Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom heeft de een veel ergere xtc-katers dan de ander?

Waarom heeft de een veel ergere xtc-katers dan de ander?

25 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb zelf ook nooit erge xtc katers gelukkig. Alleen dat ik de volgende dag een beetje moe ben verder niet. Soms heb ik hetzelfde: vooral als ik in een periode zit wanneer ik mij redelijk slecht voel en dan xtc neem kan ik dan ineens veel beter in me vel zitten.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Voor de xtckater bouw je geen tolerantie op, misbruik je het veel. Dan raak je eraan gewend, leer je ermee functioneren..en net zoals out gaan (misleidende term voor een comateuze toestand) bij GHB, gaat de kater/je brak voelen er gewoon bij horen na een poos.
P
PoederpretLid
01-01-2024, 00:00
#3
Toen ik het nog nam had ik ook nooit katers, ik nam ook altijd hoog uit 1 pil van 220 mg ofzo. 1 keer had ik 375 mg op een hele nacht gebruikt en toen had ik wel echt een emotionele dip, ligt denk ik gewoon aan de dosissen dan. Is toch hetzelfde met alcohol, als je 3 biertjes drinkt heb je geen kater maar als je een half krat leeg drinkt..
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Hoi allemaal,

Het afgelopen weekend had ik het met wat mensen over xtc-gebruik en de dipjes die daarop volgen. Ik verbaasde me erover dat veel mensen zich emotioneel zo slecht voelen de dagen na xtc. Ook hadden we het erover dat als je xtc een paar keer vlak achter elkaar gebruikt, het effect op een gegeven moment helemaal niet meer zo leuk is. Je serotoninevoorraad raakt dan natuurlijk leeg, dus op zich logisch.

Nu heb ik zelf (gelukkig!!) nooit last van een xtc-kater. Sterker nog; ik voel me de dag na xtc vaak juist heel 'vredig' en positief, ik heb na xtc-gebruik vaak ook al genoeg aan zo'n vijf uurtjes slaap. De dagen erna gaan ook prima, ik heb nog nooit ook maar iets van een emotionele dip gevoeld. Verder ben ik een tijd geleden eenmalig iets te erg losgegaan met xtc; ik heb toen drie keer gebruikt in twee maanden tijd. Maar hoewel je zou denken dat het de tweede keer (dat was twee weken na de eerste keer) en al helemaal de derde keer (een maand na de tweede keer) helemaal niet meer zo speciaal zou zijn, heb ik alsnog geweldige avonden gehad. Die tweede avond was zelfs magischer dan al mijn andere keren xtc. Het lovegevoel was alle avonden 100% aanwezig, ik heb heerlijk gedanst, veel gepraat etc. Ook geen last gehad van comedowns. (De eerste paar keren dat ik xtc gebruikte een paar jaar terug, had ik altijd vrij heftige comedowns. Strontchagrijnig en nergens meer zin in, maar het lijkt wel alsof ik daar overheen ben gegroeid. Als xtc op een gegeven moment uitwerkt voel ik me gewoon normaal, nuchter.)

Nu is dit natuurlijk geen verkooppraatje om ook vaker achter elkaar xtc te gaan gebruiken, want hoewel ik er geen nadelige effecten van heb gemerkt zal het alsnog allesbehalve goed zijn geweest voor mijn hoofd, maar ik heb me er wel over verbaasd. Waarom heeft de een zo snel last van een xtc-kater, terwijl de ander het 'probleemloos' vaker lijkt te kunnen gebruiken? Ben ik dan gezegend met een grotere serotoninevoorraad (als dat al mogelijk is), of ligt het aan andere dingen? Qua hoeveelheden weet ik niet zo goed wat ik altijd gebruik, vaak hou ik het bij zo'n drie a vier kwartjes, of ik neem vijf, zes a zeven likken mdma. Ik laat het nooit testen dus geen flauw idee hoeveel mg dat dan is.

Ik ben benieuwd, en ben ook benieuwd naar hoe aanwezig jullie katers altijd zijn :grin:
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb een keer 2 avonden achter elkaar xtc genomen. Volgens mij 4 pillen totaal.
Toen was ik wel een week een beetje moe.

Als ik 1 avond 2 pillen neem, dan heb ik eigenlijk geen dip. Voel me wel anders de week er na, maar niet op een slechte manier. Nu heb ik geen druk leven, dus dat zal wel mee helpen.

Daarnaast vind ik xtc wel erg intens. Ik ben dan haast een week uit mn equilibrium, dus ik neem het niet zo vaak.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik zie het vaker bij jongeren. Maar bij zeker de helft was na een paar jaar ( of eerder) de magie van geen kater weg, hebben heel veel daarna een depressie of depressieve periodes gehad.
De 3 maanden regel is dus ook voor de lange termijn.
Je kan jaren zo doorgaan, kans is groter dan je denkt dat je daar later schade van krijgt.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Om je vraag te beantwoorden.
Ik weet niet waarom sommigen geen kater hebben.

