Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBijpakken

Bijpakken

93 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dirkjan zei:
Dit ook vooral. Die neuronen gaan kapot. En het is niet alleen serotonine. Er zijn nog veel meer stoffen die verstoord raken, het is alleen wel serotonine (en metabolieten) die bij xtc er het meest aan bijdragen.

Waaroncis die limbolic pathway trouwens niet in het Nederlands te verkrijgen? Engels is pas donderdag.
Klik om te vergroten...
Er is wel wat over maar veel minder uitgebreid en eigenlijk best slecht opgeschreven.

nl.wikipedia.org

Beloningssysteem - Wikipedia

nl.wikipedia.org nl.wikipedia.org
V
VictoriaxxLid
01-01-2024, 00:00
#2
CuriousExplorer zei:
Ik antwoord net daarop!!
Je neemt een 100mg pil.
Deel die in 4 stukken en neem max 3 stukken op 3maanden.
Klaar.
Klik om te vergroten...
Was ook niet naar jou bedoeld. Andere mensen in dit topic starten een discussie over hoeveel ik nam en daar kan ik niet tegen, want dit hele topic gaat daar niet over.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#3
Victoriaxx zei:
ik weet niet hoe ik berichten van andere mensen verwijder op dit topic. Maar dit topic gaat over BIJNEMEN en gaat niet over hoeveel pillen ik voorheen nam! Mijn vraag is alleen wat ik voel als ik bijnem etc!
Klik om te vergroten...
Je kunt geen berichten van anderen verwijderen. Dat kunnen alleen moderators, en doen we alleen in uitzonderlijke gevallen.

Jij stelt een vraag, maar leden zien hier risicovol gedrag en proberen je daarmee te helpen, zodat je jezelf niet verder beschadigt. Dat is de kracht van dit forum.

Dat je niet de antwoorden krijgt die je wil betekent niet dat je geen antwoorden krijgt. @CuriousExplorer geeft hier bijvoorbeeld een heel duidelijk antwoord:
CuriousExplorer zei:
Wat het beste is?
50kg als uiterste maximum nemen
(50kg*1,5mg mdma als richtlijn)
Dus 75mg per 3maanden.


Wat je dan voelt?
Bijlange na niet wat je nu ooit gevoeld hebt, of voelt. Maar je lichaam zal je dankbaar zijn.
Je hersenen ook
En jij jezelf ook ooit op een dag.
Klik om te vergroten...
CuriousExplorer zei:
Ik antwoord net daarop!!
Je neemt een 100mg pil.
Deel die in 4 stukken en neem max 3 stukken op 3maanden.
Klaar.
Klik om te vergroten...
Dus.


Victoriaxx zei:
Was ook niet naar jou bedoeld. Andere mensen in dit topic starten een discussie over hoeveel ik nam en daar kan ik niet tegen, want dit hele topic gaat daar niet over.
Klik om te vergroten...
Je vraag ging daar niet over, een groot deel van het topic wel :wink:
V
VictoriaxxLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mevrouw Pløp zei:
Je kunt geen berichten van anderen verwijderen. Dat kunnen alleen moderators, en doen we alleen in uitzonderlijke gevallen.

Jij stelt een vraag, maar lezen zien hier risicovol gedrag en proberen je daarmee te helpen, zodat je jezelf niet verder beschadigt. Dat is de kracht van dit forum.

Dat je niet de antwoorden krijgt die je wil betekent niet dat je geen antwoorden krijgt. @CuriousExplorer geeft hier bijvoorbeeld een heel duidelijk antwoord:


Dus.



