Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStelling: Is XTC iets *te*?

Stelling: Is XTC iets *te*?

81 antwoorden
33 weergaven
18-5-2026
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Schadelijkheid XTC...
Het hangt er heel erg van af hoe vaak je het gebruikt. Er is een onderzoek geweest en volgens dit onderzoek is het gebruik van XTC niet schadelijk bij éénmalig of matig gebruik (tot 50 pillen in je hele leven).
Ze hebben in ieder geval geen aanwijzingen hiervoor gevonden. En dan heb ik het over het geheugen, het immuunsysteem, en depressies.

Voor het immuunsysteem geldt dat serotonine een rol speelt bij het aanmaken van immuuncellen. Aangezien XTC je serotonine verbruikt zal dit dus niet echt bevorderlijk helpen (dit is maar een hypothese).
Wat wel zeker is is dat XTC gebruik je immuunsysteem onderdrukt, en dat bij frequenter gebruik dit na 2 jaar nog aantoonbaar is. (of het zich dan weer zal herstellen bij niet-gebruik is niet zeker.. ík denk van wel..)
Bij de test over het geheugen scoorden XTC-gebruikers slechter dan niet-gebruikers, maar de verschillen waren erg klein. En deze resultaten zijn ook niet heel betrouwbaar omdat de gebruikers ook andere soorten drugs gebruiken.
Het is logisch dat de gebruiker zich de dagen naar het gebruik niet echt happy voelt, nouja ook omdat je serotonine niveau sterk verlaagd is door de XTC. Bij langdurig gebruik kan de depressie dan ook langdurige vormen aannemen. Maar het is altijd maar de vraag, depressief door xtc of xtc door depressie? Ze zullen elkaar beide versterken.
Er komt dus hoe dan ook meer bij een depressie kijken dan alleen een drug (kan ik ook uit eigen ervaring vertellen.)

Tsjah en over de feitelijke schadelijkheid aan de hersenen. Schade aan zenuwcellen is over het algemeen niet te herstellen. XTC veroorzaakt echter alleen schade aan de axonen van de serotoninecellen, waardoor het wellicht mogelijk is voor de cel om te herstellen. Aangezien het cellichaam intact blijft. Dit herstel zal dan wel heel lang duren en wellicht ook gedeeltelijk zijn. En of dit dan weer effect heeft op het leerproces of het geheugen is niet bekend.

Kortom, om een lang verhaal wat korter te maken.
Er zijn nog geen aanwijzingen gevonden bij matig of eenmalig xtc gebruik en schadelijkheid voor de hersenen. Matig xtc gebruik is dan tot 50 pillen per jaar. Er zijn nog heel veel onderzoeken nodig wil hier echt duidelijkheid over komen. En ik denk dat die onderzoeken zich vooral moeten richten op de zenuwcellen en het immuunsysteem. Dat zijn namelijk erg gecompliceerde processen en lastig te onderzoeken (en toch wel van vitaal belang hier).
En over die depressies.. iedereen weet voor zichzelf hoe dit in elkaar steekt en hoe riskant het is om xtc te slikken bij jouw gemoedstoestand. Ik weet van mezelf dat ik er echt mee op moet passen in ieder geval...

Hopelijk is het een beetje duidelijk en hebben jullie er wat aan, want ik ben in een nogal wazige bui..
-
-spaceman-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Flugeltje zei:
Dus neem bijvoorbeeld eerst een goed multi Vit. tablet en daarna je capsule L-Tryptofaan.
Klik om te vergroten...

die combi heb ik laatst genomen en ik kreeg er ontzettende koppijn van... ik zat te kijken en in de l-tryptofaan capsules zit 500% van de ADH aan B6, in de vitamine pillen zat ook nog is b6... maarja het is ook weer over gegaan en misschien lag het aan heel iets anders...
J
JellerLid
01-01-2024, 00:00
#3
mja ma daar was ook verslavingsfactor en sociale schade en blabla bijgerekend.. kdenk dat elke week een pilletje of 3 wel een stuk harder aankomt dan zaterdag 15 pintjes
G
GabberSnoePieLid
01-01-2024, 00:00
#4
acid-boy, ik vind t een beetje krom dat ze zeggen dat je na 50 pillen per jaar hersenschade zou hebben opgelopen....

