Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet veilig gebruiken van Ghb

Het veilig gebruiken van Ghb

137 antwoorden
42 weergaven
18-5-2026
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#1
*Opening post aangepast op verzoek.

Goed bezig @Revolutionair :grinning:
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@Revolutionair bedankt voor het openen van dit topic.

Ik gebruik nu ongeveer 2 jaar probleemloos en met plezier ghb. Meestal thuis met mn vriend, ongeveer 1 keer in de maand.
Op het forum miste ik inderdaad ook wat informatie. Als je gaat zoeken in het subforum ghb kom je inderdaad veel topics over verslaving tegen.

Ik vind het fijn om van gedachten te wisselen en informatie uit te wisselen.
In mijn omgeving gebruikt bijna niemand ghb, ik heb dus verder niemand om info mee uit te wisselen. Mn vriend weet net zoveel als ik.

Eén van mijn vuistregels mbt drugsgebruik is dat je nooit uit moet gaan van wat anderen je vertellen. Ga altijd zelf op onderzoek uit en zoek naar feiten. Lees veel tripreports. Zelfs van mijn eigen vriend neem ik niet zomaar iets voor waar aan. Soms heeft hij het ook mis.

Goede tip van TO: laat nooit voor je inschenken, maar maak altijd je eigen dosis klaar.
Wij gebruiken altijd thuis met zn tweetjes. Mijn vriend heeft zelf een tabel gemaakt in Excel, waarin we de tijd van inname en de dosis noteren. Dit bestand zal ik binnenkort posten. Het bestand houdt rekening met de algemene halfwaardetijd van ghb en berekent hoeveel je kan bijnemen na een bepaalde tijd.
Ik kijk meestal mee als mijn vriend voor ons inschenkt, andersom ook. Hij is heel secuur. Toch heeft hij een keer een fout gemaakt. Hij had een halve ml teveel voor mij in het spuitje gedaan. Die avond hadden we al een paar keer bijgepakt, ook sneller dan we normaal doen. Meestal wachten we minstens een uur. Ik ben toen voor het eerst out gegaan. Tenminste, dat beschouw ik achteraf als een lichte vorm van outgaan. Ik voelde me heel slaperig en voelde erg de drang om te gaan liggen en even een tukje te doen. Het was ook rond de tijd dat ik normaal naar bed ga, dus ik vond het niet zo vreemd dat ik moe was. Maarja, dit was geen normaal slaapje. Hij zei dat ik niet moest gaan liggen. Ik was eigenwijs en ben in slaap gevallen. Hij heeft me in de gaten gehouden en steeds gecheckt of ik nog reageerde. Hij moest me schudden voordat ik reageerde. Dus ik was wel wat ver weg.

Outgaan is niet normaal. Voor veel ghb-gebruikers schijnt het erbij te horen. Er is nog niet genoeg onderzoek gedaan, toch zijn er sterke vermoedens dat outgaan zorgt voor hersenbeschadiging. Genoeg reden om extra voorzichtig te zijn met doseren!

Dopjes zijn inderdaad geen goed idee. Een spuitje is the way to go. Want doseren komt heel nauw!

Het tijdstip van inname bijhouden is een tweede belangrijke regel! Er bestaat zelfs een website voor:

www.magikaleenbuis.nl

Ik zou graag meer willen weten over wat ghb precies doet in de hersenen. Ik weet dat het op je gaba werkt, en je centrale zenuwstelsel. Daarom mag je het ook niet combineren met andere downers.
Ik weet dat het de heropname van dopamine remt, en dat dat 4 uur later, als de ghb uit je systeem is, weer vrijkomt. Daarom word ik ook altijd wakker 4 uur na de laatste dosis, als we al lang en breed in bed liggen.
Het doet ook iets met je serotonine, ik heb het ergens gelezen. Dat voel ik ook, je kan er best wel euforisch van worden.

Het doet in ieder geval van alles in je brein. Daarom is het beter om ghb niet te vaak te gebruiken, en je hersens de tijd te geven om te laten herstellen en in balans te komen. Ik zou zeggen niet vaker dan 1 keer per maand.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#3
Natozlato zei:
Meestal wachten we minstens een uur. Ik ben toen voor het eerst out gegaan.
Klik om te vergroten...

