Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPep gek effect

Pep gek effect

48 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
Z
ZackSmurdaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allemaal, ik heb een vraagje ik had laatst een keer voor het eerst pep gebruikt aangezien ik altijd een beetje nieuwschierig er naar was en aangezien ik graag dingen één keer meemaak. De vriendengroep waar ik het mee ging gebruiken zijn al een beetje ervaren en hebben bronnen tot goeie pep. Ik had nuchter ongeveer 2 sleutelpuntjes gehad. De pep zelf brande nauwelijks wat vgm een goed teken is. En hun voor mij al ietjes genomen hadden en merkte dat ze inderdaad zoals het overal beschreven staat actiever werden. Maar ik had dat totaal niet ik voelde hem langzaam binnen komen als een lichtelijke warm gevoel in mijn hoofd en voelde opeens heel erg rustig. Ik werd ook een stuk stiller dan de rest en ik kon wel meerdere gesprekken volgen wat hun niet lukte. Het viel hun ook op dat ik er kalmer van werd en een vriendin zei dat sommige mensen met adhd dat kunnen hebben maar ik weet zeker dat ik geen adhd heb. Weet iemand hoe dat kan of heeft zoiets soortgelijks meegemaakt? Ik vond het een apart gevoel. Inieder geval voor mij niet voor herhaling vatbaar in sociale aangelegenheden. Ik hou het dan liever bij een biertje met wat lichte caffeine pillen als kleine boost.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. En of jullie dit herkennen of zelf hebben meegemaakt. ( Ik vond de hardcore en rawstyle zelfs te snel gaan en luisterde liever naar rap of iets dergelijks wat ik totaal niet had verwacht )
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat is vrij gebruikelijk bij lage doseringen pep. Als je meer neemt wordt je vanzelf drukker.
S
SneeuwSnuiverLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zoiets heb ik ook weleens meegemaakt.
Was op een hardcore/drum and bass feestje, had ongeveer drie dikke punten genomen.
Toen ik hem voelde opkomen was er veel energie en had meteen zin om te dansen. Die energie nam echter binnen tien minuuten af en ik voelde me zelfs een beetje slaperig worden!
Gelukkig trok dat gevoel wel weer weg na een tijdje en ik had weer zin om te dansen:cheerpompom:
Ik moet meestal wel twee of drie keren bijnemen op een avond om lekker hard te blijven gaan:rock:

Bij lage doseringen pep voel ik het lekkere bijna niet en heb ik niet veel zin om te bewegen, merk dat ik aleen maar veel ga praten dan.

Als je het nog een keer zou willen proberen zou je misschien meteen met vier punten kunnen beginnen en als je het dan na een half uurtje niet hard genoeg voelt nog een of twee puntjes erbij.

Ook goed om je pep te laten testen zodat je weet hoe sterk die is.
Z
ZackSmurdaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het gekke was ik heb daar geen tolerantie voor en de rest ging van hetzelfde zakje best hard. Ik had daarna nog wat extra genomen maar had steeds zon warm rustig gevoel. En die vriende gebruikte het wel is vaker en die vonde het prima spul. En die stonden zichtbaar strak. Vgm in die nacht had ik iets van 6 sleutelpuntjes en daarna om naar huis te biken nog een likje. En in mijn hoofd was het erg rustig. Terwijl de setting gwn goed was. Ik was daarvoor al beetje aan twijfelen of ik me zou moete laten testen ADD aangezien ik ook andere mensen ken die ADD hebben en die kenmerken komen me stiekem wel bekend voor. En had ook wel is gelezen dat als pep nie echt brand in de neus. Dat die meestal wel goed is en ik weet sws dat hun meestal goed spul hebben.Aangezien hun al langer gebruiken. Naja ik ga binnenkort toch al naar de huisarts. Dus ik vraag het denk ik even na.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#5
Weet je zeker dat je geen ADHD hebt? Ik heb ADHD en heb precies het zelfde als jouw.
Z
ZackSmurdaLid
01-01-2024, 00:00
#6
MDMAZING zei:
Weet je zeker dat je geen ADHD hebt? Ik heb ADHD en heb precies het zelfde als jouw.
Klik om te vergroten...

