Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLSD trip | mede tripper gaat volledig fout

LSD trip | mede tripper gaat volledig fout

175 antwoorden
37 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ikbeneenfiets zei:
Jou zou ik nou wel als tripsitter willen hebben :grin:. Klinkt alsof je weet waar je het over hebt.
Klik om te vergroten...

Haha, bedankt! Dat hoor ik vaker.

Toch ga ik meestal niet op die verzoeken in omdat er ook een behoorlijke verantwoordelijkheid ligt bij de tripsitter (vind ik). Als shit hits the fan, dan ben je wel aansprakelijk eigenlijk. Dus dan vraag ik me altijd af: 'wil ik die verantwoordelijkheid wel dragen?' En dan is het antwoord meestal 'nee'.

Flauw he

Ik heb wel wat ervaring bij psychedelische zorg op festivals, maar dan werk je met een team voor een organisatie en ben je dus niet persoonlijk aansprakelijk voor wat er gebeurt, tenzij je echt nalatig handelt natuurlijk.

Het blijft een beetje een probleem bij psychedelica. Er zijn maar heel weinig goed geschikte locaties voor een trip en er zijn nog veel minder professionels organisaties die zo'n trip willen begeleiden. De organisaties die het wel doen zijn vaak heel duur en meestal ook wat te zweverig voor mijn smaak. Dan krijg je er gelijk een heel pakket aan spirituele traumatherapie bij. Dat kan interessant zijn, maar de meeste mensen vinden een psychedelische ervaring gewoon een interessant avontuur. Eventuele introspectie zie ik als een bonus, niet als doel op zich.

Maar ik geef dus wel graag tips wat je kunt doen. =)
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Ervaring en kundigheid scheelt, maar zorgt er niet voor dat een tripsitter in de state of mind zit waar de trippers in zitten.

Zoals gezegd ben ik niet per se tegen tripsitters hoor. Met name bij mensen die nieuw zijn met trippen of een specifiek tripmiddel, is het een goed idee vind ik.


Ik ben daar wellicht vrij gevoelig voor. Oncomfortabel is het misschien niet per se, het is meer dat nuchtere mensen een soort link zijn naar de nuchtere wereld. Wanneer ik trip met vrienden, dan zijn wij de enige mensen in het universum. Als daar verderop een tripsitter zit, dan is dat niet meer zo. Dan zit daar iemand die ons op dat moment niet écht begrijpt (wederom, ervaring en kundigheid scheelt, maar diegene surft op dat moment niet op dezelfde golf als ons, is wat ik probeer te zeggen) en wij begrijpen diegene op onze beurt niet écht.


Als iemand zich echt niet veilig voelt om te gaan trippen, dan is een tripsitter een optie. Al denk ik dus ook dat als je twijfels hebt om te gaan trippen, dat je dan überhaupt niet moet gaan trippen. Voor mij persoonlijk, ik ben het type "als ik lig te sterven, laat me dan aub met rust". Niemand kent mij beter dan mij en ik ben al meermaals op eigen kracht uit de hel terug gekropen naar aarde. Voor mij is het veel prettiger om een stripje clonazepams achter de hand te hebben voor extreme noodgevallen dan een tripsitter die me geruststelt. Dat is ook een soort link terug naar de wereld, maar veel minder aanwezig in mijn beleving.

Maar nogmaals, ik zie op zich de waarde wel van een deskundige ervaren tripsitter. Is een tripper al meer ervaren en wil diegene even compleet los van de wereld zijn, dan staat zo'n tripsitter daar echter imo wel wat voor in de weg.



Ik zit vaak heel erg op 1 lijn met een tripbuddy. Met name bij psychedelica en wiet. Er zijn genoeg mensen die ervaren een soort collectieve trip te hebben.
Klik om te vergroten...
Ik ben zelf in het algemeen gesproken een voorstander van een tripsitter, vooral bij beginnende trippers.
Wanneer je al meer ervaring hebt, lijkt het mij veruit beter om alleen te trippen of ieg zonder sitter. Natuurlijk heb jij geen sitter nodig. Maar die zijn ook meer bedoeld voor mensen met geen enkele ervaring. Zoals topic starter en zijn compagnon. Voor hen was het heel goed geweest.

Over connectie; ik heb bij jou ook het idee dat het van meer gewicht is dat jij een diepe vriendschap hebt met je vriend dan dat LSD voor die connectie zorgt. Want ik betwijfel of je telepathisch contact hebt met een vreemde wanneer je op LSD zit. En zoals @Neo-Shulginist al zei, soms denk je dat je contact hebt met iemand maar zijn het je eigen projecties die jou dat doen denken. In geval van het contact met je vriend geloof ik je meteen dat jullie een speciaal contact hebben op bepaalde middelen, maar ik betwijfel of je datzelfde contact zal hebben met iemand met wie je niet een diepe band hebt. Werkelijke connectie heeft met meer te maken dan alleen een tripmiddel.

