Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOnze dochter van 14 (mentaal instabiel) blowt sinds kort

Onze dochter van 14 (mentaal instabiel) blowt sinds kort

34 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Charliefox zei:
Zoekend op cannabis, jeugd, psychische problemen enz. ben ik op dit forum beland.
Klik om te vergroten...

Als je de zoekterm "poging zelfmoord" had toegevoegd dan had je vast ook andere sites gevonden. Zo niet, dan kun je me een pm sturen.

Ik zou zeker daar ook kijken voor advies/tips/etc. Je zal denk ik wel verrast zijn over wat je daar allemaal leest. Met wat zoekwerk kom je misschien je dochter nog tegen.

Sterkte
C
CharliefoxLid
01-01-2024, 00:00
#2
Allemaal hartelijk dank weer voor de betrokken reacties. Zo goed geschreven en hoewel voor mij ook best confronterend en niet altijd wat ik voor ogen heb, desondanks heel nuttig. Zonder onderscheid te maken tussen alle reacties, schiet mij er één te binnen van iemand van 20 jaar (afgaand op het profiel). Hij of zij schrijft "Ik heb geen kinderen en geen ervaring met opvoeden" of iets in die strekking, maar wat je schrijft is zo goed! Ik lees sowieso alle reacties vaker over.

Ik zit natuurlijk ook op andere sites, ook niet fora, maar gewoon informatief. En dan blijkt toch (ook hier) zoveel mensen, zoveel wensen. Niet iedereen is gelijk en pakt het op dezelfde manier aan. Haha, dat hebben we hier thuis binnen de relatie al (niet iets om te lachen trouwens). En zelf heb ik natuurlijk ook mijn eigen visie en zie het dan nog maar uit te vinden allemaal.

In ieder geval zitten we dinsdag voor het eerst bij de Jellinek, onze dochter 2 dagen er na. En uiteraard ben ik ook al op "zelfmoord fora" geweest (wat een naar woord). Voor degene die voor mij gepost heeft; Ik kan niet PM'en blijkt. Kun jij mij PM'en? Of de linkjes hier plaatsen?

Even OT: waarom kan ik niet PM'en? Naar een beheerder lukt ook niet, anders had ik het daar gevraagd.

Ik zal hier de komende tijd zo nu en dan wel een update plaatsen.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Charliefox zei:
Allemaal hartelijk dank weer voor de betrokken reacties. Zo goed geschreven en hoewel voor mij ook best confronterend en niet altijd wat ik voor ogen heb, desondanks heel nuttig. Zonder onderscheid te maken tussen alle reacties, schiet mij er één te binnen van iemand van 20 jaar (afgaand op het profiel). Hij of zij schrijft "Ik heb geen kinderen en geen ervaring met opvoeden" of iets in die strekking, maar wat je schrijft is zo goed! Ik lees sowieso alle reacties vaker over.

Ik zit natuurlijk ook op andere sites, ook niet fora, maar gewoon informatief. En dan blijkt toch (ook hier) zoveel mensen, zoveel wensen. Niet iedereen is gelijk en pakt het op dezelfde manier aan. Haha, dat hebben we hier thuis binnen de relatie al (niet iets om te lachen trouwens). En zelf heb ik natuurlijk ook mijn eigen visie en zie het dan nog maar uit te vinden allemaal.
Klik om te vergroten...
Dat is mooi om te horen, tof dat jullie de moeite waarderen en er hopelijk ook iets van opgestoken hebben. Ik ben trouwens een hij. :)

Probeer je overigens niet geconfronteerd te voelen door de meningen van anderen. We leven in een samenleving waar een plaats is voor verschillende meningen en je zou ook kunnen proberen deze meningen op te vatten als een leermoment. Hiermee bedoel ik niet dat je klakkeloos meningen moet overnemen, maar eerder dat je eens goed overdenkt waarop deze meningen gebaseerd is.

