Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAnti-psychoticum en drugs??

Anti-psychoticum en drugs??

68 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
E
Eckster CLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nick de Neger zei:
Erowid zei:
Risperidone is a serotonin and dopamine receptor antagonist. It is approved for the treatment of schizophrenia, and is sometimes prescribed as an adjunct therapy for the treatment of aggression, Tourette's syndrome, bipolar disorder, obsessive-compulsive disorder and other disorders.
Klik om te vergroten...

Wat dus inhoud dat het je serotenine en dopamine receptor blokeerd. Verder staat het hier heel uitgebrijd beschreven maar deze tekst vind ik net iets te lang :beer:

http://www.priory.com/focus9.htm

Als het goed is merk je dus niks van de MDMA als je risperdon op hebt... Verder zou het genoeg moeten zijn als je 2 dagen voor MDMA gebruik stopt met Risperdal. Maargoed, ik blijf bij me standpunt dat je beter op zoek kan gaan naar een ander slaapmiddel... Risperdal is echt een marteling voor je lichaam namelijk en heeft de verkeerde bijwerkingen.
Je kan het ook gewoon proberen met homeopatisch meuk of vrij te verkrijgen slaappillen bij de drogisterij ofzo... deze zijn niet verslavend en bevatten meestal kruiden mixen enzo :)
Klik om te vergroten...



ik kan het weten ik slik elke dag 400 mg Solian (neuroleptica -> anti -psychoticum) en ik gebruik daarop mdma en dit werkt goed dus no problemaaaaaaa discothekaaaaa PARTY ON !!!!!!! :xtc: :xtc: :xtc:
A
Alternative4Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Gewoon een tijdje met je wekker gaan slapen....

Er 's ochtends niet uit kunnen komen...: gewoon je wekker zetten en eruit gaan.. Een beetje ritme opbouwen kan voor sommige mensen geen kwaad. Ga pas slapen als je een beetje moe wordt, en doe nog wat voor het slapen om echt moe te worden; ff lezen ofzo.

Je zou pfeiffer kunnen hebben; dat merk je wel als je opgezette klieren hebt. Ik kon destijds mn bed ook niet uitkomen, zelfs al sliep ik heel lang. Maar je voelt je echt beter als je je bed uitkomt. Ik moest mn wekker aan de andere kant van de kamer zetten anders bleef ik liggen maar toch :wink:
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
TrippyShit zei:
Dat is ook precies mijn probleem. Slaapritme. Waardoor ik in de ochtend mn bed niet uit kan komen :P
Klik om te vergroten...

Dan moet je een hoog genoege dosis melatonine nemen, ik heb het voor dagen dat ik vóór 2 PM op moet. Tussen de 3 en 6 mg werkt bij de meeste mensen goed volgensmij.
J
JellerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Anti-psychotica remt dopamine af omda psychoten daar een teveel aan hebben, omdat jij geen psychose hebt krijg je dan een tekort aan dopamine wat tot bewegingsstoornissen kan leiden en nog genoeg andere neveneffecten.. ook al raad ik slaapmiddelen af, ik denk dat dat een stuk gezonder voor je is dan risperdal
R
RobdebobLid
01-01-2024, 00:00
#5
Echt ongelofelijk dat je dokter dit soort dingen voorschrijft :confused:
Ten eerste ben je zestien, eigenlijk veel te jong voor slaapmiddelen (maar dat heb je natuurlijk al onwijs vaak gehoord). Ten tweede zijn er genoeg andere middelen, zoals het bovenbeschreven melatonine. Had je toen je dat gebruikte een dosis die hoog genoeg was? Er zijn nog zoveel andere dingen: GABA, tryptofaan, natuurlijke kruidenshit etc....
En dan moet je je ook nog afvragen of je stoornis wel een somatoforme basis heeft, dwz dat het puur en alleen lichamelijk is.
Psychische stoornissen kunnen zich uiten als ernstige lichamelijke ziektes en de daarbij behorende symptomen. Dus zijn er misschien psychische klachten waar je (onbewust) aan lijd?

Succes ermee in ieder geval!
D
Dreaming_fantasyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb ook een soortgelijke vraag voor de Salvia gebruikers onder ons.

