Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLucide dromen en (psychoses)

Lucide dromen en (psychoses)

20 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
M
MindtravelLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo mede-stervelingen,

Ik gebruik nu al 6 jaar `soms` XTC, je weet wel hoe het gaat, dan weer wel een tijdje veel, dan een tijdje minder, maar vanaf het beginfase van mijn gebruik heb ik al veel passie en inspiratie gehad door wat XTC met je doet na het feesten/chillen als je in bed ligt.

Het valt me op dat ik steeds weer verwikkel raak in lucide dromen, er gaat geen een keer voorbij dat ik niet lucide-droom. Ik weet echter niet of ik hierbij de goede term ("lucide") gebruik. Wiki zegt hetvolgende over lucide:

"Tijdens een lucide droom is de dromer zich bewust van het feit dat hij droomt. Het begrip is geïntroduceerd door de Nederlandse schrijver Frederik van Eeden in een artikel voor het tijdschrift Proceedings of the Society for Psychical Research (SPR) (volume 26, 1913) getiteld A Study of Dreams. Met 'lucide' verwees hij naar de heldere staat waarin de dromer zich bevindt."
Klik om te vergroten...

Ik noem het maar gewoon lucide dromen.. het gaat meestal als volgt:
Ik lig knetterwaus in bed, en sluit m'n ogen, een aantal minuten later kom ik terug op de plek waar ik geweest ben de bewuste avond, en gaat de avond gewoon verder, het lijkt en voelt allemaal echt.. heel ergens diep in mijn onder-bewustzijn besef ik voor 1% dat ik aan het dromen ben maar geloof ik vaak in deze droom en soms ben ik 100% overtuigd dat het echt zou zijn, vaak neemt de droom dan een rare vorm aan, de politie komt erbij, of ik word door iemand besodemieterd en dat soort dingen. Ik heb al talloze dromen gehad waarbij dit voorkomt (1x dat er een babylijkje werd gevonden op de plek waar ik die bewuste avond was, de politie en alles was erbij )

Dit las ik over schizofrenische wanen wat mij een beetje aan het denken heeft gezet:
Een waan is een onjuiste en niet te corrigeren overtuiging waarin degene die de waan heeft, zelf vaak een centrale plaats inneemt. Wanen hebben vaak een bizar karakter: de mogelijkheid dat ze waar zijn is uitgesloten, maar voor de patiënt zijn ze realiteit. De persoon denkt bijvoorbeeld dat hij iemand anders is dat hij wordt achtervolgd of dat anderen tegen hem samenspannen.
Klik om te vergroten...

Wat ik ook las over schizofrenie was iets dat (denk ik) iedere persoon onder invloed van XTC wel last van heeft:
Verward denken en spreken

Tijdens een psychose is het normale denkproces verstoord. Iemand met een psychose maakt vreemde, voor anderen geheel onverwachte en soms onbegrijpelijke gedachtesprongen, springt van de hak op de tak en is soms niet meer te volgen.

Bij een psychose kan iemand zelf moeite hebben anderen te volgen en dingen te onthouden.
Klik om te vergroten...

Ook las ik ergens (bron kan ik helaas niet teruvinden), dat mensen die in een schizofrenische psychose zitten wel eens denken dat ze worden gezocht/gecontroleerd worden door de politie en/of internationale opsporingsorganisatie's.

Gelukkig weet ik als ik helemaal wakker ben, dat de dromen allemaal maar de gevolgen van XTC zijn.