Natuurlijk ben ik ook bekend met het gevoel van connectie. Ik heb mijzelf op LSD ook universeel / kosmisch verbonden gevoeld met alles in deze wereld. Dat is een heel diep en helend gevoel. En het is in mijn ogen een realiteit. Maar het speelt zich af op een ander niveau dan het telepathisch contact wat je denkt te hebben met andere trippers. Ik geloof helemaal niet dat je telepathisch wordt van LSD. Misschien wel met mensen met wie je al een diepe vriendschap of connectie hebt. Maar zeker niet at random mat iedereen. Dat is projectie.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
שמש zei:
Ik ben zelf in het algemeen gesproken een voorstander van een tripsitter, vooral bij beginnende trippers.
Wanneer je al meer ervaring hebt, lijkt het mij veruit beter om alleen te trippen of ieg zonder sitter. Natuurlijk heb jij geen sitter nodig. Maar die zijn ook meer bedoeld voor mensen met geen enkele ervaring. Zoals topic starter en zijn compagnon. Voor hen was het heel goed geweest.
Klik om te vergroten...
Eigenlijk 1 keer: de eerste keer. Daarna weet je wat het is en als je goed naar je gevoel/intuïtie luistert, dan weet je of je klaar bent om te trippen. Sta je niet in contact met je gevoel, dan zou je imo dus helemaal niet moeten gaan trippen. En dan nog, is het niet eens per se nodig om een tripsitter te hebben bij de eerste keer (maar wel verstandig). Samen trippen met een paar mensen die je vertrouwd en die ervaring hebben, kan in veel gevallen ook voldoende zijn denk ik.

Maar als mensen echt graag een tripsitter erbij hebben, wie ben ik dan om dat af te keuren. Al geloof ik dus wel sterk in luisteren naar je intuïtie en zonder "zwembandjes" het water in gaan.

שמש zei:
Over connectie; ik heb bij jou ook het idee dat het van meer gewicht is dat jij een diepe vriendschap hebt met je vriend dan dat LSD voor die connectie zorgt. Want ik betwijfel of je telepathisch contact hebt met een vreemde wanneer je op LSD zit. En zoals @Neo-Shulginist al zei, soms denk je dat je contact hebt met iemand maar zijn het je eigen projecties die jou dat doen denken. In geval van het contact met je vriend geloof ik je meteen dat jullie een speciaal contact hebben op bepaalde middelen, maar ik betwijfel of je datzelfde contact zal hebben met iemand met wie je niet een diepe band hebt. Werkelijke connectie heeft met meer te maken dan alleen een tripmiddel.
Klik om te vergroten...
Ik heb ongetwijfeld een speciale band met mijn beste vriend en denk dat dat veel invloed heeft op het op 1 lijn staan met elkaar. Al denk ik ook dat als in een trippend gezelschap mensen allemaal de intentie hebben om in het nu te zijn en open en accepterend te zijn, dat ook zij dichter tot elkaar komen met behulp van bijvoorbeeld LSD. Immers, we zijn in werkelijkheid op een spiritueel niveau verbonden met elkaar.

שמש zei:
Natuurlijk ben ik ook bekend met het gevoel van connectie. Ik heb mijzelf op LSD ook universeel / kosmisch verbonden gevoeld met alles in deze wereld. Dat is een heel diep en helend gevoel. En het is in mijn ogen een realiteit. Maar het speelt zich af op een ander niveau dan het telepathisch contact wat je denkt te hebben met andere trippers. Ik geloof helemaal niet dat je telepathisch wordt van LSD. Misschien wel met mensen met wie je al een diepe vriendschap of connectie hebt. Maar zeker niet at random mat iedereen. Dat is projectie.
Klik om te vergroten...
Deels projectie misschien, maar ik denk niet dat echte vriendschap/connectie per se een jarenlange band met iemand vereist. De ego oplossende kwaliteit van psychedelica kan denk ik die connectie ook aan het licht brengen. Mits de betrokkenen dus bereid zijn om zich compleet over te geven aan het moment.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Dat zijn dingen waarvan we het raar vinden dat ze op school onderwezen zouden worden, maar ik denk ook dat dat een immense positieve uitwerking zou hebben op de complete maatschappij. We leren over zoveel dingen, maar niets over onze eigen aard en spiritualiteit.

