Ik lees vrij vaak op internet dat er een misverstand bestaat over Amphetamine, waar ik zelfs enkele voorlichtingssite's over heb gemaild.
Amphetamine stimuleert enkel adrenaline en dopamine (en dus geen serotonine zoals MDMA doet).
Het werkt vrij eenvoudig, zenuwcellen zijn hele lange cellen met tussen elke cel een soort ruimte; de synapsspleet. Door de cel loopt een stroompje, en wanneer die de synaps moet 'oversteken' worden er stoffen vrij gelaten in de synaps door hele kleine blaasjes in de de eerste zenuwcel waar het stroompje vandaan kwam. Die stoffen 'zwemmen' naar de volgende cel, hechten zich daar aan de betreffende receptoren en er gaat weer een stroompje verder in de tweede cel.
Maar niet elk stroompje is gelijk, wanneer er bijv. een stroompje loopt voor 'pijn' zal dat een andere stof in de synaps los laten dan bijv. een stroompje voor geluk.
Nu zijn er drie mogelijkheden waardoor er in de synaps meer van stof X aanwezig is. De blaasjes worden gestimuleerd (de blaasjes worden leeggeknepen), de heropname word geblokt (stof X kan als het ware, na gebruik, weer opgenomen worden in de blaasjes) en de afbraak (wat gebeurd door MAO) van de stof word tegen gegaan.
Amphetamine doet dit allemaal, waar door er ongekende hoeveelheden dopamine en adrenaline in de synapsen van de zenuwcellen belanden en meer stroompjes doorgeven die horen bij Dopamine en Adrenaline.
Dopamine is het stofje dat hoort bij het beloningscentrum in de hersenen. Wanneer je iets gepresteerd hebt (op mijn niveau even
![:grin:]()
:je hebt bijv. een toets goed gemaakt en hebt een tien terug gehad) voel jeje daar goed over. Dat is voornamelijk de dopamine.
Adrenaline zorgt ervoor dat je wakker blijft. Van nature is het een stof die vrij komt bij gevaar en die maakt dat je gaat vluchten of vechten. Omdat het uiterst onpraktisch is als je in slaap valt tijdens het vluchten of vechten word je klaar wakker, kan je niet meer eten (je concentreerd je anders te veel op je voedsel en niet meer op je vijand, en daarnaast zit je buikje te vol om nog te kunnen inspannen wanneer het tot vluchten of vechten komt) en krijgt de behoefte om te gaan schijten (dit zie je nog terug bij vogels, wanneer zij opvliegen laten ze de balast die zij kwijt kunnen direct vallen).
de jellinek heeft een best goede presentatie hierover (
http://jellinek.nl/brain/index.html)
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of meth enkel sterker is of dat het ook nog andere effecten heeft, want ik meen mij te herinneren dat ik verschillende malen heb gehoord / gelezen dat je er ook van gaat hallucineren in hoge doses.
Daarnaast vroeg ik mij nog af, is het niet zo dat wanneer je meth based (en dat is wat ik ze altijd in de VS / Thailand zie doen) dat het dan vele malen sterker / lekkerder aankomt dan wanneer je het snuift / slikt?
Want dat zie je ook bij cocaïne (wat je opzich redelijk in de hand kan houden) en crack (waar je erg snel aan verslaafd bent) en het verschil tussen heroïne roken (waarvan ik altijd begrepen heb dat het wel vreselijk verslavend is maar nog lang niet zo verslavend als het injecteren) en injecteren... steeds is een deel van dat grote verslavingsrisico dat je een 'flash' doormaakt...
Dat waren even wat dingen die zo door mijn hoofd schoten, erg goed initiatief om betere voorlichting te geven dan de mainstream media doen, want daar geloof ik ook geen balzak meer van...