Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntidepressiva

Antidepressiva

296 antwoorden
32 weergaven
18-5-2026
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bij mensen met psychische problemen - zoals ik - is het vaak een vlucht. Een vlucht uit de realiteit bijvoorbeeld. Het kan deugd doen om je eens even helemaal los te voelen van je depressie of zo. Een lijn of een pil om je even weer (ik weet het, dit klinkt raar) 'normaal' te voelen. Zo helpt mdma mij persoonlijk om af en toe mijn hoofd leeg te maken, of helpt een jointje om te kunnen slapen, wanneer reguliere medicatie niet werkt. Daarnaast is er dus de vlucht. Een soort van escapisme, die je even wegvoert van de miserie waar je mogelijks inzit. Dit heeft weinig met zelfmedicatie te maken, want 'genezen' zal het je niet, maar het kan je helpen om alles eens in een ander perspectief te zetten...
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ieder mens heeft weleens een dip.Maar een depressie als je dat hebt is heel wat anders.Ritalin helpt toch ook bij adhd?Ad ook.Bij mij was het de angst,Durfde niets meer.Geen uitjes vakantie enz.Ik had van mijn leven nog geen auto gereden.Nu wel!Ik fiets weer zwem weer.Allemaal door die ene ad pil.En ik slikte geen drugs.Als je het niet hebt kan en zal je het nooit kunnen begrijpen
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
Ik vind het gewoon een beetje vervelend dat het iets is wat je altijd wel weer tegenover iemand moet verdedigen. Daar blijkt toch wel uit dat (ernstige) psychiatrische problemen nog altijd minder serieus worden genomen dan fysieke pijn en dat vind ik jammer.
Klik om te vergroten...
"Stigmatisering" heet dat dan... Ik ben zelf ervaringsdeskundige binnen mijn eigen ziekte en ga elk jaar scholen en verenigingen af om in sé te vechten tegen de stigmatisering van psychische kwetsbaarheid, dmv lezingen en workshops. Vooral de reacties van de jongeren (meestal 15-18 jaar) zijn zeer hoopvol. Ze durven de meest gekke of gedurfde vragen stellen en kennen bijna allemaal wel iemand in hun omgeving die wel eens een depressie, psychose of wat anders had. Er is hoop voor de toekomst. En ik ben niet de enige die vecht. Bij ons in België zijn er tal van organisaties en verenigingen die zich inzetten tegen de stigmatisering van psychische kwetsbaarheid. Gewoon wat geduld hebben en blijven vechten. Denk maar eens na over hoe het er pakweg 50 jaar geleden aan toe ging... Of in de Arabische wereld (volgens de Koran bestaan psychische ziektes niet eens!). We komen er wel, kijk maar naar alle mooie woorden die hier neergeschreven worden. Tot slot voeg ik er wel nog aan toe dat men hierboven gelijk heeft: een psychisch probleem los je niet enkel op door antidepressiva en/of zelfmedicatie. Het MOET ondersteunt worden door degelijke therapeutische behandeling. De pijnstillers zijn dus nodig, maar de revalidatie is veel belangrijker.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Interessant onderwerp. In beginsel vind ik AD ook niet de oplossing maar het zal zeker enigszins kunnen helpen en dan vooral met therapie.

Maar het een short cut noemen is wel heel makkelijk. Vooral als iemand het zegt dat wel eens psychedelica neemt (@Mindless :wink:) . Wat dat betreft is psychedelica ook een short cut natuurlijk. In mijn ogen een veel betere dan enig AD, maar dat terzijde.

Verder heb ik zelf eens een SSRi gehad maar weet niet meer welke. Ik heb namelijk ook behoorlijk aanleg tot depressie en dan vooral gespannenheid. Het woord anxiety dekt het beter op een 1 of andere manier. Maar toen ik dat verrekte pilletje had genomen heb ik 2 dagen zelfmoord gedachtes gehad. Daarvoor en daarna nooit meer gehad. Wat voelde ik me na dat pilletje toch ontzettend kut. Ik wilde gewoon niet meer leven en hoopte niet wakker meer te worden. Ik begon toen zelfs op een halve dosering van het gemiddelde. Twee dagen rillen, ziek en niet meer verder willen leven. Hier ben ik natuurlijk zo van geschrokken dat ik een afkeer voor AD heb gekregen.

