Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsxtc gebruiken om sociaal te worden

xtc gebruiken om sociaal te worden

91 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
S
SmulpaapjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
zozamusic zei:
ja dat kan ik wel begrijpen dat ik er aan verslaafd ga worden daar ben ik ook zeker van maar ik heb echt ales al geprobeerd op wat sociaaler te zijn! en niets dat lukt! aleen alcohol maar dat drink ik niet graag omdat ik me dan slecht voel daarna!
Klik om te vergroten...

De xtc kater is anders ook geen pretje hoor...
z
zozamusicLid
01-01-2024, 00:00
#2
Je bent nog niet volwassen en je hebt nog heel veel te leren, niet alleen over drugs.
Dat is geen verwijt van mijn kant, maar een waarschuwing. Waar jij last van hebt zijn problemen waar heel veel tieners last van hebben. Als het voor je gevoel de spuigaten uit loopt, dan moet je naar de huisarts die je doorverwijst naar de psycholoog. Die kan je verder helpen, maar ga alsjeblieft niet als 16-jarige maar wat aankloten met XTC. Want aankloten is in dit geval het juiste woord. Je hebt naar mijn idee geen enkel besef hoe gevaarlijk XTCgebruik is met zo'n instelling.[/quote]

heb je zelf al xtc gebruikt?
ben je zelf verslaafd?
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#3
Je bent 16? En je wil genezen van het feit dat je niet sociaal bent? Neem de tijd zou ik zeggen. Je bent een van de vele tieners die zich zo voelt. Je past precies in het standaard "ik-voel-me-onzeker-niet populair-graag het zelfbeeld willen veranderen-ik ben de enige die zich zo voelt-plaatje" Werk aan jezelf, groei en dat groeien kost tijd. Wil je het versnellen, door oa drugs, medicijnen, dan ga je wellicht 'denken' dat je een sterk fundament bouwt, maar je zal van een koude kermis thuis komen.

Als je wil groeien, sterk wil worden, dan heb je een sterke basis nodig, zoals een zaadje vers aarde nodig heeft, dan moet je dat voeden met veel liefde en het de tijd geven, dan zal het kunnen uitgroeien als een sterke boom. Ga je het versnellen, manipuleren, dan zal je de rest van je leven een slap, onzeker plantje worden (blijven) met weinig ruggegraat.

En als je toch xtc gaat gebruiken, wat ik overigens erg jong vindt, geniet ervan, maar zie het alsjeblieft niet als middel om je persoonlijkheid te veranderen.
en doe het het niet meer dan 3 keer per jaar. Dan kan je namelijk de komende jaren er nog flink van genieten. Want je zal je portie wel krijgen hoor, je zal niks te kort komen, waarschijnlijk zal het meer worden dan je je zenuwstelsel zou toewensen...
Geduld.... take your time..
z
zozamusicLid
01-01-2024, 00:00
#4
MA WTF MOEK DAN DOEN OM MIJ GELUKIG TE VOELEN
EN OM EINDELIJK EEN SOCIAAL LEVEN VOL LIEFDE,GELUK,VREIHEID,AANDACHT,...

IK WIL GODVER. EEN LEVEN WAAR IN IK GELUKKIG BEN GEWEEST
WAT MAAK HET UIT! OF IK HET NU VER HEB GESCHOPT IN HET LEVEN
OF IK NU RIJK OF ARM WORD OF IK EEN HUIS HEB OF NIET OF IK EEN TV HEB OF NIET OF IK EEN VROUW HEB OF NIET
IK MOET NIETS HEBBEN IK MOET GEWOON VAN HET 1 LEVENTJE DAT IK HEB
GELUKIG ZIJN GEWEEST VEEL HEBBEN MEGEMAAKT EN VEEL ERVAARD VEEL GERIJSD
IK MOET GEEN WERK,GELD,HUIS,FAMILIE,AUTO,...

IK WIL NU ECHT GEWOON VAN HET LEVEN GENIETEN!!!!!!

