Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsvan het begin, tot het stoppen...

van het begin, tot het stoppen...

525 antwoorden
75 weergaven
18-5-2026
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hé lieve Yoro,

Lukt het echt niet om elke maand iets opzij te zetten op een hele nieuwe rekening? Het hoeft niet veel te zijn, als het maar elke maand gebeurt: een vast bedrag. Zo kom je elke maand een beetje verder weg van huis.

Verder: werken, uitgaan en t.v. kijken. Word je daar echt gelukkig van? Misschien ben ik gewoon anders :wink: , maar ik zou daar depressief van worden als dat te lang zou duren.

Heb je geen hobby's? Met een vriend gaan sporten of weet ik veel, iets creatiefs.

Iets wat even heel anders is en waardoor je weer andere mensen leert kennen?

Ik heb het idee dat je best eenzaam bent en ik snap best dat je niet één twee drie een vriendin en huisje-boompje-beestje kan vinden, maar door niets aan te pakken zak je enkel verder weg.

Misschien heb ik het wel helemaal mis en ben jij tevreden met dit tempo (zelf ga ik altijd te snel :wink: ), maar toch, ik heb het idee dat je dit toch ook niet je-van-het vindt.

En van blowen kan je toch ook depri worden, dacht ik :confused:

Wat is op dit moment je grootste frustatie? Hoe kan je die ombuigen naar iets moois wat energie geeft i.p.v. neemt?

Kus,
R@ :wave:
f
fullerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Yoro en anderen die proberen clean te blijven:

Hou vol, want na een poosje gaat het beter en zie je in dat een nuchter leven meer zin heeft.
Ik heb nog met regelmaat terugval dromen terwijl ik al een hele poos niks, ook geen alcohol op heb. Ik dacht op een zeker moment: wat duurt het lang voordat het positief wordt, maar het is gelukkig wel gebeurd.

Ik droom en slaap ook anders, zoals Yoro. Het verwerkingen van belevenis, waarin dromen en slaap een rol speelt gaat weer normaal funktioneren. Ik ben daar blij om. Vroeger was slaap meer coma, nu is het een ander leven.

Onderschat deze periode niet want ondanks dat fysieke problemen voorbij zijn, kunnen mentale problemen zelfs groter worden. Jullie weten dat ik veel steun in NA heb, maar dat moet je liggen.
sterkte fuller
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hi Fuller,

Betreft het slapen/dromen... erg herkenbaar.
Iedere nacht heb ik weer levensechte dromen.
Vaak niet eens over het gebruiken, maar over van alles en nogwat uit m'n leven.
Het verleden, oude vrienden, familie, werk, echt over vanalles.
Iedere nacht is het wel prijs.
Tegenover die coma-slaap van de afgelopen jaren is het erg verwarrend.
Het doet me deugd te horen dat er na deze periode een periode komt waar het positiever wordt.

De NA heeft jou veel geholpen.
Mijzelf ligt het niet echt.
Je zegt dat ondanks dat de fysieke problemen minder worden, de mentale problemen des te groter kunnen worden. Daar kan ik me wel in vinden. Ook dat klinkt erg herkenbaar.
De NA is in mijn geval daar geen hulpmiddel voor.
Wat voor mij wel een hulpmiddel kan zijn?
Daar ben ik nog nog niet aan uit.
Hier op het DF is iig al een goede uitlaatklep.


Ik ben trouwens afgelopen dinsdag na het werk naar de methadonverstrekking gegaan.
Daar kwam ik al zo'n 5 jaar dus dacht ik: laat ik eens op de koffie gaan.
Ik ken de verstrekkers daar dus natuurlijk al een hele tijd.
Ze zagen meteen dat ik er een stuk beter uitzag.
Tja, op korte termijn 12 kilo aangekomen, dus dat zie je wel..
Verder wisten ze me te vertellen dat ik de eerste was in jaren die nu volledig clean was.
Wel velen die van de bruin af waren, maar ook van de methadon clean zijn...
Dat was volgens hun een zeldzame verschijning in de regio.
"ons succesverhaal" zeiden ze. Het verbaasde me wel.
Aan de ene kant trots, maar aan de andere kant wel beangstigend...
Toen ik vertelde dat ik nog steeds na 3 maanden erg slecht sliep vroegen ze me of ik daar iets voor wou hebben.
Ik zei meteen NEE. Ik was allang blij dat ik van de benzo's af ben.
Dan maar slecht slapen...
Ze gaan me nu officieel uitschrijven bij de Kentron.
Met de eindafrekening zou ik waarschijnlijk wel een rekening krijgen van de eerste 155 euro eigen risico van de verzekering.
Het voelde toch ook wel als een soort afsluiting.
Ik mocht nog wel eens langskomen, maar dan alleen voor de koffie :wink:
n
nonnaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hai Yoro,