Maar dat het voor vele kan helpen is natuurlijk waar. Mijn vader heeft het wel geholpen en mij zal het vast ook kunnen helpen. In de familie van vaders kant zit ook wat in de genen die depressie triggert. Mijn vader en eigenlijk alle zussen van mijn vader hadden last van depressie evenals hun vader. Mijn vader is zelfs zijn jongste zusje verloren door zelfmoord door depressie. Al kon ze ook niet goed leven onder mensen aangezien ze een IQ had van boven de 160 waardoor ze zich nooit begrepen voelde.

Voor mensen waar de depressie onder anderen in de genen zit, of dus van fysieke oorsprong is, geloof ik het meest dat daar AD's kunnen helpen. Maar daarbij niet vergeten dat die fysieke oorsprong ook kan ontstaan omdat je te lang ergens mee loopt. Of niet goed een gebeurtenis verwerkt en in een depressie raakt en daar te lang in blijft zitten waardoor je hersenen zo veranderen dat de depressie chronisch wordt omdat de hersenen zich daar naar aanpassen. Dan zou AD toch 1 van de weinige echte redmiddelen "kunnen" zijn.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
Syl zei:
Valt mij ook op hoeveel mensen op dit forum psychische problemen heeft.
Klik om te vergroten...
Nee dat is natuurlijk onzin. Hier wordt er over middelen openlijk gesproken waardoor het hier een makkelijker te bespreken onderwerp is. In 2018 hebben meer dan 1,4 miljoen mensen in NL benzo's gehad. Antidepressiva 1,1 miljoen NL'ers.

Schrik je van he :wink:
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mezelf zei:
Nee dat is natuurlijk onzin. Hier wordt er over middelen openlijk gesproken waardoor het hier een makkelijker te bespreken onderwerp is. In 2018 hebben meer dan 1,4 miljoen mensen in NL benzo's gehad. Antidepressiva 1,1 miljoen NL'ers.

Schrik je van he :wink:
Klik om te vergroten...
Nee schrik ik niet van.Je krijgt ze ook heel makkelijk voorgeschreven.En ik heb veel vrienden die ze slikken.Heb op div forums gezeten over de ad slikkers en idd zijn erbij met zelfmoord gedachten.Ik gelukkig niet
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#7
geflipt zei:
Toch wel ja! In Amerika zijn de cijfers nog schrikwekkender. Een paar jaar geleden werd aangekondigd dat benzo's bovenaan staan in de verslavingsklinieken. En dan de sterfgevallen! In 1999 nog zo'n 1000 overdosissen per jaar, in 2015 al bijna 9000...
Klik om te vergroten...
Ja nou noem je wat amerika groot land
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mezelf zei:
Maar het een short cut noemen is wel heel makkelijk. Vooral als iemand het zegt dat wel eens psychedelica neemt (@Mindless :wink:) . Wat dat betreft is psychedelica ook een short cut natuurlijk. In mijn ogen een veel betere dan enig AD, maar dat terzijde.
Klik om te vergroten...
Ik heb het dacht ik geen shortcut genoemd, maar los daarvan vind ik het ook niet helemaal vergelijkbaar. AD heeft voornamelijk direct invloed op de stemming en wordt doorgaans iedere dag gebruikt dacht ik(?) Psychedelica wordt eens in de zoveel tijd gebruikt of in het geval van microdoseringen om de 3, 4 dagen. En is naast een moodbooster ook iets dat je juist confronteert met je emoties, spanningen, trauma, etc. Toch wel heel wat anders. Zelfs in het geval van microdoseringen ben je op dagen tussen je MD's aangewezen op je nuchtere werkelijkheid.

Mezelf zei:
Voor mensen waar de depressie onder anderen in de genen zit, of dus van fysieke oorsprong is, geloof ik het meest dat daar AD's kunnen helpen. Maar daarbij niet vergeten dat die fysieke oorsprong ook kan ontstaan omdat je te lang ergens mee loopt. Of niet goed een gebeurtenis verwerkt en in een depressie raakt en daar te lang in blijft zitten waardoor je hersenen zo veranderen dat de depressie chronisch wordt omdat de hersenen zich daar naar aanpassen. Dan zou AD toch 1 van de weinige echte redmiddelen "kunnen" zijn.
Klik om te vergroten...
Dit ja. Het is lang niet altijd iets dat altijd al in iemand zat. Hersenen zijn neuroplastisch, dus ze veranderen door ervaringen. Dat betekent echter ook dat het de andere kant op werkt en dat is waarom ik zelfs in het geval van een fysiek probleem denk dat dit niet per se in alle gevallen altijd zo zal blijven. En dat het belangrijk is om te weten dat je je geest en zelfs hersenen kunt veranderen, in ieder geval in bepaalde mate. Je mindset hierin is dus super belangrijk. Denk je dat 'dingen nou eenmaal zo zijn', tja dat is niet een goede mindset om beter te worden. Wederom: ik beweer echt niet dat we onze problemen zo even weg kunnen denken, zo simpel en zo makkelijk is het natuurlijk niet.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mezelf zei:
Nee dat is natuurlijk onzin. Hier wordt er over middelen openlijk gesproken waardoor het hier een makkelijker te bespreken onderwerp is. In 2018 hebben meer dan 1,4 miljoen mensen in NL benzo's gehad. Antidepressiva 1,1 miljoen NL'ers.

