Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelke benzo na 3MMC om te slapen?

Welke benzo na 3MMC om te slapen?

64 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#1
Topic even in het juiste subforum gezet. Dan is het makkelijker te vinden voor mensen die info zoeken.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Speedboot zei:
maar het is een slippery slope.
Klik om te vergroten...

Van alle drugs die ik ooit gebruikt heb zijn benzos het meest verslavende geweest. En nog steeds elke dag weer. De rust en kalmte die het me geeft, de zorgeloosheid. Vooral aan het begin denkt je ach kan nog wel een dagje. Voor je t weet ben je weer een maand verder. 🫣
S
SpeedbootLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja, voor mij ook. Ik gebruik sporadisch nog benzos maar na een extreem helse afkick waak ik er voor dit maximaal 2-3 dagen achter elkaar te doen. Heb me nog nooit zo slecht gevoeld.
Y
Yort55Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik hoor ook goede verhalen over pyrazolam. Geen KO ervaring zoals Broma, maar wat milder.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Raver zei:
Vooral aan het begin denkt je ach kan nog wel een dagje. Voor je t weet ben je weer een maand verder. 🫣
Klik om te vergroten...
En iedere maand dat je langer benzo's gebruikt, maakt dat het moeilijker en akeliger wordt, om ermee te stoppen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
En iedere maand dat je langer benzo's gebruikt, maakt dat het moeilijker en akeliger wordt, om ermee te stoppen.
Klik om te vergroten...

Klopt helemaal! Ellende ellende ellende
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Dunne zei:
Daarom heb ik Methylfenidaat ipv Dex. Ben beroepschauffeur.
Klik om te vergroten...
die 2 zijn wel totaal verschillend totaal andere werking
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
MR_CHIP zei:
echt gek er zou toch een uitzondering mogen komen voor beide medicatie , al is dat volgens mij al best lang een debacle
Klik om te vergroten...
Klopt. Tis vreemd geregeld.
Ik denk ook meer baat bij Dex te hebben maar dat ga ik niet doen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Dunne zei:
Precies. Tis niet anders.
Klik om te vergroten...
echt gek er zou toch een uitzondering mogen komen voor beide medicatie , al is dat volgens mij al best lang een debacle
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Dunne zei:
Klopt. Tis vreemd geregeld.
Ik denk ook meer baat bij Dex te hebben maar dat ga ik niet doen.
Klik om te vergroten...
nee ik snap je wel schandalig echt
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
Misschien dat @Neo-Shulginist meer weet maar na Broma mag je denk lamger dan 24 uur niet rijden. Gok wel 48+ uren.
Na Alprazolam is het 72 uur niet rijden.
Dikke halfwaarde tijd.
Klik om te vergroten...
Van bromazolam kun je dat niet zeggen want het is een research chemical die niet farmacologisch is getest op mensen. Daardoor is de halfwaardetijd niet bekend. Maar ik zou zeggen dat je MINIMAAL 3 dagen niet kan rijden na inname, aangezien bromazolam bij veel gebruikers de volgende dag nog merkbare motorische verstoringen veroorzaakt, en bromazolam wordt afgebroken tot actieve metabolieten. Liever wacht je gewoon twee weken of langer, want dat is de enige veilige aanname nu.

Alprazolam klopt inderdaad; 72 uur en dan is het uit je bloed.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Van bromazolam kun je dat niet zeggen want het is een research chemical die niet farmacologisch is getest op mensen. Daardoor is de halfwaardetijd niet bekend. Maar ik zou zeggen dat je MINIMAAL 3 dagen niet kan rijden na inname, aangezien bromazolam bij veel gebruikers de volgende dag nog merkbare motorische verstoringen veroorzaakt, en bromazolam wordt afgebroken tot actieve metabolieten. Liever wacht je gewoon twee weken of langer, want dat is de enige veilige aanname nu.

Alprazolam klopt inderdaad; 72 uur en dan is het uit je bloed.
Klik om te vergroten...

