Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPep gek effect

Pep gek effect

48 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Volgens nieuwe inzichten zijn er al 6 subtypes:

De 6 subtypes van ADHD
Judith Tankink Gast Auteurs aandacht, ADD, ADHD, basale ganglia, Daniel Amen, limbisch systeem, medicatie, medicijnen, prefrontale cortex, psychofarmaca 21


De aandachtsstoornis ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) is tegenwoordig bij vrijwel iedereen bekend. De kernsymptomen van ADHD zijn:

  • hyperactiviteit
  • impulsiviteit
  • aandachtsproblemen
ADHD wordt vaak, in tegenstelling tot bijvoorbeeld autisme, gezien als een homogene aandoening. Bij een homogene stoornis zijn de symptomen voor vrijwel elke patiënt gelijk. Dat zou voor ADHD betekenen dat de elke ADHD’er last heeft van onrust, impulsiviteit en aandachtsproblemen. Dit klopt niet helemaal, zoals blijkt uit het bestaan van de aandachtsstoornis ADD (attention deficit disorder). Dit is – kort door de bocht – ADHD zonder hyperactiviteit.

De Amerikaanse ADHD-deskundige dr. Daniel Amen gaat nog een stapje verder. Dr. Amen concludeert uit hersenonderzoek dat er maar liefst 6 verschillende types ADHD bestaan, te weten:

      • Type 1: Klassieke ADHD
      • Type 2: ADD
      • Type 3: ‘Over-focused’ ADHD
      • Type 4: Limbische ADHD
      • Type 5: Temporale kwab ADHD:
      • Type 6: ‘Ring of Fire’ ADHD
Volgens zijn SPECT-metingen vertoont elk ADHD-subtype een uniek patroon van hersenactiviteit. Zijn onderzoek is controversieel, maar desondanks erg interessant. Daarom worden in dit artikel de verschillende types toegelicht. Per type volgt een opsomming van de symptomen, het ontdekte patroon van hersenactiviteit en vervolgens de aan te raden behandeling.

Tot slot: dr. Amen is dan wel een controversieel onderzoeker, het is een feit dat ADHD een stoornis is met een hoge mate van comorbiditeit. Dit betekent dat ADHD heel vaak gepaard gaat met een andere stoornis, zoals een depressie (20-30%), angststoornis (10-40%), agressieprobleem of verslaving (12-24%). In de toekomst blijkt misschien dat er geen sprake is van comorbiditeit, maar van ADHD variaties?

Hier een link naar de vragenlijst om het ADHD subtype te bepalen.



1. Klassieke ADHD, het gecombineerde type

  • korte aandachtsspanne, snel afgeleid
  • ongeorganiseerd, chaotisch
  • beperkt beoordelingsvermogen, niet voorzien van de consequenties van gedrag
  • matig zelfinzicht
  • impulsief, ongeduldig
  • hyperactief, rusteloos, tomeloze energie
  • snel en veel praten, lawaaierig
  • matige ‘self-monitoring’ (zelfreflectie, innerlijke sturing, zelfdiscipline)
Neurologisch:

  • Weinig activiteit in de prefrontale en de pre-motorische hersenschors.
  • Minder dopamine beschikbaar in de basale ganglia (nucleus caudatus).
Bij het klassieke type is naast een aandachtsstoornis ook sprake van hyperactiviteit (sinds de kinderjaren). Dit type komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Bij dit type werken stimulantia als Ritalin, Concerta en dexamfetamine goed.



2. ADD, het onoplettende type

  • laag energieniveau
  • gebrekkige motivatie
  • apathisch, afwezig, dagdromen
  • snel verveeld
  • mentale traagheid, ‘brain fog’
  • hoort vaak niet wat er gezegd wordt
  • in zichzelf gekeerd
  • moeite met het volhouden en afronden van taken, procrastinatie (uitstelgedrag)
Neurologisch:

  • verminderde activiteit in de laterale prefrontale cortex en de basale ganglia tijdens concentratie-taken
  • weinig activiteit in het cerebellum (= kleine hersenen)
ADD wordt vaak niet (of pas laat) ontdekt, vooral als er sprake is van hoge intelligentie. Dit komt doordat dit type minder storend gedrag vertoont dan bijvoorbeeld klassiek ADHD. Het komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Deze mensen zijn vaak stil en uiterlijk rustig, maar hebben wel last van innerlijke onrust. ADD’ers worden vaak onterecht bestempeld als lui, weinig intelligent, ongeïnteresseerd of ongemotiveerd. Dit type reageert goed op stimulerende middelen zoals Ritalin of dexamfetamine. Verder adviseert Dr. Amen een dieet met veel proteïne en weinig koolhydraten. Geen suikers dus!



