Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsritalin

ritalin

130 antwoorden
94 weergaven
18-5-2026
I
Iam2DopeyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat is daar mis mee? :confused:
m
melissaLid
01-01-2024, 00:00
#2
hier sla ik dus wel ff stijl van achter over zeg :openmouth: :openmouth: :openmouth: :openmouth:
vraag me eerlijk gezegd af of de mensen die geen ziekte hebben wel helemaal lekker zijn :confused: :confused: :confused:
is t dan zo erg gesteld dat je hier moet vragen wat de werking van ritalin voor een effect zou hebben als je dat als gezond persoon wil gebruiken.
kun je dan geen gram speed gaan halen ofzoiets?????????
sorry hoor dit gaat me ff net iets te ver,zal ff toelichten waarom........
mijn zoontje van 10 heeft adhd.....
en slikte tot voor kort altijd ritalin....
aangezien ik later begreep met wat voor een bagger ik mijn kind volpropte....ben ik op de natuurlijke manier gegaan(lang verhaal)
ik ken veel kinderen en volwassen personen met adhd,en geloof me die mensen hebben t niet echt makkelijk met zichzelf.....
als ik dan zoiets als dit lees,slaat mijn hart over en word ik erg :angry: :angry: :angry: .
ik geloof niet dat een medicijn die bedoeld is om er voor te zorgen dat mensen met een "ziekte"beter kunnen functioneren.
gebruikt hoort te worden door "gezonde" mensen als party drugs of wat dan ook.
S
SpringPackLid
01-01-2024, 00:00
#3
melissa zei:
ik geloof niet dat een medicijn die bedoeld is om er voor te zorgen dat mensen met een "ziekte"beter kunnen functioneren.
gebruikt hoort te worden door "gezonde" mensen als party drugs of wat dan ook.
Klik om te vergroten...

Sommige medicijnen komen later op de markt als drugs. Speed is bijv. een behandelmiddel geweest voor astma-patïenten, en schizofrenen zijn behandeld met LSD & cocaïne. GHB & Lachgas was/is/zijn narcosemiddel(en).

Dit betekent niet dat er wel mensen zijn die echt baat kunnen hebben bij Ritalin, maar misbruik kun je nooit uitsluiten, het gebruik van medicijnen als drugs/fun-gebruik zal nooit verdwijnen kijk bijv. naar:

  • slaapmiddelen
    kalmeringmiddelen(Diazepam - Valium)
    anti-psychotica(Haldol)
    erectiestoornis medicijnen(Viagra + XTC = SXTC)

Echter:
Over de werking in de hersenen van Methylfenidaat(werkzame stof Ritalin) is nog steeds weinig bekend. nu het steeds duidelijker wordt dat het middel nadelen heeft stappen steeds meer patienten over naar andere middelen/mogelijkheden. Maar de fabrikanten van dit soort middelen willen geld verdienen, en (vooral in Amerika) wordt er rijkelijk met receptjes gezwaait. Daardoor is er ruime toegang tot het middel, wat kan lijden tot misbruik!
m
melissaLid
01-01-2024, 00:00
#4
SpringPack zei:
melissa zei:
ik geloof niet dat een medicijn die bedoeld is om er voor te zorgen dat mensen met een "ziekte"beter kunnen functioneren.
gebruikt hoort te worden door "gezonde" mensen als party drugs of wat dan ook.
Klik om te vergroten...

Sommige medicijnen komen later op de markt als drugs. Speed is bijv. een behandelmiddel geweest voor astma-patïenten, en schizofrenen zijn behandeld met LSD & cocaïne. GHB & Lachgas was/is/zijn narcosemiddel(en).

Dit betekent niet dat er wel mensen zijn die echt baat kunnen hebben bij Ritalin, maar misbruik kun je nooit uitsluiten, het gebruik van medicijnen als drugs/fun-gebruik zal nooit verdwijnen kijk bijv. naar:

  • slaapmiddelen
    kalmeringmiddelen(Diazepam - Valium)
    anti-psychotica(Haldol)
    erectiestoornis medicijnen(Viagra + XTC = SXTC)

Echter:
Over de werking in de hersenen van Methylfenidaat(werkzame stof Ritalin) is nog steeds weinig bekend. nu het steeds duidelijker wordt dat het middel nadelen heeft stappen steeds meer patienten over naar andere middelen/mogelijkheden. Maar de fabrikanten van dit soort middelen willen geld verdienen, en (vooral in Amerika) wordt er rijkelijk met receptjes gezwaait. Daardoor is er ruime toegang tot het middel, wat kan lijden tot misbruik!
Klik om te vergroten...

