Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumskun je aan speed een blijvende psychose overhouden

kun je aan speed een blijvende psychose overhouden

58 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
f
fatsoen1Lid
01-01-2024, 00:00
#1
ik gebruik al jaren speed en heb al zes psychoses gehad erdoor. Ook na stoppen blijf ik er nog maanden in hangen maar uiteindelijk verdwijnt hij wel in combi met anti pscychoticum
o
onlymespeedfraekLid
01-01-2024, 00:00
#2
psychopsychedelic zei:
Flaffie zei:
lol.
Je zit hier op een FORUM.
Deal with it.
Je maakt er zelf meer een punt van vind ik.
Wat boeit jou die mensen nou... je kent ze toch niet.
Meningen zullen altijd verschillen, vooral op dit forum.
Klik om te vergroten...

:grin:
Klik om te vergroten...

ja das waar moet ik jullie dan ook wel gelijk in geven,
maar ja ben beetje snel pissig als ik zulke onzin lees,
zal wel goed zijn.....dan.....beeter negeren ja maar ja soms is het gewoon te doelloos en denk ik ja hallo waar gaat zoits nog over....maar zal me dan eens wat minder aantrekken van de meening van een ander....want das wel het laatste wat me normaal gesproken ook maar iets boeit.en ja ken ze idd niet dus zou me dan eens niet zo makkelijk op moeten laten focken,
K
KetaNr1Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: kun je aan speed een blijvend je denkt e psychose overhouden

Zeg/typ niet alles wat je denkt! Dit heeft met karakter te maken, zelfvertrouwen!
dat had je wel, anders snoof je niet 10 á 15 gram pep per dag.
Kan je een iglo van bouwen. inclusief pep-eskimo..
Drugs is ook niet voor iedereen weggelegd. kom wat meer buite de deur en maak jezelf niet para.


Hou het ket :rock:
p
psychopsychedelicLid
01-01-2024, 00:00
#4
ga gewoon lekker vanavond met een dikke lijn achter de neusharen een leuke tent binnen en probeer met iedereen tegelijk te praten:wink:
o
onlymespeedfraekLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: kun je aan speed een blijvend je denkt e psychose overhouden

KetaNr1 zei:
Zeg/typ niet alles wat je denkt! Dit heeft met karakter te maken, zelfvertrouwen!
dat had je wel, anders snoof je niet 10 á 15 gram pep per dag.
Kan je een iglo van bouwen. inclusief pep-eskimo..
Drugs is ook niet voor iedereen weggelegd. kom wat meer buite de deur en maak jezelf niet para.


Hou het ket :rock:
Klik om te vergroten...

ja ehhhh oke dan snoof het niet was vloeibaare.....dus en ja toen had ik eerder grootsmoedswaanzin dan wat anders.....maar oke dan.....dat was wat ik wilde zeggen,
en verder kom ik vaak buiten de deur hoor, en mezelf para maken kan ik niet dat is of gewoon zo of word het wel van sommige dingen,
maar ja oke ben ook al 2 jaar gestopt of 2 en een half jaar dus ja maar heb van alles nog last kijk eerdere berichten.....!
o
onlymespeedfraekLid
01-01-2024, 00:00
#6
psychopsychedelic zei:
ga gewoon lekker vanavond met een dikke lijn achter de neusharen een leuke tent binnen en probeer met iedereen tegelijk te praten:wink:
Klik om te vergroten...

ja das niet zo moeilijk doe ik zo ook al.....haha.... :wave: :wink:
N
NOISESUPRESSORLid
01-01-2024, 00:00
#7
ga zo mn hoofd op de rails leggen
K
KetaNr1Lid
01-01-2024, 00:00
#8
onlymespeedfraek zei:
psychopsychedelic zei:
ga gewoon lekker vanavond met een dikke lijn achter de neusharen een leuke tent e zat ik in een waze vaagn probeer met iedereen tegelijk te praten:wink:
Klik om te vergroten...

ja das niet zo moeilijk doe ik zo ook al.....haha.... :wave: :wink:
Klik om te vergroten...



pep is gewoon troep, maakt je kapot. alleen te gebruike als je iemand met adhd voorbij wilt lulle..verder heb je ook geen effect, behalve zo strak als n plank staan en met een verlepte/wakkere kop rondjes lope.

