Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsClean blijven!

Clean blijven!

180 antwoorden
29 weergaven
18-5-2026
n
nonnaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Misschien kotsen vrouwen sneller? Mijn vriend had er ook nooit last van.

De geur en smaak van dope kan zo verschillen. Ik kan me nog de Chinese hero herinneren uit de jaren 70. Beetje roze van kleur en ze noemden het""Pink Elefant"". De smaak was zacht en wat zoet en de geur ook, erg lekker.
Toen kwam de Turkse hero en die was (vond ik) vies. Sterk bitter, donker van kleur en scherp in de keel.
Iraanse hero was weer lichter van kleur en zachter van smaak, dus die vond ik weer lekker.
Afghaanse dope kan ook vaak weer donkerder van kleur zijn met een sterke bittere smaak en scherp in de keel.
Er is ooit "bauxiet"geweest, zo noemden de Surinamers het omdat het de kleur van bauxiet had wat in hun land veel voor handen is. Oranje-bruin. Dit vond ik weer vies smaken.
Zo konden er 0ok allerlei geurtjes aanhangen van bijv. parfum en benzine. Afhankelijk van waar de dope in was vervoerd.
Dus er zijn nogal verschillende smaken en geuren. Van heeel vies tot heeel lekker.
Ik zelf hield van lichte kleur en zachte smaak. En niet van heel donkere kleur met gore smaak en scherp in de keel. Soms stikte ik er zowat in. En van die dope dus kon ik kotsneigingen krijgen(vooral als ik erg ziek was). Maar de dope van de laatse jaren, Afghaanse volgens mij, is wel erg sterk. Geef mij maar de wat lichtere varianten. Maar wat zit ik nou te lullen, ik hoef het niet meer!
O
Opium&RumLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat een topic, ik ben bij het begin begonnen en had na de eerste bladzijde hypomanische posts van de TS al het voorgevoel dat er een terugvalletje aan zat te komen. Helaas werd dat ook nog bevestigd.

R@r@, ik ben heel erg blij voor je. Als je het 'clean zijn' zo erg uitbuit. Dan is het gat als dat gelukkige gevoel weg is, want geloof me, dat is tijdelijk, heel erg groot. Het is een bekend verhaal en het gebeurt de beste. Wat ga je doen als je er niet meer zo blij om kan zijn? Kijk daarvoor uit! Het is een grote valkuil waar je NU AL in gevallen bent.
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#3
Goed gezegd Sarori. Echt een mooie post! Dat meen ik.
Ik zie dit nu pas en wil maar 1 ding zeggen: vol houden Ra! Je bent goed bezig, die ene keer is gebeurd. Gebeurd is gebeurd, jammer dan, NO BIG DEAL.
Gewoon verder gaan zoals je ging, hoort erbij. Maak het niet groter dan het is want je kunt het!
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#4
neem de tijd voor iets wat niet plots is gecreëerd!
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Opium&Rum zei:
Wat een topic, ik ben bij het begin begonnen en had na de eerste bladzijde hypomanische posts van de TS al het voorgevoel dat er een terugvalletje aan zat te komen. Helaas werd dat ook nog bevestigd.
Klik om te vergroten...

Wat een aannames op een rij, zeg!

Ik ben al eens eerder 3 jaar achtereen en 1x 1 jaar achtereen volledig clean geweest en alle keren ging het bij mij precies hetzelfde: tijdens de afkick emotioneel behoorlijk stuiteren, na de afkick de eerste weken (tot maand of 2-3) helemaal halleluja-gevoel.
Als je mijn posts leest van toen ik net clean was, schreef ik ook dat het nou eenmaal zo gaat bij mij, maar dat ik na die periode wat rustiger word.
En voor een groot gedeelte is het gewoon iets wat R@ zo R@ maakt: ik kan intens genieten van zoveel dingen in het leven, ben gewoon heel emo (daar weten de vaste DF-ers alles van, hè jongens? :wink:) .

En toen ik wat langer clean was, werd ik minder hypomaan, maar was ik nog steeds er vrolijk en blij over zoveel andere dingen.

Ik kan je dus verzekeren dat een wel/geen hypomane stemming niets te maken hoeft te hebben met het wel/niet snel terugvallen. In elk geval bij mij niet.