Elke pil zit toch een andere hoeveelheid in, in mg'en/grammen weergeven lijkt me een stuk duidelijker
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#5
GabberSnoePie zei:
acid-boy, ik vind t een beetje krom dat ze zeggen dat je na 50 pillen per jaar hersenschade zou hebben opgelopen....

Elke pil zit toch een andere hoeveelheid in, in mg'en/grammen weergeven lijkt me een stuk duidelijker
Klik om te vergroten...

Tuurlijk fluctueert dat aantal pillen nogal. Dat stukje wat ik typte is ook op een onderzoek gebaseerd, daarin werd niets vermeld over hoeveel mg alle pillen bevatten. Dus ik ga er dan persoonlijk gewoon van uit dat het een gemiddelde xtc pil zal zijn geweest. Laten we zeggen 80 a 90 mg mdma.

Zulke getallen neem ik eerlijk gezegd altijd een beetje met een korreltje zout .. zoals jij al zei gaat het ook om de sterkte van de pil. En het verschilt ook weer per persoon. Het gaat om het globale beeld wat er geschetst wordt.
t
tinaLid
01-01-2024, 00:00
#6
depressief zijn na xtc kies jezelf, als je al op voorhand gaat denken dat je serotonine gehalte serieus gedaald is dus je je wel slecht moet voelen, ja dan voel je je ook slecht. gewoon nie aan toegeven gaat ook, ik heb er echt nooit last van, alleen moe de dagen achteraf, ik begrijp ook niet waarom mensen dat zo fel hebben, waarom moeten ze zich nu ineens zo slecht gaan voelen omdat ze xtc hebben gepakt en het nu uitgewerkt is. volgens mij is een groot deel van dat depressief gedoe, psychologisch en aangeleerd. iedereen denkt dat je je na de super leuke nacht je rotslecht moet voelen, dat is toch helemaal niet zo...
]
]x[Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Hmmm NOPE SLIKKUH HOE MEER HOE BETER :grin: Wat maken die hersens nou uit :) Je zit de rest van je leven toch op dit saaie aardbolletje. En wat jij beschrijft daar heb ik nou nooit last van de dag na een feest of na afloop van slikken. Heb altijd zo verrot last van blaren onder me voeten :grin: Hehe ja en vermoeid maarja dat hoort erbij :grin: En als het echt zo schadelijk zou zijn als jij zou zeggen, hadden onder andere ik en een paar maten van mij zoals jij het beschrijft nu al hersendood moeten zijn :grin:, Maarja dan zou ik ook niet dit berichtje kunnen typen
L
LockeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Xtc is leuk maar doe het niet te vaak zoals iemand al zei eens in de 3 maanden is niet ernstig en zal geen merkbare schade leveren ik heb zelf weken achter elkaar geslikt en ook door de week/op school je word er depresief van korte termijn verheugen verslechterd en valt af ( ben zelf 12 kilo afgevallen en nog niet op oude gewicht ) dus geniet maar slik met mate :)
A
AnonymousLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben dus zo iemand die alleen op grote feesten 1 pilletje neemt. Afgelopen keer op Shockers ook weer. Was echt een zwaar relaxte pil, een Lovertje :xtc: . Ik ging echt compleet uit m'n plaat :grin: ! Wat een beetje jammer was, was dat ik moest kotsen :kots: . Naar mijn idee had ik iets teveel water op. Ook weleens ervaring mee?
F
FreakLid
01-01-2024, 00:00
#10
graefie zei:
Ik ben dus zo iemand die alleen op grote feesten 1 pilletje neemt. Afgelopen keer op Shockers ook weer. Was echt een zwaar relaxte pil, een Hartje :xtc: . Ik ging echt compleet uit m'n plaat :grin: ! Wat een beetje jammer was, was dat ik moest kotsen :kots: . Naar mijn idee had ik iets teveel water op. Ook weleens ervaring mee?
Klik om te vergroten...
naar mijn idee kwam het door iets anders :rolleyes:
-
-O. Dee-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
graefie zei:
Ik ben dus zo iemand die alleen op grote feesten 1 pilletje neemt. Afgelopen keer op Shockers ook weer. Was echt een zwaar relaxte pil, een Lovertje :xtc: . Ik ging echt compleet uit m'n plaat :grin: ! Wat een beetje jammer was, was dat ik moest kotsen :kots: . Naar mijn idee had ik iets teveel water op. Ook weleens ervaring mee?
Klik om te vergroten...

