Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums[TvdM-Maart]Salvia– Mijn levensboek(Hardste trip tot nu toe)

[TvdM-Maart]Salvia– Mijn levensboek(Hardste trip tot nu toe)

86 antwoorden
33 weergaven
18-5-2026
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: Salvia – Mijn levensboek (Hardste trip tot nu toe!)

Sowieso vindt ik egodeath een zeer goede verfijnde theorie omtrend de aller diepste velden van het onderbewustzijn.

Feitelijk legt het ook bloot waarom standaard religie zonder magische middelen niet werkt en zoveel terreur opwekt.

Gewoonweg omdat de normale staat van bewustzijn niet krachtig genoeg is om iemand daadwerkelijk bewust te maken van de aanwezigheid van z'n diepste bronnen.

Een boek dat in goede banen moet leiden met metaforen leidt tot grote frustratie bij de geloofsaanhangers in deze kapitalistische wereld, omdat het feitelijke valse beloften zijn. Waardoor men blijft hangen tussenin hun religie en de drang te deelnemen aan het opbouwen van zelf-kapitaal waarmee geprojecteerd kan worden naar anderen toe om zodoende het leven zin te geven. Ze worden aan 2 kanten getrokken alsware.

De werkelijke 'feel' van een transcendale staat, maakt van elke beleving op de normale staat van bewustzijn een mindere intense levensprikkel en daardor zal men niet langer ontvankelijk zijn voor alle negatieve lading als jaloezie, ongelukkigheidheid, depressie, teleurstelling en noem maar op.

Tevens zullen levenservaringen als het najagen van een liefdespartner en de voorheen 'de hoogste treden', niet langer de piek zijn. Het heilige huwelijk is het ooggetuige zijn geweest van het moment dat je voor het eerst een 'ik' was, en de vloeibare soep daarvoor. Het diepe begrip hiervan is de ceremonie waarmee jezelf in de echt verbind met 'het zijn'.

Verder mooie report hier ook. Sorry voor het hijacken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
o
omfgLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Salvia – Mijn levensboek (Hardste trip tot nu toe!)

Tja das salvia he. Goed dat je het niet onderschat, het wordt veelstevaak onderschat en afgedaan met "oh, die smartdrug whehehe, dat doe ik wel ff". Die mensen worden dan ook vaak keihard geowned als het ineens wel aanslaat.

Dit is ook de drug waar ik tot nu toe nog het meest respect voor heb. Mooi report.
k
kabrunebranLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Salvia – Mijn levensboek (Hardste trip tot nu toe!)

Bedankt Kabrunebran voor de uitgebreide reactie! (...)
Heb je trouwens zelf geen tripverslagen van je eigen ervaringen? Ik ben er wel benieuwd naar.
Klik om te vergroten...

Ik heb een groot deel van m'n tripreports van 2005-begin 2008 eerder dit jaar uit frustratie weggegooid. Inmiddels ben ik bezig met het opbouwen van een nieuwe database van ervaringen, hoewel ik momenteel wat rustig aan doe.

M'n oude tripreports waren persoonlijk en (m.i.) niet geschikt om met de wereld te delen.
Voor een groot deel waren het pogingen de claims te testen van de egodeath-theorie (uiteindelijk met succes), en speculatie over de implicaties daarvan.
Daarnaast bevatten ze enkele schokkende onthullingen, veel inzichten in m'n eigen psyche en ervaringen, en vooral heel veel *ontzette*, *verbijsterde* stukken tekst die als belangrijkste doel hadden het enorme gevoel van onthulling van Salvia vast te leggen, over hoe onbegrensd anders de denkmogelijkheden zijn onder invloed van Salvia, en wat dat zou kunnen betekenen voor o.a. wetenschap als denkers hier verstandig, gedoseerd, systematisch mee om zouden gaan.



Inmiddels herken ik in Salvia dezelfde ervaring als in paddestoelen of andere psychedelica, wat het beste omschreven kan worden als het ervaren van het tijdloos blokuniversum.

De ervaring van Salvia is korter dan bijvoorbeeld paddestoelen, en geeft andere mentale, visuele sensatie, maar de essentie (de ervaring van dit blokuniversum) schijnt inmiddels met Salvia precies even helder door als bij andere psychedelica. Het heeft te maken met het aannemen van een bepaald consistent wereldmodel, onafhankelijk van welke psychedelica je daarvoor gebruikt.

M'n eerste Salvia-trips waren chaotisch, bij een gebrek aan zo'n wereldmodel. Zo ervaarde ik de realiteit als een soort draaikolk, waar ik zelf het middelpunt in vormde; Achteraf realiseerde ik me dat dit een idee was uit het boek van Daniel Dennett (bewustzijn verklaard) dat ik, of mijn geest, had aangenomen om de realiteit vanuit waar te nemen, als een lens of filter. Ik heb de realiteit op talloze andere manieren ervaren, maar het blok-universum bleek het meest coherent, en gaf de meest schokkende inzichten over de aard van zelfcontrole. Het werkt als een anker, een stabiele manier om jezelf en de wereld waar te blijven nemen, ook tijdens de meest destabiliserende trips.

