Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWanneer verliest XTC/MDMA zijn magie?

Wanneer verliest XTC/MDMA zijn magie?

33 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#1

wow! bijna net zo realistisch als deze uit de oude doos. Jouw uitleg hierboven zou betekenen dat de bedrading in mijn bovenkamer compeet fucked zou moeten zijn. Het is niet zo zwart/wit gelukkig.
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#2
VJ_LSD72 zei:

wow! bijna net zo realistisch als deze uit de oude doos. Jouw uitleg hierboven zou betekenen dat de bedrading in mijn bovenkamer compeet fucked zou moeten zijn. Het is niet zo zwart/wit gelukkig.
Klik om te vergroten...
haha nee zo erg is het niet, dit krijg je pas na jaren lang misbruik elke week, dus honderden keren. zo erg is het niet hoor, maar kijk wel uit. als je het echt te bont maakt zul je wel in de buurt komen uiteindelijk. ik wil je niet bang maken maar dit dat is het scenario wat uiteindelijk te realiseren valt wanneer je elk weekend meerdere grammen mdma neemt. uiteindelijk houd je niks meer over. Maar bijna geen enkel persoon komt tot dit niveau dus maak je vooral geen zorgen:relieved: sorry voor mijn dramatische antwoord. het idd zeker niet zo zwart-wit gelukkig, heb t zelf ook nooit bereikt. maar ken mensen die dit wel bereikt hebben, het is dus wel mogelijk.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#3
MDMA wordt over het algemeen compleet verkeerd gebruikt. Mensen gebruiken het veelal te vaak, of in te hoge doseringen, of te vaak en in te hoge doseringen. Dat veel mensen rapporteren dat de magie er op een gegeven moment af is heeft hier in de meeste gevallen mee te maken. Het zal van je gebruik afhangen of je de magie kunt behouden.

Als je je gebruik op de volgende manier aanpast (volgens algemeen gebruikte richtlijnen), dan zou ik er niet voor vrezen dat de magie verloren gaat:
- Altijd je MDMA laten testen bij een testservice (bijvoorbeeld bij Jellinek of Trimbos), zodat je precies weet hoeveel werkzame stof MDMA er in je pil of kristallen zit. Zodoende kun je voorafgaand aan het gebruik precieze doseringen afwegen met een microweegschaaltje en de stof correct doseren tijdens het gebruik.
- 1-1.3mg MDMA per kilo lichaamsgewicht doseren tijdens gebruik als je een vrouw bent, of 1-1.5mg MDMA per kilo lichaamsgewicht doseren als je een man bent. Voorbeeld 1: vrouw, 65 kilo: 65-84.5mg MDMA. Voorbeeld 2: man, 90 kilo: 90-135mg MDMA. Je kunt lege capsules kopen bij smartshops om daar de dosering in te doen bij het gebruik van kristallen. Ik zou zelf ook altijd MDMA-kristallen verkiezen boven een XTC-pil, omdat dat correct doseren makkelijker maakt.
- Tussenpozen van drie maanden inlassen tussen gebruik, om jouw serotoninesysteem voldoende tijd te geven om volledig van het gebruik te herstellen.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#4
Overigens heb ik zelf ervaren dat de magie ook op een andere manier kan verdwijnen. Ik vind de werking van MDMA magisch als je op het moment van gebruik meer voelt voor de oprechte vriendschappen die je hebt, of voor mensen die je ontmoet waar je een oprechte klik mee hebt. Ik begon het echter oppervlakkig te vinden dat je van vrijwel iedereen enthousiast kon raken, alleen maar omdat je serotoninevoorraad in één keer opgebruikt wordt door een stofje. Een positiever perspectief is dat dat juist heel mooi en verenigend is, maar ik werd er dus een beetje cynisch van dat ik continu in de weer was met mensen waar ik in een nuchtere staat weinig tot niets mee zou hebben. Het begon na een aantal keer gebruik fake aan te voelen. Ik heb echter van weinig andere mensen gehoord dat dit ze begon tegen te staan en ik ben zelf ook niet zo cynisch erover dat ik geheel uitsluit om het nog eens te proberen.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#5
Sally Tessio zei:
MDMA wordt over het algemeen compleet verkeerd gebruikt. Mensen gebruiken het veelal te vaak, of in te hoge doseringen, of te vaak en in te hoge doseringen. Dat veel mensen rapporteren dat de magie er op een gegeven moment af is heeft hier in de meeste gevallen mee te maken. Het zal van je gebruik afhangen of je de magie kunt behouden.

