Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums(bijna) dagelijks benzo's slikken

(bijna) dagelijks benzo's slikken

116 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
C
CeSterLid
01-01-2024, 00:00
#1
Tijdloos zei:
Dat zal voor 'nieuwe ' mensen gelden. Neem zelf inmiddels al ruim 3 jaar dagelijks clonazepam. Heb een recept voor een jaar weer. Maar het is wat anders als je het via de huisarts krijgt ipv medisch specialist van het ziekenhuis.
Mijn kwalen kunnen alleen op medicamenteuze manier leefbaar zijn. Anders teveel krampen en pijn.

Ben blij dat ze de oude garde gewoon met rust laten. Mocht ik ineens moeten stoppen zal dat via de Ashton manual gaan erg geleidelijk over 6 tot 12 maanden. Neem al circa 9 jaar lang benzodiazepines met een korte pauze ertussen.

Wel goed dat ze nieuwe richtlijnen hebben , hopelijk minder benzo junkies in Nederland.
Hoewel de rc benzodiazepines nog altijd grote problemen kunnen veroorzaken..
Klik om te vergroten...
Goede aanvulling, want door specialisten worden benzo's inderdaad voor bepaalde chronische aandoeningen voorgeschreven. Maar áls je er dan mee stopt heb je inderdaad begeleiding om dat geleidelijk te doen (wat bij mij overigens nog behoorlijk tegenviel).
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Tijdloos zei:
Volgens mijn neuroloog kan dat prima , en dat vind ik ook. Die schrijft me immers nog steeds 3mg clonazepam dagelijks voor met 30mg oxycodon.

Zolang je de dosis niet verhoogd of mee gaat rommelen kan het prima is mijn ervaring.

Maar neem ze alleen als je het nodig hebt voor een medische indicatie!
Klik om te vergroten...
Hier ben ik het inderdaad mee eens, maar bijvoorbeeld diazepam is heel makkelijk hanteerbaar als je dezelfde dosis blijft nemen. De spiegel in je bloed blijft stabiel de effecten zullen alleen afnemen. En je hoeft dit maar 1x per dag te slikken zonder ooit afkickverschijnselen te krijgen.

Middelen zoals oxycodon moet je vaker dan 1x per dag slikken om je spiegel stabiel te houden. Althans zo gaat dat bij mij, ik krijg na 12 uur afkickverschijnselen. Dus dit vereist over het algemeen meerdere innames per dag.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Geneesmiddel zei:
Wat @Zanza zegt klopt en daarnaast ga je snel tolerantie opbouwen en dus je dosis verhogen omdat je er niets meer van voelt. Dan zit je op een gegeven moment alsnog op torenhoge doses benzo's en voel je er niets meer van. Dan wil je afbouwen omdat je er niets meer van voelt en dan zit je in de shit
Klik om te vergroten...
Ook al zit er een kern van waarheid in je verhaal, het klopt niet in alle gevallen.
Ik neem persoonlijk zelf al meer dan 5j benzo's op geregelde basis.
Er waren/zijn zelfs weken dat dit 7/7 is.

Toch gebruik ik nog steeds de minimum aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Ongeacht of het over Diazepam(10mg) of Lormetazepam (2mg).

Zelfs inslapers als de welbekende Z-drugs
(Zoplicone & Zolpidem) zit ik nog op de minimum dosis.

Degene die imo echt in de problemen komen zijn degene die benzo's echt gewoon misbruiken.
Om de scherpe randjes van hun stim gebruik te halen. Of telkens een benzo nemen na stim gebruik.

Of ik heb een uniek lichaam
(Wat ik ten zeerste betwijfel), of enkel de negatieve verhalen over benzo gebruik springen in het oog.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Don Draper zei:
Ik lees op internet dat er mensen zijn die bijna dagelijks benzo's slikken en dat het prima met hen gaat. Op dit forum wordt er gezegd dat je er ver van af wil blijven.

Ik voel me gewoon goed met benzo's en zit te denken een lage dosis (bijna) dagelijks te slikken. Wat kan het kwaad?
Klik om te vergroten...
En om hierop te antwoorden.
Het is een weloverwogen keuze die je enkel voor jezelf kan maken.
-Zijn benzo's gezond?
Nee.
Maar dat zijn slaapproblemen ook niet.

- Beïnvloeden benzo's uw mentale welzijn?
Ja
Maar dat doet slaaptekort ook.

Alles wat negatief is aan een benzo heb je ook met slechte slaap.
Ik koos (kies) er zelf ook bewust voor om op regelmatige basis een benzo te nemen.
Tot er plots een wondermiddel is die alle pijn, stress, of gelijk welke reden kan wegnemen waarom mensen een benzo nodig hebben zal dat ook zo blijven.