Ja,

Als je pilletje begint in te kicken dan kan het wel eens zijn dat je moet overgeven. Dat alles ff te veel wordt, je ziet beelden vervaagd, gaat anders denken en dat alles wel op een positieve megavette manier. Als dat moment daar is moet ik altijd kotsen, bij mij en vrienden is dit meestal pas bij 2 á 3 pilletjes, maar als je weinig slikt kan ik me voorstellen dat je zoiets ook bij 1 of 2 pilletjes kunt krijgen.
Verder teveel water drink je met uitgaan en XTC nooit (ik verbeter: bijna nooit). Ik heb vroeger gevoetbald en na een wedstrijd heb ik een keer zoveel water gedronken dat ik echt al dat water weer uit kotste, dat kan het dus ook wel zijn. Genoeg water drinken is een glas water om de 3 kwartier,
j
jacqieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik vind het dus zo'n raar id dat mensen verslaafd aan XTC kunnen raken, de manier zoals ik me voel na het gebruik van XTC zou ik dus echt NIET op een doordeweekse dag of weet ik veel wannner willen hebben, vind het een gevoel wat bij een feest hoort en wat dus absoluut niet in het dagelijkse leven hoort......ppffff zou er niet aan moeten denken om uit m'n plaat te gaan als ik achter m'n pjoeterje zit op kantoor hahahaha.....

Ik ben dus ook een feest gebruiker, en ja als ik ieder weekend een feest heb gebruik ik ieder weekend en zijn er een maand geen leuke feesten dan gebruik ik een maand niet....it's so simple...:grin:
L
LKMLid
01-01-2024, 00:00
#13
Als je xtc niet te vaak doet vind ik niet dat het veel kwaad kan, natuurlijk moet je niet zover gaan dat je het elke dag gaat gebruiken.
1x in de 3 maanden zou geen kwaad kunnen zegt men, maar zelf overschrijdt ik die grens nogal eens :flushed:
U
UziLid
01-01-2024, 00:00
#14
Verslaafd raken aan xtc is onmogelijk.. Het is een partydrug.. en iets heel anders dan bijv. coke... Wel kan het zo zijn dat je na veelvuldig gebruik het op een gegeven moment 'niet leuk' meer vind zonder 'E'.. Maar dat is iets wat iedereen in eigen handen heeft... Wat je doet, doe het met beleid... Het is uit onderzoeken bewezen dat het 'nog kan' wanneer je 1 pil gebruikt per kwartaal. Het effect blijft dan ook hetzelfde.. Je krijgt anders dat je lichaam eraan gaat wennen.. Begon je dus met 1... na een tijdje ben je met 2 pas tevreden...
l
looykeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Leef ik nou in zo'n andere wereld of hoe zit dat. Iedereen praat over 1 a 2 pilletjes in de zoveel maanden. Wanne gek! Pak gewoon wanneer je wilt. Als je ieder weekend uit je bol wilt gaan doe dat dan. Doe ik ook :mrgreen: Maar 1 pilletje?! Dat geeft toch geen effect man!
:wink:
C
CopelandiaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik neem alleen XTC op bijzondere feesten, en dan ook maar 1 of anderhalf..en dan ga ik aardig uit mijn plaat, ik heb niet meer nodig, omdat ik het maar weinig doe..en dan gaat het bewustzijnsveranderende effect ook niet weg, als je niet vaak slikt. Je kan het echt het beste 1 keer in de 2 maanden doen ofzo.
~
~TRiPPiNGBABE~Lid
01-01-2024, 00:00
#17
tjah....pilluh...