Bedankt weer voor je info!
Ik denk dat he-le-boel df leden zich nu kapot schrikken omdat velen de dag er na of met geluk de 2e dag al rijden.
Mij noemden ze hier vroeger een moraalridder ivm onder invloed rijden. “Kan wel joh, je bent over voorzichtig. Je merkt niks meer dus kan het.”
Ik denk dat er heel veel mensen (ik bedoel niet alleen df) onder invloed rijden. Veel meer als dan onder invloed van alcohol. Een ex collega van mij nam elke dag 1 Oxazepam en reed elke dag auto. Ik sprak m daar op aan en totale ontkenning en hij slikte het al zo lang dathet wel kon. Je zag het niet dus werd ie toch niet gepakt.
Tot je iemand invalide of dood rijdt en een bloedproef krijgt.… Rest van je leven in de schuldsanering.
Best verontrustend imo.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Overigens kun je op rijveiligmetmedicijnen.nl heel makkelijk checken hoe het zit. Dus mensen die zeggen dat ze niet weten over benzo's en rijvaardigheid hebben ook gewoon een bord voor hun kop.

https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/medicijn/548
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Dunne zei:
Bedankt weer voor je info!
Ik denk dat he-le-boel df leden zich nu kapot schrikken omdat velen de dag er na of met geluk de 2e dag al rijden.
Mij noemden ze hier vroeger een moraalridder ivm onder invloed rijden. “Kan wel joh, je bent over voorzichtig. Je merkt niks meer dus kan het.”
Ik denk dat er heel veel mensen (ik bedoel niet alleen df) onder invloed rijden. Veel meer als dan onder invloed van alcohol. Een ex collega van mij nam elke dag 1 Oxazepam en reed elke dag auto. Ik sprak m daar op aan en totale ontkenning en hij slikte het al zo lang dathet wel kon. Je zag het niet dus werd ie toch niet gepakt.
Tot je iemand invalide of dood rijdt en een bloedproef krijgt.… Rest van je leven in de schuldsanering.
Best verontrustend imo.
Klik om te vergroten...
Benzo's en rijden gaat helaas niet samen. Dat je het idee hebt dat het allemaal wel gaat is juist een gevaarlijke eigenschap van benzo's (delusions of sobriety). Maar benzo's hebben flinke impact op het reactievermogen én de motorische controle. Daarmee wordt de kans op een ongeval flink groter, zonder dat je het zelf echt doorhebt.

Persoonlijk vind ik dat er ook wel wat verbeterd kan worden aan de voorkant: als je medicijnen krijgt voorgeschreven. Vaak zeggen artsen niet eens duidelijk dat je er niet mee mag rijden. Dan staat het er wel bij op de bijsluiter, maar veel mensen lezen die simpelweg niet. Bij de apotheek gaat het gelukkig al wel wat beter, die waarschuwen meestal wat duidelijker dat je niet met benzo's mag rijden (zelfs niet fietsen). Maar persoonlijk zou ik er ook voorstander voor zijn dat er een privacy-vriendelijke registratie wordt doorgestuurd naar het CBR: dat je niet meer mag rijden vanwege medicijngebruik. Zulke registraties zijn in principe digitaal niet heel lastig te regelen. Dat je van het CBR automatisch een brief op de mat krijgt: u mag niet meer rijden tot wij van de arts en apotheker bericht krijgen dat het weer veilig is. Dan moet het verwijderen van die registraties uiteraard wel goed geregeld zijn.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dat lost het fileprobleem wel op.
En bij de GGZ wordt het rustig omdat de patiënten er niet meer geraken. :thinking:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wat volgens mij een belangrijk punt is het feit dat men vaak zegt: ik merk niks, dus kan ik best wel autorijden.
Niet wetende kennelijk, dat je ongemerkt na benzo of druggebruik, nog steeds ongeschikt kunt zijn om te rijden.
Er moet genoeg tijd zijn verlopen tussen gebruik en het autorijden.
Dat kunnen soms meerdere dagen zijn....
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Benzo's en rijden gaat helaas niet samen. Dat je het idee hebt dat het allemaal wel gaat is juist een gevaarlijke eigenschap van benzo's (delusions of sobriety). Maar benzo's hebben flinke impact op het reactievermogen én de motorische controle. Daarmee wordt de kans op een ongeval flink groter, zonder dat je het zelf echt doorhebt.