Schrik je van he :wink:
Klik om te vergroten...

Nee daar schrik ik niet van hoor.
Maar er werd gezegd dat er veel mensen op het df zitten die ad gebruiken of hebben gebruikt.
Vandaar mijn opmerking dat het mij opviel dat er hier veel mensen geestelijke problemen hebben.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Ik heb het dacht ik geen shortcut genoemd, maar los daarvan vind ik het ook niet helemaal vergelijkbaar. AD heeft voornamelijk direct invloed op de stemming en wordt doorgaans iedere dag gebruikt dacht ik(?) Psychedelica wordt eens in de zoveel tijd gebruikt of in het geval van microdoseringen om de 3, 4 dagen. En is naast een moodbooster ook iets dat je juist confronteert met je emoties, spanningen, trauma, etc. Toch wel heel wat anders. Zelfs in het geval van microdoseringen ben je op dagen tussen je MD's aangewezen op je nuchtere werkelijkheid.


Dit ja. Het is lang niet altijd iets dat altijd al in iemand zat. Hersenen zijn neuroplastisch, dus ze veranderen door ervaringen. Dat betekent echter ook dat het de andere kant op werkt en dat is waarom ik zelfs in het geval van een fysiek probleem denk dat dit niet per se in alle gevallen altijd zo zal blijven. En dat het belangrijk is om te weten dat je je geest en zelfs hersenen kunt veranderen, in ieder geval in bepaalde mate. Je mindset hierin is dus super belangrijk. Denk je dat 'dingen nou eenmaal zo zijn', tja dat is niet een goede mindset om beter te worden. Wederom: ik beweer echt niet dat we onze problemen zo even weg kunnen denken, zo simpel en zo makkelijk is het natuurlijk niet.
Klik om te vergroten...
Nee niet helemaal mee eens. Natuurlijk kan het beide kanten opwerken maar hoe raar het ook klinkt... Je kan zonder benen geboren worden maar er zal in je leven dan nooit 1 been aan groeien. Wel kan het gebeuren als je met twee benen geboren wordt, je ze verliest in je leven.