Geen idee eigenlijk. Ik heb me nooit echt laten testen erop. Kunnen alleen mensen met adhd of add dit effect krijgen?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik zie hier op het forum heel vaak dat mensen op deze manier reageren op speed en zich dan gaan afvragen of ze geen ADHD of ADD hebben. Je reactie op speed zegt niets over het al dan niet hebben van een diagnose. Het is wel zo dat mensen met een concentratiestoornis vaak een hogere dosis amfetamine nodig hebben om 'druk' te worden, maar dit gaat niet automatisch ook andersom op. Als jij om een energiek effect te krijgen een dosis nodig hebt die hoger dan gemiddeld is betekent dit niet dat je AD(H)D hebt. De kans is groter dat dit gewoon jouw persoonlijke reactie is op amfetamine.

Ik word zelf ook niet echt druk of energiek van uppers, ik zou de effecten meer omschrijven als helder en ontspannend dan als energiek. Als ik speed heb gebruikt lig ik makkelijk urenlang op de bank te chillen. En ik heb geen ADHD, ADD of wat dan ook.

Je moet jezelf alleen laten testen op een psychiatrische stoornis als je duidelijke klachten hebt waar jij of anderen last van ondervinden in het dagelijks leven. Niet omdat sommige kenmerken je bekend voor komen of omdat je op een bepaalde manier op een drug reageert.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#8
Pepschep zei:
Heb je adhd?
Klik om te vergroten...
Maat. I see what you did there.
P
PepschepLid
01-01-2024, 00:00
#9
ZackSmurda zei:
Het gekke was ik heb daar geen tolerantie voor en de rest ging van hetzelfde zakje best hard. Ik had daarna nog wat extra genomen maar had steeds zon warm rustig gevoel. En die vriende gebruikte het wel is vaker en die vonde het prima spul. En die stonden zichtbaar strak. Vgm in die nacht had ik iets van 6 sleutelpuntjes en daarna om naar huis te biken nog een likje. En in mijn hoofd was het erg rustig. Terwijl de setting gwn goed was. Ik was daarvoor al beetje aan twijfelen of ik me zou moete laten testen ADD aangezien ik ook andere mensen ken die ADD hebben en die kenmerken komen me stiekem wel bekend voor. En had ook wel is gelezen dat als pep nie echt brand in de neus. Dat die meestal wel goed is en ik weet sws dat hun meestal goed spul hebben.Aangezien hun al langer gebruiken. Naja ik ga binnenkort toch al naar de huisarts. Dus ik vraag het denk ik even na.
Klik om te vergroten...
Heb je adhd?
G
GabbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Roze olifant zei:
Ik zie hier op het forum heel vaak dat mensen op deze manier reageren op speed en zich dan gaan afvragen of ze geen ADHD of ADD hebben. Je reactie op speed zegt niets over het al dan niet hebben van een diagnose. Het is wel zo dat mensen met een concentratiestoornis vaak een hogere dosis amfetamine nodig hebben om 'druk' te worden, maar dit gaat niet automatisch ook andersom op. Als jij om een energiek effect te krijgen een dosis nodig hebt die hoger dan gemiddeld is betekent dit niet dat je AD(H)D hebt. De kans is groter dat dit gewoon jouw persoonlijke reactie is op amfetamine.

Ik word zelf ook niet echt druk of energiek van uppers, ik zou de effecten meer omschrijven als helder en ontspannend dan als energiek. Als ik speed heb gebruikt lig ik makkelijk urenlang op de bank te chillen. En ik heb geen ADHD, ADD of wat dan ook.