daar moet ik je helemaal gelijk in geven....
medicijnen zoals viagra zijn idd ook erg in trek bij mensen die ze niet daadwerkelijk nodig hebben :rolleyes:
ik denk dat t mij meer gaat om t feit dat ik zie hoe moeilijk mijn zoontje t met zichzelf heeft,en als er voor dat soort mensen medicijnen beschikbaar zijn om t leven wat aangenamer te maken........
nou ja je snapt wel wat ik bedoel....
ik ben sowieso geen voorstander van t gebruik/misbruik van medicatie om de verkeerde redenen aangezien sommigge dingen die jij ook al beschreef erg verslafend kunnen zijn.
maar dit is natuurlijk helemaal mijn mening....
laten we dan ff voorop stellen dat ik me wel degelijk bewust ben dat dat natuurlijk ook voor "drugs"geld,dus zal t wel meer een principe kwestie zijn.
ik ben in ieder geval een heel stuk wijzer dankzij jou uitleg.......
m
melissaLid
01-01-2024, 00:00
#5
nog even een vraagje springpack....
jij zei dat schizofrene mensen werden behandeld met cocaine en lsd...
is dat dan eerst een medische drug geweest....
ik bedoel t is toch niet om die reden ontdekt voordat t een party drug werd?
ghb is inderdaad een verdovings middel maar dacht dat dat gebruikt werd bij groot vee(dieren dus).
en t zelfde voor speed......is dat daadwerkelijk eerst een behandel medicijn geweest?
S
SpringPackLid
01-01-2024, 00:00
#6
melissa zei:
nog even een vraagje springpack....
jij zei dat schizofrene mensen werden behandeld met cocaine en lsd...
is dat dan eerst een medische drug geweest....
ik bedoel t is toch niet om die reden ontdekt voordat t een party drug werd?
ghb is inderdaad een verdovings middel maar dacht dat dat gebruikt werd bij groot vee(dieren dus).
en t zelfde voor speed......is dat daadwerkelijk eerst een behandel medicijn geweest?
Klik om te vergroten...

EDIT: naam uitvinder: Albert Hofmann

Bijna alle synthetische drugs zijn eerst medicijnen geweest, reden hiervoor is dat 'normale' mensen zoals jij en ik vaak niet over de methodes beschikken om een dergelijke stof te fabriceren, medicijnfabrikanten ontwikkelen constant nieuwe middelen.

Speed is van oorsprong een medicijn, het heeft overeenkomsten met adrenaline. Wat er gebeurt bij een astma-patient, de longblaasjes verwijden door de amfetamine. Huidige vorm is nu bijv. Ventolin, als daar veel van word gegeven dan kan de patient zich ook gejaagd en opgefokt voelen. Astma-patient die nu speed gerbuikt zal zich ook beter voelen, alleen als de speed uitgewerkt is :wave:

Cocaine werd al gebruikt door de Inca's, niet in z'n huidige vorm.
Pas rond 1900 synthetische omgezet en is als medicijn gebruikt tegen depressies, psychotische patienten, het was in die tijd een wondermiddel, ook in het werk van Freud(zelf frequent gebruiker) zie je cocaine terug komen

De werking van LSD is min of meer per toeval(fout) ondekt door zijn maker [Naam even vergeten], en later gebruikt in de psychotherapie, ook nog door een maffe Hollander (is veroordeeld, ging patïent dood). Maar LSD is natuurlijk in de hippie tijd groot geworden, doordat het Amerikaanse leger experimenten uitvoerden op soldaten.

GHB is de jaren 60 fabriceerd als narcosemiddel. volgens mij is Ketamine voor dieren.

Nog een bekend middel is natuurlijk morfine (oorlog gebruikt als pijnstiller, was erg verslavend, waarschijnlijk ook veel soldaten zo de oorlog doorgekomen), met nu afsplitsing naar heroïne.
l
lieky speedfreakyLid
01-01-2024, 00:00
#7
jah ik heb het welles gehad niveau 3 of 4 was het we hebben er toen 2 strippen van opgevreten maar toen waren we wel een beetjuh vaag we zagen de lantarenpaallichten in verschillende kleuren en stukken wat we normaal in een half uur lopen loopten we toen in 1,5 uur
best grappig op zig :)
m
melissaLid
01-01-2024, 00:00
#8
mijn zoontje heeft ook een tijdje ventolin gebruikt,vraag me nu eerlijk gezegd af hoe goed die combinatie dan met ritalin is geweest :confused: :confused: :confused:
ik herkende mijn eigen kind in ieder geval niet meer terug....
daarom ben ik met alles gestopt...
heb liever dat hij door de kamer scheurt,onhandig,vergeetachtig en impulsief is.......
dan dat hij strak staat van de medicatie...
al is niet iedereen t hiermee eens.

ik wist wel dat de inca"s coca bladeren kauwde tegen honger,en pijn.
en ongetwijfeld gebeurd dat nu nog.