Zo ook in je hersenen. Want niet je gehele brein is plastisch en daarbij hoe plastisch het ook is, iets wat er niet is zal dan ook niet komen. Neemt niet weg dat je er mee kan leren leven en wel beter ermee kan omgaan en gewoon gelukkig kan worden, ook zonder medicijnen, maar je zal er dan wel altijd gevoelig voor blijven. In geval van depressie bijvoorbeeld dus ook.
Mindless zei:
Ik heb het dacht ik geen shortcut genoemd,
Klik om te vergroten...
Sorry trouwens dacht ik gelezen te hebben en was puur grap natuurlijk vandaar de :wink:
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#11
Toch best raar opzich, is mijn persoonlijke mening he...
Er zijn dus mensen die vinden dat je beter zonder ad aan bv je depressie kunt werken.
Maar die zelfde mensen(heb niet alleen over hier op df) gebruiken bv wiet om te kunnen slapen, drugs om te ontspannen enz.
Als je dan van mening bent dat je iets beter zelf op kan lossen moet je ook niet drugs gebruiken als oplossing van problemen of als hulpmiddel.
Zo heb ik een kennis die ook tegen ad is.
Het ook de makkelijke weg vind.
Maar ondertussen zelf elke avond een joint rookt om te kunnen slapen.
Drugs gebruikt, geregeld om zijn creatieve brein beter te laten werken (zijn woorden) en drank om te kunnen ontstressen.
Dat vind ik persoonlijk nogal dubbel.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Syl zei:
Toch best raar opzich, is mijn persoonlijke mening he...
Er zijn dus mensen die vinden dat je beter zonder ad aan bv je depressie kunt werken.
Maar die zelfde mensen(heb niet alleen over hier op df) gebruiken bv wiet om te kunnen slapen, drugs om te ontspannen enz.
Als je dan van mening bent dat je iets beter zelf op kan lossen moet je ook niet drugs gebruiken als oplossing van problemen of als hulpmiddel.
Zo heb ik een kennis die ook tegen ad is.
Het ook de makkelijke weg vind.
Maar ondertussen zelf elke avond een joint rookt om te kunnen slapen.
Drugs gebruikt, geregeld om zijn creatieve brain beter te laten werken (zijn woorden) en drank om te kunnen ontstressen.
Dat vind ik persoonlijk nogal dubbel.
Klik om te vergroten...
Kijk dat zijn ook mijn woorden!!
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Daarom zei ik ook wel lsd of xtc???
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Dit ja. Het is lang niet altijd iets dat altijd al in iemand zat. Hersenen zijn neuroplastisch, dus ze veranderen door ervaringen. Dat betekent echter ook dat het de andere kant op werkt en dat is waarom ik zelfs in het geval van een fysiek probleem denk dat dit niet per se in alle gevallen altijd zo zal blijven. En dat het belangrijk is om te weten dat je je geest en zelfs hersenen kunt veranderen, in ieder geval in bepaalde mate. Je mindset hierin is dus super belangrijk. Denk je dat 'dingen nou eenmaal zo zijn', tja dat is niet een goede mindset om beter te worden. Wederom: ik beweer echt niet dat we onze problemen zo even weg kunnen denken, zo simpel en zo makkelijk is het natuurlijk niet.
Klik om te vergroten...
Exact. Ons brein is iets fascinerends, het kan veel meer dan we denken. Het is zeker waar dat, als je in een depressie zit, en vastzit in je routines, je er zeer waarschijnlijk niet uit geraakt. Je moet je brein herconfigureren. Daarom stimuleren ze depressieve patiënten in opname ook om vooral mee te doen aan het pottenbakken of wandelen. Je doet nieuwe ervaringen op en dat helpt je brein om anders te gaan denken. Een ander voorbeeld is ect (electro-convulsietherapie), waarbij dmv electroshocks in het brein, je brein als het ware ge-reboot wordt. Ik heb mensen uit een halve coma (lees catatone depressie) zien komen door therapie en/of ect. En ja, medicijnen zijn vaak de broodnodige pleisters op de wonde, maar de werkelijke genezing is het aanpassen van je brein, bijvoorbeeld door therapie dus.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#15
Verder is iedereen anders.. Zo heeft de één blauwe ogen en de ander groene ogen. Is de ander lang en de ander kort, of dik of dun maar ook kan de één beter horen of scherper zien of beter rekenen of een beter geheugen OF zich makkelijker gelukkig voelen door bepaalde aanlag van meer serotonine (om het even simpel te houden) Dus als iemand veel minder serotonine heeft dan de ander, net zo als iemand korter kan zijn, kan anti depressive zoals een ssri dit min of meer gelijk trekken.

Verder wil ik AD echt niet promoten en zie ik dit alleen in zeer enkele gevallen nuttig. Niet zoals het nu bij iedereen wordt voorgeschreven als iemand een dipje heeft of een paar slechte jaren heeft gehad. Dan is aanpassing van je leven de enige echte oplossing. Maar er zijn altijd "uitzonderingen".
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#16
Syl zei:
Nee daar schrik ik niet van hoor.
Maar er werd gezegd dat er veel mensen op het df zitten die ad gebruiken of hebben gebruikt.
Vandaar mijn opmerking dat het mij opviel dat er hier veel mensen geestelijke problemen hebben.
Klik om te vergroten...
Ja maar dat komt dan toch door het onderwerp van dit forum? Of bedoelde je dat ook min of meer?
Voor mij logisch gevolg dat er veel mensen relatief gezien ad gebruiken op DF, want die gaan niet naar een woonforum om over AD's te praten :sweatsmile:.