Je vraag ging daar niet over, een groot deel van het topic wel :wink:
Klik om te vergroten...
Het helpen van mij is niet nodig want ik heb al meerdere keren gezegd dat ik hierdoor het “save” wil spelen. Ik heb de fout dus zelf al ingezien. Ik hoef dus niet 3000 berichten van dat ik het niet moet doen, want ik doe het ook niet meer. Je kan ook aan het topic zien dat ik zeg dat ik geen 3 meer wil nemen en dus vraag hoe het voelt om bij te nemen. Ik kan helaas niet meer mijn bericht wijzigen anders had ik het deel van dat ik 3 pillen nam wel verwijderd. Ik ga denk ik dit topic verwijderen en een nieuw topic starten zonder het 3 pillen verhaal. Wel jammer dat mensen mij proberen te waarschuwen of te helpen terwijl ik er al mee ben gestopt😂 maarja
V
VictoriaxxLid
01-01-2024, 00:00
#5
Victoriaxx zei:
Het helpen van mij is niet nodig want ik heb al meerdere keren gezegd dat ik hierdoor het “save” wil spelen. Ik heb de fout dus zelf al ingezien. Ik hoef dus niet 3000 berichten van dat ik het niet moet doen, want ik doe het ook niet meer. Je kan ook aan het topic zien dat ik zeg dat ik geen 3 meer wil nemen en dus vraag hoe het voelt om bij te nemen. Ik kan helaas niet meer mijn bericht wijzigen anders had ik het deel van dat ik 3 pillen nam wel verwijderd. Ik ga denk ik dit topic verwijderen en een nieuw topic starten zonder het 3 pillen verhaal. Wel jammer dat mensen mij proberen te waarschuwen of te helpen terwijl ik er al mee ben gestopt😂 maarja
Klik om te vergroten...
ik wacht nog paar reacties af van mensen die me proberen te “waarschuwen” en te “helpen” omdat ik het heel geinig vind omdat er staat dat ik er al mee ben gestopt, en dan verwijder ik dit topic en start ik een nieuwe
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Victoriaxx zei:
ik wacht nog paar reacties af van mensen die me proberen te “waarschuwen” en te “helpen” omdat ik het heel geinig vind omdat er staat dat ik er al mee ben gestopt, en dan verwijder ik dit topic en start ik een nieuwe
Klik om te vergroten...

Je kunt je topic niet zelf (meer) verwijderen als het goed is.

Je moet beseffen dat dit forum per dag heel veel passieve lezers heeft, die niet reageren of zelfs geen account hebben maar die wel degelijk meekijken. Harm-reductie is een belangrijk thema hier. De waarschuwingen die mensen posten zijn niet alleen specifiek naar jou gericht, maar ook meer in het algemeen bedoeld om te verhinderen dat een onwetende, naïeve lezer van jouw volledig openbare topic de conclusie zou kunnen trekken dat het hier om acceptabele/veilige doseringen gaat.
V
VictoriaxxLid
01-01-2024, 00:00
#7
Roze Olifant zei:
Je kunt je topic niet zelf (meer) verwijderen als het goed is, want je hebt het gisteren al geplaatst.

Je moet beseffen dat dit forum per dag heel veel passieve lezers heeft, die niet reageren of zelfs geen account hebben maar die wel degelijk meekijken. Harm-reductie is een belangrijk thema op dit forum. De waarschuwingen die mensen posten zijn niet alleen specifiek naar jou gericht, maar ook meer in het algemeen bedoeld om te verhinderen dat een onwetende, naïeve lezer van jouw volledig openbare topic de conclusie zou kunnen trekken dat het hier om acceptabele/veilige doseringen gaat.
Klik om te vergroten...
Begrijpelijk. Jammer dat ik dit topic niet kan verwijderen, maar dan maak ik alsnog een nieuw aan. De berichten die mensen stuurde kwamen niet bepaald “helpend” over vind ik zelf. Dat mensen het niet geloven, etc. Vind het nog steeds niet fijn dat dit topic dus alleen over die pillen gaat plaats van bijnemen. Ik heb paar fatsoenlijke antwoorden gekregen en de rest is alleen commentaar. Dus mijn besluit is dat ik toch een nieuw topic kan starten over bijnemen. En misschien help ik ook andere mensen die ook graag meer willen weten over bijnemen in plaats van in alle reacties te zien van “neem geen 3 pillen!” :)
V
VictoriaxxLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roze Olifant zei:
Je kunt je topic niet zelf (meer) verwijderen als het goed is.