Op het moment dat je gaat nadenken over je eigen zelfcontrole, en de wereld voorstelt als een bevroren blokuniversum (dus ruimte en tijd, verleden en toekomst permanent aanwezig, voorbeschikt en uitgekristalliseerd) realiseer je dat zelfcontrole en vrije wil machteloos zijn om de toekomst te veranderen, maar andersom, bepaald worden door het blokuniversum.
Niet om te zeggen dat er geen vrije wil is, of dat je de toekomst niet kunt veranderen; maar de betekenis van deze woorden worden ge-herinterpreteerd, met in acht neming van voorbeschiktheid. Er is een vrije wil, maar die is volledig vastgelegd en bepaald. De vrije wil, en het spoor van acties van die vrije wil liggen volledig vast in het blokuniversum.
Dit laat in het midden hoe de werkelijkheid echt is, maar is een mentale omschakeling die grote gevolgen heeft voor hoe je de wereld waarneemt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Block_Theo ... e_Universe
A
ArgulasLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Salvia – Mijn levensboek (Hardste trip tot nu toe!)

Hey!

Het is ondertussen al even geleden dat ik het artikel gelezen heb, maar ik kon er niet heel veel van maken, ik vond het redelijk moeilijk geschreven, maar ik denk wel dat ik de essentie begrijp.

Die gedetermineerde vrije wil waarover je spreekt, zou je die dan kunnen vergelijken met visie van Spinoza op dit onderwerp? Hij spreekt ook van een determinisme, maar dat dit voor ons weinig uitmaakt, en we alsnog vrij zijn, juist omdat we de toekomst en de mogelijkheden niet kennen. Ik kan me hierin wil goed vinden, alhoewel mijn visie toch nog altijd ietsjes verschilt. Maar het is al een hele tijd geleden en ben er niet zo extreem meer mee bezig (spijtig eigenlijk, zou me er eens terug in moeten verdiepen) dus zijn mijn ideeën redelijk ruw. Maar hier zal wel verandering in komen na verloop van tijd/trips ^^

Alsnog bedankt voor de 'nieuwe' reactie!
Ik vind het trouwens aangenaam dat je andere filosofen aanhaalt (Dennett), deze referenties zijn leuk en leerrijk ^^ Onlangs nog een presentatie gezien van deze filosoof, Ik geloof zelfs van een lid hier op dit forum, elchivato.

Ik ben trouwens nog altijd benieuwd naar je reports, vooral de manier hoe je je trips filosofisch interpreteert. Maar natuurlijk alle respect dat je deze bijhoud omwille van persoonlijke inhoud, dat begrijp ik zeker!

Toch bedankt!
Groeten,
Argulas
K
K.nurftLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Salvia – Mijn levensboek (Hardste trip tot nu toe!)

:hearteyes: Ik zit echt gefascineerd te lezen! Probeer het me voor te stellen en te visualiseren maar dat valt niet mee. Ik moet het binnenkort toch echt eens zelf proberen, tot nu toe nooit aangedurfd
s
systeemLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Salvia – Mijn levensboek (Hardste trip tot nu toe!)

ja dat klopt mijn ervaring met salvia{iets teveel genomen} begon ik ook onverstaanbaar te praten{was meer brabbelen} maar het was erg vreemd vonden mijn vrienden die bij mij waren destijds het is net of het invloed had op mijn spraak centrum in mijn hersenen.

een beetje vreemd ...... maar wel lekker hahahahaha :smoke: :smoke: :smoke: :smoke:
s
systeemLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Salvia – Mijn levensboek (Hardste trip tot nu toe!)

prachtig, echt heel mooi tripreport !!!
k
kabrunebranLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Salvia – Mijn levensboek (Hardste trip tot nu toe!)

Argulas zei:
Hey!
Die gedetermineerde vrije wil waarover je spreekt, zou je die dan kunnen vergelijken met visie van Spinoza op dit onderwerp? Hij spreekt ook van een determinisme, maar dat dit voor ons weinig uitmaakt, en we alsnog vrij zijn, juist omdat we de toekomst en de mogelijkheden niet kennen.
Klik om te vergroten...

Tijdens een zware trip conflicteert de mentale voorstelling van blok-universum determinisme met de vrije wil die je normaal gesproken (bv. tijdens krachtsinspanningen) ervaart. Het gevolg is dat die vrije wil wordt opgeblazen tot er een stervenservaring op volgt, waarna alles waar wordt genomen vanuit het deterministisch perspectief.
Later kun je ook tijdens tripervaringen dit determinisme overstijgen, dwz. dat je geest of bewustzijn boven determinisme uitrijst. De hele wereld (inclusief ego) wordt dan ervaren als een deterministisch blok , terwijl de geest, waarneming of bewustzijn er van een niveau boven op neer kijkt. (alsof het er los van staat). Uiteindelijk kun je leren om permanent deze manier van waarnemen (dus ook buiten trips) aan te houden. Je hebt dan het voordeel dat je de wereld consistent blijft beschouwen als een deterministsich blok, plus een permanente onthechtheid van dat blok (alles verloopt zoals het verloopt, maar je draagt niet langer de morele verantwoordelijkheid van alles wat gebeurt). Dit is hogere filosofie en doet uiteraard niets af aan normale dagelijkse betekenissen van begrippen als morele verantwoordelijkheid.