Begin gewoon niet met benzo's waarmee je KO gaat.
Of met rc benzo's algemeen imo.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
CuriousExplorer zei:
Op het laatste stuk.
Daarmee dat ik zei, vermijd benzo's die je gewoon KO leggen.
(Meestal RC benzo's heb ik de indruk).
Gebruik ze waarvoor ze dienen.
Misbruik ze niet.

Dat voorkomt heel veel problemen.


Maar dit is maar enkel mijn mening.
Klik om te vergroten...
Jazeker dat klopt maar het hebt ook met halfwaardetijd te maken enzo.

Als je echt afhankelijk ben krijg je constant afkickverschijnselen en bij valium beginnen die bijvoorbeeld pas heel laat. Net als bijvoorbeeld dat je methadon maar 1x daags hoeft in te nemen en heroïne meerdere keren omdat je lichaam het heel snel afbreekt.

Hoe het is om elke avond een oxa te slikken of eti of zolpidem bijv weet ik niet. Of je overdag dan klachten krijgt, miss pas wanneer je het een tijd meerdere keren per dag hebt geslikt. En je echt afhankelijk bent
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#6
CuriousExplorer zei:
Ook al zit er een kern van waarheid in je verhaal, het klopt niet in alle gevallen.
Ik neem persoonlijk zelf al meer dan 5j benzo's op geregelde basis.
Er waren/zijn zelfs weken dat dit 7/7 is.

Toch gebruik ik nog steeds de minimum aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Ongeacht of het over Diazepam(10mg) of Lormetazepam (2mg).

Zelfs inslapers als de welbekende Z-drugs
(Zoplicone & Zolpidem) zit ik nog op de minimum dosis.

Degene die imo echt in de problemen komen zijn degene die benzo's echt gewoon misbruiken.
Om de scherpe randjes van hun stim gebruik te halen. Of telkens een benzo nemen na stim gebruik.

Of ik heb een uniek lichaam
(Wat ik ten zeerste betwijfel), of enkel de negatieve verhalen over benzo gebruik springen in het oog.
Klik om te vergroten...
Nee ik heb hetzelfde. Zit al jaren rond de 2 mg en probeer steeds een lagere dosis lorazepam te nemen. Ik heb ook genoeg behoefte aan 1 dosis per dag dus een andere langdurige benzo is voor mij niet nodig.

Mooi dat er benzo gebruikers hier hun verhaal willen doen dat ze langdurig gebruiken. Benzo's maken echt een verschil tussen flink stoeien met mijn autisme en gewoon m'n dingen kunnen doen in het leven. Heb vandaag benzo's (en hash) genomen en ik zit nu fijn in de woonkamer. Ervoor zou ik helemaal onrustig en chaotisch zijn met bepaalde gevolgen van dien. Dan heb ik liever de benzo route.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#7
CuriousExplorer zei:
Ook al zit er een kern van waarheid in je verhaal, het klopt niet in alle gevallen.
Ik neem persoonlijk zelf al meer dan 5j benzo's op geregelde basis.
Er waren/zijn zelfs weken dat dit 7/7 is.

Toch gebruik ik nog steeds de minimum aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Ongeacht of het over Diazepam(10mg) of Lormetazepam (2mg).

Zelfs inslapers als de welbekende Z-drugs
(Zoplicone & Zolpidem) zit ik nog op de minimum dosis.

Degene die imo echt in de problemen komen zijn degene die benzo's echt gewoon misbruiken.
Om de scherpe randjes van hun stim gebruik te halen. Of telkens een benzo nemen na stim gebruik.

Of ik heb een uniek lichaam
(Wat ik ten zeerste betwijfel), of enkel de negatieve verhalen over benzo gebruik springen in het oog.
Klik om te vergroten...
Misbruiken of gewoon verkeerd mee omgaan in de vorm van steeds vaker en meer gebruiken, onnodig gebruiken.

Ik heb zelf ook maanden lang op 10mg dia per dag 1x inname in avond gezeten en nooit ergens last van ondervonden behalve dat het effect gewoon veel minder was geworden maar dan kan je kiezen om het af te bouwen. Zodra je weer gaat ophogen voor het effect beland je wel in die situatie dat je steeds meer en meer nodig hebt.

Maar bijvoorbeeld een middel die je elke 6 uur moet innemen word een lastigere situatie omdat je dan meer moeite hebt met afbouwen en niet moet vergeten om 4x in te nemen om je spiegel stabiel te houden. Want je hebt natuurlijk wel een lichamelijke afhankelijkheid
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dopemonster zei:
Misbruiken of gewoon verkeerd mee omgaan in de vorm van steeds vaker en meer gebruiken, onnodig gebruiken.

