Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe zelfmoord van me beste vriend

De zelfmoord van me beste vriend

19 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
p
pretenderLid
01-01-2024, 00:00
#1
ten eerste gecondolleerd met het verlies van je stiefbroer/beste maatje

klinkt cliche maar ik denk ook niet dat het door 1 x speed gebruiken is maar dat die jongen al meer problemen had en daar gewoon niet over wilde praten/delen met iemand..

erg treurig verhaal trouwens, sluit met verder bij marla aan, precies wat ik ook denk..

sterkte meid!!

xx pretender
r
richie87Lid
01-01-2024, 00:00
#2
gecondoleerd en veel sterkte,
D
DjoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heel veel sterkte met het verlies van je beste vriend. Vreselijk.

De mensen die dit zichzelf aandoen, zijn vaak juist degene die geen seintjes doorgeven. En die er niks over loslaten. Dit totaal in hun eentje overdenken en het vervolgens doen.
Het was voor hem zoals ik begrijp ook de eerste keer speed. Het lijkt mij heel sterk dat de speed dan de oorzaak is geweest voor zijn zelfmoord.
Maar hoe dan ook, verandert helemaal niks aan de zaak. Ze kunnen wel met de vinger naar de speed gaan wijzen. Maar zoals ik hierboven al schreef zijn juist de mensen die zelfmoord plegen er vaak in hun eentje mee bezig om dit te beramen.
Moeilijk zeg voor je. En natuurlijk voor zijn familie/jouw stieffamilie.

Hopelijk heeft hij idd een afscheidsbrief(je) geschreven.

Had hij veel problemen dat je weet? Misschien erge zorgen ergens over. Dat het niet liep zoals hij wilde. Zoveel vragen, hopelijk kun je achter een aantal dingen komen.

Sterkte!
n
nutsssLid
01-01-2024, 00:00
#4
gecondoleerd.

Nee het lag dus niet aan die ene keer speed. Dan hoef je daar niet meer over in te zitten.

Mogelijk dat de XTC er aan bijgedragen heeft, want die zorgt wel voor zeer sterke depressieve dagen na gebruik bij sommigen.

In ieder geval moet je voor jezelf duidelijk stellen dat je vriend zelf die beslissing heeft genomen ongeacht waar het dan op gebaseerd is, het is niet zo dat jij daar debet aan zou zijn of dat jij het had kunnen verhinderen... Ook het wel of niet gebruiken van drugs is een persoonlijke beslissing van hem geweest en staat los van jouw beslissingen als het er op aan komt. Hij kon ook nee zeggen tenslotte.

Het maakt het niet minder tragisch maar mensen gaan al snel 'vingers wijzen' of zichzelf schuldig voelen met 'had ik maar...' gedachtes. Die zijn niet reëel want iedere 'had ik maar' is een vraag over jou en het zou moeten zijn 'had hij maar...' en dat heeft ie niet en dat was zijn goed recht...

veel sterkte komende tijd ..
k
kimberly17Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Bedankt voor jullie reacties.

Zoals Adrenochroom vroeg of die een extreme kater ervan overgehouden had.. Ja
Maar dat hoorde ik van een vriend pas ná zijn dood.

Ik sliep 1 nachtje niet, hij schijnt 4 nachten niet hebben kunnen slapen.
We hadden teveel gebruikt ieder 0.5 gram in een uurtje, en dat voor onze eerste keer.

Nu ik er langer over nagedacht heb.. denk ik dat de XTC hem inderdaad depressief heeft gemaakt. Vanaf het moment dat we onze eerste pilletje namen is hij heel erg verandert. Hij was stiller, minder vrolijk en minder positief in dingetjes.

Toen hij had geplanned zelfmoord te gaan plegen (een mooie datum 1 feb) heb ik het idee dat hij eerst nog 1 keertje speed wilde gaan gebruiken, om te kijken hoe het was en om hem misschien van gedachten te laten veranderen (wat had hij te verliezen?)
Zaterdag ochtend vraagt ie aan me zullen we pep halen ?

Hij heeft er uiteindelijk een pijnlijke lange kater aan gehouden en dus oververmoeid geraakt.
En toen kwam zijn datum eraan..
Wat had ie nog te verliezen ? Hij hoefde alleen nog maar naar de trein te rijden.
K
KmindLid
01-01-2024, 00:00
#6
Gecondoleerd en veel sterkte.