Ik slik het Anti-psychoticum Zyprexa, niet voor Psychoses maar voor een angst en paniek stornis. (heb een lage dosis 2 x per dag)
Ik weet dat heel veel drugs niet mogelijk zijn door de combinatie van medicijnen die ik slik (anti psychotica en anti depressiva), maar nu ben ik benieuwd, kan Salvia in combinatie met deze medicijnen wel?'
Het zou voor mij geen probleem zijn om een dag of 2 dagen zonder medicijnen te doen.

-Op de Site van onlinesmartshop staat bij de informatie niets over het gebruik van Salvia en Medicijnen?

-Zou het eventueel een angst/paniek aanval kunnen uitlokken?

Ik Blow al zo'n 11 jaar inmiddels en heb daar nooit problemen met mijn medicijnen mee ondervonden.
Weet dat Salvia een totaal ander middel is maar gewoon even ter info zeg maar.

Hoop op een beetje serieuze antwoorden!
Alvast bedankt
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#7
ZERO- zei:
Als je echt een goed oordeel wil over je problemen en welke medicatie daarbij te gebruiken moet je ook eigenlijk niet naar een huisarts gaan. Huisartsen geven vaak te makkelijk medicatie en het is veel beter onderzoek te laten doen door een psychiater. Die heeft er tenminste meer verstand van en kan veel gerichter behandeling en medicatie adviseren.

Dat mensen zonder psychotische stoornis antipsychotica voorgeschreven krijgen vind ik zelf trouwens echt not the way to go. Maar ik ben geen psychiater.
Klik om te vergroten...

Ja, klopt! Maar ik had al in meerdere topics hier geschreven: Het probleem is dat deze huisartsen die allerlei middelen voorschrijven ,mij tegenhouden bij een psychiater om het feit dat ik cannabis rook.

Betreft dat je het een no-go vindt. Daar ben ik het helemaal mee eens! :wink:
R
RudydvLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re:

Eckster C zei:
ik kan het weten ik slik elke dag 400 mg Solian (neuroleptica -> anti -psychoticum) en ik gebruik daarop mdma en dit werkt goed dus no problemaaaaaaa discothekaaaaa PARTY ON !!!!!!! :xtc: :xtc: :xtc:
Klik om te vergroten...

De bijsluiter van Solian is hier te lezen.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik weet dat dit een oud topic is maar ik ga hem even updaten.

Ik lees hier op dit forum de ervaringen van mensen die farmaceutische middelen combineren met verschillende soorten drugs. En schijnbaar pakt alles per individu anders uit. Sommige mensen zullen goede ervaringen hebben met het combineren van bepaalde middelen, terwijl andere toch wel degelijk waarschuwen voor het combineren van drugs met bijvoorbeeld antipsychotica.

En ja, antipsychotica wordt voor zoveel verschillende doelen voorgeschreven en niet alleen voor psychose en schizofrenie. Sommige gunstige bijwerkingen van het medicijn kunnen ook gebruikt worden als doel. De bijsluiter praat in 9 van 10 gevallen de redenen waarvoor je het hebt voorgeschreven hebt tegen. Zo krijgen mensen het voor angst, maar in de bijsluiter staat dat je er angst van kan krijgen. Zo krijgen mensen het voor slaapproblemen, maar staat in de bijsluiter dat je er slaapproblemen van kan krijgen. Krijg je het voorgeschreven als spierverslapper zoals in mijn geval, staat er in de bijsluiter dat je er stijve spieren van kan krijgen.

Ik zelf vind het een veel te gemeen spulletje wat maar al te gemakkelijk wordt voorgeschreven, en ben het eens met de mensen die waarschuwen om het niet te combineren met andere soorten (soft)drugs.