dank voor de info :wave:
S
SpringPackLid
01-01-2024, 00:00
#9
melissa zei:
mijn zoontje heeft ook een tijdje ventolin gebruikt,vraag me nu eerlijk gezegd af hoe goed die combinatie dan met ritalin is geweest :confused: :confused: :confused:
ik herkende mijn eigen kind in ieder geval niet meer terug....
daarom ben ik met alles gestopt...
heb liever dat hij door de kamer scheurt,onhandig,vergeetachtig en impulsief is.......
dan dat hij strak staat van de medicatie...
al is niet iedereen t hiermee eens.

ik wist wel dat de inca"s coca bladeren kauwde tegen honger,en pijn.
en ongetwijfeld gebeurd dat nu nog.

dank voor de info :wave:
Klik om te vergroten...

Nog even voor de duidelijkheid, Ventolin wel in hoge dosis, dus gewoon normaal gebruik om benauwheid tegen te gaan is niet slecht.
Bij ernstig zieke patienten (vernevelen en infuus, hoge dosis) kunnen deze effecten ontstaan...
I
Iam2DopeyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kwam hier zomaar terecht...
Mijn ex onterecht gediagnosteerd als adhd...had nog wat pilletjes over (zij werd er als ex coke gebruiker) helemaal gek van. Ik na uitzending van spuiten en slikken BNN jl. dacht ..recreatief gebruik van ritalin, dat wil ik wel eens proberen.
Net whskeycola, toen oxazepam ivm... stress en ik las dit forum en ik dacht..dat ga ik es proberenall me crazy) :confused:
Net 2 pillen opgesnoven, pammetje werkt inmiddels ook...en ik moet zeggen...ik kende de term "Kiddycoke" al best lang en dit is echt de beste omschrijving :wave:
Was net een beetje down en moe en nu heb ik er weer zin in, ik voel een ontzettende behoefte om dit met jullie te delen ( normaal gesproken, zou ik dus n lulkick hebben, maar aangezien ik nu alleen ben vertaald dat zich in een spierverkrampend typen en een onbedwingbare behoeft om mezelf te uiten :rolleyes:
Kortom best lachen voor de beginnende druggebbruiker...vrij onschuldig als je eens wat wil uitproberen. k kan er eigenlijk vrij kort (in mijn geval nu vrij langdradig) over zijn als je deze dosis 20mg ritalin snuiven...niet bevalt of enige negatieve gevoelens bi jezelf aantreft. DON"T TRY ANY REAL DRUGS :stoned:
KiddyCoke that's what this is....!
Beetje hyper..maar wel lekker!
Ik zou het in iede geval NOOIT aan mijn kind voorschrijven...dan liever verse vette vis (OMEGA-3). Maar voor recreatief gebruik best grappig en tamelijk onschuldig als je tenminste de juiste tranquilizers in huis hebt om bij een eventueel slaapprobleem wat te kunnen nemen.
Ik neem in ieder geval zo nog een lijntje methylfenidaat...meer dan 30mg lijkt me geen aanrader voor de beginnende gebruiker, maar ik blijf weer een extra uurtje of wat wakker en lekker helder.
Ik hoop dat ik hier iemand mee geholpen heb, hou je dosering in de gaten..zeker voor de newbies op dit Forum.


Greetz en zzzzzlaaap lekkkerzzz

Iam2Dopey :hearteyes:
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#11
Handig om alcohol met benzo's te combineren..
J
JellerLid
01-01-2024, 00:00
#12
verdovende middelen combineren is nooit goed
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jeller zei:
verdovende middelen combineren is nooit goed
Klik om te vergroten...
maar wel lekker eh

ritalin
ja slechte ervaringen mee eigenlijk
ik kreeg het van me psychiater, 40 mg per dag een paar maanden
toen ik me niet goed voelde snoof ik een halfje
dat nam toe en 2 weken later heb ik voor een periode van 1-2 maanden of misschien wel meer PER DAG ½ tot 5 tabletten gesnoven
dit was in 2005
ik werd daar zo labiel van dat ik daar een psychiatrische opname voor kreeg.
anderhalve week met temazepam, toen ben ik weggegaan, ik moest daar namelijk ook verplicht ritalin nemen, dit mag officieel niet, het werd gewoon gepusht door de begeleiding en ze keken heel geagiteerd als ik weigerde (ja ik ken me patiëntenrecht wel)
en dat maakte het alleen maar erger
ik merkte goede verbetering toen ik meer ritalin ging weigeren (of uitspugen in wasbak/toilet als ik geen zin had in een scene).
dus ik was na anderhalve week alweer weg, daarna gewoon niet meer dan 40 mg /dag oraal genomen voor een tijdje.

echt een rotmiddel achteraf.
zelfs van 10 mg op een dag werd ik labiel en geirriteerd enzo als het uitwerkte.

achteraf bleek ik ook helemaal geen adhd te hebben :grin:

ik heb ze nu gelukkig niet meer.

maar soms als ik bij adhders ben die ritalin weigeren vind ik het wel belachelijk. bv in de klas op school, jongen zit aan iedereen ze spullen, lekker impulsief en soms verbaal agressief en ook hyperactief... jezus stop die jonge vol met ritalin man...ghehe

mja op bluelight lees je ook vaak, dat ritalin de meest nare crash heeft.
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ey fnea, ben je weer terug jongen!