heb 3 weken terug roze pep gehad 70% , eerst n sleutelpunt. en van die punt was ik al aardig aant vage. ik en mn mate zijn nogal heavy met drugs, ging er n Dikke halve gram inéenkeer in.
ging achter de computer zitte, na n half uur op partyflock, zat ik in een vage waze trip man!! kwam natuurlijk door partyflock.... ik keek in de spiegel..

heb mn volle gezicht nog steeds niet terug.
Was mn laatste keer pep :rolleyes:
F
FlaffieLid
01-01-2024, 00:00
#9
EN VERDER DEE IK DAT WEL VAKER SLIEP MAANDEN LANG 2 UUR PER WEEK
Klik om te vergroten...

:rolleyes:
:P
:grin:
:openmouth:
:beer:
:stoned:
:tearsofjoy:
Z
ZenzieLid
01-01-2024, 00:00
#10
tomz0r zei:
Marla Singer zei:
Een speedpsychose is iets tijdelijks, als je het gebruik staakt, verdwijnt de psychose vanzelf.
Klik om te vergroten...

Lijkt me niet. Tenminste niet altijd.
Klik om te vergroten...

Kan best afwenningsverschijnselen zijn ... Dat je barstende hoofdpijn , spierpijn , of iets in die vorm krijgt als je stopt ...

Door lang speedgebruik heb ik er een lage bloeddruk van over, ik slaap met de momenten , en af en toe krijg ik barstende hoofdpijn :stoned:
K
KetaNr1Lid
01-01-2024, 00:00
#11
T is weekend, de pep heeft me verleid. heb zoveel in de neus dat ik lopend de stoep krijt...als ut ffe geit.
J
JunkXLLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: kun je aan speed een blijvende psichose overhouden

Immo zei:
Wat zijn een hoop mensen toch altijd weer naïef zeg. "Roze speed is beter dan witte" "Speed die naar appel ruikt is beter dan normale". Ik vraag me toch echt af waarom zoveel mensen dit denken.
Klik om te vergroten...

Ik vraag me zoiezo af waarom zoveel mensen het recht hebben om te denken :wink:
K
KetaNr1Lid
01-01-2024, 00:00
#13
onlymespeedfraek zei:
Flaffie zei:
Je mag tegen een neger toch ook zeggen dat die zwart is of tegen een blanke dat ie wit is.
Je mag dan ook tegen iemand die absurd veel spelfouten maakt zeggen dat diegene beter de basisschool had kunnen afmaken.
Je hebt het niveau van een kind van 9 qua grammatica.
Dat jij je zo aangevallen voelt zegt al genoeg.
Als je wat beter je best had gedaan op school had je niet van die opmerkingen naar je toegeslingerd gekregen.
Het is nooit te laat om te leren.
Klik om te vergroten...

weet niet hoor maar waar de hell bemoei jij je mee....echt snap dat er spelfouten in zitten misschien te moeilijk voor je krijg je er van als je je opsteld als een kind van nog geen 2 jaar denk......!
Klik om te vergroten...
K
KetaNr1Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Een kind van 2 kan echt niet achter de computer kruipen en op dit forum goed geschreven kritiek geve.
p
psych-outLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wat is een psychose?
De kern van een psychose bestaat hieruit dat iemand in een psychose geen onderscheid kan maken tussen de realiteit en de innerlijke belevingswereld (fantasie, denkbeelden, dromen, etc.); ook is het niet zonder meer mogelijk de persoon hierin te corrigeren.
Iemand met een psychose heeft vaak last van wanen: dit zijn eigen overtuigingen die niets met de werkelijkheid te maken hebben. Voorbeelden van wanen zijn achtervolgingswanen (deze zijn vaak bizar van aard zoals het idee hebben continue achtervolgd en afgeluisterd te worden door de C.I.A.) of grootheidswanen (bv. denken voorbestemd te zijn de wereld van het kwaad te zuiveren). Ook komt het voor dat men denkt dat anderen de eigen gedachten kunnen lezen.
Iemand kan ook last hebben van hallucinaties: het waarnemen (d.w.z. zien, horen, ruiken of voelen) van dingen die er in werkelijkheid niet zijn. Het horen van stemmen komt het meest voor. Soms zegt de persoon opdrachten te krijgen van deze stemmen. Wanen en hallucinaties kunnen soms bijzonder beangstigend zijn. Een psychose kan los staan van een structureel ziektebeeld maar psychosen komen altijd voor bij Schizofrenie en soms ook bij depressie of manisch-depressieve stoornis