Lees anders eens de ervaringen/beoordelingen van gebruikers op mijnmedicijn.nl of op askapatient.com over risperidon/risperdal/risperidone. In sommige gevallen hebben ouders er spijt van dat ze hun kind met wat gedragsproblemen antipsychoticum hebben laten voorschrijven. Misschien waren de gedragsproblemen over, maar hun kind was veranderd in een zombie. Sommige ouders hopen alsnog om hun vrolijke kind terug te krijgen, en laten hun kind ermee afbouwen. Resultaat is dat ze nog steeds aan het wachten zijn dat hun kind de oude weer wordt zelfs maanden na het afbouwen. Die afbouw zorgt ervoor dat het gedrag veranderd had ik ergens gelezen. Het wordt veel binnen woonvoorzieningen voorgeschreven aan mensen met bepaalde gedragsstoornissen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#10
risperdal en dergelijke middelen hebben zelden vervelende bijwerkingen als je eenmaal gewent bent aan het middel. de positieve bijwerkingen zoals slaperigheid verdwijnen ook op dezelfde manier.

kortom, op de lange termijn heb je er niks aan als slaapmiddel, en op de korte termijn ben je beter af met 2 weekjes oxazepam.

ik neem aan dat je misschien dit middel voorgeschreven krijgt omdat je waarschijnlijk nog wel meer stoornissen zal hebben, naast het slapen. anders kan ik me gewoon echt niet voorstellen dat een arts zoiets zou voorschrijven.

op welke tijden moet je hoeveel innemen?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#11
ik denk dat het merendeel van de mensen die dit type middelen voorgeschreven krijgen een eigen huis huren, en in allerhande instellingen word het ook voorgeschreven, alleen woonvoorzieningen is een beetje vreemde omschrijving.

risperidon is al oud, en tegenwoordig worden er meer modernere a-typische antipsychotica voorgeschreven. maar evengoed is er voor sommige mensen zelfs nog steeds haldol etc.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#12
MeejheM zei:
ik denk dat het merendeel van de mensen die dit type middelen voorgeschreven krijgen een eigen huis huren, en in allerhande instellingen word het ook voorgeschreven, alleen woonvoorzieningen is een beetje vreemde omschrijving.

risperidon is al oud, en tegenwoordig worden er meer modernere a-typische antipsychotica voorgeschreven. maar evengoed is er voor sommige mensen zelfs nog steeds haldol etc.
Klik om te vergroten...

Met woonvoorzieningen bedoel ik alle wooninstanties waar mensen met bepaalde gedragsproblemen of een lichte tot ernstige geestelijke achterstand hebben terecht komen. Ik bedoel niet lichamelijke gehandicapte of mensen die meer verzorging nodig hebben.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re:

Jeller zei:
Anti-psychotica remt dopamine af omda psychoten daar een teveel aan hebben, omdat jij geen psychose hebt krijg je dan een tekort aan dopamine wat tot bewegingsstoornissen kan leiden en nog genoeg andere neveneffecten.. ook al raad ik slaapmiddelen af, ik denk dat dat een stuk gezonder voor je is dan risperdal
Klik om te vergroten...

Is dat dan misschien ook de reden dat een huisarts antipsychotica voorschrijft aan een cannabisgebruiker, waarvan hij wist dat ik het gebruik? Bij het gebruik van cannabis zou je denken aan een verhoogd dopamine. Wat jij al zegt bij mensen met een psychose is er een teveel aan dopamine. Maar ik kan niet beamen dat cannabis het dopamine bij mij tot psychoses leidde.
Al zullen veel artsen daar misschien anders over denken? Maar om er even vanuit te gaan: geen psychoses. Dit is overigens al bevestigd door een psychiater bij een verslavingskliniek. Maar toen ik zei dat ik niet psychotisch was , zei hij: ook niet een klein beetje? Daarmee duidde hij op mijn wietgebruik. Ik heb ook een bewegingsstoornis gekregen van antipsychotica, maar dit was pas ontstaan na het afbouwen. Betekend dit ook dat ik met een dopamine tekort zit? Wat ik me eigenlijk afvraag: geeft een mix van risperidon, lyrica, cannabis, sertraline en alprazolam een tekort aan dopamine, of juist een teveel aan dopamine? Ik heb het idee dat het een dempend effect heeft, maar zodra ik afbouw met de risperidon een flink overschot aan dopamine krijg. Is dat mogelijk? Opnieuw afbouwen met risperidon maakt mij nog onrustiger als ik al ben geworden na de eerste afbouwpoging. Daarbij heb ik steeds het gevoel dat ik in een psychose ga raken als ik afbouw met risperidon. (paniekaanvallen?)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Als je echt een goed oordeel wil over je problemen en welke medicatie daarbij te gebruiken moet je ook eigenlijk niet naar een huisarts gaan. Huisartsen geven vaak te makkelijk medicatie en het is veel beter onderzoek te laten doen door een psychiater. Die heeft er tenminste meer verstand van en kan veel gerichter behandeling en medicatie adviseren.

