Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAnti-psychoticum en drugs??

Anti-psychoticum en drugs??

68 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#1
zero, ondertussen heb je twee keer rerefereerd aan je werk in dit topic. mag ik vragen wat je doet, of is dat privé?
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#2
ZERO- zei:
Oh op die fiets. IQ-test is soms los, maar kan ook onderdeel van psychologisch onderzoek zijn. Dat lijkt me echter alleen relevant als het om problemen gaat die eventueel samenhangen met je intelligentie, zoals leer- of concentratieproblemen. Weet niet of dat bij jou precies het geval is.
Sommige psychologen gebruiken wel een standaard testbatterij waar de IQ-test in zit, gewoon voor de extra informatie. Ik vind dat zelf een onnodige aanpak.
Klik om te vergroten...

P.O. staat inderdaad voor psychologisch onderzoek.
Zo werd het mij voorgeschoteld. Maar tot nu toe heb ik alleen een IQ test gehad. Er komt nog wel een vragenlijst met vragen rondom te psyche. Maar wat ik mij afvraag: Is een IQ test + een lijst met vragen rondom de psyche een psychologisch onderzoek?

In mijn geval hangen de problemen die ik heb in zover ik weet niet samen met leer en concentratieproblemen.

Maar serieus... als mijn IQ hoger uitkomt dan toen ik 16 was, dan sla ik mezelf voor me kop.
Anders kan ik hier op het DF een artikel gaan schrijven dat 17 jaar dagelijks blowen mij intelligenter heeft gemaakt. :mrgreen:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
MeejheM zei:
zero, ondertussen heb je twee keer rerefereerd aan je werk in dit topic. mag ik vragen wat je doet, of is dat privé?
Klik om te vergroten...
Ben in juni afgestudeerd als orthopedagoog! Inclusief diagnostiek aantekening. Als ik terug ben in NL op zoek naar een baan :wink:

Jixx zei:
Maar wat ik mij afvraag: Is een IQ test + een lijst met vragen rondom de psyche een psychologisch onderzoek?

In mijn geval hangen de problemen die ik heb in zover ik weet niet samen met leer en concentratieproblemen.
Klik om te vergroten...
Raar zeg. Daarom dus dat ze misschien wel gewoon standaard bij iedere cliënt een IQ-test afnemen. Sommige instellingen doen dat...
Dat kan wel een psychologisch onderzoek zijn ja, hoewel 't wel klein is. Als je het met psyche hebt over wat er in iemands hoofd omgaat, dan kom je meestal wel op vragenlijsten uit. Dat is de meest voor de hand liggende manier om te weten hoe iemand zich voelt of bepaalde dingen ervaart. Naast gewoon een gesprek dan.
Maar het lijkt me toch wel dat er meer onderzoek gedaan wordt dan dit?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#4
ZERO- zei:
MeejheM zei:
zero, ondertussen heb je twee keer rerefereerd aan je werk in dit topic. mag ik vragen wat je doet, of is dat privé?
Klik om te vergroten...
Ben in juni afgestudeerd als orthopedagoog! Inclusief diagnostiek aantekening. Als ik terug ben in NL op zoek naar een baan :wink:
Klik om te vergroten...

Lachen, de meest empathische wetenschap die ik ken. netjes dat je je studie af hebt. leuke doelgroep welke je gekozen hebt.

wat betreft een IQ test, toen ik opgenomen was kreeg ik ook een IQ test, maar ik weet nog steeds niet of dat vanwege een profielschets maken was, of dat het op het lijstje stond van de studente-weet-ik-veel die die test afnam. ik heb geprobeerd te sjoemelen, maar dat nemen ze ook mee, dus de score was weer hoog.

dat wil je echt niet hebben bij hulpverleners, want dan verwachten ze meer van je, wat er misschien door andere redenen niet inzit.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#5
MeejheM zei:
ZERO- zei:
MeejheM zei:
zero, ondertussen heb je twee keer rerefereerd aan je werk in dit topic. mag ik vragen wat je doet, of is dat privé?
Klik om te vergroten...
Ben in juni afgestudeerd als orthopedagoog! Inclusief diagnostiek aantekening. Als ik terug ben in NL op zoek naar een baan :wink:
Klik om te vergroten...

Lachen, de meest empathische wetenschap die ik ken. netjes dat je je studie af hebt. leuke doelgroep welke je gekozen hebt.

wat betreft een IQ test, toen ik opgenomen was kreeg ik ook een IQ test, maar ik weet nog steeds niet of dat vanwege een profielschets maken was, of dat het op het lijstje stond van de studente-weet-ik-veel die die test afnam. ik heb geprobeerd te sjoemelen, maar dat nemen ze ook mee, dus de score was weer hoog.

dat wil je echt niet hebben bij hulpverleners, want dan verwachten ze meer van je, wat er misschien door andere redenen niet inzit.
Klik om te vergroten...