3. ‘Over-focused’ ADHD, het dwangmatige type

De kernsymptomen van ADHD, plus:

  • cognitieve inflexibiliteit, hyperfocussen, obsessiviteit
  • piekeren
  • langdurig koesteren van wrok
  • (negatieve) gedachtenlussen
  • aanhoudend niet-constructief gedrag, ziet vaak geen alternatieven
  • van streek als zaken niet op eigen manier gaan, zin doordrijven, compulsief
  • twistziek, opstandig
  • verlangen naar gelijkblijvendheid
  • moeite met het schakelen van aandacht
  • moeite met stoppen en starten van activiteiten
Neurologisch:

  • verhoogde activiteit in de cortex cingularis anterior (ACC)
  • weinig activiteit in de prefrontale cortex tijdens concentratie-taken
‘Over-focused’ ADHD komt vaak voor in families met verslavingsproblematiek of obsessief-compulsieve neigingen. Dit type focust zich te sterk op bepaalde gedachten/gedrag en heeft moeite om de aandacht op andere dingen te richten. Door deze hyperfocus is er vaak sprake van dwanggedachten en -handelingen. ‘Over-focused’ ADHD lijkt op een obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis (OCPD). Dit type is het meest gebaat bij een serotonerge antidepressiva (een SSRI, bijv. Prozac) gecombineerd met een stimulerend middel als Ritalin. Ook Efexor (venlafaxine) wordt door dr. Amen aangeraden. Pas op met teveel L-tyrosine en andere supplementen die de beschikbaarheid van dopamine stimuleren. Aangeraden supplementen: sint-janskruid (300-600 mg/dag), omega 3 en 6, 5-HTP, ginkgo biloba en vitamine B.



4. Limbische ADHD, het depressieve type

De kernsymptomen van ADHD, plus:

  • (chronische) milde depressie
  • veel negatieve gedachtenpatronen
  • schuldgevoelens
  • weinig motivatie
  • weinig energie
  • weinig zelfvertrouwen, voelt zich waardeloos
  • slecht slaappatroon
  • weinig eetlust
  • sociale isolatie
  • geïrriteerdheid
Neurologisch:

  • verhoogde activiteit diep in het limbische systeem
  • weinig activiteit in de prefrontale cortex
ADHD’ers van het limbische type zijn extra gevoelig voor de beruchte rebound van stimulantia. Daarnaast kunnen stimulantia bij deze groep depressieve symptomen veroorzaken. Een meer geschikte medicatie is een stimulerend antidepressivum, zoals Strattera of Wellbutrin. Dus geen SSRI’s maar (S)NRI’s! Kies bij voorkeur een middel dat zowel de beschikbaarheid van dopamine als van noradrenaline vergroot.



5. Temporale kwab ADHD, het bange/boze type

De kernsymptomen van ADHD, plus:

  • labiel, “kort lontje”
  • impulsief
  • achterdochtig, overgevoelig
  • geheugenproblemen
  • agressie (t.o.v. anderen of zelf), woedeaanvallen
  • atypische hoofdpijn of buikpijn
  • visuele of auditieve illusion, veelvuldige déjà vu’s
  • leerstoornis (m.n. leesproblemen en slecht luisteren)
  • onleesbaar handschrift
  • ongehoorzaam, breekt regels, asociaal gedrag
  • angst, overdreven ongerustheid
  • moeite met het aanvaarden van hulp of terechtwijzingen, voelt zich snel beledigd
  • hoofdletsel in het verleden
  • familiegeschiedenis van problemen met woedebeheersing
  • donkere, sombere gedachten
Neurologisch:

  • lage (of incidenteel hoge) activiteit in de temporale kwab
  • weinig activiteit in de prefrontale cortex tijdens concentratie-taken
Het temporale type komt veel voor in families met leerstoornissen of agressieproblemen. Bij dit type is vaak sprake van periodes van paniek of angst zonder reden, periodes van mentaal afwezig zijn, periodes van verwardheid of depressie, teruggetrokken zijn, woede en prikkelbaarheid. Ook deze ADD’ers reageren niet zo goed op stimulantia. Zij functioneren beter op een anti-epilepticum, dat is een middel tegen epileptische aanvallen, zoals Neurontin (gabapentin) of Depakote. Gebruik geen sint-janskruid, dit kan de problemen verergeren. Probeer een supplement of voedingsmiddel dat de GABA aanmaak stimuleert. Ginkgo biloba is goed tegen de geheugenproblemen.