Dit zijn m.i. de belangrijkste thema's in religies over de hele wereld vanaf de oudheid.

In het dagelijks leven maakt het weinig uit, behalve dat consistent determinisme aanhouden religieuze implicaties heeft (voorbeschiktheid leidt gemakkelijk tot het postuleren van een hypothetische god of creator)


Alsnog bedankt voor de 'nieuwe' reactie!
Ik vind het trouwens aangenaam dat je andere filosofen aanhaalt (Dennett), deze referenties zijn leuk en leerrijk ^^ Onlangs nog een presentatie gezien van deze filosoof, Ik geloof zelfs van een lid hier op dit forum, elchivato.
Klik om te vergroten...

Van Dennett kan ik "Elbow room - the varieties of free will worth wanting" aanraden. Dit boek bespreekt ook de thema's vrije wil en determinisme, en laat ook zien dat beide begrippen verenigbaar zijn, o.a. aan de hand van voorbeelden van robots met 'vrije wil'.

Dennett heeft ook een boek "The mind's I - reflections on self and soul", samen met Douglas Hofstadter uitgebracht - dit boek bespreekt thema's als zelf-beeld, ego, en bevat ook een aantal impliciete verwijzingen die in de richting wijzen van het hierboven beschreven overstijgen van het ego (en determinisme)

voor de beste samenvatting van deze ideeen, zie nog steeds egodeath.com

Ik ben trouwens nog altijd benieuwd naar je reports, vooral de manier hoe je je trips filosofisch interpreteert. Maar natuurlijk alle respect dat je deze bijhoud omwille van persoonlijke inhoud, dat begrijp ik zeker!
Klik om te vergroten...

Mijn trips heb ik kunnen interpreteren vanuit het egodeath paradigma, wat neerkomt op het ervaren van blokuniversum determinisme met behulp van entheogenen. Van daaruit volgt eigenlijk al het andere. Er zijn op dit moment nog weinig mensen die actief bezig zijn met dit onderwerp. Er zijn meer mensen nodig die het zelf ervaren hebben.
A
ArgulasLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Salvia – Mijn levensboek (Hardste trip tot nu toe!)

kabrunebran zei:
Tijdens een zware trip conflicteert de mentale voorstelling van blok-universum determinisme met de vrije wil die je normaal gesproken (bv. tijdens krachtsinspanningen) ervaart. Het gevolg is dat die vrije wil wordt opgeblazen tot er een stervenservaring op volgt, waarna alles waar wordt genomen vanuit het deterministisch perspectief.
Later kun je ook tijdens tripervaringen dit determinisme overstijgen, dwz. dat je geest of bewustzijn boven determinisme uitrijst. De hele wereld (inclusief ego) wordt dan ervaren als een deterministisch blok , terwijl de geest, waarneming of bewustzijn er van een niveau boven op neer kijkt. (alsof het er los van staat). Uiteindelijk kun je leren om permanent deze manier van waarnemen (dus ook buiten trips) aan te houden. Je hebt dan het voordeel dat je de wereld consistent blijft beschouwen als een deterministsich blok, plus een permanente onthechtheid van dat blok (alles verloopt zoals het verloopt, maar je draagt niet langer de morele verantwoordelijkheid van alles wat gebeurt). Dit is hogere filosofie en doet uiteraard niets af aan normale dagelijkse betekenissen van begrippen als morele verantwoordelijkheid.
Klik om te vergroten...

Als je die manier van waarnemen aanhoudt, en dus jezelf distantieert van de wereld, verlies je dan niet je menselijkheid? Ik denk ook dat dit kan leiden tot een soort van solipsisme, niet? Pas op, ik vindt het niet slecht hoor, maar ik denk dat (zoals je zelf op het laatst vermeld) je beide manieren van waarnemen moet behouden. Als je teveel die Ă©ne 'hogere' manier van waarnemen blijft aanhouden, verlies je het contact met mensheid en wereld denk ik. Wat je zegt laat me ook denken aan Nietzsche. Je zou die manier van waarnemen kunnen beschouwen als de waarneming van de Übermensch, als ik het goed heb? Maar dat kan dan ook leiden tot de duistere kant van Nietzsche, namelijk zijn slavenmoraal. Het denken in deze manier moet puur in een hypothetische omkadering geplaatst worden. Maar het kan natuurlijk een goede manier zijn om rust te vinden in het leven dat we leiden. Zo ervaar ik het toch.

kabrunebran zei:
In het dagelijks leven maakt het weinig uit, behalve dat consistent determinisme aanhouden religieuze implicaties heeft (voorbeschiktheid leidt gemakkelijk tot het postuleren van een hypothetische god of creator)
Klik om te vergroten...

