Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums1 Januari 2009: Het nieuwe Benzodiazepinenbeleid

1 Januari 2009: Het nieuwe Benzodiazepinenbeleid

42 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
R
RSWLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dus ongeveer 4% van de Nederlandse bevolking is verslaafd aan benzo's ? Allemachtig, en dat terwijl je er in de media zo goed als niets over hoort.
r
ronnaiLid
01-01-2024, 00:00
#2
Voor mensen met slapeloosheid moeten ze het ook gewoon blijven voorschrijven vind ik.
Als je lang niet slaapt, krijg je alsnog ongelukken op de weg en daar deed Klink het allemaal voor, de hypocriete CDA-homo :kots:
K
KresnikLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en ik wil meteen met de deur in huis vallen. Ik ben een student die zich op dit moment bezig houd met het nieuwe benzodiazepinenbeleid dat ingevoerd word per 1 januari 2009. Het doel is het schrijven van een advies aan minister Klink ten opzichte van dit beleid. Om een goed advies te kunnen schrijven ben je natuurlijk visies, meningen en discussies nodig. Daarom dit topic. De reden waarom ik een apart topic opstart om alles netjes bij elkaar binnen 1 topic te houden en zodat het voor mij goed mogelijk is om mogelijke visies te gebruiken binnen dit advies. Het grote benzo topic is puur informatief en het word naar mijn idee onoverzichtelijk als daar alles bij in komt te staan. Alles m.b.t. dit beleid dus hier plaatsen.

Mijn vragen aan jullie:
1 - Wat vinden jullie van het nieuwe benzodiazepinenbeleid dat vanaf 1 januari 2009 rechtsgeldig is in Nederland
2 - Wat denken jullie dat dit nieuwe beleid voor gevolgen heeft in zowel positieve als negatieve zin?
3 - En voor wie gelden deze positieve of negatieve gevolgen het meest?


Geef jullie mening en discuss!!



Even wat side information en feitjes:

Op dit moment (200:sunglasses: worden vrijwel alle soorten medicatie vergoed. Vanaf 1 januari 2009 komt daar veranderingen in, de groep benzodiazepinen (onderstaande medicatie) verdwijnt uit het verzekeringspakket. Voortaan moeten mensen deze groep medicijnen zelf betalen. Er zijn enkele voorwaarden waarmee de benzodiazepinen nog wel vergoed blijven

Voor wie blijven benzodiazepinen vergoed?
- Epilepsie; hierbij worden benzodiazepinen gebruikt om aanvallen te voorkomen of te
behandelen.
- Angststoornissen, wanneer de behandeling met ten minste twee antidepressiva volgens de
geldende richtlijnen niet is aangeslagen.
Meervoudige psychiatrische problematiek, waarbij behandeling met hoge doses
benzodiazepinen noodzakelijk is. Onder hoge doses wordt bijvoorbeeld verstaan oxazepam in
een dosering van 100 mg, terwijl 10 tot 20 mg gebruikelijk is. Onder deze groep vallen
bijvoorbeeld patiënten die behandeld worden voor het onttrekken van verslavende middelen
(alcohol en drugs), danwel voor katatonie, manie en psychosen.
- Als palliatieve sedatie bij terminale zorg. Hieronder wordt verstaan het verlagen van het
bewustzijn van patiënten in de laatste levensfase.
Factsheet nieuwe beleid: http://knmg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE_6059_100_TICH_R233606603276430

De volgende medicijnen worden als benzodiazepinen beschouwd:
Anxiolytica:Bromazepam, Chloordiazepoxide, Clobazam, Clonazepam, Clorazepaat, Oxazepam, Prazepam,
Hypnoticum: Brotizolam, Flunitrazepam, Flurazepam, Loprazolam, Lorazepam, Lormetazepam, Midazolam, Nitrazepam, Temazepam, Zolpidem, Zopiclon
Beiden: Alprazolam, Diazepam

Cijfers over 2007: (Opgesteld door GIP, geneesmiddelen in project ( aug, 200:sunglasses:)
- Nederland kent: 1.761.600 gebruikers
- Ongeveer 700.000 mensen hiervan zijn verslaafd.
Benzodiazepinenverslaving is één van de kleinste groepen binnen de verslavingszorg die behandeld word. Alcohol word het meest behandelend.

