Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsxtc gebruiken om sociaal te worden

xtc gebruiken om sociaal te worden

91 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
b
bluLid
01-01-2024, 00:00
#1
zozamusic zei:
maja ik ben vandaag thuis gebleven omdat in me slecht voelde
ik ben niet naar school gegaan en dus ook gen xtc gekocht!

ik ben echt in de war!

soms voel ik mij depri
soms voel ik mij gelukig!

op mijn 13 voelde ik mij ongelukig darom greep ik naar de weed
dat maakte mij gelukig maar werd er asociaal door en nu maakt dat mij ongelukig!
dus ik had gisteren gewoon een drang naar om te voelen wat het is om sociaal te zijn! en zich te amuzeren maar blijkbaar is dat weeral de verkeerde keuze!
Klik om te vergroten...

Z
ZeitgeistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik had geen zin om alle berichten te lezen in dit topic, staat een hoop onzin tussen,
dus sorry als ik al iets herhaal of verkeerde dingen zeg.

Ik ben van mening dat drugs een volgende evolutionaire stap, of een verlengde van de mensheid is/kan zijn, je kan namelijk voor bijna alle drug een functie bedenken...

MDMA komt uit de psychiatrie, de mensen werden geholpen om een sociale barrière te doorbreken en familie banden te verbeteren allemaal door het veilige gevoel en daardoor wel je gevoelens te kunnen uiten aan anderen.

Dus als ik het zo bekijk, JA het kan je zeker helpen,
maar zoals ik jou erover hoor praten NEE!
Je emoties zijn te voelen aan hier aan de andere kant van het beeldscherm,
dude chill...

Xtc is ook geen genezer,
het is net als bijna alle andere drugs een hulpmiddel,
je zult het altijd zelf moeten doen!

ps. hoe komt het toch dat je op het forum zo'n vlugge babbel hebt, maar dat het sociaal niet lukt?! Hoe sta je in het leven? wat voor school doe je? waar woon je? k wil je best even op weg helpen als je wil, het is mijn vak gebied...
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Als je persé drugs wil misbruiken om sociaal te worden (regelmatig), neem dan beter dex. Kom je langer mee weg en het zal langer wat doen...

Alsnog een achterlijk idee

Ga beter in therapie, volg training sociale vaardigheden..

En kom niet met gelul dat je het niet kan, ik ben een half schizofrene autist die jarenlang depressief is geweest en mij is het ook gelukt, en heb geweldig leuke vrienden nu...

hard aan werken..
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#4
Niet dat ik van plan was om nog een serieuze reactie te geven op dit topic, maar het schoot me nog te binnen dat xtc gebruiken om socialer te worden symptoombestrijding is, en niet de oorzaak van het niet sociaal zijn oplost. De dag na een pilletje voel jij je weer net zo sociaal als van tevoren.
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#5
@ Zeitgeist:

Mdma komt niet uit de psychiatrie, het was ooit ontwikkeld om
bloedstolling te bevorderen.
Z
ZeitgeistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Cooper zei:
@ Zeitgeist:

Mdma komt niet uit de psychiatrie, het was ooit ontwikkeld om
bloedstolling te bevorderen.
Klik om te vergroten...

klopt, maar het is wel gebruikt in de psychiatrie en met succes...

In de jaren zeventig kwam het middel in zwang in de psychiatrie en psychotherapie, waar het gebruikt werd ter ondersteuning van de behandeling van depressieve en neurotische patiënten, en in relatietherapie.
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zeitgeist zei:
Cooper zei:
@ Zeitgeist:

Mdma komt niet uit de psychiatrie, het was ooit ontwikkeld om
bloedstolling te bevorderen.
Klik om te vergroten...

klopt, maar het is wel gebruikt in de psychiatrie en met succes...

In de jaren zeventig kwam het middel in zwang in de psychiatrie en psychotherapie, waar het gebruikt werd ter ondersteuning van de behandeling van depressieve en neurotische patiënten, en in relatietherapie.
Klik om te vergroten...
Dat klopt, maar daar is niet voor niets een streep door gezet. En daarbij werd het gebruikt onder deskundig toezicht.