Ik zie niet in waarom dit religieuze implicaties zou moeten hebben. Toch niet als je religieus beschouwd als het postuleren van een soort hoger godwezen of creator. Je kan je altijd iets hoger bedenken dan dat. Uiteindelijk wordt dat iets totaal onpersoonlijk, zoals het blok universum. Voor mij is een god, in gelijk welke persoonlijke manier, een primitief idee.

kabrunebran zei:
Van Dennett kan ik "Elbow room - the varieties of free will worth wanting" aanraden. Dit boek bespreekt ook de thema's vrije wil en determinisme, en laat ook zien dat beide begrippen verenigbaar zijn, o.a. aan de hand van voorbeelden van robots met 'vrije wil'.

Dennett heeft ook een boek "The mind's I - reflections on self and soul", samen met Douglas Hofstadter uitgebracht - dit boek bespreekt thema's als zelf-beeld, ego, en bevat ook een aantal impliciete verwijzingen die in de richting wijzen van het hierboven beschreven overstijgen van het ego (en determinisme)

voor de beste samenvatting van deze ideeen, zie nog steeds egodeath.com
Klik om te vergroten...

Bedankt voor de aanraders. Ik ben er benieuwd naar! Momenteel verdrink ik nog in de boeken die ik moet lezen, maar ik zal er wel aan komen. egodeath.com vindt ik toch iets te verwarrend overkomen, ik denk dat dit komt door de samenvattende structuur.

Groeten,
Argulas
a
after8_flLid
01-01-2024, 00:00
#10
Amai, zo heftig heb ik het nog nooit gehad bij salvia... Heb het maar 2 keer gedaan in men leven en telkens die van 10x... Ik vond DMT wel plezanter, maar door je verhaal gelezen te hebben dan wil ik het wel eens proberen die extract van 20x...
A
ArgulasLid
01-01-2024, 00:00
#11
Persoonlijk vindt ik DMT ook leuker, maar ik vind beide zeer interessant. Salvia is meer confronterend dan DMT (persoonlijke ervaring).
Bedankt om men report te lezen, ik ben blij dat je ervan genoten hebt :)
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb eigenlijk niet precies op deze wijze over mijn salvia ervaringen nagedacht, maar mijn trip heeft wel veel overeenkomsten. Ik bestond niet meer, ik was onderdeel van het universum - ik was niet meer dan alle vormen in mijn kamer, niet meer dan de lucht of de ruimte. Ik vergat wie, waar en wat ik was, en hierdoor heb ik me doen beseffen dat ik onderdeel van een enorm groot geheel ben. Dit heb ik me wel beseft, maar dit besef heeft niet zoveel bij me los gemaakt als bij jou. Dit is eigenlijk wel een les die alle drugs je kunnen leren - dat alles relatief is.

Verder ontzettend interessant tripreport, ga me ook maar eens inlezen over egodeath en andere theorieën, daarin kan ik me wel vinden! :grin: bedankt voor het delen van je mooie ervaring!
D
De HerriehippieLid
01-01-2024, 00:00
#13
heeel erg goed/mooi en leuk om te lezen verslag!
Hoop dat ik deze ervaring ook een keer mag beleven, zit nog net een level hier onder.
Het leuke is dat je er steeds meer van merkt des te vaker je het gebruikt :grin:
T
TechnofanaatLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: Salvia – Mijn levensboek (Hardste trip tot nu toe!)

Argulas zei:
Enorm interessant verhaal...............
Klik om te vergroten...

Geen lulkoek, maar echt kennis van zaken. Je geeft me een goed gevoel argulas, het gevoel dat mensen nog echt nadenken over het leven. Hetzelfde geldt voor kabrunebran. Schaarse waardevolle personen!

Met plezier jullie comments gelezen. Het home-base gevoel is bij mij zeer herkenbaar bij mijn laatste DMT trip. Ik ga mij verder verdiepen in het block-universe principe, ik heb zelf nooit deze theorie gekoppeld aan ervaringen met entheogenen.
l
lumberjackLid
01-01-2024, 00:00
#15
hey, ik vind het een zeer mooi tripreport. Ook heel mooi verwoord.
Ik kan mezelf ook wel plaatsen in bepaalde delen van je report, zoals bijvoorbeeld wanneer je aan je vrienden vraagt of het al gedaan is enzo maar je nog steeds aan het trippen bent. Ik heb zelf ook al een aantal keren salvia 20X maal gedaan maar mijn ervaringen gaan eigenlijk niet zo diep. Ik kom meestal (na ongeveer 200 à 250mg salvia) in een totaal andere wereld, een prent, meestal een 2D vlak met af en toe een paar 3D objecten in en blijf gedurende de hele trip in die prent. Ik herken er niets in van uit mijn verleden of heden ofzo, ik ben gewoon één met de prent. Ik heb dan vaak ook het gevoel alsof er iets tegen me duwt naar een bepaalde richting, zoals bv. een keer was ik een rolband in een snoepjesfabriek en voelde dan ook die rolband tegen me duwen. De rolband werd toen ook bestuurd door gummibeertjes. Ik zie ook vaak heel felle kleuren, vooral geel en blauw. Ik heb bijna ook gedurende de hele trip een lachkick.

