Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWie is er bekend met Elvanse? (Alternatief ritalin)

Wie is er bekend met Elvanse? (Alternatief ritalin)

50 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nee, alleen Elvive

Sorry, DF circlejerk grap :)
T
TrotssterkLid
01-01-2024, 00:00
#2
dupont zei:
Nee, alleen Elvive

Sorry, DF circlejerk grap :)
Klik om te vergroten...
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik!
Bij 30 mg heb ik heel gewenst effecten, maar 40 mg is inderdaad direct te veel voor mij. Wat echt super kut is, want 30 is op het moment niet meer leverbaar. Om die reden, en omdat het kapot duur is (ook op recept) ,vind ik het erg belachelijk om dit recreatief te gebruiken. Maar: ik kan me wel voorstellen dat men dit doet want de effecten zijn er enorm naar.

Dexamfetamine is eigenlijk 1 van de 2 onderdelen van speed (levo en dextro amfetamine/ links en rechtsom gedraaide amfetamine). Daarmee dus een heel zuivere vorm van speed: dex wordt vaak gekoppeld aan de fijne effecten zoals euforie en energie, levo meer aan strak staan e.d. Ik weet niet of dit ook uit onderzoek/ chemisch wetenschappelijk te verklaren is.
Lisdex is daarentegen weer heel wat anders: er zit namelijk geen werkzame stof in lisdex, maar je lichaam zet lisdex uiteindelijk om in dexamfetamine waardoor het je AD(H)D klachten kan verminderen. Ik heb van mijn behandelaar begrepen dat het vooral voor vrouwen vaak beter werkt ivm hormoonschommelingen. Ik merk ook dat ik wel iets meer kan gebruiken als ik menstrueer.

Wat wilde je verder weten?
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben toevallig gisteren naar Elvanse overgeschakeld na 10 maanden Dexamfetamine. Gebruikte 2-3x 29mg dex per dag en zit vandaag op mijn tweede dag 70mg lisdex.

Het komt heel traag op vind ik maar lijkt wel energieker dan dex zelf, misschien omdat het op een constante zit ipv golven wegens herdoseren. De energie voelt tussen een hey laten we iets doen in huis en een ik val zowat in slaap? Mentaal voelt het op organisatorisch en structureel vlak wel goed. Gisteren twee uur bezig geweest met een brocoli gratin.

Net zoals dex geeft die helderheid in m'n hoofd me een totaal ander beeld op m'n leven en wat er rond ons heen gebeurd. Totnu voelt het vrij positief aan. Gisteren werkte het opnieuw traagjes uit na een 13 tal uur. Lichte anxiety maar minder intens dan met dexamfetaminesulfaat. Nog een maandje verder testen om te kijken of het optimaal is op blijven verder te gebruiken of om normale dex af te bouwen.

Oja en overdreven pokkeduur, niet normaal.

IMG_0430.jpeg
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#5
Nice try

IMG_0433.jpeg
IMG_0434.jpeg
IMG_0432.png
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Snuffelaar zei:
Nice try

Bekijk bijlage 55149
Bekijk bijlage 55150
Bekijk bijlage 55151
Klik om te vergroten...
Snitchen? Nee joh, je helpt het forum veilig te houden 👍
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#7
volledig mee eens er zijn niet voor niks forum regels
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik gebruik het ook, tegen ADD en ik weet nog niet goed wat ik ervan moet vinden… zolang het werkt ben ik actiever en sta ik veel positiever in het leven. Ik krijg er ook meer zin van in seks, maar daar begint het gelazer: een weigerende pik :(
Als het eenmaal is uitgewerkt, doet ‘ie het weer maar door de come down gaat mijn humeur naar de klote, en ik word dan ook erg moe.
Al geëxperimenteerd met kamagra en cialis, wat wel helpt, maar ik vind de bijwerkingen daarvan niet echt chill. Verstopte neus en rode kop bij de een; brandend maagzuur bij de ander.

Ik houd me aanbevolen voor tips en advies, en ja ik realiseer me dat dit een prima onderwerp is om met mijn huisarts te bespreken, of eventueel met de adhd-psychiater die me het middel voorschreef. Maar ik vraag het toch ook hier even 😉

Heb het nog nooit misbruikt voor recreatieve doeleinden… wat vind jij @ljuv? Aanrader?

