Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAnti-psychoticum en drugs??

Anti-psychoticum en drugs??

68 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#1
ZERO- zei:
MeejheM zei:
zero, ondertussen heb je twee keer rerefereerd aan je werk in dit topic. mag ik vragen wat je doet, of is dat privé?
Klik om te vergroten...
Ben in juni afgestudeerd als orthopedagoog! Inclusief diagnostiek aantekening. Als ik terug ben in NL op zoek naar een baan :wink:
Klik om te vergroten...

Lachen, de meest empathische wetenschap die ik ken. netjes dat je je studie af hebt. leuke doelgroep welke je gekozen hebt.

wat betreft een IQ test, toen ik opgenomen was kreeg ik ook een IQ test, maar ik weet nog steeds niet of dat vanwege een profielschets maken was, of dat het op het lijstje stond van de studente-weet-ik-veel die die test afnam. ik heb geprobeerd te sjoemelen, maar dat nemen ze ook mee, dus de score was weer hoog.

dat wil je echt niet hebben bij hulpverleners, want dan verwachten ze meer van je, wat er misschien door andere redenen niet inzit.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#2
MeejheM zei:
ZERO- zei:
MeejheM zei:
zero, ondertussen heb je twee keer rerefereerd aan je werk in dit topic. mag ik vragen wat je doet, of is dat privé?
Klik om te vergroten...
Ben in juni afgestudeerd als orthopedagoog! Inclusief diagnostiek aantekening. Als ik terug ben in NL op zoek naar een baan :wink:
Klik om te vergroten...

Lachen, de meest empathische wetenschap die ik ken. netjes dat je je studie af hebt. leuke doelgroep welke je gekozen hebt.

wat betreft een IQ test, toen ik opgenomen was kreeg ik ook een IQ test, maar ik weet nog steeds niet of dat vanwege een profielschets maken was, of dat het op het lijstje stond van de studente-weet-ik-veel die die test afnam. ik heb geprobeerd te sjoemelen, maar dat nemen ze ook mee, dus de score was weer hoog.

dat wil je echt niet hebben bij hulpverleners, want dan verwachten ze meer van je, wat er misschien door andere redenen niet inzit.
Klik om te vergroten...

Daarom bestaat er ook nog zoiets als een EQ toch?
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#3
ZERO- zei:
MeejheM zei:
zero, ondertussen heb je twee keer rerefereerd aan je werk in dit topic. mag ik vragen wat je doet, of is dat privé?
Klik om te vergroten...
Ben in juni afgestudeerd als orthopedagoog! Inclusief diagnostiek aantekening. Als ik terug ben in NL op zoek naar een baan :wink:

Jixx zei:
Maar wat ik mij afvraag: Is een IQ test + een lijst met vragen rondom de psyche een psychologisch onderzoek?

In mijn geval hangen de problemen die ik heb in zover ik weet niet samen met leer en concentratieproblemen.
Klik om te vergroten...
Raar zeg. Daarom dus dat ze misschien wel gewoon standaard bij iedere cliënt een IQ-test afnemen. Sommige instellingen doen dat...
Dat kan wel een psychologisch onderzoek zijn ja, hoewel 't wel klein is. Als je het met psyche hebt over wat er in iemands hoofd omgaat, dan kom je meestal wel op vragenlijsten uit. Dat is de meest voor de hand liggende manier om te weten hoe iemand zich voelt of bepaalde dingen ervaart. Naast gewoon een gesprek dan.
Maar het lijkt me toch wel dat er meer onderzoek gedaan wordt dan dit?
Klik om te vergroten...