Ik vind het zeer fijne trips, vind het alleen spijtig dat ze zo kort duren. Ik ga het nog wel eens een paar keer proberen en hoop ook eens een trip zoals de jouwe te kunnen beleven.

Sorry voor de af en toe onsamenhangende inhoud en dat het misschien wat onduidelijk is, maar ik vind het zeer moeilijk om een salvia trip te verwoorden. Het is echt een ervaring op zich en je moet het geprobeerd hebben om het een beetje te kunnen snappen.

Groeten, lumberjack
H
HenkfloydLid
01-01-2024, 00:00
#16
Niet echt, je kan het krijgen bij elke smartshop volgens mij :)
m
minamoLid
01-01-2024, 00:00
#17
nice report! salvia heeft me nooit zo aangetrokken, maar als ik dat zo lees, wil ik het wel een keer proberen:)
h
henkie84Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Erg boeiende en mooi omschreven ervaring zeg! Ben zelf al redelijk weggeweest op Salvia, maar nooit zo visueel als jij. Vrienden van me wel. Kan niet wachten op het paasweekend :)
A
ArgulasLid
01-01-2024, 00:00
#19
(Als je direct de trip wil lezen, kan je beginnen lezen vanaf 'Het 20x Extract')

Salvia – Mijn levensboek


Locatie: Bij vrienden thuis
Drug: Salvia bladeren, 10x extract, 20x extract en wiet
Gemoedstoestand: Zenuwachtig, benieuwd, kheb er wel zin in!
Personen: 3 (om beurt trippen)
Sitters: 2
Datum: 09/03/2008
Duratie: 10x extract : 5-10 minuten, 20x extract : 10-15 minuten volle piek, 10-15 minuten afdaling

Inleiding
Gisteren was het zover. Het 20x extract dat nu al een tijdje op men kamer ligt, ging eindelijk gebruikt worden. De tijd om salvia dieper te verkennen is aangebroken! En damn, wat een openbaring ging het worden!
Ik heb al enkele keren salvia gedaan, véél bladeren en enkele keren 5x extract, maar telkens niets spectaculair meegemaakt, gewoon een 'rare' ervaring, veel staren enzo, maar toch niet dat wat je normaal van salvia zou moeten beleven. Deze avond ging anders worden..
De chronologie klopt trouwens niet helemaal. Het lijk alsof ik aparte gebeurtenissen op het zelfde moment beleef. Maar ik heb men best gedaan en alles aan elkaar proberen lijmen.
We waren met zen drieën. We hadden een hele hoop gedroogde salvia-bladeren, nog genoeg 10x extract en in overvloed 20x extract.

De voorbereiding: Een waterpijp met salvia en munt
Na een jointje besloten we om rustig op te bouwen, beginnende met een Arabische waterpijp met salvia bladeren in, voor kennis te maken met de salvia en dan zo naar de top te klimmen, het 20x extract. We wisten dat we van die bladeren niet veel tot niets mochten verwachten, maar dat was geen probleem. We kende nu de smaak toch al :)

Het 10x Extract
Hierna was het tijd om het 10x extract te verkennen. Dit had ik nog nooit gedaan, dus ik was wel al zenuwachtig. We verdeelden het in 3 porties, maar dit leek ons iets teveel, dus besloten we het nog eens op te delen in 2. Ondertussen klonk Ravi Shankar door de boxen de kamer in. Is wel mooie toepasselijke muziek, het bracht direct de sfeer er goed in.
R. was de eerste die ging, maakte de bong klaar en na even rustig te zitten, nam hij een hit. Dit bleek niet genoeg te zijn, dus besloot hij nog een pijpje te vullen, en hierna had hij wel een licht, raar trip-achtig gevoel. Dan was het mijn beurt en besloot dus direct 2/6de te doen sinds 1/6 te weinig leek volgens R. Nadat ik de het allemaal binnen had, hield ik het zo lang mogelijk in. Maar dit lukte niet al te goed, maar toch. Toen begon het bekende ongecontroleerd lachen zonder aanleiding. Ik denk dat dit ongeveer een minuut duurde. Daarna voelde ik me rustig weg slippen in een staarmodus en zag lichte rare visuals, het licht en de schaduwen die daarbij kwamen, gaven een raar effect. Tijd was ook anders. Ik kon alle nét gepasseerde momenten in tijd, niet meer rangschikken en ik had geen zicht over hoe lang of hoe kort die waren. Echt raar. Maar nog altijd niet dat volledig salvia effect dat ik zocht. Toen kwam S. aan de beurt, hij had deze ronde blijkbaar wel het meest effect, maar hier weet ik zelf niet veel van natuurlijk.