Je moet jezelf alleen laten testen op een psychiatrische stoornis als je duidelijke klachten hebt waar jij of anderen last van ondervinden in het dagelijks leven. Niet omdat sommige kenmerken je bekend voor komen of omdat je op een bepaalde manier op een drug reageert.
Klik om te vergroten...
Volgens mij is het ook een fabeltje dat mensen met ADHD juist rustig worden van speed. Zoals jij al benoemde word jij er chill van terwijl je geen ADHD hebt. En ik heb helle erge ADHD en ga al helemaal uit me plaat van 1 puntje. Me vrienden worden afentoe ook gek van me hoe druk ik word van speed, ik kan al niet stil zitten laat staan dan hahaha.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Gabbertje zei:
Volgens mij is het ook een fabeltje dat mensen met ADHD juist rustig worden van speed. Zoals jij al benoemde word jij er chill van terwijl je geen ADHD hebt. En ik heb helle erge ADHD en ga al helemaal uit me plaat van 1 puntje. Me vrienden worden afentoe ook gek van me hoe druk ik word van speed, ik kan al niet stil zitten laat staan dan hahaha.
Klik om te vergroten...

Dat het voor jou geldt zegt niets over de populatie in het algemeen. Je baseert je op anekdotisch bewijs. De één wordt nou eenmaal rustig van speed met ADHD, de ander weer niet. Een vriend van me met zieke ADHD wordt er ook heel druk van. Andersom kan iemand zonder ADHD ook rustig worden van speed (waaronder ikzelf), maar dat zegt niet dat ik het heb. Kortom, ieder lichaam reageert anders op die shit:wink:
G
GabbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
leipebaviaan zei:
Dat het voor jou geldt zegt niets over de populatie in het algemeen. Je baseert je op anekdotisch bewijs. De één wordt nou eenmaal rustig van speed met ADHD, de ander weer niet. Een vriend van me met zieke ADHD wordt er ook heel druk van. Andersom kan iemand zonder ADHD ook rustig worden van speed (waaronder ikzelf), maar dat zegt niet dat ik het heb. Kortom, ieder lichaam reageert anders op die shit:wink:
Klik om te vergroten...
Nee ik word juist niet rustig van speed :wink: en als ik naar me vrienden die ook ADHD hebben die ook niet. Daar in tegen heb ik wel weer een autist in me vriendengroep die er wel rustig van word. Zo bewijst het wel weer dat iedereen er anders op reageert.

Wat ik er meer mee bedoel te zeggen, heel veel mensen denken dat adhd'ers standaard rustig worden van speed en dat is niet waar.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#13
ZackSmurda zei:
Geen idee eigenlijk. Ik heb me nooit echt laten testen erop. Kunnen alleen mensen met adhd of add dit effect krijgen?
Klik om te vergroten...
Fabeltjes van de farmaceutische industrie om receptjes te rechtvaardigen, vrijwel alleen voor een minderheid met meer extreme hyperactiviteitssymptomen gaat het verhaal een beetje op.

Voor vrijwel iedereen gaat op dat een lage dosering rustgevend werkt omdat stimulanten de concentratie meer eenzijdig focusen en dus chaotische gedachten en malen verminderen. Op hogere doseringen zal de fysiek activerende werking echter weer meer de overhand nemen. In de praktijk komt het meestal eerder neer op de vraag of iemand gebaat is bij een ADHD diagnose dan de vraag of iemand daadwerkelijk heeft, dat is in ieder geval mijn ervaring na 4 ADHD diagnoses. De DSM en andere bronnen zijn ook vrij stellig in dat ADHD geen eenzijdige oorzaak heeft.
P
PepschepLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jmths zei:
Fabeltjes van de farmaceutische industrie om receptjes te rechtvaardigen, vrijwel alleen voor een minderheid met meer extreme hyperactiviteitssymptomen gaat het verhaal een beetje op.