Voor overige info kijk in het grote benzo topic, of google.

Even een paar dingen verhelderen in dit topic:
- Ik wil hier een topic creeeren waarin goed onderbouwde visies weergegeven worden ten op zichte van het nieuwe benzodiazepinenbeleid
- Dit is geen informatietopic, het is duidelijk dat 'Het grote benzo topic' hier geschikt voor is. Hier geen vragen over benzo's in het algemeen dus :)
- Dit advies word overhandigt aan de minister himself. Jullie visie kan een rol spelen hoe het advies uitpakt.
- Zet bij je mening wat je bent: Een chronisch gebruiker (die zichzelf niet als verslaafd ervaart), een chronisch gebruiker (die zichzelf als WEL verslaafd ervaart), Iemand die af en toe gebruikt (vanuit medisch standpunt: om bijv. klachten te verhelpen), iemand die af en toe gebruikt (vanwege het feit dat hij of zij er plezier aan beleeft), of geen gebruiker. Of hulpverlener (vermeld hierbij je opleiding en/of werkveld)
p
psychopsychedelicLid
01-01-2024, 00:00
#4
ik wil hier maar 1 ding over zeggen en dat is dat ik het weer een belachelijke actie gaat worden, er zijn volop mensen die dit nodig hebben en niet kunnen veroorloven, en als je verslaaft bent dan moet je huisarts dat zeker wel opmerken als iemand steeds nieuwe komt halen.. ik gebruik het heel erg sporadisch, maar voor de mensen die dit nodig hebben is het erg lullig,..

bedankt klink!! alweer!!
:wave:
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben geen psychiater ofzo en kan absoluut niet claimen dat ik er verstand van heb, ook heb ikzelf nog nooit bezos gebruikt. Ik ken echter wel een aantal mensen die ze voor langere tijd gebruikt hebben, en ik interesseer me voor allerlei maatschappelijke vraagstukken, en dus ook hiervoor. Daarom heb ik toch de volgende mening waarin ik gewoon doe of ik er verstand van heb :P :

Ik denk dat die dingen veel te veel worden gebruikt en voorgeschreven waar het niet nodig of noodzakelijk is. Ze zijn verslavend, en ze lossen op de lange duur volgens mij niets op. Het is symtoom bestrijding. Mensen die ze nodig lijken te hebben zijn beter geholpen met hulp bij veranderingen in hun leven en goede psychotherapie waarbij hun onderliggende problemen worden aangepakt in plaats van ze aan een verslaving te helpen die hun emotioneel dood maakt. (emotioneel dood, zo leggen de gebruikers die ik ken het zelf uit) Waarschijnlijk zullen de medicijnen wel een plaats hebben als hulpmiddel bij psychotherapie, maar dat is dan ook wat ze volgens mij zouden moeten zijn, een hulpmiddel.

De oplossing van dat probleem is echter niet zo eenvoudig als het niet vergoeden van de teveel voorgeschreven medicijnen. Ook dat is weer symptoombestrijding. Het probleem is dat de psychatrische zorg niet instaat is goede structurele hulp te verlenen, en in plaats daarvan zeer snel naar medicatie grijpt. De oorzaak van het probleem moet worden opgelost in plaats van de gevolgen. De oorzaak ligt misschien bij een capaciteitstekort in de zorg en bij een tegrote vraag naar psychiatrische zorg door een steeds harder wordende en meereisende maatschappij. Ook misschien bij een verkeerd beeld dat bij de hulpverleners is ontstaan over deze medicijnen die ze zien als wondermiddel.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#6
psychopsychedelic zei:
ik wil hier maar 1 ding over zeggen en dat is dat ik het weer een belachelijke actie gaat worden, er zijn volop mensen die dit nodig hebben en niet kunnen veroorloven, en als je verslaaft bent dan moet je huisarts dat zeker wel opmerken als iemand steeds nieuwe komt halen.. ik gebruik het heel erg sporadisch, maar voor de mensen die dit nodig hebben is het erg lullig,..
Klik om te vergroten...

Zeg er dan gewoon géén ding over. Want 'belachelijk' & 'lullig' roepen zonder argumentatie is gewoon verspilde moeite.