Ik vind Jung heel erg goed en denk dat hij heel treffend de menselijke psychologie beschrijft. Imo beter dan Freud. Al ben ik geen kenner. Misschien dat ik me eens wat meer kan verdiepen in zijn werk.
Klik om te vergroten...
Freud betrekt alles op de seksuele driften van de mens terwijl Jung het veel breder bekijkt. Zijn visie op het onderbewustzijn, archetypen en dus projecties zijn in mijn ogen uitmuntend. Ook boeiende boeken over dromen. Ik lees ook graag boeken van zijn leerlinge Marie Louise von Franz (oa haar boek over de psychologische achtergronden en symboliek van alchemie).
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Eigenlijk 1 keer: de eerste keer. Daarna weet je wat het is en als je goed naar je gevoel/intuïtie luistert, dan weet je of je klaar bent om te trippen. Sta je niet in contact met je gevoel, dan zou je imo dus helemaal niet moeten gaan trippen. En dan nog, is het niet eens per se nodig om een tripsitter te hebben bij de eerste keer (maar wel verstandig). Samen trippen met een paar mensen die je vertrouwd en die ervaring hebben, kan in veel gevallen ook voldoende zijn denk ik.

Maar als mensen echt graag een tripsitter erbij hebben, wie ben ik dan om dat af te keuren. Al geloof ik dus wel sterk in luisteren naar je intuïtie en zonder "zwembandjes" het water in gaan.


Ik heb ongetwijfeld een speciale band met mijn beste vriend en denk dat dat veel invloed heeft op het op 1 lijn staan met elkaar. Al denk ik ook dat als in een trippend gezelschap mensen allemaal de intentie hebben om in het nu te zijn en open en accepterend te zijn, dat ook zij dichter tot elkaar komen met behulp van bijvoorbeeld LSD. Immers, we zijn in werkelijkheid op een spiritueel niveau verbonden met elkaar.


Deels projectie misschien, maar ik denk niet dat echte vriendschap/connectie per se een jarenlange band met iemand vereist. De ego oplossende kwaliteit van psychedelica kan denk ik die connectie ook aan het licht brengen. Mits de betrokkenen dus bereid zijn om zich compleet over te geven aan het moment.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens! :)

Ik denk dat Carl Gustav Jung eigenlijk verplichte kost zou moeten zijn op school (en al helemaal op tripschool :wink: ). Zijn reflecties aangaande projecties zijn essentieel wanneer je met realiteiten speelt, zoals in het geval van drugsgebruikers. Zodat je beter kan scheiden wat een spirituele verbinding is (met personen, het hele universum, etc.) en wat projecties (gedachtenspinsels) zijn. Moeilijke materie en hoe dieper je er in gaat hoe moeilijker het wordt. Maar op het meest basale niveau van 'hoe je over mensen denkt' werkt het heel verhelderend. Ik neem aan dat jij bekend bent met Jung, maar ik zou het verder iedere drugsgebruiker (en met name trippers) willen aanraden zich in zijn boeken te verdiepen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dat zijn dingen waarvan we het raar vinden dat ze op school onderwezen zouden worden, maar ik denk ook dat dat een immense positieve uitwerking zou hebben op de complete maatschappij. We leren over zoveel dingen, maar niets over onze eigen aard en spiritualiteit.

Ik vind Jung heel erg goed en denk dat hij heel treffend de menselijke psychologie beschrijft. Imo beter dan Freud. Al ben ik geen kenner. Misschien dat ik me eens wat meer kan verdiepen in zijn werk.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
een geurkaas aansteken
Klik om te vergroten...
:kots:
Mindless zei:
Maar als mensen echt graag een tripsitter erbij hebben, wie ben ik dan om dat af te keuren. Al geloof ik dus wel sterk in luisteren naar je intuïtie en zonder "zwembandjes" het water in gaan.
Klik om te vergroten...
Ligt natuurlijk ook aan de situatie. Ik heb over een paar maanden een interessante trip op de planning staan waarbij ik waarschijnlijk een uur of zes niet meer op deze planeet ben. Dan vind ik een sitter wel fijn. Wordt meteen mijn eerste keer met een tripsitter :) Voor iets als DMT of Changa is een sitter fijn om te zorgen dat je het huis niet in de fik steekt, en voor iets als salvia of datura moet je imo eigenlijk wel een nuchter persoon in de buurt hebben voor de veiligheid.
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Haha, bedankt! Dat hoor ik vaker.

Toch ga ik meestal niet op die verzoeken in omdat er ook een behoorlijke verantwoordelijkheid ligt bij de tripsitter (vind ik). Als shit hits the fan, dan ben je wel aansprakelijk eigenlijk. Dus dan vraag ik me altijd af: 'wil ik die verantwoordelijkheid wel dragen?' En dan is het antwoord meestal 'nee'.

Flauw he

Ik heb wel wat ervaring bij psychedelische zorg op festivals, maar dan werk je met een team voor een organisatie en ben je dus niet persoonlijk aansprakelijk voor wat er gebeurt, tenzij je echt nalatig handelt natuurlijk.