Ik weet wel dat met de juiste dosering (jij neemt 1 pil totaal waarschijnlijk de juiste hoeveelheid msma) dat is netjes. Dan zie je vaak geen kater.
Hoe meer je bijpakt(bijpakken als je je limiet eigenlijk heb bereikt) hoe groter de kans op een kater.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Luna199263 zei:
Als ik het doe op de festival tijden ( rond 22:00 beginnen en rond 5:00/6:00 laatste keer) ben ik tot 16:00 nog in een roes. Rond die tijd kan ik meestal eten en knap ik op. Lig wel hele dag op bed. Dinsdag dip nooit laatst van gehad gelukkig. Kwam misschien ook omdat ik dan op school rondom mn vrienden zit
Klik om te vergroten...
Moe is deel MDMA, maar ook omdat je een nacht heb doorgetrokken en (veel) gedanst. Plus je lichaam heeft het extra zwaar met MDMA (hogere pols, afbreken)
Logisch dat je lichaam fysiek moet herstellen.


Bestaat de dinsdagdip wel? Of beter gezegd, pas op de 3e dag een mentale dip, nu ik het zo neerzet, klinkt het eigenlijk helemaal niet logisch.
P
Peach1937Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Als ik het doe op de festival tijden ( rond 22:00 beginnen en rond 5:00/6:00 laatste keer) ben ik tot 16:00 nog in een roes. Rond die tijd kan ik meestal eten en knap ik op. Lig wel hele dag op bed. Dinsdag dip nooit laatst van gehad gelukkig. Kwam misschien ook omdat ik dan op school rondom mn vrienden zit
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik had ooit last van mdma katers (katers van stimulanten in het algemeen, maar die zijn door de jaren heen z'n 80% verdwenen....
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Apotheker zei:
katers van stimulanten in het algemeen, maar die zijn door de jaren heen z'n 80% verdwenen....
Klik om te vergroten...
Cool! Dus het wordt alleen maar leuker!? Fijn om te weten!

Ot: Iedereen reageert anders op een bepaalde drug. Ik heb (tot de laatste keer dan...) ook nooit en dip gekend. Wél afterglow, soms dagen erna nog. Terwijl vele anderen wegkwijnen in een hoekje. Iedereen is anders...
B
BoymanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Interessant dat de ervaringen zo verschillen inderdaad. Ik heb vrijwel nooit last van de befaamde dinsdagdip. De enige keer dat ik me wel enorm brak voelde de dagen erna, was de keer dat ik de hele avond steeds een beetje bij bleef nemen. Uiteindelijk had ik voor mijn doen ook best veel op en natuurlijk veel bewogen en weinig slaap, dat speelt ook zeker mee!
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik denk dat het misschien ook te maken heeft met genetische factoren en de chemische balans in je hersenen.
Als je heel veel alcohol drinkt dan nemen de katers op den duur ook af, misschien werkt dat bij xtc hetzelfde?

Of ik een xtc kater heb of niet hangt bij mij heel erg samen met hoe ik me de week ervoor voelde, of ik gezond genoeg geleefd heb, nachtje doorhalen of niet en volgens mij speelt mn cyclus ook een behoorlijk grote rol 👀
R
RosieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb eigenlijk nooit een dip. Ik ben dag later wel brak en moe. Maar ik voel me best ok. Mijn vriend heeft vaak wel een dipje. Hij heeft dan wat heimwee naar het feestje.

Alleen de aller eerste keer xtc had ik een dip. Mega heimwee en kon om alles wel janken. Daarna nooit meer gehad.
Zelfs niet op hoge dosis (keer met mijn stomme kop dik 250mg gepakt. Begonnen met een hele pil van 170 ipv halfje. En daarna halfje bijgepakt van andere pil. Normaal pak ik halfje en kwartje bij. Dus zat beetje in mijn hoofd halve dosis bij te pakken. Ik was vooral meer wappie. Suf...)
Dag later daar ook totaal geen problemen mee gehad.

Vriendin van me is echt gebroken na xtc. Voor paar dagen.

Dus ja. Heel verschillend. En ligt niet perse aan de dosis. Mijn vriend neemt altijd dezelfde dosis als ik.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#15
De hoofdpijn was altijd verschrikkelijk.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Alleen al vanwege het feit dat ieder lichaam anders is.:upsidedown:
F
Frenk070Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik gebruik per keer best veel. 2 of 3 xtc. Dat werkt fantastisch bij mij. Maar ik heb na 2 dagen een erg zware kater. Veel hoofdpijn en iets van duizeligheid. De kater duurt een dag of 5. Dan ben ik ook echt te beroerd om op te staan. Helaas..
S
Someone20Lid
01-01-2024, 00:00
#18
De kater na de X is hier behoorlijk. Geen dip, maar zo duizelig dat ik niet eens normaal van de bank naar de keuken kan lopen. En dan pak ik hooguit 1 pil op een avond. Mega irritant omdat de rest van de mensen om me heen nergens last van hebben erna 😏.
Duurt meestal een dag of 3 voor het over is.
Nu ook maar besloten dit niet meer te doen omdat ik het iets teveel herstel vind voor 1 avondje lol.

Maakt hier ook geen verschil wat ik eet of drink ervoor/tijdens/ erna
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Tegenwoordig verschilt hoeveelheid mdma zoveel. 2 of 3 pillen zeggen niks.

Vroegah..was een lichte pil 75mg. En een goede 150 en ik heb het idee dat er hoogstens 1 x werd bijgepakt..Dan zou je op 150/300 zitten.

Dat haal je tegenwoordig al bijna met 1 pil.

Tegenwoordig heb je zelfs 250 of meer toch erin.

Als ik het ooit zou doen of iemand in mjn gezelschap zou ik erop staan om ze te laten testen om die reden
F
Frenk070Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb meestal ca 180

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."