Het beleid wordt gewoon verder toegespitst op mensen die het écht nodig hebben, mensen met een aandoening die verder gaat dan chronische aanstelleritus. Hier ben ik het helemaal mee eens met als voornaamste reden dat ik de grootste drugsdealers van deze planeet liever kwijt dan rijk ben. Niet dat dit nieuwe beleid een groot verschil voor de miljardenomzet van die bedrijven gaat maken, maar het is in ieder geval een stap in de goede richting.

Benzo's zijn in 99,9% niet eens een geneesmiddel maar gewoon een tranquilizer om klachten waarvan we de oorzaak nog niet eens duidelijk kunnen aanwijzen te dempen. Het gevolg is dat de klachten zich als aandoening gaan manifesteren en dat de gebruiker uiteindelijk afhankelijk is van die rotzooi. Zoals Wacky ook al aangeeft.

[youtube]4GXb7-efd4M[/youtube]
We willen toch geen omgeving waar deze man het over heeft?
d
devachiahLid
01-01-2024, 00:00
#7
- Angststoornissen, wanneer de behandeling met ten minste twee antidepressiva volgens de
geldende richtlijnen niet is aangeslagen.
Klik om te vergroten...

Dat is natuurlijk wel een beetje schuin...
h
hodgepodgeLid
01-01-2024, 00:00
#8
zommes zei:
psychopsychedelic zei:
ik wil hier maar 1 ding over zeggen en dat is dat ik het weer een belachelijke actie gaat worden, er zijn volop mensen die dit nodig hebben en niet kunnen veroorloven, en als je verslaaft bent dan moet je huisarts dat zeker wel opmerken als iemand steeds nieuwe komt halen.. ik gebruik het heel erg sporadisch, maar voor de mensen die dit nodig hebben is het erg lullig,..
Klik om te vergroten...
Benzo's zijn in 99,9% niet eens een geneesmiddel maar gewoon een tranquilizer om klachten waarvan we de oorzaak nog niet eens duidelijk kunnen aanwijzen te dempen. Het gevolg is dat de klachten zich als aandoening gaan manifesteren en dat de gebruiker uiteindelijk afhankelijk is van die rotzooi. Zoals Wacky ook al aangeeft.
Klik om te vergroten...
Je krijgt ze ook als je bijvoorbeeld kanker hebt om beter te slapen of rustiger te worden. Ook als er bijvoorbeeld een dierbare is overleden schrijven ze die wel eens voor om de eerste dagen/weken door te komen. Ik dacht dus dat het aandeel aan mensen die dit gebruiken tegen tijdelijke psychische klachten met een bekende oorzaak veel groter was. Heb je er een bron van, of weet je dat zeker?

Ik vind het verder moeilijk om een oordeel te geven over welke medicijnen er vergoed moeten worden. Aan de ene kant wil je geen ziekenfondspremie van 200 euro, maar het belangrijkste is natuurlijk dat mensen die het echt nodig hebben het altijd kunnen krijgen. Je gaat nu dus en verschil maken tussen mensen die het volgens de huisarts echt nodig hebben en een aandoening hebben die binnen die criteria vallen en patienten die ze ook nodig hebben, maar om ander redenen. Dan zou je eigenlijk een huisarts moeten kunnen vertrouwen als verzekeraar en ze allemaal vergoeden, zeg ik als leek. Ik dacht dat je alleen hoefde bij te betalen als er een vervangend goedkoper middel is.
R
RSWLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kresnik zei:
- Nederland kent: 1.761.600 gebruikers
- Ongeveer 700.000 mensen hiervan zijn verslaafd.
Klik om te vergroten...


WTF !! :openmouth:

Wat veel. Ik neem aan dat dit over alle 'drugs' gaat ?
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#10
Volgens mij maken velen zich druk om niks.

Het enige wat er verandert is dat de benzo's niet meer vergoed worden door de zorgverzekeraars. Het artsenbeleid m.b.t. recepten uitschrijven zal hierdoor niet gewijzigd worden.
Als je benzo's nodig hebt of wilt slikken en de arts gaat accoord, dan krijg je gewoon je recept als voorheen. Alleen moet je nu dat spul zelf betalen. Maar daar kan je geen buil op vallen want een doosje benzo's kost gemiddeld 10 euro in een Nederlandse apotheek.

