Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums(bijna) dagelijks benzo's slikken

(bijna) dagelijks benzo's slikken

116 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
CuriousExplorer zei:
Degene die imo echt in de problemen komen zijn degene die benzo's echt gewoon misbruiken.
Om de scherpe randjes van hun stim gebruik te halen. Of telkens een benzo nemen na stim gebruik.


Of ik heb een uniek lichaam
(Wat ik ten zeerste betwijfel), of enkel de negatieve verhalen over benzo gebruik springen in het oog.
Klik om te vergroten...

Dit vind ik wel een gevaarlijke uitspraak. Er zijn genoeg mensen, ook op dit forum, die júist alleen in die context (na stims) benzo’s gebruiken, maar die dat zo sporadisch doen dat het totaal geen kwaad kan. Dit zijn niet zelden juist de minder problematische benzo-gebruikers vergeleken met mensen die ze frequent functioneel gebruiken, op eigen houtje voor angst en slaapproblemen bijvoorbeeld, of als algemene verdover.

‘Misbruik’ heeft niet zoveel te maken met de reden die iemand heeft om benzo’s te gaan gebruiken, maar met de frequentie en hoeveelheid, met zelfdiscipline, en of het onder begeleiding van een professional die van wanten weet gebeurt of niet.

Maar misschien dat je dit ook bedoelde.

Ik gebruik al jaren zo nu en dan een RC-benzo, na stims soms, maar heel af en toe ook voor stress/slaapproblemen. Nooit iets van verslaving of afkick gemerkt. Ik let er dan wel echt bewust op dat ik dat heel gecontroleerd doe en nooit veel of lang achter elkaar. Dan nog blijft het een oppasser. Denk dat het riskant is om dat uit het oog te verliezen, je moet jezelf een spiegel voor blijven houden. Zeker als je met RC’s aan de gang gaat, want dat blijft gewoon link in zekere zin.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Benzo's zijn, en ook als RC, heel erg tricky en sneaky.
Een paar dagen achter elkaar, dat gaat nog. Maar een week kan al ontwenningsverschijnselen geven, en na 3 weken zit je eraan vast.
Ervan af komen is erg vervelend en moet je toch echt voorkomen...ik ben er ruim 5 weken voor opgenomen geweest en dat was niet bepaald de leukste tijd van mijn leven!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
Dit vind ik wel een gevaarlijke uitspraak. Er zijn genoeg mensen, ook op dit forum, die júist alleen in die context (na stims) benzo’s gebruiken, maar die dat zo sporadisch doen dat het totaal geen kwaad kan. Dit zijn niet zelden juist de minder problematische benzo-gebruikers vergeleken met mensen die ze frequent functioneel gebruiken, op eigen houtje voor angst en slaapproblemen bijvoorbeeld, of als algemene verdover.

‘Misbruik’ heeft niet zoveel te maken met de reden die iemand heeft om benzo’s te gaan gebruiken, maar met de frequentie en hoeveelheid, met zelfdiscipline, en of het onder begeleiding van een professional die van wanten weet gebeurt of niet.

Maar misschien dat je dit ook bedoelde.

Ik gebruik al jaren zo nu en dan een RC-benzo, na stims soms, maar heel af en toe ook voor stress/slaapproblemen. Nooit iets van verslaving of afkick gemerkt. Ik let er dan wel echt bewust op dat ik dat heel gecontroleerd doe en nooit veel of lang achter elkaar. Dan nog blijft het een oppasser. Denk dat het riskant is om dat uit het oog te verliezen, je moet jezelf een spiegel voor blijven houden. Zeker als je met RC’s aan de gang gaat, want dat blijft gewoon link in zekere zin.
Klik om te vergroten...
"Gevaarlijk" is een hard woord. Het is ook maar mijn mening en hoe ik het ervaar.
Maar je hebt gelijk, mijn referentiepunt over benzo's beperkt zich enkel tot DF en waarschijnlijk zie ik het teveel van langs mijn kant.

