Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelke benzo na 3MMC om te slapen?

Welke benzo na 3MMC om te slapen?

64 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Dunne zei:
Daarom heb ik Methylfenidaat ipv Dex. Ben beroepschauffeur.
Klik om te vergroten...
die 2 zijn wel totaal verschillend totaal andere werking
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
MR_CHIP zei:
echt gek er zou toch een uitzondering mogen komen voor beide medicatie , al is dat volgens mij al best lang een debacle
Klik om te vergroten...
Klopt. Tis vreemd geregeld.
Ik denk ook meer baat bij Dex te hebben maar dat ga ik niet doen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Dunne zei:
Precies. Tis niet anders.
Klik om te vergroten...
echt gek er zou toch een uitzondering mogen komen voor beide medicatie , al is dat volgens mij al best lang een debacle
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Klopt. Tis vreemd geregeld.
Ik denk ook meer baat bij Dex te hebben maar dat ga ik niet doen.
Klik om te vergroten...
nee ik snap je wel schandalig echt
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Dunne zei:
Misschien dat @Neo-Shulginist meer weet maar na Broma mag je denk lamger dan 24 uur niet rijden. Gok wel 48+ uren.
Na Alprazolam is het 72 uur niet rijden.
Dikke halfwaarde tijd.
Klik om te vergroten...
Van bromazolam kun je dat niet zeggen want het is een research chemical die niet farmacologisch is getest op mensen. Daardoor is de halfwaardetijd niet bekend. Maar ik zou zeggen dat je MINIMAAL 3 dagen niet kan rijden na inname, aangezien bromazolam bij veel gebruikers de volgende dag nog merkbare motorische verstoringen veroorzaakt, en bromazolam wordt afgebroken tot actieve metabolieten. Liever wacht je gewoon twee weken of langer, want dat is de enige veilige aanname nu.

Alprazolam klopt inderdaad; 72 uur en dan is het uit je bloed.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Van bromazolam kun je dat niet zeggen want het is een research chemical die niet farmacologisch is getest op mensen. Daardoor is de halfwaardetijd niet bekend. Maar ik zou zeggen dat je MINIMAAL 3 dagen niet kan rijden na inname, aangezien bromazolam bij veel gebruikers de volgende dag nog merkbare motorische verstoringen veroorzaakt, en bromazolam wordt afgebroken tot actieve metabolieten. Liever wacht je gewoon twee weken of langer, want dat is de enige veilige aanname nu.

Alprazolam klopt inderdaad; 72 uur en dan is het uit je bloed.
Klik om te vergroten...

Bedankt weer voor je info!
Ik denk dat he-le-boel df leden zich nu kapot schrikken omdat velen de dag er na of met geluk de 2e dag al rijden.
Mij noemden ze hier vroeger een moraalridder ivm onder invloed rijden. “Kan wel joh, je bent over voorzichtig. Je merkt niks meer dus kan het.”
Ik denk dat er heel veel mensen (ik bedoel niet alleen df) onder invloed rijden. Veel meer als dan onder invloed van alcohol. Een ex collega van mij nam elke dag 1 Oxazepam en reed elke dag auto. Ik sprak m daar op aan en totale ontkenning en hij slikte het al zo lang dathet wel kon. Je zag het niet dus werd ie toch niet gepakt.
Tot je iemand invalide of dood rijdt en een bloedproef krijgt.… Rest van je leven in de schuldsanering.
Best verontrustend imo.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Overigens kun je op rijveiligmetmedicijnen.nl heel makkelijk checken hoe het zit. Dus mensen die zeggen dat ze niet weten over benzo's en rijvaardigheid hebben ook gewoon een bord voor hun kop.

https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/medicijn/548
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Dunne zei:
Bedankt weer voor je info!
Ik denk dat he-le-boel df leden zich nu kapot schrikken omdat velen de dag er na of met geluk de 2e dag al rijden.
Mij noemden ze hier vroeger een moraalridder ivm onder invloed rijden. “Kan wel joh, je bent over voorzichtig. Je merkt niks meer dus kan het.”
Ik denk dat er heel veel mensen (ik bedoel niet alleen df) onder invloed rijden. Veel meer als dan onder invloed van alcohol. Een ex collega van mij nam elke dag 1 Oxazepam en reed elke dag auto. Ik sprak m daar op aan en totale ontkenning en hij slikte het al zo lang dathet wel kon. Je zag het niet dus werd ie toch niet gepakt.
Tot je iemand invalide of dood rijdt en een bloedproef krijgt.… Rest van je leven in de schuldsanering.
Best verontrustend imo.
Klik om te vergroten...
Benzo's en rijden gaat helaas niet samen. Dat je het idee hebt dat het allemaal wel gaat is juist een gevaarlijke eigenschap van benzo's (delusions of sobriety). Maar benzo's hebben flinke impact op het reactievermogen én de motorische controle. Daarmee wordt de kans op een ongeval flink groter, zonder dat je het zelf echt doorhebt.