6. ‘Ring of Fire’ ADHD, het intense type

  • stemmingswisselingen, overdreven humeurig
  • zeer snel afgeleid
  • hooggevoelig (ook lichamelijk, bijvoorbeeld voor geluid en licht)
  • agressie, woedeaanvallen
  • opstandig gedrag, rigiditeit
  • tics
  • piekeren
  • extreem veel praten
  • razendsnel denken, veel gedachten
Neurologisch:

  • verhoogde activiteit over de gehele cortex
  • een ringvormig gebied van hyperactiviteit in de basale ganglia
  • soms: weinig prefrontale activiteit in de cortex
Dit is een kruising tussen ADHD en een bipolaire stoornis. De symptomen nemen toe door gebruik van stimulantia. Neem dus geen Ritalin! Het ‘Ring of Fire’-type reageert net als het temporale type beter op een anti-epilepticum. Ook een van de nieuwere antipsychotica kan geschikte medicatie zijn.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Dunne zei:
@Jmths . Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Nu snap ik het iets beter. :thumbsup2:
Klik om te vergroten...
Graag gedaan.

Op sommige sites zie ik het ook als A1, A2 en A3 aangeduid, geen idee waarom er zo moeilijk wordt gedaan over het aanduiden van subtypes. Van mij mag het lekker bij subtype 1, 2 en 3 blijven.
acht.zes zei:
Ik heb geen ervaring met DSM 5 maar ik kan wel zeggen dat je naast mensen die precies in zo'n subtype vallen er ook mensen zijn die in meerdere subtypes vallen.
Klik om te vergroten...
Comorbiditeit wordt dat vaak genoemd. Hierbij geld echter wel dat de onderliggende symptomen niet beter verklaard kunnen worden door een ander ziektebeeld. Ofwel, als iemand knalpsychotisch een verslavingsafdeling komt binnen wandelen na meerdere avonden doorhalen op amfetamine dan is het gewoon enkel middelenmisbruik en is er geen sprake van een bijkomende psychose. Plat uitgelegd.
acht.zes zei:
Uiteraard is er iets nodig om te kunnen diagnosticeren, maar voor de rest neem ik die hele DSM met een korreltje zout.
Klik om te vergroten...
Als ik het niet mis heb kunnen diagnoses ook enkel gesteld mogen worden als er op verschillende aanvullende manieren informatie verzameld is. Observatie, voorgaande geschiedenis, interview afname, nog wat, nog wat.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Om even terug te komen op de openingspost, het is een beetje afgedwaald haha.

Mijn eerste keer speed voelde ook niet aan alsof ik speed op had. Op internet van alles gelezen over wat het zou moeten doen maar ik herkende me lang niet op alle punten. Ik werd de eerste paar uur ook moe, ik voelde me wel helemaal zen, sereen en lekker, maar actief was ik zeer zeker niet.
Ik heb het ook al voor elkaar gekregen om te slapen in de eerste uren nadat ik speed op heb. Mijn dosis moet laag blijven want anders val ik dus in slaap. Ik neem als start dosis zo'n 0,025 gram, dan neem ik zo'n 2-3 keer bij, verschilt per keer. Om de 6 uur neem ik ongeveer dezelfde dosis bij. Vergeleken met wat ik hier wel eens zie staan is het weinig volgens mij.

Maar omdat ik dus ook een ander effect kreeg dan zou moeten ging ik mezelf ook de vraag stellen of ik misschien wel eens last zou kunnen hebben van adhd. Mijn hele leven kamp ik al met onstabiele emoties en problemen, dus ik had heel erg veel hoop dat ik adhd had, want dan wist ik eindelijk eens een keer waar al de problemen nu vandaan kwamen.
Na driekwart jaar allerlei testen, vragenlijsten en interviews gehad te hebben kwam eruit dat ik geen adhd had. Maar ze wilde me wel graag verder testen op autisme, aangezien ze al veel over me te weten waren gekomen in die tijd had ik daarna 3 afspraken nodig, met opnieuw vragenlijsten uiteraard, en toen kwam voor mij dan het verlossende antwoord dat ik de gelukkige en trotse eigenaar ben van autisme.