Ik vergeet ook steeds dat mensen benzo's nemen om andere redenen dan slaapissue's alleen.
Inderdaad, als je 3x per dag een dosis neemt dat het een ander verhaal wordt dan waar ik mee vergelijk.

Desalniettemin blijf ik toch achter mijn woorden staan hoor.
Opnieuw, misschien zie ik het teveel van langs mijn kant, maar ik zie voornamelijk heel veel problemen met RC benzo's.
Niet iedereen, en niet uitsluitend natuurlijk.
Misschien moest ik mijn woorden anders geschreven hebben, want in grote lijnen verstaan we elkaar.
(Figuurlijk, geen letterlijke lijnen 🤣🤣)
K
Kibo3Lid
01-01-2024, 00:00
#4
donniedisco zei:
Om een chill zorgeloos weekend te hebben??
is de werking vergelijkbaar met Alprazolam?
Klik om te vergroten...
Is het niet mogelijk een ''chill'' weekend te hebben zonder benzo?
D
DroomreizigerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tuurlijk wel. Ik doe dagelijks aan meditatie, wekelijks aan yoga, ik sport, ik ga in de sauna, ik ga in een floatcabine. Ik voel me geweldig. Maar af en toe heb je iets meer nodig en voor mij is 5 mg Diazepam + cannabis perfect. Something to take the edge off…
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#6
Heb de reacties niet gelezen want het zijn er zo veel.
Dagelijks benzo's slikken: als je dit nodig hebt om zo normaal mogelijk te kunnen functioneren, geen probleem, mijns inziens. Het moeilijke is de tolerantie die je opbouwt. Ik lees regelmatig in andere topics dat je (net als ik) Lorazepam gebruikt. Eventueel een idee om te bespreken met je arts voor een langwerkendere benzo?
Als ik het goed heb begrepen, zijn deze wat minder verslavend. Hoe dan ook sterkte! Hier een vergelijkbare situatie. Je mag me altijd DM'en.
Z
ZunimitsuLid
01-01-2024, 00:00
#7
donniedisco zei:
pffff klinkt heel zwaar man!! Link spul die Alprazolam... ik heb zelf een epilepsie-aanval gehad tijdens het stoppen en dit terwijl ik maar 6 dagen op rij aan het gebruiken was!! Cold turkey gestopt en een aanval gekregen tijdens mijn slaap... ik blijf er voorlopig vanaf hoe goed het ook bij mij werkt.
Mijn neuroloog heeft mij verteld dat dit voor mensen die er gevoelig aan zijn zeer gevaarlijk is, ik hou het nu op MAX 1X per week :) en dit in kleinere hoeveelheid als voorheen! (1MG)
Klik om te vergroten...
1mg Alprazolam is geen lage dosis btw...
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zunimitsu zei:
1mg Alprazolam is geen lage dosis btw...
Klik om te vergroten...
Hoog zelfs, ik begon ooit op 0,25mg. 1mg zorgde, met lage tolerantie, al voor een fikse blackout. Verradelijk spulletje.
Op de een of andere manier gaf Alprazolam me veel sneller gewenning en trek dan Lorazepam.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@Don Draper hoe jij het wilt gebruiken, mbt dagelijks benzo's nemen, tijdens activiteiten, om nervositeit te onderdrukken, dus het overdag nemen, om beter te functioneren...dan is het verhaal indd anders ivm benzo's nodig als slaapmiddel, angstremmer. De manier hoe jij ze wil gebruiken, maken, dat zowel je afhankelijkheid als tolerantie, beduidend kleiner zullen zijn.
Beter is natuurlijk, om het niet nodig te hebben, laat staan, dagelijks, zeker wbt benzo rc's. Kun je mbt jouw situatie, geen regulier middel verkrijgen via huisarts of psy?

