als je bijpakt versterkt het juist de trip of verlengt het juist de trip? En als je bijpakt voel je dan ook weer wat “meer"?
Met MDMA versterkt bijpakken de effecten, dus het is niet alleen verlengen.
Dit geldt echter wel alleen tot op bepaalde hoogte. Als je al een dosis op hebt van laat zeggen +-120mg, dan zal alles daarboven vooral de 'negatieve' effecten versterken zoals strak staan, kaakschaatsen, warm krijgen, onrustig. Het euforische gevoel zal niet sterker worden als je veel gaat pakken en ik ga hieronder proberen uit te leggen waarom dat is.
MDMA zorgt ervoor dat al je serotonine uit de voorraad in je hersenen vrijkomt (=gelukstofje, zorgt voor euforie). Als je dit triggert met een bepaalde dosis dan duurt het euforische gevoel een paar uur omdat de hersenen zich helemaal vullen met serotonine. Je hersenen zijn vol, maar je voorraad is helemaal leeg. Je kunt dan wel bijnemen, maar van een kale kip kun je niet plukken dus in die lege voorraad valt geen euforie meer te halen.
Dit hele serotonine voorraad grapje duurt tot wel 3 maanden om weer helemaal aangevuld te worden, wat dus de reden is dat je beter niet vaker dan om de 3 maanden kunt gebruiken. Doe je dit wel en misbruik je het heftig voor langere tijd (=wekelijks/meerdere keren per maand), dan ontregel je je serotonine systeem dusdanig dat het jaren duurt voordat je wel weer euforische effecten van MDMA ervaart. Daarnaast is serotonine een van de belangrijkste stoffen in je brein die een rol speelt bij een tal van processen. Emoties, angst, eetlust, (seksueel) gedrag, etc.
Er gaan ook nog andere effecten door in je brein als je MDMA bijneemt maar die zien we meestal als negatieve bijwerking, zoals ik eerder al beschreef.
Nog even terugkomend op je dosis. Stel je neemt 50mg, uur later weer 50mg en uur later nog een keer 50mg, dan zul je er rustig inrollen en pas na de laatste keer pakken de 'full-on' serotonine release hebben. Op deze manier kan bijpakken van MDMA dus wel zinvol zijn. Het heeft niet heel veel voordelen behalve dat het wat rustiger opkomt en dus ook minder snel een overweldigend gevoel.
Als je eerst 120mg neemt en twee uur later weer 120mg, dan heb je bij de eerste keer al dusdanig de poort van je serotonine voorraad opengezet dat er de tweede keer niet zoveel meer te halen valt en dit is dus af te raden, ook omdat het simpelweg schade doet aan je systeem.
Bijpakken heeft dus zin, maar niet als je meerdere hoge doses achter elkaar neemt. Ik hoop ik het een beetje begrijpbaar heb neergetikt