Persoonlijk vind ik dat er ook wel wat verbeterd kan worden aan de voorkant: als je medicijnen krijgt voorgeschreven. Vaak zeggen artsen niet eens duidelijk dat je er niet mee mag rijden. Dan staat het er wel bij op de bijsluiter, maar veel mensen lezen die simpelweg niet. Bij de apotheek gaat het gelukkig al wel wat beter, die waarschuwen meestal wat duidelijker dat je niet met benzo's mag rijden (zelfs niet fietsen). Maar persoonlijk zou ik er ook voorstander voor zijn dat er een privacy-vriendelijke registratie wordt doorgestuurd naar het CBR: dat je niet meer mag rijden vanwege medicijngebruik. Zulke registraties zijn in principe digitaal niet heel lastig te regelen. Dat je van het CBR automatisch een brief op de mat krijgt: u mag niet meer rijden tot wij van de arts en apotheker bericht krijgen dat het weer veilig is. Dan moet het verwijderen van die registraties uiteraard wel goed geregeld zijn.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dat lost het fileprobleem wel op.
En bij de GGZ wordt het rustig omdat de patiënten er niet meer geraken. :thinking:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wat volgens mij een belangrijk punt is het feit dat men vaak zegt: ik merk niks, dus kan ik best wel autorijden.
Niet wetende kennelijk, dat je ongemerkt na benzo of druggebruik, nog steeds ongeschikt kunt zijn om te rijden.
Er moet genoeg tijd zijn verlopen tussen gebruik en het autorijden.
Dat kunnen soms meerdere dagen zijn....
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Benzo's en rijden gaat helaas niet samen. Dat je het idee hebt dat het allemaal wel gaat is juist een gevaarlijke eigenschap van benzo's (delusions of sobriety). Maar benzo's hebben flinke impact op het reactievermogen én de motorische controle. Daarmee wordt de kans op een ongeval flink groter, zonder dat je het zelf echt doorhebt.

Persoonlijk vind ik dat er ook wel wat verbeterd kan worden aan de voorkant: als je medicijnen krijgt voorgeschreven. Vaak zeggen artsen niet eens duidelijk dat je er niet mee mag rijden. Dan staat het er wel bij op de bijsluiter, maar veel mensen lezen die simpelweg niet. Bij de apotheek gaat het gelukkig al wel wat beter, die waarschuwen meestal wat duidelijker dat je niet met benzo's mag rijden (zelfs niet fietsen). Maar persoonlijk zou ik er ook voorstander voor zijn dat er een privacy-vriendelijke registratie wordt doorgestuurd naar het CBR: dat je niet meer mag rijden vanwege medicijngebruik. Zulke registraties zijn in principe digitaal niet heel lastig te regelen. Dat je van het CBR automatisch een brief op de mat krijgt: u mag niet meer rijden tot wij van de arts en apotheker bericht krijgen dat het weer veilig is. Dan moet het verwijderen van die registraties uiteraard wel goed geregeld zijn.
Klik om te vergroten...

Die registratie is idd wel een idee. Alleen lost dat het rc benzo en rijden probleem niet op.
Privacy vriendelijk via internet geloof ik ook niet echt in. Maar dat is door mijn slechte ervaring met iets anders. 😉

Ik slik af en toe Temazepam op recept en mijn huisarts heeft het er goed met mij over gehad. In overleg krijg ik maar 10 x 10mg Temazepam per maand van de dokter voor “trigger nights”. (goeie benaming he @De Zandman “trigger nights” 😜 ) Bij mega triggers werkt Tema helaas niet maar iets zwaarders wil ik niet.
Ook omdat ik bang ben verslaafd te raken (ik had verslaafde ouders en grootouders dus ben bang voor de erfelijkheid)
Als beroepschauffeur neem ik dat echt serieus. Een slaap benzo die langer werkt kan ik niet gebruiken.
Ook slik ik daarom geen enkele andere medicatie dan af en toe Methylfenidaat ondanks mijn CPTSS etc etc. (Zwaarder en duurt veel langer dan ik had ingeschat hoor maar sta nog steeds achter mijn keuze het zo te doen jaren geleden).
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Dus mensen die zeggen dat ze niet weten over benzo's en rijvaardigheid hebben ook gewoon een bord voor hun kop.
Klik om te vergroten...

Sommigen denk ik een afwasmachine vol borden… 😂
K
KoningTotoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Overigens kun je op rijveiligmetmedicijnen.nl heel makkelijk checken hoe het zit. Dus mensen die zeggen dat ze niet weten over benzo's en rijvaardigheid hebben ook gewoon een bord voor hun kop.

https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/medicijn/548
Klik om te vergroten...