Voor de rest, als avond/nachtmiddel, om te ontspannen, als angstremmer en om te slapen, ontstaat er pak sneller afhankelijkheid, verslaving en tolerantie, maar dit is ook best vrij individueel, maar hier geld de simpele, mr vr vele niet vast te houden regel, benzo als kalmering en slaapmiddel moet de uitzondering blijven en niet de regel.

Wat betreft benzo rc's, als angstremmer en slaapmiddel, tja, eens je tolerantie nr de filistijnen is en misbruik vr de deur staat, dan loopt het gewoon voor velen echt fout af en kan het snel bergaf gaan en is het toch wel een sluipmoordenaar, die je leven tot een ware hel kan maken...een serieuze benzo verslaving vind ik persoonlijk, pak zwaarder dan vb stim verslaving, afkick idem, zelf ervaren, benzo afkick was pure hel, normaal functioneren is totaal uitgesloten, je bent letterlijk in gevecht met die duivelse benzo's. Terwijl ik bij stims, toch ook verslaving had opgebouwd en 3 maanden, 1 maand werd, 2wekelijks, lange periode wekelijks, om uiteindelijk op meerdere keren/week tot dagelijks te zitten en het ging dan nog om potente stims zoals 6apb en 4-fma en tussen die 2 dan 3mmc, 3-fa, 4f-mph. Stopte ik met de aanschaf ervan en slinkte mn voorraad tot 0 en had totaal geen drang ernaar, ik was me toen zo bewust vh feit, dat mn gebruik er los over aant gaan was, ik toen (eigenlijk belachelijk kort geleden) mn gezondheid terug prioriteit gaf en ik hier makkelijk 2.5maand van afbleef...haha zo trots toen n zie me nu, 360° gedraaid en totaal de vernieling in...ts cynisme ten top🙃
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#10
BenzoLiefhebber zei:
Ikzelf neem al geruime tijd, bijna 1 jaar lang dezelfde benzo's. Het werft wel discipline om niet bij te pakken, aangezien je het contrast niet meer merkt omdat er een spiegel gebouwd is.

Ik krijg Clonazepam voorgeschreven in 0.5mg en dat werkt voor mijn angsten prima. Ik zit al wel een hele lange tijd op deze dosis en dat bevalt mij goed.

Ik heb speciaal ook met de arts overlegd dat ik persé deze benzo graag wilde proberen omdat hij een zeer lange werkingtijd heeft. Voor mij, en dat is persoonlijk is dat beter aangezien je maar één keer per dag hoeft in te nemen, waardoor je minder er aan denkt. En ze blijven tot de volgende ochtend werken, en dat houd mij tegen om bij te nemen.

Voorheen kreeg ik ook iedere keer Oxazepam, Temazepam, kortwerkende benzo's voor overdag. Dat betekende voor mij dat ik heel de dag bezig was met die medicijnen en ik vaak ook bij nam, omdat het toch maar kortwerkende waren. Nu met de Clonazepam, die dus 30uur werkt, kan ik ook niet bij pakken. Dan mis ik 1 dag in mijn medicatie + je bent 30 uur van de kaart. En dat is wat mij tegen houd.

En sinds ik deze medicatie krijg, heb ik ook geen uit de hand gelopen situatie's benzo related.
Klik om te vergroten...
Ik heb het na 2 jaar gebruik (bijna iedere dag) nu moeten verhogen naar het dubbele voor het effect. De tolerantie is begonnen. Ik heb met mezelf afgesproken dat als ik naar 2mg Clonazepam moet ik een ander medicijn ga proberen.
v
verrekijkerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Don Draper zei:
Ik heb er lang over nagedacht maar ik denk dat ik het vanaf nu vaker ga slikken bij het doen van een activiteit.

Toen ik paar maanden geleden wat weken aan de benzo's zat had ik het echt fijn met dingen doen in mijn leven. Zonder benzos lukt het me soms maar ook veel in de knel.