DAT KAN MIJ NU ECHT NIET SCHELEN DAT IK OP MIJN 30 JAAR DOOD BEN
ALS IK MAAR HET GEVOEL VAN GELUK GOED HEB GEVOELD!!
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#5
xtc kan je niet redden. Je voelt je niet anders dan ik op die leeftijd. Lees nou maar gewoon wat ieder ander je voor advies aanbied. constant aan de E zitten helpt je NIET.
z
zozamusicLid
01-01-2024, 00:00
#6
vaarklaas zei:
Je bent 16? En je wil genezen van het feit dat je niet sociaal bent? Neem de tijd zou ik zeggen. Je bent een van de vele tieners die zich zo voelt. Je past precies in het standaard "ik-voel-me-onzeker-niet populair-graag het zelfbeeld willen veranderen-ik ben de enige die zich zo voelt-plaatje" Werk aan jezelf, groei en dat groeien kost tijd. Wil je het versnellen, door oa drugs, medicijnen, dan ga je wellicht 'denken' dat je een sterk fundament bouwt, maar je zal van een koude kermis thuis komen.

Als je wil groeien, sterk wil worden, dan heb je een sterke basis nodig, zoals een zaadje vers aarde nodig heeft, dan moet je dat voeden met veel liefde en het de tijd geven, dan zal het kunnen uitgroeien als een sterke boom. Ga je het versnellen, manipuleren, dan zal je de rest van je leven een slap, onzeker plantje worden (blijven) met weinig ruggegraat.

En als je toch xtc gaat gebruiken, wat ik overigens erg jong vindt, geniet ervan, maar zie het alsjeblieft niet als middel om je persoonlijkheid te veranderen.
en doe het het niet meer dan 3 keer per jaar. Dan kan je namelijk de komende jaren er nog flink van genieten. Want je zal je portie wel krijgen hoor, je zal niks te kort komen, waarschijnlijk zal het meer worden dan je je zenuwstelsel zou toewensen...
Geduld.... take your time..
Klik om te vergroten...

Ma ja ik begrijp dat ook wel dat dit geen oplosing is
maar ik wil echt een ander leven! ik ben niet zo een die naar feestjes ga of wil gaan
trippen op techno feestje! niets voor mij! ik zie veel mensen op school die naar feestjes gaan en alerlij drugs nemen voor de lol! voor sensatie!!
ik wil xtc gebruike als medicijn! ze zouden dat beter ook in de apoteker verkopen
maar niet als drug maar als medicijn! en daar verder onderzoek op uitvoeren! dat ik eindelijk kan genzen! ze hebben vool alle ziektes een medicijn maar nog geen medicijn voor sociaal te zijn!!
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#7
yep.... totdat je 30 bent.

Bewaar je post en lees het op je 30ste weer eens.

en volgens mij heeft niemand het hier over het feit dat je het ver moet schoppen.. 'gelukkig' zijn is inderdaad het enige dat telt... dus nogmaals.. geduld.. het hoort er allemaal bij.
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#8
zozamusic zei:
MA WTF MOEK DAN DOEN OM MIJ GELUKIG TE VOELEN
EN OM EINDELIJK EEN SOCIAAL LEVEN VOL LIEFDE,GELUK,VREIHEID,AANDACHT,...

IK WIL GODVER. EEN LEVEN WAAR IN IK GELUKKIG BEN GEWEEST
WAT MAAK HET UIT! OF IK HET NU VER HEB GESCHOPT IN HET LEVEN
OF IK NU RIJK OF ARM WORD OF IK EEN HUIS HEB OF NIET OF IK EEN TV HEB OF NIET OF IK EEN VROUW HEB OF NIET
IK MOET NIETS HEBBEN IK MOET GEWOON VAN HET 1 LEVENTJE DAT IK HEB
GELUKIG ZIJN GEWEEST VEEL HEBBEN MEGEMAAKT EN VEEL ERVAARD VEEL GERIJSD
IK MOET GEEN WERK,GELD,HUIS,FAMILIE,AUTO,...

IK WIL NU ECHT GEWOON VAN HET LEVEN GENIETEN!!!!!!

DAT KAN MIJ NU ECHT NIET SCHELEN DAT IK OP MIJN 30 JAAR DOOD BEN
ALS IK MAAR HET GEVOEL VAN GELUK GOED HEB GEVOELD!!
Klik om te vergroten...