Je moet beseffen dat dit forum per dag heel veel passieve lezers heeft, die niet reageren of zelfs geen account hebben maar die wel degelijk meekijken. Harm-reductie is een belangrijk thema hier. De waarschuwingen die mensen posten zijn niet alleen specifiek naar jou gericht, maar ook meer in het algemeen bedoeld om te verhinderen dat een onwetende, naïeve lezer van jouw volledig openbare topic de conclusie zou kunnen trekken dat het hier om acceptabele/veilige doseringen gaat.
Klik om te vergroten...
Mensen die dit topic lezen, klikken dit waarschijnlijk aan omdat ze meer willen weten over bijnemen of het zelf ook willen doen. Het helpt ze ook niet bepaald om in de comments te zien dat ik geen 3 pillen moet nemen🤣
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Victoriaxx zei:
Mensen die dit topic lezen, klikken dit waarschijnlijk aan omdat ze meer willen weten over bijnemen of het zelf ook willen doen. Het helpt ze ook niet bepaald om in de comments te zien dat ik geen 3 pillen moet nemen🤣
Klik om te vergroten...

Tja, als je zoiets post moet je kritische antwoorden ook kunnen accepteren. That's how we roll. (No pun intended.)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
MDMA veroorzaakt vrij snel tolerantie. Als je na een paar uur weer bijpakt dan nemen sommige effecten wel toe, maar andere niet meer zo. Het 'love' gevoel verdwijnt al snel en daarvoor in de plaats komen bijwerkingen zoals trillende ogen, veel zweten, verminderde aanspreekbaarheid, kaakschaatsen, misselijkeid en braken. Dus het heeft wel steeds minder zin om nog meer bij te pakken.

Over het algemeen is een aardig advies om te beginnen met ongeveer 80 milligram MDMA (of dat nou in een xtc-pil zit of niet) en dan na 2 uur eventueel nog 60 milligram bijnemen. Bij meer dan 160 milligram per gebruiksmoment (zeg maar avond/nacht/dag) krijgen bijwerkingen de bovenhand. De kans op ernstige gezondheidsincidenten waarbij er acuut levensgevaar is en een ziekenhuisopname nodig is neemt dan ook flink toe. Dus nog even naast de kater kan het echt heel gevaarlijk zijn om veel MDMA te nemen. De kans bestaat bijvoorbeeld dat je last krijgt van oververhitting, een opwindingsdelier, kaakklem, hartklachten, leverfalen, een hersenoedeem (wat samenhangt met water- en zoutinname). Daarnaast zijn er ook langdurige psychische klachten mogelijk zoals derealisatie, een psychotische episode en bijvoorbeeld het Hallucinogen Persisting Perception Disorder (HPPD).

Ik denk zelf daarom dat less is more met MDMA. Die 80 + 60 milligram geeft een prosociaal effect met beheersbare gezondheidsrisico's en een veel minder extreme kater.

De hele tijd blijven bijpakken leidt overigens ook tot oplopende gezondheidsrisico's. De blootstellingsduur is een belangrijke factor bij neurotoxiciteit in diermodellen. Dus houd de sessie kort, de dosis relatief laag, en zo maximaliseer je het plezier wat je er (ook nog in de toekomst) aan kunt beleven :wink:
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#11
Victoriaxx zei:
Begrijpelijk. Jammer dat ik dit topic niet kan verwijderen, maar dan maak ik alsnog een nieuw aan. De berichten die mensen stuurde kwamen niet bepaald “helpend” over vind ik zelf. Dat mensen het niet geloven, etc. Vind het nog steeds niet fijn dat dit topic dus alleen over die pillen gaat plaats van bijnemen. Ik heb paar fatsoenlijke antwoorden gekregen en de rest is alleen commentaar. Dus mijn besluit is dat ik toch een nieuw topic kan starten over bijnemen. En misschien help ik ook andere mensen die ook graag meer willen weten over bijnemen in plaats van in alle reacties te zien van “neem geen 3 pillen!” :)
Klik om te vergroten...
Het is niet de bedoeling om meer topics over dezelfde vraag te starten, zeker niet als de reden is dat je in het eerste topic niet de reacties krijgt die je wil.