en ook: ik heb de indruk dat het niet altijd betrouwbaar even lang werkt. Hoe ervaren jullie dat?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
debkb zei:
Ik gebruik het ook, tegen ADD en ik weet nog niet goed wat ik ervan moet vinden… zolang het werkt ben ik actiever en sta ik veel positiever in het leven. Ik krijg er ook meer zin van in seks, maar daar begint het gelazer: een weigerende pik :(
Als het eenmaal is uitgewerkt, doet ‘ie het weer maar door de come down gaat mijn humeur naar de klote, en ik word dan ook erg moe.
Al geëxperimenteerd met kamagra en cialis, wat wel helpt, maar ik vind de bijwerkingen daarvan niet echt chill. Verstopte neus en rode kop bij de een; brandend maagzuur bij de ander.
Klik om te vergroten...
Ik moest ook wel echt even goed wennen en verschillende dosissen (en medicatie) proberen voor ik echt een goede ervaring had. Duuuuus zou het zeker met je psychiater bespreken die kan wel adviseren. Betekent niet dat ik helemaal geen bijwerkingen heb hoor, zeker in de comedown/rebound. Zolang ik aan het bewegen ben merk ik t eigenlijk niet eens dus meestal ben ik aan het sporten of koken, das denk ik wel m’n belangrijkste tip. Doet vooral wonderen voor m’n humeur. Ennnn ook niet echt problemen met seks dus sorry daar heb ik geen tips voor💕

debkb zei:
Heb het nog nooit misbruikt voor recreatieve doeleinden… wat vind jij @ljuv? Aanrader?
Klik om te vergroten...
Nee niet echt.
Gewoon zonde van de medicijnen, je moet veel gebruiken voor het echt leuk wordt, meh. Dit deelde ik er eerder over
ljuv zei:
Ik heb het 1 enkele keer niet (edit: helemaal) functioneel gebruikt. Was op werkbezoek in het buitenland - obviously niets bij me. We besloten met een groep er een “informeel” nachtje aan te plakken en een techno feestje te pakken. Maar: de dagen ervoor veel gedronken en weinig geslapen en het zou een flinke nacht worden dus voor t feestje nog m’n lisdex gepakt (die dag zelf niet trouwens)😂 En ook uitgedeeld. Was echt een top ervaring eigenlijk. Vooral volgehouden, lekker in mn energie, lekker gekletst én veel gedanst. Maar totaal geen behoefte meer te gebruiken op die avond zelf of dit nog een keer te doen.
Klik om te vergroten...
ljuv zei:
Ja, maar ik vind het wel kneiter zonde van m’n dure medicatie die vaak ook nog eens niet leverbaar is. Plus… waarom de fuck zou ik meer risico nemen op afhankelijkheid en verslaving. Die kans is nog groter als je met kortwerkende zooi gaat kloten. Ik ben heel dankbaar voor wat het voor me brengt in het dagelijks leven dus sjoemel er liever niet mee.
Al met al ben er ik dus erg op tegen, leuk of niet leuk🤷🏻‍♀️
Klik om te vergroten...

debkb zei:
en ook: ik heb de indruk dat het niet altijd betrouwbaar even lang werkt. Hoe ervaren jullie dat?
Klik om te vergroten...
Ik ervaar wel dat het soms verschilt maar wel duidelijk omdat ik het dan te laat neem of heel slecht heb geslapen ofzo. Ik heb ook kortwerkende dex van 5mg voor als ik s avond moet werken of leren en dat vind ik voor dat sorrt momenten ook wel chill. En voor de weekeinden sporadisch, als ik echt ff tering veel moet schoonmaken bijvoorbeeld.
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#10
Thanks love! Heel verhelderend :)
K
KnulletjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
debkb zei:
Ik gebruik het ook, tegen ADD en ik weet nog niet goed wat ik ervan moet vinden… zolang het werkt ben ik actiever en sta ik veel positiever in het leven. Ik krijg er ook meer zin van in seks, maar daar begint het gelazer: een weigerende pik :(
Als het eenmaal is uitgewerkt, doet ‘ie het weer maar door de come down gaat mijn humeur naar de klote, en ik word dan ook erg moe.
Al geëxperimenteerd met kamagra en cialis, wat wel helpt, maar ik vind de bijwerkingen daarvan niet echt chill. Verstopte neus en rode kop bij de een; brandend maagzuur bij de ander.

Ik houd me aanbevolen voor tips en advies, en ja ik realiseer me dat dit een prima onderwerp is om met mijn huisarts te bespreken, of eventueel met de adhd-psychiater die me het middel voorschreef. Maar ik vraag het toch ook hier even 😉

Heb het nog nooit misbruikt voor recreatieve doeleinden… wat vind jij @ljuv? Aanrader?