Jezus, doe ff rustig. Je hebt nog maar een minuscuul stukje van je leven gehad, je gaat door dezelfde fase die elke tiener door is gegaan. Constant xtc pakken heeft geen nut, daar vererger je het alleen maar door sinds je je serotonine uitput. Dit resulteert dan alleen tot chronische depressiviteit of serotoninesyndroom.

Het beste wat je kan doen is gewoon je leven z'n gangetje laten gaan op dit moment. Je hebt je eigen ontwikkeling verder in handen en door te beginnen met het constant nemen van xtc help je jezelf er absoluut niet bij. Je kan zeiken wat je wilt, maar ik ben wel zo ver gegaan, maar dan gewoon voor de lulz. Welke achteraf niet zo 'lulzig' was, ik ben wel verslaafd aan de xtc geweest. Boeit me niet wat iedereen zegt dat het niet bepaald geestelijk of lichamelijk verslavend is, elke drug is geestelijk verslavend.

Genieten van je leven kun je altijd. Je leven is zo kut als je het zelf maakt. Je doet dit jezelf aan en maakt er dus echt geen vrienden mee. Doe gewoon normaal, daar bereik je nog het meest mee. Het lijkt wel of je faalangst hebt, en dit is te behandelen. Ga daarvoor naar je locale psycholoog of vraag je huisarts om adviezen.

Je zegt ook xtc te willen gebruiken als medicijn, DIT DOE JE NIET ZOALS JE DENKT DAT JE HET DOET! om maar even caps te gebruiken.
S
SmulpaapjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Xtc is geen medicijn en jij bent niet ziek.
Door het gebruik van xtc voel jij je één avondje gelukkig, en de weken erna even ongelukkig als je eerst was. Misschien nog wel ongelukkiger, als je de xtc dip meetelt.
En neem je op regelmatige basis xtc om gelukkiger te worden zul je zien dat het tegen je keert: je wordt op den duur alleen nog maar wazig en/of opgefokt.
Er bestaat geen middel om je constant gelukkig te doen voelen, dat kun jij alleen zelf, in je hoofd en zonder een of ander middeltje.
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#10
een medicijn om gelukkig te zijn... ben je er echt zo serieus over? Come on! Het gros van de mensheid is bang, onzeker en daarom op zoek naar dat ene medicijn die alle zorgen doet verdwijnen. De boekenwinkels liggen vol met boeken over het vinden van geluk en hoe je dat doet. 1 boek zou genoeg moeten zijn, nee er zijn er duizenden en duizenden en nog steeds is het over grote deel zoekende...

Ik zal je een illusie armer maken, dat medicijn zal er nooit, maar dan ook nooit komen......

Gelukkig zijn is het meest simpele wat er is en daarom kijkt bijna iedereen er over heen. Je moet gewoon door al die fases heen. Dus nogmaals... geduld.. voor wie werkelijk zoekt, die zal ook vinden..
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#11
Casplantje. zei:
Nu ik het teruglees vind ik mijn woordkeuze daar ook een beetje ongelukkig. Ik wil echt niet beweren dat het beter is om een alcoholverslaafde te zijn dan een XTC-verslaafde en dat alcohol niet schadelijk zou zijn. Maar ik denk weldat men veel minder snel verslaafd zal raken aan alcohol dan aan (andere) drugs. Ik drink nu met mate, enkele uitschieters daar gelaten, maar doordat ik me die eerste keer iets te veel heb laten gaan ben ik enorm veel geholpen. Ik had daarna niet de behoefte om direct weer zo zat te worden. Met harddrugs heb je dit laatste toch denk ik sneller. Toen ik de eerste keer speed had gebruikt wilde ik namelijk de dag erop eigenlijk ook weer een volle neus halen..
Daarnaast vind ik een biertje (of meerdere biertjes) drinken met vrienden een sociale bezigheid. Een pilletje slikken om sociaal proberen te doen tegenover mensen die geen pilletje hebben geslikt lijkt mij minder geslaagd.
Klik om te vergroten...