De pauze
Na dit besloten we even een rustpauze in te lassen, geaccompagneerd met een jointje en enkele serieuze hits van de bong. Ik had wiet uit een waterpijp al een hele tijd niet gedaan, en dit had ik duidelijk onderschat, was goed stoned En damn, wat komt wiet véél harder aan dan een hit salvia. Salvia is duidelijk véél makkelijker om in te houden. We babbelden wat over de salvia en besproken eventuele manieren om beter en effectiever de rook van een waterpijp binnen te houden. Na ongeveer een half uur/een uur, was het tijd om te beginnen aan het 20x extract.

Het 20x Extract
Ik besloot als eerste te gaan. Ik zat op een bank en R. en S. zaten recht voor mij in mijn gezichtsveld. Het pijpkopje gevuld en op de bong gezet. De zenuwen sloegen weer toe. Dus ik probeerde mezelf eerst tot rust te krijgen. Na een tijdje was mijn hoofd leeg, Wou nog een gedachte in mijn hoofd steken om verder op te werken tijdens het trippen, maar mijn hoofd was vooral vrij van gedachten toen ik de vlam aan de salvia zette. Nu begon het.

De middenlijn van perfectie
Ik nam een grote hit, hield hem even in, en liet hem weer gaan, dan mijn volgende was ook een grote hit en deze hield ik binnen. Ik zette de waterpijp neer en wou toen de aansteker op het tafeltje voor mij leggen. Vanaf dit moment begon ik te staren naar de stoelpoten die zich achter en tussen R. en S. bevonden. deze leken omhoog te komen en mijn visueel beeld in te nemen. Ik zag ze veranderen in een soort strandhuisjes, of dat liet er mij alleszins aan denken. Na even veranderde mijn beeld precies in 2 symmetrische delen, met als enige verschil aan de linkerkant R. en aan de rechter S. Ik voelde mezelf fuseren met de symmetrische middenlijn en ik voelde alsof ik de verlichting bereikt had. Mijn leven deed er niet meer toe, ik stond erboven, Ik was de middenlijn van iets groter, perfect iets. Het was alsof ik het sluitingspunt was van een cirkel van perfectie.


Van bovenaf bekeken. ik stond eigenlijk met men rug naar de cirkel. Dit is trouwens wel een héél schematische voorstelling hoor :grin:

Ik vroeg me af:"Dus dit is perfectie? Ik ben deel geworden van volmaaktheid? Wat moet ik nu doen?" Ik hoorde (of besefte) een stem (of gedachte) die zei dat ik gewoon moest 'zijn', omdat ik het hoger niveau gevonden had dat leven oversteeg. 'Zijn' was het enigste wat hier op dat niveau van toepassing was. Ik accepteerde het, ik kon niet anders, ik gleed er gewoon in op. Maar toch vond ik het héél vreemd, ik snapte het precies niet zo goed. Ik had totaal geen besef meer van de echte realiteit. Ik weet niet juist hoe ik in de volgende situatie terechtkwam, maar dit is hoe ik het me herinner: Ik probeerde me te concentreren op de middenlijn, als een poging om het beter te begrijpen. Ik zag terug de kamer, en dit voelde aan alsof het vorige nog niet is gebeurd, heel raar. Ik had precies iets in mijn handen, de aansteker denk ik, en ik wou die teruggeven aan S. maar die was precies net met zijn rug naar mij gekeerd dus ik wou het dan op tafel leggen, maar eens ik mij naar de tafel bewoog, ‘viel’ ik als het ware in een trip, ik zakte naar onder met men hoofd, het voelde aan alsof de tijd ineens in slow motion naar stop ging. Alsof men lichaam een robot was die ineens zonder stroom valt. De tijd stond ineens stil. Voor even kon ik mezelf niet meer bewegen. en dan keek ik terug rechtop. Het beeld stond stil, en het leek alsof de randen van mijn gezichtsveld pagina randen waren. Ineens was de middenlijn daar terug en ik zag heel mijn gezichtsveld in een boek veranderen, met de middenlijn als het midden van een opengeslagen boek. Ik zag nog altijd de kamer met R. en S., maar dan als een prent gedrukt op de bladzijden van het boek.