Na het invullen van het formulier en de aanvullende informatie die ik opgestuurd heb, mag ik hopen van wel!
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Jixx zei:
Daarom bestaat er ook nog zoiets als een EQ toch?
Klik om te vergroten...
Dit zegt wikipedia. Klinkt alsof het in de praktijk niet veel gebruikt wordt :P Je hebt het dan eigenlijk meer over bepaalde persoonlijkheid en daar heb je volgens mij wel weer tests voor.
De waarde van een EQ-test is, meer nog dan die van een IQ-test, omstreden. Het EQ is geen exact meetbare eigenschap. Het correct gebruik van een EQ-test bestaat er daarom in dat men moet nagaan hoe de personen die goed scoren op de werkvloer scoren op de EQ-test. Verdere kritiek spitst zich toe op twee zaken. In de eerste plaats dat een EQ-test niet zozeer een een vermogen of begaafdheid meet, zoals bij gebruikelijke intelligentietests het geval is, maar eerder een morele eigenschap. In de tweede plaats dat de EQ test niet veel toevoegt aan bestaande persoonlijkheidstests zoals de Big Five.
Klik om te vergroten...
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#5
ZERO- zei:
Jixx zei:
Daarom bestaat er ook nog zoiets als een EQ toch?
Klik om te vergroten...
Dit zegt wikipedia. Klinkt alsof het in de praktijk niet veel gebruikt wordt :P Je hebt het dan eigenlijk meer over bepaalde persoonlijkheid en daar heb je volgens mij wel weer tests voor.
De waarde van een EQ-test is, meer nog dan die van een IQ-test, omstreden. Het EQ is geen exact meetbare eigenschap. Het correct gebruik van een EQ-test bestaat er daarom in dat men moet nagaan hoe de personen die goed scoren op de werkvloer scoren op de EQ-test. Verdere kritiek spitst zich toe op twee zaken. In de eerste plaats dat een EQ-test niet zozeer een een vermogen of begaafdheid meet, zoals bij gebruikelijke intelligentietests het geval is, maar eerder een morele eigenschap. In de tweede plaats dat de EQ test niet veel toevoegt aan bestaande persoonlijkheidstests zoals de Big Five.
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Het was ook maar een suggestie. :wink:

Van persoonlijkheidstests zoals de big five had ik nog nooit gehoord. Zover gaat mijn kennis hier niet in.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
MeejheM zei:
ik geloof zelf in de meervoudige intelligentie(theorie?). maar ik weet er niet veel van, klinkt of die 'big five' ongeveer hetzelfde inhoudt.
Klik om te vergroten...
Meervoudige intelligentietheorie betreft intelligentie en the big five betreft de persoonlijkheid, dus das wel een verschilletje :P Als jullie 't interessant vinden moet je gewoon eens een beetje wikipedia lezen, daar is veel te vinden en makkelijk leesbaar.

Hoe kan je in de meervoudige intelligentietheorie 'geloven' als daar veel minder bewijs van de constructen voor is dan de intelligentie zoals wij die over het algemeen kennen? Dacht dat jij zo wetenschappelijk was :P
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#7
ik geloof zelf in de meervoudige intelligentie(theorie?). maar ik weet er niet veel van, klinkt of die 'big five' ongeveer hetzelfde inhoudt.
A
Alternative4Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Gewoon een tijdje met je wekker gaan slapen....

Er 's ochtends niet uit kunnen komen...: gewoon je wekker zetten en eruit gaan.. Een beetje ritme opbouwen kan voor sommige mensen geen kwaad. Ga pas slapen als je een beetje moe wordt, en doe nog wat voor het slapen om echt moe te worden; ff lezen ofzo.

Je zou pfeiffer kunnen hebben; dat merk je wel als je opgezette klieren hebt. Ik kon destijds mn bed ook niet uitkomen, zelfs al sliep ik heel lang. Maar je voelt je echt beter als je je bed uitkomt. Ik moest mn wekker aan de andere kant van de kamer zetten anders bleef ik liggen maar toch :wink:
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
TrippyShit zei:
Dat is ook precies mijn probleem. Slaapritme. Waardoor ik in de ochtend mn bed niet uit kan komen :P
Klik om te vergroten...

Dan moet je een hoog genoege dosis melatonine nemen, ik heb het voor dagen dat ik vóór 2 PM op moet. Tussen de 3 en 6 mg werkt bij de meeste mensen goed volgensmij.
J
JellerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Anti-psychotica remt dopamine af omda psychoten daar een teveel aan hebben, omdat jij geen psychose hebt krijg je dan een tekort aan dopamine wat tot bewegingsstoornissen kan leiden en nog genoeg andere neveneffecten.. ook al raad ik slaapmiddelen af, ik denk dat dat een stuk gezonder voor je is dan risperdal
R
RobdebobLid
01-01-2024, 00:00
#11
Echt ongelofelijk dat je dokter dit soort dingen voorschrijft :confused:
Ten eerste ben je zestien, eigenlijk veel te jong voor slaapmiddelen (maar dat heb je natuurlijk al onwijs vaak gehoord). Ten tweede zijn er genoeg andere middelen, zoals het bovenbeschreven melatonine. Had je toen je dat gebruikte een dosis die hoog genoeg was? Er zijn nog zoveel andere dingen: GABA, tryptofaan, natuurlijke kruidenshit etc....
En dan moet je je ook nog afvragen of je stoornis wel een somatoforme basis heeft, dwz dat het puur en alleen lichamelijk is.
Psychische stoornissen kunnen zich uiten als ernstige lichamelijke ziektes en de daarbij behorende symptomen. Dus zijn er misschien psychische klachten waar je (onbewust) aan lijd?