nah....goeiuhmorguh allemaal :grin:
tjah... xtc is -te- relaxx....heeft er iemand weleens pilluh genomen met hallicunerende shit erin?? pffffff eheh tjah....das wel vaag..ik ging op een gegeven moment inplaats van me vrienden tekenfilmfiguurtjes zien... en vliegende bierflesjes en allemaal zonnebloemen hahah....jah das wel vahg jah....offuh naar feesten gaan bij tramhaltes terwijl er helemaal geen feesten zijn....bloempotten veranderen in kinderen haha...maaruh jah iemand ook zoiets?
tjah wat voor bekken je dan ook trekt he... :angry: zoiets offuh :confused: tjah...
maare ik feest te veel....bij mij issut een gewoonte geworden elke weekend....gewoon thuis bij vrienden ofzo...
D
DrazzicLid
01-01-2024, 00:00
#18
XTC is werkelijk waar een fantastische drugs, je moet er echter wel goed mee omgaan, 1,5 pil per 6 weken is te doen, maar je moet wel goed op letten dat het echt MDMA pillen zijn, MDMA is lang niet zo slecht voor je als Speed, ook als je goed voorbereid en daarna goed je reserves weer aanvult is het helemaal niet zo slecht voor je!

Je moet wel zorgen dat je goede pillen heb, het liefst zelf getest en je moet het op een avond beperken tot 1 - 1,5mg per kg lichaamsgewicht. Als je je daaraan houd en niet te vaak gebruikt eens in de 6 weken of het liefst eens in de 2-3 maanden kan je er alleen super tijden aan beleven en is echt een werelddrugs. Zorg iig dat je goed eet van te voren, dat je halvjes neemt, en als je dan lekker spaced past de 2de bijpakt na 3 uur werking van de andere, anders krijgen je hersenen een dubbele tik zeg maar.

Na het feest veel banaantjes eten en sinasappelsap is het beste voor je! Of warme melk dit ontgiftigt de zooi als het ware.
D
DrazzicLid
01-01-2024, 00:00
#19
Uzi zei:
Verslaafd raken aan xtc is onmogelijk.. Het is een partydrug.. en iets heel anders dan bijv. coke... Wel kan het zo zijn dat je na veelvuldig gebruik het op een gegeven moment 'niet leuk' meer vind zonder 'E'.. Maar dat is iets wat iedereen in eigen handen heeft... Wat je doet, doe het met beleid... Het is uit onderzoeken bewezen dat het 'nog kan' wanneer je 1 pil gebruikt per kwartaal. Het effect blijft dan ook hetzelfde.. Je krijgt anders dat je lichaam eraan gaat wennen.. Begon je dus met 1... na een tijdje ben je met 2 pas tevreden...
Klik om te vergroten...

Nou het is meer gelegenheids verslavend, kijk buiten de feesten heb ik er ook niet echt zin in maar als je dan op zo'n feestje staat je ziet weer de lichten de relaxte muziek krijg je er toch wel weer zin in :P maar zonder kan ik mij net zo goed vermaken, het geeft alleen iets extra's.
l
looykeLid
01-01-2024, 00:00
#20
in t begin vond ik XTC echt vet...
Maar nu, 5 jaar verder, vind ik er niet veel meer aan..
Ik gebruik t alleen als ik niet aan Keta en/of Coke ken komen...
Het effect is gewoon echt niet meer zoals eerst, verre van dat. En dat ligt er echt niet aan omdat ik een slechte pil ofzo heb, want ik test ze altijd en ik heb echt allerlei pillen gebruikt. Wil ik ect uit me bol gaan van pillen dan moet ik al gauw zo'n 8 pilletjes slikken of LSDpillen halen

En verslavend was t in mij geval wel, maar dat is voor iedereen natuurlijk anders, is gewoon afhankelijk van hoe sterk je in je schoenen staat enzo, enja je financien spelen er ook wel een rol in...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."