Mijn levensboek
Ik denk dat ik dan weer mezelf liet vallen op de bank, en ik zag het boek ook dichtklappen. Het was alsof de ‘echte’ realiteit was dichtgeklapt, de realiteit die ik kende als mijn leven.Het beangstigde me wel,want ik voelde mezelf niet meer leven: Men levensboek was net dichtgeklapt! Ik zag van dichtbij de pagina's en wou ze terug opentrekken. In tegenstelling tot dit, ging het boek weg en verdween het in een boekenkast vol met nog andere boeken, allemaal levensboeken van verschillende individuen. Ik zag dat ik in een grote blauwgrijze ruimte was. Dan toen ik dat allemaal gezien had, speelde zich ditzelfde in de tegengestelde richting af. Toen ik terug bij het dichtgeslagen boek was, probeerde ik het terug open te trekken. Het lukte me, en zat zag terug het moment in de kamer als prent in het boek gedrukt. Het vulde weer volledig mijn scherm, maar de tijd stond precies nog altijd stil. Ondertussen was het precies of dit leven was raar voor me geworden, ik was er precies al te lang van gescheiden. Ik vroeg me dan ook af, wat ik denk ik luidop zei, rondkijkend in de kamer: “Wa? Twas toch gedaan? Waarom ben ik hier nu terug? Wa moet ik nu doen? Ist gedaan?” Waarop ik S. of R. hoor zeggen: “jah, da kunne wij ni wete eh, da moet gij zegge” Ik begreep totaal niet wat hij zei, wie het zei. En het verbaasde me dat het naar mij gericht was, want ik ervoer ze zoals fictie-personages uit een boek. Een boek kan geen dialoog voeren met de lezer hĂ©. :grin: Tot op dit moment wist ik nog altijd niet dat ik aan het trippen was. Toen legde ik mij weer neer, en tijdens dat ik dat deed, besefte ik dat het geen personages waren, maar mensen, en ineens wist ik op wat ze bedoelde, ze bedoelden het einde van mijn ervaring! Ik was aan het trippen! Ik schoot terug recht en dacht dat het gedaan was, ik probeerde te vertellen wat ik net meegemaakt had, maar tijdens ik bezig was (of op zen minst een poging probeerde :grin:) voelde ik mezelf terug weg slippen, ik zag het boek weer terug komen, dus zei dat en was weer weg. Ik legde me neer.


Zoiets, maar dan mijn volledig beeld omvattend en inplaats van de zee, mijn leven. Alle momenten/frames waren prenten.

De controlekamer van mijn leven, hersenen en herinneringen
Opnieuw vanaf dit moment vergeet ik dat ik aan het trippen ben en voel ineens alsof mijn levensboek en mijn herinneringen open en bloot liggen en dat iedereen ze kan bekijken. Ik wil dit niet en word een beetje angstig. Ik zwaai mezelf naar de andere kant met men gezicht naar de leuning van de zetel. Tijdens ik dit doe, hoor ik mezelf een hele lijst woorden zeggen, je zou denken willekeurig. Ik herinner me vaag simpele woorden zoals ‘oma’, ‘hond’, ‘ja’ en dialecte woorden zoals , ‘uhu’, ‘azo’. Achteraf zeiden R. en S. dat het was alsof ik in tongen sprak! Ik zag ook 2 verschillende dingen tegelijkertijd, 2 boeken die als een flipboek voorbij gaan: Het Ă©ne mijn levensboek (ik zie dus eigenlijk mijn hele leven héél snel voorbij gaan, maar zo snel, dat je er niet veel van ziet, maar toch merkt dat het je hele leven is. Ik zag enkel duidelijk een moment dat ik bij mijn oma thuis zat, misschien daarmee ook dat ik het woord ‘oma’ zei.) en het andere een boek met de woorden die ik allemaal zei. Nadat ik met men hoofd de leuning van de zetel bereikte, schrok ik van het feit dat ik al die woorden zei, als het ware onbewust voorlas, en hield men hand op men mond. Sinds ik niet wist dat ik aan het trippen was, dacht ik dat er iets mis was in mijn hersenen. Ineens zag ik dat boek met die woorden uitzoomen, en zag het verdwijnen in een boekenrek in wat leek op een kleine bibliotheek in een chille huiskamer in hout ingericht. Ik besefte dat dit het linguĂŻstiek gedeelte van mijn hersenen voorstelde. Ik kon in mijn hersenen kijken! Ik vond het enorm verbazingwekkend, maar ik wou er toch zo vlug mogelijk weer weg, want ik wou niets kapot maken, ik dacht al dat er iets mis was met men hersenen, dus wou het niet erger maken. Ik denk dat ik mijn hoofd bewoog waardoor de beelden als pagina's weer terug bladerden naar het ‘nu’ (de kamer met R. en S.). Maar de tijd stond blijkbaar nog altijd stil, want niets bewoog. Alles wat nu gebeurd was, voelde aan alsof ik op de afstandsbediening van mijn leven ben gaan zitten, waardoor alles ongecontroleerd ging. Ik zat voor me uit te staren, en ik zei (of dacht): “alĂ©, als ik dan toch dit leven moet verderzetten, waarom gaat het dan niet door? Hoe laat ik de bladzijden verder gaan?” Ik herinnerde me dat ik voordat ik in mijn hersenen kon kijken, mijn verleden zag passeren. Dus ik probeerde controle te krijgen over het omdraaien van pagina's. Ik staarde naar het gezicht van R. en probeerde te draaien. Eerst zag ik geen verandering, dan ineens was zijn mond open, en dacht dat ik teruggespoeld had. Ik probeerde vooruit te spoelen en zag men beeld zachtjes vooruit gaan. Ik vond dit allemaal lastig en legde me weer neer.