Ik heb zelf ook maanden lang op 10mg dia per dag 1x inname in avond gezeten en nooit ergens last van ondervonden behalve dat het effect gewoon veel minder was geworden maar dan kan je kiezen om het af te bouwen. Zodra je weer gaat ophogen voor het effect beland je wel in die situatie dat je steeds meer en meer nodig hebt.

Maar bijvoorbeeld een middel die je elke 6 uur moet innemen word een lastigere situatie omdat je dan meer moeite hebt met afbouwen en niet moet vergeten om 4x in te nemen om je spiegel stabiel te houden. Want je hebt natuurlijk wel een lichamelijke afhankelijkheid
Klik om te vergroten...
Op het laatste stuk.
Daarmee dat ik zei, vermijd benzo's die je gewoon KO leggen.
(Meestal RC benzo's heb ik de indruk).
Gebruik ze waarvoor ze dienen.
Misbruik ze niet.

Dat voorkomt heel veel problemen.


Maar dit is maar enkel mijn mening.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dopemonster zei:
Jazeker dat klopt maar het hebt ook met halfwaardetijd te maken enzo.

Als je echt afhankelijk ben krijg je constant afkickverschijnselen en bij valium beginnen die bijvoorbeeld pas heel laat. Net als bijvoorbeeld dat je methadon maar 1x daags hoeft in te nemen en heroïne meerdere keren omdat je lichaam het heel snel afbreekt.

Hoe het is om elke avond een oxa te slikken of eti of zolpidem bijv weet ik niet. Of je overdag dan klachten krijgt, miss pas wanneer je het een tijd meerdere keren per dag hebt geslikt. En je echt afhankelijk bent
Klik om te vergroten...
Als ik denk aan benzo gebruik denk ik meteen ook altijd aan "via de HA".
En die schrijven nooit geen kortwerkende KO lamleggende benzo's voor als eerste stap. Toch niet in BE.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dopemonster zei:
Middelen zoals oxycodon moet je vaker dan 1x per dag slikken om je spiegel stabiel te houden. ........ Dus dit vereist over het algemeen meerdere innames per dag.
Klik om te vergroten...
Noot:
Inderdaad. Het is om deze reden plus dat ik er niet meer mee kon stoppen, dat mij methadon werd voorgeschreven... Anders was ik de hele dag bezig met die meerdere keren innemen van die vervloekte oxcycodon.
Methadon is ook 1 x per dag innemen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#11
CuriousExplorer zei:
Degene die imo echt in de problemen komen zijn degene die benzo's echt gewoon misbruiken.
Om de scherpe randjes van hun stim gebruik te halen. Of telkens een benzo nemen na stim gebruik.


Of ik heb een uniek lichaam
(Wat ik ten zeerste betwijfel), of enkel de negatieve verhalen over benzo gebruik springen in het oog.
Klik om te vergroten...

Dit vind ik wel een gevaarlijke uitspraak. Er zijn genoeg mensen, ook op dit forum, die júist alleen in die context (na stims) benzo’s gebruiken, maar die dat zo sporadisch doen dat het totaal geen kwaad kan. Dit zijn niet zelden juist de minder problematische benzo-gebruikers vergeleken met mensen die ze frequent functioneel gebruiken, op eigen houtje voor angst en slaapproblemen bijvoorbeeld, of als algemene verdover.

‘Misbruik’ heeft niet zoveel te maken met de reden die iemand heeft om benzo’s te gaan gebruiken, maar met de frequentie en hoeveelheid, met zelfdiscipline, en of het onder begeleiding van een professional die van wanten weet gebeurt of niet.

Maar misschien dat je dit ook bedoelde.

Ik gebruik al jaren zo nu en dan een RC-benzo, na stims soms, maar heel af en toe ook voor stress/slaapproblemen. Nooit iets van verslaving of afkick gemerkt. Ik let er dan wel echt bewust op dat ik dat heel gecontroleerd doe en nooit veel of lang achter elkaar. Dan nog blijft het een oppasser. Denk dat het riskant is om dat uit het oog te verliezen, je moet jezelf een spiegel voor blijven houden. Zeker als je met RC’s aan de gang gaat, want dat blijft gewoon link in zekere zin.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Benzo's zijn, en ook als RC, heel erg tricky en sneaky.
Een paar dagen achter elkaar, dat gaat nog. Maar een week kan al ontwenningsverschijnselen geven, en na 3 weken zit je eraan vast.
Ervan af komen is erg vervelend en moet je toch echt voorkomen...ik ben er ruim 5 weken voor opgenomen geweest en dat was niet bepaald de leukste tijd van mijn leven!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Roze Olifant zei:
Dit vind ik wel een gevaarlijke uitspraak. Er zijn genoeg mensen, ook op dit forum, die júist alleen in die context (na stims) benzo’s gebruiken, maar die dat zo sporadisch doen dat het totaal geen kwaad kan. Dit zijn niet zelden juist de minder problematische benzo-gebruikers vergeleken met mensen die ze frequent functioneel gebruiken, op eigen houtje voor angst en slaapproblemen bijvoorbeeld, of als algemene verdover.