Het blijft een beetje een probleem bij psychedelica. Er zijn maar heel weinig goed geschikte locaties voor een trip en er zijn nog veel minder professionels organisaties die zo'n trip willen begeleiden. De organisaties die het wel doen zijn vaak heel duur en meestal ook wat te zweverig voor mijn smaak. Dan krijg je er gelijk een heel pakket aan spirituele traumatherapie bij. Dat kan interessant zijn, maar de meeste mensen vinden een psychedelische ervaring gewoon een interessant avontuur. Eventuele introspectie zie ik als een bonus, niet als doel op zich.

Maar ik geef dus wel graag tips wat je kunt doen. =)
Klik om te vergroten...
Ja je hebt groot gelijk. Zou ik ook niet doen bij een wildvreemde. En ik zou ook een hele bijzondere tripsitter nodig hebben, want ik ben echt super verlegen en voel me gauw ongemakkelijk in gezelschap. Bovendien ben ik super gevoelig voor de gevoelens van andere dus ik zou echt een ultieme zen tripsitter nodig hebben die alleen maar rust uitstraalt. Eigenlijk zou het voor mij beter zijn om alleen te trippen zodat ik dan tot de inzichten kan komen die ik nodig heb om mijn sociale angst te overwinnen. Maar dan heb je alleen geen backup als het fout gaat. Lastig dus. Heb al een keer op truffels getript in mn eentje, en dat ging wel ok, maar dat was een vrij lage dosis. En als ik hoor hoe het mis kan gaan, kan ik dat vooralsnog maar beter niet doen.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Het gaat richting victim-blaming: 'als je heel angstig wordt van tripmiddelen dan zal het wel aan je eigen koppigheid liggen. Je moet je gewoon wat flexibeler opstellen.'
Dat zie ik als een vorm van victim-blaming die geen rekening houdt met de invloed van de omgeving en de mindset voorafgaand aan de trip. Je ziet dat ook gebeuren in het tripreport van dit topic. De tripper was gestrest en voelde zich niet helemaal fijn in de setting binnenshuis. Het resultaat is onrust en angst, die door de omgeving van gevaarlijk verkeer nog verder escaleert in paniek. Het lijkt me niet heel constructief om dan tegen die tripper te zeggen dat ze gewoon wat geïnteresseerder moeten zijn in hun eigen onderbewustzijn.
Klik om te vergroten...

Zo zie ik dat ook niet.
Lsd is een behoorlijke confrontatie met jezelf.
En ik heb mensen fout zien gaan die altijd de lolbroek aan hadden en super zelf verzekerd waren zo leek het. Altijd een weerwoord.
Zelfs een beetje de bully van de groep.

Tot die zegel van 220ug erin ging en diegene helemaal in zichzelf keerde.
Niet goed voelde over zichzelf..
Ja dan word je ineens met je neus onder de feiten gedrukt.
En soms heeft iemand dat nodig.
En dat zijn vaak de koppige mensen die op dat moment veel moeite hebben met het loslaten van hun ego en hun eigen gelijk, en dan ga je er tegen vechten en kan je verwachten dat je een bad trip krijgt.

Heeft niks te maken met victim blaming.
Het is een spiegel recht in je gezicht.
En soms hebben mensen dat ook nodig.

Daarnaast heb je mensen met traumatische ervaringen. Die krijgen vaak ook wat te voorduren.
Maar als ze daar doorheen zijn hebben ze wel wat geleerd en zouden ze er wat uit kunnen halen.

Je hoort altijd mensen zeggen dat je in een trip kan blijven hangen.
Maar je blijft na elke trip wel ergens hangen.
Het veranderd sws verschillende chemie in je hersens en inzichten in dit leven.
Het is een ervaring die je rijker bent of die nou naar wens was of niet.

Ik ben ook wel eens mee gezogen door iemand waar ik mij de hele avond over moest ontfermen.
Alleen maar drama...
Daarna voelde ik mij ook niet op mijn best door deze ervaring. En heb daarna samen met mijn beste maat een andere setting gecreëerd het gebruik van mdma erbij.
Weer een positieve vibe, dat had ik nodig.