Jij bent echt zo geïndoctrineerd door de samenleving en zijn normen en waarden. Iedere wetenschapper zal je kunnen vertellen dat het verslavingsrisico bij alcohol vele malen groter is dan bij xtc. Speed kan inderdaad gevaarlijk zijn, maar wie had het over speed? Je moet niet alles relateren aan je eigen ervaringen.


Krantenartikel dat ik heb opgeslagen op m'n laptop voor dit soort gevallen:

Alcohol en tabak zijn gevaarlijker dan marihuana en ecstasy. Dat blijkt uit een Brits onderzoek dat vrijdag verschijnt in het medische tijdschrift The Lancet.

In hun artikel stellen professor David Nutt en zijn collega's van de universiteit van Bristol voor om verdovende en verslavende middelen op een andere manier te classificeren, en wel op grond van de werkelijke risico's voor de samenleving. Alcohol en sigaretten komen dan in de top tien van gevaarlijkste middelen terecht. Heroïne blijkt niet eens zo heel veel gevaarlijker dan alcohol, afgaande op de studie van Nutt.

De onderzoekers wogen drie factoren mee bij het bepalen van de schadelijkheid van een middel: de schade aan het lichaam van de gebruiker, de mate waarin het middel verslavend is en de gevolgen voor de samenleving. Ze vroegen twee groepen experts - psychiaters die zijn gespecialiseerd in verslaving en wetenschappelijke of medische experts bij politie en justitie - om twintig verschillende middelen scores toe te kennen, waaronder heroïne, cocaïne, ecstasy, speed en LSD.

Vervolgens rangschikten Nutt en zijn collega's de middelen naar schadelijkheid. Uiteindelijk bleek dat beide groepen experts het met elkaar eens waren, maar dat de uitkomst niet strookt met de manier waarop gevaarlijke middelen in Groot-Brittannië zijn geclassificeerd.

Heroïne en cocaïne kwamen in het onderzoek als gevaarlijkste drugs naar voren, gevolgd door barbituraten (slaapmiddelen en kalmeringsmiddelen), en methadon. Alcohol komt op de vijfde plaats, tabak op de negende, en cannabis op de elfde. Onder aan de lijst staat ecstasy.

Volgens Nutt en zijn collega's is het huidige Britse classificatiesysteem slecht doordacht. Drugs worden in Groot-Brittannië in drie categorieën ingedeeld, ogenschijnlijk naar de mate van schadelijkheid. Uit wetenschappelijk oogpunt is het uitsluiten van alcohol en tabak uit dat systeem volstrekt willekeurig, menen de onderzoekers.

Roken ligt ten grondslag aan veertig procent van alle aandoeningen die in ziekenhuizen worden behandeld, en de helft van de gevallen op de afdelingen spoedeisende hulp is toe te schrijven aan alcoholgebruik, aldus het artikel. De wetenschappers hopen dat hun onderzoek in Groot-Brittannië en daarbuiten een discussie zal aanzwengelen over de manier waarop drugs, ook maatschappelijk aanvaarde als sigaretten en alcohol, moeten worden gereguleerd.
d
dyeLid
01-01-2024, 00:00
#12
haha xtc kan ik je niet aanraden om socialer te worden , ten eerste het is @&$% slecht voor je , en meestal zal het ook nog niets eens je sociale omgang verbeteren
de enige drugs waarvan je het een tijdje kan hebben is speed , ik zeg dit alleen omdati k weet dat als je xtc dagelijks gaat gebruiken dat je niet meer lang hebt , xtc verstoort je receptoren , daardoor kan je diep en diep depressief worden , blijf van de drugs af , maar als je dan tog zo nodig drugs moet hebben om socialer te worden , ga speed halen
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#13
dye zei:
haha xtc kan ik je niet aanraden om socialer te worden , ten eerste het is @&$% slecht voor je , en meestal zal het ook nog niets eens je sociale omgang verbeteren
de enige drugs waarvan je het een tijdje kan hebben is speed , ik zeg dit alleen omdati k weet dat als je xtc dagelijks gaat gebruiken dat je niet meer lang hebt , xtc verstoort je receptoren , daardoor kan je diep en diep depressief worden , blijf van de drugs af , maar als je dan tog zo nodig drugs moet hebben om socialer te worden , ga speed halen
Klik om te vergroten...

dat kan idd geen kwaad...


