Re: De onvermijdelijke meth-amfetamine epedimie.
PaulusdeWodkabouter zei:
Ik zag toevallig een paar dagen terug bij SBS6 een shockdoc over de effecten van meth in de VS. Een politieagent die het bestreed, had een foto-database van mensen die voor meth waren gearresteerd in chronologische volgorde. Zo kon je aan hun gezichten zien, hoe erg de meth hun toetakelde, uitgevallen tanden, haren, opengekrabte gezichten en dat soms binnen een periode van een half jaar. Tieners, studenten, moeders, zakenmensen, ouderen, iedereen kwam voorbij.
Zulke foto's zeggen meer dan duizend woorden.
Ja dit is een best oude reportage... "The world most dangerous drugs" heet die, denk dat je wel wat vind op youtube. Anders zoeken naar faces of meth daar krijg je ook diezelfde foto's te zien.
Ik heb een keer een andere reportage gezien over een verslaafde moeder die er uiteindelijk toen ze toegaf dat ze verslaafd was er achter kwam dat haar zoontje van 9 ook iedere dag meth basedte.
Verschillen met amfetamine zijn voor zover ik weet sowiso dat het een base vorm is waardoor je het dus kan basen en ook spuiten naast het normale slikken en snuiven. De rush ervan is veel erger als met gewone pep, ook veel aanweziger. Amfetamine is zeker duidelijk aanwezig maar bijvoorbeeld MDMA (methylenedioxyMETHAMFETAMINE) is veel aanweziger als pep. Ook grotere euforie en MDMA like "hallucinaties" (zelf vind ik het meer storingen van je lichaam).
Het zou ook heel makkelijk te maken zijn, met wat ephedra en andere huis tuin en keukenminddeltjes zou je in een middagje voor $ 50 een hele zak meth moeten kunnen maken (was gewoon een flinke zak vol met die zooi, ze zeiden niet hoeveel exact)
Ik weet niet precies hoe gewone amfetamine in de hersenen werken maar als ik het goed begrepen heb zorgt de methamfetamine er net als mdma voor dat de serotonine afgifte vergroot word, maar op de een of andere manier werkt meth wel vaker achter elkaar, terwijl mdma dat niet (bijna) doet. Doordat de afgifte van mdma zo vergroot word, worden de receptoren die het ontvangen soort van overbelast en gaan uiteindelijk kapot, waardoor een methjunk uiteindelijk op zoek is naar een rush die die niet meer kan krijgen omdat die de receptoren gemold heeft.
(pin me hier niet op vast, dit is wat ik uit een van de documentaires heb opgestoken, zo goed mogelijk in mijn eigen woorden neergezet)
Als we nou preventief iedere dealer die ons meth probeert te verkopen verlinken dan weten we ook zeker dat de meth epidimie uitblijft in ons land... Want mij lijkt een meth-epidimie (paranoide, strakke, leipe mensen) een stuk onaangenamer als een heroine-opidimie (gare, lamme, verdoofde mensen die ergens liggen)