Zoals al in het topic gezegd is, als je in je dagelijkse leven geen hinder ondervind van een onzichtbare vijand, een onzichtbaar gevecht om het zo maar even te noemen, kun je je afvragen of het hele gedoe met testen het waard is om een naam erbij te hebben. Als je dat wel hebt, dan is dit misschien wel een mooi aanknopingspunt om je te laten testen.

Voor mij was het uitproberen van speed op een hele hoop aspecten in mijn leven een verlossing en een openbaring.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
acht.zes zei:
Zo'n diagnose stelt geen reet voor, ik kreeg een vragenlijst die ik moest invullen. Als je ook maar iets weet over AD(H)D dan weet je precies welke antwoorden je moet geven om de diagnose te krijgen.

Dan gebeurt het ook wel eens dat kinderen die gewoon wat drukker zijn ten onrechte de diagnose krijgen en worden volgepropt met medicatie.

edit;

even voor de duidelijkheid, ik heb gewoon ADD. Maar ik stond wel te kijken hoe gemakkelijk ze die diagnose geven.
Klik om te vergroten...

Hier in België pakken ze dat wel net wat anders aan dan, althans waar ik woon, ik word namelijk binnenkort getest op ADD maar zeker niet op basis van alleen een vragenlijst. Krijg gewoon een neuropsychologisch onderzoek van drie uur lang waarin executieve functies getest worden en daarna een evaluatie met de psychiater. Daarná komt er volgens mij pas verder (vragenlijst)onderzoek afhankelijk van de uitslag.
M
MymeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Misschien neem je medicatie die er invloed op heeft? Sommige medicatie zorgen dat je anders reageert. Vooral psychische medicatie. Ik word er ook rustig van in mijn hoofd hoewel ik niet rustig lijk (babbelkick). Ik stop niet met praten precies of alles moet eruit. Ik zeg dingen die ik zelfs nog niet eerder wist over mezelf. En toch voel ik een oceaan van rust in mijn hoofd. Alsof alle chaos weg Is. Maarja ik ben niet het standaard voorbeeld eenmaal ik kamp met enkele psychische problemen (borderline, ptss, psychotische kwetsbaarheid, schizofrenie in Remslaap, depressie) en mss ADD :) je wilt niet weten hoe mijn gedachten eruit zien als ik nuchter ben :tongueout: liever wat speed dan
D
DetraidLid
01-01-2024, 00:00
#6
Heb het wel vaker gehoord mensen die heel rustig worden van speed.
Vind het heel bijzonder aangezien ik alleen de opgewekte ken.
En op z'n tijd richting het dak schieten. (De laatste moet je maar van houden)
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
Detraid zei:
Heb het wel vaker gehoord mensen die heel rustig worden van speed.
Vind het heel bijzonder aangezien ik alleen de opgewekte ken.
En op z'n tijd richting het dak schieten. (De laatste moet je maar van houden)
Klik om te vergroten...

Ik denk dat mensen ‘rust’ vaak verwarren met ‘focus’. Omdat speed focus geeft wordt omgevingsruis weggefilterd en zit je meer in het moment en in je taak. Dat geeft een sensatie die kan aanvoelen als een storm die gaat liggen, een bepaalde sereniteit. En dat is dan dus vaak nog sterker ‘t geval voor mensen die door een neurobiologische aandoening van nature een lagere dopaminespiegel hebben, zoals bij AD(H)D. Maar los hiervan is er ook bij deze mensen wel gewoon sprake van een oppeppend effect, hoor. Ze hebben daar alleen vaak hogere doseringen voor nodig. Hun baseline is simpelweg anders en dat zorgt voor het verschil in perceptie.

Ik behoor zelf ook tot de groep mensen die niet echt actief wordt van speed. Lig makkelijk uren op de bank te chillen met telefoon + social media (want overloos lullen over onzin blijft het leukst) of een boek. Een echte high ervaar ik zelden, dan moet ik echt al overdrijven met de hoeveelheid. Het is meer een gevoel van acceptatie, oké zijn met alles, ontspanning, iets wat voor mij in m’n nuchtere doen zeldzaam is (stresskip in da house). Kan in de staart/comedown van speed dan vaak ook urenlang lekker op mijn eigen chille tempo wat aan m’n bureau zitten werken zonder continu een bepaalde beklemming van deadlinestress te ervaren, zelfs als die deadline gevaarlijk dichtbij komt.

