gezopen. Ik probeerde bewust niet mezelf te bezatten om een vervangende roes op te zoeken, en dat is gelukt.

Al bij al zeg ik, fock it! weer een dag afgestreept. :rock:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#11
@ iedereen die eçht clean wil worden/bljven:
Waarom wil/zal jij clean blijven?
Wat zorgt ervoor dat je opiaten hebt afgezworen?
Hoe kan je zo zeker zijn van je zaak?
Wat drijft jou?

Bij mij was het (nu ruim een maand volledig clean!):
Ik wilde niet meer half leven en half stoned zijn, ik wil gewoon weer alles voelen, ook de minder leuke dingen.
Ok, het voelt kut, al die kloteherinneringen aan nog kloterigere mannen die zo gek zijn om te denken dat ik het als 21 jarig meisje allemaal zelf wilde: nee mannen, in hoeverre heeft een meisje van 21 jaar dat verslaafd is een eigen wil? (niet jullie hoor! :wink: ), hoe slecht ik voor mezelf heb gezorgd, de kutherinneringen aan hoe ik geestelijk maar half aanwezig was voor mijn kinderen en mezelf en wat ik mijn familie heb aangedaan.

Maar het zijn wel MIJN gevoelens en dus is het ok. Ik wil mezelf niet meer "langzaam doden", ik wil die onafhankelijkheid niet meer!
Mijn lijf en geest zijn weer van mij en niet meer van dat bruine poeder, wat alleen maar de illusie van vrijheid geeft.
Het is geen vrijheid, het is gewoon klotegevoelens tijdelijk wegstoppen. Vrijheid is juist het lef te hebben alles in jezelf toe te laten.
Opiaten maken alles niet makkelijker, het wordt juist steeds moeilijker, na elke terugval, wordt het omhoog klimmen weer zwaarder, het is het GVD niet waard!

Blablabla, ik wil die troep gewoon niet meer...

Nou mag jij :wink:

Hoi! :wave:
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#12
rara zei:
@ iedereen die eçht clean wil worden/bljven:
Waarom wil/zal jij clean blijven?
Wat zorgt ervoor dat je opiaten hebt afgezworen?
Hoe kan je zo zeker zijn van je zaak?
Wat drijft jou?
Klik om te vergroten...

Ik wil geen afhankelijkheid van wat voor aard ook. Dit is te bereiken door een ander leven op te bouwen, zonder verbindingen met dat andere verleden.

En dan bedoel ik ook werkelijk het roer om. Andere woonplaats, ander / weer werk, nieuwe hobby's zoeken of oude hobby's opdreggen. En neem de tijd voor je nieuwe leven.

Mijn oude liefde, Hero, heb ik ingeruild voor een nieuwe liefde in mijn leven. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik die Hero heb afgezworen.

Zeker van m'n zaak? Dat kan ik nog niet met zekerheid stellen :)

Mijn nieuwe leven drijft mij voort.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#13
speeseend zei:
Mijn oude liefde, Hero, heb ik ingeruild voor een nieuwe liefde in mijn leven. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik die Hero heb afgezworen.
Klik om te vergroten...

Hé Eend,

Ik ben erg blij voor je dat je een nieuwe liefde hebt gevonden. Ik hoop dat die nieuwe liefde in jouw leven mag blijven, en dat als onverhoopt mocht blijken dat die liefde weggaat, of jij van die roze wolk dondert, jij een andere liefde zult vinden. Eentje die alleen maar opbouwt en niets kapot maakt.

Ik bedoel het niet negatief hoor, maar wat blijft er voor jou over als zij er niet meer is? Ben je dan sterk genoeg om niet meer terug te vallen?

Waarom ik het zeg? Ik ben ooit 3 jaar clean geweest en werd verliefd op de vader van mijn oudste 2 kinderen.
Pas veel later, toen ik al gescheiden én teruggevallen én diep in de goot beland was, zag ik in dat ik de bruin had ingeruild voor de verslaving aan hem. De verslaving aan hem was, zo mogelijk, nog destructiever dan mijn opiaatverslaving. Want tegen de drugs kon ik "nee, stop nu!" tegen mezelf zeggen, maar tegen hem kon en kan ik mezelf én mijn kinderen nog steeds niet altijd beschermen.

De enige liefde die veilig is, is voor mij die voor mijn kinderen, mijn familie én mijzelf. Dus daar "beperk" ik mij toe, wat paradoxaal gezien juist een verrijking is...

Maar misschien betrek ik jouw verhaal teveel op mezelf en moet ik niet zeiken en gewoon blij voor je zijn.
Bij deze dus nogmaals: ik ben erg blij voor je, dat meen ik.