Als deze jongeman, die naar mijn idee geen drol snapt van het geheel, onder het mom van self therapy XTC wil gaan slikken om zich happy en sociaal te voelen, werkt hij zichzelf binnen de kortste keren tegen de vlakte.
C
Casplantje.Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik schrik een beetje van het verhaal van de topicstarter. Ik denk namelijk niet eens dat je veel verstand van of ervaring met drugs moet hebben om te weten dat bij overmatig gebruik van XTC een depri veel harder terugkomt.
Ik denk dat het je inmiddels wel vaak genoeg is gezegd dat XTC niet de oplossing is, maar ik snap je machteloze gevoel. Natuurlijk gaat elke tiener wel door dalen, maar sommige gaan veel dieper dan anderen. Zelf ben ik ook behoorlijk ongelukkig geweest tussen mijn 14e en 17e. Ik was toen enorm onzeker en verlegen en had enorm veel moeite om met nieuwe mensen om te gaan. Maar toen ik naar een andere sportvereniging ging werd het allemaal beter. We gingen namelijk altijd met het team uit op zaterdagavond en toen ik de eerste de beste keer gelijk goed dronken was durfde ik plotseling mijn scheur open te trekken. Daarna durfde ik het ook zonder drank. Ik heb nog steeds wel een beetje last van verlegenheid bij nieuwe mensen, maar dat gaat erg snel over en daar heb ik nu ook echt geen alcohol meer voor nodig.

De beste tips die ik je kan geven zijn daarom:
1.Ga eens goed aan de zuip. Je zegt wel dat je je de dag daarna kut voelt, maar in het gunstigste geval heb je het daarna ook veel minder nodig, omdat je plotseling veel beter weet hoe je met mensen met praten. Je zei dat je het zat was dat je vrienden gingen feesten en lol hadden... Dus schijnbaar heb je vrienden die uitgaan. Dit maakt het alleen maar makkelijker. Vraag gewoon of je een keer meemag.
2.Ga op sport of een ander soort vereniging. Zo kom je heel makkelijk met mensen in contact, anders dan op school. Als je al op een vereniging zit kun je misschien beter naar een andere gaan om een nieuwe start te maken.
3.Stop godverredomme met blowen. Sommige mensen schijnen er heel creatief en gevat van te worden, maar ik ken eigenlijk alleen maar mensen (waaronder ikzelf..) die er stil en dom/giechelig van worden. Natuurlijk is het leuk en bekijk je de wereld van een heel andere kant, maar je wordt er zeker niet socialer van.

Serieus man, heel veel sterkte! Zoals al eerder gezegd, die tienerjaren gaan eens voorbij, maar ik begrijp dat het moeilijk is om daar op te wachten. De bovenstaande tips hebben mij enorm geholpen.. Hopelijk heb jij er ook iets aan.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#9
Casplantje. zei:
Ik schrik een beetje van het verhaal van de topicstarter. Ik denk namelijk niet eens dat je veel verstand van of ervaring met drugs moet hebben om te weten dat bij overmatig gebruik van XTC een depri veel harder terugkomt.
Ik denk dat het je inmiddels wel vaak genoeg is gezegd dat XTC niet de oplossing is, maar ik snap je machteloze gevoel. Natuurlijk gaat elke tiener wel door dalen, maar sommige gaan veel dieper dan anderen. Zelf ben ik ook behoorlijk ongelukkig geweest tussen mijn 14e en 17e. Ik was toen enorm onzeker en verlegen en had enorm veel moeite om met nieuwe mensen om te gaan. Maar toen ik naar een andere sportvereniging ging werd het allemaal beter. We gingen namelijk altijd met het team uit op zaterdagavond en toen ik de eerste de beste keer gelijk goed dronken was durfde ik plotseling mijn scheur open te trekken. Daarna durfde ik het ook zonder drank. Ik heb nog steeds wel een beetje last van verlegenheid bij nieuwe mensen, maar dat gaat erg snel over en daar heb ik nu ook echt geen alcohol meer voor nodig.