Ik vind mijn reactie op speed soms een beetje saai, te subtiel als ik het vergelijk met wat ik anderen hoor verklaren over hun ervaringen, maar het heeft ook wel wat, dat ‘alles is prima’ gevoel.
D
DetraidLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoe neem je de speed tot je?
Als ik je kan advieseren neem bommetjes inplaats van lijnen.
Langer en voor mij een duidelijk intenser effect hoge dosis gaat je alleen wel langer wakker houden.
Als je altijd een paar lijntjes snuift kun je eens een bommetje van 100mg afwegen en dat proberen.
De effecten zullen in het begin minder zijn omdat je gewend ben dat je meteen die 'rush' krijgt.
Slik zelf altijd bommetjes van 250MG wat bied dit mij tegenwoordig alleen nog extra energie de 'rush'
Heb ik weggewerkt met te vaak gebruiken en tolerantie opbouwen. Als ik de rush nog wel zou willen krijgen zal ik al richting de 500-700mg moeten gaan minstens veel te hoog voor een normale gebruiker. 100MG zal je altijd een genot bieden als je het op z'n tijd houd. Al word dat minder dan ben je op de verkeerde weg. Hoe minder speed jij nodig hebt om ervan te genieten hoe beter.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Pepschep zei:
druks
Klik om te vergroten...
Leuke typfout voor op een druksforum :wink:
S
Skaf-GiraffeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Pepschep zei:
Tegewordig word er al heel snel eem stempel ADHD gezet. Als kindere de heledag op de pc zitte en daarom savonds druks zijn heeft hij adhd
Klik om te vergroten...
Toch moet het wel degerlijk geconstateerd zijn. Op papier.
Als iemand zegt dat hij ADHD heeft, en dat op papier heeft staan, dan heeft hij ook ADHD. Dat is dan goed onderzocht door een psychiater die doelbewuste vragen stelt, waarna hij daarna met die antwoorden een diagnose maakt.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Skaf-Giraffe zei:
Toch moet het wel degerlijk geconstateerd zijn. Op papier.
Als iemand zegt dat hij ADHD heeft, en dat op papier heeft staan, dan heeft hij ook ADHD. Dat is dan goed onderzocht door een psychiater die doelbewuste vragen stelt, waarna hij daarna met die antwoorden een diagnose maakt.
Klik om te vergroten...
Een van de criteria van de DSM 4/5 is dat de symptomen het functioneren zowel op sociaal als op productief vlak (school/werk) belemmerd. Zelfs de officiële criteria die worden gehanteerd stellen het praktisch nut van de diagnose voorop aan de daadwerkelijke aanwezigheid van onderliggende ADHD symptomen.

Van de biologische ondergrond voor ADHD die vaak wordt aangehaald is dus vaak/meestal geen sprake. Het ding is een beetje dat er geen extra geld/middelen worden vrij gemaakt zolang er geen diagnose is. In verband met criteria/eisen van verzekeraars worden diagnoses ook verzonnen waar deze noodzakelijk worden geacht om de nodige hulp te kunnen voorzien bij mensen waar een oorzaak van problematiek niet (meteen) eenzijdig aantoonbaar is.
S
Skaf-GiraffeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jmths zei:
Een van de criteria van de DSM 4/5 is dat de symptomen het functioneren zowel op sociaal als op productief vlak (school/werk) belemmerd. Zelfs de officiële criteria die worden gehanteerd stellen het praktisch nut van de diagnose tot grote hoogte voorop aan de daadwerkelijke aanwezigheid van onderliggende ADHD symptomen.

Van de biologische ondergrond voor ADHD die vaak wordt aangehaald is dus vaak geen sprake.
Klik om te vergroten...
Wat leidt tot een mogelijk voorgeschreven medicatie?
Dat betekent dus dat veel mensen vals gediagnoseerd worden en medicatie krijgen dat geen nut heeft en zelfs slecht is voor de gezondheid van diegene?

of is er sinpelweg geen waterdichte manier om zoiets te diagnoseren?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Skaf-Giraffe zei:
Dat betekent dus dat veel mensen vals gediagnoseerd worden en medicatie krijgen dat geen nut heeft en zelfs slecht is voor de gezondheid van diegene?
Klik om te vergroten...