Hoi! :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#14
speeseend zei:
Mijn oude liefde, Hero, heb ik ingeruild voor een nieuwe liefde in mijn leven. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik die Hero heb afgezworen...
Mijn nieuwe leven drijft mij voort.
Klik om te vergroten...

R@,
Ik weet niet zeker of de Eend letterlijk bedoeld dat hij zijn "liefde voor heroine" heeft ingeruild voor de liefde van een vrouw.
Ik denk eerder de liefde voor het totaalplaatje (woning/werk/hobbies,etc) van zijn nieuwe leven.
En een betere vervangende liefde dan dat kan ik me niet voorstellen!

Maar wat de Eend met deze tekst bedoelde kan hij natuurlijk het beste zelf uitleggen :wink:

Op zich wel goed om aan te kaarten hoor R@.
Het inruilen van een verslaving, voor een andere is natuurlijk altijd riscant... ook al is deze niet lichamelijk schadelijk en lijkt dat dus ongevaarlijk.
Ik weet zeker dat er velen zijn die in deze valkuil gelopen zijn, dus lijkt mee een goed bedoelde "waarschuwing". Of eerder een goede tip om in het achterhoofd te houden.
S
SaindLid
01-01-2024, 00:00
#15
Van harte :wink: Al was je volgens mij 4 maanden en 1 dag clean :tongueout: bovenaan deze pagina staat namelijk

Jahaaaaaaaaaaaaaaaaaa, ik ben nu precies 3 maanden clean; op 2 mei om 21.00 uur had ik mijn laatste Bupe genomen!!! :rock: :rockband: :rock: :rockband: :rock:

Helemaal clean dus (op een paar Oxazepammetjes in de eerste week van mei na dan :wink: )
Klik om te vergroten...

maar hoe dan ook heel tof :hearteyes:
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#16
hoe voelt het nou na 4 maanden clean?
ik vraag me vaak af wat men onder clean verstaat.
clean van opiaten?clean van wat?
clean van het drugsleventje?
dan zeggen ze dat ze clean zijn maar dan drinken ze een liter drank om in slaap te komen enz enz.vandaar dat ik deze vraag stel.
ik ben niet clean maar ook niet onder invloed!
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#17
Clean zijn is voor mij clean van alles waar ik clean van wil zijn :) Voor mij is de onafhankelijkheid een overkoepelend woord voor mijn gevoelens van 'clean zijn'.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#18
labradoor zei:
hoe voelt het nou na 4 maanden clean?
ik vraag me vaak af wat men onder clean verstaat.
clean van opiaten?clean van wat?
clean van het drugsleventje?
dan zeggen ze dat ze clean zijn maar dan drinken ze een liter drank om in slaap te komen enz enz.vandaar dat ik deze vraag stel.
ik ben niet clean maar ook niet onder invloed!
Klik om te vergroten...

- Clean van alle drugs/medicijnen ben ik nu 4 maanden (en vier dagen :rock: ).
- Clean van het drugsleventje ben ik deze maand al 5 jaar.
- En alcohol lust ik niet, dus drink ik niet.

En hoe het voelt heb ik uitvoerig beschreven in mijn vele posts, Labradoor (topics: "Clean blijven" en "Niet levensmoe, wel afkickmoe"): mijn zintuigen staan 24/7 op scherp (en dat verschil voel ik dus na maanden van 10 mg. Meet of 0,6 mg. Temgesic, kan je nagaan...), ik heb weer energie, kan weer de slappe lach hebben, geniet nog veel meer van mijn kinderen, geniet weer van mijn (nieuwe) werk, kan nu wél 4 dagen per week werken (i.p.v. 3 dagen), heb weer plezier in carrière maken, voel het weer (regen, onweer, zonnetje) letterlijk in me stromen; zó voelt het!

En Labradoor: je kan pas beoordelen of je niet onder invloed bent als je clean bent; dan pas merk je het verschil! :wink:

Hoihoi! :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#19
speeseend zei:
Clean zijn is voor mij clean van alles waar ik clean van wil zijn :) Voor mij is de onafhankelijkheid een overkoepelend woord voor mijn gevoelens van 'clean zijn'.
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens. En ik noem die onafhankelijkheid "eindelijk weer vrij kunnen zijn", maar eigenlijk bedoelen we hetzelfde! :wink:
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#20
dat is voor mij helaas niet haalbaar.ik heb geen kinderen omdat ik lang geleden voor een ander leven koos en daar pasten geen kinderen in.
kinderen zijn zeker een reden om clean te blijven en er wat van te maken dat ben je je kind verplicht vind ik.
toch?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."