Een suggestie van mij is om, indien jullie dit niet al gedaan hebben, eens met elkaar in overleg te gaan en in plaats van jullie mening eens over de oorsprong hiervan na te praten. Hiervan is niet noodzakelijk het doel om elkaar te overtuigen, maar wel om de gehele redenatie van elkaar goed te begrijpen en nog eens te kijken of je eigen visie wel goed doordacht is. Wanneer je je eigen redenatie uitlegt aan een ander, dan ben je tegelijk bezig om deze te controleren en om te kijken of je wel reëel bent. *
Probeer door te spreken waar de aannames en redenaties van jullie meningen wel of juist niet overeen komen. Vergeet echter niet dat er, mijns inziens, in een samenleving plek moet zijn voor een meningsverschil. Boos worden en schreeuwen in een poging jouw mening op te dringen aan een ander werkt, in mijn ervaring, niet(of ik ben gewoon eigenwijs :P). Maar dit schreeuwen heeft misschien wel tot gevolg dat deze persoon zijn/haar mening niet meer wilt delen en in het vervolg ook jouw input minder zal waarderen.

* Indien jullie 'de oorsprong' of 'gehele redenatie' onduidelijke termen vinden, probeer dan eerst eens na te denken waarom je deze mening eigenlijk hebt. Omdat je van ouders of van andere voorbeeldfiguren je deze meegekregen hebt, of omdat je zelf bepaalde opvattingen hebt en hieruit je eigen conclusie trekt? Vraag jezelf in deze gevallen respectievelijk af waarom je deze mening klakkeloos overneemt van een ander of welke opvattingen je hebt en waarop deze gebaseerd zijn. :)

Vervolgens zouden jullie met jullie dochter in gesprek kunnen gaan, niet te praten over consequenties en dergelijke, maar enkel om ook haar mening uit te begrijpen (en haar dus ook indirect er zelf nog een keer over na te laten denken). Het lijkt me een goed idee om ook oprecht geïnteresseerd te zijn in de positieve effecten die ze haalt uit het blowen, die vind ze blijkbaar namelijk opwegen tegenover de (door haar erkende) nadelen.
Wanneer jullie denken dat je ook háár mening snapt zouden jullie kunnen overwegen om het 'resultaat' van jullie onderlinge gesprek met haar te delen, kijk waar deze overeenkomen en wisselen. Wisselen jullie van mening over feitelijke informatie over drugs, stel dan bijvoorbeeld voor om gezamenlijk deze feiten aan een expert te vragen (bijvoorbeeld bij Jellink). Eindigt het echter in een verschil in waardes, bijvoorbeeld "ik vind het lekkere gevoel belangrijker dan de risico's", dan refereer ik graag terug naar mijn opvatting over meningsverschillen.

Met deze suggestie werk je natuurlijk niet haar mentale problematiek weg, maar in ieder geval kweek je meer begrip voor(en van) elkaars standpunt. Bonuspunten als ze zich serieus genomen voelt en het idee krijgt dat ze informatie(zoals hoeveelheid/frequentie van gebruik) met jullie kan delen zonder hierop afgerekend worden.


In ieder geval zouden jullie dan samen met professionals kunnen zoeken naar een oplossing voor haar mentale problemen, wellicht beïnvloeden deze professionals ook haar mening wel. :)


Even OT: waarom kan ik niet PM'en? Naar een beheerder lukt ook niet, anders had ik het daar gevraagd.
Klik om te vergroten...
Je moet minimaal drie goedgekeurde berichten hebben voordat je een PM kunt sturen, dit is om spam te voorkomen. Een beetje hetzelfde principe als dat je eerste drie berichten goedgekeurd moesten worden door een moderator voordat ze geplaatst worden, dit was je waarschijnlijk wel opgevallen. Nu zou je (als het goed is) wel PM's moeten kunnen sturen. :)


Als je het idee hebt dat deze post nog zweverige termen bevat, ik heb mijn best gedaan om zowel duidelijke als breed interpreteerbare woorden te gebruiken. Het blijft altijd lastig om over onderwerpen als dit te communiceren via tekst.
En nogmaals, mijn suggestie is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen en daaruit gevormde meningen, maar ik heb geen ervaring met opvoeden, enkel mijn verstand. Ik hoop dat jullie hier ook wat aan hebben. Wellicht is de suggestie ook helemaal niets voor jullie, maar misschien is het het proberen wel waard. :)


Ik zal hier de komende tijd zo nu en dan wel een update plaatsen.
Klik om te vergroten...
Ik ben benieuwd, succes!
T
Trippie94Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Exceptional Insight zei:
Trippie94 zei:
Ik kan met zekerheid zeggen dat blowen zulke klachten versterkt!
Klik om te vergroten...
Dat kun jij helemaal niet. Tenzij je het meisje in kwestie kent en zij dit aan jou verteld heeft.