De beste tips die ik je kan geven zijn daarom:
1.Ga eens goed aan de zuip. Je zegt wel dat je je de dag daarna kut voelt, maar in het gunstigste geval heb je het daarna ook veel minder nodig, omdat je plotseling veel beter weet hoe je met mensen met praten. Je zei dat je het zat was dat je vrienden gingen feesten en lol hadden... Dus schijnbaar heb je vrienden die uitgaan. Dit maakt het alleen maar makkelijker. Vraag gewoon of je een keer meemag.
2.Ga op sport of een ander soort vereniging. Zo kom je heel makkelijk met mensen in contact, anders dan op school. Als je al op een vereniging zit kun je misschien beter naar een andere gaan om een nieuwe start te maken.
3.Stop godverredomme met blowen. Sommige mensen schijnen er heel creatief en gevat van te worden, maar ik ken eigenlijk alleen maar mensen (waaronder ikzelf..) die er stil en dom/giechelig van worden. Natuurlijk is het leuk en bekijk je de wereld van een heel andere kant, maar je wordt er zeker niet socialer van.

Serieus man, heel veel sterkte! Zoals al eerder gezegd, die tienerjaren gaan eens voorbij, maar ik begrijp dat het moeilijk is om daar op te wachten. De bovenstaande tips hebben mij enorm geholpen.. Hopelijk heb jij er ook iets aan.
Klik om te vergroten...

Je advies is goed bedoeld en bevat zeker waarheden, maar jij moet toch echt eens van dat bekrompen beeld van alcohol vs. drugs af. Er is namelijk geen onderscheid, alcohol is een drug, en ook nog eens een schadelijke. Dus 'ga eens goed aan de zuip' is geen advies dat je lichtzinnig moet uitdelen, zeker niet aan iemand die sociaal onhandig is en daardoor waarschijnlijk verslavingsgevoelig is door dit soort situaties. Dat het een keer bij jou heeft geholpen zegt niets. Alcohol is meer maatschappelijk geaccepteerd dan wiet/hasj of xtc, maar in veel opzichten net zo schadelijk of zelfs schadelijker.
C
Casplantje.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Nu ik het teruglees vind ik mijn woordkeuze daar ook een beetje ongelukkig. Ik wil echt niet beweren dat het beter is om een alcoholverslaafde te zijn dan een XTC-verslaafde en dat alcohol niet schadelijk zou zijn. Maar ik denk weldat men veel minder snel verslaafd zal raken aan alcohol dan aan (andere) drugs. Ik drink nu met mate, enkele uitschieters daar gelaten, maar doordat ik me die eerste keer iets te veel heb laten gaan ben ik enorm veel geholpen. Ik had daarna niet de behoefte om direct weer zo zat te worden. Met harddrugs heb je dit laatste toch denk ik sneller. Toen ik de eerste keer speed had gebruikt wilde ik namelijk de dag erop eigenlijk ook weer een volle neus halen..
Daarnaast vind ik een biertje (of meerdere biertjes) drinken met vrienden een sociale bezigheid. Een pilletje slikken om sociaal proberen te doen tegenover mensen die geen pilletje hebben geslikt lijkt mij minder geslaagd.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#11
Casplantje. zei:
Nu ik het teruglees vind ik mijn woordkeuze daar ook een beetje ongelukkig. Ik wil echt niet beweren dat het beter is om een alcoholverslaafde te zijn dan een XTC-verslaafde en dat alcohol niet schadelijk zou zijn. Maar ik denk weldat men veel minder snel verslaafd zal raken aan alcohol dan aan (andere) drugs. Ik drink nu met mate, enkele uitschieters daar gelaten, maar doordat ik me die eerste keer iets te veel heb laten gaan ben ik enorm veel geholpen. Ik had daarna niet de behoefte om direct weer zo zat te worden. Met harddrugs heb je dit laatste toch denk ik sneller. Toen ik de eerste keer speed had gebruikt wilde ik namelijk de dag erop eigenlijk ook weer een volle neus halen..
Daarnaast vind ik een biertje (of meerdere biertjes) drinken met vrienden een sociale bezigheid. Een pilletje slikken om sociaal proberen te doen tegenover mensen die geen pilletje hebben geslikt lijkt mij minder geslaagd.
Klik om te vergroten...