Voor vrijwel iedereen gaat op dat een lage dosering rustgevend werkt omdat stimulanten de concentratie meer eenzijdig focusen en dus chaotische gedachten en malen verminderen. Op hogere doseringen zal de fysiek activerende werking echter weer meer de overhand nemen. In de praktijk komt het meestal eerder neer op de vraag of iemand gebaat is bij een ADHD diagnose dan de vraag of iemand daadwerkelijk heeft, dat is in ieder geval mijn ervaring na 4 ADHD diagnoses. De DSM en andere bronnen zijn ook vrij stellig in dat ADHD geen eenzijdige oorzaak heeft.
Klik om te vergroten...
Tegewordig word er al heel snel eem stempel ADHD gezet. Als kindere de heledag op de pc zitte en daarom savonds druks zijn heeft hij adhd
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Pepschep zei:
druks
Klik om te vergroten...
Leuke typfout voor op een druksforum :wink:
S
Skaf-GiraffeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Pepschep zei:
Tegewordig word er al heel snel eem stempel ADHD gezet. Als kindere de heledag op de pc zitte en daarom savonds druks zijn heeft hij adhd
Klik om te vergroten...
Toch moet het wel degerlijk geconstateerd zijn. Op papier.
Als iemand zegt dat hij ADHD heeft, en dat op papier heeft staan, dan heeft hij ook ADHD. Dat is dan goed onderzocht door een psychiater die doelbewuste vragen stelt, waarna hij daarna met die antwoorden een diagnose maakt.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#17
Skaf-Giraffe zei:
Toch moet het wel degerlijk geconstateerd zijn. Op papier.
Als iemand zegt dat hij ADHD heeft, en dat op papier heeft staan, dan heeft hij ook ADHD. Dat is dan goed onderzocht door een psychiater die doelbewuste vragen stelt, waarna hij daarna met die antwoorden een diagnose maakt.
Klik om te vergroten...
Een van de criteria van de DSM 4/5 is dat de symptomen het functioneren zowel op sociaal als op productief vlak (school/werk) belemmerd. Zelfs de officiële criteria die worden gehanteerd stellen het praktisch nut van de diagnose voorop aan de daadwerkelijke aanwezigheid van onderliggende ADHD symptomen.

Van de biologische ondergrond voor ADHD die vaak wordt aangehaald is dus vaak/meestal geen sprake. Het ding is een beetje dat er geen extra geld/middelen worden vrij gemaakt zolang er geen diagnose is. In verband met criteria/eisen van verzekeraars worden diagnoses ook verzonnen waar deze noodzakelijk worden geacht om de nodige hulp te kunnen voorzien bij mensen waar een oorzaak van problematiek niet (meteen) eenzijdig aantoonbaar is.
S
Skaf-GiraffeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Jmths zei:
Een van de criteria van de DSM 4/5 is dat de symptomen het functioneren zowel op sociaal als op productief vlak (school/werk) belemmerd. Zelfs de officiële criteria die worden gehanteerd stellen het praktisch nut van de diagnose tot grote hoogte voorop aan de daadwerkelijke aanwezigheid van onderliggende ADHD symptomen.

Van de biologische ondergrond voor ADHD die vaak wordt aangehaald is dus vaak geen sprake.
Klik om te vergroten...
Wat leidt tot een mogelijk voorgeschreven medicatie?
Dat betekent dus dat veel mensen vals gediagnoseerd worden en medicatie krijgen dat geen nut heeft en zelfs slecht is voor de gezondheid van diegene?

of is er sinpelweg geen waterdichte manier om zoiets te diagnoseren?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Skaf-Giraffe zei:
Dat betekent dus dat veel mensen vals gediagnoseerd worden en medicatie krijgen dat geen nut heeft en zelfs slecht is voor de gezondheid van diegene?
Klik om te vergroten...