Wel ben ik ervan overtuigd dat het dankzij mijn positieve levensinstelling (wat jij dan hypomaan noemt) vorige week bij 1 trekje is gebleven.

En nee: ik ben niet teruggevallen in dat ene trekje omdat ik me ineens niet meer "halleluja" zou voelen.

Zie al mijn posts.

Ik snap je punt en dat zal voor sommigen misschien best zo gelden, maar om dat nou gelijk als voorspeller/feit te zien, vind ik best kortzichtig, eerlijk gezegd.

Groetjes en een uitbundige halleluja-groet :P ,

R@ :wave:
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#6
De roofbouw die op lichaam en geest is gepleegd, daar zal men ook na een verslaving nog mee moeten dealen.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#7
speeseend zei:
neem de tijd voor iets wat niet plots is gecreëerd!
Klik om te vergroten...

Hé Eend,

Leg uit, alsjeblieft, ik snap hem niet helemaal :confused:
Bedoel je dat verslaafd worden een tijd duurt en dat het dus ook veel tijd kost om ervan af te komen?

Kwaak! :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#8
speeseend zei:
De roofbouw die op lichaam en geest is gepleegd, daar zal men ook na een verslaving nog mee moeten dealen.
Klik om te vergroten...

Bedoel je dat bepaald (bijv. hypomaan) gedrag een gevolg is van de roofbouw op de geest?
j
jantjuhLid
01-01-2024, 00:00
#9
1 trekje 1 keer 1 keer 1 keer en ja feest, terugval!!!! zo gaat het en als je eerlijk bent naar jezelf weet je dat het zo gaat maar eerlijk zijn naar je zelf dat is moeilijk.
dat kan niet iedereen ook als je geen verslaving hebt, ga het maar eens proberen!!
evalueer eens alles van de afgelopen 3 maanden en ik denk dat je precies weet wat ik bedoel zo niet heb je toch een groot probleem.
SUCCES
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#10
r@r@ zei:
speeseend zei:
De roofbouw die op lichaam en geest is gepleegd, daar zal men ook na een verslaving nog mee moeten dealen.
Klik om te vergroten...

Bedoel je dat bepaald (bijv. hypomaan) gedrag een gevolg is van de roofbouw op de geest?
Klik om te vergroten...

Nee, dat bedoel ik niet direct. Het kan wel wanneer dat bij jou als roofbouw is gecategoriseerd.

Wat ik als voorbeeld kan geven is het volgende: afsluiting van de werkelijke buitenwereld kan allerlei sociaal psychische problemen veroorzaken. Maar natuurlijk moet je hier ook weer in ogenschouw nemen dat er uitzonderingen zijn. Sommigen onder ons zijn met een bepaalde sociaal-psychische 'afwijking' geboren. Dan moet het wel weer naar die maatstaven gerelativeerd worden.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ok, ik snap hem, thanx!

Bij mij is het idd zo dat ik van nature al vrij uitbundig ben en heel intens leef. En altijd als ik clean werd, was ik dat de eerste 1-2 maanden weer, maar dan in het kwadraat.

Het werd gelukkig na die periode wel rustiger in mijn hoofd allemaal, zou anders knap vermoeiend zijn zeg, zelf voor mij :wink:

En na de periode "in een gat vallen", nee dat heb ik ook nooit ervaren.

Ik hoor het wel veel van anderen: die zijn dan heel blij dat ze clean zijn, maar bij de eerste de beste tegenslag vallen ze weer terug. Dat heb ik nooit zo goed begrepen, hoe iemand zichzelf zó kwetsbaar kan maken.
Dat is eigenlijk jezelf voortdurend tekort doen, en geen wonder dat iemand zich daar dan weer minderwaardig over voelt en als gevolg daarvan weer gaat gebruiken: de vicieuze cirkel is geboren... zonde...

Ik heb zelf wél ervaren dat ik na grote trauma's ben terugevallen, maar juist omdat er dan óf echt wat ingrijpends was gebeurd, óf dat ik na een uitglijder gelijk weer clean werd en bleef, had ik altijd genoeg zelfrespect over om daar weer kracht uit te halen om clean te kunnen blijven.