Also, het is op dit forum een kwestie van geven en nemen, iets komen halen en iets komen brengen. Regelmatig zijn er mensen met een enkele vraag die ze stellen en die je daarna niet meer terug ziet. Die komen alleen wat halen en dat is prima, helpen we met liefde. Maar als iemand alleen maar vraagt, alleen maar haalt, wordt dat vrij snel vervelend.

Al jouw 26 posts zijn in je eigen twee topics, waarin je enkel informatie komt halen. Het grootste deel van die posts bestaat uit commentaar op door jou ongewenste antwoorden. Daarmee kom je ook nog eens wat ondankbaar over. Alleen maar halen dubbelplus zegmaar.

Wees je ervan bewust dat je niet blijvend alleen maar kunt blijven halen en afwijzend kunt blijven reageren. Draag ook een steentje bij, of incasseer eens wat meer de antwoorden die je krijgt en reageer wat minder afwijzend.

Vriendelijke groet,
Mevrouw Pløp

IMG_20211116_200555.png
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mevrouw Pløp zei:
Het is niet de bedoeling om meer topics over dezelfde vraag te starten, zeker niet als de reden is dat je in het eerste topic niet de reacties krijgt die je wil.

Also, het is op dit forum een kwestie van geven en nemen, iets komen halen en iets komen brengen. Regelmatig zijn er mensen met een enkele vraag die ze stellen en die je daarna niet meer terug ziet. Die komen alleen wat halen en dat is prima, helpen we met liefde. Maar als iemand alleen maar vraagt, alleen maar haalt, wordt dat vrij snel vervelend.

Al jouw 26 posts zijn in je eigen twee topics, waarin je enkel informatie komt halen. Het grootste deel van die posts bestaat uit commentaar op door jou ongewenste antwoorden. Daarmee kom je ook nog eens wat ondankbaar over. Alleen maar halen dubbelplus zegmaar.

Wees je ervan bewust dat je niet blijvend alleen maar kunt blijven halen en afwijzend kunt blijven reageren. Draag ook een steentje bij, of incasseer eens wat meer de antwoorden die je krijgt en reageer wat minder afwijzend.
Klik om te vergroten...
Kijk haar gaan. Dit is leiderschap.
FEE69008-D1FF-44A3-A0F3-03FB47AF5DD6.gif
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dirkjan zei:
Kijk haar gaan. Dit is leiderschap.
Bekijk bijlage 40147
Klik om te vergroten...
Ben nog iets vergeten, moment
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mevrouw Pløp zei:
Ben nog iets vergeten, moment
Klik om te vergroten...
VOOR DE DAG ERMEE
ga je je scriptie opnieuw maken?
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#15
Victoriaxx zei:
als je bijpakt versterkt het juist de trip of verlengt het juist de trip? En als je bijpakt voel je dan ook weer wat “meer"?
Klik om te vergroten...
Met MDMA versterkt bijpakken de effecten, dus het is niet alleen verlengen.

Dit geldt echter wel alleen tot op bepaalde hoogte. Als je al een dosis op hebt van laat zeggen +-120mg, dan zal alles daarboven vooral de 'negatieve' effecten versterken zoals strak staan, kaakschaatsen, warm krijgen, onrustig. Het euforische gevoel zal niet sterker worden als je veel gaat pakken en ik ga hieronder proberen uit te leggen waarom dat is.