Uhm jah zoals eerder gezegd serotine tekort na xtc gebruik.
Iets waar ik zelf enkele malen mee te kampen heb gehad.
Eenmaling speed gebruik lijkt mij niet aan te zetten tot depresie/suicidale gevoelens.
Pas als je een tijd speed gebruikt(enkele maanden/jaren) dan krijg je als je stopt wel depresie(in mijn geval en vele andere hun geval ook) en sommige ook psychoses/suicidale gedachten.
Uitputting kan inderdaad tot verkeerde gedachten hebben geleid maar ik weet niet hoe zijn situatie was.
K
KetaNr1Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Gewoon na een goeie avond pille, keta, of die rotzooi pep of wat dan ook goed uitpitte....jointje bij het opstaan en kvoel me de hele dag kiplekker... :stoned:
en als die (ex)kameraad van jou met zelfmoordneigingen rondliep,
had ie niks moete pakke, drugs is niet voor zwakkelingen die het leven niet aankunnen....

srry...maar welkom in de realiteit
K
KetaNr1Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Kon ook een meisje heeft zelfmoord gepleegd door zichzelf op te hangen..
veel drugsgebruik, en persoonlijke problemen...het is jammer dat zon meisje van 16 zichzelf van kant maakt!!
maar dat meisje had ook een zus en die is er helemaal kapot van gegaan..ook de andere nabestaanden natuurlijk...
ik blijf erbij dat mensen die zelfmoord plegen zwak zijn en ze denken alleen aan zichzelf, als zij maar van het gezeik afzijn en het hele leven missen...maar de nabestaanden denken ze schijnbaar niet aan anders doen ze het niet, zo kom jij je ook schuldig te voelen.
Iedereen heeft ups en downs daar leer je van :wink:

Verder veel sterkte..... :wave:
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Goed onthouden dat wat er gebeurt is niet jou schuld is. En had ik maar zus of had ik maar zo is jezelf gek maken met iets wat je nooit kan veranderen.
Toen ik 16 was heeft mijn beste vriendin (18 )zelfmoord gepleegd en toen ik 28 was heeft mijn lievelings tante (42) zelfmoord gepleegd.


Dus ergens weet ik hoe je je voelt, het doet pijn heel veel pijn. Pijn, leeg, boos, frustratie, vragen, en onthou alles mag er zijn. Het is niet makkelijk maar omarm je verdriet. En onderdruk het vooral niet.
En blijf ondertussen hoe moeilijk ook goed voor jezelf zorgen. Blijf dingen doen die je leuk vind.


Ik kwam dit tegen misschien dat je hier iets aan kan hebben.

www.lantarenvenster.nl

Mijn grote broer - LantarenVenster Rotterdam

Te zien in LantarenVenster: Mijn grote broer, een aangrijpende documentaire over de enorme impact van zelfdoding op degenen die achterblijven.
www.lantarenvenster.nl www.lantarenvenster.nl
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#10
N3K0 zei:
Goed onthouden dat wat er gebeurt is niet jou schuld is. En had ik maar zus of had ik maar zo is jezelf gek maken met iets wat je nooit kan veranderen.
Toen ik 16 was heeft mijn beste vriendin (18 )zelfmoord gepleegd en toen ik 28 was heeft mijn lievelings tante (42) zelfmoord gepleegd.


Dus ergens weet ik hoe je je voelt, het doet pijn heel veel pijn. Pijn, leeg, boos, frustratie, vragen, en onthou alles mag er zijn. Het is niet makkelijk maar omarm je verdriet. En onderdruk het vooral niet.
En blijf ondertussen hoe moeilijk ook goed voor jezelf zorgen. Blijf dingen doen die je leuk vind.


Ik kwam dit tegen misschien dat je hier iets aan kan hebben.

www.lantarenvenster.nl

Mijn grote broer - LantarenVenster Rotterdam

Te zien in LantarenVenster: Mijn grote broer, een aangrijpende documentaire over de enorme impact van zelfdoding op degenen die achterblijven.
www.lantarenvenster.nl www.lantarenvenster.nl
Klik om te vergroten...
Ik weet dat je het goed bedoelt, maar dit topic stamt uit 2008. TS is sinds 2014 niet meer online geweest.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Mevrouw Pløp zei:
weet dat je het goed bedoelt, maar dit topic stamt uit 2008. TS is sinds 2014 niet meer online geweest.
Klik om te vergroten...
Oeps dit bericht moet eigenlijk ook ergens anders staan 😅 Excuus.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#12
N3K0 zei:
Oeps dit bericht moet eigenlijk ook ergens anders staan 😅 Excuus.
Klik om te vergroten...
No problem!
k
kimberly17Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Hallo, ik ben nog jong 17 jaar oud en heb al aantal soorten drugs gebruikt.

Wat mij het beste gevoel gaf en waarmee ik het best functioneerde is de drugs speed, die ik 1 x heb gebruikt 6 tot 7 weken geleden. Daarna heb ik het nooit meer gebruikt, omdat ik me té goed voelde door de drugs en wist dat ik er snel misbruik van zou gaan maken.

Die ene x dat ik het gebruikt heb, was met me beste vriend wie tegelijk ook me stiefbroertje van 17 was. Vijf dagen na ons gebruik heeft me maatje zelfmoord gepleegd, jullie zullen hier vast wel wat van hem gehoord hebben, hij stond hier geregistreerd als Bart.

Mijn ouders weten niet veel van drugs en ik ook niet, maar de vingers worden naar de speed gewezen als het gaat waarom hij deze zelfmoord "actie" heeft gepleegd.