Nu ik het er de hele tijd weer over heb is het eigenlijk wel weer eens tijd voor een goede trip..
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#10
Roze Olifant zei:
Ik heb lang gedacht dat leven na de dood onaannemelijk is (onlogisch vanuit de evolutieleer, etc.). En mijn innerlijke ‘rationele ik’ meent ergens nog steeds te moeten vinden dat de meest logische theorie is dat alles na ons sterven gewoon stopt. Idee: we zijn ons brein. Als dat brein dood is, is er niks meer, nada. Ik ben van nature nuchter en niet erg zweverig of ‘spiritueel’ (hoe je dat ook definieert) van aard - al mijn niet drugs-gebruikende vrienden zullen dit beamen. En toch ben ik substantieel veranderd in m’n gedachtengangen en meer open minded geworden voor andere theorieën, júist door naast ‘normaal’ onderzoek te bedrijven binnen de - terecht bestaande - maatschappelijk geaccepteerde wetenschapsgrenzen óók bezig gaan met die zaken die juist niet door wetenschap aangetoond kunnen worden (o.a. door interesse in, en ervaring met psychedelica). Dat betekent niet dat ik niet met beide benen op de grond blijf/wil blijven staan. (Zelf)kritisch zijn blijft één van de belangrijkste dingen die er zijn, anders loert het gevaar van een vorm van grootheidswaanzin, vind ik dan hè. Dan zou ik geen integere onderzoeker meer zijn, en ik draag integer (wetenschappelijk) onderzoek een warm hart toe.
Klik om te vergroten...

Dit is precies mijn gedachtegang.
Na dat de hersens niet meer werken dan is het bewustzijn voorbij en is je geest ook gestorven.
Dat is mijn 'geloof'

Mindless zei:
Dat leven kan ook in een compleet andere wereld/dimensie/droom zijn.
Klik om te vergroten...

Maar ik vind het leuk om te filosoferen over wat mogelijk kan zijn.
En kan mij daar in verdiepen en inleven.
Maar dat veranderd niks aan wat ik denk dat er gaat gebeuren.

Religie vind ik geen leuke discussie.
Ik vind het een beetje achterhaald.
Daarnaast snap ik best dat mensen bang zijn voor de dood en dit leven niet voor niks willen doen en hopen op een hemel waar ze voor altijd lang en gelukkig leven.
Maar met de kennis en wetenschap van deze tijd vind IK dat je boeken als de bijbel en koran een soort mindgame game is om mensen een bepaalde pad te laten volgen.

Het heeft in het verleden zeker geholpen om de maatschappij op te bouwen hoe hij nu is.
Wat is goed en wat is slecht....
Maar nu hebben we de wet en mogen van mij die boeken het museum in.

Geen beledigingen aan mensen die wel geloven, je moet doen waar je jezelf goed bij voelt.
Maar dit is wat ik er over denk.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#11
Revolutionair zei:
Dit is precies mijn gedachtegang.
Na dat de hersens niet meer werken dan is het bewustzijn voorbij en is je geest ook gestorven.
Dat is mijn 'geloof'.
Klik om te vergroten...

Dit is dus inderdaad waar ik praktisch mijn leven lang van overtuigd ben geweest, gedeeltelijk nog steeds ben, zij het niet meer zo enorm stellig als vroeger. Als ik eerlijk ben, ben ik waarschijnlijk als het erop aankomt nog steeds geneigd om dit standpunt te verdedigen. Als je me op straat zou tegenkomen, me onder druk/met een camera voor m’n neus deze vraag zou stellen en ik zou abrupt moeten antwoorden, dan zou ik vermoedelijk - overvallen door de vraag - ook jouw antwoord geven. Omdat dit, de rationele/wetenschappelijke denkwijze, gedurende mijn leven onbewust deel is gaan uitmaken van mijn persoon en identiteit. Het is bovendien mijn werk om ‘zo’ te denken.

Ik heb de (niet onlogische, maar misschien soms wat rigide) overtuiging ingebakken zitten dat dit met de kennis die we nu hebben het meest betrouwbare is om te geloven, zolang het tegendeel niet bewezen is. Aangezien ik ook echt affiniteit heb met wetenschap (ondanks de flaws, onzuiverheden en corruptie die ook daar zeer veelvoorkomend zijn en die ik inmiddels wel ken) voel ik me hierbij het veiligst. Het punt is: er is gewoon meer te ontdekken dan wat de wetenschap binnen de kaders van wat maatschappelijk mogelijk/toegestaan is, tot dusver, heeft kunnen bewijzen. Het hoeft niet dáár op te houden met het vergaren van kennis over de wereld, het universum, het hoe en wat van alles, wie wij zijn.

Ik ben geboren, dan wel opgevoed, met een nuchterheid die ervoor zorgt dat ik kritisch sta ten opzichte van ’kennis’ door eigen ervaring (dus ook met psychedelica): daar hebben we hem weer, N = 1. Maar ik ben juist heel opgelucht en blij dat ik over de tijd heen ben gaan inzien dat meerdere wegen - en dus niet alleen reguliere wetenschap - sámen kunnen leiden naar Rome. En met Rome bedoel ik dan de vorming van een eigen geloof of standpunt ten opzichte van kwesties waar níemand echt het fijne van weet, omdat die antwoorden er gewoonweg nog niet zijn. Ik pretendeer niet deze zelf te gaan kunnen achterhalen in mijn simpele, korte mensenleventje, met mijn apenbreintje, zeker niet. Die illusie heb ik totaal niet. Maar het is leuk om ermee bezig te zijn en andermans perspectieven te horen/lezen. Verder kijken dan onze reguliere wetenschap - maar daarbij die wetenschap ook zéker niet uit het oog verliezen - is m.i. een verrijking.