MDMA zorgt ervoor dat al je serotonine uit de voorraad in je hersenen vrijkomt (=gelukstofje, zorgt voor euforie). Als je dit triggert met een bepaalde dosis dan duurt het euforische gevoel een paar uur omdat de hersenen zich helemaal vullen met serotonine. Je hersenen zijn vol, maar je voorraad is helemaal leeg. Je kunt dan wel bijnemen, maar van een kale kip kun je niet plukken dus in die lege voorraad valt geen euforie meer te halen.

Dit hele serotonine voorraad grapje duurt tot wel 3 maanden om weer helemaal aangevuld te worden, wat dus de reden is dat je beter niet vaker dan om de 3 maanden kunt gebruiken. Doe je dit wel en misbruik je het heftig voor langere tijd (=wekelijks/meerdere keren per maand), dan ontregel je je serotonine systeem dusdanig dat het jaren duurt voordat je wel weer euforische effecten van MDMA ervaart. Daarnaast is serotonine een van de belangrijkste stoffen in je brein die een rol speelt bij een tal van processen. Emoties, angst, eetlust, (seksueel) gedrag, etc.

Er gaan ook nog andere effecten door in je brein als je MDMA bijneemt maar die zien we meestal als negatieve bijwerking, zoals ik eerder al beschreef.

Nog even terugkomend op je dosis. Stel je neemt 50mg, uur later weer 50mg en uur later nog een keer 50mg, dan zul je er rustig inrollen en pas na de laatste keer pakken de 'full-on' serotonine release hebben. Op deze manier kan bijpakken van MDMA dus wel zinvol zijn. Het heeft niet heel veel voordelen behalve dat het wat rustiger opkomt en dus ook minder snel een overweldigend gevoel.

Als je eerst 120mg neemt en twee uur later weer 120mg, dan heb je bij de eerste keer al dusdanig de poort van je serotonine voorraad opengezet dat er de tweede keer niet zoveel meer te halen valt en dit is dus af te raden, ook omdat het simpelweg schade doet aan je systeem.

Bijpakken heeft dus zin, maar niet als je meerdere hoge doses achter elkaar neemt. Ik hoop ik het een beetje begrijpbaar heb neergetikt
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Geneesmiddel zei:
Het euforische gevoel zal niet sterker worden als je veel gaat pakken en ik ga hieronder proberen uit te leggen waarom dat is.
Klik om te vergroten...
Goed verhaal! Alleen wel een nuance die ik vaker probeer te maken in dit forum.

Er wordt vaak voorgesteld alsof de serotonine 'op' raakt. Maar of dat het geval is, dat is eigenlijk heel lastig te meten. Probeer maar eens neuronen na te gaan of er ergens nog een molecuultje 5-HT over is gebleven. Dat is dus lastig. Laten we het even op een ongeverifieerde bewering houden, want ik zou niet per se willen zeggen dat dit niet klopt:
Geneesmiddel zei:
Je hersenen zijn vol, maar je voorraad is helemaal leeg. Je kunt dan wel bijnemen, maar van een kale kip kun je niet plukken dus in die lege voorraad valt geen euforie meer te halen.

Dit hele serotonine voorraad grapje duurt tot wel 3 maanden om weer helemaal aangevuld te worden, wat dus de reden is dat je beter niet vaker dan om de 3 maanden kunt gebruiken.
Klik om te vergroten...
Wat een minstens zo belangrijk proces is, zijn receptoren die zichzelf ongevoelig maken voor stimulatie. Dat is een reactie die valt onder de 'farmacodynamiek', wat een wetenschappelijke term is voor het proces waarmee het lichaam reageert op een bepaalde middel. Receptoren kunnen zichzelf ongevoeliger maken door zich (deels) terug te trekken in de cel. Op die manier ontstaat er tolerantie. Dan maakt het dus niet meer zoveel uit of er veel of weinig serotonine in de synapsspleet is want neuronen reageren er gewoon niet meer op. Die ongevoeligheid voor stimulatie kun je dus wel meten (in diermodellen) met een zogenaamde flenfluramine challenge. Dan wordt een serotonine-agonist toegediend waarvan de mate van stimulatie bekend is, en elke verminderde respons op dat middel is een teken van verminderde gevoeligheid :wink:

Daarnaast is er discussie over de vraag of MDMA neurotoxisch is. Als daarvan sprake is dan sterft een hersencel af (meestal vanwege oxidatieve stress). Dat is een probleem omdat die hersencellen nauwelijk teruggroeien en er dan dus al snel sprake is van blijvende schade. Uit onderzoek tussen grofweg 1980 - 2000 is in diermodellen wel (redelijk heftige) neurotoxiciteit aangetoond. Het 'probleem' (of eigenlijk de mazzel) is dat we dat bij mensen dan weer niet zo heftig terugzien. Daarvoor zijn verschillende mogelijke verklaringen: tijdens de onderzoeken die neurotoxiciteit aantonen worden heel hoge doses gebruikt gedurende lange tijd om het effect te maximaliseren. Het is mogelijk dat mensen minder hoge doses nemen, en het is ook mogelijk dat mensen minder heftig reageren op hoge doses.
Neurotoxiciteit bij mensen aantonen is alleen een stuk lastiger, omdat je dan eigenlijk kinderen (of jongvolwassenen) die nooit MDMA hebben gebruikt een flinke dosis MDMA zou moeten geven om daarna de schade te meten (bij voorkeur door het brein in plakjes te snijden en onder de microscoop te leggen). Zulk onderzoek vinden we bij dieren wel maar bij mensen niet ethisch. Daardoor weten we niet zo goed hoe sterk de neurotoxiciteit bij mensen is.

Wel zijn er wetenschappelijke onderzoeken gedaan met MDMA door de organisatie MAPS. De psychiaters die betrokken zijn bij dat onderzoek vinden niet de klachten die je zou verwachten bij neurotoxiciteit. Dus op basis daarvan wordt verwacht dat MDMA bij mensen niet zo neurotoxisch is als werd verwacht op basis van de diermodellen. Een belangrijke MAAR daarbij is dat mensen binnen dat onderzoek hoogstens 160 milligram MDMA toegediend kregen, én dat ze maximaal drie keer een dosis kregen. Het is mogelijk (en zelfs plausibel) dat er geen lineaire maar een exponentiële relatie bestaat tussen de dosis en neurotoxiciteit. Dan zou de schade van één hoge dosering dus heel veel groter kunnen zijn dan een paar keer een lagere dosis. Ik ben zelf ook aanhanger van dat idee. En daarom vind ik het ook relevant dat in dit topic veelvuldig werd gewaarschuwd voor zulke hoge doseringen.

@Geneesmiddel vat namelijk correct samen waarom het een probleem is om specifiek dit systeem te beschadigen:

Geneesmiddel zei:
Doe je dit wel en misbruik je het heftig voor langere tijd (=wekelijks/meerdere keren per maand), dan ontregel je je serotonine systeem dusdanig dat het jaren duurt voordat je wel weer euforische effecten van MDMA ervaart. Daarnaast is serotonine een van de belangrijkste stoffen in je brein die een rol speelt bij een tal van processen. Emoties, angst, eetlust, (seksueel) gedrag, etc.