Klinkt paradoxaal: maar als een soort evenwicht (in zoiets onevenwichtigs als verslaving :wink: ).

Klink ik weer vaag? :confused:
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#12
Nee, Ra, je klinkt niet vaag.

Voor mij ben je gewoon 5 maanden clean! Natuurlijk was het niet echt slim om het nog eens te proberen, maar het is gebeurd, niets meer en niets minder.

Veel belangrijker is om na te gaan waarom je "ineens" weer een trekje nam en je te wapenen voor als je weer eens in een moeilijke omstandigheid verkeert. Dan blijf je ook de komende jaren gewoon clean.

De behoefte aan het 'verdwijnen uit de dagelijkse realiteit' is iets wat wij allemaal zonder uitzondering wel kennen. Het leven is soms ondraaglijk licht en heel vaak alles behalve rechtvaardig. Wie wil er niet eens ontsnappen aan die sleur van werk, af en toe vakantie en de nodige hoeveelheid shit die je in je leven over je heen gegooid krijgt. Soms lijkt het leven wel een grote baggerput! Wegvluchten heeft alleen geen zin, want als je weer nuchter bent zit je nog steeds in de bagger. De kunst is denk ik om ermee om te leren omgaan en in die bagger ook nog de mooie kanten van het leven te zien. Want die zijn er: altijd! Lieve mensen, grappige gebeurtenissenen, zingende vogeltjes...dat houdt nooit op.

Rara is ontslagen door haar verleden. Kut natuurlijk, maar ze heeft nog steeds haar lieve kinderen waar ze zo veel om geeft. Haar man verliest zijn baan en de hypotheek baart zorgen, maar toch heb ook jij je lichtpuntjes: lekker lachen bij de tv en zelf aan cabaret doen. Bij de buren lijkt het gras vaak groener, maar dat is meestal bedrog: ook daar is het gras dor en is het leven soms kommer en kwel. Bovendien kijk je teurg op een ongelooflijk mooi proces: je bent afgekickt van de hero na toch een fikse verslaving. Trots zijn daarop is wel het minste wat je mag zijn!

Dat ene trekje doet daar allemaal niets aan af, wat mij betreft. Hou dat voor ogen en kijk vooruit...want daar ligt het leven. Wat gisteren was is alweer voorbij.

Sterkte Ra!!

:wave: Sarori
A
AricanaryLid
01-01-2024, 00:00
#13
domo nina :wink:

ik woonde ooit samen met een moeder die een kind met asperger en een kind met adhd heeft .. denk dat ik prima weet wat je doormaakt ghegheghe :wink:
uiteindelijk 'kreeg' ik meer van ze dan dat ze me aan stress 'kostten', maar dat kan ook komen omdat ikzelf vrij makkelijk ben :tearsofjoy:

om maar op zn japans te blijven shinpai suna nina .. maak je geen zorgen .. gewoon door blijven zetten en vooral je momenten pakken.

:wave:
AkA
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#14
edit
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hoi allen,

Heb m'n chanel pakske al weer (gelukkig!) Kunnen uitdoen. Straks moet ik terug maar ff. rust nu!
Hey A chan ik wist niet dat je Japans sprak!!! :)
T'is shinpai shinai de ne, maar whow, dat je dat wist!!!
Heb vandaag 0,3 ongeveer minder genomen (% tages he!), en hola, 2 kids, 1 asperger en de ander ADHD! Dat zal wel vuurwerk geven! Gelukkig ben jij zo'n "coole" jongen!! :sunglasses:
Liefs,
Nina :wave:
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hey allemaal,

1,5 nu. 'K merk eigenlijk weinig verschil met 2 dus misschien valt 't allemaal nog wel mee?????
Voor A. watashi wa kanbarimasu!!
En voor al de rest vooral bedankt voor de steun!!
Liefs,
Nina :wave:
S
SasexLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik ben bij een buitenlandse kliniek behandeling gehad en Naltrexone inplant gekregen.
Sinds toen ben ik clean (15 maanden al) en ik voel me prima, alsof ik nooit heroïne had gebruikt :):):):):)
W
WithciZLid
01-01-2024, 00:00
#18
Er zitten veel filosofische wijsheden in dit topic, +1 voor dat.