Ja, bizar eigenlijk dat je tegenwoordig bij het CAD slaapmiddelen en tranquilizers kan krijgen als je maar een kick geeft.
Wat was dat vroeger anders zeg. Nog geen paracetamolletje kon je krijgen! Weet niet of deze hele omslag nou zo goed is. Alhoewel het soms wel goed is ,denk ik, om even goed bij te slapen.
Want ik kan me nog herinneren dat ik daar op een gegeven moment zo brak van was dat is ,vooral geestelijk, op instorten stond en dan dacht; als ik maar even een nachtje....rust!
En het is zeker behoorlijk zeldzaam dat iemand helemaal clean wordt zonder meet(en vooral blijft). Daar mag je trots op zijn!
Vooral het geestelijke stuk is moeilijk, je aansluiten in de maatschappij. Weer "normaal meedraaien". Vrienden maken is vaak niet het moeilijkste, maar ze houden en iets opbouwen is vaak lastig.
En misschien kun je het ook zien als "letterlijke inkeer". Je bent nog steeds herstellende van een jarenlange roes. Onderschat het niet, dit kost heel veel energie. Ik dacht ook altijd: nou effe aansterken en dan gaat het weer. Maar na een paar maanden dacht ik vaak moedeloos: er komt geen einde aan.
En toch gaat het beter worden Yoro en het enige wat ik weer kan zeggen(begint heel afgezaagd te worden), accepteer dat dit erbij hoort en geeft het de tijd. En stel geen tijdlimiet(geeft weer hoge verwachtingen) van wanneer je denkt dat alles weer goed zal gaan. Want het is een langzaam proces met kleine stapjes voorwaarts en soms een hele grote stap terug.
Maar je bent heel goed bezig!
Misschien nog een tip voor het slapen: ik heb chinese kruiden ooit gehad waar ik heel goed op sliep. Ook kun je Valeriaan proberen, i.pv. van de aanbevolen dosering van bijv. 3 voor de nacht innemen neem je er 4 of 5. Haalt vaak net de scherpe kantjes er vanaf, werkt rustgevend op het zenuwstelsel ,en je hebt vast al gemerkt dat het aardig van slag is zo nu en dan !
sterkte!
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Allereerst voorstellen,

Ben Vertaler tolk Oosterse talen, spec. Japans Chinees. Ben nu 42 heb 2 zoontjes en woon in Belgie nu. Tijdens mijn studies en heb ik altijd wel een beetje gespeeld met vanalles en nog wat.
Ben daarna in Japan gaan wonen en heb een aantal jaar in Azie rond gezworven. Na 3 jaar china white ben ik cold turkey afgekickt en heb daar de schrik van m'n leven aan over gehouden!
Desondanks ben ik terug hier toch weer bruin gaan gebruiken. Uit angst voor nog eens die hel ben ik 5 jaar geleden met Meth. te bebruiken. Sinds 3 jaar gebruik ik niets anders meer MAAR!
Ik heb met enige moeite, maar doenbaar de M. afgebouwd tot nu 5 mg./ 24h. Volgens mijn dokter is stoppen bij 5 net hetzelfde als stoppen met 0,5. Vorige week dus gebrobeerd met als resultaat dat ik 24h. aan een stuk op dit forem heb zitten lezen en na 4 dagen niet slapen, enorme onrust (het niezen,gapen, diarhee etc zijn dan maar bijzaak!) Heb vooral veel gehad aan dit forum! Gaat het dan echt niet zonder pijn of heeft het echt wel zin om zelfs tot 0,05 af te bouwen? Zin om te gebruiken heb ik al lang niet meer. Ander leven, andere vrienden etc...
Alleen enorm veel schrik voor fysieke pijn en onrust vooral!
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ninanina zei:
... anders neem ik jou (trouwens kan ik dat op Excell copieren) schema mee en zeg dat ik het zo wil! Temgesic.
Klik om te vergroten...

Hoi Nina,

Ik zou gewoon een schema kiezen dat bij JOU past; waarbij je rekening kan houden met je werk, schoolvakanties etc.
Je kan alles in goed overleg met jouw (verslavings)arts kortsluiten.

