Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDagboek van verslaafde die afkickt van speed

Dagboek van verslaafde die afkickt van speed

1039 antwoorden
171 weergaven
18-5-2026
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#1
AphexTwin zei:
Klinkt heftig!

Imo lijkt het me het beste voor jezelf om je ex het beste te wensen. Met negatieve gedachten en emoties jegens hem raak je hem niet, enkel jezelf. Ik weet dat het allesbehalve evident is, maar je kan jezelf en anderen geen mooier geschenk geven dan een gezonde portie positiviteit.
Klik om te vergroten...

Ik probeer je bericht goed te begrijpen.
Maar bedoel je nu dat ik hem maar moet vergeten en gewoon verder moet gaan???
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#2
AphexTwin zei:
Klinkt heftig!

Imo lijkt het me het beste voor jezelf om je ex het beste te wensen. Met negatieve gedachten en emoties jegens hem raak je hem niet, enkel jezelf. Ik weet dat het allesbehalve evident is, maar je kan jezelf en anderen geen mooier geschenk geven dan een gezonde portie positiviteit.
Klik om te vergroten...

Goed bedoeld maar een beetje te makkelijk als je de geschiedenis bekijkt...
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#3
AphexTwin zei:
Klinkt heftig!

Imo lijkt het me het beste voor jezelf om je ex het beste te wensen. Met negatieve gedachten en emoties jegens hem raak je hem niet, enkel jezelf. Ik weet dat het allesbehalve evident is, maar je kan jezelf en anderen geen mooier geschenk geven dan een gezonde portie positiviteit.
Klik om te vergroten...

Je zult het echt goed bedoelen daar twijfel ik geen moment aan.
Alleen deze woorden heb ik vaker te horen gekregen en is kwetsend.

In wezen is dit het zelfde als tegen een oud militair met ptss zeggen: het lijkt me het beste als je de oorlog vergeet.
Je kunt jezelf en anderen geen mooier geschenk geven.
Daarbij vergeet je het allerbelangrijkste in mijn verhaal.
Ik zit nog volop in het oorlogsgebied.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#4
Syl zei:
In wezen is dit het zelfde als tegen een oud militair met ptss zeggen: het lijkt me het beste als je de oorlog vergeet.
Klik om te vergroten...
Nee, ik denk dat het hetzelfde is als tegen een oud militair met PTSS zeggen: het lijkt me het beste als je je vijanden vergeeft.
Niet voor hem. Maar voor jezelf. Omdat wrok met je mee dragen enorm veel energie kost, je frustratie geeft, angst, onrust, stress, fysieke problemen. Allemaal negativiteit waar je zelf het meeste last van hebt, want je kan er niks mee, het wordt niet ontvangen, dus het manifesteert zich binnenin jou en uit zich op allerlei vervelende manieren.
Uiteindelijk moeten we iedereen vergeven om zelf verder te groeien. De mensen die de meest vreselijke dingen doen, zijn eigenlijk de mensen met wie we het meest te doen zouden moeten hebben, omdat ze blijkbaar dusdanig ver van zichzelf afstaan en ongelukkig zijn dat ze denken dat ze vreselijke dingen moeten doen om zichzelf beter te voelen.

Maar: dat is makkelijker gezegd dan gedaan. En nu nog veel te vroeg. Ik kan me voorstellen dat je hier op dit moment nog helemaal niks mee kunt. Het vergt ook enorm veel kracht, want er is jou onrecht aangedaan en je wil dat dat onrecht wordt rechtgezet of op zijn minst erkend wordt. Het is niet eerlijk.

Ik hoop niet dat dit kwetsend overkomt. Ik praat in algemene zin en niet over jouw situatie specifiek. Voor mijzelf geldt dit ook (niet vergelijkbaar met wat jij meemaakt, maar wel een situatie waarin iemand mij en mijn kinderen heeft beschadigd en voor wie ik daarna een erge wrok koesterde). Ik ben er nog niet, maar ben er wel over uit dat vergeving uiteindelijk dé manier is om het te kunnen verwerken en achter me te kunnen laten. Hij zal wel heel diep hebben gezeten dat hij tot zoiets in staat was en hij heeft waarschijnlijk nog veel lessen te leren. Uiteindelijk is het voor mij een kans om pijn om te zetten in liefde.

Ik hoop voor jou dat de ellende snel achter de rug zal zijn. Ik heb alleen de laatste paar pagina’s gelezen maar zo te lezen ben je op de goede weg!!
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#5
Syl zei:
Je zult het echt goed bedoelen daar twijfel ik geen moment aan.
Alleen deze woorden heb ik vaker te horen gekregen en is kwetsend.