‘Misbruik’ heeft niet zoveel te maken met de reden die iemand heeft om benzo’s te gaan gebruiken, maar met de frequentie en hoeveelheid, met zelfdiscipline, en of het onder begeleiding van een professional die van wanten weet gebeurt of niet.

Maar misschien dat je dit ook bedoelde.

Ik gebruik al jaren zo nu en dan een RC-benzo, na stims soms, maar heel af en toe ook voor stress/slaapproblemen. Nooit iets van verslaving of afkick gemerkt. Ik let er dan wel echt bewust op dat ik dat heel gecontroleerd doe en nooit veel of lang achter elkaar. Dan nog blijft het een oppasser. Denk dat het riskant is om dat uit het oog te verliezen, je moet jezelf een spiegel voor blijven houden. Zeker als je met RC’s aan de gang gaat, want dat blijft gewoon link in zekere zin.
Klik om te vergroten...
"Gevaarlijk" is een hard woord. Het is ook maar mijn mening en hoe ik het ervaar.
Maar je hebt gelijk, mijn referentiepunt over benzo's beperkt zich enkel tot DF en waarschijnlijk zie ik het teveel van langs mijn kant.

Ik vergeet ook steeds dat mensen benzo's nemen om andere redenen dan slaapissue's alleen.
Inderdaad, als je 3x per dag een dosis neemt dat het een ander verhaal wordt dan waar ik mee vergelijk.

Desalniettemin blijf ik toch achter mijn woorden staan hoor.
Opnieuw, misschien zie ik het teveel van langs mijn kant, maar ik zie voornamelijk heel veel problemen met RC benzo's.
Niet iedereen, en niet uitsluitend natuurlijk.
Misschien moest ik mijn woorden anders geschreven hebben, want in grote lijnen verstaan we elkaar.
(Figuurlijk, geen letterlijke lijnen 🤣🤣)
K
Kibo3Lid
01-01-2024, 00:00
#14
donniedisco zei:
Om een chill zorgeloos weekend te hebben??
is de werking vergelijkbaar met Alprazolam?
Klik om te vergroten...
Is het niet mogelijk een ''chill'' weekend te hebben zonder benzo?
D
DroomreizigerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Tuurlijk wel. Ik doe dagelijks aan meditatie, wekelijks aan yoga, ik sport, ik ga in de sauna, ik ga in een floatcabine. Ik voel me geweldig. Maar af en toe heb je iets meer nodig en voor mij is 5 mg Diazepam + cannabis perfect. Something to take the edge off…
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#16
Heb de reacties niet gelezen want het zijn er zo veel.
Dagelijks benzo's slikken: als je dit nodig hebt om zo normaal mogelijk te kunnen functioneren, geen probleem, mijns inziens. Het moeilijke is de tolerantie die je opbouwt. Ik lees regelmatig in andere topics dat je (net als ik) Lorazepam gebruikt. Eventueel een idee om te bespreken met je arts voor een langwerkendere benzo?
Als ik het goed heb begrepen, zijn deze wat minder verslavend. Hoe dan ook sterkte! Hier een vergelijkbare situatie. Je mag me altijd DM'en.
Z
ZunimitsuLid
01-01-2024, 00:00
#17
donniedisco zei:
pffff klinkt heel zwaar man!! Link spul die Alprazolam... ik heb zelf een epilepsie-aanval gehad tijdens het stoppen en dit terwijl ik maar 6 dagen op rij aan het gebruiken was!! Cold turkey gestopt en een aanval gekregen tijdens mijn slaap... ik blijf er voorlopig vanaf hoe goed het ook bij mij werkt.
Mijn neuroloog heeft mij verteld dat dit voor mensen die er gevoelig aan zijn zeer gevaarlijk is, ik hou het nu op MAX 1X per week :) en dit in kleinere hoeveelheid als voorheen! (1MG)
Klik om te vergroten...
1mg Alprazolam is geen lage dosis btw...
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zunimitsu zei:
1mg Alprazolam is geen lage dosis btw...
Klik om te vergroten...
Hoog zelfs, ik begon ooit op 0,25mg. 1mg zorgde, met lage tolerantie, al voor een fikse blackout. Verradelijk spulletje.
Op de een of andere manier gaf Alprazolam me veel sneller gewenning en trek dan Lorazepam.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#19
@Don Draper hoe jij het wilt gebruiken, mbt dagelijks benzo's nemen, tijdens activiteiten, om nervositeit te onderdrukken, dus het overdag nemen, om beter te functioneren...dan is het verhaal indd anders ivm benzo's nodig als slaapmiddel, angstremmer. De manier hoe jij ze wil gebruiken, maken, dat zowel je afhankelijkheid als tolerantie, beduidend kleiner zullen zijn.
Beter is natuurlijk, om het niet nodig te hebben, laat staan, dagelijks, zeker wbt benzo rc's. Kun je mbt jouw situatie, geen regulier middel verkrijgen via huisarts of psy?