Deze vorm van mentale flexibiliteit maakt me gevoelsmatig niet alleen een ruimdenkender mens, maar uiteindelijk ook ook een betere onderzoeker. Ik doe mijn werk, binnen de begrijpelijke grenzen, maar ik verbreed m’n onderzoek op mijn manier in m’n vrije tijd, als hobby. :) Het is mijn ultieme droom om deze twee zaken in de toekomst te kunnen combineren, maar de vraag is of ik nog mag meemaken dat de maatschappij hier klaar voor is. Want het hardnekkige ‘drugs are bad, m’kay’ is niet zomaar van de baan.

Leuke discussie trouwens. Wel echt een beetje afgedreven, haha. Nu toch maar eens echt proberen te slapen. Welterusten!
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#12
Roze Olifant zei:
Leuke discussie trouwens. Wel echt een beetje afgedreven, haha. Nu toch maar eens echt proberen te slapen. Welterusten!
Klik om te vergroten...

Ach ja dat maakt zo een forum interessant.
Hoe een verhaal van iemand een complete filosofie word van verschillende mensen.
Is erg leerzaam.

Good night!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben het met Revolutionair eens.
Als het brein stopt, dan is alles over.
Mijn vader zei altijd: maak er wat van, dit leven! Je hebt en krijgt er maar één.
Angst voor de dood heb ik totaal niet.
Ik ben eerder zeer benieuwd , waar de geest terecht komt ...
Als er na de dood een plek zou zijn, waar d e geest heen gaat, nou, dat zou nu heden ten dage een overvol gebied zijn, nietwaar
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#14
Roze Olifant zei:
Maar ik ben juist heel opgelucht en blij dat ik over de tijd heen ben gaan inzien dat meerdere wegen - en dus niet alleen reguliere wetenschap - sámen kunnen leiden naar Rome. En met Rome bedoel ik dan de vorming van een eigen geloof of standpunt ten opzichte van kwesties waar níemand echt het fijne van weet, omdat die antwoorden er gewoonweg nog niet zijn. Ik pretendeer niet deze zelf te gaan kunnen achterhalen in mijn simpele, korte mensenleventje, met mijn apenbreintje, zeker niet. Die illusie heb ik totaal niet. Maar het is leuk om ermee bezig te zijn en andermans perspectieven te horen/lezen. Verder kijken dan onze reguliere wetenschap - maar daarbij die wetenschap ook zéker niet uit het oog verliezen - is m.i. een verrijking.
Klik om te vergroten...

Dit ook nog ja!
Zo is het wel niemand kent de waarheid dus sta altijd open om te horen welke theorieën er nog meer zijn.
Natuurlijk zou ik ook willen dat mijn bewustzijn nog een verdere leven heeft.
Al heb ik daar weinig vertrouwen in.
Straks ga ik dood en sta ik toch voor de poort van de hell hahaha zou wat zijn.
Was ik zo overtuigd en bleek het allemaal waar..
Vind het leuk om over zulke dingen na te denken.
Maakt het leven rijker.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#15
Legio Patria Nostra zei:
Angst voor de dood heb ik totaal niet.
Klik om te vergroten...

Netjes!
Heb ik dus ook ik geniet van het leven.
En ben niet bang voor de dood.
Ik wil nu niet dood dus heb wel levens overdrang.
Maar dat is dus het punt waar veel mensen niet mee kunnen leven.
Dat dit het is en niet meer en dan word de dood voor hun ineens heel erg eng.
Maar zo te lezen hebben wij dat in deze discussie helemaal niet.
Zo zie je maar weer de open minded geesten van de drugsgebruikers.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Angst doet geloven.
Zo werd middels het aanpraten van angst voor de hel, verdoemenis , vagevuur en nóg veel meer van al dit fraais de mensheid vol van angst in de kerk gehouden en hadden de heren in hun jurk ontzettend veel macht.
Nu iedereen slimmer is geworden is de leegloop van kerken een vet probleem geworden voor deze geloofs lieden.
Leven na de dood, profetieën ,aliens, spirituele zaken, volgens mij zal de spiritualiteit alleen maar verder worden uitgediept, al of niet met ayahuasca trips en andere trips.
Het zal mijn tijd wel duren zogezegd
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#17
Legio Patria Nostra zei:
Angst doet geloven.
Klik om te vergroten...
Check this out:

E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#18
Roze Olifant zei:
Maar het is leuk om ermee bezig te zijn en andermans perspectieven te horen/lezen. Verder kijken dan onze reguliere wetenschap - maar daarbij die wetenschap ook zéker niet uit het oog verliezen - is m.i. een verrijking.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens! Zo kijk ik er ook tegenaan...