Ik snap dat je nu alle kanten uit stuitert, maar het is nu echt zaak rust te nemen en langzaam af te bouwen, lijkt mij.
Vraag je af: "Waarom zou ik het snel willen, waardoor het ook moeilijker wordt?"
En vergeet die Melatonine (slaap) en Gabapentine (spier- en gewrichtspijn) niet; het heeft mij ook echt geholpen.

Ik wens je veel, heel veel suc6!

Liefs,
R@ :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#7
@ Nonna

Thx voor je reactie.
Wat je allemaal zegt wordt me nu ook allemaal langzaam duidelijk.
Ik had idd zoiets van, even aansterken en dan zal het wel weer gaan.
Herstellen van die jarenlange roes duurt nou eenmaal langer dan ik had gehoopt.
Dit accepteren is het enige wat nu zinvol is.
Er een tijdslimiet aan hangen werkt alleen maar averechts, dus zit ik m'n tijd maar uit.
Aan de ene kant heb ik zoiets van: Stel je niet aan.
In vergelijking met hoe ziek ik ben geweest tijdens de afkick stelt dit helemaal niets voor.
Het gaat al zoveel beter.
Aan de andere kant is het best frustrerend.
Nu 3 maanden helemaal clean, dan zou je zeggen dat het lichaam helemaal ontgift is.
Maar mezelf echt goed voelen is er nog steeds niet bij.
Het slecht slapen is daarin denk ik nog de grootste factor.
Met in slaap komen heb ik weinig problemen.
De eerste 2 uur gaat het goed, maar dan word ik wakker, en de rest van de nacht ben ik om het kwartier wakker, onrustig, veel woelen, m'n draai niet kunnen vinden en dan kruipt de tijd voorbij. Lichamelijk breekt het me niet meer af. Ik kan de dagen redelijk volhouden zo.
Geestelijk breekt het me echter wel op.
Die lange nachten maar blijven malen in m'n gedachten, erg vermoeiend.
De leefsitustie waar ik nu in zit is ook niet echt bevorderlijk voor m'n gemoedsrust.
Dat kan dus ook meespelen. Daar nu allemaal nuchter mee omgaan is intensiever dan ik me kon herinneren. Misschien dat ik pas wanneer ik op bed lig om te gaan slapen de tijd krijg om vanalles te verwerken, of ik nu wil of niet...

Valeriaan is wel een goede tip, zal ik proberen.

@Ninanina

Je staat al op een relatief lage dosis methadon.
Misschien kun je bij je arts eens informeren naar buprenorfine?
In de vorm van temgesic of subutex/subuxone, en daar dan langzaam mee afbouwen.
Kan een goed hulpmiddel zijn om die laatste stap te zetten van de methadon af.

Veel sterkte toegewenst!

Gr, Yoro
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#8
Yoro zou je geen melatonine kunnen nemen? Dit is een anti-oxidant en geen benzo. Je hebt zo'n 2-5 mg nodig voor een goede slaap. Het is een stof die je normaal zelf aanmaakt, maar sommige mensen dus niet of te weinig. Ik was zelf niet verslaafd aan hero maar aan GHB en heb ook erg veel moeite met slapen en ook met de dagelijkse realiteit. Ik probeer maar gewoon te bedenken dat de chemie in mijn hersenen flink verstoord is en dat het vanzelf wel weer in balans komt, maar ik vind dat ik mezelf wel een beetje mag helpen met bv 5htp en melatonine om het in de tussentijd wat draaglijker te maken.

Nou ja gewoon een tip. Sterkte je bent een vechter je komt er wel.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ook Eend meldt zich bij de zorgenclub..
A
AricanaryLid
01-01-2024, 00:00
#10
en de kanarie is ook weer terug van heel ver weggeweest :) weer met een andere naam, majah ... email wachtwoorden en ik gaan gewoon niet zo goed samen, dus creabea met nicknames maar weer :)

hoe is het yoro .. jij was / bent toch 1 van de mensen op dit forum die op een vage manier in mn hart zijn gekomen en ook ik krijg een beetje het gevoel dat het niet zo fijntjes gaat met je momenteel :wink:

verder heb ik weinig advies of commentaar aangezien ik echt nog geen hol gelezen heb nu, wilde je gewoon even een hart onder de riem steken :)

mocht je zijn teruggevallen en het niet durven melden :wink: kan me er wat bij voorstellen, aangezien ook ik weer voor de bruin duivel gevallen was/ben, iets dat ik een jaar terug nog absoluut niet voor kon stellen, majah shit happens .. ff slikken en weer doorgaan enzo :sunglasses:

zet hem op!!!