Jep.... Ontiegelijk veel mensen hebben het niet nodig maar krijgen het toch. Zelfs scholen en ouders adviseren soms “lastige” leerlingen dat te slikken.
Tis lekker makkelijk namelijk. Makkelijker dan oorzaken van problemen zoeken en oplossen.
The quick fix generatie! Pilletje en tis over...
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#14
Skaf-Giraffe zei:
Dat is dan goed onderzocht door een psychiater die doelbewuste vragen stelt, waarna hij daarna met die antwoorden een diagnose maakt.
Klik om te vergroten...
Ik heb deze vragenlijst wel meer dan eens voorgelegd kregen. Gaat de psych een lijstje bij af met vragen als: 'is snel afgeleid', > ja. 'heeft moeite stil te zitten op een plek', > ja 'heeft last van malende gedachten', > ja 'heeft moeite lange tijd te concentreren op eenzelfde ding', > ja, etc etc. > Gefeliciteerd u heeft een ADHD diagnose.

Ik heb zelfs persoonlijk meegemaakt dat iemand even wat had gekletst met leerkrachten, een korte observatie had gemaakt in de klas en vervolgens werd mij verteld dat ik ADHD had. Het is zogezegd echt geen raketwetenschap en er is geen hond die controleert of het stellen van diagnoses wel volgens het boekje verloopt.

Skaf-Giraffe zei:
Wat leidt tot een mogelijk voorgeschreven medicatie?
Dat betekent dus dat veel mensen vals gediagnoseerd worden en medicatie krijgen dat geen nut heeft en zelfs slecht is voor de gezondheid van diegene?

of is er sinpelweg geen waterdichte manier om zoiets te diagnoseren?
Klik om te vergroten...
Er zijn ook genoeg gevallen waarbij Methylfenidaat (Ritalin) wordt voorgeschreven aan leerlingen/studenten zonder diagnose die extra hulp op school kunnen gebruiken.

Wanneer wordt iemand 'vals' gediagnosticeerd? De DSM stelt als criteria belemmering in functioneren, de criteria zijn vaag en kunnen voor iedereen op gaan en de oorzaak zoals eveneens vermeld in de DSM kan daadwerkelijk alles wezen. Ik denk dat geheel Nederland eventueel wel correct gediagnosticeerd zou kunnen worden mocht daar behoefte aan wezen.

Waarom denk je dat een stimulant geen nut heeft? Voor de meeste mensen zal dit geheid de schoolprestaties verbeteren, op de korte termijn in ieder geval. Als iemand goede schoolprestaties haalt en hierdoor goed in zin vel zit kan dit best goed zijn voor de 'gezondheid'. Zolang het niet misbruikt wordt hoeft het niet perse slecht te wezen voor de gezondheid. Een argument dat ik op tv vaak aangehaald heb zien worden is dat meer dan 100.000 kinderen/mensen dagelijks methylfenidaat/Ritalin slikken en dat dit prima lijkt te verlopen dus er is geen reden om er vanuit te gaan dat dit slecht is voor de gezondheid.

Het is niet perse mijn mening hé, ik zie zelf de nuances wel, maar om even de andere kant toe te lichten.

Mijn ervaring is dat enorm veel scholen op grote schaal Methylfenidaat (Ritalin) opdringen aan leerlingen vaak (meestal?) simpelweg omdat hun gedrag als vervelend wordt ervaren en het lijkt ook haast steeds normaler te worden.

Vroeger had je ook opvangklinieken en gevangenissen waar massaal antipsychotica en anti epileptica werd opgedrongen. Ofwel antagonisten die signalen in de hersenen blokkeren met als gevolg dat iemand in een kasplantje verandert. Super makkelijk voor gevangenisbewaarders en verzorgers natuurlijk wat de mensen die deze moeten overzien geven geen kick meer. Dit heeft vele decennia voort gesleept voordat er ethische veranderingen werden doorgevoerd die patiënten en gevangen moeten beschermen tegen zulk soort praktijken.

Dat is ook waarom de wet er tegenwoordig zeer stellig in is dat er nooit iemand medicatie tegen zin wil gegeven mag worden, of dit ook daadwerkelijk wordt nageleefd weet ik echter niet. Het voorschrijven van kasplant medicatie neemt echter wel sterk toe onder het mom: 'het is niet verslavend'.
S
Skaf-GiraffeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jmths zei:
Ik heb deze vragenlijst wel meer dan eens voorgelegd kregen. Gaat de psych een lijstje bij af met vragen als: 'is snel afgeleid', > ja. 'heeft moeite stil te zitten op een plek', > ja 'heeft last van malende gedachten', > ja 'heeft moeite lange tijd te concentreren op eenzelfde ding', > ja, etc etc. > Gefeliciteerd u heeft een ADHD diagnose.

