Nee, als was het maar omdat je geen idee hebt of die grafiek (een chromatogram) daadwerkelijk afkomstig is van een test op de O-DSMT of dat ze gewoon even een plaatje op internet hebben opgezocht. Dit soort testresultaten zijn dus 'ongeverifieerd'. Je kunt niet controleren of het klopt.
Het is een beetje hetzelfde als jezelf wegen met een ongeijkte weegschaal. Die weegschaal kan dan 80 kilo aangeven, maar hoe weet je of dat klopt? Zeker als je niet kan of mag controleren of het binnenwerk van die weegschaal goed staat afgesteld, en om de vergelijking nog verder door te trekken, dat je niet eens kan controleren of ze daadwerkelijk jou op de weegschaal hebben gezet of stiekem een ander en veel lichter persoon op de daadwerkelijke weegschaal hebben gezet om zo te verbloemen dat je eigenlijk moddervet bent.
Testen is dus niet alleen een kwestie van de juiste apparatuur gebruiken, maar ook een kwestie van vertrouwen en transparantie. En dat laatste kun je nooit krijgen van de rc-vendors, want die zijn juist super schimmig en hebben een enorme incentive om alles bij elkaar te liegen. Testen heeft dus alleen zin als het afkomt van een neutrale derde partij met een goede reputatie en een transparante methodologie (overigens is helaas het DIMS daar ook niet zo transparant in, vind ik dus ook jammer). Daar komt ook nog eens bij dat ze de schijn nogal tegen zich hebben, want ik heb persoonlijk al een tiental keren meegemaakt dat de zogenaamd '99% zuivere lab reagents' van rc-vendors onbekende stoffen bleken te bevatten. Dat ik vervolgens een bericht stuurde naar de betreffende vendor, en dat ik dan een mail terugkreeg met 'nee hoor, zie maar dit grafiekje dat het zuiver is'. En dat zijn alleen nog maar mijn persoonlijke ervaringen met het verifiëren van de beweringen van rc-vendors.
Mede daarom heb ik al eerder een post over dit onderwerp geplaatst, of mensen hun research chemicals wel laten testen bij het DIMS (want dat kan). En ben ik al langer pleitbezorger tegen het haast blinde vertrouwen wat sommige mensen lijken te hebben in research chemical vendors. Altijd met de aanname: 'ja maar het is legaal dus dan zal het toch wel zuiverder zijn dan illegaal spul?'
Nou niet dus. Al was het maar omdat je geen idee hebt waar precies die rc's geproduceerd worden en hoe. De dingen die er sporadisch over naar buiten komen zijn niet erg hoopstemmend. Dan zie je al snel dezelfde praktijken als in illegale drugslabs: super vuil glaswerk, vloeren die plakken van gemorste grondstoffen, stapels drugs die naast elkaar liggen waardoor gemakkelijk kruisbestuiving kan ontstaan en meer van dat soort grappen.
Op de meeste websites van research chemical vendors staat dat de middelen '99% zuiver' zijn, aangedikt met wat stockfoto's van labjassen, glaswerk en wetenschappers met veiligheidsbrillen op. Research chemicals hebben dan ook vaak de reputatie om goed van kwaliteit te zijn, omdat het legaal is...
drugsforum.nl