AkA
:wave:
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#11
AKA is no longer MIA or KIA
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#12
nvt
f
fullerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Interssant. Als bij NA iemend een poos niet op komt dagen heb je ook altijd die gedachte, natuurlijk. Dat zijn de regels van het spel.
Vaak belt iemand dan en dan hoor je iets. Dit medium is van nature iets vrijblijvender.
ik denk -en dat heb ik ook wel eens geschreven- dat Yoro clean blijven onderschatte. Dat is ook logisch als je door zo'n hel moet om er uberhaubt te komen.

Ik ben inmiddels 8 maanden clean, ook alcohol. Maar ja, ik lul dan ook 2 keer per week met andere gasten die clean blijven, soms hebben ze 20 jaar, soms een week.
Na wat ik hoor zijn er twee terugvallen: of je zit heel snel weer op je oude nivo, je terug naar in de positie waar je het laatst was. Of je doet het een nacht, misschien 3 dagen en je meld je weer om clean te worden. Die laatste terugvallen (die heb ik ook gehad) kunnen behulpzaam zijn om je dieper te laten inzien dat je niet met dobe en alcohol om kan gaan. Te capituleren als het ware.

Ik hoop dat we iets horen. Ik heb bewondering voor die gozer gekregen.
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#14
nvt
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#15
Eend moet toch even oprecht zijn. Het is een vertoning van ongezond gedrag, lurking op een drugsforum terwijl je clean bent. Wanneer Eend dit ook eindelijk doorheeft, zal hij dit forum (ook) uiteindelijk verlaten. En waarschijnlijk zonder kaartje..
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#16
speeseend zei:
Eend moet toch even oprecht zijn. Het is een vertoning van ongezond gedrag, lurking op een drugsforum terwijl je clean bent. Wanneer Eend dit ook eindelijk doorheeft, zal hij dit forum (ook) uiteindelijk verlaten. En waarschijnlijk zonder kaartje..
Klik om te vergroten...

Ben ik toch helemaal niet met je eens hoor, Eend. Ik ben nu bijna 8 maanden clean, maar ik heb toch veel aan dit forum. Alleen hier ken ik mensen die ook een verleden vol verslaving achter de rug hebben. Na clean worden begint het pas: kunnen afrekenen met schuldgevoelens, omgaan met trek, omgaan met allerlei kloterige situaties waarbij je in het verleden drugs als oplossing had.

Mijn vrienden en kennissen gebruiken niets. Ik praat met sommigen wel over mijn verleden, maar de echte herkenning (en soms dus ook erkenning) vind ik dan toch hier...

Opiaten hebben invloed op je hele gestel en het clean worden en weer beter worden, heeft dan dus automatisch ook hiermee te maken.

Ik denk dat als ik echt heb kunnen afrekenen met mijn verleden en mijn schuldgevoelens, gevoelens van spijt, schaamte etc., ik dan idd hier weinig meer te zoeken heb.

Maar vooralsnog is de herkenning gewoon erg fijn :wink:

p.s. Ik had alles ook veel bondiger kunnen formuleren: mijn topic "Clean blijven" past juist daarom zo goed bij het opiaten-forum. Ik zou niet weten in op welke andere site ik hem beter had kunnen plaatsen dan hier :)
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ook ik heb voorlopig nog veel aan dit forum maar ben het toch eens met eend!!!
:wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#18
speeseend zei:
Maar bij een clean leven hoort geen forum zoals deze, uiteindelijk.
Klik om te vergroten...

Haha... zijn we het toch eens met elkaar; inderdaad: uiteindelijk niet.

Maar voor ik bij "uiteindelijk" ben, dat duurt nog wel even. Zal blij zijn als ik oprecht kan roepen: "Kijk allemaal, kijk mezelf: met zonder handen!" :wink:
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Lieve Ra,
Eerst leren fietsen met wieletjes, dan zonder en dan zonder handen!
En dan hebben we "idd we" misschien geen nood meer aan een stok achter de fiets!!

Liefs,
Nina
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#20
r@r@ zei:
.. "Kijk allemaal, kijk mezelf: met zonder handen!" :wink:
Klik om te vergroten...

-proest- -Eend verslikt zich in een stukje flap-

Wat zal het worden? Mét - of zonder handen?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1415161718...27
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."