Jij bent echt zo geïndoctrineerd door de samenleving en zijn normen en waarden. Iedere wetenschapper zal je kunnen vertellen dat het verslavingsrisico bij alcohol vele malen groter is dan bij xtc. Speed kan inderdaad gevaarlijk zijn, maar wie had het over speed? Je moet niet alles relateren aan je eigen ervaringen.


Krantenartikel dat ik heb opgeslagen op m'n laptop voor dit soort gevallen:

Alcohol en tabak zijn gevaarlijker dan marihuana en ecstasy. Dat blijkt uit een Brits onderzoek dat vrijdag verschijnt in het medische tijdschrift The Lancet.

In hun artikel stellen professor David Nutt en zijn collega's van de universiteit van Bristol voor om verdovende en verslavende middelen op een andere manier te classificeren, en wel op grond van de werkelijke risico's voor de samenleving. Alcohol en sigaretten komen dan in de top tien van gevaarlijkste middelen terecht. Heroïne blijkt niet eens zo heel veel gevaarlijker dan alcohol, afgaande op de studie van Nutt.

De onderzoekers wogen drie factoren mee bij het bepalen van de schadelijkheid van een middel: de schade aan het lichaam van de gebruiker, de mate waarin het middel verslavend is en de gevolgen voor de samenleving. Ze vroegen twee groepen experts - psychiaters die zijn gespecialiseerd in verslaving en wetenschappelijke of medische experts bij politie en justitie - om twintig verschillende middelen scores toe te kennen, waaronder heroïne, cocaïne, ecstasy, speed en LSD.

Vervolgens rangschikten Nutt en zijn collega's de middelen naar schadelijkheid. Uiteindelijk bleek dat beide groepen experts het met elkaar eens waren, maar dat de uitkomst niet strookt met de manier waarop gevaarlijke middelen in Groot-Brittannië zijn geclassificeerd.

Heroïne en cocaïne kwamen in het onderzoek als gevaarlijkste drugs naar voren, gevolgd door barbituraten (slaapmiddelen en kalmeringsmiddelen), en methadon. Alcohol komt op de vijfde plaats, tabak op de negende, en cannabis op de elfde. Onder aan de lijst staat ecstasy.

Volgens Nutt en zijn collega's is het huidige Britse classificatiesysteem slecht doordacht. Drugs worden in Groot-Brittannië in drie categorieën ingedeeld, ogenschijnlijk naar de mate van schadelijkheid. Uit wetenschappelijk oogpunt is het uitsluiten van alcohol en tabak uit dat systeem volstrekt willekeurig, menen de onderzoekers.

Roken ligt ten grondslag aan veertig procent van alle aandoeningen die in ziekenhuizen worden behandeld, en de helft van de gevallen op de afdelingen spoedeisende hulp is toe te schrijven aan alcoholgebruik, aldus het artikel. De wetenschappers hopen dat hun onderzoek in Groot-Brittannië en daarbuiten een discussie zal aanzwengelen over de manier waarop drugs, ook maatschappelijk aanvaarde als sigaretten en alcohol, moeten worden gereguleerd.
d
dyeLid
01-01-2024, 00:00
#12
haha xtc kan ik je niet aanraden om socialer te worden , ten eerste het is @&$% slecht voor je , en meestal zal het ook nog niets eens je sociale omgang verbeteren
de enige drugs waarvan je het een tijdje kan hebben is speed , ik zeg dit alleen omdati k weet dat als je xtc dagelijks gaat gebruiken dat je niet meer lang hebt , xtc verstoort je receptoren , daardoor kan je diep en diep depressief worden , blijf van de drugs af , maar als je dan tog zo nodig drugs moet hebben om socialer te worden , ga speed halen
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#13
dye zei:
haha xtc kan ik je niet aanraden om socialer te worden , ten eerste het is @&$% slecht voor je , en meestal zal het ook nog niets eens je sociale omgang verbeteren
de enige drugs waarvan je het een tijdje kan hebben is speed , ik zeg dit alleen omdati k weet dat als je xtc dagelijks gaat gebruiken dat je niet meer lang hebt , xtc verstoort je receptoren , daardoor kan je diep en diep depressief worden , blijf van de drugs af , maar als je dan tog zo nodig drugs moet hebben om socialer te worden , ga speed halen
Klik om te vergroten...

dat kan idd geen kwaad...