Een uur is echt weinig met de meeste ghb zit je op je piek na een uurtje.
Met gebruik van Cocaïne gebruik ik altijd om de anderhalf uur een dosis omdat het een sterke upper is. En dan 45 minuten na de dosis ghb. 2 sterke lijntjes Coke.
Dat is mijn favoriete manier van gebruik.

Natozlato zei:
Ik was eigenwijs en ben in slaap gevallen. Hij heeft me in de gaten gehouden en steeds gecheckt of ik nog reageerde. Hij moest me schudden voordat ik reageerde. Dus ik was wel wat ver weg.
Klik om te vergroten...

Als je in een coma zal liggen was je niet wakker geworden. Een coma is echt niet meer reageren.

Natozlato zei:
dat 4 uur later, als de ghb uit je systeem is
Klik om te vergroten...

Dat zou misschien met de stofwisseling te maken hebben. De keren dat ik out ben gegaan en te ver ben gegaan word ik na 2 uur en drie kwatier wakker en voel ik dat het uit mijn systeem raakt.
3 uur is ook wel wat ik vaker heb gelezen maar ik geloof ook wel dat het bij iedereen anders werkt.

Bedankt voor je bijdragen.
Goed dat je niet alles zomaar aanneemt over wat andere te zeggen hebben.
Als 1x per maand goed werkt voor jou zou ik dat ook aanhouden.
Jou gebruik is de manier hoe je het normaal kan gebruiken.
Wil je echt antwoorden op al die vragen wat het met je hersenen doet zou je veel tijd moeten besteden aan het inlezen.
Ik zal met je mee doen en ik hoop een paar andere ook.
Veel dingen zijn al terug te vinden in het topic van @F.E.A.R.

Een tip voor mensen die onderzoek doen naar ghb op het web is, gebruik niet de hele tijd Google.
Bij zoekmachines als Bing of Yahoo kom je op hele andere sites terecht.
En zo kan je meedere informatie vinden.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
Revolutionair zei:
De 6 weken gaat puur over de echte lichamelijk afhankelijkheid waaraan je kan overlijden.

Ik zou deze bronnen spoedig toevoegen.
Klik om te vergroten...
Ben hier nog heel benieuwd naar. Heb zelf gezocht maar kon het niet vinden!
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Revolutionair zei:
Als je in een coma zal liggen was je niet wakker geworden. Een coma is echt niet meer reageren
Klik om te vergroten...

Er zijn toch verschillende stadia van coma. Als ik nuchter ben en slaap, hoeft er niet zo hard aan mij geschud te worden om mij wakker te krijgen. Het voelde echt anders ook.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#6
Natozlato zei:
Er zijn toch verschillende stadia van coma. Als ik nuchter ben en slaap, hoeft er niet zo hard aan mij geschud te worden om mij wakker te krijgen. Het voelde echt anders ook.
Klik om te vergroten...

Maar je hebt er van geleerd dus zorg dat het niet weer gebeurd 🙂
Kijk er ook even naar dat je elk uur wilt bijdoseren of dat je gewoon de juiste dosis pakt om 2 uur op te surfen.
Dat is veiliger want na 2 uur heb je minder kans dat 0.5 zo veel invloed heeft.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nu praat ik even voor mijzelf.
De eerste 2 buisjes hebben weinig effect, je leest dat wel vaker dat mensen het niks aan vinden of er niks van voelen. Ik ben zo iemand, ik bing dus altijd wel door. Pas naar een paar buisjes kom ik op gang.
Maar om OT te blijven dagen lang door gaan is dus geen goed advies.
Een nachtje of een avondje of op een after kan je hem best een tijdje door bingen.
Zorg er voor dat je niet over de 24 uur door gaat.
En zorg ervoor dat je lange pauzes houd.
Ghb is geen drugs voor elk weekend (vind ik ook gelden bij andere drugs btw inclusief alcohol)
A
AnjadebijLid
01-01-2024, 00:00
#8
Buu zei:
Ik gebruik al zo'n 3,5 jaar GHB (op feestjes) en ben nog nooit out gegaan.