Ik denk dat XTC en schizofrenische psychoses heel veel met elkaar te hebben, nou vroeg ik me af hoe anderen daarover denken.
F
FlipMeisterLid
01-01-2024, 00:00
#2
De staat die je krijgt door een tripmiddel (wat xtc cker is) kan lijken op een psychose, beter gezegd de symptomen die je vertoond onder invloed van xtc lijken heel erg op de symptomen die je hebt als je aan schizofrenie lijkt...
b
bodheaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb precies hetzelfde als jij beschrijft. dacht de eerste keer dat het een uitzondering was maar het gebeurt wel vaker maar niet altyd
D
DeliriumLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dit heeft niks met lucide dromen te maken. Dat je in je hoofd terug gaat naar een andere plek waar je die avond was geweest is gewoon het spacy effect van MDMA. :)

Ikzelf vind een MDMA-roes sowieso heel dromerig aanvoelen trouwens :hearteyes:
l
luf10tjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik denk niet dat je een trip zou kunnen vergelijken met een psychose, die zijn namelijk wel een heel stuk erger. Bovendien, als je een psychose hebt ben je zelf in de overtuiging dat het echt is, dus denk je er niet eens bij na dat het misschien een psychose is, dus je kunt geen psychose hebben gehad :wink:

Oja die 'lucide' dromen ken ik ook wel, maar heb ik meestal gewoon als ik op bed lig... Zijn wel mooi je kunt zelf bepalen wat er allemaal gebeurt, eigenlijk puur fantasie als je het mij vraagt :)

Als je een keer écht dingen wilt gaan zien wat op een psychose begint te lijken zou ik een paar dagen achter elkaar gaan doortrekken (weet niet of hetzelfde is met pillen, ik doe altijd met speed), en dan als het donker is proberen te slapen... Dán ga je wel echt dingen zien, geloof mij :openmouth: :P
l
luf10tjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Oja en ik zou uitkijken als je er nu al helemaal para van wordt: als je aanleg hebt voor geestesziektes (zoals psychoses/schizofrenie) kunnen drugs de drempel zijn die ervoor zorgen dat je ze daadwerkelijk ook krijgt terwijl je ze waarschijnlijk niet zou krijgen als je nooit drugs gebruikt zou hebben
D
DonnieDark0Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Als je jezelf goed aanleert bewust te worden van je dromen kun jij bepalen wat er gebeurt in je droom. Denk bijvoorbeeld direct als je het door hebt dat je wegvliegt en je vliegt weg. Maar zoals Delirium al zegt dat is gewoon wegspacen op mdma het is dan ook erg moeilijk je te realiseren dat je droomt.
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb op pure mdma weleens een iets wat aanvoelde als mezelf 'healen' meegemaakt.
Het voelde alsof ik droomde, maar ik was wakker. Ik zette in scene dat een aantal mensen uit mijn verleden in de kamer waren, mensen met wie ik bepaalde situaties niet afgesloten had of nooit uit had kunnen praten. Dingen die waren blijven hangen en voor veel onverwerkt verdriet zorgden. Tijdens die mdma 'trip' leek het wel of ik alles met die mensen uitpraatte en de onverwerkte gevoelens die er zaten oplosten. Het voelde heel liefdevol.

Het was geen psychose. Ik was niet bang en ik wist dat het een trip/droom was die door de mdma veroorzaakt werd, maar liet me erin meevoeren. Weken erna voelde ik me super. Echt g alsof er een enorm gewicht van mn schouders was genomen.

Dromen kan ik trouwens ook heel goed sturen. Of ik nou drugs opheb of niet. Als ik merk dat een droom een verkeerde kant opgaat, kom ik ertussen en zorg ik dat ik er een andere wending aan geef. Ook nachtmerries start ik soms opnieuw om ze dan wel goed te laten aflopen.
j
junkieLid
01-01-2024, 00:00
#9
mensen psychoses kan je altijd krijgen, mijn oom had het laast op
een begravenis van me oma's zus.
die vage dromen is dat niet gewoon je space dan???
ik zelf het wel eens gehad maar ik denk...nou jah zal het wel vertellen.

ik was een keer met vrienden aan lcd.
toen ik later die avond naar huis ging ( nog strak ),
en in me bed ging liggen en was flink aan het draaien en woelen van energie.
20 min later zag ik een vriend van me in de kamer staan.
terwijl ik in me bed lag had ik met hem gepraat en hij ging na een 15-20 min naar beneden.
ik zei dat ik achter hem aan ging, maar toen ik beneden kwam was hij weg.
daarna heb ik een peukje gerookt in de achtertuin en ben toen naar boven gelopen.
ben daarna in me bed gaan liggen, daar heb ik nog een uur liggen space ik was nog zwaar actief.