Mijn ervaringen:

Clean blijven doe je uiteindelijk altijd voor jezelf. Doe je het voor iemand anders, dan doe je dat omdat jij daar mee instemd of gelukkig van wordt, dus nog steeds voor jezelf. Je zou het immers niet voor die ander over hebben als je er zelf niet gelukkig van werd (want anders zou je het niet doen toch? Even gezond emotioneel relativeren). Maar als je gedachten niet staan op stoppen, gaat het je ook niet lukken. Je wilskracht baant de weg, maar je zal hem toch echt zelf moeten bewandelen.

Stoppen is vrij simpel, gestopt blijven is de kunst: Verkoop al je shit (ook je cruncher, pijpe, cappies, weegschaaltje en-de-rest) en koop het gewoon niet meer. Wis telefoonnummers van mensen die het pronto voor je kunnen regelen. Misschien betekent dat je zo'n 2-3 maanden een aantal "goede" vrienden stukken minder zal zien, maar ga eens voor jezelf na: Als die goede vriend een goede vriend is zal die deze beslissing vast wel supporten. P.S.: Zelden zijn dealers goede vrienden. Ze zijn meer bevriend met je portemonnee dan met jou.

Stel straffen op voor jezelf, iets wat echt pijn doet. Doe dit alleen als laatste redmiddel, en als je 100% eerlijk tegen jezelf kan zijn, anders kan dit je hele geloofwaardigheid verzieken. Maak dit publiekelijk, laat het ondertekenen/stel een "contract" op. Dit ideetje heb ik ik overigens hier vandaan gejat. Zo heb ik op 2 nov 2009 mensen uitgenodigd mijn blog te ondertekenen; Als ik voor 2 jan 2010 weer iets zou gebruiken, zou een ieder die getekend heeft van mij 50,- krijgen. Dat was de enige voorwaarde. Ik zou niets krijgen als het me zou lukken om 2 maanden te stoppen. Binnen enkele dagen tekende 15 man (of ze 't nou voor 't geld of de support deden boeit me niet, ik heb waar ik voor kwam, die "handtekeningen"), wat dus inhield dat m'n eerste jointje, pilletje of lijntje me 750,- zou kosten. Dan is de lol er al gauw van af :). Ik kan nog prima een joint draaien zonder te gaan beven, een lijntje leggen zonder te gaan zweten, of een coffeeshop inlopen zonder mezelf helemaal op te vreten van binnen. Dat komt omdat er gewoon keiharde consequenties zijn.

Ik raad overigens ook aan om Delirium van Javier Guzman te kijken. Daar hoor je een vlijmscherpe mening over verslavingen. Javier legt haar-fijn uit dat een verslaving (in zijn geval alcoholisme) een ziekte is, die je voor het leven hebt. Je zal altijd herstellend-verslaafde zijn, maar nooit genezen. En volgens mij zijn er genoeg stoppers hier die kunnen beamen dat de crash na een relaps de ergste crash is die je ooit hebt meegemaakt, al dan niet je eerste crash. Dit is een van de pittige stukjes, voor de mensen die niet de hele show willen zien: vanaf 8:28 tot 'ie afgelopen is, en dan tot 0:39 kijken.

Denk niet dat je het alleen kan, dat kan je niet. Dat dacht ik ook, maar uiteindelijk heb ik wel 50,- aan 15 man moeten beloven. Het feit alleen al dat je waarschijnlijk met iemand besproken hebt dat je gaat stoppen geeft aan dat je op zoek bent naar support. Zoek de support die bij je past, waar jij je het veiligst bij voelt, en schaam je nergens voor als je beslist een andere levensstijl aan te nemen.

Verder ben ik nu bezig met het boek Healing the Addicted Brain van meneer Urschel, omdat ik nieuwsgierig ben wat nou eigenlijk het verhaal achter "verslaving" is :).
S
SAMBALBIJLid
01-01-2024, 00:00
#19
Iedereen fijne kerst en suc6 met clean blijven :beer:

sambalbij

Jij ook r@r@! :rock:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Voor iedereen die clean is, het even moeilijk heeft met al die ballen in de lucht te houden en behoefte heeft aan kracht...

[youtube]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/yn22miUZqrA&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/yn22miUZqrA&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."