Bij elke nieuwe batch wil je sowieso de sterkte testen, hoeft niet perse bij een testcentrum maar thuis laag met een dosis beginnen. Vaak start ik met 3 en werk ik omhoog. Ik heb vier verschillende batches gehad en eigenlijk kom ik altijd uit op starten @ 4,5 en 5ml redose om de twee uur. Wanneer ik een ander schema hanteer dan ga ik rekenen.

min - factor
0 - 1,000
10 - 0,841
20 - 0,707
30 - 0,595
40 - 0,500
50 - 0,420
60 - 0,354
70 - 0,297
80 - 0,250
90 - 0,210
100 - 0,177
110 - 0,149
120 - 0,125
130 - 0,105
140 - 0,088
150 - 0,074
160 - 0,063
170 - 0,053
180 - 0,044
190 - 0,037
200 - 0,031
210 - 0,026
220 - 0,022
230 - 0,019


T= 0 = 100% actief
T = 120 (2 uur) = 0,125% actief.

Stel m'n sweet spot zit op 4 ml en ik heb op T0 4ml genomen en ik wil op T120 bijnemen dan reken je gewoon. 4 ml x 0,125 = 0.5ml actief. 3.5ml bijnemen dus om weer op 4 te komen.

Als je dit principe bij houdt kan het eigenlijk nooit mis gaan. Uiteraard zijn er nog een paar variabelen zoals maaginhoud. Altijd je tijden loggen.

Wanneer je je tijd niet bijhoudt gaat het mis en dat is waarom mensen out gaan. Vaak na zo'n minuut of 60+ voel je eigenlijk niet zoveel meer terwijl er dus nog wel 0,35% actief is van je startdosis. Wanneer je dan je initiële startdosis neemt kom je dus uit op 135% van je startdosis. Oftewel goodnight sweet prince.
Klik om te vergroten...

is dit ook iets om aan de startpost toe te voegen? Ik vind dit duidelijker dan de regel na twee uur niet meer dan helft van de startdosis te gebruiken .
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#9
Anjadebij zei:
is dit ook iets om aan de startpost toe te voegen? Ik vind dit duidelijker dan de regel na twee uur
Klik om te vergroten...

Na 1 uur voel je niet zoveel meer zegt hij in die post.
Maar na 1 uur zit je juist op je piek.
De meeste mensen voelen na 2 uur de ghb niet meer.

Daarnaast is het na 3 uur uit je bloed verdwenen en vrouwen zijn gevoeliger voor Ghb en zoals je hiervoor leest is bij @Natozlato het na 4 uur uit haar bloed verdwenen en dat vind je wel vaker terug.

Dus ik weet niet hoe hij daar bij komt? @Buu
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik zal feitjes blijven delen dat ik terug kon vinden.
Heb ook 10.000 screenshots dus soms zijn dingen lastig terug te vinden.

Maar heb nog een vreemde aanvulling.
Ghb is een raar spul de werking is apart hier een stukje onderzoek dat bij een dagelijkse lage dosis de ratten zwaar vergeetachtig werden, maar bij een hoge dosis niet.
Dus te weinig nemen is schadelijk maar teveel ook?
Maar als je goed dossert is er niks aan de hand..

Als iemand een mening hier over heeft hoor ik dat graag. Een rat is natuurlijk geen mens.

20200207_103344.jpg
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Revolutionair zei:
Ik zal feitjes blijven delen dat ik terug kon vinden.
Heb ook 10.000 screenshots dus soms zijn dingen lastig terug te vinden.

Maar heb nog een vreemde aanvulling.
Ghb is een raar spul de werking is apart hier een stukje onderzoek dat bij een dagelijkse lage dosis de ratten zwaar vergeetachtig werden, maar bij een hoge dosis niet.
Dus te weinig nemen is schadelijk maar teveel ook?
Maar als je goed dossert is er niks aan de hand..

Als iemand een mening hier over heeft hoor ik dat graag. Een rat is natuurlijk geen mens.

Bekijk bijlage 5409
Klik om te vergroten...
De proef duurde 15 dagen. Misschien dat er na meer dagen wel verandering optreedt. Heb je de bron hier van nog?
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#12
Anjadebij zei:
is dit ook iets om aan de startpost toe te voegen? Ik vind dit duidelijker dan de regel na twee uur niet meer dan helft van de startdosis te gebruiken .
Klik om te vergroten...
Imo is dit de meest waardige informatie die je wilt weten omtremt GHB ja.