dus ik denk dat je gewoon een naspace hebt. ik ieder geval wel want me stief broer ligt ook op mijn kamer en die heeft alles gewoon me gekregen enz.
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wat jij hebt, beste Mindtravel, is heer normaal na een aardig dosisje xtc.
Je ligt lekker in je bed te spacen met je ogen dicht en opeens ben je weer terug op dat feest, buiten chillend met je vrienden, bij de kapper, noem maar op.. Kan overal zijn. Je weet niet beter of dat gebeurd gewoon. Het is zo echt dat je niet eens nadenkt of je misschien spaced. Opeens gebeurd er iets raars zoals een dronken vrouw die tegen het 'beeldscherm' aan fietst of wat ik ook wel is gehad heb is dat ik antwoor terug gaf.. Dan schrik je 'wakker' en besef je dat je gewoon ver weg gespaced bent :grin: :grin:

Niks lucide aan, niks psychotisch aan. Vrij sterke, realistische hallucinaties en zulke spaces zijn dood normaal op een aardige dosis xtc..
M
Mr.VanderkartLid
01-01-2024, 00:00
#11
Te ziek dit!, Ik heb dit een keer gehad maar verder niet teveel over nagedacht.
We gingen naar huis na een avondje wausen, toen ging ik in me bed liggen en toen ik me ogen dichtdeed was ik weer op die plek. We gingen in het echt om 3 uur naar huis terwijl ik in me droom op de klok keek was het 10 over 3 en werd steeds later.
De volgende dag wist ik niet meer welk verhaal nou echt gebeurd was, en moest aan me vrienden navragen hoelaat we nou naar huis waren gegaan. In mijn droom waren we ook nog vrienden tegengekomen waarmee we gingen chillen enzo.
Apart allemaal.
ltr :grin:
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#12
grappig, van mijn vrienden had bijna niemand dit maar hier dus wel :)
is alweer een aardige tijd geleden dat ik heb gebruikt maar kan me dit nog heel goed herinneren :P
ik werd ook altijd 100x weer wakker uit zo'n droom.
maar mijn dromen bleven wel gewoon "normaal" , geen babylijkjes of iets dergelijks dus :openmouth:
A
AalpoepertLid
01-01-2024, 00:00
#13
TrippyShit zei:
Wat jij hebt, beste Mindtravel, is heer normaal na een aardig dosisje xtc.
Je ligt lekker in je bed te spacen met je ogen dicht en opeens ben je weer terug op dat feest, buiten chillend met je vrienden, bij de kapper, noem maar op.. Kan overal zijn. Je weet niet beter of dat gebeurd gewoon. Het is zo echt dat je niet eens nadenkt of je misschien spaced. Opeens gebeurd er iets raars zoals een dronken vrouw die tegen het 'beeldscherm' aan fietst of wat ik ook wel is gehad heb is dat ik antwoor terug gaf.. Dan schrik je 'wakker' en besef je dat je gewoon ver weg gespaced bent :grin: :grin:

Niks lucide aan, niks psychotisch aan. Vrij sterke, realistische hallucinaties en zulke spaces zijn dood normaal op een aardige dosis xtc..
Klik om te vergroten...