Gladde praatjes van Volksgezondheid dat ze hier het aantal Benzo-verslaafden mee terug willen dringen zijn gelul in de ruimte: het gaat ze enkel om het bezuinigen op gezondheidsuitgaven.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#11
IK heb zeer bewust gekozen om GEEN SSRI's te gebruiken. Dit lost immers niets op endraact, van wat ik zo om mij heen hoor, bij aan een gevoelloos leven. Kijk, ik heb liever een gevoel in mijn lijf.

In vergelijking met Benzo's; een Benzo gebruik je voor direct resultaat. Geeft een SSRI dat ook?
r
ronnaiLid
01-01-2024, 00:00
#12
yeti zei:
Gladde praatjes van Volksgezondheid dat ze hier het aantal Benzo-verslaafden mee terug willen dringen zijn gelul in de ruimte: het gaat ze enkel om het bezuinigen op gezondheidsuitgaven.
Klik om te vergroten...

Tuurlijk is het een ordinaire bezuininging verpakt in gebakken lucht :smilingimp:
K
KresnikLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wat vinden jullie van de volgende stelling:

Om te voorkomen dat de rustmedicatie clienten geld kost kan een huisarts een SSRI (bv. seroxat/paroxetine) voorschrijven in plaats van een benzodiazepinen. Dit werk heeft immers een vergelijkbaar effect!

En vanuit een interview van een arts:

Waarom moet er elke keer weer bezuinigd worden op de ziekenhuiswereld (in zijn algemeenheid), waarom bezuinigen ze niet een keer op de psychiatrie?

Reageer :wave:
2
2C-G-5Lid
01-01-2024, 00:00
#14
SSRI's geven idd, vaak niet meteen resultaat, soms pas na twee a drie weken en heb zelf tijdje prozac geslikt, en vond het niks waardoor ik met 6 weken ben gestopt en verder op de oxazepam ben terug gegaan, ik werd ook wel heel erg gevoelloos door prozac en was gewoon niet mij zelf waar ik me dus heel erg aan ergerde, alles leek onwerkelijk, maar nu moet ik wel weer gaan afbouwen met de oxazepam maar ik heb wel direct effect, mijn hersenen hadden gewoon twee maanden nodig om weer stabiel te worden en dat is me met benzodiazepinen prima gelukt, en de huisarts heeft erg Code B2 opgezet zodat ik ze nog vergoed krijg ook via de zorgverzekeraar.
s
skyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kresnik zei:
Wat vinden jullie van de volgende stelling:

Om te voorkomen dat de rustmedicatie clienten geld kost kan een huisarts een SSRI (bv. seroxat/paroxetine) voorschrijven in plaats van een benzodiazepinen. Dit werk heeft immers een vergelijkbaar effect!
Klik om te vergroten...

Kresnik, is dit jouw stelling of die van iemand anders?
Mijn visie: je kunt een SSRI niet vergelijken met een benzo!
Zelf gebruik ik een SSRI ivm een angststoornis. Een benzo gebruik ik zo af en toe op momenten om me tot rust te krijgen op de heel moeilijke momenten. Een SSRI geneest niet, mijn klachten verlopen met perioden, 3 stapjes vooruit, 2 achteruit etc. Een benzo is geen vervanger voor de SSRI maar een aanvulling voor de moeilijkste momenten.

Een SSRI kostenbesparend ten opzichte van benzo's? Ik dacht het niet. Mijn SSRI medicatie kost bijna 2 euro per dag, de diazepam die ik afgelopen week zelf mocht betalen :rolleyes: 'slechts' 0,50 per stuk omgerekend.

Een veel beter effect nog is het gebruik van SSRI gecombineerd met begeleiding/behandeling vanuit de geestelijke gezondheidszorg.

