Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWanneer verliest XTC/MDMA zijn magie?

Wanneer verliest XTC/MDMA zijn magie?

33 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#1
Snuffelaar zei:
Voor vrouwen is het 1.3/kg ipv 1.5 ✌️
Klik om te vergroten...
Cheers! Ik zal het straks even aanpassen.
Is dit gewijzigd over de jaren? Ik kan me niet herinneren dat hier een jaar of acht, negen of tien geleden een onderscheid in werd gemaakt.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#2
Sally Tessio zei:
Cheers! Ik zal het straks even aanpassen.
Is dit gewijzigd over de jaren? Ik kan me niet herinneren dat hier een jaar of acht, negen of tien geleden een onderscheid in werd gemaakt.
Klik om te vergroten...
Staat op PsychonautWiki.
Er wordt in het algemeen gewoon veel minder onderzoek op vrouwen gedaan.

1724156906304.png
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#3
Cheers! Ik heb het aangepast.
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb twee perioden in mijn leven waarin mdma gebruik(te).
Zo'n 20 jaar geleden deed ik het teveel en te vaak. Soms wekelijks of dagen achter elkaar. Na een tijdje begonnen de katers heviger te worden en de effecten minder.

Ik heb zo'n 15-16 jaar geen drugs aangeraakt, naast alcohol en sigaretten. Daarna waren de effecten weer zoals het ooit was. Een volledige reset. Ik doe nu zo'n 5x per jaar mdma. Rond de 2mg/kg op een avond. Teveel, ik weet het. Maar dit geeft voor mij het gewenste effect. Deze 5x vallen allemaal in de periode maart-oktober. De pauzes zijn meestal tussen de 6 en 10 weken. De 5e keer valt al jaren hetzelfde als de eerste keer. Ik heb amper een dip en altijd een afterglow. Ik let wel zeer bewust op voeding, vooral in de periode voor en na het moment. In het bijzonder antioxidanten, omega en water. Het werkt dus ik verander het niet. In de zomermaanden slik ik vitaminepillen (immuun algemeen) in de weken dat ik veel alcoholfeestjes heb en festival in de planning.

Volgens mij is het zo, dat mdma een drug waarbij je zelf opmerkt dat je het niet goed hebt gedaan. De katers en dips worden erger en de lol gaat eraf. Dat is het moment een langere pauze te nemen. Ik denk zelfs dat je dit al ervaart voordat je de 'magie' volledig verliest.

Het is echt veel leuker als het speciaal blijft.

Op reddit heb ik veel gelezen dat mensen na 12x maandelijks gebruik de magie zijn verloren.
P
PanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Rubrix zei:
Veel mensen zeggen dat na een aantal keer MDMA/XTC gebruiken het stofje zijn magie verliest, en dat je de eerste paar keer dus echt moet laten tellen, maar na hoeveel keer gebeurt dat?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Of is het juist nooit gaan vervelen? Hoe heb je het weer intressant gekregen? En wat zijn ook goede middelen om eens te gebruiken wanneer je het punt bereikt dat XTC zijn magie verliest.
Klik om te vergroten...

"Een aantal keer" is een behoorlijk rekbaar begrip. Ik denk dat de meesten het er wel over eens zijn dat de magie van de eerste keer nooit meer terugkomt. Die herinnering hou je natuurlijk wel voor het leven.

Mijn ervaring is dat de werking blijft wel ongeveer hetzelfde blijft, voor tenminste de jaren er op (mits je het middel volgens de aanbevelingen gebruikt).

Maar na een pauze van 20 jaar ben ik er een jaar of wat geleden weer aan begonnen (ik ben nu in de 50) en toen merkte ik dat het niet meer het effect heeft wat het vroeger had. Het is nog steeds heel fijn en daarom naar mijn mening nog steeds de moeite waard om af en toe te doen. Het heeft, denk ik, meer met de leeftijd te maken dan met iets anders.
Wat hetzelfde is gebleven: een blij, enorm empatisch gevoel, muziek die lekkerder binnen komt, zin om te dansen (met anderen) een beetje verliefd-achtig, openhartig én oprecht geînteresserd in anderen etc.
Wat verminderd is: het intense ervaren van muziek en aanrakingen (minder "kippevel-momentjes") en het gevoel dat je niet loopt maar zweeft.
Wat weg is: de ervring van elektrische vonkjes of knettertjes in achterhoofd en nek/rug.