Ik heb zelfs persoonlijk meegemaakt dat iemand even wat had gekletst met leerkrachten, een korte observatie had gemaakt in de klas en vervolgens werd mij verteld dat ik ADHD had. Het is zogezegd echt geen raketwetenschap en er is geen hond die controleert of het stellen van diagnoses wel volgens het boekje verloopt.


Er zijn ook genoeg gevallen waarbij Methylfenidaat (Ritalin) wordt voorgeschreven aan leerlingen/studenten zonder diagnose die extra hulp op school kunnen gebruiken.

Wanneer wordt iemand 'vals' gediagnosticeerd? De DSM stelt als criteria belemmering in functioneren, de criteria zijn vaag en kunnen voor iedereen op gaan en de oorzaak zoals eveneens vermeld in de DSM kan daadwerkelijk alles wezen. Ik denk dat geheel Nederland eventueel wel correct gediagnosticeerd zou kunnen worden mocht daar behoefte aan wezen.

Waarom denk je dat een stimulant geen nut heeft? Voor de meeste mensen zal dit geheid de schoolprestaties verbeteren, op de korte termijn in ieder geval. Als iemand goede schoolprestaties haalt en hierdoor goed in zin vel zit kan dit best goed zijn voor de 'gezondheid'. Zolang het niet misbruikt wordt hoeft het niet perse slecht te wezen voor de gezondheid. Een argument dat ik op tv vaak aangehaald heb zien worden is dat meer dan 100.000 kinderen/mensen dagelijks methylfenidaat/Ritalin slikken en dat dit prima lijkt te verlopen dus er is geen reden om er vanuit te gaan dat dit slecht is voor de gezondheid.
Klik om te vergroten...
Toch,
het medicijn is gemaakt voor mensen met ADD, en ADHD.
De werking is obviously anders op mensen die dit disorder niet hebben.
Ik weet niet hoe het precies werkt op mensen die geen ADD/ADHD hebben, maar het lijkt me niet iets wat "goed" is voor die persoon.

Zelf heb ik ook ADD en stond 2 jaar in een wachtlijst voordat ik de methylfenidaat kon ophalen bij de apotheek.
Er wordt streng gecontroleerd dat ik niet het medicijn zou misbruiken of verkopen.
^
Waarom zou dat dan zo zijn, als het toch geen kwaad kan.

Waarom geven we iedereen dan geen ritalin of dergelijke?
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#16
Skaf-Giraffe zei:
De werking is obviously anders op mensen die dit disorder niet hebben.
Klik om te vergroten...
Ja, dit hoor je vaak en om eerlijk te zijn vind ik het een vrij lachwekkende uitspraak. Methylfenidaat heeft natuurlijk gewoon het amfetamine basisskelet en werkt volgens hetzelfde werkingsmechanisme. Dat het enkel werkt voor mensen met een diagnose is dikke onzin natuurlijk. In ieder geval voor de meeste mensen met ADD. Voor mensen met sterke hyperactiviteitssymptomen is wel aangetoond dat relatief hoge doseringen een meer overwegend rustgevend effect geven.
Skaf-Giraffe zei:
Zelf heb ik ook ADD en stond 2 jaar in een wachtlijst voordat ik de methylfenidaat kon ophalen bij de apotheek.
Klik om te vergroten...
Ik heb eerlijk waar nog nooit eerder gehoord van een wachtlijst om Methylfenidaat op te kunnen halen.
Skaf-Giraffe zei:
Waarom geven we iedereen dan geen ritalin of dergelijke?
Klik om te vergroten...
Tja, het is ten eerste natuurlijk verslavend. Bij misbruik van hogere doseringen kunnen er wel relatief snel complicaties optreden. En het ding met medicatie is dat het nooit een lange termijn antwoord bied vanwege tolerantievorming. Na verloop van tijd komt hetgeen dat omhoog gaat ook weer naar beneden zogezegd. Je lichaam heeft door dat er met het balans gerommeld wordt en past zichzelf aan in tegenovergestelde richting.