Ik vind het heel erg jammer dat de kortzichtigheid van Klink het weer gewonnen heeft. De meerderheid van benzogebruikers blijkt niet verslaafd eraan te zijn, daar val ik ook onder en dat ga ik zo houden. Echter, voor een grote groep mensen kunnen benzo's de scherpe kantjes van hun ziekte er af krijgen voor een bepaalde periode. En wat is daar verkeerd aan?
F
Frog83Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Is een ouder topic, wil niet bumpen ofso, maar ben benieuwd wat de effeckten zijn na bijna een jaar verder.
Ik vindt het idee wel goed het loopt aardig in de kosten op den duur en huisartesn en al zullen voorzichtiger moeten worden met voorschrijven dat zowieso.
Ik ken genoeg mensen met huisartesen(met name de ouderen) die al jaren lang benzo's voorgeschreven kregen en krijgen zonder enige vorm van andere hulp.
Dit is pure symptoon bestrijding,en zal er aan bij dragen dat de zorgpremies aleen maar hoger op zullen lopen.
De martkwerking in de zorg werkt ook zeer tegendraads en zal er toe gaan leiden dat mensen niet goed overeleggen meer, er steeds meer werkdruk komt, en zorgverzekeraars een monopoli positie krijgen en de prijzen nog verder gaan opdrijven.
Het is nu al zo dat als ik een gesprekje wil met een hulpverlener van de ggz als ist 3 minuten ze dat moeten documenteren, alles moet worden bijgehouden van de zorgverzekeraars, met alle nadelige gevolgen die der aan vast plakken.
Om de kosten van de zorgverzekering in de hand te houden zal dit kunnen bijdragen, ben benieuwd na daadwerkelijke cijfers.
Als het idee daadwerkelijk nut heeft en mensen zo minder vlug in aanraking komen met benzo's is dat super hoe minder hoe beter imo.
Nog steeds wordt er al te vaak gedacht het zijn maar slaapmiddelen tis legaal dus ist wel oke.
De handel zal daarin tegen wel toenemen, maar de handel in benzo;s is al jaren groot.
Ik heb zelfs wel is gelezen dat de handel in regulieren medicatie maar niet op recept, bijna net zo groot zo niet groter is als de drugshandel(dan bedoel ik drugs als coke en speed etc).
Tik op google iets in van valium te koop of zo iets dergelijks en je komt binnen 5 minuten zoeken, soms sneller op martktplaats achtige sites, waar het gewoon te koop aangeboden word
:( Ik hoop met deze post op wat antwoord te krijgen op de volgende vragen dus.
Is er al verschil in de zorg te merken en bij huisartsen dat ze voorichtiger zijn enzo.En wat is de meerwaarde nu na bijna een jaar verder ben benieuwd naar alles wel over deze wetgeving/regeling.
s
speedjunky69Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik vind artsen over het algemeen veel te terughoudend met voorschrijven van benzo's. ik heb meerdere keren meegemaakt dat ik uiut uiterste nood gewoon een recept werd geweigerd terwijl ik echt aan het einde van mn latijn was :( :(
met de gore kutsmoes dat ze verslavend zijn! dat weet ik ook wel daarom hoef ik ook echt geen honderden tabletten maar gewoon eens in de zoveel tijd een doosje kan echt geen kwaad!!!
het zijn bewezen veilige middelenn waar veel ervaring mee is opgebouwd dus dat is gewoon een goer kutsmoes!

sorrie maae daar kan ik gewoon echt kwaad om worden een dokter hoort je te helpen tog?
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kresnik zei:
Wat vinden jullie van de volgende stelling:

Om te voorkomen dat de rustmedicatie clienten geld kost kan een huisarts een SSRI (bv. seroxat/paroxetine) voorschrijven in plaats van een benzodiazepinen. Dit werk heeft immers een vergelijkbaar effect!
Reageer :wave:
Klik om te vergroten...

Dat is echt onzin. SSRI zijn er voor depressies. Ik heb antidepressiva geslikt en dat was echt een hel. Mijn klachten werden 10 keer erger. De kans op zelfdoding neemt ook toe in de eerste weken dat je dat slikt. Hoort erbij en gaat weer weg als je eraan gewend bent zeiden ze tegen me. Ok leuk. Maar ik bleef er opgefokt van. Toen ik van die troep af wilde moest ik kwartje voor kwartje van de pil afbouwen en het was gewoon letterlijk afkicken. De paniekaanvallen waren echt niet normaal. Ik heb een angststoornis en mijn hersenen kunnen niet tegen SSRI's. Het is echt belachelijk als ik nog een keer gedwongen door die hell van de antidepressiva heen zou moeten gaan om medicijnen te mogen krijgen die me helpen bij mijn angststoornis, wat dus in die nieuwe wet staat.