Wat mij betreft is er geen vervanging voor MDMA. Soms gebruik ik 2C-B en soms speed. 2C-B geeft een klein beetje het sociale, empatische gevoel van MDMA en de muziek klinkt ook een beetje lekkerder. Maar je moet daarvoor wel bewust uit jouw "kokon" stappen. Ook geeft 2C-B geen extra energie en lopen gaat een beetje moeilijker in plaats van makkelijker. Wel worden kleuren weer heel mooi. Geuren en smaken worden ook intenser. Het duurt ook even lang als MDMA maar de tijd lijkt niet voorbij te vliegen. Speed lijkt (in lage dosering, hooguit 50mg) een beetje op MDMA maar dan zonder het superempatishe, verliefde gevoel. Ook klinkt de muziek wel iets lekkerder maar het effect is bij lange na niet vergelijkbaar met MDMA. Het sociale en praatgrage effect is er wel. De tijd lijkt ook wat sneller voorbij te gaan. De effecten duren wel veel langer. Ook verschillen de effcten van speed van persoon tot persoon; ik word wel lichamlijk actief van speed maar geestelijk voet ik me superrelaxed en heel tevreden. Maar nogmaals: wat mij betreft gaat er niets boven MDMA.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
miles zei:
Echt? Ik vind mdma thuis zeker zo leuk als op n feestje
Klik om te vergroten...
Het is fantastisch om thuis mee te chillen met mensen of zelfs in je eentje. 6-APB nog beter.
P
PollewopLid
01-01-2024, 00:00
#7
Empathy gaat nooit verloren!
Het zal nooit meer zo zijn als de aller aller allereerste keer. Als je genoeg tijd tussen je gebruik neemt, 3 maanden regel.

Mijn eerste keer was thuis, in 2011 geloof ik, heel chill en alle zintuigen stonden aan. Ik was verliefd en genoot.

Nog steeds, niet meer elke 3 maanden maar als het kan, 1-2 x per jaar. De Empathy is er nog steeds, de ene keer wat meer als de ander, maar wel altijd in thuissetting met de juiste mindset.
D
Diablo69Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Eerste keer was out of this world.
2e keer geweldig en tientallen keren daarna maehhh niets aan en mega dip. Ga nu pauze houden van een jaar of 10 ofzo denk ik .
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
MDMA verliest zijn magie op het punt dat je echt gelooft dat de magie in dat pilletje/poeder zit.
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#10
De eerste keer overrompelde de magie me in eerste instantie en vooral het inkick moment was even beangstigend want wat overkomt me dacht ik....ik verloor de controle en dat was even wennen.
Maar toen.......lekker in mijn mancave muziek luisteren ...heerlijk wegdromen , mee gevoerd worden...hemels
Daarna volgden festivals waar ik toch heel andere belevingen heb, golven van fijn fijn fijn afgewisseld met vooral enigszins speedy effecten en meer introvert terwijl ik eigenlijk best empathisch en extrovert ben.
Door na mijn laatste keer Mdma op een festival vorige week en de relatie stemming en effect heb ik toen erg sterk ervaren , intense werkdag en gelijk een feestje in met een pil van 80mg die ik gezien mijn gewicht (83kg) prima kan hebben maar deze keer knalde hij er behoorlijk hard in en was ik redelijk introvert en was er weinig magie te bekennen...ik vond het eigenlijk niet leuk meer.
Voorraad is opgeborgen en de komende 8 maanden is het klaar, daarnaast ik vind het op buitenfestivals eigenlijk alleen maar leuk als het mooi weer is.
Kijken of er weer magie opduikt in het voorjaar.
G
G.AmerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Pan zei:
Wat weg is: de ervring van elektrische vonkjes of knettertjes in achterhoofd en nek/rug.
Klik om te vergroten...
Is dit ook niet iets wat voorkomt als je te veel hebt gebruikt in een sessie?
P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#12
G.Amer zei:
Is dit ook niet iets wat voorkomt als je te veel hebt gebruikt in een sessie?
Klik om te vergroten...
Meestal wel indd
P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Diablo69 zei:
tientallen keren daarna maehhh niets aan en mega dip.
Klik om te vergroten...
Je geeft hier eigenlijk al het antwoord waarom het niets aan was. Tientallen keren zouden de meeste van ons dik 10 jaar over doen..🫣
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#14
Als je vrienden stoppen met het gebruik van mdma.
t
trokskyLid
01-01-2024, 00:00
#15
SneeuwStorm zei:
Normaal doseren (max. 140 mg), de pauzes respecteren en kan jaren plezier hebben. In mijn persoonlijke ervaring al meer dan 12 jaar.
Klik om te vergroten...
geen last van nadelige gevolgen?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#16
troksky zei:
geen last van nadelige gevolgen?
Klik om te vergroten...
Hoezo?
Welke nadelige gevolgen?
W
WauzelingLid
01-01-2024, 00:00
#17
De echte first timer “magie” dat je niet weet wat je overkomt en je volledig als kind voelt in zo’n gigantisch indoor ballenbak/speelparadijs. Dat is er wel snel afgegaan, vervolgens weet je beetje wat je te verwachten staat en laat je gewoon over je heen komen en geniet je ervan.