Roze Olifant zei:
Het is mijn ultieme droom om deze twee zaken in de toekomst te kunnen combineren, maar de vraag is of ik nog mag meemaken dat de maatschappij hier klaar voor is. Want het hardnekkige ‘drugs are bad, m’kay’ is niet zomaar van de baan.
Klik om te vergroten...
Laten we hopen dat hier nog verandering in komt...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Roze Olifant zei:
Ik heb lang gedacht dat leven na de dood onaannemelijk is (onlogisch vanuit de evolutieleer, etc.). En mijn innerlijke ‘rationele ik’ meent ergens nog steeds te moeten vinden dat de meest logische theorie is dat alles na ons sterven gewoon stopt. Idee: we zijn ons brein. Als dat brein dood is, is er niks meer, nada. Ik ben van nature nuchter en niet erg zweverig of ‘spiritueel’ (hoe je dat ook definieert) van aard - al mijn niet drugs-gebruikende vrienden zullen dit beamen. En toch ben ik substantieel veranderd in m’n gedachtengangen en meer open minded geworden voor andere theorieën, júist door naast ‘normaal’ onderzoek te bedrijven binnen de - terecht bestaande - maatschappelijk geaccepteerde wetenschapsgrenzen óók bezig gaan met die zaken die net niet door wetenschap aangetoond kunnen worden (o.a. door interesse in, en ervaring met psychedelica). Dat betekent niet dat ik niet met beide benen op de grond blijf/wil blijven staan. (Zelf)kritisch zijn blijft één van de belangrijkste dingen die er zijn, anders loert het gevaar van een vorm van grootheidswaanzin, vind ik dan hè. Dan zou ik geen integere onderzoeker meer zijn, en ik draag integer (wetenschappelijk) onderzoek een warm hart toe.
Klik om te vergroten...
Maar dat idee heeft niets met wetenschap te maken, aangezien de wetenschap helemaal niet bewezen heeft dat het brein bewustzijn genereert. Zie de 'hard question of consciousness'. Wetenschap weet helemaal niet wat bewustzijn is.

En dat vind ik altijd apart. Vele zogenaamd rationele, wetenschappelijk ingestelde mensen claimen dat zij alles vanuit de ratio doen, maar maken dus wel eerst deze immense aanname dat bewustzijn wordt gegenereerd door (en dus is gelimiteerd tot) het fysieke brein. Dit is in mijn ogen ook gewoon een geloofssysteem, want dat is dus helemaal geen onweerlegbaar vaststaand feit. Het brein kan bijvoorbeeld mogelijk ook net zo goed fungeren als een ontvanger, in plaats van een generator.

Ik ben voor integer wetenschappelijk onderzoek, maar altijd wanneer bovenstaande claim wordt gemaakt, denk ik bij mezelf: wat is daar zo wetenschappelijk aan?


Roze Olifant zei:
Maar daarom: geloof niet de eerste de beste ongefundeerde aanname die je tegenkomt. Probeer bij filosofische vraagstukken/levensvragen verder te denken dan vanuit theorieën die logisch lijken vanuit ons eigen referentiekader als mens, op aarde, in het hier en nu. In de letterlijke zin van het woord is dit ook wetenschap: willen weten, maar niet focussen op één enkele benadering of hypothese. Je hebt wetenschap als onderdeel van onze maatschappij, die is zeer begrensd, en dat is maar goed ook. Daarom hebben we er zoveel aan te danken. Maar wetenschap en spiritualiteit zijn geen tegenpolen, sterker nog: naar mijn mening maken ze onderdeel van elkaar uit.
Klik om te vergroten...
Ik zie reguliere wetenschap als wetenschap van de objectieve wereld en spiritualiteit als wetenschap van directe ervaring/subjectiviteit. De laatste is imo een soort wetenschap, want als het goed is, is er hier geen sprake van geloof. Wanneer geloof zijn intrede doet, degradeert spiritualiteit tot religie. Je bent hier echter zelf degene die erop toeziet dat die degradatie niet plaatsvindt.