+1

Hoewel ik moet zeggen dat ik wel overeenkomsten zie in mijn ervaringen met deze xtc tripjes en mijn lucide dromen.
Maar ik heb nooit een lucide droom gehad waarbij ik het geluid hoorde van een tv (in de werkelijkheid) en dan beelden zag in mijn hoofd (met prachtige onlogische ondertitels :P)
P
Paddo100Lid
01-01-2024, 00:00
#14
ik droom ook altijd over de plek waar ik geweest ben en het zijn altijd knettergekke dromen. Het gaat meestal over drugs en er komen altijd vage bekenden in voor. Heerlijk!
P
PeterblaatLid
01-01-2024, 00:00
#15
De state-of-mind tijdens het gebruik van trip-middelen wordt ook wel een "toxische psychose" genoemd. Het is een term waar nogal discussie over is in de psychiatrie, maar het idee is dat wanneer je tripmiddelen gebruikt je in een staat raakt die in enige opzichten te vergelijken is met een psychose, veroorzaakt word door een toxische stof (toxisch in de ruimste zin van het woord, je lichaam functioneerd niet meer zoals het hoort te functioneren en laat alsjeblieft de filosofische vragen van "je lichaam hoort toch te trippen?" maar achterwegen :grin: ) en over het algemeen over gaat nadat de hoeveelheid toxische stof in je bloed is afgenomen tot bepaalde waardes / nadat de hersenen wat tot rust zijn gekomen.

Ikzelf heb nooit X gedaan (hoop binnenkort een keer te mogen) maar ik kan van sommige drugs ook wel goed raar dromen... ik droom na pep bijv. altijd dat ik op msn met mensen zit te lullen... gigantische gesprekken heb ik al getypt en die mensen babbelen ook gewoon terug*-)
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#16
Haha ja dat heb ik ook wel is gehad dat ik op msn zat met allemaal mensen te lullen en op een gegeven moment dacht ik wat zit ik nou raar op mn broek te tikken steeds (muisklikken) en toen schrok ik wakker en lag ik gewoon in mn bed. Het leek ook echt alsof ik van die bureau stoel opeens 'voef' zo in mn bed lag. Of dat ik antwoord terug geef en opeens hoor dat ik 'nee' zeg en dan wakker schrok :P Was wel op X .. niet op snelheid
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#17
Als ik met mijn vage, wause bek na afloop in mijn bedje lag en ik deed mijn ogen dicht, dan ging mijn feestje ook altijd nog vrolijk verder. Lekker door dansen, lullen met mensen, ik vermaakte me wel... :grin: Af en toe schrok ik dan wel weer even wakker en dan had ik altijd zo'n heel vaag "Huh?!" moment. Ik was er echt van overtuigd dat ik nog op dat feest zat en dan is je bed en je stille slaapkamer, een hele rare omschakeling. Dan deed ik snel mijn ogen dus maar weer dicht, want tien minuten later kon ik dan tenminste weer heerlijk verder gaan, met mijn vage lulkick ergens in een of andere chillout.

Vraag me nu opeens wel af, of ik op die momenten misschien ook wel echt hardop aan het lullen was, daar zo alleen in mijn bedje. :rolleyes: Zou me niks verbazen, die dromen waren zo levensecht altijd. Anyway, ik wist deze persoonlijke eenmans-afterparty's altijd wel te waarderen iig! :P

Zag het gewoon als mijn eigen gekke wereldje, een soort van tijdelijke psychose misschien, maar wel een hele leuke! :)
S
Spees174Lid
01-01-2024, 00:00
#18
TrippyShit zei:
Of dat ik antwoord terug geef en opeens hoor dat ik 'nee' zeg en dan wakker schrok
Klik om te vergroten...
haha ja dit ken ik, ik droomde bijvoorbeeld dat ik met een vriend aan het praten was, en ik gaf antwoord op zijn vraag, en terwijl ik antwoord gaf hoorde ik mijzelf praten, werd wakker en dacht echt wtf ben ik aan het doen :P Of lachend wakker worden omdat iemand in je droom een grap maakt :tearsofjoy:
S
Spees174Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Marla Singer zei:
Vraag me nu opeens wel af, of ik op die momenten misschien ook wel echt hardop aan het lullen was, daar zo alleen in mijn bedje.
Klik om te vergroten...
Waarschijnlijk wel :)
s
steelpadLid
01-01-2024, 00:00
#20
ookal eens meegemaakt, zo'n droom en luidop nog wel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."