en ook: ik heb de indruk dat het niet altijd betrouwbaar even lang werkt. Hoe ervaren jullie dat?
Klik om te vergroten...
Ik gebruik de Elvanse ook voor ADD, sinds enkele maanden. Ben nog steeds zoekende naar een ritme. De werking bij mij ligt rond de 5/6 uur en slik daarna opnieuw of Dex (tentin). Maar ook dit blijft zoeken want wat jij aangeeft kan ik mij wel in vinden. Wisselende werking en ook zeker afhankelijk van hoe jij je voelt, voldoende slaap gehad etc. Ook alcohol heeft (negatief) invloed, bij mij zelfs dagen daarna. Ik heb momenteel een virus onder de leden en merk dat de Lisdex daardoor niet zo goed z'n werk doet als normaal. Maar een grote + voor mij is het feit dat mijn humeur stabiel positief blijft en ik uren achter elkaar kan werken. Ook het feit dat ik begin van de avond niet afgedraaid ben is wel fijn. Mijn behandelaren zijn overigens zeer meewerkend/makkelijk/onzorgvuldig. Er wordt gesmeten met doseringen, pilletje erbij, kort/lang, wat ik wil.. weinig kritische vragen en op mijn kritische vragen krijg ik geregeld een 'weet ik niet' of 'uitproberen'. Die laatste kan ik meeleven.. Ritalin/concerta/Methylfenidaat werkte overigens ook goed maar vond de lichamelijke bijwerkingen niet altijd chill.
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#12
Toen (of eigenlijk: voor) mijn diagnose werd gesteld, kreeg ik van de huisarts methylfenidaat mee. Dat deed minder voor mijn humeur, maar meer voor mijn productiviteit en focus! Mijn geliefde vond het echter maar niks. Ik werd er hard en snauwerig van vond ze, en ik herkende dat ook wel: snel geïrriteerd als iemand me stoorde bij waar ik mee bezig was, en weinig good grace om dat te verhullen :nomouth:.

Dus nu aan de Elvanse. Beter voor mijn omgeving, en daardoor ook voor mij.
c
caninusLid
01-01-2024, 00:00
#13
_shikantaza zei:
Snitchen? Nee joh, je helpt het forum veilig te houden 👍
Klik om te vergroten...
heeft niks met veilig houden te maken. Snitchen blijft gewoon kansloos, maar dat hadden ze je eigenlijk van huis uit al moeten bijbrengen. Meestal met de NSB als ultiem voorbeeld, waarom dit ongewenst gedrag is. iemand erop wijzen dat hij de regels overtreed, prima, geen moeite mee. Maar het feit dat iemand de moderators gaat inlichten behoor je al snel tot een bepaald slag mens
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
caninus zei:
NSB
Klik om te vergroten...
Fraaie combi met je avatar 😇
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
caninus zei:
heeft niks met veilig houden te maken. Snitchen blijft gewoon kansloos, maar dat hadden ze je eigenlijk van huis uit al moeten bijbrengen. Meestal met de NSB als ultiem voorbeeld, waarom dit ongewenst gedrag is. iemand erop wijzen dat hij de regels overtreed, prima, geen moeite mee. Maar het feit dat iemand de moderators gaat inlichten behoor je al snel tot een bepaald slag mens
Klik om te vergroten...
Onzin, als we met zn allen dealen toestaan op dit forum wordt het binnen de kortste keren gesloten (: Tussen snitchen en eerlijk zijn zit een dunne lijn maar in dit geval was snuf er eerlijk over en gaf hij érg goede redenen. Heeft echt totaal niks te maken met wat er bij de NSB is gebeurd. Belachelijke vergelijking.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#16
caninus zei:
Maar het feit dat iemand de moderators gaat inlichten behoor je al snel tot een bepaald slag mens
Klik om te vergroten...
Gelukkig is dit gewoon jouw mening en meer niet.
Ik denk er anders over.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#17
caninus zei:
heeft niks met veilig houden te maken. Snitchen blijft gewoon kansloos, maar dat hadden ze je eigenlijk van huis uit al moeten bijbrengen. Meestal met de NSB als ultiem voorbeeld, waarom dit ongewenst gedrag is. iemand erop wijzen dat hij de regels overtreed, prima, geen moeite mee. Maar het feit dat iemand de moderators gaat inlichten behoor je al snel tot een bepaald slag mens
Klik om te vergroten...
Hoe moet een mod weten dat de regel overtreden worden als niemand ze er op wijst?
c
caninusLid
01-01-2024, 00:00
#18
_shikantaza zei:
Fraaie combi met je avatar 😇
Klik om te vergroten...
zelfs de Duitsers hadden een hekel aan nsb-ers.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#19
NSB’er staat tegenwoordig synoniem voor verrader. Wat snuffelaar technisch gezien wel is, maar dat is vanwege de veiligheid terecht. Verrader heeft een negatieve lading maar dat is het in dit geval niet.

Overigens heeft hij zelfs eerst ook nog een waarschuwing gegeven dat het niet mag.

beter handelen dan snuffelaar deed kan haast niet. Waarschuwen en bij herhaling melden. Het is en blijft Harm reduction wat hij deed. Arme Harm, wat heeft hij nou weer gedaan.
T
TrotssterkLid
01-01-2024, 00:00
#20
Lieve leden,

Wie van jullie is er bekend met Elvanse?(Alternatief ritalin) ik word er juist mega hipper van als ik het neem dan is het net of ik 1 grammetje speed in me mik heb!(enige voordeel is dat ik schoonmaak en opruimen en verbouw zin krijg dus ik ben de hele nacht in de weer. Vanacht ook nieuwe laminaatvloer gelegd, nieuwe bar eettafel en stoelen in elkaar gezet. Gordijnen opgehangen en ga zo maar door. Ik heb gehoord dat mensen het ook op feesten gebruiken. Wie wil mij meer over jullie verhalen vertellen omtrent dit middel.

Mvg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."