Symptomen
Bij een psychose worden er twee soorten symptomen onderscheiden:
Positieve symptomen: wanen, hallucinaties en verwardheid zijn zgn. “positieve symptomen”. Het woord positief slaat op het feit dat deze symptomen alleen aanwezig zijn tijdens een psychose.
Negatieve symptomen: deze uiten zich onder meer in het verlies van energie en initiatief om alledaagse dingen te ondernemen, contacten te onderhouden of huishoudelijke taken te verrichten. Ook zelfverzorging e.d. vindt dan vaak onvoldoende plaats.
Tijdens een psychose is iemand vaak verward. De wanen en / of hallucinaties maken het normale functioneren en de concentratie onmogelijk. Onrust, slapeloosheid en een verstoord dag- / nachtritme komen vaak voor. Uitputting kan daarvan het gevolg zijn

Hoe lang, hoe vaak, wanneer?
Een psychose kan enkele uren duren maar ook langer (tot enkele maanden).
Er zijn mensen die maar één keer een psychose mee maken in hun leven. Echter: bij 2 op de 3 mensen volgt een nieuwe psychose, althans zonder behandeling.
Een 1e psychose komt het meest voor bij mensen tussen de 16 en 30 jaar. Bij vrouwen iets later dan bij mannen.
1 op de 100 mensen heeft ooit een psychose gehad. Het merendeel van deze mensen heeft schizofrenie.

Voortekenen en Verloop
Bij mensen die eerder een psychose hebben meegemaakt kan tot op zekere hoogte worden ingeschat wanneer er een verhoogde kans is op een volgende psychose.
Een eerste psychose kan men in feite niet van te voren aan voelen komen aangezien de kenmerken van een naderende psychose te algemeen zijn en ook van toepassing kunnen zijn op mensen die geen psychose krijgen of kunnen duiden op een ander ziektebeeld.
Het gaat daarbij om kenmerken als: verhoogde achterdocht, concentratieproblemen, teruggetrokken gedrag, depressiviteit, verstoord dag- / nachtritme, agressief gedrag, veranderingen in waarneming, verhoogde interesse in religie, filosofie of paranormale verschijnselen
i
iNkzLid
01-01-2024, 00:00
#16
Marla Singer zei:
Een speedpsychose is iets tijdelijks, als je het gebruik staakt, verdwijnt de psychose vanzelf.
Klik om te vergroten...

En een cocainepsychose ?
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#17
iNkz zei:
Marla Singer zei:
Een speedpsychose is iets tijdelijks, als je het gebruik staakt, verdwijnt de psychose vanzelf.
Klik om te vergroten...

En een cocainepsychose ?
Klik om te vergroten...

Zelfde verhaal...
o
onlymespeedfraekLid
01-01-2024, 00:00
#18
JewCookie zei:
Ik denk dat het aan je dopamine systeem ligt. Speed neemt je dopamine huishouding over en maakt daarmee het natuurlijke systeem overbodig. Hoe vaker je speed gebruikt hoe minder je dopamine systeem zelf kan functioneren, de dosis v/d speed bepaald in hoeverre je het natuurlijke systeem weg drukt.

Na het gebruik van speed heeft je lichaam altijd even nodig om het dopamine systeem weer aan de praat te krijgen, met de speed-kater als gevolg. Bij dagelijks gebruik krijgen je hersenen niet de kans om zich te herstellen, waardoor het systeem steeds verder naar de achtergrond verschuift. In de tijd dat je speed gebruikt maak je geen gebruik van de natuurlijke dopamine circuits in je hersenen waardoor deze steeds inactiever worden, de amfetamine neemt dit immers over. Hoe minder de circuits gebruikt worden hoe verder deze op de achtergrond verdwijnen. De hersenen zullen zich aanleren bepaalde signalen langs een andere weg te verwerken.
Deze ontregeling van het dopamine systeem is de oorzaak van de sterke stemmingswisselingen na gebruik, ook een depressie na het stoppen komt hiervandaan. Tijdens zo'n depressie word langzaamaan het natuurlijke systeem weer in gebruik genomen. Ook na de depressie duurt het vaak nog lang voor je weer echt de oude bent.