In wezen is dit het zelfde als tegen een oud militair met ptss zeggen: het lijkt me het beste als je de oorlog vergeet.
Je kunt jezelf en anderen geen mooier geschenk geven.
Daarbij vergeet je het allerbelangrijkste in mijn verhaal.
Ik zit nog volop in het oorlogsgebied.
Klik om te vergroten...
Ik heb zelf ptss en heel wat andere zaken overwonnen.
ik ken idd jouw situatie niet, hoef ik ook niet te kennen. Maar ik weet wél hoever het mij heeft gebracht om te leren vergeven.
Het was uiteraard niet mijn bedoeling om jou te kwetsen, maar ik voel mij daar ook niet verantwoordelijk voor.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#6
NiandraLades zei:
Uiteindelijk moeten we iedereen vergeven om zelf verder te groeien. De mensen die de meest vreselijke dingen doen, zijn eigenlijk de mensen met wie we het meest te doen zouden moeten hebben, omdat ze blijkbaar dusdanig ver van zichzelf afstaan en ongelukkig zijn dat ze denken dat ze vreselijke dingen moeten doen om zichzelf beter te voelen.
Klik om te vergroten...
Dit dus ja!

NiandraLades zei:
Maar: dat is makkelijker gezegd dan gedaan. En nu nog veel te vroeg.
Klik om te vergroten...
Ik had er niet bij stilgestaan dat het bij jou nog zo vers is allemaal. Donc, je m'excuse en ik wens jou veel kracht en moed toe in het verdere verloop van je verwerkingsproces.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#7
AphexTwin zei:
Ik heb zelf ptss en heel wat andere zaken overwonnen.
ik ken idd jouw situatie niet, hoef ik ook niet te kennen. Maar ik weet wél hoever het mij heeft gebracht om te leren vergeven.
Het was uiteraard niet mijn bedoeling om jou te kwetsen, maar ik voel mij daar ook niet verantwoordelijk voor.
Klik om te vergroten...
Ben je ook een veteraan?
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rivalrie zei:
Ben je ook een veteraan?
Klik om te vergroten...
Nee, ik ben geen veteraan.
Helaas is het niet nodig om veteraan te zijn om een post traumatische stress stoornis te ontwikkelen.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#9
Syl zei:
In wezen is dit het zelfde als tegen een oud militair met ptss zeggen: het lijkt me het beste als je de oorlog vergeet.
Klik om te vergroten...
Het draait niet om vergeten natuurlijk. Jouw verleden biedt jou net context om jou vooruit te helpen in je verwerkingsproces. Mijn grootvader was een oud militair met ptss btw. Hij heeft die horrortijd nooit kunnen vergeten noch iemand kunnen vergeven. Ook niet na 50 jaar. Hij was voor mij een voorbeeld hoe het níet moest.

Syl zei:
Ik zit nog volop in het oorlogsgebied.
Klik om te vergroten...
Als ik dit had meegekregen, had ik idd m'n mond gehouden.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#10
NiandraLades zei:
Ik heb alleen de laatste paar pagina’s gelezen maar zo te lezen ben je op de goede weg!!
Klik om te vergroten...


AphexTwin zei:
Als ik dit had meegekregen, had ik idd m'n mond gehouden.
Klik om te vergroten...

Ik sta altijd open voor goede tips en wijze raad dat ten eerste.
Ook als ik dingen beter anders aan kan pakken hoor ik dat graag.
Ik waardeer het als mensen eerlijk tegen me zijn.

In dit geval blijkt dat jullie mij niet volgen vanaf dag 1.
Dat is natuurlijk geen enkel probleem.
Alleen jullie geven aan niet op de hoogte te zijn van mijn hele verhaal.
Desondanks geven jullie mij advies.
Nogmaals dit waardeer ik.
Ik heb alleen niks aan advies wat niet gebaseerd is op mijn situatie.
Ik krijg deze adviezen de afgelopen jaren constant.
Ook krijg ik geregeld te horen dat ik mijn ex nu eens een x moet vergeten.
Dat ik alleen zo vooruit kom.

Ik raad aan lees eerst vanaf dag 1 mijn verhaal en denk dan na of je goed advies kan geven.
Advies wat past bij deze situatie van mij.


AphexTwin zei:
Het was uiteraard niet mijn bedoeling om jou te kwetsen, maar ik voel mij daar ook niet verantwoordelijk voor.
Klik om te vergroten...