Daarom bestaat er ook nog zoiets als een EQ toch?
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#6
ZERO- zei:
MeejheM zei:
zero, ondertussen heb je twee keer rerefereerd aan je werk in dit topic. mag ik vragen wat je doet, of is dat privé?
Klik om te vergroten...
Ben in juni afgestudeerd als orthopedagoog! Inclusief diagnostiek aantekening. Als ik terug ben in NL op zoek naar een baan :wink:

Jixx zei:
Maar wat ik mij afvraag: Is een IQ test + een lijst met vragen rondom de psyche een psychologisch onderzoek?

In mijn geval hangen de problemen die ik heb in zover ik weet niet samen met leer en concentratieproblemen.
Klik om te vergroten...
Raar zeg. Daarom dus dat ze misschien wel gewoon standaard bij iedere cliënt een IQ-test afnemen. Sommige instellingen doen dat...
Dat kan wel een psychologisch onderzoek zijn ja, hoewel 't wel klein is. Als je het met psyche hebt over wat er in iemands hoofd omgaat, dan kom je meestal wel op vragenlijsten uit. Dat is de meest voor de hand liggende manier om te weten hoe iemand zich voelt of bepaalde dingen ervaart. Naast gewoon een gesprek dan.
Maar het lijkt me toch wel dat er meer onderzoek gedaan wordt dan dit?
Klik om te vergroten...

Na het invullen van het formulier en de aanvullende informatie die ik opgestuurd heb, mag ik hopen van wel!
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Jixx zei:
Daarom bestaat er ook nog zoiets als een EQ toch?
Klik om te vergroten...
Dit zegt wikipedia. Klinkt alsof het in de praktijk niet veel gebruikt wordt :P Je hebt het dan eigenlijk meer over bepaalde persoonlijkheid en daar heb je volgens mij wel weer tests voor.
De waarde van een EQ-test is, meer nog dan die van een IQ-test, omstreden. Het EQ is geen exact meetbare eigenschap. Het correct gebruik van een EQ-test bestaat er daarom in dat men moet nagaan hoe de personen die goed scoren op de werkvloer scoren op de EQ-test. Verdere kritiek spitst zich toe op twee zaken. In de eerste plaats dat een EQ-test niet zozeer een een vermogen of begaafdheid meet, zoals bij gebruikelijke intelligentietests het geval is, maar eerder een morele eigenschap. In de tweede plaats dat de EQ test niet veel toevoegt aan bestaande persoonlijkheidstests zoals de Big Five.
Klik om te vergroten...
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#8
ZERO- zei:
Jixx zei:
Daarom bestaat er ook nog zoiets als een EQ toch?
Klik om te vergroten...
Dit zegt wikipedia. Klinkt alsof het in de praktijk niet veel gebruikt wordt :P Je hebt het dan eigenlijk meer over bepaalde persoonlijkheid en daar heb je volgens mij wel weer tests voor.
De waarde van een EQ-test is, meer nog dan die van een IQ-test, omstreden. Het EQ is geen exact meetbare eigenschap. Het correct gebruik van een EQ-test bestaat er daarom in dat men moet nagaan hoe de personen die goed scoren op de werkvloer scoren op de EQ-test. Verdere kritiek spitst zich toe op twee zaken. In de eerste plaats dat een EQ-test niet zozeer een een vermogen of begaafdheid meet, zoals bij gebruikelijke intelligentietests het geval is, maar eerder een morele eigenschap. In de tweede plaats dat de EQ test niet veel toevoegt aan bestaande persoonlijkheidstests zoals de Big Five.
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Het was ook maar een suggestie. :wink:

Van persoonlijkheidstests zoals de big five had ik nog nooit gehoord. Zover gaat mijn kennis hier niet in.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#9
MeejheM zei:
ik geloof zelf in de meervoudige intelligentie(theorie?). maar ik weet er niet veel van, klinkt of die 'big five' ongeveer hetzelfde inhoudt.
Klik om te vergroten...
Meervoudige intelligentietheorie betreft intelligentie en the big five betreft de persoonlijkheid, dus das wel een verschilletje :P Als jullie 't interessant vinden moet je gewoon eens een beetje wikipedia lezen, daar is veel te vinden en makkelijk leesbaar.

Hoe kan je in de meervoudige intelligentietheorie 'geloven' als daar veel minder bewijs van de constructen voor is dan de intelligentie zoals wij die over het algemeen kennen? Dacht dat jij zo wetenschappelijk was :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."