"Gelukkig' heb ik ook borderline lol, dus krijg ik het wel vergoed, maar alleen als een psychiater het recept uitschrijft. Ik heb een B2 code, maar als ik mijn medicatie van mijn huisarts krijg, moet ik het wel zelf betalen, want zij mogen geloof ik geen B2 code op recepten zetten. Slim bedacht. Zelfs met een B2 code kun je dus nog zelf betalen als je psych niet aan herhalingsrecepten doet en het heel moeilijk is een afspraak met hem of haar te maken. Voor veel mensen die afgekeurd zijn om psychische klachten en dus een heel lage uitkering hebben is het best zuur dat ze de medicijnen die ze nodig hebben zelf moeten betalen, terwijl ze al amper rondkomen. Geloof me maar dat sinds die wet er gekomen is er genoeg mensen zijn geweest die echt gedwongen cold turkey hebben moeten stoppen met benzo's, die je dus moet afbouwen, omdat ze hun medicijnen niet konden betalen, terwijl ze die wel echt nodig hadden.

SSRI's werken ook op je serotoninesysteem en benzo's op je gaba receptoren. Wereld van verschil dus. Iedereen met psychische klachten heeft een andere storing in welke stofjes teveel of te weinig aangemaakt worden dus dat een arts roept dat je dan maar antidepressiva moet gaan slikken als je geen benzo's kan betalen is echt belachelijk. Gewoon mensen maar een beetje laten aanklooien met hun neurotransmitters dus, zonder je af te vragen welke stoornis de oorzaak is.
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#19
Er zijn trouwens testen waarmee je kan meten of je een tekort hebt aan bepaalde neurotransmitters en stoffen, zodat je een beeld van de chemische samenstelling van je hersenen kan vormen en zo de medicatie die je nodig hebt daarop af kan stemmen. Wordt nog amper ingezet in de psychiatrie, want ja.. duur he. Het is allemaal natte vinger werk van laten we dit proberen oh heb je nu paniekaanvallen? Ok dan maar dit proberen. Oh voel je je nu nog depressiever? Dan maar weer wat anders. De ene psychiater schreef me antidepressiva voor tegen een angststoornis waar ik helemaal gek van werd en een andere was er van overtuigd dat ik ADHD heb en wilde me weer dexamfetamine geven. Amfetamine aan iemand die constant gestresst is. Errrrug logisch. Hoop dat die testen ooit eens worden ingevoerd als meetinstrument voor psychaters en zelfs huisartsen. Zal wel nooit gebeuren. Je kan dat voor veel geld zelf laten meten. Maar als je die tekorten kan meten, kun je veel gerichter behandelen endan staat er ook zwart op wit dat je een tekort hebt aan een stof. Dat zal die bezuinigende rotzakken leren als we daar eens mee konden schermen.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#20
@RSW: Nee, dat zijn benzo verslaafden. Ik had een aantal van 750.000 in mijn hoofd.
"geregistreerde verslaafden" zijn dit, er zijn er nog veel meer in het grijze en zwarte gebied.

Omdat ik in de psychiatrie werk ken ik dit fenoneem al langer. Bij ons zijn ze al een maand of twee aan het afbouwen met benzo's bij clienten, en men krijgt er dan alternatieven voor terug (die niet eindigen op pam haha). Mijn ervaring is dat dit lang niet altijd goed is, en ik zie ook clienten achteruit gaan door hun medicatie verandering of omdat de andere medicatie niet goed werkt. Dus ook in de 24 uurs zorg zijn ze er al een poosje mee bezig om benzo's te minderen.

Ik denk dat met deze maatregel de controle op benzo gebruikers slechter wordt, en dat de benzo op de illegale markt gaat verschijnen. Je hoeft immers geen recept bij de huisarts op te halen om aan benzo's te komen. Fabricanten, apotheken en zelfs psychiaters zijn zelfs corrupt genoeg als je het mij vraagt.

Conclusie: Niet mee eens!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."