Vandaag veel last van nervositeit, net lorazepam geslikt en nu zit ik relaxt thuis (wat ik normaal nooit kan!) een film te kijken. Dit wil ik vaker doen, flex activiteiten doen. Dus ik ga het proberen en kijken of het echt m'n leven kan verrijken wat ik denk dat het hiervoor deed en hopelijk kan blijven doen.
Klik om te vergroten...
Hier kan ik mij volledig in vinden!!! Zoooooo klote dat het allemaal verslavend is en tolerantie snel opkomt.... bij mij is dit al na 3dagen achter elkaar gebruik!!
S
SillousLid
01-01-2024, 00:00
#12
Lid 103682 zei:
Maar verder, nouja dit dus:
Klik om te vergroten...

Bijna nostalgie dit haha
Ik heb dit heel veel gezien durende jaren op school.

Grappig dat dit averechts effect heeft gehad. De anti-drugs "propaganda" (zoals ik ze durf noemen} kwam er langs mijn oren uit.

Maar wel een realistische illustratie hoe het voor mensen kan aflopen
D
De SchurkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Iedereen is baas over eigen lichaam, maar dit is nou precies de reden dat RC's en met name veel RC benzo's worden verboden.
Mensen kunnen geen maat houden en raken verslaafd en verpesten het voor de bewuste gebruiker.

Ik zou ook wel eens willen weten hoe je dagelijks benzo's kan gebruiken, voelt je leven niet als een soort droom?
Ik moet er in iedergeval niet aan denken haha, ik merk altijd de ochtend erna nog was na effect waarbij ik echt een beetje sloom, verdoofd en er niet helemaal bij ben, maar dat is voornamelijk met lang werkende Benzo's
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Als je een paar weken een benzo neemt, elke dag dus, om te slapen dan zit je er al aan vast, als je niet meer neemt dan betekent dat enkele dagen plafond dienst plus een vervelend gevoel overdag.
Hoe te langer je neemt, hoe te hoger de dosis moet zijn voor eenzelfde effect, en hoe vervelender de afkick zal worden tot angsten, onrust, hoofdpijn en een gevoel van narigheid zal zijn.
Je kunt ze beter links laten liggen!
D
De SchurkLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Als je een paar weken een benzo neemt, elke dag dus, om te slapen dan zit je er al aan vast, als je niet meer neemt dan betekent dat enkele dagen plafond dienst plus een vervelend gevoel overdag.
Hoe te langer je neemt, hoe te hoger de dosis moet zijn voor eenzelfde effect, en hoe vervelender de afkick zal worden tot angsten, onrust, hoofdpijn en een gevoel van narigheid zal zijn.
Je kunt ze beter links laten liggen!
Klik om te vergroten...
dit.

plus dat een benzo verslaving gevaarlijk kan zijn....
Je kan er zo maar aan dood gaan...
D
De SchurkLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Schurk zei:
dit.

plus dat een benzo verslaving gevaarlijk kan zijn....
Je kan er zo maar aan dood gaan als je bijvoorbeeld cold turkey stopt...
Klik om te vergroten...
D
De SchurkLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Apotheker zei:
Hallo Schurk!

ik kon het mij ook niet voorstellen want wat jij zegt nu zei ik ook 2 jaar geleden. En toch ben ik 2 keer in een detox beland en heeft het mijn leven verwoest geestelijk en fysiek.

Ik heb 90 soorten drugs gebruikt waaronder, crack, meth en 7 jaar lang elke weekend bewust gebruikt. kijk waar ik nu doorheen ben gegaan, de benzo heeft mij 2 jaar van mijn leven deels gekost en dat doet het nog.

zet jezelf niet boven andere want straks kijk je over een jaar terug naar deze post en zie je hoe hoe je het zelf net zo hard doet en hebt gedaan. dont bame people here.

Apo

OUT
Klik om te vergroten...
Hey,

Ik snap het echt wel hoor, ik leef zelf ook op het randje.
De mens verlangd nu eenmaal naar een een substantie die je het leven anders laat ervaren.