Jep.... Ontiegelijk veel mensen hebben het niet nodig maar krijgen het toch. Zelfs scholen en ouders adviseren soms “lastige” leerlingen dat te slikken.
Tis lekker makkelijk namelijk. Makkelijker dan oorzaken van problemen zoeken en oplossen.
The quick fix generatie! Pilletje en tis over...
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Skaf-Giraffe zei:
Dat is dan goed onderzocht door een psychiater die doelbewuste vragen stelt, waarna hij daarna met die antwoorden een diagnose maakt.
Klik om te vergroten...
Ik heb deze vragenlijst wel meer dan eens voorgelegd kregen. Gaat de psych een lijstje bij af met vragen als: 'is snel afgeleid', > ja. 'heeft moeite stil te zitten op een plek', > ja 'heeft last van malende gedachten', > ja 'heeft moeite lange tijd te concentreren op eenzelfde ding', > ja, etc etc. > Gefeliciteerd u heeft een ADHD diagnose.

Ik heb zelfs persoonlijk meegemaakt dat iemand even wat had gekletst met leerkrachten, een korte observatie had gemaakt in de klas en vervolgens werd mij verteld dat ik ADHD had. Het is zogezegd echt geen raketwetenschap en er is geen hond die controleert of het stellen van diagnoses wel volgens het boekje verloopt.

Skaf-Giraffe zei:
Wat leidt tot een mogelijk voorgeschreven medicatie?
Dat betekent dus dat veel mensen vals gediagnoseerd worden en medicatie krijgen dat geen nut heeft en zelfs slecht is voor de gezondheid van diegene?

of is er sinpelweg geen waterdichte manier om zoiets te diagnoseren?
Klik om te vergroten...
Er zijn ook genoeg gevallen waarbij Methylfenidaat (Ritalin) wordt voorgeschreven aan leerlingen/studenten zonder diagnose die extra hulp op school kunnen gebruiken.

Wanneer wordt iemand 'vals' gediagnosticeerd? De DSM stelt als criteria belemmering in functioneren, de criteria zijn vaag en kunnen voor iedereen op gaan en de oorzaak zoals eveneens vermeld in de DSM kan daadwerkelijk alles wezen. Ik denk dat geheel Nederland eventueel wel correct gediagnosticeerd zou kunnen worden mocht daar behoefte aan wezen.

Waarom denk je dat een stimulant geen nut heeft? Voor de meeste mensen zal dit geheid de schoolprestaties verbeteren, op de korte termijn in ieder geval. Als iemand goede schoolprestaties haalt en hierdoor goed in zin vel zit kan dit best goed zijn voor de 'gezondheid'. Zolang het niet misbruikt wordt hoeft het niet perse slecht te wezen voor de gezondheid. Een argument dat ik op tv vaak aangehaald heb zien worden is dat meer dan 100.000 kinderen/mensen dagelijks methylfenidaat/Ritalin slikken en dat dit prima lijkt te verlopen dus er is geen reden om er vanuit te gaan dat dit slecht is voor de gezondheid.

Het is niet perse mijn mening hé, ik zie zelf de nuances wel, maar om even de andere kant toe te lichten.

Mijn ervaring is dat enorm veel scholen op grote schaal Methylfenidaat (Ritalin) opdringen aan leerlingen vaak (meestal?) simpelweg omdat hun gedrag als vervelend wordt ervaren en het lijkt ook haast steeds normaler te worden.

Vroeger had je ook opvangklinieken en gevangenissen waar massaal antipsychotica en anti epileptica werd opgedrongen. Ofwel antagonisten die signalen in de hersenen blokkeren met als gevolg dat iemand in een kasplantje verandert. Super makkelijk voor gevangenisbewaarders en verzorgers natuurlijk wat de mensen die deze moeten overzien geven geen kick meer. Dit heeft vele decennia voort gesleept voordat er ethische veranderingen werden doorgevoerd die patiënten en gevangen moeten beschermen tegen zulk soort praktijken.

Dat is ook waarom de wet er tegenwoordig zeer stellig in is dat er nooit iemand medicatie tegen zin wil gegeven mag worden, of dit ook daadwerkelijk wordt nageleefd weet ik echter niet. Het voorschrijven van kasplant medicatie neemt echter wel sterk toe onder het mom: 'het is niet verslavend'.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."