#1
Schadelijkheid XTC...
Het hangt er heel erg van af hoe vaak je het gebruikt. Er is een onderzoek geweest en volgens dit onderzoek is het gebruik van XTC niet schadelijk bij éénmalig of matig gebruik (tot 50 pillen in je hele leven).
Ze hebben in ieder geval geen aanwijzingen hiervoor gevonden. En dan heb ik het over het geheugen, het immuunsysteem, en depressies.
Voor het immuunsysteem geldt dat serotonine een rol speelt bij het aanmaken van immuuncellen. Aangezien XTC je serotonine verbruikt zal dit dus niet echt bevorderlijk helpen (dit is maar een hypothese).
Wat wel zeker is is dat XTC gebruik je immuunsysteem onderdrukt, en dat bij frequenter gebruik dit na 2 jaar nog aantoonbaar is. (of het zich dan weer zal herstellen bij niet-gebruik is niet zeker.. Ãk denk van wel..)
Bij de test over het geheugen scoorden XTC-gebruikers slechter dan niet-gebruikers, maar de verschillen waren erg klein. En deze resultaten zijn ook niet heel betrouwbaar omdat de gebruikers ook andere soorten drugs gebruiken.
Het is logisch dat de gebruiker zich de dagen naar het gebruik niet echt happy voelt, nouja ook omdat je serotonine niveau sterk verlaagd is door de XTC. Bij langdurig gebruik kan de depressie dan ook langdurige vormen aannemen. Maar het is altijd maar de vraag, depressief door xtc of xtc door depressie? Ze zullen elkaar beide versterken.
Er komt dus hoe dan ook meer bij een depressie kijken dan alleen een drug (kan ik ook uit eigen ervaring vertellen.)
Tsjah en over de feitelijke schadelijkheid aan de hersenen. Schade aan zenuwcellen is over het algemeen niet te herstellen. XTC veroorzaakt echter alleen schade aan de axonen van de serotoninecellen, waardoor het wellicht mogelijk is voor de cel om te herstellen. Aangezien het cellichaam intact blijft. Dit herstel zal dan wel heel lang duren en wellicht ook gedeeltelijk zijn. En of dit dan weer effect heeft op het leerproces of het geheugen is niet bekend.
Kortom, om een lang verhaal wat korter te maken.
Er zijn nog geen aanwijzingen gevonden bij matig of eenmalig xtc gebruik en schadelijkheid voor de hersenen. Matig xtc gebruik is dan tot 50 pillen per jaar. Er zijn nog heel veel onderzoeken nodig wil hier echt duidelijkheid over komen. En ik denk dat die onderzoeken zich vooral moeten richten op de zenuwcellen en het immuunsysteem. Dat zijn namelijk erg gecompliceerde processen en lastig te onderzoeken (en toch wel van vitaal belang hier).
En over die depressies.. iedereen weet voor zichzelf hoe dit in elkaar steekt en hoe riskant het is om xtc te slikken bij jouw gemoedstoestand. Ik weet van mezelf dat ik er echt mee op moet passen in ieder geval...
Hopelijk is het een beetje duidelijk en hebben jullie er wat aan, want ik ben in een nogal wazige bui..
Het hangt er heel erg van af hoe vaak je het gebruikt. Er is een onderzoek geweest en volgens dit onderzoek is het gebruik van XTC niet schadelijk bij éénmalig of matig gebruik (tot 50 pillen in je hele leven).
Ze hebben in ieder geval geen aanwijzingen hiervoor gevonden. En dan heb ik het over het geheugen, het immuunsysteem, en depressies.
Voor het immuunsysteem geldt dat serotonine een rol speelt bij het aanmaken van immuuncellen. Aangezien XTC je serotonine verbruikt zal dit dus niet echt bevorderlijk helpen (dit is maar een hypothese).
Wat wel zeker is is dat XTC gebruik je immuunsysteem onderdrukt, en dat bij frequenter gebruik dit na 2 jaar nog aantoonbaar is. (of het zich dan weer zal herstellen bij niet-gebruik is niet zeker.. Ãk denk van wel..)
Bij de test over het geheugen scoorden XTC-gebruikers slechter dan niet-gebruikers, maar de verschillen waren erg klein. En deze resultaten zijn ook niet heel betrouwbaar omdat de gebruikers ook andere soorten drugs gebruiken.
Het is logisch dat de gebruiker zich de dagen naar het gebruik niet echt happy voelt, nouja ook omdat je serotonine niveau sterk verlaagd is door de XTC. Bij langdurig gebruik kan de depressie dan ook langdurige vormen aannemen. Maar het is altijd maar de vraag, depressief door xtc of xtc door depressie? Ze zullen elkaar beide versterken.
Er komt dus hoe dan ook meer bij een depressie kijken dan alleen een drug (kan ik ook uit eigen ervaring vertellen.)
Tsjah en over de feitelijke schadelijkheid aan de hersenen. Schade aan zenuwcellen is over het algemeen niet te herstellen. XTC veroorzaakt echter alleen schade aan de axonen van de serotoninecellen, waardoor het wellicht mogelijk is voor de cel om te herstellen. Aangezien het cellichaam intact blijft. Dit herstel zal dan wel heel lang duren en wellicht ook gedeeltelijk zijn. En of dit dan weer effect heeft op het leerproces of het geheugen is niet bekend.
Kortom, om een lang verhaal wat korter te maken.
Er zijn nog geen aanwijzingen gevonden bij matig of eenmalig xtc gebruik en schadelijkheid voor de hersenen. Matig xtc gebruik is dan tot 50 pillen per jaar. Er zijn nog heel veel onderzoeken nodig wil hier echt duidelijkheid over komen. En ik denk dat die onderzoeken zich vooral moeten richten op de zenuwcellen en het immuunsysteem. Dat zijn namelijk erg gecompliceerde processen en lastig te onderzoeken (en toch wel van vitaal belang hier).
En over die depressies.. iedereen weet voor zichzelf hoe dit in elkaar steekt en hoe riskant het is om xtc te slikken bij jouw gemoedstoestand. Ik weet van mezelf dat ik er echt mee op moet passen in ieder geval...
Hopelijk is het een beetje duidelijk en hebben jullie er wat aan, want ik ben in een nogal wazige bui..
. Ik ging echt compleet uit m'n plaat
. Naar mijn idee had ik iets teveel water op. Ook weleens ervaring mee?
Maar 1 pilletje?! Dat geeft toch geen effect man!