De terugkeer naar besef
Ik denk dat ik nu terug besef kreeg dat ik aan het trippen was en kwam terug recht. Ik vroeg R. wat ik allemaal gedaan had. Hij zei iets van hem aanstaren enzo, maar op dat moment wist ik totaal niet dat ik dat gedaan had, en dacht dat ze me vanalles aan het wijsmaken waren. Ik begon hele kleine fragmenten te vertellen over mijn leven als boek en dat ik in mijn hersenen kon kijken. Ik legde mijn handen in mijn nek en voelde mezelf weer wegglijden in de trip, maar véél milder deze keer. Ik zei dat ik het nog altijd duidelijk voelde en dat het leek alsof mijn gezichtsveld naar achter geduwd werd, en alsof ik breedbeeld visie had :grin: Vanaf deze moment is het drastisch snel beginnen verminderen, maar zat toch nog even met een gevoel van : WTF is er net gebeurd, ongelooflijk! Ze keken uit naar hun beurt maar ik verwittigde hen dat ik toch enkele momenten angstig was tijdens de trip, maar dat het zeker de moeite waard was, maar ze het ook zeker niet mochten onderschatten.

Toen was het de beurt aan R. en daarna aan S.. Veel van hun ervaringen weet ik eigenlijk niet, maar ze zeiden dat ze niet van de wereld weg waren, en leken niet zo onder de indruk zoals ik was na men trip. Dus ik veronderstel dat ze toch niet zo ver als mij waren. Je ziet wel duidelijk aan hun gezichten dat ze alleszins niet nuchter waren en wel degelijk een deftig effect hadden :grin: Ik moet nog maar eens met hen gaan praten over deze ervaring!

Besluit
ZEKER voor herhaling vatbaar! Ben blij dat ik eindelijk het gezochte effect van salvia heb kunnen beleven! Ik heb denk ik nog nooit zo hard getript. Waarschijnlijk door het feit dat ik op die momenten vergat dat ik aan het trippen was, en alles levensecht meemaakte. Ik kan er nu nog niet over over dat gevoel dat mijn leven beëindigt was, dat ik écht een hoger niveau had gevonden, dat ik mijn leven vooruit en achteruit kon spoelen, de taal database in mijn hersenen aanschouwen,niets fake of trippy. Alles voelde ENORM echt aan, misschien zelfs echter dan dit, dagelijks leven! Ik ben nog altijd diep onder de indruk. Dat gevoel zal ik nooit meer vergeten. Je kan het je voorstellen dat plots alles stilstaat, en je beseft dat je slechts een boek aan het lezen was, en je totaal van het hoofdpersonage(jijzelf dus) distantieert. Crazy gewoon :grin:

20x extract moet niet licht genomen worden. En een sitter is duidelijk wel nodig, want ik had totaal geen besef meer van het feit dat ik aan het trippen was of dat ik net salvia gerookt had.

Ik hoop dat je het wat kunt begrijpen, want het spreekt voor zich dat dit slechts een schets is, en dat wat ik heb meegemaakt onmogelijk in taal om te zetten is. Ik weet trouwens echt niet hoe ik deze ervaring moet plaatsen. Het voelde allemaal zo enorm echt aan. Maar dat kan het toch niet zijn? Stel je trouwens eens voor, dat je over je leven en je hersenen echt zo een controle zou hebben, hoe zot zou dat niet zijn?


Bedankt voor het lezen!

Argulas :wave:

APPENDIX: http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?p=420187#p420187
H
HenkfloydLid
01-01-2024, 00:00
#20
.... Geweldig report gast :openmouth:

Wat een vreemde en interessante ervaring moet dat geweest zijn. Heel goed beschreven allemaal, ik kan me er heel goed in inleven. Dat stukje dat je schrijft over die perfectie herken ik zelf uit een eerdere paddo-trip van me. Dit was tijdens m'n egodood. Ik was ook in een volmaakt "zijn". Alles "was" en ik had een gevoel van een volledige acceptatie van alles. Ik was nergens, maar overal. Er was echter geen lijn in een circel zoals jij die beschrijft, ik zag niet echt iets op dat moment volgens mij. Ik denk eraan terug als zweven in de ruimte, waarin ik alles vanuit een perfect/alaanwezig perspectief zag, egoloos, enkel zijn.
Wat een vreemd en heerlijk gevoel is dat he :)

Wat een vreemde gebeurtenissen verder. Bladeren door je leven alsof het een boek is, in je eigen hersenen kunnen kijken, echt geweldig. Ik kan me er slechts een vage voorstelling van maken, maar om dat echt mee te maken moet echt indrukwekkend zijn zeg.

Toch nog maar eens een keer salvia proberen dus, heb het enkele malen gedaan, maar zonder "echt" effect. Vind het dan zo'n geldverspilling, maar met zo een ervaring als u is dat het echt wel waard lijkt me :hearteyes:

Echt geweldig reportje, ga em straks nog een keer lezen :grin:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."