Dopamine staat bekend als het beloningssysteem van de hersenen. Dit is echter lang niet het enige waar dopamine verantwoordelijk voor is. Dopamine is een neurotransmitter, een boodschapper stofje dus. Dit betekend dat dopamine in feite als informatiebron gebruikt word door de hersenen, dopamine vertegenwoordigt een variabele waarde. Deze waarde word opgevraagt voor enorm veel processen, en speelt een crusiale rol in de uitvoering ervan. Er bestaan verschillende dopamine circuits in de hersenen (8 geloof ik), deze zitten in verschillende hersengebieden waarbinnen ze als informatiebron fungeren voor de andere processen. Dopamine is hierdoor van grote invloed op zeer uiteenlopende zaken. Een aantal voorbeelden hiervan zijn emotie's, motoriek en het geheugen.
Verder speelt dopamine een crusiale rol in je gedrag. Dopamine bepaald niet enkel je humeur maar het verteld je wat je nodig hebt of waar je zin aan hebt. Daarnaast geeft dopamine de informatie in het geheugen een waarde (positief, negatief, gevaar etc). Hoe hoger de dopamine concentratie is, hoe beter / gedetaillieerder prikkels verwerkt en opgeslagen worden. Hierdoor zijn ze gemakkelijker en completer te herinneren. Normaal word de dopamine spiegel verhoogd bij een belangrijke (beladen) situatie, zodat je deze belangrijke informatie goed verwerkt word. Op deze manier word er zoveel mogelijk informatie opgeslagen waar weer emotionele waarden aan gehecht worden. Op basis van je herinneringen worden nieuwe situaties beoordeeld. Hoe sterker de herinnering hoe zwaarder de lading hiervan meeweegt.Op basis hiervan komt je gedrag tot stand. Daarnaast is ook de toegankelijkheid van het geheugen is sterk afhankelijk van je dopaminespiegel. Hoe minder dopamine, hoe minder informatie uit het geheugen beschikbaar is. Aandacht / concentratie is sterk dopamine afhankelijk, evenals motivatie. Alleen als je gefocussed bent ben je in staat om dieperliggende informatie te achterhalen en te gebruiken. Ook bij het maken van keuzes of het afwegen van opties speelt dopamine een belangrijke rol. Zo is de informatie hiervan is onderinvloed van dopamine op een bepaalde manier verwerkt, en is de motivatie om te kiezen ook dopamine afhankelijk. In feite zijn meningen, handelingen en gedrag dus gebaseerd op dopaminespiegels.
Daarbij hebben veel hormoon systemen sterke verbanden met dopamine circuits, zoals bijv. de nor- / adrenaline spiegel. Waardoor dopamine dus ook een triggerrol speelt bij tal van instinctieve mechanismen. Zo speelt dopamine een belangrijke factor in de reactie op een gevaarlijke situatie, de hoeveelheid dopamine bepaald de drempel om een gevecht aan te gaan of te vluchten. Als je gaat vechten word er noradrenaline uitgescheiden, bij vluchten adrenaline.
Ik zou hier nog veel meer processen aan toe kunnen voegen, maar dan kan ik er beter een boek van maken.

Een bepaalde hoeveelheid dopamine triggert niet automatisch een bepaalde reactie, het is enkel een (zeer belangrijke) variabele waarde binnen een proces. Daarbij is het aantal processen met een dopamine variabel enorm groot.


Nu zal ik me even specifiek op jou toespitsen.. Je problemen zijn in mijn ogen terug te voeren op het dopamine systeem. Een bekend probleem onder speedgebruikers.

