Dat is dan goed onderzocht door een psychiater die doelbewuste vragen stelt, waarna hij daarna met die antwoorden een diagnose maakt.
Ik heb deze vragenlijst wel meer dan eens voorgelegd kregen. Gaat de psych een lijstje bij af met vragen als: 'is snel afgeleid', > ja. 'heeft moeite stil te zitten op een plek', > ja 'heeft last van malende gedachten', > ja 'heeft moeite lange tijd te concentreren op eenzelfde ding', > ja, etc etc. > Gefeliciteerd u heeft een ADHD diagnose.
Ik heb zelfs persoonlijk meegemaakt dat iemand even wat had gekletst met leerkrachten, een korte observatie had gemaakt in de klas en vervolgens werd mij verteld dat ik ADHD had. Het is zogezegd echt geen raketwetenschap en er is geen hond die controleert of het stellen van diagnoses wel volgens het boekje verloopt.
Wat leidt tot een mogelijk voorgeschreven medicatie?
Dat betekent dus dat veel mensen vals gediagnoseerd worden en medicatie krijgen dat geen nut heeft en zelfs slecht is voor de gezondheid van diegene?
of is er sinpelweg geen waterdichte manier om zoiets te diagnoseren?
Er zijn ook genoeg gevallen waarbij Methylfenidaat (Ritalin) wordt voorgeschreven aan leerlingen/studenten zonder diagnose die extra hulp op school kunnen gebruiken.
Wanneer wordt iemand 'vals' gediagnosticeerd? De DSM stelt als criteria belemmering in functioneren, de criteria zijn vaag en kunnen voor iedereen op gaan en de oorzaak zoals eveneens vermeld in de DSM kan daadwerkelijk alles wezen. Ik denk dat geheel Nederland eventueel wel correct gediagnosticeerd zou kunnen worden mocht daar behoefte aan wezen.
Waarom denk je dat een stimulant geen nut heeft? Voor de meeste mensen zal dit geheid de schoolprestaties verbeteren, op de korte termijn in ieder geval. Als iemand goede schoolprestaties haalt en hierdoor goed in zin vel zit kan dit best goed zijn voor de 'gezondheid'. Zolang het niet misbruikt wordt hoeft het niet perse slecht te wezen voor de gezondheid. Een argument dat ik op tv vaak aangehaald heb zien worden is dat meer dan 100.000 kinderen/mensen dagelijks methylfenidaat/Ritalin slikken en dat dit prima lijkt te verlopen dus er is geen reden om er vanuit te gaan dat dit slecht is voor de gezondheid.
Het is niet perse mijn mening hé, ik zie zelf de nuances wel, maar om even de andere kant toe te lichten.
Mijn ervaring is dat enorm veel scholen op grote schaal Methylfenidaat (Ritalin) opdringen aan leerlingen vaak (meestal?) simpelweg omdat hun gedrag als vervelend wordt ervaren en het lijkt ook haast steeds normaler te worden.
Vroeger had je ook opvangklinieken en gevangenissen waar massaal antipsychotica en anti epileptica werd opgedrongen. Ofwel antagonisten die signalen in de hersenen blokkeren met als gevolg dat iemand in een kasplantje verandert. Super makkelijk voor gevangenisbewaarders en verzorgers natuurlijk wat de mensen die deze moeten overzien geven geen kick meer. Dit heeft vele decennia voort gesleept voordat er ethische veranderingen werden doorgevoerd die patiënten en gevangen moeten beschermen tegen zulk soort praktijken.
Dat is ook waarom de wet er tegenwoordig zeer stellig in is dat er nooit iemand medicatie tegen zin wil gegeven mag worden, of dit ook daadwerkelijk wordt nageleefd weet ik echter niet. Het voorschrijven van kasplant medicatie neemt echter wel sterk toe onder het mom: 'het is niet verslavend'.