Voordat wij speed gebruikte voor die ene keer. Gebruikte we wekelijks XTC. Twee maanden lang.

En daarme luidt mijn vraag :
Kan het de speed zijn geweest ? Dat hij misschien een psychoge heeft ontwikkeld o.i.d ?
T
TostiniLid
01-01-2024, 00:00
#14
ik snap dat je een verklaring zoekt voor zijn zelfmoord, ik heb er verder nog niks over gelezen maar heeft hij een briefje achter gelaten of iets dergelijks?
ik denk niet dat hij een psychoge heeft gehad door de speed, ik weet niet of je hem de laatste 6 dagen nog heb gesproken maar ik dan zal je het wel gemerkt hebben.
waarschijnlijk voelde hij zich al niet goed, door de xtc voelde hij zich wel goed maar als je wekelijks xtc gebruikt ga je je doordeweeks heel rot voelen.. wekelijks xtc gebruiken is niet goed voor je serototine en dat geeft je het blije gevoel overdag. dat is doordeweeks dan gewoon op.
misschien dat hij daardoor in een depressie is beland. en zich zo rot voelde dat hij zelfmoord heeft gepleegd..

ik wens je heel veel sterkte met de dood van je stiefbroertje/beste vriend.. het zal vast wel heel lastig voor jouw en je familie zijn.
A
AdrenochroomLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hij had 1x speed gedaan en pleegde een paar dagen later zelfmoord? Had hij heel de week een extreme kater ervan ofzo? Het lijkt mij iig heel vreemd, maar als je iedere week xtc gebruikt dan voel je je misschien sowieso al niet helemaal lekker... Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte in het verwerkingsproces!!
T
TripperLid
01-01-2024, 00:00
#16
Gecondoleerd en veel sterkte met de verwerking.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#17
Gecondoleerd, dit moet een afschuwelijk gemis zijn.....

Succes met het verwerken!

Ik kan niet zeggen of de speed de oorzaak geweest kan zijn. Persoonlijk heb ik wel meegemaakt dat ik van langdurig speedgebruik erg depressief ben geweest, mezelf wel eens beschadigd heb en suicidale gedachtes heb gehad, maar dat was na jarenlang bijna dagelijks gebruiken. Ik weet niet of zoiets al na een enkele keer gebruiken voor kan komen, ik denk zelf dat er meer speelde bij je beste vriend. Helaas zul je daar niet meer achter kunnen komen.... Ik wens je nogmaals heel veel sterkte toe!!!!
P
PhreakingoutLid
01-01-2024, 00:00
#18
Onmogelijk, die zal al met andere dingen in de knoop hebben gezeten.

Die tijd XTC zal daarintegen wel de oorzaak kunnen zijn, stel je voor je zit normaal gesproken al niet helemaal lekker in je vel, en je serotonine is ineens ( bijna ) op na een goed weekendje; dan kan dat echt de doorslag geven omdat je je super neerslachtig voelt.

Ik spreek uit ervaring, voor mij had het leven om die reden ook ineens geen zin meer. Gelukkig had ik ergens in mijn achterhoofd nog wel het idee om het nog een paar dagen aan te kijken, en voila, het "blije stofje" was weer opgevuld ( pas na een volle werkweek! ) En ik kon weer blij zijn..

Dit was de 2e keer XTC/Drugs gebruik, en dan herken je dat nog niet echt, en dan leg je niet snel de link tussen depressief zijn en de drugs die je tot je hebt genomen een paar dagen eerder.

Maarja, toch heel erg wat er is gebeurd! Maar wat ik al zeg, er moet meer aan de hand geweest zijn. En wat Marla al zegt, het zou alleen kunnen als je er al echt dagelijks aan zit voor een lange periode, dan ga je andere gedachtes ontwikkelen wat niet echt positief is.
A
AllolalieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Gecondoleerd..

Ik ben bang dat de jongen al problemen had. Ooit iets gemerkt dat wees op suïcidale gedachten? Een depressieve persoon gezien? Had hij ergens problemen zonder dat hij nog oplossingen zag?

Als je echt wilt weten of het de drugs zou zijn geweest, zou ik gaan speuren thuis ... Inderdaad: was er een afscheidsbrief brief (nog verstopt?),, had hij een dagboek, of iets waaruit je zijn stemming kon opmaken? Andere vrienden die wat merkten? Dingen die je toen niet opvielen maar nu misschien wel? In ieder geval kan een antwoord op de vraag waarom dingen naar boven halen, een antwoord geven, die je misschien niet had willen weten....succes met je verwerking en hou je taai.....
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#20
Teneerste gecondoleerd met het overlijden van je beste vriend.
Of speed de oorzaak is van zijn zelfmoord is heel moeilijk te zeggen. Zelf denk ik niet dat je van 1x speed gebruiken in een zware psychose kan raken, waardoor je zelfmoord gaan plegen. Verders sluit ik me aan bij tostini

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."