Succes ermee in ieder geval!
D
Dreaming_fantasyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb ook een soortgelijke vraag voor de Salvia gebruikers onder ons.

Ik slik het Anti-psychoticum Zyprexa, niet voor Psychoses maar voor een angst en paniek stornis. (heb een lage dosis 2 x per dag)
Ik weet dat heel veel drugs niet mogelijk zijn door de combinatie van medicijnen die ik slik (anti psychotica en anti depressiva), maar nu ben ik benieuwd, kan Salvia in combinatie met deze medicijnen wel?'
Het zou voor mij geen probleem zijn om een dag of 2 dagen zonder medicijnen te doen.

-Op de Site van onlinesmartshop staat bij de informatie niets over het gebruik van Salvia en Medicijnen?

-Zou het eventueel een angst/paniek aanval kunnen uitlokken?

Ik Blow al zo'n 11 jaar inmiddels en heb daar nooit problemen met mijn medicijnen mee ondervonden.
Weet dat Salvia een totaal ander middel is maar gewoon even ter info zeg maar.

Hoop op een beetje serieuze antwoorden!
Alvast bedankt
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#13
ZERO- zei:
Als je echt een goed oordeel wil over je problemen en welke medicatie daarbij te gebruiken moet je ook eigenlijk niet naar een huisarts gaan. Huisartsen geven vaak te makkelijk medicatie en het is veel beter onderzoek te laten doen door een psychiater. Die heeft er tenminste meer verstand van en kan veel gerichter behandeling en medicatie adviseren.

Dat mensen zonder psychotische stoornis antipsychotica voorgeschreven krijgen vind ik zelf trouwens echt not the way to go. Maar ik ben geen psychiater.
Klik om te vergroten...

Ja, klopt! Maar ik had al in meerdere topics hier geschreven: Het probleem is dat deze huisartsen die allerlei middelen voorschrijven ,mij tegenhouden bij een psychiater om het feit dat ik cannabis rook.

Betreft dat je het een no-go vindt. Daar ben ik het helemaal mee eens! :wink:
R
RudydvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re:

Eckster C zei:
ik kan het weten ik slik elke dag 400 mg Solian (neuroleptica -> anti -psychoticum) en ik gebruik daarop mdma en dit werkt goed dus no problemaaaaaaa discothekaaaaa PARTY ON !!!!!!! :xtc: :xtc: :xtc:
Klik om te vergroten...

De bijsluiter van Solian is hier te lezen.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik weet dat dit een oud topic is maar ik ga hem even updaten.

Ik lees hier op dit forum de ervaringen van mensen die farmaceutische middelen combineren met verschillende soorten drugs. En schijnbaar pakt alles per individu anders uit. Sommige mensen zullen goede ervaringen hebben met het combineren van bepaalde middelen, terwijl andere toch wel degelijk waarschuwen voor het combineren van drugs met bijvoorbeeld antipsychotica.

En ja, antipsychotica wordt voor zoveel verschillende doelen voorgeschreven en niet alleen voor psychose en schizofrenie. Sommige gunstige bijwerkingen van het medicijn kunnen ook gebruikt worden als doel. De bijsluiter praat in 9 van 10 gevallen de redenen waarvoor je het hebt voorgeschreven hebt tegen. Zo krijgen mensen het voor angst, maar in de bijsluiter staat dat je er angst van kan krijgen. Zo krijgen mensen het voor slaapproblemen, maar staat in de bijsluiter dat je er slaapproblemen van kan krijgen. Krijg je het voorgeschreven als spierverslapper zoals in mijn geval, staat er in de bijsluiter dat je er stijve spieren van kan krijgen.

Ik zelf vind het een veel te gemeen spulletje wat maar al te gemakkelijk wordt voorgeschreven, en ben het eens met de mensen die waarschuwen om het niet te combineren met andere soorten (soft)drugs.