Je hebt moeite om dingen onder woorden te brengen. Het zou goed kunnen dat je een fotografisch geheugen hebt. Veel speed gebruikers hebben dit, en dat zal ongetwijfeld een reden hebben. Het is niet voor niets dat een groot deel van deze groep ritalin voorgeschreven krijgt. Mensen met een fotografisch geheugen slaan informatie letterlijk op. Ze hebben vaak geen 'vaste' woorden in het hoofd maar verwoorden een 'gevoel'. Woorden staan opgeslagen in een soort apparte database, waar opgeslagen prikkels aan gekoppelt worden waardoor de woorden een abstracte betekenis krijgen. Hierdoor staan mensen met een fotografisch geheugen er vaak om bekend moeite te hebben met nieuwe namen, bekende namen worden daarentegen vaak meteen onthouden. Woorden worden niet letterlijk opgeslagen, dit is bij anderen wel het geval. Mensen met een fotografisch geheugen koppelen de fonologische prikkels aan alle verbanden waarin het woord gebruikt word. Hierdoor heb je een geluid opgeslagen welke aangevuld word met beelden etc. De woorden die je in je hoofd 'hoort' worden door het spraaksysteem geproduceerd. Daardoor kan luisteren / praten soms lastig zijn. Je kunt het systeem immers maar voor één proces tegelijk gebruiken. Veel van deze mensen hebben dyslexie. Veel mensen hebben gemiddeld meer moeite met communiceren. Ze verwoorden het idee zo letterlijk mogelijk waardoor ze vaak in de ogen van anderen een apparte (creatieve) zinsopbouw hebben.

Een Verstoord dopamine systeem, wat eigenlijk neer komt op te weinig dopamine activiteit, betekend dat je erg veel moeite krijgt met concentreren. Waardoor je meer moeite krijgt met het vertalen van de abstracte ideëen naar de juiste woorden.
In feite is onrust in het algemeen een gebrek aan concentratie. Je bent niet in staat je aandacht te sturen naar iets en het daarbij te houden. Dit kan voorkomen bij het kijken naar een film of niet goed kunnen luisteren naar wat mensen zeggen. Doordat je je aandacht niet kunt focussen op inkomende prikkels ben je ook niet in staat om je aandacht te sturen naar de belangrijke prikkels. Hierdoor gaan deze prikkels in de ruis verloren, en onthoud je het niet.. Daarnaast is het moeilijk je te focussen, waardoor je veel dingen moeilijk kunt herinneren. Slaapproblemen zijn over het algemeen het gevolg van innerlijke onrust / gebrek aan concentratie.
Veel dopamine komt met veel zelfvertrouwen en motivatie, veel initiatief. Weinig dopamine komt met veel angst en futloosheid, zoveel mogelijk op de achtergrond. Dit bepaald de drempel om het initiatief te nemen om bijvoorbeeld met iemand te gaan praten.

Ik hoop dat je er iets aan hebt! :wave:
Klik om te vergroten...

heb er zeker wel wat aan gehad heel erg bedankt dat je de moeite hebt genomen,
was een lang en ingewikkeld verhaal maar sommige dingen begon ik te begrijpen,
L
Lid 6909Lid
01-01-2024, 00:00
#19
De speed heeft je ego geslacht, je bent nu iemand die weer zelfvertrouwen moet opbouwen.

succes :rock:
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#20
tomz0r zei:
Marla Singer zei:
Een speedpsychose is iets tijdelijks, als je het gebruik staakt, verdwijnt de psychose vanzelf.
Klik om te vergroten...

Lijkt me niet. Tenminste niet altijd.
Klik om te vergroten...

Als de psychose aanhoudt, is het geen echte speedpsychose meer:


Amfetamine is (samen met cocaïne) de enige drug die een tijdelijke psychose kan veroorzaken. Deze psychose lijkt veel op de chronische psychose met als belangrijkste verschil dat de tijdelijke psychose van tijdelijke aard is en een chronische psychose voor altijd.
Een chronische psychose kan alleen ontstaan bij mensen die gevoelig zijn voor psychoses. Drugs gebruiken kan voor hen de trigger (hetgeen de psychose opwekt) zijn.
Een tijdelijke psychose kan in het geval van amfetamine optreden na een extreem hoge dosis of na jarenlang chronisch gebruik. Ook als je ineens stopt met het nemen van hoge doseringen kun je in een acute psychose terechtkomen.


Bron: Jellinek.nl

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."