Voor de rest, als avond/nachtmiddel, om te ontspannen, als angstremmer en om te slapen, ontstaat er pak sneller afhankelijkheid, verslaving en tolerantie, maar dit is ook best vrij individueel, maar hier geld de simpele, mr vr vele niet vast te houden regel, benzo als kalmering en slaapmiddel moet de uitzondering blijven en niet de regel.

Wat betreft benzo rc's, als angstremmer en slaapmiddel, tja, eens je tolerantie nr de filistijnen is en misbruik vr de deur staat, dan loopt het gewoon voor velen echt fout af en kan het snel bergaf gaan en is het toch wel een sluipmoordenaar, die je leven tot een ware hel kan maken...een serieuze benzo verslaving vind ik persoonlijk, pak zwaarder dan vb stim verslaving, afkick idem, zelf ervaren, benzo afkick was pure hel, normaal functioneren is totaal uitgesloten, je bent letterlijk in gevecht met die duivelse benzo's. Terwijl ik bij stims, toch ook verslaving had opgebouwd en 3 maanden, 1 maand werd, 2wekelijks, lange periode wekelijks, om uiteindelijk op meerdere keren/week tot dagelijks te zitten en het ging dan nog om potente stims zoals 6apb en 4-fma en tussen die 2 dan 3mmc, 3-fa, 4f-mph. Stopte ik met de aanschaf ervan en slinkte mn voorraad tot 0 en had totaal geen drang ernaar, ik was me toen zo bewust vh feit, dat mn gebruik er los over aant gaan was, ik toen (eigenlijk belachelijk kort geleden) mn gezondheid terug prioriteit gaf en ik hier makkelijk 2.5maand van afbleef...haha zo trots toen n zie me nu, 360° gedraaid en totaal de vernieling in...ts cynisme ten top🙃
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#20
BenzoLiefhebber zei:
Ikzelf neem al geruime tijd, bijna 1 jaar lang dezelfde benzo's. Het werft wel discipline om niet bij te pakken, aangezien je het contrast niet meer merkt omdat er een spiegel gebouwd is.

Ik krijg Clonazepam voorgeschreven in 0.5mg en dat werkt voor mijn angsten prima. Ik zit al wel een hele lange tijd op deze dosis en dat bevalt mij goed.

Ik heb speciaal ook met de arts overlegd dat ik persé deze benzo graag wilde proberen omdat hij een zeer lange werkingtijd heeft. Voor mij, en dat is persoonlijk is dat beter aangezien je maar één keer per dag hoeft in te nemen, waardoor je minder er aan denkt. En ze blijven tot de volgende ochtend werken, en dat houd mij tegen om bij te nemen.

Voorheen kreeg ik ook iedere keer Oxazepam, Temazepam, kortwerkende benzo's voor overdag. Dat betekende voor mij dat ik heel de dag bezig was met die medicijnen en ik vaak ook bij nam, omdat het toch maar kortwerkende waren. Nu met de Clonazepam, die dus 30uur werkt, kan ik ook niet bij pakken. Dan mis ik 1 dag in mijn medicatie + je bent 30 uur van de kaart. En dat is wat mij tegen houd.

En sinds ik deze medicatie krijg, heb ik ook geen uit de hand gelopen situatie's benzo related.
Klik om te vergroten...
Ik heb het na 2 jaar gebruik (bijna iedere dag) nu moeten verhogen naar het dubbele voor het effect. De tolerantie is begonnen. Ik heb met mezelf afgesproken dat als ik naar 2mg Clonazepam moet ik een ander medicijn ga proberen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."