Lees anders eens de ervaringen/beoordelingen van gebruikers op mijnmedicijn.nl of op askapatient.com over risperidon/risperdal/risperidone. In sommige gevallen hebben ouders er spijt van dat ze hun kind met wat gedragsproblemen antipsychoticum hebben laten voorschrijven. Misschien waren de gedragsproblemen over, maar hun kind was veranderd in een zombie. Sommige ouders hopen alsnog om hun vrolijke kind terug te krijgen, en laten hun kind ermee afbouwen. Resultaat is dat ze nog steeds aan het wachten zijn dat hun kind de oude weer wordt zelfs maanden na het afbouwen. Die afbouw zorgt ervoor dat het gedrag veranderd had ik ergens gelezen. Het wordt veel binnen woonvoorzieningen voorgeschreven aan mensen met bepaalde gedragsstoornissen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#16
risperdal en dergelijke middelen hebben zelden vervelende bijwerkingen als je eenmaal gewent bent aan het middel. de positieve bijwerkingen zoals slaperigheid verdwijnen ook op dezelfde manier.

kortom, op de lange termijn heb je er niks aan als slaapmiddel, en op de korte termijn ben je beter af met 2 weekjes oxazepam.

ik neem aan dat je misschien dit middel voorgeschreven krijgt omdat je waarschijnlijk nog wel meer stoornissen zal hebben, naast het slapen. anders kan ik me gewoon echt niet voorstellen dat een arts zoiets zou voorschrijven.

op welke tijden moet je hoeveel innemen?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#17
ik denk dat het merendeel van de mensen die dit type middelen voorgeschreven krijgen een eigen huis huren, en in allerhande instellingen word het ook voorgeschreven, alleen woonvoorzieningen is een beetje vreemde omschrijving.

risperidon is al oud, en tegenwoordig worden er meer modernere a-typische antipsychotica voorgeschreven. maar evengoed is er voor sommige mensen zelfs nog steeds haldol etc.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#18
MeejheM zei:
ik denk dat het merendeel van de mensen die dit type middelen voorgeschreven krijgen een eigen huis huren, en in allerhande instellingen word het ook voorgeschreven, alleen woonvoorzieningen is een beetje vreemde omschrijving.

risperidon is al oud, en tegenwoordig worden er meer modernere a-typische antipsychotica voorgeschreven. maar evengoed is er voor sommige mensen zelfs nog steeds haldol etc.
Klik om te vergroten...

Met woonvoorzieningen bedoel ik alle wooninstanties waar mensen met bepaalde gedragsproblemen of een lichte tot ernstige geestelijke achterstand hebben terecht komen. Ik bedoel niet lichamelijke gehandicapte of mensen die meer verzorging nodig hebben.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#19
Re:

Jeller zei:
Anti-psychotica remt dopamine af omda psychoten daar een teveel aan hebben, omdat jij geen psychose hebt krijg je dan een tekort aan dopamine wat tot bewegingsstoornissen kan leiden en nog genoeg andere neveneffecten.. ook al raad ik slaapmiddelen af, ik denk dat dat een stuk gezonder voor je is dan risperdal
Klik om te vergroten...

Is dat dan misschien ook de reden dat een huisarts antipsychotica voorschrijft aan een cannabisgebruiker, waarvan hij wist dat ik het gebruik? Bij het gebruik van cannabis zou je denken aan een verhoogd dopamine. Wat jij al zegt bij mensen met een psychose is er een teveel aan dopamine. Maar ik kan niet beamen dat cannabis het dopamine bij mij tot psychoses leidde.
Al zullen veel artsen daar misschien anders over denken? Maar om er even vanuit te gaan: geen psychoses. Dit is overigens al bevestigd door een psychiater bij een verslavingskliniek. Maar toen ik zei dat ik niet psychotisch was , zei hij: ook niet een klein beetje? Daarmee duidde hij op mijn wietgebruik. Ik heb ook een bewegingsstoornis gekregen van antipsychotica, maar dit was pas ontstaan na het afbouwen. Betekend dit ook dat ik met een dopamine tekort zit? Wat ik me eigenlijk afvraag: geeft een mix van risperidon, lyrica, cannabis, sertraline en alprazolam een tekort aan dopamine, of juist een teveel aan dopamine? Ik heb het idee dat het een dempend effect heeft, maar zodra ik afbouw met de risperidon een flink overschot aan dopamine krijg. Is dat mogelijk? Opnieuw afbouwen met risperidon maakt mij nog onrustiger als ik al ben geworden na de eerste afbouwpoging. Daarbij heb ik steeds het gevoel dat ik in een psychose ga raken als ik afbouw met risperidon. (paniekaanvallen?)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Als je echt een goed oordeel wil over je problemen en welke medicatie daarbij te gebruiken moet je ook eigenlijk niet naar een huisarts gaan. Huisartsen geven vaak te makkelijk medicatie en het is veel beter onderzoek te laten doen door een psychiater. Die heeft er tenminste meer verstand van en kan veel gerichter behandeling en medicatie adviseren.

Dat mensen zonder psychotische stoornis antipsychotica voorgeschreven krijgen vind ik zelf trouwens echt not the way to go. Maar ik ben geen psychiater.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."