...drol :rolleyes:
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#14
dye zei:
haha xtc kan ik je niet aanraden om socialer te worden , ten eerste het is @&$% slecht voor je , en meestal zal het ook nog niets eens je sociale omgang verbeteren
de enige drugs waarvan je het een tijdje kan hebben is speed , ik zeg dit alleen omdati k weet dat als je xtc dagelijks gaat gebruiken dat je niet meer lang hebt , xtc verstoort je receptoren , daardoor kan je diep en diep depressief worden , blijf van de drugs af , maar als je dan tog zo nodig drugs moet hebben om socialer te worden , ga speed halen
Klik om te vergroten...

Wat een goed advies geef jij zeg. Als je eens naar de post boven je eigen post kijkt zie je dat het tegendeel waar is. En wie zegt dat hij meteen veel xtc gaat halen in korte tijd? Speed is veel verslavender, xtc werkt niet eens als je het vaker dan één keer per maand doet. Misschien moet je eerst even nadenken voordat je speed aan gaat lopen prijzen.
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#15
Rabbithole zei:
dye zei:
haha xtc kan ik je niet aanraden om socialer te worden , ten eerste het is @&$% slecht voor je , en meestal zal het ook nog niets eens je sociale omgang verbeteren
de enige drugs waarvan je het een tijdje kan hebben is speed , ik zeg dit alleen omdati k weet dat als je xtc dagelijks gaat gebruiken dat je niet meer lang hebt , xtc verstoort je receptoren , daardoor kan je diep en diep depressief worden , blijf van de drugs af , maar als je dan tog zo nodig drugs moet hebben om socialer te worden , ga speed halen
Klik om te vergroten...

Wat een goed advies geef jij zeg. Als je eens naar de post boven je eigen post kijkt zie je dat het tegendeel waar is. En wie zegt dat hij meteen veel xtc gaat halen in korte tijd? Speed is veel verslavender, xtc werkt niet eens als je het vaker dan één keer per maand doet. Misschien moet je eerst even nadenken voordat je speed aan gaat lopen prijzen.
Klik om te vergroten...
^^ well said :wink:
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#16
Rabbithole zei:
dye zei:
haha xtc kan ik je niet aanraden om socialer te worden , ten eerste het is @&$% slecht voor je , en meestal zal het ook nog niets eens je sociale omgang verbeteren
de enige drugs waarvan je het een tijdje kan hebben is speed , ik zeg dit alleen omdati k weet dat als je xtc dagelijks gaat gebruiken dat je niet meer lang hebt , xtc verstoort je receptoren , daardoor kan je diep en diep depressief worden , blijf van de drugs af , maar als je dan tog zo nodig drugs moet hebben om socialer te worden , ga speed halen
Klik om te vergroten...

Wat een goed advies geef jij zeg. Als je eens naar de post boven je eigen post kijkt zie je dat het tegendeel waar is. En wie zegt dat hij meteen veel xtc gaat halen in korte tijd? Speed is veel verslavender, xtc werkt niet eens als je het vaker dan één keer per maand doet. Misschien moet je eerst even nadenken voordat je speed aan gaat lopen prijzen.
Klik om te vergroten...
Houd er rekening mee dat ze met amfetamine dus ook meth en dex etc bedoelen. Bij XTC is nog niet veel duidelijk betreft hersenschade en bij speed wel, dit is ook een reden dat xtc zo laag staat. Veel mensen ervaren ook de magie verlies bij xtc, ook na een lange stop en die hebben het niet misbruikt. Dit doet bij mij toch echt wel suggeren dat xtc niet echt lief is voor je neuronen.