Voorlopig zou ik me nog geen zorgen maken, maar creëer wel plaats voor haar, waarin haar gebruik besproken kan worden. Veroordeel haar niet. Ik heb niet het hele topic gelezen, dus wellicht is die plaats er al, maar het kan geen kwaad dit nog even te benoemen.

Waarschijnlijk heb je hier niets aan, maar ik gebruik ook vaker en meer wanneer ik niet lekker in m'n vel zit. Het is een tijdelijke oplossing voor een permanent "probleem", maar mijn ervaring leert dat het wel degelijk helpt.
Klik om te vergroten...

Ik spreek uit ervaring en heb er veel over gelezen :wink:
v
vogelLid
01-01-2024, 00:00
#5
Fool zei:
Iedereen is anders, hé.
Klik om te vergroten...

Lamp kopen , met het hele gezin , gezellig thuiskweken :wave:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Iedereen is anders, hé.
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#7
In eerste instantie zou ik zeggen dat ze het recht zou moeten hebben om de experimenteren.
Maar als ze inderdaad psychoses heeft kunnen deze geactiveerd worden en is het niet zo slim om te experimenteren met drugs. Ga met haar aan tafel zitten en leg haar uit dat haar klachten zullen verergeren als ze niet stopt. Als dit echt niet helpt kan je altijd een opname overwegen. Hoe dit invloed zal hebben op haar kan ik je niet zeggen maar ik raad je echt aan professionele hulp te zoeken bij misschien een afkick centra.

PS: Je bent aan het goede adres voor hulp, want op de meeste fora zitten door gesnoven junkies die je niet echt het juiste gaan geven.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoe gaat het inmiddels met jullie dochter Charliefox?
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik begon op mijn 15e te blowen, maar dan wel gedeeltelijk zonder de dingen die jij over jouw dochter beschrijft. Waarschijnlijk was ik mentaal ook wat instabiel , en achteraf gezien ben ik best wel een rot puber geweest (vooral tegenover mijn ouders) Mijn ouders hebben achteraf gezien misschien niet de beste keuze gemaakt die er is. Maar ze wisten van mijn gebruik af, en lieten mij het dus bij hun binnen gebruiken op wat toen nog mijn slaapkamer was. Waarom? Omdat ze bang waren dat als ik op straat zou gaan blowen verder zou vervallen in de criminaliteit en drugs.
Ik kan er alleen maar aan toevoegen dat het niet de beste keuze was, maar het heeft wel geholpen.

Veel sterkte met het verdere verloop!
H
Henkie06Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Charliefox zei:
Beste mensen,

Zoekend op cannabis, jeugd, psychische problemen enz. ben ik op dit forum beland. Wij hebben 2 dochters, van 16 en 14 jaar. De oudste vrij stabiel en "fietste overal langs". De jongste vol pieken en dalen, creatieve ideeën, wisselende emoties, maar juist daarom ook een heerlijk jong mens. Wél iemand die al vanaf d'r tiende jaar onregelmatig de psycholoog bezoekt (afgelopen 2 jaren niet, tot aan vorige maand).

Sinds ongeveer een jaar gaat het mentaal behoorlijk slechter met haar. De wisselende emoties zijn heviger geworden. Uiteraard, dat wil ik wel gezegd hebben, zit ze volop in de puberteit, dat vlak ik zeker niet uit. Maar sinds de kerstvakantie ook nog stemmetjes horen, ernstige concentratiemoeilijkheden, paniekaanvallen, trillen, hyperventilatie. Ze zit in 3 vwo en we zijn inmiddels al 2x door de school gebeld met het verzoek haar op te halen vanwege een paniekaanval. Ook heeft ze sinds de kerst, voornamelijk thuis, ontzettende uitvallen. Zal uiteraard ook met de pubertijd te maken hebben, echter zijn we sinds kort er ook achter dat ze blowt.