GHB Doseren (Zelfgeschreven artikel)

Hallo, nieuw hier maar lees wel vaak mee, had dit stuk oorspronkelijk geschreven voor een ander forum, maar dacht, post het hierook maar eens, kijken wat jullie mening er over is. bij deze: Batr Arie's 101-guide to GHB dosing Het ziet er ontzettend complex uit, maar als je het even doorhebt...
drugsforum.nl drugsforum.nl
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ganggang💯 zei:
De proef duurde 15 dagen. Misschien dat er na meer dagen wel verandering optreedt. Heb je de bron hier van nog?
Klik om te vergroten...

Ik heb vele screenshots.
Maar er staan bronnen in vermeld.


Buu zei:
Imo is dit de meest waardige informatie die je wilt weten omtremt GHB ja.
Klik om te vergroten...

Om te gaan zeggen dat het de meest waardige info is ben ik het niet mee eens.
Dit heeft iemand verzonnen en gebruikt dit als een schema voor zichzelf.
Dat het bij jou heeft gewerkt is persoonlijk.

Om al te beginnen als je ghb neemt zoals daar staat op 0 tot 10 en dat daar die afbouw al begint klopt al gelijk niet. Het duurt al 5 tot 10 minuten voor dat hij bij iemand inslaat of dat het word opgenomen door het lichaam.
Soms nog wel veel langer.
Dus bij 0 staat er 100% actief dat klopt al niet.

Daarnaast vermeld je dat je na een uur bijna niks voelt..
Dat kan als je zwaar aan het bingen bent of een upper erbij neemt.
Maar zo werkt het bij normaal gebruik niet.
Na een uur zit je op je piek.

Het geeft ook een vertekend beeld dat het steeds minder word.
In een uur gaat de werking van ghb steeds meer omhoog.
Na 2 uur begint de werking uit te werken en dat voel je dan.

Wat dan wel klopt is als je 4ml nam dat je na 2 uur 3.5 kan nemen omdat er nog resten in je bloed zitten. En omdat het gemiddeld na 3 uur uit je systeem is zorg je ervoor dat je niet teveel neemt.
Maar kan ook 4 uur zijn.


Revolutionair zei:
Ghb breekt snel af in je lichaam en is na 3 uur uit je bloed verdwenen. Maar na 2 uur is de roes van Ghb voorbij en kan je weer bij doseren.
Vanaf de 2.5ml/3ml kan je opbouwen naar een hogere dosis naar wens.
Het beste is om 0.5 bij te doseren tot je voelt dat je op de piek zit.
Bijdoseren van Ghb binnen de 2 uur kan resulteren op out gaan en dat is niet gewenst en ook niet de manier waarop Ghb gebruikt moet worden.
Klik om te vergroten...
Revolutionair zei:
Voor beginnende gebruikers is het niet verstandig om het buitenshuis te gaan gebruiken.
Je zou het doseren eerst onder de knie moeten krijgen en bij beginnende gebruikers komt het wel vaker voor dat ze out gaan omdat het doseren een leerproces is.
Klik om te vergroten...

Doseren is een leerproces voor iedereen en werkt bij iedereen anders.
Een schema van iemand anders hanteren werkt niet.
Je moet het zelf leren wat het beste werkt voor jou eerst in een thuissituatie.

Ik ken ook een meisje die niet binnen 3 uur moet bijnemen want dan gaat ze gewoon out of niet lekker.
Ik kan de hele tijd 4ml aanhouden om het anderhalf uur een dag lang zonder out te gaan.
Maar dat werkt dus niet voor iedereen.
Dit zijn 2 voorbeelden dus ook geen indicatie hoe je het moet gebruiken maar een ervaring uit mijn eigen gebruik en gebruik van iemand uit mijn kring.
Maar dat geeft al aan wat een verschil het is voor elk persoon die het gebruikt.


Anjadebij zei:
is dit ook iets om aan de startpost toe te voegen?
Klik om te vergroten...