...drol :rolleyes:
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#14
dye zei:
haha xtc kan ik je niet aanraden om socialer te worden , ten eerste het is @&$% slecht voor je , en meestal zal het ook nog niets eens je sociale omgang verbeteren
de enige drugs waarvan je het een tijdje kan hebben is speed , ik zeg dit alleen omdati k weet dat als je xtc dagelijks gaat gebruiken dat je niet meer lang hebt , xtc verstoort je receptoren , daardoor kan je diep en diep depressief worden , blijf van de drugs af , maar als je dan tog zo nodig drugs moet hebben om socialer te worden , ga speed halen
Klik om te vergroten...

Wat een goed advies geef jij zeg. Als je eens naar de post boven je eigen post kijkt zie je dat het tegendeel waar is. En wie zegt dat hij meteen veel xtc gaat halen in korte tijd? Speed is veel verslavender, xtc werkt niet eens als je het vaker dan één keer per maand doet. Misschien moet je eerst even nadenken voordat je speed aan gaat lopen prijzen.
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#15
Rabbithole zei:
dye zei:
haha xtc kan ik je niet aanraden om socialer te worden , ten eerste het is @&$% slecht voor je , en meestal zal het ook nog niets eens je sociale omgang verbeteren
de enige drugs waarvan je het een tijdje kan hebben is speed , ik zeg dit alleen omdati k weet dat als je xtc dagelijks gaat gebruiken dat je niet meer lang hebt , xtc verstoort je receptoren , daardoor kan je diep en diep depressief worden , blijf van de drugs af , maar als je dan tog zo nodig drugs moet hebben om socialer te worden , ga speed halen
Klik om te vergroten...

Wat een goed advies geef jij zeg. Als je eens naar de post boven je eigen post kijkt zie je dat het tegendeel waar is. En wie zegt dat hij meteen veel xtc gaat halen in korte tijd? Speed is veel verslavender, xtc werkt niet eens als je het vaker dan één keer per maand doet. Misschien moet je eerst even nadenken voordat je speed aan gaat lopen prijzen.
Klik om te vergroten...
^^ well said :wink:
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#16
Rabbithole zei:
dye zei:
haha xtc kan ik je niet aanraden om socialer te worden , ten eerste het is @&$% slecht voor je , en meestal zal het ook nog niets eens je sociale omgang verbeteren
de enige drugs waarvan je het een tijdje kan hebben is speed , ik zeg dit alleen omdati k weet dat als je xtc dagelijks gaat gebruiken dat je niet meer lang hebt , xtc verstoort je receptoren , daardoor kan je diep en diep depressief worden , blijf van de drugs af , maar als je dan tog zo nodig drugs moet hebben om socialer te worden , ga speed halen
Klik om te vergroten...

Wat een goed advies geef jij zeg. Als je eens naar de post boven je eigen post kijkt zie je dat het tegendeel waar is. En wie zegt dat hij meteen veel xtc gaat halen in korte tijd? Speed is veel verslavender, xtc werkt niet eens als je het vaker dan één keer per maand doet. Misschien moet je eerst even nadenken voordat je speed aan gaat lopen prijzen.
Klik om te vergroten...
Houd er rekening mee dat ze met amfetamine dus ook meth en dex etc bedoelen. Bij XTC is nog niet veel duidelijk betreft hersenschade en bij speed wel, dit is ook een reden dat xtc zo laag staat. Veel mensen ervaren ook de magie verlies bij xtc, ook na een lange stop en die hebben het niet misbruikt. Dit doet bij mij toch echt wel suggeren dat xtc niet echt lief is voor je neuronen.