Haha volgens die link moet ik zelfs 16 uur wachten na 1 pilletje (van 7,5mg) Zopiclon. Terwijl de halfwaardetijd toch maar 4,5 uur is. Bij meer dan 1 pilletje mag je zelfs 24 uur niet meer rijden. Dat zou betekenen dat mn vader al 25 jaar niet zou mogen rijden, want die gebruikt ong 1,33 per nacht. Rijdt ook al 25 jaar (langer zelfs) probleemloos trouwens.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
KoningToto zei:
Haha volgens die link moet ik zelfs 16 uur wachten na 1 pilletje (van 7,5mg) Zopiclon. Terwijl de halfwaardetijd toch maar 4,5 uur is. Bij meer dan 1 pilletje mag je zelfs 24 uur niet meer rijden. Dat zou betekenen dat mn vader al 25 jaar niet zou mogen rijden, want die gebruikt ong 1,33 per nacht. Rijdt ook al 25 jaar (langer zelfs) probleemloos trouwens.
Klik om te vergroten...
Na 1 halfwaardetijd zit er nog 50% in het bloed. Je moet eigenlijk 5 halfwaardetijden wachten voordat er slechts een verwaarloosbare hoeveelheid (3%) van een middel in je bloed zit.
Overigens wordt zoplicon ook deels gemetaboliseerd tot een andere actieve stof. Dus dan kan de halfwaardetijd een wat vertekend beeld geven. De zoplicon is dan misschien uit je bloed, maar er zit nog esn andere actieve stof in je bloed.

Ik ken trouwens ook mensen die hun leven lang roken en 90 zijn geworden. Betekent niet statistieken over dat de helft van de rokers sterft aan een rokersziekte niet kloppen.
M.a.w.: dat ene voorbeeld van je pa zegt niet zoveel.

Er staat ook duidelijk bij dat 7,5 milligram zopiclon overeenkomt met 0,8 promille alcohol qua rijvaardigheid. Dan is de kans op een ongeval 5 keer zo groot als normaal. Kun je lacherig over doen, zo van 'haha maar het ging toch goed?' Maar persoonlijk vind ik dat niet zo grappig.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Dunne zei:
Daarom heb ik Methylfenidaat ipv Dex. Ben beroepschauffeur.
Klik om te vergroten...
Op Dexamfetamine mag je wel rijden als je de juiste dosering eenmaal hebt bereikt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Dunne zei:
Die registratie is idd wel een idee. (..) privacy vriendelijk via internet geloof ik ook niet echt in. Maar dat is door mijn slechte ervaring met iets anders. 😉
Klik om te vergroten...
Als je je langdurig ziek meldt dan geeft de bedrijfsarts ook aan je werkgever een signaal dat je (nog) niet (helemaal) fit bent om te werken.

Het privacyvriendelijke zit 'm in dat er niks wordt gezegd over waar je last van hebt (want dat zijn medische gegevens). Je kunt systemen ontwerpen met privacy by design. Als er geen gegevens worden opgeslagen (bij het CBR) dan kunnen die ook niet lekken. Het enige wat ik zou voorstellen is dus zo'n bericht doorsturen van 'wel/niet fit om te rijden'. Net als de beddijfsarts bij je werkgever.
K
KoningTotoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Er staat ook duidelijk bij dat 7,5 milligram zopiclon overeenkomt met 0,8 promille alcohol qua rijvaardigheid. Dan is de kans op een ongeval 5 keer zo groot als normaal. Kun je lacherig over doen, zo van 'haha maar het ging toch goed?' Maar persoonlijk vind ik dat niet zo grappig.
Klik om te vergroten...

Er gaat toch niemand direct rijden na het nemen van 7,5 mg zopiclon? Je wacht toch meestal minstens 8 a 9 uur (= een nacht slapen). Dus wat zegt je vergelijking met 0,8 promille dan precies?

Uiteindelijk is niks in het leven helemaal risicoloos. Prima dat jij 2 weken wacht na het nemen van een benzo, ik doe dat niet.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#18
_shikantaza zei:
Op Dexamfetamine mag je wel rijden als je de juiste dosering eenmaal hebt bereikt.
Klik om te vergroten...
Soort van… Het zou rijtechnisch mogen, maar het mag dan toch weer niet omdat je het niet in je bloed mag hebben vanwege de “wettelijke limieten voor drugsgebruik in het verkeer” (waaronder dex dan toch weer valt). Het wordt een beetje dubbel verwoord:
https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/medicijn/402
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
_shikantaza zei:
Op Dexamfetamine mag je wel rijden als je de juiste dosering eenmaal hebt bereikt.
Klik om te vergroten...
Elke speekseltest geeft positief aan met ook maar een beetje aan Dex. Toch rijbewijs kwijt ook al krijg je m na een poos en een hoop gezeik weer terug. Nee, vind de werkgever fijn. Plus dat je met Dex rijbewijs keuring moet en met Methyl niet. En als je per ongeluk je dosis iets te vroeg neemt zit je over je recept limiet. Dan zit je in dikke sjit.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#20
trippyhippy zei:
Etizolam kan ik binnen mijn kring helaas niet aan komen. Ik heb inmiddels bromazolam besteld om uit te proberen, anders toch maar de zoektocht naar Flunitrazolam voortzetten buiten mijn huidige kring. Het mooiste zou zijn: onset van <30 min, ongeveer 8-10u werkzaam met minimale (of geen) nawerking.
Klik om te vergroten...
Zorg dat je de dag na bromazolam geen plannen hebt en sowieso niet deelneemt in het verkeer.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."