Als je je gebruik op de volgende manier aanpast (volgens algemeen gebruikte richtlijnen), dan zou ik er niet voor vrezen dat de magie verloren gaat:
- Altijd je MDMA laten testen bij een testservice (bijvoorbeeld bij Jellinek of Trimbos), zodat je precies weet hoeveel werkzame stof MDMA er in je pil of kristallen zit. Zodoende kun je voorafgaand aan het gebruik precieze doseringen afwegen met een microweegschaaltje en de stof correct doseren tijdens het gebruik.
- 1-1.5mg MDMA per kilo lichaamsgewicht doseren tijdens gebruik en het idealiter bij een enkele dosering houden wanneer je gebruikt. Voorbeeld 1: vrouw, 65 kilo: 65-97.5mg MDMA. Voorbeeld 2: man, 90 kilo: 90-135mg MDMA. Je kunt lege capsules kopen bij smartshops om daar de dosering in te doen bij het gebruik van kristallen. Ik zou zelf ook altijd MDMA-kristallen verkiezen boven een XTC-pil, omdat dat correct doseren makkelijker maakt.
- Tussenpozen van drie maanden inlassen tussen gebruik, om jouw serotoninesysteem voldoende tijd te geven om volledig van het gebruik te herstellen.
Klik om te vergroten...
Voor vrouwen is het 1.3/kg ipv 1.5 ✌️
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#6
Snuffelaar zei:
Voor vrouwen is het 1.3/kg ipv 1.5 ✌️
Klik om te vergroten...
Cheers! Ik zal het straks even aanpassen.
Is dit gewijzigd over de jaren? Ik kan me niet herinneren dat hier een jaar of acht, negen of tien geleden een onderscheid in werd gemaakt.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sally Tessio zei:
Cheers! Ik zal het straks even aanpassen.
Is dit gewijzigd over de jaren? Ik kan me niet herinneren dat hier een jaar of acht, negen of tien geleden een onderscheid in werd gemaakt.
Klik om te vergroten...
Staat op PsychonautWiki.
Er wordt in het algemeen gewoon veel minder onderzoek op vrouwen gedaan.

1724156906304.png
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#8
Cheers! Ik heb het aangepast.
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb twee perioden in mijn leven waarin mdma gebruik(te).
Zo'n 20 jaar geleden deed ik het teveel en te vaak. Soms wekelijks of dagen achter elkaar. Na een tijdje begonnen de katers heviger te worden en de effecten minder.

Ik heb zo'n 15-16 jaar geen drugs aangeraakt, naast alcohol en sigaretten. Daarna waren de effecten weer zoals het ooit was. Een volledige reset. Ik doe nu zo'n 5x per jaar mdma. Rond de 2mg/kg op een avond. Teveel, ik weet het. Maar dit geeft voor mij het gewenste effect. Deze 5x vallen allemaal in de periode maart-oktober. De pauzes zijn meestal tussen de 6 en 10 weken. De 5e keer valt al jaren hetzelfde als de eerste keer. Ik heb amper een dip en altijd een afterglow. Ik let wel zeer bewust op voeding, vooral in de periode voor en na het moment. In het bijzonder antioxidanten, omega en water. Het werkt dus ik verander het niet. In de zomermaanden slik ik vitaminepillen (immuun algemeen) in de weken dat ik veel alcoholfeestjes heb en festival in de planning.

Volgens mij is het zo, dat mdma een drug waarbij je zelf opmerkt dat je het niet goed hebt gedaan. De katers en dips worden erger en de lol gaat eraf. Dat is het moment een langere pauze te nemen. Ik denk zelfs dat je dit al ervaart voordat je de 'magie' volledig verliest.

Het is echt veel leuker als het speciaal blijft.

Op reddit heb ik veel gelezen dat mensen na 12x maandelijks gebruik de magie zijn verloren.
P
PanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Rubrix zei:
Veel mensen zeggen dat na een aantal keer MDMA/XTC gebruiken het stofje zijn magie verliest, en dat je de eerste paar keer dus echt moet laten tellen, maar na hoeveel keer gebeurt dat?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Of is het juist nooit gaan vervelen? Hoe heb je het weer intressant gekregen? En wat zijn ook goede middelen om eens te gebruiken wanneer je het punt bereikt dat XTC zijn magie verliest.
Klik om te vergroten...

"Een aantal keer" is een behoorlijk rekbaar begrip. Ik denk dat de meesten het er wel over eens zijn dat de magie van de eerste keer nooit meer terugkomt. Die herinnering hou je natuurlijk wel voor het leven.

Mijn ervaring is dat de werking blijft wel ongeveer hetzelfde blijft, voor tenminste de jaren er op (mits je het middel volgens de aanbevelingen gebruikt).

Maar na een pauze van 20 jaar ben ik er een jaar of wat geleden weer aan begonnen (ik ben nu in de 50) en toen merkte ik dat het niet meer het effect heeft wat het vroeger had. Het is nog steeds heel fijn en daarom naar mijn mening nog steeds de moeite waard om af en toe te doen. Het heeft, denk ik, meer met de leeftijd te maken dan met iets anders.
Wat hetzelfde is gebleven: een blij, enorm empatisch gevoel, muziek die lekkerder binnen komt, zin om te dansen (met anderen) een beetje verliefd-achtig, openhartig én oprecht geînteresserd in anderen etc.
Wat verminderd is: het intense ervaren van muziek en aanrakingen (minder "kippevel-momentjes") en het gevoel dat je niet loopt maar zweeft.
Wat weg is: de ervring van elektrische vonkjes of knettertjes in achterhoofd en nek/rug.