Persoonlijk vind ik dat er ook wel wat verbeterd kan worden aan de voorkant: als je medicijnen krijgt voorgeschreven. Vaak zeggen artsen niet eens duidelijk dat je er niet mee mag rijden. Dan staat het er wel bij op de bijsluiter, maar veel mensen lezen die simpelweg niet. Bij de apotheek gaat het gelukkig al wel wat beter, die waarschuwen meestal wat duidelijker dat je niet met benzo's mag rijden (zelfs niet fietsen). Maar persoonlijk zou ik er ook voorstander voor zijn dat er een privacy-vriendelijke registratie wordt doorgestuurd naar het CBR: dat je niet meer mag rijden vanwege medicijngebruik. Zulke registraties zijn in principe digitaal niet heel lastig te regelen. Dat je van het CBR automatisch een brief op de mat krijgt: u mag niet meer rijden tot wij van de arts en apotheker bericht krijgen dat het weer veilig is. Dan moet het verwijderen van die registraties uiteraard wel goed geregeld zijn.
Klik om te vergroten...

Die registratie is idd wel een idee. Alleen lost dat het rc benzo en rijden probleem niet op.
Privacy vriendelijk via internet geloof ik ook niet echt in. Maar dat is door mijn slechte ervaring met iets anders. 😉

Ik slik af en toe Temazepam op recept en mijn huisarts heeft het er goed met mij over gehad. In overleg krijg ik maar 10 x 10mg Temazepam per maand van de dokter voor “trigger nights”. (goeie benaming he @De Zandman “trigger nights” 😜 ) Bij mega triggers werkt Tema helaas niet maar iets zwaarders wil ik niet.
Ook omdat ik bang ben verslaafd te raken (ik had verslaafde ouders en grootouders dus ben bang voor de erfelijkheid)
Als beroepschauffeur neem ik dat echt serieus. Een slaap benzo die langer werkt kan ik niet gebruiken.
Ook slik ik daarom geen enkele andere medicatie dan af en toe Methylfenidaat ondanks mijn CPTSS etc etc. (Zwaarder en duurt veel langer dan ik had ingeschat hoor maar sta nog steeds achter mijn keuze het zo te doen jaren geleden).
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Dus mensen die zeggen dat ze niet weten over benzo's en rijvaardigheid hebben ook gewoon een bord voor hun kop.
Klik om te vergroten...

Sommigen denk ik een afwasmachine vol borden… 😂
K
KoningTotoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Overigens kun je op rijveiligmetmedicijnen.nl heel makkelijk checken hoe het zit. Dus mensen die zeggen dat ze niet weten over benzo's en rijvaardigheid hebben ook gewoon een bord voor hun kop.

https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/medicijn/548
Klik om te vergroten...

Haha volgens die link moet ik zelfs 16 uur wachten na 1 pilletje (van 7,5mg) Zopiclon. Terwijl de halfwaardetijd toch maar 4,5 uur is. Bij meer dan 1 pilletje mag je zelfs 24 uur niet meer rijden. Dat zou betekenen dat mn vader al 25 jaar niet zou mogen rijden, want die gebruikt ong 1,33 per nacht. Rijdt ook al 25 jaar (langer zelfs) probleemloos trouwens.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
KoningToto zei:
Haha volgens die link moet ik zelfs 16 uur wachten na 1 pilletje (van 7,5mg) Zopiclon. Terwijl de halfwaardetijd toch maar 4,5 uur is. Bij meer dan 1 pilletje mag je zelfs 24 uur niet meer rijden. Dat zou betekenen dat mn vader al 25 jaar niet zou mogen rijden, want die gebruikt ong 1,33 per nacht. Rijdt ook al 25 jaar (langer zelfs) probleemloos trouwens.
Klik om te vergroten...
Na 1 halfwaardetijd zit er nog 50% in het bloed. Je moet eigenlijk 5 halfwaardetijden wachten voordat er slechts een verwaarloosbare hoeveelheid (3%) van een middel in je bloed zit.
Overigens wordt zoplicon ook deels gemetaboliseerd tot een andere actieve stof. Dus dan kan de halfwaardetijd een wat vertekend beeld geven. De zoplicon is dan misschien uit je bloed, maar er zit nog esn andere actieve stof in je bloed.

Ik ken trouwens ook mensen die hun leven lang roken en 90 zijn geworden. Betekent niet statistieken over dat de helft van de rokers sterft aan een rokersziekte niet kloppen.
M.a.w.: dat ene voorbeeld van je pa zegt niet zoveel.

Er staat ook duidelijk bij dat 7,5 milligram zopiclon overeenkomt met 0,8 promille alcohol qua rijvaardigheid. Dan is de kans op een ongeval 5 keer zo groot als normaal. Kun je lacherig over doen, zo van 'haha maar het ging toch goed?' Maar persoonlijk vind ik dat niet zo grappig.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."