Maar ik vraag me soms af hoe mensen het zo ver als een benzo verslaving hebben kunnen laten komen.
Ik blame mensen niet..........maar deze post ging over hoe je verantwoord dagelijks benzo's kunt gebruiken.
In mijn optiek is dit niet mogelijk, en als mensen deze post lezen en denken dat dagelijks benzo gebruik enigszins te doen is dan zou ik dat ze erg willen afraden. meer niet.

Maar ieder voor zich natuurlijk.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Schurk zei:
Iedereen is baas over eigen lichaam, maar dit is nou precies de reden dat RC's en met name veel RC benzo's worden verboden.
Mensen kunnen geen maat houden en raken verslaafd en verpesten het voor de bewuste gebruiker.

Ik zou ook wel eens willen weten hoe je dagelijks benzo's kan gebruiken, voelt je leven niet als een soort droom?
Ik moet er in iedergeval niet aan denken haha, ik merk altijd de ochtend erna nog was na effect waarbij ik echt een beetje sloom, verdoofd en er niet helemaal bij ben, maar dat is voornamelijk met lang werkende Benzo's
Klik om te vergroten...
Hallo Schurk!

ik kon het mij ook niet voorstellen want wat jij zegt nu zei ik ook 2 jaar geleden. En toch ben ik 2 keer in een detox beland en heeft het mijn leven verwoest geestelijk en fysiek.

Ik heb 90 soorten drugs gebruikt waaronder, crack, meth en 7 jaar lang elke weekend bewust gebruikt. kijk waar ik nu doorheen ben gegaan, de benzo heeft mij 2 jaar van mijn leven deels gekost en dat doet het nog.

zet jezelf niet boven andere want straks kijk je over een jaar terug naar deze post en zie je hoe hoe je het zelf net zo hard doet en hebt gedaan. dont blame people here.

Apo

OUT
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Schurk zei:
Hey,

Ik snap het echt wel hoor, ik leef zelf ook op het randje.
De mens verlangd nu eenmaal naar een een substantie die je het leven anders laat ervaren.

Maar ik vraag me soms af hoe mensen het zo ver als een benzo verslaving hebben kunnen laten komen.
Ik blame mensen niet..........maar deze post ging over hoe je verantwoord dagelijks benzo's kunt gebruiken.
In mijn optiek is dit niet mogelijk, en als mensen deze post lezen en denken dat dagelijks benzo gebruik enigszins te doen is dan zou ik dat ze erg willen afraden. meer niet.

Maar ieder voor zich natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Niemand kiest voor een verslaving en je hebt er duidelijk geen gehad want dit zijn inderdaad woorden van iemand die kijkt vanuit zijn eigen referentiekader op een drugsforum nog wel. Je hebt het over RC's en benzo's + dat mensen er niet mee om zouden kunnen gaan en dat het verziekt.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Schurk zei:
dit.

plus dat een benzo verslaving gevaarlijk kan zijn....
Je kan er zo maar aan dood gaan...
Klik om te vergroten...
Hierover een paar interessante links:

fherehab.com

Can You Overdose on Benzos? About Benzodiazepine Overdoses | FHE Health

When used as prescribed, benzodiazepines, or “benzos,” are safe— but not always. Learn when you may be at risk of overdose on these popular meds.
fherehab.com fherehab.com

en.m.wikipedia.org

Benzodiazepine overdose - Wikipedia

en.m.wikipedia.org en.m.wikipedia.org

Wat ik daar lees is dat vooral het combineren van benzo's met andere verdovende middelen bijzonder gevaarlijk kan zijn (alcohol, barbiturates, opioids, tricyclic antidepressants, sedating antipsychotics, anticonvulsants, antihistamines) en dat die combinaties het grootste aantal slachtoffers opeisen.

Daarnaast zijn kinderen en ouderen ook nog eens extra kwetsbaar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."