Nee dat is geen goed idee.
Je kan geen vast schema gaan vastleggen voor mensen.
Iedereen moet dat zelf leren.
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#14
Revolutionair zei:
Ik heb vele screenshots.
Maar er staan bronnen in vermeld.




Om te gaan zeggen dat het de meest waardige info is ben ik het niet mee eens.
Dit heeft iemand verzonnen en gebruikt dit als een schema voor zichzelf.
Dat het bij jou heeft gewerkt is persoonlijk.

Om al te beginnen als je ghb neemt zoals daar staat op 0 tot 10 dat daar die afbouw al begint klopt al gelijk niet. Het duurt al 5 tot 10 minuten voor dat hij bij iemand inslaat of word opgenomen door het lichaam.
Soms nog wel langer.

Dus bij 0 staat er 100% actief dat klopt al niet.
Daarnaast vermeld je dat je na een uur bijna niks voelt..
Dat kan als je zwaar aan het bingen bent of een upper erbij neemt.
Maar zo werkt het bij normaal gebruik niet.
Na een uur zit je op je piek.

Het geeft ook een vertekend beeld zo, van het word steeds minder.
In dat uur gaat de werking van ghb steeds meer omhoog.

Na 2 uur begint de werking uit te werken en dat voel je dan.
Wat dan wel klopt is als je 4ml nam dat je na 2 uur 3.5 kan nemen omdat er nog resten in je bloed zitten. En omdat het gemiddeld na 3 uur uit je systeem is en daarom beter.
Maar kan ook 4 uur zijn.





Doseren is een leerproces voor iedereen en werkt bij iedereen anders.
Een schema van iemand anders hanteren werkt niet.
Je moet het zelf leren wat het beste werkt voor jou eerst in een thuissituatie.

Ik ken ook een meisje die niet binnen 3 uur moet bijnemen want dan gaat ze gewoon out of niet lekker.
Ik kan de hele tijd 4ml aanhouden om het anderhalf uur een dag lang zonder out te gaan.
Maar dat werkt dus niet voor iedereen.




Nee dat is geen goed idee.
Je kan geen vast schema gaan vastleggen voor mensen.
Iedereen moet dat zelf leren.
Klik om te vergroten...
Dan geloof je het niet. Het is gewoon een calculatie op basis van halfwaardetijd, waar zoals ik zei er meerdere variabelen zijn zoals maaginhoud.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#15
Buu zei:
Dan geloof je het niet.
Klik om te vergroten...

Het gaat niet om geloven, ik ga er inhoudelijk op in en leg voor wat er niet klopt aan bepaalde dingen.
Vertel mij dan uit wat ik heb gepost verkeerd is of waar je het niet mee eens bent?
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#16
Revolutionair zei:
Het gaat niet om geloven, ik ga er inhoudelijk op in en leg voor wat er niet klopt aan bepaalde dingen.
Vertel mij dan wat ik heb gepost verkeerd is of waar je het niet mee eens bent?
Klik om te vergroten...
Dat er op T0 100% actief is is uiteraard niet waar want het heeft een paar tellen nodig voordat het in je systeem komt. Maar de piek is vrij snel en daarna werkt het relatief snel uit volgens mijn schema. Jij claimt dat je na een uur op je piek zit maar dat is gewoon niet waar. Direct na inname zit je vrijwel op je piek en dat neemt af. Na een uur voel je uiteraard nog wat, want het zit nog in je systeem maar een groot deel is al gedaan.

Iets voelen, of inslaan heeft niks te maken met hoe het daadwerkelijk in je bloed rond gaat, vandaar dat je halfwaardetijd en dit schema in acht moet houden. Zoals ik zei zijn er meerder variabelen maar dit in acht nemen is gewoon verstandig en kan het nooit mis gaan. Volgens mij baseer jij het allemaal op persoonlijke ervaringen en of je wel wat voelt. Goed voor jou, maar dit is gewoon een deftige rekensom gebaseerd op wetenschap.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#17
Buu zei:
maar dit is gewoon een deftige rekensom gebaseerd op wetenschap.
Klik om te vergroten...

Heb je een bron van dat dit wetenschap is?