Roze Olifant zei:
Ik ben geboren, dan wel opgevoed, met een nuchterheid die ervoor zorgt dat ik kritisch sta ten opzichte van ’kennis’ door eigen ervaring (dus ook met psychedelica): daar hebben we hem weer, N = 1. Maar ik ben juist heel opgelucht en blij dat ik over de tijd heen ben gaan inzien dat meerdere wegen - en dus niet alleen reguliere wetenschap - sámen kunnen leiden naar Rome. En met Rome bedoel ik dan de vorming van een eigen geloof of standpunt ten opzichte van kwesties waar níemand echt het fijne van weet, omdat die antwoorden er gewoonweg nog niet zijn. Ik pretendeer niet deze zelf te gaan kunnen achterhalen in mijn simpele, korte mensenleventje, met mijn apenbreintje, zeker niet. Die illusie heb ik totaal niet. Maar het is leuk om ermee bezig te zijn en andermans perspectieven te horen/lezen. Verder kijken dan onze reguliere wetenschap - maar daarbij die wetenschap ook zéker niet uit het oog verliezen - is m.i. een verrijking.
Klik om te vergroten...
Maar stel, dat je helemaal niet je apenbrein bent, maar dat je slechts de wereld ziet met je apenbrein. Is de ervaren wereld niet precies dat: het ís je menselijke geest/brein. Je ziet de wereld precies zoals je deze ziet, omdat je brein deze exact zo interpreteert. Een dier zoals bijvoorbeeld een huisvlieg, ziet een hele andere wereld. Het brein van de huisvlieg ís de wereld van de huisvlieg.

Daarom is er imo zo'n fundamenteel verschil tussen wetenschap van de objectieve wereld en wetenschap van directe subjectieve ervaring (spiritualiteit if you will). De eerste wordt gelimiteerd door het apenbrein, maar de tweede niet. Dat betekent niet dat de tweede dan toegang heeft tot alle 'kennis' van de menselijke wereld. Nee, het betekent slechts dat het denken vrij wordt: niet meer gelimiteerd door het apenbrein waarmee de objectieve wereld gekend wordt. Ik denk dus ook niet dat spiritualiteit er om draait om steeds beter te begrijpen hoe deze wereld werkt. Dat is het spel dat wetenschap speelt: steeds betere, meer accurate kennis vergaren over de objectieve wereld. Spiritualiteit daarentegen draait imo om de wetenschap van de zelf, van (pure) subjectiviteit waarin denken niet meer gelimiteerd is tot de rationele objectieve mind. Deze twee wetenschappen kunnen imo dus ook prima naast elkaar bestaan, al denk ik persoonlijk niet dat ze elkaar zozeer aanvullen om zo een completer accurater beeld van de wereld te krijgen. De mind/het brein en daarmee de wereld is imo als een soort bubbel in bewustzijn. Binnen die bubbel gelden alle (natuur)wetten en regels van die wereld. Buiten die bubbel zijn er helemaal geen wetten, regels en grenzen. Vandaar dat puur bewustzijn vaak kenmerken als 'oneindig', 'eeuwig', 'vrij', 'vormloos' krijgt toegewezen. Maar dit is dus gekeken vanuit directe ervaring naar de zelf, niet naar een objectieve wereld.

Een belangrijk onderscheid in mijn ogen.

Wanneer je denkt, limiteert/vernauwt bewustzijn zich tot de wereld (die bubbel van relativiteit). Die limitatie is nodig om objectieve kennis te kunnen kennen. Wanneer denken stopt, verdwijnen die limitaties weer.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
wetenschap helemaal niet bewezen heeft dat het brein bewustzijn genereert. Zie de 'hard question of consciousness'. Wetenschap weet helemaal niet wat bewustzijn is.
Klik om te vergroten...
Ik neig er steeds meer naar om het hiermee eens te zijn. Al zou ik het niet zo stellig durven zeggen als dat jij hier doet. Er zijn volgens mij serieuze aanwijzingen dat dit het geval is, of in ieder geval kan zijn. Als dit inderdaad waar blijkt te zijn dan is dat wel echt een enorme game-changer voor alles!

Mindless zei:
Vele zogenaamd rationele, wetenschappelijk ingestelde mensen claimen dat zij alles vanuit de ratio doen, maar maken dus wel eerst deze immense aanname dat bewustzijn wordt gegenereerd door (en dus is gelimiteerd tot) het fysieke brein. Dit is in mijn ogen ook gewoon een geloofssysteem
Klik om te vergroten...
Eens. Volgens mij is dat inderdaad een geloofssysteem en is de wetenschap in de praktijk vaak veel conservatiever dan dat veel mensen (wetenschappers inclusief) geloven.

Mindless zei:
Wanneer geloof zijn intrede doet, degradeert spiritualiteit tot religie.
Klik om te vergroten...
Ik ben geen fan van georganiseerde religie. Toch zie ik religie niet als een degradatie van spiritualiteit. Ik zie religie als een georganiseerde dogmatische versie van spiritualiteit. Hetgeorganiseerde en dogmatische karakter veroorzaakt problemen zoals machtsmisbruik en corruptie.

Met je laatste twee alinea's kan ik niet zoveel omdat ik simpelweg niet begrijp wat je er mee wilt zeggen. :sweatsmile:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."