Ik ben persoonlijk van mening dat je je eerst goed in iemands verhaal moet verdiepen.
Pas als je alles weet vanaf het begin dan kun je iemand advies geven.
Ik vind zeer zeker dat je je verantwoordelijk hoort te voelen als je iemand kwets omdat je je niet goed ingelezen hebt.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik denk niet dat ik jouw hele verhaal hoef te kennen om van mening te zijn dat wrok koesteren nadelig is. Net zoals anderen niet mijn hele levensverhaal hoeven te kennen om mij ergens een advies over te geven. De kern die mij bekend is is: er zijn jou vreselijke dingen aangedaan en je zit er nog middenin. Wat die dingen dan precies zijn maakt niet uit in die zin dat de conclusie hetzelfde is. En wat mijn bericht betreft was het niet zo zeer een advies maar meer een algemene visie over hoe wrok vasthouden vaak vooral nadelig is voor jezelf, om wat context te geven aan het bericht van AphexTwin (omdat je daar een vraag over stelde en je het bericht anders interpreteerde dan hoe ik 'm interpreteerde). Vandaar ook dat ik toevoegde: ik praat in algemene zin en niet over jouw specifieke situatie. Ik zei ook dat het me in jouw situatie nog veel te vroeg leek en ook dat je volgens mij heel goed bezig bent.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#12
NiandraLades zei:
Ik denk niet dat ik jouw hele verhaal hoef te kennen om van mening te zijn dat wrok koesteren nadelig is. Net zoals anderen niet mijn hele levensverhaal hoeven te kennen om mij ergens een advies over te geven. De kern die mij bekend is is: er zijn jou vreselijke dingen aangedaan en je zit er nog middenin. Wat die dingen dan precies zijn maakt niet uit in die zin dat de conclusie hetzelfde is. En wat mijn bericht betreft was het niet zo zeer een advies maar meer een algemene visie over hoe wrok vasthouden vaak vooral nadelig is voor jezelf, om wat context te geven aan het bericht van AphexTwin (omdat je daar een vraag over stelde), ten minste mijn interpretatie ervan. Vandaar ook dat ik toevoegde: ik praat in algemene zin en niet over jouw specifieke situatie. Ik zei ook dat het me in jouw situatie nog veel te vroeg leek en ook dat je volgens mij heel goed bezig bent. Maar als ik alleen mag reageren als ik alle 23 pagina's van dit topic heb gelezen zal ik niets meer zeggen. :wink:
Klik om te vergroten...

Het gaat er niet om dat je niks mag zeggen als je mijn hele verhaal niet kent.
Dat je uitleg geeft over wrok vasthouden daarin geef ik ook aan dat dat klopt wat je zegt.
Dat het in mijn situatie nog te vroeg is komt bij mijn situatie ook niet van toepassing.
Zolang mijn ex leeft zal hij door blijven gaan om mij kapot te maken.
Dat houd in dat zolang hij leeft ik niks kan afsluiten en ook niet kan werken aan geen wrok voelen.

Ik vroeg aan @AphexTwin hoe of hij zijn bericht bedoelde.
Dit vroeg ik niet omdat ik zijn uitleg niet begreep maar omdat het totaal niet van toepassing op mij is.



NiandraLades zei:
Maar als ik alleen mag reageren als ik alle 23 pagina's van dit topic heb gelezen zal ik niets meer zeggen
Klik om te vergroten...

Beetje flauw ook dit, want iedereen weet dat ik gewoon open sta voor adviezen.
Ik geef alleen aan, dat je op basis van paar regels die je leest geen compleet beeld van een situatie kunt schetsen.
En dan bepaald advies niet van toepassing kan zijn.

En nee je hoeft mijn 23 pagina's niet te lezen, dat hoeft niemand.
Wel heb ik toch het recht te reageren op reacties die voor mijn gevoel niet rieel zijn!?!.
Waar ik op doelde was dat als je mijn situatie beter weet je ook weet dat het hoofdstuk werken aan geen wrok meer koesteren niet te pas is bij mij.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Syl zei:
Zolang mijn ex leeft zal hij door blijven gaan om mij kapot te maken.
Dat houd in dat zolang hij leeft ik niks kan afsluiten en ook niet kan werken aan geen wrok voelen.
Klik om te vergroten...
Maar is dat echt zo?

Is iets afsluiten en vergeven niet fundamenteel iets wat we intern doen? Het is echt akelig dat je ex-man zo op wraak uit lijkt te zijn, maar dat geeft ook wel aan dat hij diep in de knel met zichzelf zit. Is het niet mogelijk om te proberen die man bij je weg te houden én hem tegelijk te vergeven, voor jezelf en omdat jij wél beter weet dan hem?