Dan zou dus iemand die een buisje neemt gelijk na teveel nemen na een paar tellen out gaan want je zit meteen op je piek?
Dat gebeurd dus nooit.
Het duurt wel een half uur na inname dat iemand dan out gaat die teveel neemt, ghb bouwt zich op in het eerste uur.
Hij slaat vrij snel in maar je zit niet meteen op je piek.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#18
Lees je eerst goed in voor dat je klakkeloos een schema van iemand aanneemt en gaat rondverspreiden dat het wetenschap is.

Ik wist dit allemaal al door jaren in te lezen.
Jij praat over je eigen ervaring en een eigen verzonnen schema.

20200207_163810.jpg

www.changingperspective.info

GHB veelgestelde vragen (F.A.Q.) - Changing Perspective

GHB wordt recreatief voornamelijk gebruikt vanwege de euforische, verdovende, energieke en lustopwekkende effecten. Het wordt gebruikt tegen narcolepsie.
www.changingperspective.info www.changingperspective.info
T
ThelittlegirlLid
01-01-2024, 00:00
#19
Interessant forum, iemand heeft een beetje zelfstudie gedaan naar GHB netjes en duidelijk! Ik ga alles even lezen als ik de tijd heb, aangezien ik zelf regelmatig gebruik en dat zo verantwoordelijk mogelijk wil doen dan.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Revolutionair zei:
Ghb is een raar spul de werking is apart hier een stukje onderzoek dat bij een dagelijkse lage dosis de ratten zwaar vergeetachtig werden, maar bij een hoge dosis niet.
Dus te weinig nemen is schadelijk maar teveel ook?
Klik om te vergroten...

Ik denk dat het dit rapport is; https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/340011001.pdf

Ik zag dat het rapport bij dierstudies nog verder gaat. Als ik het goed heb begrepen verminderde het ruimtelijk leren en geheugen bij ratten met de eerder genoemde herhaalde hogere doseringen van 100 mg/kg. Hierbij een belangrijk verschil tussen adolescente (jeugdige) en volwassen ratten. Bij volwassen ratten was er geen verminderd ruimtelijk geheugen merkbaar. Bij een eenmalige behandeling/enkelvoudige hoge dosering bij volwassenen verschillende studie uitkomsten van verminderd werkgeheugen; wel met 300 of 400 mg/kg en niet met 100 of 200 mg/kg vs niet met 100-400 mg/kg.

Ketafiene zei:
Je moet altijd wel weten wat je doet natuurlijk. De combi is gewoon fijn, want de G werkt sterker en je hebt minder nodig. Soms voel ik van een gebruikelijke dosis G niet eens zo heel veel, maar in combi met alcohol is het altijd raak! Altijd goed doseren rekeninghoudend met het stapeleffect.
Klik om te vergroten...

Ik kwam dit nog tegen in het rapport. Wellicht heb je er wat aan?
"Het is belangrijk te vermelden dat de gecombineerde toediening van alcohol en GHB (in gangbare dosering) reeds significant de hoeveelheid zuurstof in het bloed verlaagt (Thai et al., 2006). Bovendien werd aangetoond dat GHB de eliminatie van alcohol vertraagt en dit verklaart mede het verhoogde risico op ademhalingsstilstand na gelijktijdig gebruik van beide middelen (Poldrugo and Addolorato, 1999)."

Bij deze combi (met alcohol) is extra voorzichtigheid geboden. In het rapport bij humane studies (5.2.1) bleek uit een studie een synergetische werking bij deze combi wat anterograde amnesie* kan geven.

"Het is in dit verband interessant dat een enkele keer alcoholgebruik al anterograde amnesie kan geven (Mintzer and Griffiths, 2002; Soderlund et al., 2005), omdat GHB vaak samen met alcohol wordt gebruikt. De combinatie van GHB en alcohol zou een groter effect op het episodisch geheugen hebben dan dezelfde dosis van beide geneesmiddelen alleen (men noemt dit synergisme). Andere studies suggereren echter dat de interacties tussen GHB en alcohol bij knaagdieren en mensen additief zijn en niet synergistisch (Cook et al., 2006; Lamb et al., 2003; Thai et al., 2006)."

* https://nl.wikipedia.org/wiki/Anterograde_amnesie

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."