Amfetamine kan dus iets meer naar rechts en xtc naar links lijkt mij, maarja er is nog geen wetenschappelijk ondersteuning. En speed gebruiken om socialer te worden is dé manier om verslaafd te raken, doe maar niet en ga naar een psycholoog. Kies de verstandige weg en niet de makkelijke. Don't be weak!
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#17
Petrovic zei:
Rabbithole zei:
dye zei:
haha xtc kan ik je niet aanraden om socialer te worden , ten eerste het is @&$% slecht voor je , en meestal zal het ook nog niets eens je sociale omgang verbeteren
de enige drugs waarvan je het een tijdje kan hebben is speed , ik zeg dit alleen omdati k weet dat als je xtc dagelijks gaat gebruiken dat je niet meer lang hebt , xtc verstoort je receptoren , daardoor kan je diep en diep depressief worden , blijf van de drugs af , maar als je dan tog zo nodig drugs moet hebben om socialer te worden , ga speed halen
Klik om te vergroten...

Wat een goed advies geef jij zeg. Als je eens naar de post boven je eigen post kijkt zie je dat het tegendeel waar is. En wie zegt dat hij meteen veel xtc gaat halen in korte tijd? Speed is veel verslavender, xtc werkt niet eens als je het vaker dan één keer per maand doet. Misschien moet je eerst even nadenken voordat je speed aan gaat lopen prijzen.
Klik om te vergroten...
Houd er rekening mee dat ze met amfetamine dus ook meth en dex etc bedoelen. Bij XTC is nog niet veel duidelijk betreft hersenschade en bij speed wel, dit is ook een reden dat xtc zo laag staat. Veel mensen ervaren ook de magie verlies bij xtc, ook na een lange stop en die hebben het niet misbruikt. Dit doet bij mij toch echt wel suggeren dat xtc niet echt lief is voor je neuronen.

Amfetamine kan dus iets meer naar rechts en xtc naar links lijkt mij, maarja er is nog geen wetenschappelijk ondersteuning. En speed gebruiken om socialer te worden is dé manier om verslaafd te raken, doe maar niet en ga naar een psycholoog. Kies de verstandige weg en niet de makkelijke. Don't be weak!
Klik om te vergroten...

Ik zeg ook absoluut niet dat xtc niet schadelijk is, dat hoor je mij nergens zeggen. :) Ik zeg alleen dat je iemand geen speed moet aanraden, en wel omdat xtc zo schadelijk is. Op die manier beweert iemand dus dat speed sowieso veel minder schadelijk is dan xtc. Dit is wel een recent onderzoek, uiteraard zorgt xtc voor hersenbeschadiging, maar dit is pas aantoonbaar bij een consumering van minstens 50 pillen in 2,5 jaar. En nogmaals, dat overschrijdt iemand die dikwijls gebruikt al snel dus ik zeg zeer zeker niet dat het geen kwaad kan, maar hij moet het niet zo afzetten tegen speed. Alsof dat wel zo gezond voor je is. :)
M
Mr.VanderkartLid
01-01-2024, 00:00
#18
geweldig:P
ga lekker sosse, dat helpt je wel van je stilte af :grin:
z
zozamusicLid
01-01-2024, 00:00
#19
ik ben nu al 2 weken gestopt met blowen
ben naar psygoloog gegaan en gepraat over mijn problemen
het gaat nu veel beter en heb nu geen drang meer naar xtc

ik ga volgende week vrijdag een feestje houden heb zo'n 20 mensen uitgenodigd
en kga mij keer goe laten gaan op de alcohol!

en zien wat dat geeft.

merci voor alle reacties. dit heeft mij ook geholpen.
D
DubzLid
01-01-2024, 00:00
#20
zozamusic zei:
ik ben nu al 2 weken gestopt met blowen
ben naar psygoloog gegaan en gepraat over mijn problemen
het gaat nu veel beter en heb nu geen drang meer naar xtc

ik ga volgende week vrijdag een feestje houden heb zo'n 20 mensen uitgenodigd
en kga mij keer goe laten gaan op de alcohol!

en zien wat dat geeft.

merci voor alle reacties. dit heeft mij ook geholpen.
Klik om te vergroten...
Kijk, de reactie die we alleen hoopten te zien.

Mooi dat je de goede keuzes hebt genomen!

Succes ermee verder, en maak er een knalfeest van vrijdag!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."