Amfetamine kan dus iets meer naar rechts en xtc naar links lijkt mij, maarja er is nog geen wetenschappelijk ondersteuning. En speed gebruiken om socialer te worden is dé manier om verslaafd te raken, doe maar niet en ga naar een psycholoog. Kies de verstandige weg en niet de makkelijke. Don't be weak!
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#17
Petrovic zei:
Rabbithole zei:
dye zei:
haha xtc kan ik je niet aanraden om socialer te worden , ten eerste het is @&$% slecht voor je , en meestal zal het ook nog niets eens je sociale omgang verbeteren
de enige drugs waarvan je het een tijdje kan hebben is speed , ik zeg dit alleen omdati k weet dat als je xtc dagelijks gaat gebruiken dat je niet meer lang hebt , xtc verstoort je receptoren , daardoor kan je diep en diep depressief worden , blijf van de drugs af , maar als je dan tog zo nodig drugs moet hebben om socialer te worden , ga speed halen
Klik om te vergroten...

Wat een goed advies geef jij zeg. Als je eens naar de post boven je eigen post kijkt zie je dat het tegendeel waar is. En wie zegt dat hij meteen veel xtc gaat halen in korte tijd? Speed is veel verslavender, xtc werkt niet eens als je het vaker dan één keer per maand doet. Misschien moet je eerst even nadenken voordat je speed aan gaat lopen prijzen.
Klik om te vergroten...
Houd er rekening mee dat ze met amfetamine dus ook meth en dex etc bedoelen. Bij XTC is nog niet veel duidelijk betreft hersenschade en bij speed wel, dit is ook een reden dat xtc zo laag staat. Veel mensen ervaren ook de magie verlies bij xtc, ook na een lange stop en die hebben het niet misbruikt. Dit doet bij mij toch echt wel suggeren dat xtc niet echt lief is voor je neuronen.

Amfetamine kan dus iets meer naar rechts en xtc naar links lijkt mij, maarja er is nog geen wetenschappelijk ondersteuning. En speed gebruiken om socialer te worden is dé manier om verslaafd te raken, doe maar niet en ga naar een psycholoog. Kies de verstandige weg en niet de makkelijke. Don't be weak!
Klik om te vergroten...

Ik zeg ook absoluut niet dat xtc niet schadelijk is, dat hoor je mij nergens zeggen. :) Ik zeg alleen dat je iemand geen speed moet aanraden, en wel omdat xtc zo schadelijk is. Op die manier beweert iemand dus dat speed sowieso veel minder schadelijk is dan xtc. Dit is wel een recent onderzoek, uiteraard zorgt xtc voor hersenbeschadiging, maar dit is pas aantoonbaar bij een consumering van minstens 50 pillen in 2,5 jaar. En nogmaals, dat overschrijdt iemand die dikwijls gebruikt al snel dus ik zeg zeer zeker niet dat het geen kwaad kan, maar hij moet het niet zo afzetten tegen speed. Alsof dat wel zo gezond voor je is. :)
M
Mr.VanderkartLid
01-01-2024, 00:00
#18
geweldig:P
ga lekker sosse, dat helpt je wel van je stilte af :grin:
z
zozamusicLid
01-01-2024, 00:00
#19
ik ben nu al 2 weken gestopt met blowen
ben naar psygoloog gegaan en gepraat over mijn problemen
het gaat nu veel beter en heb nu geen drang meer naar xtc

ik ga volgende week vrijdag een feestje houden heb zo'n 20 mensen uitgenodigd
en kga mij keer goe laten gaan op de alcohol!

en zien wat dat geeft.

merci voor alle reacties. dit heeft mij ook geholpen.
D
DubzLid
01-01-2024, 00:00
#20
zozamusic zei:
ik ben nu al 2 weken gestopt met blowen
ben naar psygoloog gegaan en gepraat over mijn problemen
het gaat nu veel beter en heb nu geen drang meer naar xtc

ik ga volgende week vrijdag een feestje houden heb zo'n 20 mensen uitgenodigd
en kga mij keer goe laten gaan op de alcohol!

en zien wat dat geeft.

merci voor alle reacties. dit heeft mij ook geholpen.
Klik om te vergroten...
Kijk, de reactie die we alleen hoopten te zien.

Mooi dat je de goede keuzes hebt genomen!

Succes ermee verder, en maak er een knalfeest van vrijdag!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."