Ik ga er later mijn werk van maken om al die zogenaamde 'verstandige' medici uit te roeien als ze patienten dwingen drugs te gebruiken. Want daar komt het gewoon op neer.

ben weer lekker boos :angry:
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#15
jup ik kwam ff kijke:tongueout:

maareh medici dwingen je nergens toe (zonder dwangbehandeling dan), het is enkel een aanraden, een behandelovereenkomst die je zelf ondertekend (letterlijk)

wel zijn ze vaak erg beperkt.

ik loop nu, naast een jeugdpsychiater, ook bij een maatschappelijk werkster van verslavingszorg. gewoon praten bij de laatste. werkt veel beter, althans voor mij dan.

OFFICIEEL zijn medicijnen m.n. antidepressiva, enkel ter ondersteuning van de behandeling (therapie, praten met dokters, tips van psychologen toepassen thuis etc.). in de praktijk gaat dit helaas niet altijd zo, hoewel steeds meer zie ik in me omgeving. vooral psychiaters houden zich (wat hun vak is!) bij diagnostiek, medicatie & behandeling zoals therapie.

de diagnostiek ach ja dat is ook erg beperkend. mijn dokter had me toen aangepraat dat ik een lichte autistische stoornis had. had niet door dat het door de drugs en medicijnen (niet voorgeschreven) kwam... ghehe
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#16
mmm, naja toch kreeg ik het idee dat er meer mensen zijn die zich 'gedwongen' voelen iets te gebruiken.


maja, maatschappelijk werkers zijn cool :wink:

wou het eerst ook worden zelf :wink:

praten zal bij jou zeker helpen heb ik het idee idd :)
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#17
ja dat klopt!

ik heb nu enkel een sedatief antidepressivum als medicijn. als ondersteuning van de stemmingswisselingen (oorzaak: drugs en medicijnmisbruik m.n. valium, duh.. :tongueout: ) zodat ik een stuk beter realistisch kan denken ipv negatief en neurotisch. (en als ondersteuning voor de slaap, ik heb Trazolan, daarvan val je in slaap, weer een reden minder om valium e.d. te pakken)

ik merk dat daardoor de gesprekken bij maatsch werkster en psychiater veel beter gaan en dat ik er ook meer aan heb. antidepressiva zijn milde medicijnen en je kan er ook niet 'high' van worden zeg maar, het is enkel ondersteuning. voor het praten wat je zei. dat is voor mij de beste manier idd. geen psychiaters die je depressies aanpraten (gehehe nu overdrijf ik) maar gewoon psycholoog/maatsch werker waarmee je samen uitzoekt hoe je de dingen wat beter kan aanpakken.

maatsch werkers zijn idd wel nuttig en ja de mijne ook cool :sunglasses: de meeste denk ik wel. psychologen idem.

waarom ben je 'gestopt met maatsch werker worden' ? als ik vragen mag :tongueout: ?
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#18
haha ben blij dit te horen! Dit stimuleert mij om SPH te gaan doen. (lijkt wel een beetje op mwd'er haha.)

Ik vind het fijner iets met een 'groep' te doen. Vooral ook omdat ik het belangrijk vind dat je als mens vooral blijft praten met anderen over je problemen. Op ze tijd met 1 mwd'er of psycholoog pratne is goed, maar het vervolgens ook doen in een groep vind ik nog beter.

En verder, tsja, misschien is het ook wel omdat 1 persoon na een tijdje helemaal gestoord van mij kan worden. Als SPH'er ben je niet steeds met 1 persoon bezig en zal het dus ook niet zo snel voorkomen dat er iemand is die zich echt aan je gaat ergeren.

Of naja, weet niet precies hoe ik dit goed kan uitleggen namelijk :flushed:

Daarom heb ik ook een gesprekje met mijn mentrix binnekort :grin:
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#19
ghehehe

mja met SPW kan je veel kanten op. bv. in een groep, begeleiding van therapie. maar als mensen gek van je worden wat je zegt weet ik niet of dat verstandig is :grin: ghehe
d
dallandraLid
01-01-2024, 00:00
#20
dan probeer je er eerst een,dan weet je ongeveer hoe het voelt..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."