Verder kan ik mij ook wel stiekem voorstellen dat vele drug depressie op kan wekken dus die correlatie is er natuurlijk ook wel :) .
Syl zei:
Toch best raar opzich, is mijn persoonlijke mening he...
Er zijn dus mensen die vinden dat je beter zonder ad aan bv je depressie kunt werken.
Maar die zelfde mensen(heb niet alleen over hier op df) gebruiken bv wiet om te kunnen slapen, drugs om te ontspannen enz.
Als je dan van mening bent dat je iets beter zelf op kan lossen moet je ook niet drugs gebruiken als oplossing van problemen of als hulpmiddel.
Zo heb ik een kennis die ook tegen ad is.
Het ook de makkelijke weg vind.
Maar ondertussen zelf elke avond een joint rookt om te kunnen slapen.
Drugs gebruikt, geregeld om zijn creatieve brein beter te laten werken (zijn woorden) en drank om te kunnen ontstressen.
Dat vind ik persoonlijk nogal dubbel.
Klik om te vergroten...
Hier heb je ook helemaal gelijk in. Toch zou ik ook eerder een paddo tripje met goede begeleiding aanbevelen dan AD's :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mezelf zei:
Nee niet helemaal mee eens. Natuurlijk kan het beide kanten opwerken maar hoe raar het ook klinkt... Je kan zonder benen geboren worden maar er zal in je leven dan nooit 1 been aan groeien. Wel kan het gebeuren als je met twee benen geboren wordt, je ze verliest in je leven.

Zo ook in je hersenen. Want niet je gehele brein is plastisch en daarbij hoe plastisch het ook is, iets wat er niet is zal dan ook niet komen. Neemt niet weg dat je er mee kan leren leven en wel beter ermee kan omgaan en gewoon gelukkig kan worden, ook zonder medicijnen, maar je zal er dan wel altijd gevoelig voor blijven. In geval van depressie bijvoorbeeld dus ook.
Klik om te vergroten...
Iets wat niet is, zoals bijvoorbeeld onderliggende peace of mind, geluk, algemeen gevoel van welzijn? Zal dat er nooit komen? Steeds minder terugvallen in depressie, totdat depressie achtergelaten wordt, is dat niet mogelijk?

Ik heb daar andere overtuigingen in, maar dan gaan we meer de zweverige kant op en dat heeft wellicht niet veel zin in deze discussie.

Mezelf zei:
Sorry trouwens dacht ik gelezen te hebben en was puur grap natuurlijk vandaar de :wink:
Klik om te vergroten...
Niet bewust opgemerkt denk ik :wink:

Syl zei:
Toch best raar opzich, is mijn persoonlijke mening he...
Er zijn dus mensen die vinden dat je beter zonder ad aan bv je depressie kunt werken.
Maar die zelfde mensen(heb niet alleen over hier op df) gebruiken bv wiet om te kunnen slapen, drugs om te ontspannen enz.
Als je dan van mening bent dat je iets beter zelf op kan lossen moet je ook niet drugs gebruiken als oplossing van problemen of als hulpmiddel.
Zo heb ik een kennis die ook tegen ad is.
Het ook de makkelijke weg vind.
Maar ondertussen zelf elke avond een joint rookt om te kunnen slapen.
Drugs gebruikt, geregeld om zijn creatieve brein beter te laten werken (zijn woorden) en drank om te kunnen ontstressen.
Dat vind ik persoonlijk nogal dubbel.
Klik om te vergroten...
Ja, dat is wel wat hypocriet. Met echte psychedelica ook wel deels, maar dat ligt toch ook wel wat anders. Dat zijn namelijk drugs die je confronteren met je geestelijke problemen. Natuurlijk kan iemand ze nog steeds gebruiken om mee te ontsnappen van de realiteit, dat wel. Alles kan misbruikt worden.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mezelf zei:
Ja maar dat komt dan toch door het onderwerp van dit forum? Of bedoelde je dat ook min of meer?
Klik om te vergroten...

Nee als je de mensen op het df beetje volgt dan kom je dat soort dingen ook te weten.
Mensen die bv depressie hebt, overspannen enz.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hey @Syl , 60mg is sws de maximale dosis. Dus best een stevige, zal je wel voelen (in de goede zin).

Haast iedereen vindt een afbouw spannend, maar je moet je echt focussen op het goede!
Je gaat misschien weer écht voelen en energie krijgen (dan wel niet te hoog in de Prozac gaan, zou ik zeggen...).
En blijf rustig. Kan je je hulpverleners ook niet eens bellen of zo?
Hoe dan ook, ik ken het, je komt hier echt door!!!
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb citalopram en mirtazapine gehad on het verleden

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...15
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."