Ze rookt weed. Met vriendinnen en zorgwekkender; soms ook alleen. Op school tijdens de pauzes, of bij vrienden thuis. Ze kopen het zelf, of laten het kopen door een ouder iemand die toevallig bij de coffeeshop staat. We hebben haar er mee geconfronteerd en een stevig gesprek gehad, dat we dit niet willen. Wel met uitleg. Dat het in deze labiele toestand heel onverstandig is juist nu te gaan blowen. Was het nu voor haar meer een party drug voor heel soms. Maar ze "smoked" (haar taal) omdat ze er rustiger van wordt, laat ze weten. En dat bezorgt mij nog meer. Want dan wordt het een middel, nodig om in een andere stemming te komen.

Ik lees diverse verhalen over risico's op psychoses of psychische problemen bij gebruik van soft drugs, met name op jonge leeftijd omdat je hersenen dan nog niet volgroeid zijn. Met name over dit deel zou ik wel wat reacties willen lezen. Hoe staan jullie daarin? Ervaringen? Schadelijk voor het jonge brein? Kans op een psychose voor een aantal maanden of jaren? Ik geloof namelijk zelf wel dat het schade kan geven of in ieder geval psychische problemen, zeker als je al wat labiel bent.

Vorige week heeft ze ook nog haar eerste zelfmoordpoging in haar leven ondernomen door 's nachts in het open raam te gaan staan. Wij wonen op een bovenetage in Amsterdam. Hoewel ik ook wel weet dat zeker 90% niet echt doorzet, doet de overige 10% dat wel. En je weet nooit wanneer dat punt er is! Dus nemen mijn vrouw en ik het zeer serieus. We zijn die nacht gelijk naar het crisisteam geweest en zijn daar goed opgevangen. Aansluitend is er een spoedbehandeling opgestart waar we over 3 weken terecht kunnen. Dat is dan weer wat langer. Maar alle hulp en zorg ten spijt, uiteindelijk zullen wij en dan met name onze dochter, het toch echt zelf moeten doen. Anderen kunnen aangeven, maar de motivatie van gezond leven zal uit jezelf moeten komen.

Misschien nog goed te melden dat ze een scala aan vrienden en vriendinnen heeft, ze heel geliefd is en niet op d'r mondje gevallen is. En ik vind haar prachtig om te zien. Allemaal hele mooie dingen, alleen ziet ze dat zelf vaak niet! Zo frustrerend.

Sorry voor het lange verhaal, maar in een notendop:
Blowen misschien een link met de verergerde psychische problemen van de laatste 3 maanden en de zelfmoordpoging? Dank alvast voor de reacties.

Vriendelijke groet,

Charliefox
Klik om te vergroten...

Kijk met welke vrienden/vriendinnen u dochter omgaat slecjte vrienden en vriendinnen kunnen een oorzaak zijn van wietroken / problemen krijgen. Ik heb ook een slechte invloed gehad van mijn vrienden. Sinds ik niet meer met ze om ga zijn er geen problemen meer.

Veel sterkte.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#11
Komt van beide kanten 'slechte' vrienden.. Ouders van anderen kunnen juist weer zeggen dat degene waarover dit topic gaat een 'slechte' vriend is.
m
machLid
01-01-2024, 00:00
#12
ik ben eind dertig begonnen met blowen, een tijdje. Een paar keer gedaan. Je kan het waarschijnlijk op 4 handen tellen.
Ik heb er wisselende ervaringen mee gehad.

Een minderjarige moet hier nooit aan beginnen.

Je kan er behoorlijk van de kaart van raken.....

er is ook heel veel kwaliteitsverschil tussen de coffeeshops....


En je word er onzeker van....en ja je kan er ook paranoide van worden als je teveel neemt zeker in combinatie met space...

ik begrijp eigenlijk niet waarom dit soft zou zijn in vergelijking met ghb of xtc.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het wordt gedoogd omdat het geen onaanvaardbare consequenties heeft voor de maatschappij volgens de instanties die daarover gaan.
b
bjorncoupeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Voor zover ik weet , zeker niet verbieden , want dan doen ze het achter de rug en dat is nog erger ?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#15
bjorncoupe zei:
Voor zover ik weet , zeker niet verbieden , want dan doen ze het achter de rug en dat is nog erger ?
Klik om te vergroten...

Rustig maar, niemand heeft het over verbieden, terwijl het verboden is maar gedoogt wordt.
Je kan je beter zorgen maken dat ze er geen belasting op gaan heffen, dan dat ze het gedoogbeleid afschaffen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."