Maar goed, ik zou het wel grappig vinden, nationale Ritalin dag ofso. Voor Adolf Hitler en zijn volgelingen werkten stimulanten als een tierelier, totdat ze dat niet meer deden. Kan is vrij aanwezig dat zijn grootheidswaanzin en ongevoeligheid voort kwam uit zijn stimulantmisbruik. Een beetje extreem uitvergroot voorbeeld hoor maar het schetst denk ik wel een aardig beeld.

Het beeld van drugs komt voor mij waarschijnlijk iets genuanceerder dan voor de meeste mensen. Verleidingen zullen altijd bestaan in allerlei vormen en ieder mens zal daar op zijn eigen manier mee moeten leren omgaan.

Ik heb bijvoorbeeld een pracht van een vriendin op wie ik na jaren nog altijd smoorverliefd ben en bewonder. Maar als ik het gevoel heb om te willen ingeven aan mijn verlangen naar een andere jongedame kan ik dat gevoel prima accepteren. Mensen zijn nou eenmaal overwegend instinctief in hun handelen en van instinct is het onmogelijk winnen op wilskracht alleen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#17
@Skaf-Giraffe

Ik kreeg de officiele diagnose pas op latere leeftijd, zo rond mijn 30ste.

In de jaren 80 vorige eeuw (jaja, ik ben alweer een ouwe lul van 43 jaar) hebben ze me als kind wel onderzocht, maar ik was niet druk, en toen was ADD (zonder hyperactief) nog niet bekend, dus toen geen diagnose gehad.
S
Skaf-GiraffeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Jmths zei:
Ik heb eerlijk waar nog nooit eerder gehoord van een wachtlijst om Methylfenidaat op te kunnen halen.
Klik om te vergroten...

Dan moet je je even gaan verdiepen in het recieven van dit medicijn.
In mijn geval was dat een lang traject van gesprekken met een psychiater en observatie van mijn familie en leraren toen die tijd.

Ik ging naar een institutie genaamd Molendrift. Die hebben eerst 5 gesprekken met mij gehad om uit te zoeken waarom ik onder anderen: veel vergat, niet goed op kon staan, vergeten van belangrijke afspraken (ook een gesprek daar one time ;p), niet kunnen plannen en orginaseren en dergerlijke nog relatief onschuldige maar vervelende probleempjes.

Uiteindelijk is er ADD geconstateerd.
Ik kreeg zelf de keuze of ik ritalin wou testen.
Echter werd ik dan wel in een wachtlijst gezet omdat de vraag naar ritalin intens gegroeid was in die laatste jaren.
Ze konden niet zomaar iedereen ritalin voorschrijven.

Na 2 jaar (na mijn fuckin' examens) kon ik eindelijk weer op een gesprek komen voor het eindelijk maar toch opbouwen van een ritalin kuur.

Ik weet niet wie nog meer, buiten psychiaters dit middel mag voorschrijven, maar dit traject was nog best complex en georganiseerd.




Wat je zei over tolerantie. (quote werkt niet. fuck dat)
Dit gebeurd misschien minder snel dan je denkt.
Ik begon met een dosering van 10 mg, standaard geloof ik..? En heb dat anderhalf jaar gebruikt met een positief resultaat.
Daarna pompten ze het lekker gewoon omhoog naar een "merkloos" methylfenidaat, die mij in plaats van 2 x op een dag 10 miligram, 1 x een pil van 30 mg in de ochtend, en 1 x een pil van 10 in de middag.

Tot de dag van vandaag gebruik ik dat nog steeds en merk ik niet echt een minder resultaat. (3,5 jaar)

Ik weet niet hoe het nu zit met het voorschrijven van Ritalin, maar het lijkt me pittig sterk dat als je niet geconstateerd bent met ADD/ADHD, je 'zomaar' eventjes een kuurtje op kan halen. Dat geloof ik gewoon niet.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Skaf-Giraffe zei:
Ik weet niet hoe het nu zit met het voorschrijven van Ritalin, maar het lijkt me pittig sterk dat als je niet geconstateerd bent met ADD/ADHD, je 'zomaar' eventjes een kuurtje op kan halen. Dat geloof ik gewoon niet.
Klik om te vergroten...

Helaas gebeurt het aan de lopendeband...
S
Skaf-GiraffeLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Dunne zei:
Helaas gebeurt het aan de lopendeband...
Klik om te vergroten...
Via waar/wie dan?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."