Wat mij betreft is er geen vervanging voor MDMA. Soms gebruik ik 2C-B en soms speed. 2C-B geeft een klein beetje het sociale, empatische gevoel van MDMA en de muziek klinkt ook een beetje lekkerder. Maar je moet daarvoor wel bewust uit jouw "kokon" stappen. Ook geeft 2C-B geen extra energie en lopen gaat een beetje moeilijker in plaats van makkelijker. Wel worden kleuren weer heel mooi. Geuren en smaken worden ook intenser. Het duurt ook even lang als MDMA maar de tijd lijkt niet voorbij te vliegen. Speed lijkt (in lage dosering, hooguit 50mg) een beetje op MDMA maar dan zonder het superempatishe, verliefde gevoel. Ook klinkt de muziek wel iets lekkerder maar het effect is bij lange na niet vergelijkbaar met MDMA. Het sociale en praatgrage effect is er wel. De tijd lijkt ook wat sneller voorbij te gaan. De effecten duren wel veel langer. Ook verschillen de effcten van speed van persoon tot persoon; ik word wel lichamlijk actief van speed maar geestelijk voet ik me superrelaxed en heel tevreden. Maar nogmaals: wat mij betreft gaat er niets boven MDMA.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
miles zei:
Echt? Ik vind mdma thuis zeker zo leuk als op n feestje
Klik om te vergroten...
Het is fantastisch om thuis mee te chillen met mensen of zelfs in je eentje. 6-APB nog beter.
P
PollewopLid
01-01-2024, 00:00
#12
Empathy gaat nooit verloren!
Het zal nooit meer zo zijn als de aller aller allereerste keer. Als je genoeg tijd tussen je gebruik neemt, 3 maanden regel.

Mijn eerste keer was thuis, in 2011 geloof ik, heel chill en alle zintuigen stonden aan. Ik was verliefd en genoot.

Nog steeds, niet meer elke 3 maanden maar als het kan, 1-2 x per jaar. De Empathy is er nog steeds, de ene keer wat meer als de ander, maar wel altijd in thuissetting met de juiste mindset.
D
Diablo69Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Eerste keer was out of this world.
2e keer geweldig en tientallen keren daarna maehhh niets aan en mega dip. Ga nu pauze houden van een jaar of 10 ofzo denk ik .
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
MDMA verliest zijn magie op het punt dat je echt gelooft dat de magie in dat pilletje/poeder zit.
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#15
De eerste keer overrompelde de magie me in eerste instantie en vooral het inkick moment was even beangstigend want wat overkomt me dacht ik....ik verloor de controle en dat was even wennen.
Maar toen.......lekker in mijn mancave muziek luisteren ...heerlijk wegdromen , mee gevoerd worden...hemels
Daarna volgden festivals waar ik toch heel andere belevingen heb, golven van fijn fijn fijn afgewisseld met vooral enigszins speedy effecten en meer introvert terwijl ik eigenlijk best empathisch en extrovert ben.
Door na mijn laatste keer Mdma op een festival vorige week en de relatie stemming en effect heb ik toen erg sterk ervaren , intense werkdag en gelijk een feestje in met een pil van 80mg die ik gezien mijn gewicht (83kg) prima kan hebben maar deze keer knalde hij er behoorlijk hard in en was ik redelijk introvert en was er weinig magie te bekennen...ik vond het eigenlijk niet leuk meer.
Voorraad is opgeborgen en de komende 8 maanden is het klaar, daarnaast ik vind het op buitenfestivals eigenlijk alleen maar leuk als het mooi weer is.
Kijken of er weer magie opduikt in het voorjaar.
G
G.AmerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Pan zei:
Wat weg is: de ervring van elektrische vonkjes of knettertjes in achterhoofd en nek/rug.
Klik om te vergroten...
Is dit ook niet iets wat voorkomt als je te veel hebt gebruikt in een sessie?
P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#17
G.Amer zei:
Is dit ook niet iets wat voorkomt als je te veel hebt gebruikt in een sessie?
Klik om te vergroten...
Meestal wel indd
P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Diablo69 zei:
tientallen keren daarna maehhh niets aan en mega dip.
Klik om te vergroten...
Je geeft hier eigenlijk al het antwoord waarom het niets aan was. Tientallen keren zouden de meeste van ons dik 10 jaar over doen..🫣
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#19
Als je vrienden stoppen met het gebruik van mdma.
t
trokskyLid
01-01-2024, 00:00
#20
SneeuwStorm zei:
Normaal doseren (max. 140 mg), de pauzes respecteren en kan jaren plezier hebben. In mijn persoonlijke ervaring al meer dan 12 jaar.
Klik om te vergroten...
geen last van nadelige gevolgen?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."