Dat mensen zonder psychotische stoornis antipsychotica voorgeschreven krijgen vind ik zelf trouwens echt not the way to go. Maar ik ben geen psychiater.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik vind het niet kunnen dat je huisarts dat doet. Kun je kijken of je misschien bij een andere huisarts terecht kan om alsnog die doorverwijzing te krijgen?
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#16
ZERO- zei:
Ik vind het niet kunnen dat je huisarts dat doet. Kun je kijken of je misschien bij een andere huisarts terecht kan om alsnog die doorverwijzing te krijgen?
Klik om te vergroten...

Die mogelijkheid/optie heb ik natuurlijk wel. Maar de vraag is hoeverre ze hier in ons dorp aan vriendjespolitiek doen? Toevallig is mijn huidige huisarts collega en bevriend met mijn vorige huisarts. Gelukkig zit er in de toekomst wel wat vooruitzicht omdat een orthopedagoog met mij aan de slag gaat. Als zij het niet voor elkaar krijgt om mij bij iemand gespecialiseerd in farmaceutische middelen uit de psychiatrie te krijgen, dan zit een overweging om overstappen naar een andere huisarts wel in. Wellicht buiten mijn dorp dan maar!
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Dan lijkt het me beter om je te laten doorverwijzen door een orthopedagoog. Dan kun je een start maken aan het onderzoek en hij kan ook gerichter doorverwijzen naar de psychiater.
(Ik ben ook orthopedagoog btw. :wink: )
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#18
ZERO- zei:
Dan lijkt het me beter om je te laten doorverwijzen door een orthopedagoog. Dan kun je een start maken aan het onderzoek en hij kan ook gerichter doorverwijzen naar de psychiater.
(Ik ben ook orthopedagoog btw. :wink: )
Klik om te vergroten...

Gelukkig zit er wat vooruitzicht in! Is een orthopedagoog alleen een gedragsdeskundige, of uitgebreider? Hebben zij bijvoorbeeld meer bevoegdheden dan een arts dat heeft, als het om doorverwijzen naar een psychiater gaat?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Een orthopedagoog is een gedragsdeskundige ja. Je mag enkel medicatie voorschrijven als je een studie geneeskunde hebt gedaan. Als psychiater heb je eerst geneeskunde gedaan en daarna nog gespecialiseerd in psychiatrie (en dan ben je wel wat studiejaartjes verder btw).

Zowel een huisarts als orthopedagoog kunnen je doorverwijzen naar een psychiater. Met de huisarts heb je wss maar een of twee gesprekken voordat hij besluit je door te verwijzen, maar een orthopedagoog kan onderzoek bij je doen. Als de orthopedagoog na het onderzoek medicatie adviseert kun je je terugverwezen worden naar de huisarts, die je op basis van het advies medicatie kan voorschrijven. Maar een orthopedagoog kan je ook doorsturen naar de psychiater als er specifieker onderzoek nodig is en ook beter bekeken moet worden of/welke medicatie er nodig is.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#20
Thnx voor de uitleg Zero :wink: Ik ga schijnbaar door een hele testbatterij heen als ik haar moet geloven. Deze zal denk ik voornamelijk plaatsvinden d.m.v. vragen. Hopelijk komt ze snel tot de conclusie dat het verstandiger is een psychiater en een psycholoog erbij te betrekken.

Sowieso heb ik bij haar al een heel ander beeld dan bij het verslavingskliniek waar ik zat. Ze bedankte mij voor het open zijn tegen een onbekend persoon. Ik was net zo open bij de verslavingskliniek, maar daar werden de problemen eromheen een beetje genegeerd, en alleen maar de cannabisverslaving aangepakt. Echter was ik het daar helemaal niet mee eens! Cannabis was het laatste waar ik vanaf wilde. Eerst de risperidon. Naar mijn inzien had mijn behandelaar helemaal tot bijna geen kennis van de interacties tussen cannabis en risperidon.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."