Zelf geloof ik er zelfs in dat we dingen in onze wereld (terug)trekken door ze niet geestelijk los te laten, door niet een hoofdstuk af te sluiten. Dat is niet iets waar iedereen in gelooft, dat begrijp ik. Maar in mijn ogen is de zogenaamde 'law of attraction' werkelijkheid.

Ik denk niet dat mensen hier jouw situatie zozeer onderschatten en er licht over doen in de zin van: "laat je verleden nou gewoon los". Het is duidelijk dat je ex een reëel gevaar voor jou vormt. Maar als vergeving alleen zou kunnen als de ander zichzelf betert, dan zou je dus echt afhankelijk zijn van de ander om je verleden los te laten. Maar dat ben je niet. Echte vergeving is altijd vergeving van jezelf. Je laat het los, zodat jij het niet meer hoeft te dragen. Daar heeft je ex in principe niets mee te maken vind ik.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#14
In het verlengde daarvan zou ik ook durven stellen dat de realiteit zich (tot op zekere hoogte?) vormt naar je eigen verwachtingen. Dat wat je vasthoudt blijft bij je. Verander van binnen en de omgeving verandert met je mee. Liefde bestrijdt haat.
Maar deze gedachtegang is verre van conventioneel en stoot logischerwijs op veel weerstand. En is ook niet passend in dit topic IMO, dus ik wil het hierbij laten. Ik hoop dat de toekomst anders uitpakt (beter) dan je zelf denkt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
NiandraLades zei:
In het verlengde daarvan zou ik ook durven stellen dat de realiteit zich (tot op zekere hoogte?) vormt naar je eigen verwachtingen. Dat wat je vasthoudt blijft bij je. Verander van binnen en de omgeving verandert met je mee. Liefde bestrijdt haat.
Maar deze gedachtegang is verre van conventioneel en stoot logischerwijs op veel weerstand. En is ook niet passend in dit topic IMO, dus ik wil het hierbij laten. Ik hoop dat de toekomst anders uitpakt (beter) dan je zelf denkt.
Klik om te vergroten...
Op zich is het juist heel relevant, maar inderdaad ook heel onconventioneel en misschien daarom maar beter om er niet verder op in te gaan ja.

@Syl
Hopelijk heb je nu niet het gevoel alsof mensen hier je situatie onderschatten... Ik hoop ook echt voor je dat je ex lichamelijk en geestelijk zo snel mogelijk uit je leven verdwijnt. Ik had het dan wel over het verleden loslaten, maar dat gaat natuurlijk wel echt veel moeilijker als dat verleden letterlijk zo nu en dan voor je deur staat met twijfelachtige of zelfs kwade intenties...
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Misschien zitten alle mensen die het zo enorm goed weten iets te vroeg klaar met hun advies. Zeker als je weet dat de ex waar het om gaat enkele dagen geleden nog voor de deur stond. De ex die alles op alles zet blijkbaar om @Syl (die op een geheim adres moet wonen omdat ze anders haar leven niet zeker is) op te zoeken met ws. de slechtste bedoelingen (afgaand op het mentaal en fysieke mishandelingsverleden).

Het klinkt allemaal leuk hoor van die boeddhistische en stoicijnse wijs- en waarheden maar misschien zijn ze niet zo enorm reeel op dit moment voor haar. Als je er dan nog lekker over door gaat zitten zaniken hoe enorm het allemaal klopt, kun je misschien beter in de spiegel kijken en leren waar je je (eigen)wijsheden moet stoppen voordat je iemand kwetst. Ook niet geheel onbelangrijk in je beoefening; weten waar je eigen grenzen in wijsheid liggen.

Voel je aangesproken naar believen.
C
CrazyOnSpeedLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja ik herken veel van haar terug hoe mijn moeder toen ik klein was ook mentaal als fysiek mishandelt werd en ja ik zou dan ook niet
rustig kunnen denken ofzo zodra ik sterk genoeg was heb ik die kerel wel heel rustig en kalm de deur gewezen maar ja die zat zonder de speed
en ik toevallig ook dus...ja soms is anders denken net goed. Ik wens je veel sterkte @Syl
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#18
Point taken @*.exe2.0.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#19
NiandraLades zei:
Point taken @*.exe2.0.
Klik om te vergroten...

Mag ik gerust bij vertellen dat ook ik irl maar zeker ook online wel eens te ver doordraaf.
Vandaar dat ik het herken misschien :)

Peace
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik ga me hier niet teveel mee bemoeien want Syl heeft al zorgen genoeg. Maar ik vind het niet fair dat hier gezegd wordt dat zij in een slachtofferrol rol kruipt.

Ik heb enorm veel respect voor haar en de manier hoe ze hiermee omgaat.

Laten we het positief houden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3233343536...52
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."