Er gaan ook nog andere effecten door in je brein als je MDMA bijneemt maar die zien we meestal als negatieve bijwerking, zoals ik eerder al beschreef.
Klik om te vergroten...
Nog even een disclaimer waarom ik hier de betweter uithang:
Ik vind het belangrijk om onderscheid te maken tussen de aanvoer van serotonine en de respons van neuronen op die aanvoer. Beide 'problemen' hebben namelijk een andere aanpak nodig. Bij tolerantie kun je weinig anders doen dan een tijdje niks gebruiken en dan wachten tot het lichaam zich weer aanpast aan de normale omstandigheden. Bij een tekort aan serotonine kun je nog gaan proberen om dingen te gaan bijslikken zoals 5-HTP of L-tryptofaan (hoewel dat de biosynthese van 5-HT niet versnelt). Bovendien vormt de tolerantie van 5-HT-neuronen een meer passende verklaring voor de oplopende bijwerkingen (waaronder hallucinaties). Dat effect wordt namelijk rebound-effect genoemd, en dat effect zie je wel meer bij drugs. Denk bijvoorbeeld aan de beruchte ontwenningsverschijnselen van benzodiazepines :wink:

En nog even for the record: ik denk dus dat er sprake is van meerdere effecten tegelijkertijd: tolerantie, neurotoxiciteit en verminderde release van serotonine (en andere neurotransmitters) :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Geneesmiddel zei:
Met MDMA versterkt bijpakken de effecten, dus het is niet alleen verlengen.

Dit geldt echter wel alleen tot op bepaalde hoogte. Als je al een dosis op hebt van laat zeggen +-120mg, dan zal alles daarboven vooral de 'negatieve' effecten versterken zoals strak staan, kaakschaatsen, warm krijgen, onrustig. Het euforische gevoel zal niet sterker worden als je veel gaat pakken (..)
Klik om te vergroten...
Ohja en hier nog een kek grafiekje dat visualiseert wat @Geneesmiddel al had gezegd :wink:
Schermafbeelding 2022-03-25 om 08.23.29.png
Checking your browser - reCAPTCHA
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Ohja en hier nog een kek grafiekje dat visualiseert wat @Geneesmiddel al had gezegd :wink:
Bekijk bijlage 40149
Checking your browser - reCAPTCHA
Klik om te vergroten...
Jij bent echt zo’n leraar die iets uitlegt, en dan steeds zegt: “dat is natuurlijk logisch”. Ik snap er niks van. Die laatste piek en dal bijvoorbeeld. Wat is dat?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dirkjan zei:
Jij bent echt zo’n leraar die iets uitlegt, en dan steeds zegt: “dat is natuurlijk logisch”. Ik snap er niks van. Die laatste piek en dal bijvoorbeeld. Wat is dat?
Klik om te vergroten...
Het is natuurlijk logisch (sorry ik moest even mijn reactie hiermee beginnen) dat de doorgetrokken streep de gewenste effecten laat zien, en de gestippelde lijn de ongewenste bijwerkingen.

Wat je dus kan aflezen aan de grafiek is dat de optimale dosis tussen de 80-120 milligram in ligt, want dan rapporteren mensen de meeste gewenste effecten en (relatief gezien) de minste ongewenste bijwerkingen. Neem je meer dan 120 milligram, dan blijven de gewenste effecten niet toenemen, maar die dalen zelfs! In ruil daarvoor krijg je een steeds grotere kans op ongewenste bijwerkingen. Neem je meer dan 160 milligram? Dan is de kans op bijwerkingen groter dan de kans op gewenste effecten.

Dat was dus wat Geneesmiddel eigenlijk al had gezegd maar ik gaf nog even een andere presentatie van die beweringen.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Wat je dus kan aflezen aan de grafiek is dat de optimale dosis tussen de 80-120 milligram in ligt, want dan rapporteren mensen de meeste gewenste effecten en (relatief gezien) de minste ongewenste bijwerkingen. Neem je meer dan 120 milligram, dan blijven de gewenste effecten niet toenemen, maar die dalen zelfs! In ruil daarvoor krijg je een steeds grotere kans op ongewenste bijwerkingen. Neem je meer dan 160 milligram? Dan is de kans op bijwerkingen groter dan de kans op gewenste effecten.
Klik om te vergroten...
Dat had ik je ook wel kunnen vertellen. En ik had er een gratis woordgrap bij gedaan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."