Sws heeft MDMA best wel snel voor mij de magie verloren, maar dan bedoel ik niet voor de effecten die minder waren, maar meer de bijwerkingen die meer aanwezig waren, vooral het niet kunnen pissen en ontzettende stijve nek dat volledig doortrekt naar m’n schouders en achterhoofd heeft me eigenlijk wel beetje ervan weerhouden om het continue te blijven gebruiken. Denk de laatste keer op een feestje/festival is meer dan 2-3 jaar geleden en in een thuis setting is dat nu 4 maanden geleden geweest met daarvoor ook weer 1 jaar er tussen.

Maar eigenlijk wat iedereen hier ook al schrijft, als je te hoge doseringen naar binnen jast en je niet netjes aan de 2-3 maanden regel houdt kan de lol er snel vanaf zijn.
t
trokskyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hang het ook niet af in welke context je dat gebruikt...
Kan mij inbeelden thuis met partner is anders dan feestje en wat de verwachtingen zijn ?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#19
troksky zei:
Hang het ook niet af in welke context je dat gebruikt...
Kan mij inbeelden thuis met partner is anders dan feestje en wat de verwachtingen zijn ?
Klik om te vergroten...
Ik zou het ff googlen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Wauzeling zei:
De echte first timer “magie” dat je niet weet wat je overkomt en je volledig als kind voelt in zo’n gigantisch indoor ballenbak/speelparadijs. Dat is er wel snel afgegaan, vervolgens weet je beetje wat je te verwachten staat en laat je gewoon over je heen komen en geniet je ervan.
Klik om te vergroten...
Nah het is voor mij altijd weer magisch.

Dat innerlijke kind dat in complete verwondering is over de wereld is je meest diepe eigen zelf. Dat kun je zelfs nuchter ervaren. Entactogenen maken het enkel makkelijker om die stroom van gedachten over het dagelijkse leven te doorbreken en het kind in jezelf toe te laten.

Wauzeling zei:
Sws heeft MDMA best wel snel voor mij de magie verloren, maar dan bedoel ik niet voor de effecten die minder waren, maar meer de bijwerkingen die meer aanwezig waren, vooral het niet kunnen pissen en ontzettende stijve nek dat volledig doortrekt naar m’n schouders en achterhoofd heeft me eigenlijk wel beetje ervan weerhouden om het continue te blijven gebruiken. Denk de laatste keer op een feestje/festival is meer dan 2-3 jaar geleden en in een thuis setting is dat nu 4 maanden geleden geweest met daarvoor ook weer 1 jaar er tussen.

Maar eigenlijk wat iedereen hier ook al schrijft, als je te hoge doseringen naar binnen jast en je niet netjes aan de 2-3 maanden regel houdt kan de lol er snel vanaf zijn.
Klik om te vergroten...
Ja dat ligt aan te hoge doseringen denk ik.

Meer mindful ermee omgaan en meer bewust die innerlijke verwondering toelaten, is key.

Edit: En het idee loslaten dat die magie uit dat stofje komt. Het komt van jezelf.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."